Rumstationen ISS ramt af mug - Was: ... (Rumbyer) ...

"Jesus-loves-you" skrev

News:dk.videnskab
News:no.kultur.folklore.ufo
Sent: Wednesday, October 15, 2008, CET 11:35, GMT 10:35
Subject: Stephen Hawking tanker ang. biologisk decentralisering -
Was: The Year 2304 (0294)
8102 news:gd4h1h$1v7p$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]
> Stephen Hawking er optimist på menneskeracens vegne.
>
> England Hvis bare menneskeracen kan overleve de næste 200 år og lære at
> leve i det ydre rum, ...

News:

=== citat start ===

DR1 s149 fre 30 jan (2009, CET) 21:55:05

21:32

Rumstationen ISS ramt af mug

Den amerikanske miljøstyrelse har
fundet DNA fra 39 slags mug i støv fra
den internationale rumstation ISS.

Heraf er flere sundhedsskadelige og
allergifremkaldende, skriver
Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Problemerne opstår især omkring
kuldebroer. Dem er der masser af på
rumstationer på grund af de store
temperaturforskelle mellem kabinen og
ydersiden af stationen - især på
skyggesiden.

Skrækscenariet er, at man finder liv på
planeten, og så kommer i tvivl om,
hvorvidt det var noget man havde med
fra Jorden.

=== citat slut ====

Hmm ... das war nicht so gut ... :-(

På indersiden af en termorude kommer der også kondensvand om vinteren pga.
kulde.

Rumkabinerne indeholde ligeledes nogen mængder vanddamp, så længe de skal
bebos af mennesker, dyr og planter.

Det er givetvis kondensvand herfra, som giver anledning til, at muggen kan
vokse!

Så løsningen må være (på rumstationen) - den bli'r desværre for øvrigt meget
dyr - ...

Løsningen må være, at temperatur-udligningen sker *inden* rumkabinen,
således at dets vægge ikke får vanddampene i luften til at kondensere.

Det er ikke bare et spørgsmål om mere isolering, men ... for nu at bruge
billedet fra termoruden:

Hvis luften indeni termoruden er på stuetemperatur, da vil indersiden ikke
dugge til.

Og for at undgå kondensvand *mellem* glasruderne, kan/bør luften her
være ekstrem tør.

Isoleringseffekten må så klares med en tredje glasrude.

På tilsvarende vis i på en rumstation, antager jeg.

Isoleringsmåtter (med indespærret luftmolekyler, fx. Helium) burde kunne
anvendes, oder was ?

Interrupt from ...

8127 news:gdr8pn$19a6$1...@newsbin.cybercity.dk

Men det vil nok - på længere sigt - være en god idé at have en egentlig
ydermur, som effektivt kan hæmme den kosmiske stråling og partikelvinden fra
Solen.

Så skulle isolerings-problemet vist også være løst ... :-)

Last OUTPUT: 8367 news:gm0ub0$2qer$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8368