Evolution, Dyrs selvbevidsthed - skaden kan kende sig selv i spejlet

"Jesus-loves-you" skrev
7816 news:g7unq3$l2i$1...@newsbin.cybercity.dk

> Hvorfor har psykopaten behov for The Empire über alles ?
>
> Svaret herpå er nok i første omgang:
>
> Dominans
>
> ... altså et *genetisk* styret program, som vi jo også ser i naturen hos
> dyr fx. løver. En hanløve ihjelslår således løveunger, hvis de ikke er
> hans egne, således at han kan parre sig med hunløven og få unger, som
> repræsenterer *hans* gener!
>
> Men det jeg tænker på er: Mennesket er jo forskelligt fra dyreriget ved at
> vi har en højtudviklet storehjerne.
>
> Løvehjernen, som kun benytter sig at dens lillehjerne, mangler altså noget
> [...]

News:

=== citat start ===

DR1 s140 ons 20 aug (2008, CET) 11:49:27

10:56

Skaden kan kende sig selv i spejlet

Husskaden er frygtelig irriterende. Den
skræpper forfærdeligt, stjæler gyldne
genstande, og så spiser den fugleunger.
Men dum er den ikke.

Tyske forskere fra Frankfurt har fundet
ud af, at skaden som det eneste ikke-
pattedyr kan genkende sig selv i et
spejlbillede. Det skriver BBC.

Forskerne olacerede røde klistermærker
på fuglene, på steder de kun kunne se i
et spejl.

Skaderne reagerede ved at prøve at få
klistermærkerne af med næb og k[l]øer. Når
forskerne satte sorte klistermærker på,
som ikke kunne ses i spejlet, reagerede
fuglene ikke.

=== citat slut ====

Jeg troede faktisk det kun var aber, der havde så stor selvbevidsthed!

Hvilke andre pattedyr er i stand til at *genkende* sig selv i et spejl ?

Og hvorfor kan nogen mennesker ikke genkende sig selv *objektivt* under
spejlning, herunder psykotiske patienter og til dels neurotikere,
narcissistisk forstyrrede personligheder og psykopater ?

Er der en brist i hjernen ?...

ET-Break:
(2008-08-20, Wednesday, day no 233, CET 12:59, GMT 10:59)
- "Spørger jeg."

CET 12:59
- "Jeg må be' om et svar."

CET 12:59