Hurricane Gestolen

JeroenE

to Ligfiets
Er komt op korte termijn nog een melding op ligfiets.net met
framenummer en foto, maar ik meldt het hier alvast maar even:

Onlangs is mijn Hurricane gestolen in Delft. Het is een witte met
onderstuur, wat hem nagenoeg uniek maakt. Ik heb met Challenge gebeld,
en wat blijkt: Er zijn de laatste jaren maar 2 onderstuur hurri's in de
kleur wit gemaakt. De 2e is van modeljaar 2005, heeft waarschijnlijk
geen voorvering en rijdt rond in Zweden.

De mijne is van 2006, heeft wel voorvering, en bovendien een lange
stoel. Verder is'ie zwart afgemonteerd en de bagagedrager is *zwart*
i.p.v. wit.

Dus: hurricane + wit + voorvering = op zeker gejat.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat'ie
gesnaaid is door domme hangjugend, alleen omdat ze het konden. Met een
beetje hulp van jullie maken we kans een dief/heler van de weg te
plukken.

Bij voorbaat dank

Jeroen

Jurjen

to ligf...@googlegroups.com

Balen Jeroen! Ik zal voor je uitkijken naar de witte onderstuur Hurri,

Jurjen, ook in Delft, Hurri stevig aan de ketting!

JeroenE

to Ligfiets
Jurjen schreef:

> Balen Jeroen! Ik zal voor je uitkijken naar de witte onderstuur Hurri,
>
> Jurjen, ook in Delft, Hurri stevig aan de ketting!

Die van mij zat ook aan een hele dikke ketting, alleen niet door het
A-vormige gat in de achterwiel ophanging (Wist ik ook niet, had niemand
me nog verteld, ik had um net een maand). Ze zijn met imbussleutels aan
het demonteren geweest om hem los te krijgen. Hij heeft een uurtje
alleen gestaan aan het eind van een koopavond, midden in de binnenstad.

Gelukkig was'ie verzekerd...

J..

Zwaluw

to Ligfiets

JeroenE schreef:

> [...]
> het demonteren geweest om hem los te krijgen. Hij heeft een uurtje
> alleen gestaan aan het eind van een koopavond, midden in de binnenstad.

Wat een brutaliteit!
Ik ben heel vaak op vrijdag avond (delftse koopavond) in de binnenstad
geweest. Mij valt het dan op hoe druk het dan vaak in de binnenstad van
Delft is. Waar in het centrum stond tie precies? Ik kan me haast niet
voorstellen dat niemand wat gezien heeft en wat een ongelooflijke
brutaliteit dat deze lui aan de dag stellen.
Hangjeugd lijkt mij niet met inbus sleutels en dergelijke
gereedschappen rond te te lopen dus moet je mischien toch denken aan
iets professionelere lieden denken. Wat zei de cop hier over?

> Gelukkig was'ie verzekerd...

Pfff daar heb je dan zeker geluk aan.

Groetenis,
Koendert - sprakeloos - Pl@nken

Marlous Vogel

to ligf...@googlegroups.com
Als Delftenaar met Mistral (toch bijna ook een Hurri) schrik ik hier wel
van. Ik zet mijn Mistral ook altijd aan dikke ketting en dan vaak hang
ik de ketting om het frame voor het stoeltje, alleen daar zou je met een
beetje schroeven hem ook wel los krijgen. Volgens mij ben je dan wel
even een tijdje bezig. Echt enorm balen zeg. En geluk dat hij verzekerd
was, die van mij is het niet. Nu ga ik naar het centrum tegenwoordig wel
wat vaker op de rechtopper, zeker als ik weet dat het donker wordt of is.
En anders maak ik gebruik van de Biesieklette...

Groet,
Marlous

Uipko Berghuis

to ligf...@googlegroups.com
Sjit bale man. Mijn roets stond regelmatig de hele dag op de burgwal,
ik heb altijd gedacht dat ze een ligfiets/roeifiets wel zullen laten
staan omdat ze het niet kennen. Ik heb voor de roets ook nog geen plek
in het frame kunnen vinden dat niet los te schroeven is hmmm....

Hopelijk heb je snel weer een nieuwe...

Groets, Uipko

Jurjen

to ligf...@googlegroups.com
On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> Zwaluw wrote:
>
> En anders maak ik gebruik van de Biesieklette...

Doe ik zowiezo als ik met de hurri naar de binnenstad ga, voor 50 cent staat
ie veilig.

Jurjen, Abus ketting om de buis voor t frame en door t voorwiel en ergens
aan vast.

JeroenE

to Ligfiets

Zwaluw schreef:

> [...]
> voorstellen dat niemand wat gezien heeft en wat een ongelooflijke
> brutaliteit dat deze lui aan de dag stellen.

Het is tussen 20.30 en 21.30 gebeurd, waarschijnlijk na negenen. Als de
winkels dicht zijn, loopt de binnenstad vrij snel leeg. Het kan wel dat
niemand het heeft gezien Hij stond aan een "nietje", op de Oude
Langedijk (dichtbij de altijd-gezellige Kromsteeg). Ik weet niet meer
precies hoe ik hem had vastgezet, maar ze zijn toch wel even aan het
schroeven geweest.

> Hangjeugd lijkt mij niet met inbus sleutels en dergelijke
> gereedschappen rond te te lopen dus moet je mischien toch denken aan
> iets professionelere lieden denken. Wat zei de cop hier over?

Als je met cop politie bedoeld: Verontrustend weinig. Aangifte wordt
als een formaliteit gezien, fietsendiefstal als een fact of life. Het
zijn eigenlijk veredelde schadebehandelaars van de
verzekeringsmaatschappij. En je moet de hangjugend niet onderschatten.
Die dure mobieltjes moeten ook betaald worden, er zijn er zat die met
een kniptang op zak lopen, voor de kabelsloten.

Jeroen - Het Grote Wachten is weer begonnen

JeroenE

to Ligfiets

Marlous Vogel schreef:

> [...]
> ik de ketting om het frame voor het stoeltje, alleen daar zou je met een
> beetje schroeven hem ook wel los krijgen. Volgens mij ben je dan wel

Je zou denken van wel. Op z'n minst moesten ze de achterdemper
losschroeven, maar ik snap ook niet hoe je een ketting die vrij strak
om de stoel zit, langs de bagagedrager krijgt zonder die van de stoel
af te schroeven.

> [...]
> wat vaker op de rechtopper, zeker als ik weet dat het donker wordt of is.
> En anders maak ik gebruik van de Biesieklette...

Ik heb er 5 weken volledig paranoide op gefietst, zonder verzekering.
Alleen woonwerk verkeer mee gereden, zodat'ie altijd veilig stond. Toen
heb ik hem verzekerd, en voelde ik me een stuk veiliger. Eindelijk kon
ik ook even de stad in fietsen om boodschappen te doen. Was dat even
naief.

Dus ook maar weer op mijn oude brakfiets naar de c1000.

Jeroen

Marc N Agnes

to Ligfietsforum
Witte Hurri, makkelijk te onthouden ga er zeker naar uitkijken.
Geef het ook door aan HPV Belgiė - Gentse liggers

Kan je de kranten niet aanspreken, een fiets die zo herkenbaar is moet toch
makkelijk terug te vinden zijn, zelf bij niet ligfietsers. Fietsmagazines,

Marc, ook een goed kettingslot maar mijn ligger (M5 26/20) kan je niet met
het kader vastmaken. Een gauwdief ziet het niet zitten, maar een echte dief
hoeft slechts een paar vijzen los te draaien (vering, bagagerek / stoeljte
etc..)
Laat mijn slotketting ook vaak door de fietsketting lopen zo moeten ze ook
mijn fietsketting stukknippen.

Robert Lammerts

to ligf...@googlegroups.com
Op 07-11-06 heeft Marc N Agnes<agn...@scarlet.be> het volgende geschreven:

> Witte Hurri, makkelijk te onthouden ga er zeker naar uitkijken.
> Kan je de kranten niet aanspreken, een fiets die zo herkenbaar is moet toch
> makkelijk terug te vinden zijn, zelf bij niet ligfietsers. Fietsmagazines, ..

Je kan de fiets natuurlijk voorzien van een andere kleur ?

--
Robert

/|Q...---
-(-)--(-)-'

http://www.lammerts.net
http://www.snelfietsroute.nl

JeroenE

to Ligfiets
Marc N Agnes schreef:

> [...]

> etc..)
> Laat mijn slotketting ook vaak door de fietsketting lopen zo moeten ze ook

De fietsketting stukknippen zal voor de meeste dieven geen obstakel
zijn. Bij de hurricane zit er een gat in de achtervork waar een ketting
doorheen kan, heb ik ondertussen geleerd. Verder kun je bij de
onderstuur tourversie je slot nog tussen het frame en de stuurstang
doorhalen. Dan moeten ze op z'n minst de stuurinrichting demonteren of
stukmaken.

> Je kan de fiets natuurlijk voorzien van een andere kleur ?

Dat kan, maar ik ken niemand die met een pot verf z'n dure fiets te
lijf is gegaan. Een ranzig geverfde of gespoten ligfiets is per
definitie verdacht. En de dieven die de moeite nemen om hun buit goed
van een ander jasje te voorzien, zijn wel erg professioneel bezig. In
dat geval ga ik hem zoiezo nooit terugvinden.

Dat laatste scenario lijkt me onwaarschijnlijk. Professionele dieven
scouten eerst, en stelen doelbewust dure fietsen. Het is zinloos om
tijdens een koopavond in de binnenstad te gaan scouten, omdat 99% van
de fietsen die je daar tegenkomt vijf minuten na sluitingstijd weer weg
zijn. En voor sluitingstijd zijn er juist weer veel mensen op de been
(en politie, trouwens).
Ik denk dat het gelegenheidsdieven zijn geweest.

Jeroen

Elvin Haak

to Ligfiets
Hoi,

> [...]
> (en politie, trouwens).
> Ik denk dat het gelegenheidsdieven zijn geweest.

Ik weet het niet.
Nu ligfietsen een meer bekend gegeven zijn geworden lijkt het ook een
aantrekkelijker artikel om te stelen.
De Azub Max die vorig jaar hier uit de winkel is gestolen is tot nu toe
niet opgedoken dus het lukt blijkbaar ook om er mee weg te komen zonder
dat het nog echt opvalt.
Of misschien uiteindelijk toch vernietigd?

Wat op slot zet mogelijkheden zijn is natuurlijk per fiets
verschillend.
Een hoek zoeken en door wiel en frame en/of kettingdeel heenhalen helpt
zeker wel, extra is natuurlijk de montage van een veiligheidsslot zoals
een AXA SL (waar je ook een kabel in mee kan steken).
Via van die handige nokjes kunnen ze op bijna elke ligger als 'extra
slot' (ik bedoel dus zoiets:
Montageplaatje voor ringslot op remnokken (cantilever / v-brake), 1
paar,
Bevestig het slot nu snel en veilig, bijvoorbeeld op de voorvork

)

Heel handig en snel te plaatsen en niet zo makkelijk los te maken als
die op slot vast zit en ook nog eens aan de rest van freme / fiets en
dergelijke vast.

Een profi-dief zal zeker van te voren een 'wishlist' hebben en daarvoor
ook het gereedschap uitzoeken. als hij weet dat het meestal vastzit op
een bepaald type ligger met een imbussleutel 6, dan kan je er ook voor
kiezen om die maat eens aan te passen op je fiets, ook uitboren kan
natuurlijk zodat je met een sleutel het niet meer los kan krijgen.
Volkitten is ook iets erg 'pesterigs', duurt toch weer even voordat ze
dat eruit hebben.

Anderzijds, is het mij nooit overkomen dat mensen echt commentaar gaven
als ik ergens gewoon een ligfiets aan het repareren was / aan het
sleutelen onderweg. Of dat als doel heeft om het slot los te maken? Dat
valt niet op!
Gewoon je 'meeneem gereedschapssetje' pakken, erbij gaan zitten alsof
je erbij hoort en je kan je fiets gaan onderhouden; zeker als je gelijk
ook nog aan het kletsen bent over andere dingen met een vriend/ kennis
/ collega dan valt het niet op en lijkt het 'normaal' en zo kan je als
profi-dief dus makkelijk elke buit benaderen.
Maareh, hoe langer je de dief op kan houden doormiddel van truukjes
zoals andere schroeven, kapotte imbussen, vastgelijmde moeren en
dergelijke, hoe minder snel je fiets weg zal zijn maar wel hoe groter
de kans is op schade eraan natuurlijk.

Groetjes en succes,

Elvin
(http://people.zeelandnet.nl/elvin)

hyz

to ligf...@googlegroups.com
2006/11/8, Elvin Haak <elvi...@gmail.com>:

> [...]
> zoals andere schroeven, kapotte imbussen, vastgelijmde moeren en
> dergelijke, hoe minder snel je fiets weg zal zijn maar wel hoe groter

Ik ga natuurlijk niet vertellen dat ik in de gemeente waar ik woon en
werk m'n fiets nooit op slot zet, maar als ik naar de "grote stad" ga,
zet ik de fiets op slot (aan de vaste wereld) door het voorwiel heen,
en om de framebuis. Hoe zou je zit los kunnen halen? Voorwiel loshalen
met een inbus, en als je dan toch die inbus vasthebt, gelijk het stuur
losdraaien, dan lukt het wel. Maar ik heb de indruk als mensen zo
bezig zijn om een fiets te jatten, dat ze dat heel doelbewust doen, en
dat hij dan toch wel meegaat, hoe groot de schade of demontage ook is.

Het belangrijkste is dat hij aan de vaste wereld verankerd is, denk ik.

grtz
Henk

Jurjen

to ligf...@googlegroups.com
On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> [...]
> dat het nog echt opvalt.
> Of misschien uiteindelijk toch vernietigd?

Hmm, zaten er soms dure schijfremmen of andere gewilde onderdelen op?

Ik kan me niet voorstellen dat dieven een ligfiets jatten om als geheel te
verkopen, daar zijn ze net wat te bijzonder voor.

Wanneer alleen de onderdelen het doel waren is het niet ondenkbaar de ze
gewoon de aluminium buis hebben doorgezaagd en t spul zo hebben meegenomen.
Mn maag draait erbij om als ik aan een doorgezaagde Hurri denk, maar dieven
hebben geen scrupules als het om jatten gaat.

Heb je je slot trouwens terug gevonden??

Sterkte, Jurjen, slaapt met de hurri 's nachts in de slaapkamer

JeroenE

to Ligfiets

Hmm, zaten er soms dure schijfremmen of andere gewilde onderdelen op?

BB7 mechanische schijven, en verder alleen derailleur, cassette,
shifters e.d. Om de fietsbel zullen het niet gedaan hebben.

> Ik kan me niet voorstellen dat dieven een ligfiets jatten om als geheel te
> verkopen, daar zijn ze net wat te bijzonder voor.

Aan de andere kant, waarom een fiets van 2500 euro jatten als je er
voor 100 euro onderdelen af gaat halen. Da's een beetje zonde.

> [...]
> Mn maag draait erbij om als ik aan een doorgezaagde Hurri denk, maar dieven
> hebben geen scrupules als het om jatten gaat.

Hiep hoi, met die "mental image" ga ik zodadelijk naar bed. Thanks,
buddy.

> Heb je je slot trouwens terug gevonden??

yep, maar de sleutels zijn naar de verzekering...

Jeroen

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
> [...]
>
> Aan de andere kant, waarom een fiets van 2500 euro jatten als je er
> voor 100 euro onderdelen af gaat halen. Da's een beetje zonde.
Een junk breekt zo een auto open en maakt schade van duizenden euros
omdat hij dan een radio van 200 euro voor 25 kan verkopen.

> Hiep hoi, met die "mental image" ga ik zodadelijk naar bed. Thanks,
> buddy.

Lekker geslapen?

> yep, maar de sleutels zijn naar de verzekering...

Afwachten dus :)

--
Grrz
Rode Pioneer

Kees van Hage

to Ligfiets

Rode Pioneer schreef:

> Een junk breekt zo een auto open en maakt schade van duizenden euros
> omdat hij dan een radio van 200 euro voor 25 kan verkopen.

Mijn auto is een keer opengebroken door iemand die alleen de
hoofdsteunen meenam. En een andere keer flink beschadigd door iemand
die alleen de linkerbuitenspiegel nodig had.

Groeten,

Kees

Rode Pioneer

to ligf...@googlegroups.com
De auto van mijn ouders is ooit opengebroken om met een hamer de radio
stuk te slaan. Blijkbaar kwamen ze er na het breekwerk pas achter dat
mijn ouders -ivm risico diefstal- de allergoedkoopste en lelijkste
autoradio hadden die ze konden vinden :)

Grrz
Rode -heeft nog een cassette speler, die word ook niet gegapt- Pioneer

Marco Roepers

to ligf...@googlegroups.com
Hoi allemaal,

Op 09-11-06 heeft JeroenE<stuff2...@hotmail.com> het volgende geschreven:

> Hiep hoi, met die "mental image" ga ik zodadelijk naar bed. Thanks,
> buddy.

Hm,
Wellicht biedt de gedachte dat iemand die een ligfiets aan het
doorzagen is toch net iets meer opvalt, dan een voor het oog
ontspannen sleutelaar enige troost

Groeten,

Marco - En wat zijn wij hier aan het doen?
Ligfiets doorzagen, mijnheer - Roepers

V/

to Ligfiets

JeroenE schreef:

> [...]

Die buis doorzagen tijdens koopavond, in een uurtje? Ik geloof niet dat
ze daar met een fleks hebben staan spelen (valt een beetje op), en met
het handje doorzagen lijkt me onwaarschijnlijk voor die paar
onderdelen. Mensen worden geen dief om met veel fysieke inspanning een
paar tientjes te verdienen.

> yep, maar de sleutels zijn naar de verzekering...

En de verzekering doet niet moeilijk? Ik vertrouw verzekeringen zo ver
als ik ze kan gooien, namelijk...

Grtjs, walter - en nou heb ik dus nog steeds niet met je geligfietst

JeroenE

to Ligfiets
V/ schreef:

> [...]
> het handje doorzagen lijkt me onwaarschijnlijk voor die paar
> onderdelen. Mensen worden geen dief om met veel fysieke inspanning een

Ik geloof het ook niet. En ik wil er niet over nadenken.

> En de verzekering doet niet moeilijk? Ik vertrouw verzekeringen zo ver
> als ik ze kan gooien, namelijk...

Nou, de verzekering doet verbazingwekkend niet moeilijk. Het kost wel
geld, maar ik kan niet zeggen dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Ik
heb zelfs het volledige verzekerde bedrag teruggekregen, terwijl ik
tegen dagwaarde verzekerd was. De fiets was 6 weken oud. Erg netjes,
moet ik zeggen.

> Grtjs, walter - en nou heb ik dus nog steeds niet met je geligfietst

whaa, maar met een beetje goede wil (fingers crossed) kan ik binnenkort
al mijn nieuwe fiets ophalen. Hij zou deze week gebouwd gaan worden.

Ik moet hem ophalen bij Tempelman, dus Dronten - Delft lijkt me een
mooi tochtje.

Jeroen - is al aan het aftellen

H. Wessels

to ligf...@googlegroups.com
JeroenE wrote:

> Ik geloof het ook niet. En ik wil er niet over nadenken.

Ik vrees dat het 'doorzagen' van een buis van een Hurricane binnen een
paar minuten zonder veel inspanning lukt met een buizensnijder.

Hans Wessels
--
As sugar dissolves, it spreads happiness.
/from a SAS sugar packet/

V/

to Ligfiets

H. Wessels denkt dat fietsendieven net zo snugger zijn als hijzelf:

> Ik vrees dat het 'doorzagen' van een buis van een Hurricane binnen een
> paar minuten zonder veel inspanning lukt met een buizensnijder.

Ik denk niet dat fietsendieven met buizensnijders van dat formaat
rondlopen. Aan de andere kant, het was koopavond, ze hadden naar de
ijzerhandel kunnen sprinten om er één te kopen, en er vervolgens
achter komen dat die buizensnijder méér kostte dan de onderdelen
opleveren.

Aan de andere kant, criminelen doen vaak héél domme dingen.

grtjs, walter - moet naar aanleiding van deze discussie de band van z'n
diefstalpreventiefiets maar weer gaan plakken

Jurjen

to ligf...@googlegroups.com
On [DATE], "[NAME]" <[ADDRESS]> wrote:

> Ik vrees dat het 'doorzagen' van een buis van een Hurricane binnen een
> paar minuten zonder veel inspanning lukt met een buizensnijder.

Hmm, ik zou opteren voor een gewone ijzerzaag, dan ben je er binnen een
minuut doorheen. 't Is en blijft 'maar' aluminium en nog een vrij dun stukje
ook.

Nog even over dat slot dat je hebt terug gevonden... Zat dat nog OM het
fietsnietje vast?

Jurjen, welterusten:-S

Mark-Jan Bastian

to ligf...@googlegroups.com
On Tue, Nov 14, 2006 at 02:44:24PM +0100, Jurjen wrote:

> Hmm, ik zou opteren voor een gewone ijzerzaag, dan ben je er binnen een
> minuut doorheen. 't Is en blijft 'maar' aluminium en nog een vrij dun stukje
> ook.

Ohja, en als professional moet je natuurlijk ook niet vergeten
de buis netjes af te vijlen na het zagen. ;-)

Het klinkt me allemaal wat vergezocht...

Mark-Jan

JeroenE

to Ligfiets

V/ schreef:

> [...]
> ijzerhandel kunnen sprinten om er één te kopen, en er vervolgens
> achter komen dat die buizensnijder méér kostte dan de onderdelen

Als je dan toch aan het zagen en snijden slaat met powertools,
molesteer dan het nietje en neem een intact gebleven fiets mee. Da's
uit winstoogmerk een stuk effectiever.

Jeroen - begint nu ook al aan de veiligheid van nietjes te twijfelen

Elvin Haak

to Ligfiets
Hoi,

> [...]
>
> grtjs, walter - moet naar aanleiding van deze discussie de band van z'n
> diefstalpreventiefiets maar weer gaan plakken

Bouwmarkt, een euro of 5 voor een pijpensnijdertje voor o.a. CV-buizen?
Is er zo doorheen als het moet.
Daarna kan je die gewoon wegsmijten of bewaren bij de onderdelen.
misschien had die dief gewoon een remschijfje nodig... snel
opgebracht...

Groet,

Elvin - hoopt dat het zo niet gaat met de meeste liggers - Haak