Fel i grunddata och patchande

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Jag fixade just bug #91 (http://trac.lagen.nu/ticket/91 -- inom parantes
måste jag säga hur positivt överraskad jag blivit av kvalitén på de
rapporter som ramlat in genom buggrapporteringsformuläret, nu när det
finns på varje sida), och tänkte att den kunde vara intressant att ta upp.

Problemet var att en lagrumshänvisning i målsägandebiträdelagen, i sin
grunddataversion på http://tinyurl.com/3w7vl7, helt enkelt var felaktig
-- det stod "[...] vad som enligt 27 § rättshjälpslagen (1996:000)
gäller [...]", när det skulle ha stått "[...] vad som enligt 27 §
rättshjälpslagen (1996:1619) gäller [...]". Liknande fel fanns på två
andra ställen.

Det är inte helt ovanligt att det finns sådana här små felaktigheter i
det grunddata jag utgår från. Jag har blivit tvungen att hantera dem
fall för fall, genom att skriva en patchfil (se
http://en.wikipedia.org/wiki/Patch_(Unix)) som appliceras på grunddatat
alldeles i början, innan resten av tolkningen av textdatat tar vid.
Patchfilen i det här fallet finns här:
http://svn.lagen.nu/svnroot/branches/stable-1.5/patches/sfs/1988/609.patch

Två frågeställningar i anslutning till detta:

* Att patcha en text kan införa fel som inte fanns där från början. Bör
man, för en patchad lagtext, uppmärksamma användaren särskilt på detta
faktum? Och hur? En varningsblaffa: "Denna sida är patchad [länk till
patch och förklaring], och kan innehålla fel på grund av detta"

* Om man hittar ett fel i en lagtext idag är det en ganska lång process
för att patcha den:
- Hämta originaltexten från RK (länk till höger på varje lagtextsida)
och spara lokalt. Det lokala filnamnet måste vara på formen
"data/sfs/intermediate/1988/609.txt"
- Gör ändringen i en vanlig texteditor och spara den nya versionen
någonstans (exv "data/sfs/intermediate/1988/609-mod.txt"
- I en unix- eller unixliknande kommandoradsmiljö, kör kommandot
"diff -u data/sfs/intermediate/1988/609.txt
data/sfs/intermediate/1988/609-mod.txt"
- maila mig resultatet och vänta på att jag lägger in och kör det hela

Är det här en process ni skulle klara av, om ni hittade ett fel och hade
lite tid och lust över att fixa det? Vad kan man göra för att förenkla
processen?

(Om nån vill prova, kan ni utgå från https://lagen.nu/1993:1633 som har
ett liknande fel)

mvh

/Staffan

Peter Krantz

to lagennu-u...@googlegroups.com
Skulle man kunna tänka sig att du tillhandahåller en lista någonstans
som visar alla patchade texter? Det borde vara av intresse för den som
ansvarar för ursprungsmaterialet.

Mvh,

Peter

Staffan Malmgren

to lagennu-u...@googlegroups.com
Patcharna ligger i subversionrepot, så listan finns på sätt och vis
redan på http://svn.lagen.nu/svnroot/trunk/patches/. Nu har jag tipsat
lämpliga personer på regeringskansliet och domstolsverket om den, så
vi får se vad som händer.

mvh

/Staffan