Vihreät Vasemmistoliittoa suurempi puolue!

0 views
Skip to first unread message

Lasse Pitkäniemi

unread,
Jun 9, 2005, 2:41:46 AM6/9/05
to liber...@googlegroups.com
En oikeen tiedä kuuluuko tämä
varsinaisesti listalle mutta
katsokaapas tätä:

http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/10601/next
( http://www.yle.fi/tekstitv/m1/41070100.gif )

Suomen suurimmat puolueet:
(09.06.2005)

SDP 25,6 %
Keskusta 24,2 %
Kokoomus 21,0 %
Vihreät 9,0 %
Vasemmistoliitto 8,8%
KD 5,1 %
RKP 4,1 %
PS 1,6 %
(Muut 0,6 %)

Vihreät ovat siis ensimmäistä
kertaa tiettävästi ohittaneet
vasemmistoliiton kannatuksessa,
vai muistaako joku muu että
näin olisi tapahtunut aijemmin
ja jos niin koska?

--
Lasse Pitkäniemi

Lasse Pitkäniemi

unread,
Jun 9, 2005, 7:01:28 AM6/9/05
to liber...@googlegroups.com
Lasse Pitkäniemi wrote:
> Vihreät ovat siis ensimmäistä
> kertaa tiettävästi ohittaneet
> vasemmistoliiton kannatuksessa,
> vai muistaako joku muu että
> näin olisi tapahtunut aijemmin
> ja jos niin koska?

Minun kannattaisi näemmä
opetella ajattelemaan etukäteen.
Vihreät ovat käytännössä olleet
Vasemmistoliittoa suurempi
puolue vuodesta 1995 alkaen ks:
http://www.toy.fi/menu.asp?gid=62&pgid=62

Yksi hyvä kysymys on kuitenkin
miksi vihreät ovat tästä
huolimatta aina hävinneet
Vasemmistoliitolle kunnallis-
ja eduskuntavaaleissa aina
tähän päivään asti, ks. esim:
http://www.tilastokeskus.fi/tk/he/vaalit/vaalit2003/vaalit2003_vaalitilastot_aspuoluekannatus.html
Toisaalta vihreät ovat kyllä
voittaneet EU-vaalit
Vasemmistoliitolta vuosina
1996 ja 1999

--
Lasse Pitkäniemi

Patrick Uotinen

unread,
Jun 9, 2005, 8:46:32 AM6/9/05
to liber...@googlegroups.com
On 6/9/05, Lasse Pitkäniemi <mi...@stabu.net> wrote:
>
> Yksi hyvä kysymys on kuitenkin
> miksi vihreät ovat tästä
> huolimatta aina hävinneet
> Vasemmistoliitolle kunnallis-
> ja eduskuntavaaleissa aina
> tähän päivään asti

Vasemmistoliiton kannattajat ovat varmempia äänestäjiä kuin Vihreiden.
Harvempi liikkuva äänestäjä ehkä eksyisi kannattamaan
Vasemmistoliittoa kuin Vihreitä, sillä Vasemmistoliitolla ei ole
samalla tavalla sympaattista ja suhteellisen neutraalia imagoa kuin
Vihreillä, mutta ne jotka ilmoittavat mielipidetiedustelussa
kannattavansa Vasemmistoliittoa todennäköisemmin myös menevät
vaalipäivänä äänestämään sitä. Ne, jotka sanoivat äänestävänsä
Vihreitä, saattavat ehkä helpommin muuttaa mielensä ja äänestääkin
jotain muuta puoluetta, tai jättää kokonaan äänestämättä.

Voisin myös kuvitella, että haastateltava useammin "kehtaa" myöntää
tunnustavansa Vihreitä kuin Vasemmistoliittoa, ja niillä jotka
äänestävät Vasemmistoliiton ehdokkaita on toki syytäkin hävetä...

Patrick
Reply all
Reply to author
Forward
Message has been deleted
Message has been deleted
0 new messages