Generaciok Akademiaja

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Kollégák,

a pénteki MKE elnökségi ülésen kezdeményezni fogom egy
rendezvénysorozat megszervezését, amely a különböző korosztályok
közötti szamai párbeszéd javítását is célozza. A lényeg: a résztvevők
ismerjék meg egymás nézeteit, és azt vitassák meg.

Az elképzelésem az, hogy a havonta szerveződő találkozón, amelyen
részt vennének a KI és az MKE vezetői is, olyan kérdéseket beszélnénk
meg, mint a vezetői alkalmasság, a szakmapolitika, a politika és a
szakma, a szakmai innovációk (elmaradás-előretörés), az MKE
érdekvédelmi lehetőségei, a pályázati lehetőségek értékelése,
illetőleg az utóbbi időben port felvert állománymenedzsment helyzete
és lehetőségei, stb.

Úgy gondolom, hogy a találkozókat egy max. 20 perces vitaindító
vezetné be, amit utólag a vita összegzésével együtt elektronikusan
publikálnánk.

No, szóval mivel a FITT-ben sok innovatív, fiatal szakember van,
örömmel venném, ha kapnék az ötletre visszajelzéseket, ötleteket,
javaslatokat a tematikát, a lebonyolítást, illetve bármit illetően...

Üdv.: Domonkos

2009. március 4.
19:50

--------------------------
Horváth Sándor Domonkos, dr.
szabályozási (kodifikátor) szakjogász, könyvtáros
Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár
igazgató
E-mai: hsd...@gevk.hu
Mobil: 30/504-7108
Tel.: 96/516-671

Nikker N. Nagy

to itsz...@googlegroups.com
Domonkos!
Az ötlet zseniális. Ez a rendezvénysorozat (ha félre tudjuk tenni a sértődést) oly mértékben erősítheti a kritikához való viszonyunkat, ami könnyen lehetővé teheti, hogy a szakma végre személyeskedés helyett meginduljon egy közös, jó irányba.
Nem hiszem, hogy a lebonyolítás nagy előkészületeket igényelne. Sok szék körben egy nagy teremben, provokatív emberek és levezető elnök. Nekem úgy tűnik az ötlet sikerre ítéltetett (ma nagyon optimista vagyok).

.
nagy
nikolett

Oros Sándor

to itsz...@googlegroups.com
az ötlet nagyon jó, de én sajna pesszimistább vagyok mint Niki. Több bennem a félsz, hogy nehezen fog menni, de sok sikert a megvalósításhoz, s amivel tudom (többnyire a gyakori jelenlét) támogatom az ötletet. Szóval hajrá!
orossanyi

Nikker N. Nagy

to itsz...@googlegroups.com
Talán azért vagyok optimista mert nem látom (vagy nem nézem) a buktatóit. Ha nehezen megy, max. nem jön be, ettől nem leszünk ennél hátrább mint most vagyunk, de az esély, hogy előrébb legyünk igen nagynak tűnik. Reméljük, hogy a többi korosztály is látja majd ebben a fantáziát.

.
nagy
nikolett

Oros Sándor

to itsz...@googlegroups.com
engem könnyen meggyőztél! sajnos én alapból pesszimista vagyok, meg szeretek is a kétkedő szerepében tetszelegni. rajtam nem múlik. de lehet, hogy csak egyszerűen öregszem? ;-)
s igazad van, nem a buktatókat, hanem a jó eredményt kell nézni.
oross

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com

Nem minden projekt lehet sikeres. De ehhez ki kell próbálni – a buktatókat is J. Remélem, e találkozó-sorozat megvalósul. S menet közben is lehet alakítani rajta, ha a tagság – mi – úgy kívánjuk. Ki máson múlna?

Gábor

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3908 (20090304) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3908 (20090304) __________

Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.

http://www.eset.hu

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to itsz...@googlegroups.com
Megismétlem: a generációk közötti párbeszéd kialakítása és fenntartása
a lényege az elképzelésnek.

2009. március 4.
5:42

Mikulás Gábor> Nem minden projekt lehet sikeres. De ehhez ki kell
Mikulás Gábor> próbálni – a buktatókat is J. Remélem, e
Mikulás Gábor> találkozó-sorozat megvalósul. S menet közben is lehet
Mikulás Gábor> alakítani rajta, ha a tagság – mi – úgy kívánjuk. Ki máson múlna?
Mikulás Gábor> Gábor
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> From: itsz...@googlegroups.com
Mikulás Gábor> [mailto:itsz...@googlegroups.com] On Behalf Of Oros Sándor
Mikulás Gábor> Sent: Wednesday, March 04, 2009 9:53 PM
Mikulás Gábor> To: itsz...@googlegroups.com
Mikulás Gábor> Subject: [fitt] Re: Generaciok Akademiaja
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> engem könnyen meggyőztél! sajnos én alapból
Mikulás Gábor> pesszimista vagyok, meg szeretek is a kétkedő
Mikulás Gábor> szerepében tetszelegni. rajtam nem múlik. de lehet,
Mikulás Gábor> hogy csak egyszerűen öregszem?
Mikulás Gábor> s igazad van, nem a buktatókat, hanem a jó eredményt kell nézni.
Mikulás Gábor> oross
Mikulás Gábor> 2009/3/4 Nikker N. Nagy <nagyn...@gmail.com>
Mikulás Gábor> Talán azért vagyok optimista mert nem látom (vagy nem
Mikulás Gábor> nézem) a buktatóit. Ha nehezen megy, max. nem jön be,
Mikulás Gábor> ettől nem leszünk ennél hátrább mint most vagyunk, de
Mikulás Gábor> az esély, hogy előrébb legyünk igen nagynak tűnik.
Mikulás Gábor> Reméljük, hogy a többi korosztály is látja majd ebben a fantáziát.
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> ---
Mikulás Gábor> n.
Mikulás Gábor> nagy
Mikulás Gábor> nikolett
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> --- @ WiseStamp Signature. Get it now
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> 2009. március 4. 21:04 Oros Sándor írta, <oros....@gmail.com>:
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> az ötlet nagyon jó, de én sajna pesszimistább vagyok
Mikulás Gábor> mint Niki. Több bennem a félsz, hogy nehezen fog menni,
Mikulás Gábor> de sok sikert a megvalósításhoz, s amivel tudom
Mikulás Gábor> (többnyire a gyakori jelenlét) támogatom az ötletet. Szóval hajrá!
Mikulás Gábor> orossanyi
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor>

Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> __________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós
Mikulás Gábor> adatbázis: 3908 (20090304) __________
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> Az üzenetet az ESET Smart Security ellenőrizte.
Mikulás Gábor>
Mikulás Gábor> http://www.eset.hu

[...]

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
Jó ötlet! Vagyis egy már meglévő ötlet szép új ruhája. Persze,
támogatom, résztvennék, satöbbi - bár a probléma (sok sok kérdés, és a
hogyantovább) nem feltétlenül generációs kérdés. Érdekelne, hogy a
"másik" generációból kik érdeklődnek, ki lennének nyiltak. Mert ha
csak azok, akik eddig is azok voltak, az kevés. Amúgy a nyilvánosság
jót tenne a kezdeményezésnek, Katalistre vele!
Üdv,
A.

László Budai

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Domonkos!

Szerintem is jó ötlet. Már csak azért is, mert néha úgy érzem, hogy két malomban őrlünk a nálam mintegy 10 évvel idősebb könyvtárosok esetében is, és valahogy úgy érzem, hogy a nálam 10 évvel fiatalabbak is kicsivel másabb nyelvet beszélünk. Tehát szükséges nemzedékek közötti párbeszéd is.

A saját könyvtáramban én magam arra törekszem -- ha már vezetésről beszélünk --, hogy megváltozzon a Czupi Gyula által is leírt, elmondott jelenség, miszerint könyvtárosaink inkább szakszervezetisek, mint eladók illetve szolgáltatók. A saját érdekü(n)kben.
A kultúra áru, az információ is áru. Más kérdés, hogy pontosan körül kell írni, hogy meddig tart egy könyvtárban az alapszolgáltatás, és mettől fizetős szolgáltatás.

Ma éppen ilyeneken is fogok gondolkodni, mivel többször gondokba ütközünk a szabályozatlanság miatt. A múzeumok között -- tudomásom szerint -- létezik megállapodás, hogy milyen feltételekkel szolgáltatnak ki dokumentumokat egymásnak mint társintézménynek, és más intézményeknek. Erre akkor kellett rádöbbennem, amikor szerettünk volna fénymásolatban elhozni tőlük néhány várpalotai vonatkozású dokumentumot, és az adott múzeum igazgatónője nem tekintett el a fénymásoláson túli járulékos összegektől. A könyvtárak, ahol szintén rengeteg értékes dokumentum van, se egymással nem állapodtak meg a kölcsönös szolgáltatásokban, tehát ebben jobbak a múzeumok ezidáig.

Picit eltértem a tárgytól, bocsánat. Szóval, látom értelmét nemzedékek közötti párbeszédnek, hogy kialakuljon egy nemzedékek közötti közös nyelv is, ne csak nemzedéken belüli.

 Üdv.:

--
Budai László
(személyes postafiók)

Lilla

to MKE FITT (Fejlett Információ Technológiák és Társadalom Szekció)
Kedves Domonkos!
Én is támogatom az ötletet és azonnal témával is szolgálok:

4-5 éve részt vettem egy, a Teveli Judit szervezte kommunikációs
tréningen és ott egy újságíró hölgy (szégyen, de a nevére már nem
emlékszem) azt mondta, hogy "szerelmessé kell tenni a kollégákat a
feladatba" - munkám során napi szinten találkozom azzal, hogy milyen
nehéz is ez, hogy milyen üdítő, amikor egy lelkes, már fiatalon is
hivatástudattal megáldott pályakezdővel találkozik az ember és mennyi
gondot, fejfájást tud okozni egy kolléga, aki korától függetlenül nem
elhivatott, nem motíválható, sőt, szabotálja a munkát, nem látja a
célt. Sokat, rengeteget tudnánk tanulni a nagyoktól, akik sikeresen,
példa értékűen végzik a munkájukat, jó csapatot tudtak összeválogatni.
Nem szívesen sorolnék neveket, pedig vannak jónéhányan, mert nem
szeretnék megbántani olyanokat, akiket véletelnül kihagynék.
Olyan problémákra gondolok, hogy milyen károkat tud okozni egy-egy
munkatárs azzal, ha a "kirakatban", olvasószolgálatban és
tájékoztatásban nem készséges, modora, stílusa bántja az olvasót, nem
támogatja az elmélyült kutatómunkáját az olvasónak, alapinformációs
forrásokat nem oszt meg, ha engedi, hogy elégedetlenül hagyja el a
könyvtárat stb. Vagy magának a könyvtárosnak a személye, higiénéje,
öltözéke - ami ismét fontos a társadalmi megítélésünk szempontjából.
Ezek kínos dolgok tudnak lenni, de nagyon lényegesek.

Azon azonban vitáznék, hogy mennyire igényel komoly szervezsét ez a
program. Fontos, hogy nagyon ügyes legyen a moderátor, mert
kimondottan provokatív témák is szóba kerülhetnek - fontos, hogy kik
fognak hozzászólni, hogy mennyire lehet vagy kell-e egyáltalán keretek
(idő, tér) közé szorítani a beszélgetést...

Tudomásom szerint az MKE-nek van és működik is a Kommunikációs/PR
bizottsága, éppen Teveli Judit vezeti - szerintem ők örülni fognak egy
ilyen rendezvénysorozatnak. Konzultálni kellene velük is.

Üdv:
Lilla

On márc. 4, 19:59, "Horvath Sandor Domonkos, dr." <hsd...@gevk.hu>

Nikker N. Nagy

to itsz...@googlegroups.com
A lebonyolítás részénél, azért mertem kijelenti, hogy nem igényel nagy szervezést, mert ha jó a társaság, jó a téma, ügyes a moderátor, akkor megy minden szálán. Lásd könyvtáros - fejlesztő párbeszéd. Ha mindenkiből harapófogóval kell kihúzni mindent, akkor meg megette a fene az egészet.

---
n.
nagy
nikolett

Tóth Péter

to itsz...@googlegroups.com
mindenfajta nyilvános kommunikációra nagy szükség lenne, a konferenciaszünetek világmegváltó pogácsázása már unalmas.

[...]
állománymenedzsment

nézzük a fentieket,
mi lenne ha pl. a konyvtar.ma - wikis oldalán létrejönne egy egy fenti témakör, szócikk,
vagy megnyílhatna egy szerkeszthető google-s doksi,
vagy lenne egy generacioakademia.klog.hu amibe aki akar névvel, aki akar név nélkül beleírja a helyzet értékelését, az ötleteit, személyes tapasztalatait, ott már sok minden eldőlhetne vagy nem.
én nagyonszívesen leírnám, hogy a fentiekről mit gondolok, főleg arról is lenne véleményem, hoyg a KI vagy az MKE vezetőjének gondoltaioaról mit gondolok. De sajnos nem tudom ők mit gondolnak.

további ajánlott témakörök:
nyitva tartási idő
késedelmi díjak
továbbképzések
vezetői beszámoltatás
ikr-ek
jó-e a kjt a könyvtárakban
fenntartó megválasztása

és még rengeteg dolog van
jó munkát

üdv dtp

ui: van már bankszámlaszáma a fittnek?

--
Tóth Péter
70/9401791

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
No mi volt ma Domonkos?

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Kardos András

Tömören: reggel 8-kor beültem a kocsimba, este hétkor meg kiszálltam
belőle. A két utazás közben végigtárgyaltunk egy vándorgyűlést, nyolc
pályázatot, majd délután négy körül ez is sorra került, ugyan
hátráltatta a dolgokat, hogy otthon felejtettem a tervezetemet, de úgy
tűnik, menni fog a dolog. Már csak a részletek.. Üdv.: D

2009. március 6.
21:38

Kardos András> No mi volt ma Domonkos?

Kardos András> 2009/3/4 Horvath Sandor Domonkos, dr. <hsd...@gevk.hu>:
Kardos András>

Tóth Péter

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Domonkos!
az MKE elnökségi ülés emlékeztetőjébe FITT tag betekinthet?
köszi dtp
http://darvastoth.hu

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Tóth Péter, itsz...@googlegroups.com

Közhasznú szervezetek irataiba BÁRKI szabadon betekinthet, időpontot
kell egyeztetni hozzá.

Kérlek, hogy FITT tagként csak akkor lépj fel, ha tényleg FITT-ügyben
érdekel, ha másmiért, akkor magánszemélyként kérd a betekintési
lehetőséget.

Üdv.: Domonkos

2009. március 7.
10:09

Tóth Péter> Kedves Domonkos!
Tóth Péter> az MKE elnökségi ülés emlékeztetőjébe FITT tag betekinthet?
Tóth Péter> köszi dtp

Tóth Péter> 2009. március 6. 21:42 Horvath Sandor Domonkos, dr. írta, <hsd...@gevk.hu>:

Tóth Péter> Tömören: reggel 8-kor beültem a kocsimba, este hétkor meg kiszálltam
Tóth Péter> belőle. A két utazás közben végigtárgyaltunk egy vándorgyűlést, nyolc
Tóth Péter> pályázatot, majd délután négy körül ez is sorra került, ugyan
Tóth Péter> hátráltatta a dolgokat, hogy otthon felejtettem a tervezetemet, de úgy
Tóth Péter> tűnik, menni fog a dolog. Már csak a részletek.. Üdv.: D

Tóth Péter> 2009. március 6.
Tóth Péter> 21:38

Kardos András>> No mi volt ma Domonkos?

Kardos András>>

Tóth Péter> --------------------------
Tóth Péter> Horváth Sándor Domonkos, dr.
Tóth Péter> szabályozási (kodifikátor) szakjogász, könyvtáros
Tóth Péter> Galgóczi Erzsébet Városi Könyvtár
Tóth Péter> igazgató
Tóth Péter> E-mai: hsd...@gevk.hu
Tóth Péter> Mobil: 30/504-7108
Tóth Péter> Tel.: 96/516-671

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Lilla, MKE FITT

Kedves Lilla,

saját fülemmel hallottam a révkomáromi városi könyvtárban a kövekező
párbeszédet egy fiatal és unott kollegina, valamint egy olvasó között.
(Rendezvényükön jártam ott, és kicsit csavarogtam a könyvtárban.)

Olvasó:

- Lehúzná nekem ezt az újságcikket?

Könyvtároskisasszony:

- Maga is le tudja húzni, arra a wc....

(Az olvasó hátat fordít, távozik.)

---

Nos, gondolom viccelődött, de nem volt vicces az egész. A kolléganőt
az sem zavarta, hogy én is fültanúja vagyok az esetnek. A példa persze
extrém, és kérnék mindenkit, hogy ne idézze.

Üdv.:

Domonkos

2009. március 5.
10:14

Lilla> Kedves Domonkos!
Lilla> Én is támogatom az ötletet és azonnal témával is szolgálok:

Lilla> 4-5 éve részt vettem egy, a Teveli Judit szervezte kommunikációs
Lilla> tréningen és ott egy újságíró hölgy (szégyen, de a nevére már nem
Lilla> emlékszem) azt mondta, hogy "szerelmessé kell tenni a kollégákat a
Lilla> feladatba" - munkám során napi szinten találkozom azzal, hogy milyen
Lilla> nehéz is ez, hogy milyen üdítő, amikor egy lelkes, már fiatalon is
Lilla> hivatástudattal megáldott pályakezdővel találkozik az ember és mennyi
Lilla> gondot, fejfájást tud okozni egy kolléga, aki korától függetlenül nem
Lilla> elhivatott, nem motíválható, sőt, szabotálja a munkát, nem látja a
Lilla> célt. Sokat, rengeteget tudnánk tanulni a nagyoktól, akik sikeresen,
Lilla> példa értékűen végzik a munkájukat, jó csapatot tudtak összeválogatni.
Lilla> Nem szívesen sorolnék neveket, pedig vannak jónéhányan, mert nem
Lilla> szeretnék megbántani olyanokat, akiket véletelnül kihagynék.
Lilla> Olyan problémákra gondolok, hogy milyen károkat tud okozni egy-egy
Lilla> munkatárs azzal, ha a "kirakatban", olvasószolgálatban és
Lilla> tájékoztatásban nem készséges, modora, stílusa bántja az olvasót, nem
Lilla> támogatja az elmélyült kutatómunkáját az olvasónak, alapinformációs
Lilla> forrásokat nem oszt meg, ha engedi, hogy elégedetlenül hagyja el a
Lilla> könyvtárat stb. Vagy magának a könyvtárosnak a személye, higiénéje,
Lilla> öltözéke - ami ismét fontos a társadalmi megítélésünk szempontjából.
Lilla> Ezek kínos dolgok tudnak lenni, de nagyon lényegesek.

Lilla> Azon azonban vitáznék, hogy mennyire igényel komoly szervezsét ez a
Lilla> program. Fontos, hogy nagyon ügyes legyen a moderátor, mert
Lilla> kimondottan provokatív témák is szóba kerülhetnek - fontos, hogy kik
Lilla> fognak hozzászólni, hogy mennyire lehet vagy kell-e egyáltalán keretek
Lilla> (idő, tér) közé szorítani a beszélgetést...

Lilla> Tudomásom szerint az MKE-nek van és működik is a Kommunikációs/PR
Lilla> bizottsága, éppen Teveli Judit vezeti - szerintem ők örülni fognak egy
Lilla> ilyen rendezvénysorozatnak. Konzultálni kellene velük is.

Lilla> Üdv:
Lilla> Lilla

Lilla> On márc. 4, 19:59, "Horvath Sandor Domonkos, dr." <hsd...@gevk.hu>
Lilla>

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Kardos András, itsz...@googlegroups.com

Kedves András,

kérlek szíveskedj tájékoztatni arról, hogy hol lelhető fel, kitől
származik az a meglévő ötlet, aminek kitaláltam az "új ruháját"?
Kiváncsivá tetteél....

Üdv.:

Domonkos

2009. március 5.
10:24

Kardos András> Jó ötlet! Vagyis egy már meglévő ötlet szép új ruhája. Persze,
Kardos András> támogatom, résztvennék, satöbbi - bár a probléma (sok sok kérdés, és a
Kardos András> hogyantovább) nem feltétlenül generációs kérdés. Érdekelne, hogy a
Kardos András> "másik" generációból kik érdeklődnek, ki lennének nyiltak. Mert ha
Kardos András> csak azok, akik eddig is azok voltak, az kevés. Amúgy a nyilvánosság
Kardos András> jót tenne a kezdeményezésnek, Katalistre vele!
Kardos András> Üdv,
Kardos András> A.

Kardos András> 2009/3/5 Horvath Sandor Domonkos, dr. <hsd...@gevk.hu>:

> [...]

Kardos András>

P.Stébel Ildikó

to itsz...@googlegroups.com

Egészen elképesztő - nyilván az intelligenciájával alapból baj volt,
könyvtárosság nélkül....

MÁS

Szóval én meg azt szeretném tudni, hogy akkor hány generáció van, miben
gondolkodjunk? ...és nemek szerinti felosztásban is???
Üdv.S.Ildiko

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to P.Stébel Ildikó

A magam részéről semmit nem kötnék meg... csak a cím orientálna.

2009. március 7.
6:53

P.Stébel Ildikó> Egészen elképesztő - nyilván az intelligenciájával alapból baj volt,
P.Stébel Ildikó> könyvtárosság nélkül....

P.Stébel Ildikó> MÁS

P.Stébel Ildikó> Szóval én meg azt szeretném tudni, hogy akkor hány generáció van, miben
P.Stébel Ildikó> gondolkodjunk? ...és nemek szerinti felosztásban is???
P.Stébel Ildikó> Üdv.S.Ildiko
P.Stébel Ildikó>

P.Stébel Ildikó

to itsz...@googlegroups.com

> Akkor jó, szerintem is igy lenne helyes...
üdv.Ildiko

Lilla

to MKE FITT (Fejlett Információ Technológiák és Társadalom Szekció)
Jómagam azt tapasztalom, hogy kortól független a dolog: vannak
fiatalabb idősebb szakmabeliek, akik egyszerűen nem tekintik
hivatásuknak, csak munkahelyüknek a könyvtárat, az olvasót pedig
ellenségnek tartják, valamint 3 éves korukig nem jól alapoztak náluk a
szüleik.
Igazság szerint engem az érdekel, hoyg milyen motívációs eszközökkel
tudnak élni azok a rutinos, nagykönyvtárakat vagy példás osztályokat
csoportokat vezető kollégáink, akik minden korosztállyal dolgoznak és
ugye a közalkalmazottiságunkból adódóan "plusz járandóssággal" nem
tudnak kecsegtetni - de motíválni, szerelmessé tenni hogyan tudnak.
Másként kell egy idősebb, kicsit elfáradt kollégával és másként egy
fiatal, egzisztenciális gondokkal küzdő tapasztalatlan kollégával
bánni. Részben korosztályi, részben attitüdből adódó problémát
vetettem fel.
azért emlékszem, hogy én sem voltam mindig motívált és pl. könyvet az
olvasók után visszapakolni mai napig nem szeretek, de kell... viszont
nagyon jó csapatohoz volt szerencsém és volt 1-2 rutinos, jó főnököm
is.

On márc. 7, 10:19, "Horvath Sandor Domonkos, dr." <hsd...@gevk.hu>
wrote:
> Tel.: 96/516-671- Idézett szöveg elrejtése -
>
> - Idézett szöveg megjelenítése -

Dániel Takács

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Domonkos,

nekem az ötlet nagyon tetszik, erre bármikor kapható vagyok, leszek. Ami problémákat én szívesen beszélnék meg: egyetemi képzések formája és tartalma, szükséges és elvárt kompetenciák kijelölése, de amiket írtál, mint érdekvédelem stb. azok is jól jönnének. Emellett pedig szívesen folytatnám a fejlesztőkkel is a párbeszédet (tudom, ez nem egészen ide való, csak nem nagyon nyilatkoztam ez ügyben az utóbbi időkben...), és ehhez is szeretnék majd segítséget kérni.

És hogyan gondoltátok? Itt, Pesten, vagy egy kis utazgatással összekapcsolva? Igazából azt sem utasítanám vissza, jó lenne a vidéki kollégákkal, helyekkel még jobban megismerkedni (egyébként hasonló dolog az Országjáró Könyvtárosok programsorozat a Könyvtártudományi Tanszék Szakos Hallgatói Érdekképviselet - aka könyvtárszhék - szervezésében is: http://elteszhek.klog.hu/?tag=orszagjaro-konyvtarosok)...

Üdvözlettel,
--
Takács Dániel
+36207700897

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
Lilla témái engem is nagyon izgatnak. És ahogy járkálok könyvtárkban
(a pult mögött) nagyon látom ennek a szükségességét. Nagyrészt ez
minden probléma alapja. Plusz a konfliktuskerülő magatartás (lapítás
megbeszélés helyett). Plusz az informatikai tájékozatlanság.
Üdv,
A.

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Kardos András

Andris, még mindig nem elégítetted ki a kíváncsiságomat, milyen
ötletnek az új ruháját találtam ki? Nem szeretném, ha valakiben tüske
lenne, és azt hinné plagizálok :-)

Nos?

2009. március 9.
7:10

Kardos András> Lilla témái engem is nagyon izgatnak. És ahogy járkálok könyvtárkban
Kardos András> (a pult mögött) nagyon látom ennek a szükségességét. Nagyrészt ez
Kardos András> minden probléma alapja. Plusz a konfliktuskerülő magatartás (lapítás
Kardos András> megbeszélés helyett). Plusz az informatikai tájékozatlanság.
Kardos András> Üdv,
Kardos András> A.

Kardos András> 2009/3/9 Lilla <bod...@hotmail.com>:

> [...]

Kardos András>

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
Bocs Domonkos, nincs semmi titkos tüske. Csak arra akartam utalni,
hogy ez a párbeszéd-serkentés maga jó (de nem új) ötlet. Bárminek
hívjuk, bárhogyan tematizáljuk (pl. mint generációs izé) nagyon jó
lenne. Én az IKR-fejlesztőkkel lassan de biztosan haladok, de az
úgylátszik jobban megy egyenként, mint nagycsoportban.
Üdv,
A.

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Domonkos,
Andris tudja, hogy neki miért ill. hogyan van deja vu-érzése. Én abban vagyok biztos, hogy a Katalisten és a KIT-ben számos alkalommal felvetettem -- leegyszerűsítve -- a tapasztaltabb idősek és a rugalmasabb fiatalok közötti módszeres párbeszéd fontosságát. Rövid keresésre hat említést találtam a két archívumban. Megvalósításra pedig kétszer volt addig alkalmam szűkebb szakmai körben, általam Hollandiában látott példa alapján, persze, nem Generációk Akadémiája néven.
Mindez azonban senki érdemét nem veszi el újabb gyakorlati megvalósítás kapcsán, pláne szélesebb körben. Sőt! Sok sikert hozzá.

Gábor

to MKE FITT (Fejlett Információ Technológiák és Társadalom Szekció)
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni Domonkostól, hogy akkor ezt a bejelentést a
FITT nevében tette? Először úgy láttam, hogy nem, s nem is lenne semmi
baj, de talán nemcsak bennem keletkezett némi zavar ezügyben, mert
Dani is előjött a fejlesztőkkel való további együttműködés témájával
Persze , az is lehet, hogy mégis a FITT nevében szóltál, s csak én
értettem valamit félre. Azért kíváncsi vagyok mi volt a reakció? Amúgy
én is szívesen részt vennék ilyen találkozókon, de azért vannak bennem
kételyek arra vonatkozóan, hogy szerencsés -e generációs különbségre
felfűzni egy szakma helyzetét, problémáját? Melyik másik hivatásról
tudtok ilyenfajta szerveződésre példát hozni, mert én még nem
hallottam, hogy pl. a matematikusok, orvosok, tanárok, összejöttek
volna azon az alapon, hogy különböző generációkhoz tartoznak. Ez nem
önmagunk degradálása kissé?Az egész könyvtáros hivatásé- úgy értem.Nem
az lenne a normális, ha az egyes szakmai kérdéseket tárgyalnánk meg, s
ez természetesen magával hozza a generációs szempontok megtárgyalását
is? Valamint olyan fiatalok is vannak, akik hozzáállása inkább
hagyományosnak mondható. Egyrészt, de mindjárt itt van a másrészt is,
azaz kevés olyan munka/hivatás/szakma van, amelyiknek a jövőképét
ennyire meghatározná az informatikához való viszonya. Tehát -akarom
mondani- mégis jogos a generációs szempontú felvetés is.
Üdv.
Klára

wrote:
> [...]
> örömmel  venném,  ha  kapnék  az  ötletre visszajelzéseket, ötleteket,
> javaslatokat a tematikát, a lebonyolítást, illetve bármit illetően...

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to klara, MKE FITT
Kedves Klara,

számomra magától értetődő volt, hogy egy általános ötletet fejtettem
ki, mint az MKE elnökségének tagja. A FITT listájára azért került,
mivel az MKE elnökség lev. listáján kívül ez az egyetlen MKE
szervezet, amelynek a lev. listáján rajta vagyok, így a közvélemény
megszondázása volt a szándékom. A FITT nevében egyébként is a
FITT vezetése jogosult nyilatkozni, stb.

A generációs szemlélet azért nem degradálás szerintem, mivel az
általad ismertetett példáktól eltérően, mifelénk valóban más a
helyzet. Csak a leghálásabbat, az orvost emelném ki, ahol mondjuk a
sebészeknél a műtéti tapasztalat a tudás egyik fokmérője. Ennél fogva,
de az orvostársadalom kőkemény hierarchiájánál fogva sem képzelhető
el, hogy bármiféle párbeszéd alakulhasson ki.

Más szakmákban megint más a helyzet. Mifelénk úgy látom, hogy az
ollónak két szára van. Az olló egyik szára az információtudomány és a
"felhasználótudomány" rohamos fejlődése, amivel a nyitottabb,
fiatalabb generáció sok képviselője előbbre van. A másik oldal az a know how, hogy
miként lehet elintézni a dolgokat ebben a szakmában, miként működik a
költségvetési szervek filozófiája, mik az állami szervek,
önkormányzati szervek bizánci működésének sajátosságai, mitől vésődnek
be a ráncok a veterán munkáltatók vonásaiba, stb. Ezenkívül
szolgáltatási filozófiában is eltérnek egymástól a generációk, stb.
Úgy vélem, hogy senkinél nincs ott a bölcsek köve, és fontos, hogy
beszéljünk egymással.

Valójában nem generációk akadémiája, hanem integráció akadémiája, amit
szeretnék, de úgy mégsem nevezhetem. Hol tart most az ügy? A bíróságok
azt szokták mondani a sajtónak, hogy "folyamatban lévő eljárásokról
nem nyilatkoznak". Bár igen-igen-igen túlterhelt vagyok, érzek
magamban annyi erőt, hogy keresztülvigyem és elindítsam, pláne, hogy
Bakos Klára elnök asszony is támogat a dologban.

Igen nehéz környezetben persze, mivel ama ominózus Népszabadság cikk
után teljesen megváltozott a szakma légköre. Igen sok emberi és
érzelmi kérdés került felszínre, igyekszem mediálni, mediálni,
mediálni, és nem a riportalany érdekében, mivel vele már semmiféle
párbeszéd nem lesz ebben a szakmában, legalábbis jó pár évig, hanem
annak érdekében, hogy legalább a kommunikáció ne fagyjon be egyféle
olyan formában, hogy a dolgokra befolyással bíró "generáció" fáradtan
legyint, és beteszi az ajtót, csinálva a maga dolgát...

Én is érzem ezt a fáradt kiábrándultságot, és erős bennem a
késztetés, hogy visszavonuljak a könyvtárpolitikai ügyektől,és azok
helyett szűkebb szakterületem művelésének szenteljem az időmet.
Másokon is látok ilyesmit, úgy gondolom, most kell erőt vennünk
magunkon, és még több erőfeszítést tenni.

Ennek érdekében, kérek is mindenkit, hogy nyilvánosságra kerülő
véleményeiben figyeljen a szakmai érzékenységekre, hiszen ugyanazt le
lehet írni sértőn, de le le lehet írni diplomatikusan is. Ugyanazt le
lehet írni ex katedra, és ugyanazt le lehet írni kérdésfelvetésként
is...

Ha harmóniában akarunk élni a világgal, akkor először azt érdemes
megvizsgálnunk, mit kell magunkon változtatni, miként kell
"működnünk"ehhez - és csak ezután nekilátni környezetünk "megreformálásának".

Ennyi hirtelenjében.
Üdv.:
Domonkos

2009. március 12.
20:13

klara> Sziasztok!
klara> Azt szeretném kérdezni Domonkostól, hogy akkor ezt a bejelentést a
klara> FITT nevében tette? Először úgy láttam, hogy nem, s nem is lenne semmi
klara> baj, de talán nemcsak bennem keletkezett némi zavar ezügyben, mert
klara> Dani is előjött a fejlesztőkkel való további együttműködés témájával
klara> Persze , az is lehet, hogy mégis a FITT nevében szóltál, s csak én
klara> értettem valamit félre. Azért kíváncsi vagyok mi volt a reakció? Amúgy
klara> én is szívesen részt vennék ilyen találkozókon, de azért vannak bennem
klara> kételyek arra vonatkozóan, hogy szerencsés -e generációs különbségre
klara> felfűzni egy szakma helyzetét, problémáját? Melyik másik hivatásról
klara> tudtok ilyenfajta szerveződésre példát hozni, mert én még nem
klara> hallottam, hogy pl. a matematikusok, orvosok, tanárok, összejöttek
klara> volna azon az alapon, hogy különböző generációkhoz tartoznak. Ez nem
klara> önmagunk degradálása kissé?Az egész könyvtáros hivatásé- úgy értem.Nem
klara> az lenne a normális, ha az egyes szakmai kérdéseket tárgyalnánk meg, s
klara> ez természetesen magával hozza a generációs szempontok megtárgyalását
klara> is? Valamint olyan fiatalok is vannak, akik hozzáállása inkább
klara> hagyományosnak mondható. Egyrészt, de mindjárt itt van a másrészt is,
klara> azaz kevés olyan munka/hivatás/szakma van, amelyiknek a jövőképét
klara> ennyire meghatározná az informatikához való viszonya. Tehát -akarom
klara> mondani- mégis jogos a generációs szempontú felvetés is.
klara> Üdv.
klara> Klára

klara> On márc. 4, 19:59, "Horvath Sandor Domonkos, dr." <hsd...@gevk.hu>
klara>

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
A Bakos Klára a legkissebb akadály ezügyben szerintem... Már az
ikszedik könyvtárban találkozok tök lelkes emberekkel, tök
lelkesületlen vezetők által visszafogva... Bár szerencsére vannak
jófej "öregek" is. Szóval feszítsünk, feszítsünk, erőfeszítsünk!
A.

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Kardos András, itsz...@googlegroups.com

És persze az sem baj, hogyha figyelmesen olvassuk el azokat a
leveleket, amikre reagálunk.
Mint irtam, Bakos Klára támogatja az ügyet.
Üdv.:

2009. március 12.
23:16

Kardos András> A Bakos Klára a legkissebb akadály ezügyben szerintem... Már az
Kardos András> ikszedik könyvtárban találkozok tök lelkes emberekkel, tök
Kardos András> lelkesületlen vezetők által visszafogva... Bár szerencsére vannak
Kardos András> jófej "öregek" is. Szóval feszítsünk, feszítsünk, erőfeszítsünk!
Kardos András> A.

Kardos András> 2009/3/12 Horvath Sandor Domonkos, dr. <hsd...@gevk.hu>:

Kardos András>

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com
Azt hiszem, nem a fizikai, hanem a mentális vagy kognitív életkor a mérvadó. Aki képes felülvizsgálni aktuális nézeteit vagy gyakorlatát, meri ugyanazon dolgokat egyszerre belülről és kívülről, madártávlatból látni és láttatni, nem ragadják el félelmei, vagy képes (elő)ítéletei ellenére párbeszédet folytatni, azzal feltehetően nincs gond, bármely évszám is látható személyi lapján. (Számomra a legalább 10 éve nyugdíjas Papp István fiatalabbnak tűnik, mint a mai könyvtári vezérkar túlnyomó része :-)

És az sem feltétlenül baj, hogy idősebb korban valaki már nehézkesebben felejti el akár anakronisztikus beidegződéseit. Ha e helyzetét sikerül tudatosítania, kialakíthat olyan munkakapcsolatokat, ahol potentátként fogékonyabb, céltudatosabb embereket enged előre. Így megérheti, hogy a fiatalabbak -- ha sok mindenben nem is értenek vele egyet -- tisztelik emberségéért. Ha viszont valaki pozíciója nélkül támasz vagy tartás nélkül maradna, akkor csak az idő vagy egy nagy vihar oldhatja meg a helyzetet.

Saját korlátaink áttörésének akadémiája? :-)

Gábor

Kardos András

to IT szekció
Értettem amit írtál Domonkos, csak nem fogalmaztam elég pontosan. Nem
vagyok jogász, mit tegyek... :-). Szóval oké, hogy ő benne van, de
lesznek nála nagyobb "akadályok". A Mikulás-incidens pedig szerintem
nem rontotta a szakmán belüli párbeszéd-készséget (csak a Gábor felé),
inkább felszínre hozott pár jó hangot, és pár hülyeséget az értelmes
vélemyének mellett.
Üdv,
A.

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Kardos András, IT szekció

Nos András, azt írod, hogy "szerintem". Én viszont - jogász létemre
:-) -
pontosabban fogalmazhattam volna. Helyesbítek: "azt tapasztalom".

Amúgy ellentmondás van megint a szövegedben, mert egyrészt azt írod,
hogy "szerinted nem rontotta" ... utána meg azt, hogy "lesznek nála
nagyobb akadályok".

-----------
Bocs az OFF TOPIC-ért :-)) de imádok Andrással kötözködni. :-)

2009. március 12.
6:50

Kardos András> Értettem amit írtál Domonkos, csak nem fogalmaztam elég pontosan. Nem
Kardos András> vagyok jogász, mit tegyek... :-). Szóval oké, hogy ő benne van, de
Kardos András> lesznek nála nagyobb "akadályok". A Mikulás-incidens pedig szerintem
Kardos András> nem rontotta a szakmán belüli párbeszéd-készséget (csak a Gábor felé),
Kardos András> inkább felszínre hozott pár jó hangot, és pár hülyeséget az értelmes
Kardos András> vélemyének mellett.
Kardos András> Üdv,

Horváth Zoltánné

to itsz...@googlegroups.com, klara
Kedves Klára és Domokos!
A Generációk Akadémiája célja, tartalma már formálódik előttem, eleinte inkább a Személetmódok Akadémiája címet éreztem volna találónak, mert nem minden integrálandó vélemény jellemezhető generációs kérdésként.

Időközben a javasolt címhez hozzáadódtak olyan tartalmak, amelyek más címhez már nem járulhatnak, ezért a magam részéről a kezdeményezést és a megnevezést is jónak tartom.

A Domokos által említett közelmúlt valóban okozott fásultságot, és éppen ezt nem lenne szabad hagyni. Az sem tartható, ha az érettebb, pozícionált könyvtáros réteg bezárkózik (van erre hajlam), és az sem, ha a fiatalok, a másként gondolkodók, az újat akarók ... stb. belefáradnak a kapuk döntögetésébe. Nem kellene annyira megijedni attól, hogy néha nincs igazunk, vagy mások másként látnak dolgokat, ez még nem a világ vége. De arra nagyon kell törekedni, amire Domonkos figyelmeztet, hogy ne sértsünk emberi méltóságot, önérzetet.

Ezért a vitakultúra egyik leglényegesebb módszere szerintem is a kérdezés, ahogyan Domonkos javasolja.

Ezt az egyik témába vágó könyv az "építs aranyhidat" taktikának nevezi. A kommunikációs csatorna torzít, a jelek értelmezése koronként, kultúránként, rétegenként stb. eltérő, de mielőtt pontosan tudnánk, mit akar a másik, hogyan is lehetne párbeszédről beszélni?
Ezért inkább "kinyilatkoztatunk", megsértődünk, bezárkózunk, félreértünk, és levonjuk a jó kényelmes következtetést: nincs mit tenni.

Egy előző hozzászólót támogatva, az eddigi FITT rendezvények példájaként is jó gondolatnak tartom, ha néhány vállalkozó hozzászóló és válaszoló felkészülne az adott témából, akár "szimulálva" is valamely nézeteltérést - amely a parttalan viták elkerülését szolgálhatná, és emelné a vitakultúrát, az érdekek képviseletét (szándékosan nem védelmét írtam, mert nem kell mindent rögtön védeni, hátha nem is támadják...).

Üdvözlettel:

Horváth Zoltánné, Marcsi
Könyvtáros informatikus
IQSYS
to itsz...@googlegroups.com
Ha már az előző levelemben a vitakultúráról ejtettem szót, most nem állom meg, hogy az alábbi két levéllel kapcsolatban ne tegyek észrevételt.

Nem helyeslem, hogy Gábor "a mai könyvtári vezérkar túlnyomó része" vonatkozásában sommás és pejoratív véleményt fogalmaz meg adott szövegkörnyezetben, ez mindenképpen sértő, és Gábor rendelkezik olyan stílussal, hogy finomabban fogalmazzon.

K. Andris Bakos Klárával kapcsolatos "legkisebb akadály" kitételét már helyre tette HSD, hiszen az elnök asszony támogatja a kezdeményezést, tehát akadályként a legrosszabb indulattal sem nevezhető, viszont támogatóként érdemes megemlíteni.

A kor önmagában nem érdem, akár magas, akár alacsony! Ezért idősebb kortársaink fiatalossága nagyon örömteli jelenség, viszont mostani témánknál a korszerűség, a szemlélet frissessége az újdonságok iránti nyitottság, az örök kíváncsiság, a segíteni vágyás megléte, vagy elmaradása vált fontossá (nyilván Gábor is ilyesmire gondolt) de ezek mellett még nagyon sok erényt lehet felvonultatni fiatal és öreg könyvtárosokról is.

Üdvözlettel:

Horváth Marcsi

to MKE FITT (Fejlett Információ Technológiák és Társadalom Szekció)
Kedves Domonkos,

hát igen, a könyvtárosokra, a könyvtárakra vonatkozó
helyzetleírásoddal egyetértek. Talán az a terület, amelyen a mi
könyvtárunk működik árnyalja a véleményemet a témával kapcsolatosan.
Hagyjuk az orvosokat tényleg, mert az speciális eset (az idősek
kumulálódott tapasztalata valóság ugyan, de ott meg a fizikai állapot
a generációk váltásának a kikényszerítő oka), de az építészeknél, a
vizuális kommunikáció bármely aleseténél sokkal súlyosabb a probléma,
mint nálunk. Egyes szakmák gyökeresen változtak meg. Azt gondolom,
hogy az idősebbeknek, a vezetőknek lenne a dolga felismerni, hogy
merre is tart a jövő, azaz nemcsak a mi szakmánk, hanem a többiek
megváltozása is bekövetkezik, s éppen ezért elengedhetetlenül
szükséges a könyvtárak, a könyvtárosok "helyzetbehozása". Azt
gondolom, hogy ez a korszak párhuzamba állítható a könyvnyomtatás
feltalálása után kialakult helyzettel, aki ma nem tud váltani , az
menthetetlenül lemarad, (Sajdik Ferenc a könyvnyomtatás feltalálásának
500. évfordulójára kiírt nemzetközi versenyen első díjat nyert
karikatúráján hiába áll ott a kódexmásoló szerzetes a sarkon
Gutenbergre várva kezében egy kódexel, hogy azzal csapja fejbe az arra
haladó Gutenberget)
Mindketten ott voltunk Pintér Róbert előadásán az OIK-ban, hallhattuk
az Ő álláspontját, hogy a könyvtárak gyökeresen fognak megváltozni az
információs kultúra előretörése miatt, illetve szerinte egyszerűen
eltűnik minden, ami most van. Az előadás után kialakult beszélgetésben
azért Ő is hozzátette, hogy természetesen igaz ez a többi hivatásra
is. Én akkor is, most is úgy gondolom, hogy, amíg releváns információk
jelennek meg más adathordozókon, addig szükség van a hagyományos
könyvtárra is, szükséges a hagyományos és a virtuális könyvtár
együttélése. Másrészt az én intézményemben is jelen van, akár a már
említett területeken is a szemléletbeli különbség, ami egyfajta
generációs különbségként is felfogható talán, de éppen azért
ragaszkodnék ahhoz, hogy ne csak generációs különbségnek lássuk az
általad kiválóan felvázolt helyzetből adódó problémákat, (mert akkor
arra könnyű rábólintani éppen azoknak, aki nem szeretnének
változtatni, hogy ja persze csinálja majd jobban az utánunk következő
nemzedék), hanem ennél súlyosabbnak, nagyobb kiterjedésűnek látom a
problémát, ami a generációs ellentét képében mutatja magát. Hiszen itt
többről van szó, mint egyszerű generáció váltásról, ezért a
felelősségünk sokkal nagyobb is.
Félre ne érts, abszolút igazad van, hogy tenni érdemes és kell is, s
talán mindegy is ez a szőrözésem a generációs felvetésről,
mindenképpen támogatlak, s nagy örömmel olvasom, hallgatom egyéni
ízzel, humorral, szakértelemmel telített gondolataidat.
Üdv. Klára

On márc. 12, 21:15, "Horvath Sandor Domonkos, dr." <hsd...@gevk.hu>

klara

to MKE FITT (Fejlett Információ Technológiák és Társadalom Szekció)
Kedves Mari!
Én is szívesen jelentkezem az aranyhíd pillér gyártó ZRt.-be
résztvevőnek.
Kösz. és üdv.
Klára

Kardos András

to IT szekció
Én azt akartam mondani, hogy lássuk már azokat, akik, rajtunk kívül
(akik magunk is több generációban ülünk), résztvennének ilyen
beszélgetéseken! Lássuk ki reagál egy K-listás felvetésre! Nyilván
Káldos-Drótos-Moldován-Barki-... igen, de
Kokas-Koltay-Keveházi-Monok-...? Melyik - nem ismerős -
könyvtárigazgató, vagy régen-fontos ember? Más: a TÁMOP pályázatok
tartalma, így hogy már be vannak adva, nyilvánosságra hozhatóak? Én
nem igazán szeretek kötözködni, inkább vitázni. De tudom hogy a
vitastílusom néha mégis annak tűnik... :-)

Horváth Zoltánné

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Andris!
Nagyon fontos neveket említettél, jó lenne, ha tőlük is olvashatnánk hozzászólást.

Semmi baj nincs szerintem a kötözködéssel sem, ha az alkalom megfelelő.

A TÁMOP nyilvánosságra hozatalával viszont szerintem igen, mert üzleti adatokat tartalmaz, amely az ajánlatadóra és ajánlatkérőre tartozik, no meg a bíráló bizottságra. Amúgy persze jó lenne...

Üdv.,
Horváth Marcsi

to itsz...@googlegroups.com
Az összes támogatott pályázatot nyilvánosságra kell hozni, az nfü honlapján kint is vannak szépen sorban
üdv dtp
--
Tóth Péter
70/9401791

Kardos András

to itsz...@googlegroups.com
Én arra gondoltam, hogy most nyilvánosságra hozhatják-e a könyvtárak,
mit is akarnak majd csinálni - merthogy korábban tán féltékenységből
(vagy más okból) nem egyeztettek kb. semmit úgytudom. A cégneveket ki
lehet satírozni. A pályázatok egyébként is a feladatokról szólnak.

Tóth Péter

to itsz...@googlegroups.com
ha elutasítják nem biztos, hogy nagyon kérkedni akarnak véle, ha nyernek akkor pedig kötelező vele híreskedni. Annyi még a publikus, hogy hány pályázat érkezett be és mennyi pénzt kértek.

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com
> Nem helyeslem, hogy Gábor "a mai könyvtári vezérkar túlnyomó része" vonatkozásában sommás és pejoratív véleményt fogalmaz meg adott szövegkörnyezetben, ez mindenképpen sértő, és Gábor rendelkezik olyan stílussal, hogy finomabban fogalmazzon.

-- Kedves Marcsi,
rendben, véleményem sommás mert valóban csak néhány -- szerintem -- szakmailag fiatal hazai könyvtárvezetőt ismerek, miközben folyamatosan túrom a szakmai és nemszakmai sajtót és fórumokat. Egyúttal természetesen fenntartom a tévedés jogát. Az is igaz, hogy meglátásom túlságosan "lágy", nem könnyű számokkal kimutatni, mint pl. ama könyveket megszámolni a polcon. Ám készségesen állok véleményem felülvizsgálata elé, pl. több meglepően pozitív tapasztalatra tettem szert igen kis könyvtárakat meglátogatva is.
E listán, vagy máshol is bőven megjelennek sommás pozitív ítéletek könyvtárakról, melyek ellen alig valaki emeli fel a szavát, mondván: nem ilyen általános az a rózsás helyzet, mondjuk hogy a brit könyvtáraknál háromszor hatékonyabbak vagyunk ;-). Ebből az aránytalanságból pedig az a régi rossz üzenet, hogy könyvtáraktról, könyvtárosokról nyilvánosan, akárhogyan is, de vagy jót, vagy semmit (az utóbbit esetleg csak nagyon finoman). Nem hinném, hogy az aranyhidak építésének ezen módja lenne kívánatos.
Elég sok negatív visszajelzést is kapok :-), és -- főleg a tárgyilagosak -- elgondolkodásra és párbeszédre késztetnek. Károm lenne abból, ha valaki félreértelmezett tapintatból megfosztana negatív véleményétől.

Üdvözlettel,
Gábor
__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3935 (20090313) __________

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3937 (20090314) __________

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3938 (20090316) __________

P.Stébel Ildikó

to itsz...@googlegroups.com

rendelkezik olyan stílussal...(szerintem..bocs..)I.

> [...]
> kezdemĂŠnyezĂŠst, tehĂĄt akadĂĄlykĂŠnt a legrosszabb indulattal sem
> nevezhetĹ , viszont tĂĄmogatĂłkĂŠnt ĂŠrdemes megemlĂ­teni.
>
> A kor ĂśnmagĂĄban nem ĂŠrdem, akĂĄr magas, akĂĄr alacsony! EzĂŠrt idĹ sebb
> kortĂĄrsaink fiatalossĂĄga nagyon ĂśrĂśmteli jelensĂŠg, viszont mostani
> tĂŠmĂĄnknĂĄl a korszerĹąsĂŠg, a szemlĂŠlet frissessĂŠge az ĂşjdonsĂĄgok
> irĂĄnti nyitottsĂĄg, az ĂśrĂśk kĂ­vĂĄncsisĂĄg, a segĂ­teni vĂĄgyĂĄs
> meglĂŠte, vagy elmaradĂĄsa vĂĄlt fontossĂĄ (nyilvĂĄn GĂĄbor is ilyesmire
> gondolt) de ezek mellett mĂŠg nagyon sok erĂŠnyt lehet felvonultatni

Horváth Zoltánné

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Gábor!

Nézzük meg a " szakmailag fiatal hazai könyvtárvezető" megjelölést.
Hogyan lehet erre a megjelölésre reflektálni?

- Szakmailag fiatal könyvtárvezető vagy. - A válasz: igen / nem.

És? Innen hogyan tovább?

Üdvözlettel:

Horváth Marcsi

> [...]

A kor önmagában nem érdem, akár magas, akár alacsony! Ezért idősebb kortársaink fiatalossága nagyon örömteli jelenség, viszont mostani témánknál a korszerűség, a szemlélet frissessége az újdonságok iránti nyitottság, az örök kíváncsiság, a segíteni vágyás megléte, vagy elmaradása vált fontossá (nyilván Gábor is ilyesmire gondolt) de ezek mellett még nagyon sok erényt lehet felvonultatni fiatal és öreg könyvtárosokról is.

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Marcsi,
jogos kérdés :-) Köszönöm. Ha jól értem, kérdése az: hogyan mérném fel a "szakmai fiatalságot". Feltehetően nem direktben kérdeznék rá. Hanem inkább olyan kérdések válaszait összegezném, mint:
- mikor fogadta meg utoljára beosztottjának javaslatát? (napja / hete / hónapja / éve)
- legutóbbi szakmai döntése előtt megkérdezett-e hasonló beosztásban lévő hazai kollégákat / hazai szakirodalmat / külföldi szakirodalmat (igen / nem; mit / kit -- nem személynévvel)
- mely szakmából nézett legutóbb analógiát, benchmarkot? (igen / nem és: melyik)
- legutóbbi használóiigény-felmérés értékelésének ideje könyvtárában (napja / hete / hónapja / éve)
- mikor tapasztalt utoljára nyílt ellenvéleményt saját véleményével szemben beosztottai között? (napja / hete / hónapja / éve)
- mikor dolgozott utoljára közvetlen használókat kiszolgáló pozícióban? (napja / hete / hónapja / éve)
- belső elismeréseket az igazgató / középvezetők / munkatársak nyíltan / munkatársak titkosan / szakszervezet / egyéb, pl. ... határozza meg.
- utolsó hatékonyságnövelő projektjének tárgya és ideje (tárgy; napja / hete / hónapja / éve)
- könyvtára stratégiájának legutóbbi felülvizsgálata (hónapja / éve)
- legutóbbi szakmai kérdésfeltevésének ideje nyílt levelezőlistán, fórumon (napja / hete / hónapja / éve)
- az előző évben hány szakmai publikációja / előadása volt? (db)
- ??? (nyilván jobb, ha a kollektív bölcsesség szül meg ilyen kérdőívet :-)
Mondjuk, ilyen kérdések mentén mérném fel a szakmai fiatalságot, tettrekészséget. A kapott válaszokat együttesen értékelném, súlyoznám.

Kérem jelezze, ha esetleg félreértettem volna kérdését.
Üdvözlettel,

Gábor

to Horváth Zoltánné, itsz...@googlegroups.com

Ez a "szakmailag fiatal" - egy tipikus kommunikációs-manipulációs gumicsont. Annak
is helytelen. Miért?
A "szakmailag fiatal" jelentése: zsenge, zöld, éretlen,
tapasztalatlan.

Ennek ellenére, az alaplevélben alkalmazott jelentés: modern, képzett,
naprakész, innovatív.

A nyelvi facsarás indoka számomra világos. Használójának
mindazonáltal legalább egy kutyát vagy macskát érdemes lenne
beszereznie, hogy gyakorolhassa a gyakorlatban is a vezetői
mesterséget, mivel anélkül osztja a cédulákat, hogy akár egy árva
hivatalsegéd kommandírozásában tapasztalatot szerzett volna.

Vezetni őrült nehéz. Ahhoz, hogy jó vezető legyen valakiből, nem
feltétlenül kell a legjobb szakembernek lennie. (Ugyanakkor az sem
hátrány :-)

Tizenhét éves vezetői praxisom alapján a következőket jelölném meg
alkalmassági kritériumként:

- egészséges lelki működés
- határozottság, következetesség
- az önfejlesztés képessége (tanul a hibáiból és a sikereiből)
- empátia
- bizonyos mértékű rámenősség
- életbölcsesség/ravaszság (főként a fenntartóval való kapcsolatban)
- folyamatos érdeklődés, kíváncsiság a szakmával, az innovációval,
saját szervezetével, a társadalommal, a munkahelyi közösséggel
kapcsolatban
- szakmai ismeretek
- képesség társadalmi kapcsolatok fenntartására

alkalmatlansági kritérium ennek függvényében:

- szorongó, vagy pszichopátiás, esetleg paranoid
személyiség
- teszetosza, következetlen magatartás
- fejlődésképtelenség, mindig ugyanazon köröket futja, hibákat követi
el,
- egoizmus, érzéketlenség, csőlátás
- lustaság, lagymatagság, erőtlenség
- ostobaság, jobb esetben naivitás
- érdektelenség
- szakmai leszakadás
- kommunikációs analfabetizmus

A paradoxon, hogy ezek közül van ami a "gyermekszobából jön", van amit
a közösség alakít, és vannak amiket csak a gyakorlati tapasztalat
hozhat meg.
Paradoxon, hogy jó vezető csak vezetőből lehet, tehát kellenek
hozzá tanulóévek.
Alkalmas vezető tehát nem születik, terem, hanem azzá válik,
természetesen a megfelelő adottságok, előfeltételek birtokában.

Tapasztalatom szerint alkalmatlan vezető nem tehető alkalmas vezetővé.
Végezhet bármilyen csodakurzust, nem segít.

Az alkalmas vezető egyik kritériuma, hogy nem ragaszt címkéket. Az
alkalmas vezető igyekszik objektíven elemezni. Azt mondja:
"egyfelől/másfelől". És ennek az elemzésnek megfelelően hozza meg
döntéseit, ítéletei azonban csak feltételesek, hiszen az újabb
információk és a fejlődés változtathat az értékelésen.

A "szakmailag fiatal" címke nem integrál, hanem dezintegrál.
Az alkalmasság ugyanis nem korfüggő, bár a korral változhat pozitívan
(érettség) vagy negatívan (kiégettség).

Üdv.:
Domonkos

2009. március 16.
18:39

Horváth Zoltánné> Kedves Gábor!

Horváth Zoltánné> Nézzük meg a " szakmailag fiatal hazai könyvtárvezető" megjelölést.
Horváth Zoltánné> Hogyan lehet erre a megjelölésre reflektálni?

Horváth Zoltánné> - Szakmailag fiatal könyvtárvezető vagy. - A válasz: igen / nem.

Horváth Zoltánné> És? Innen hogyan tovább?

Horváth Zoltánné> Üdvözlettel:

László Budai

to itsz...@googlegroups.com

Kedves Domonkos!

Nagyon-nagyon örülök, hogy ezt a "szakmailag fiatal" szókapcsolatot a helyére
(billen)tetted. Ebből látszik ugyanis világosan, hogy ez sem egy dimenziós dolog, ez is csak az érem egyik oldala. A "szakmailag fiatal" egyik oldala lehet a Gábor által leírt dolog, a másik oldala amit te írsz le.
A legnagyobb baj az a fogalommal szerintem, hogy olyan, mintha eleve elrendelné, hogy a "fiatalság" jó, a "nem fiatalság" nem jó. A fiatalsággal általában valóban nem jár együtt a jártasság, tapasztalat, hiszen magától értetődően kizárólag az idő előrehaladtával szerezhető meg. A tapasztalatokból lehet gyakorlati tudást, jártasságot szerezni, ami a fiatalság fogalmához konnotatíve nem kötődik. Én emiatt biztosan nem fogom használni a "szakmailag fiatal" leírást senkire. Egyébként is azt szokás mondani, hogy a fiatalság/korosság nem érdem, hanem állapot. ;)

Üdv.:
Laci

Mikulás Gábor

to itsz...@googlegroups.com
Kedves Domonkos,
leveledben sok igazság van. Pl. az is, hogy "alkalmas vezető egyik kritériuma, hogy nem ragaszt címkéket". Ezért pl. kerülném az olyan mondatokat, mint pl.:

> Ez a "szakmailag fiatal" - egy tipikus kommunikációs-manipulációs gumicsont. Annak is helytelen. Miért?
A "szakmailag fiatal" jelentése: zsenge, zöld, éretlen, tapasztalatlan.

-- Nem mintha értelmezésed ne lenne számomra elfogadható. Hanem mert a Tiédtől eltérő értelmezési lehetőséget gumicsontnak címkézve egyetlen értelmezést -- a sajátodat -- tartod ezzel lehetségesnek. Ha a Te értelmezésedet vesszük alapul -- tehetjük nyugodtan, hogy a diskurzusban tisztuljon a közös fogalomhasználat -- akkor nyilván én is másképpen írom körül saját elképzelésemet. Mindenesetre jó, ha a közösségen belül egyértelművé tesszük, hogy adott fogalmak alatt mit is értünk. Én a "fiatal"-t 12-i ill. előző levelemben értelmeztem, de nyilván nem az egyedül üdvözítő az a lehetőség.

> [...]
mesterséget, mivel anélkül osztja a cédulákat, hogy akár egy árva
hivatalsegéd kommandírozásában tapasztalatot szerzett volna.

-- Ez pedig különösen kedves :-) Bár kétlem, hogy a párbeszédet -- melyet korábbi leveledben javasolsz -- vagy akár az aranyhíd-építést előbbre vinné.

> [...]
hátrány :-)
Tizenhét éves vezetői praxisom alapján a következőket jelölném meg

Úgy legyen! Mint látod, van alapja a párbeszédnek :-)
Üdv,
Gábor

__________ ESET Smart Security - Vírusdefiníciós adatbázis: 3939 (20090316) __________

Tóth Péter

to itsz...@googlegroups.com
Az informatikában huszonéves kölkök vezetnek óriási és nyúlfarknyi vállalatokat, alkalmazottakat irányítanak, szerződéseket kötnek, üzleteket ütnek nyélbe parasztosan. Nulla vezetői gyakorlattal.

Mi lehet a titkuk?

Talán az, hogy nincs fenntartó? Hogyne volna. A tulajdonos mindenről tud.
Talán, hogy nincs bennük empátia, ha munkáról van szó? Persze hogy van, minden hr-es álma a munkatársak hogyvagymivanmikellsége. Motivállak lányom, becsüld meg, hogy van munkád.
Talán a feszültséget okosan le tudják vezetni? Droggal piával, bicajozással, kurvákkal, gyerekkel, családdal?

Azért is IT-zek, mert 2009-ben, 2010-ben és talán 2011-ben is az lesz a feladat, hogy az információt rendszerezzük, kortárs eszközöket használva frankón hozzáférhetővé tegyük az infókat, - könyvtárosokodás. Akkor lesz hozzáférhető, ha a felhasználóinkhoz megérkezik az anyag. Beszipptanják, beszívják, ahogy tetszik. Könyvtárból relevánsat frankón?

Többet tud a könyvtár a "megguglizásnál".
Többet tud a könyvtár a "megguglizásnál"?

Ez a bitang nehéz feladat.
Hány éves tapasztalat szükséges az új technológia megismeréséhez, bevezetéséhez, rugalmas, gyors alkalmazásához? Ki ír rá ma picike aranyos olvashatatlan betűkkel parányi cédulákra tárgyszavakat? A katalóguspolckészítők tönkrementek. Milyen típusú tapasztalatok vannak a piacon?

Jól körülírt, pontosan megfogalmazott feladatokra van szükség, havi félévi, évi értékeléssel, elemzéssel, visszacsatolással. Bűvös szó: stratégia. Satöbbi korszerű menedzsment szavak. Ki csinálja meg? Ki vállalja? Ki meri elkezdeni?

A bitang nehéz feladathoz humánerőforrás jár. De aki nem tudja ellátni a feladatát, az alkalmatlan. Sajnos a közalkalmazotti lét nem ismeri az alkalmatlan munkavállalói besorolást. A Kjt. igen. Nagyon nehéz kimondatni törvényesen a könyvtárosról, hogy erre a feladatra alkalmatlan vagy lányom.

No itt a bibi. Nem lennék a könyvtárvezetők helyében.

Üdv dtp

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to László Budai, itsz...@googlegroups.com

A katonai szlogen mondja, hogy alezredesnek lenni nem dicsőség, hanem
kor kérdése.
(Alezredesnél megáll az automatikus előrelépés.) Csak az érem másik
oldala végett :-)

A kérdésben szereztem bizonyos tapasztalatot, ugyanis 26 évesen lettem
igazgatóhelyettes egy nagy városi könyvtárban. Voluntaristaként
azt gondoltam, hogy az eredmények megvédenek majd a felvállalt kemény
döntések visszacsapó következményeitől. Aztán elég volt túlélni
azokat.

Nyilvánvaló, hogy az akkori döntések is hozzájárultak ahhoz, hogy egy
élhető klímájú intézménnyé váltunk. Ha azonban visszaforgathatnám az
idő kerekét, nem vagyok biztos benne, hogy mégegyszer is bevállalnám
ugyanezeket a megpróbáltatásokat.

Közben az akkori fiatal, dinamikus vezetői csapat (én is) öregedtünk,
és néhány megnyilvánulásban azt vélem felfedezni, ami ellen fiatalon
küzdöttem.

Belenézek a tükörbe, és azt látom, hogy ifjú forradalmárból öregedő
politikussá változtam. :-(

Ez is hozzátartozik a generációs képhez. Sokan megjárták, megjártuk
ezt az utat, csakhát nem egyformán vagyunk őszinték magunkhoz.

Hajnali kettő van, és a bajuszom alatt mosolyogva visszatérek egy ifjú
menedzser irataihoz, akit pár nappal ezelőtt egy egész rendőr-kommandó
rohant meg amint kiszállt a Jettájából. A DTP által favorizált néhány
"parasztosan megkötött" szerződés van a háttérben, csak a markukba
csaptak, de a kiegyenlítés elmaradt az Euro-árfolyam miatti deficittel
kapcsolatos tényező miatt, de csalással vádolják, mintha nem is akart
volna fizetni.

Üdv:.

2009. március 16.
1:30

László Budai>
László Budai> Kedves Domonkos!
László Budai>
László Budai> Nagyon-nagyon örülök, hogy ezt a "szakmailag fiatal" szókapcsolatot a helyére
László Budai> (billen)tetted. Ebből látszik ugyanis világosan, hogy
László Budai> ez sem egy dimenziós dolog, ez is csak az érem egyik
László Budai> oldala. A "szakmailag fiatal" egyik oldala lehet a Gábor
László Budai> által leírt dolog, a másik oldala amit te írsz le.
László Budai> A legnagyobb baj az a fogalommal szerintem, hogy olyan,
László Budai> mintha eleve elrendelné, hogy a "fiatalság" jó, a "nem
László Budai> fiatalság" nem jó. A fiatalsággal általában valóban nem
László Budai> jár együtt a jártasság, tapasztalat, hiszen magától
László Budai> értetődően kizárólag az idő előrehaladtával szerezhető
László Budai> meg. A tapasztalatokból lehet gyakorlati tudást,
László Budai> jártasságot szerezni, ami a fiatalság fogalmához
László Budai> konnotatíve nem kötődik. Én emiatt biztosan nem fogom
László Budai> használni a "szakmailag fiatal" leírást senkire.
László Budai> Egyébként is azt szokás mondani, hogy a
László Budai> fiatalság/korosság nem érdem, hanem állapot.
László Budai>
László Budai> Üdv.:
László Budai> Laci

László Budai> 2009. március 16. 19:13 Horvath Sandor Domonkos, dr. írta, <hsd...@gevk.hu>:

László Budai> Ez a "szakmailag fiatal" - egy tipikus
László Budai> kommunikációs-manipulációs gumicsont. Annak
László Budai> is helytelen. Miért?
László Budai> A "szakmailag fiatal" jelentése: zsenge, zöld, éretlen,
László Budai> tapasztalatlan.

László Budai> Ennek ellenére, az alaplevélben alkalmazott jelentés: modern, képzett,
László Budai> naprakész, innovatív.

László Budai> A nyelvi facsarás indoka számomra világos. Használójának
László Budai> mindazonáltal legalább egy kutyát vagy macskát érdemes lenne
László Budai> beszereznie, hogy gyakorolhassa a gyakorlatban is a vezetői
László Budai> mesterséget, mivel anélkül osztja a cédulákat, hogy akár egy árva
László Budai> hivatalsegéd kommandírozásában tapasztalatot szerzett volna.

László Budai> Vezetni őrült nehéz. Ahhoz, hogy jó vezető legyen valakiből, nem
László Budai> feltétlenül kell a legjobb szakembernek lennie. (Ugyanakkor az sem
László Budai> hátrány

László Budai> Tizenhét éves vezetői praxisom alapján a következőket jelölném meg
László Budai> alkalmassági kritériumként:

László Budai> - egészséges lelki működés
László Budai> - határozottság, következetesség
László Budai> - az önfejlesztés képessége (tanul a hibáiból és a sikereiből)
László Budai> - empátia
László Budai> - bizonyos mértékű rámenősség
László Budai> - életbölcsesség/ravaszság (főként a fenntartóval való kapcsolatban)
László Budai> - folyamatos érdeklődés, kíváncsiság a szakmával, az innovációval,
László Budai> saját szervezetével, a társadalommal, a munkahelyi közösséggel
László Budai> kapcsolatban
László Budai> - szakmai ismeretek
László Budai> - képesség társadalmi kapcsolatok fenntartására

László Budai> alkalmatlansági kritérium ennek függvényében:

László Budai> - szorongó, vagy pszichopátiás, esetleg paranoid
László Budai> személyiség
László Budai> - teszetosza, következetlen magatartás
László Budai> - fejlődésképtelenség, mindig ugyanazon köröket futja, hibákat követi
László Budai> el,
László Budai> - egoizmus, érzéketlenség, csőlátás
László Budai> - lustaság, lagymatagság, erőtlenség
László Budai> - ostobaság, jobb esetben naivitás
László Budai> - érdektelenség
László Budai> - szakmai leszakadás
László Budai> - kommunikációs analfabetizmus

László Budai> A paradoxon, hogy ezek közül van ami a "gyermekszobából jön", van amit
László Budai> a közösség alakít, és vannak amiket csak a gyakorlati tapasztalat
László Budai> hozhat meg.
László Budai> Paradoxon, hogy jó vezető csak vezetőből lehet, tehát kellenek
László Budai> hozzá tanulóévek.
László Budai> Alkalmas vezető tehát nem születik, terem, hanem azzá válik,
László Budai> természetesen a megfelelő adottságok, előfeltételek birtokában.

László Budai> Tapasztalatom szerint alkalmatlan vezető nem tehető alkalmas vezetővé.
László Budai> Végezhet bármilyen csodakurzust, nem segít.

László Budai> Az alkalmas vezető egyik kritériuma, hogy nem ragaszt címkéket. Az
László Budai> alkalmas vezető igyekszik objektíven elemezni. Azt mondja:
László Budai> "egyfelől/másfelől". És ennek az elemzésnek megfelelően hozza meg
László Budai> döntéseit, ítéletei azonban csak feltételesek, hiszen az újabb
László Budai> információk és a fejlődés változtathat az értékelésen.

László Budai> A "szakmailag fiatal" címke nem integrál, hanem dezintegrál.
László Budai> Az alkalmasság ugyanis nem korfüggő, bár a korral változhat pozitívan
László Budai> (érettség) vagy negatívan (kiégettség).

László Budai> Üdv.:
László Budai> Domonkos

László Budai> 2009. március 16.
László Budai> 18:39

[...]

Tóth Péter

to itsz...@googlegroups.com
Domonkos hallottál már olyanról, hogy rossz vezetői döntések miatt fizetésképtelen lett egy könyvtár, pl. mert elbaltázták a költségvetést?
A fenntartó ilyen esetben nagyon jól tud jönni. Azt sem tudom hirtelen hogy önálló jogi személyiségű egy könyvtár.

üdv dtp

OFF
http://cserepfalu.blog.hu/2009/01/27/konyvespolcszerelo_alezredes
36 éves alezredes van a családomban

Horvath Sandor Domonkos, dr.

to Tóth Péter, itsz...@googlegroups.com

Pont tegnap tartottam előadást Zalaegerszegen, és ott hallottam, hogy Lentiben a könyvtárat és a művházat összevonták, és a művelődésszervező igazgató 4,5 M forinttal elúsztatta az intézményt, mire menesztették, majd az integrált intézményt ismét szétválasztották könyvtárrá és műv.házzá.

Stipi-stopi az ügy, mivel egy cikket irok itegrácio-dezintegráció címmel.

OFF

Én csak törzsőrmesterségig vittem a felderítő zászlóaljnál, de a feleségem alezredesként jött nyugdíjba negyvenévesen a  hör-től. (Klinikai szakpszichológus).

Üdv.:

dr. Horvath Sandor Domonkos

szabalyozasi (kodifikator) szakjogasz

30/504-7108