Just another story 'bout ABS...

Kuno Talimaa

"Kaido Raiend" <kaido@!eemalda!eyp.ee> wrote in message news:3dcfda6b$1...@worldnews.eypsise...
> Oki - aitab mullitamisest - otsustasin siis uudishimust teada saada, et kui pikk siis on antud oludes pidurdusteekond suvekummiga
(Michelin Pilot 225/45) ja tulemuseks sain korduvatel mõõtmistel (kõik mõõtmised taksopargi risti ja koskla tn vahel):
> 50 km/h - ABS - 150m
> 50 km/h - ABS - 150m
> 50 km/h - ILMA ABSita - 110m
> 50 km/h - ILMA ABSita - 120m

Tõenäoliselt vigased tulemused välja roogitud. Mida see siis näitab?
Tees1. Et antud ABS on küündimatu ja kehvalt tehtud.
Tees2. ABS-i toimimise filosoofia ei ole ainult auto pidurdusteekonna lühendamine, vaid pidurdamisel ka auto juhitavuse tagamine.
Selleks, et saaks teda ka veidi roolida vasakule-paremale e. muuta ekstreempidurdamise ajal tema suunda. Suuna muutmisel mõjub
ratastele täiendav jõud, millega ületatakse auto inertsi külgsuunas. Suuna muutmiseks pidurdamisel on teadupärast rattale vaja jätta
pidurdusjõu VARU nii, et rattale mõjuv jõudude resultant ei väljuks nn. ratta haarderingist (ei ületaks ratta maksimaalset
hõõrdejõudu). Tees2 meeldib mulle isiklikult rohkem.

kt

Maaks

Mis teeoludes sa seda katsetasid? Kas tegemist oli lausjääga? Muidu tunduvad
antud numbrit täiesti mõistetamatud.

Maaks

Kuno Talimaa

"Kaido Raiend" <kaido@!eemalda!eyp.ee> wrote in message news:3dd24c3d$1...@worldnews.eypsise...

> "Maaks" <margo...@no.spam.mail.ee> wrote in message news:3dd22881$0$90603$bb62...@diablo.uninet.ee...
> Olusid kirjeldasin ju pikalt?? Oli jää mis oli kaetud suht märja lumega
> Näha, et sa kasutad Unineti serverit ja sinna mingil põhjusel mu kirjad ei jõua.... ehk kuna sina näed Kuno kirja ja Kuno, kes
näeb minu kirja originaali, siis ehk Kuno viitsib selle uuesti postitada - levib siis ehk ka teiste kodanikeni...

Eraisiku algne kiri:

Hei!

Lihtsalt rääkida üks lugulaul millest järeldusi teeb iga mees/naine ise...

Reminderiks nii palju, et arhiivis sobrades leiab minu ca 2 aasta taguse testi (ABS/ei-ABS lumelörtsis) tulemused, kus testitavaks
kummiks oli Gislaved NordFrost 2 ja testisin siis pidurdusteekonda kiiruselt (kui nüüd õeti mäletan) 50 km/h ja pidurdusteekondade
erinevuseks sain siis (jällegi ! kui numbrid õieti meeles) 5-15m kus ilma ABSita pidurdamine andis alati lühema pidurdusmaa ja
absiTA pikim pidurdusmaa oli vist võrdne absiGA lühima pidurdusmaaga...

nüüd siis aga tänase päeva juurde - pärast ära olekut kodumailt saabusin tagasi ja suureks rõõmuks tõdesin, et lumi maas... ainus
asi mis meeli pisut kurvastas oli see, et autol veel suvekummid all... aga ei sest midagi ;))) autolt lumi maha ja tuli torusse -
juba päeval tuli tõdeda, et no päris libe on - eriti kõrvalteedel mis olid valged (lumised) ja ilma soolata...

aga asi mis mind kirjutama ajas oli hoopis tükis see, et tulin just praegu linnast (siis ca 3:15) ja alles praegu sai öelda, et on
TÕESTI LIBE ja päeval polnud libedat ollagi veel ;))) et asi puhtalt emotsionaalseks ei jääks, toon siia ka mõned numbrid, mis on
siis mõõdetud täna öösel Tallinnas, Sõpruse puiesteel... Olukirjelduseks nii palju, et ca keskööl alanud lumesadu on pisut vaibunud
ja selle aja jooksul on tulnud värsket lund peale ca3-5cm ja õhutemperatuur on kõikus +1 ja +3 kraadi vahel tallinnas erinevais
paigus... Sõpruse puiesteel konkreetselt oli +3... Siis veel nii palju, et sool oli ilmselt oma tegevuse lõpetanud ja Sõpruse
puiestee oli ühtlane valge väljak - st. siis seda, et värske märja lumekihi all oli külmunud löga... ja see oli tõsiselt palju
libedam kui päeval ka kõrval tänavatel olnud olukord...

[...]

50 km/h - ABS - 180m (!!!)
50 km/h - ABS - 120m

50 km/h - ABS - 150m
50 km/h - ILMA ABSita - 110m
50 km/h - ILMA ABSita - 120m

50 km/h - ILMA ABSita - 100m
50 km/h - ILMA ABSita - 160m - siia vahele tuleb kommentaariks öelda, et kui eelmistel katsetel sai pidurdada peaaegu rattaid
blokeeringust vabastamata, siis siin tuli korra lahti lasta ja putka käsi jalgu täis ja korra vist isegi törts gaasigi sest kippus
trollirööbastes risti viskama ja hakkas hullupööra lappama ja sel pidurdusel ei suutnud ma omas rajas püsida... ka teiste ilma
absita pidurdamiste juures oli toimus väiksem või suurem suuna korrektuur ja alati oli sõidurada autot täis ja ehk kohati ehk
osakene naaberrajastki sest päris otse ei suutnud ma autot hoida ...

40km/h ABS - 100m
40 km/h ABS - 90m
60 km/h ABS - 260m (!!!!!!)
60 km/h ABS - 250m

ahjaa - eeldus on see, et sõpruse pst alguses olevad suured betoonpostid on 50m vahedega ... mis veel meenus - nimelt vahetades rida
peaaegu tühikäigu pöördega üliülikerget vedu hoides, tahtis tagaots trollirööbastest väljaronides esiotsast mööduma hakata - see
lihtsalt veelkordseks kommentaariks KUI LIBE seal oli...

ahjaa - lisaks nuputamisele ABS või mitte ABS nuputage ka selle üle mida võib tähendada +10km/h või -10km/h ...

eraisik

Lisaks eraisiku vastus minu eelmisele kirjale:

"Kuno Talimaa" <kuno at neti punkt ee> wrote in message news:3dd185fd$1...@news.estpak.ee...

> Tees1. Et antud ABS on küündimatu ja kehvalt tehtud.
> Tees2. ABS-i toimimise filosoofia ei ole ainult auto pidurdusteekonna lühendamine, vaid pidurdamisel ka auto juhitavuse tagamine.

[SNIP]

> Tees2 meeldib mulle isiklikult rohkem.

mnjah - ma isiklikult olen kogu aeg väitnud, et ABSid on projekteeritud juhitavust säilitama ja mitte pidurdusteekonda lühendama.
See, et ABS ehk mõningates oludes ka lühendab teekonda, on pigem boonus... Kuigi jah - ma arvan,et sellistes ekstreemoludes peaks
ABS veel kiiremini töötama - ja tegelikult ma olen kohanud ABSe teistel autodel mis töötavad pisut kiiremini küll ...

Põhipoint siiski, et ABS ei ole rohi kõikide hädade vastu... MITTE et ma propageeriks ilma ABSita sõitu - kaugel sellest! Ma ise
sõidan ka jätkuvalt ABSiga kuna igapäeva liikluses on inimesed liiga hajevil ning ei tegele piisavalt sõitmisega, et saaks lubada
luksust ilma ABSita sõita pidevalt... kuigi jah - mul vaim alati valmis ka kas või poole pidurduse pealt ABSi maha võtma ;)...
selleks, et ilma hakkama saaks, tuleb *sõita* ... ma ei oska seda erinevust paremini esile tuua kui võrdlusega hobust ratsutama
versus hobusega ratsutama ;))) no ja minu jaoks on sõitmisega sama lugu et igapäevaselt ma sõidan autoga aga vahel "sõidan autot"
;)))

Aga need numbrid olid lihtsalt minu jaoks piisavalt mõtlema panevad, et tekkis soov neid jagada ....

eraisik

Maaks

> eile hommikul, kui mul veel suvekad all olid, proovisin kah ~60 pealt "ära
> pidurdada". ABSi kaitsmete kallale ei läinud aga ABSiga pidurdusmaa oli 76
> minu pikka sammu (90cm). 76*0.9=68.4m, ok, arvestame viga ka - 70m.
> Oludeks - lörts jää peal. Pastlad olid Michelin Energy miskised (4-5mm
> mustrit järel) ja ma usun, et minu auto on Kuno omast raskem ...
> Ma ei saa aru, milles asi on? Kuidas tulemused NII palju erinevad???

Ma olen igasugu juustuga sõitnud, ka suvekumm talvel all olnud aga sellist
pikka pidurdusmaad nagu Kuno sai ei ole küll suutnud esile kutsuda.
Minu seletus oleks see, et ilma abs kasutuseta hr. KT lihtsalt piduri põhja
tampis ja siis liugu lasi kuni auto seisma jäi. Seega on tegemist "liutee
pikkusega".
Sama case abs kasutamisel tähendab, et abs killib koheselt pidurdusvõimsuse
maha ja "veered peaaegu täishooga" edasi.
Vaevalt keegi sellisel viisil autot seisma püüab jätta. Et nagu rullari
gaasipedaal - 2 asendit põhjas ja veel rohkem põhjas.

Enda kogemusest abs-iga (1talv omanud abs-iga autot, ja 13 talve ilma
absita):
Katsetasin 626 abs-i - kiilasjääl, mille vesi peal. Pidurdades avastasin
pärast jälge uurides et rattad seiskuvad ~1cm sja siis natuke jälle veerevad
jne. (naelad olid all). Ja pidurdustee oli tõesti tiba pikem kui ilma
abs-ita arukalt pidurdades.
Ainus kord kui abs-i süül liiklusohtlik olukord oli sündimas, oli selveri
parkla, kus kõrvalistujapoolsete ratste all lausjää oli, aga minupoolsed
rattad puhtal asfaldil - pidurite efektiivsus ~0%. Tookord käsipidur
olukorra päästis.

Maaks

Margus Männik

Aru ma ei saa...

[...]

BR, Margus

üritaja

"Margus Männik" <mar...@kungla.ee> wrote in message

> ja ma usun, et minu auto on Kuno omast raskem ...

Ei, ikka eraisiku omast! :) Kuno lihtsalt postitas ta kirja uuesti.

Ilmselt siiski vahe ilmastiku tingimustes, võibolla oli sul paksu lumelöga
rohkem teepeal?
Sõltuvalt lumest (kas värske või vana_ja_pruunikas) on mul olnud
pidurdusteekonna pikkuste erinevus ca 3x ühe ja sama rehvivaliku korral.

üritaja

Urmas Sander

> [...]

> parkla, kus kõrvalistujapoolsete ratste all lausjää oli, aga minupoolsed
> rattad puhtal asfaldil - pidurite efektiivsus ~0%. Tookord käsipidur

Pidurid tuleb korda teha. Siis saaks ka sellistes tingimustes kenasti
pidama.

Lisaks veel, et pedaali tuleb tugevasti vajutada.