Livets opståen

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Thursday, February 12, 2009, CET 13:49, GMT 12:49
Subject: ... Evolutionens stamtræ ...
8419 news:49941ada$0$90267$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn/msg/72c82fcf0d045694

> [ ... ]
> [ ... ]
[ ... ]
> ... de 7 genetiske RNA/DNA-kode-varianter.

Øh ...

Jeg faldt lige over denne her bog til blot 30 kr, nedsat fra 249,- kr. :
(i bogudsalget, som startede i dag onsdag den 25. feb.):

Det første liv,
Livets oprindelse og tidlige udvikling

af Tom Fenchel

Gads Forlag, København 2000
ISBN 87-12-03712-5

På bagsiden af bogen står der:

=== citat start ===

Den hidtil mest sandsynlige beretning om, hvordan livet opstod og udviklede
sig på Jorden.

Bogen er skrevet på baggrund af de nyeste opdagelser inden for geologi og
molekylærbiologi og forsøger bl.a. at svare på

* hvorfor livet netop opstod da det gjorde for omkring 4 milliarder
år siden,

* hvorfor det i de første halvanden milliard år kun bestod af bakterier,

* hvorfor der så pludselig opstod både planter og dyr,

* hvorfor livet på trods af allehånde fantasier må være et uhyre sjældent
fænomen andre steder i Universet.

Bogen rummer spændende oplysninger om, hvordan miljøfaktorer har afgjort
livets udformning - og om hvordan de levende organismer, da de først var
opstået, tog "hævn" og greb afgørende ind i miljøet. Endelig er der
spændende beretninger om forskellige tiders syn på livets opståen.

Tom Fenchel er biolog og professor ved Marin-biologisk Laboratorium i
Helsingør, Københavns Universitet. Han har bl.a. undervist mange årgange af
biologistuderende i livets opståen.

=== citat slut ====

Jeg har endnu ikke læst den, men tør alligevel godt anbefale den; idet den
bl.a. kommer ind på følgende "pensum" ...

=== citat start ===

(side 7)

Indhold

[ ... ]

4. Hvad er liv ?

5. RNA-verdenen

6. Fra RNA-verdenen til den første celle
Hvad er problemerne ?
Proteiner som enzymer
Kodens oprindelse
Fra RNA til DNA

[ ... ]

=== citat slut ====

... som kan være meget nyttig faglig viden, hvis man fx. skal forstå
DNA-molekylet og de 20 aminosyrers biokemi for at kunne knække SETI-koden,
som var (og er fortsat):

SETI: Win (vind) 10.000 Danish Kr. (around 1800 US $), jump ...
6712 news:ipvii.35$FP1...@news.get2net.dk
http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/ddc8cff4cdaab5e1

Last OUTPUT: 8477 news:go311l$2nl6$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8