Hvorfor blev netop lige den 4. juli 1776 valgt som dato for uafhængighedserklæringen ?

"Jesus-loves-you" skrev
7672 news:g5morr$evm$1...@newsbin.cybercity.dk

> Dvs. 18 år *før* den amerikanske uafhængighedserklæring, med dertil
> hørende mulighed for MANIPULATION !!!

Var der nogen speciel grund til, at netop lige den 4. juli blev valgt som
uafhængighedsdagen (Independence Day) fremfor den 3. eller 5. osv. ?

Last OUTPUT: 7672 news:g5morr$evm$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7673

Poul E. Jørgensen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen

> Var der nogen speciel grund til, at netop lige den 4. juli blev valgt som
> uafhængighedsdagen (Independence Day) fremfor den 3. eller 5. osv. ?

Næppe.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Martin Andersen

Mon ikke det var fordi det var dagen deres uafhængighedserklæring blev
godkendt? :P

Max

Hej Martin

> Mon ikke det var fordi det var dagen deres uafhængighedserklæring blev
> godkendt? :P

Det er åbentbart lidt sjovere en bare lige :)

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=34558&TS_ID=3&S_ID=70

Læs nederst.

--
Mvh Max

Martin Andersen

Jeg gik bare efter den engelske wiki artikel:
"During the American Revolution, the legal separation from Great Britain
occurred on July 2, 1776, when the Second Continental Congress voted to
approve a resolution of independence that had been proposed in June by
Richard Henry Lee of Virginia.[1] After voting for independence,
Congress turned its attention to the Declaration of Independence, a
statement explaining this decision, which had been prepared by a
committee with Thomas Jefferson as its principal author. Congress
debated and revised the Declaration, finally approving it on July 4."

"Martin Andersen" skrev

Tak for besvarelsen, Martin ... :-)

Her-ud-af forekommer det mig IKKE muligt at ændre ret meget på processen,
således som "Poul E. Jørgensen" også giver i et svar ...

> Næppe.

(Også tak for denne, Poul)

Or what ?

Manipulation n'est pas possible ?

Hvad fx. med månederne forud. Hændte der noget specielt, som fik afgørende
betydning for det videre hændelses-forløb ?

Blev fx. en vigtig person støttet økonomisk (og dermed politisk), eller blev
nogen ryddet af vejen og så fremdeles ?

Last OUTPUT: 7675 news:g5nc6r$mfu$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7676

Jan Kronsell

Jesus-loves-you wrote:
> [...]
>

> Var der nogen speciel grund til, at netop lige den 4. juli blev valgt
> som uafhængighedsdagen (Independence Day) fremfor den 3. eller 5.

Den 11. juni 1776 blev der nedsat en komite (Committee of Five), bestående
af Thomas Jefferson, John Adams, Roger Sherman, Benjamin Franklin, og Robert
Livingston. De skulle udarbejde et forslag til en uafhængighedserkæring.
Komiteen bad Jefferson om at skrive det første udkast, hvilket han gjorde.
Franklin og Adams læsete det igennem og kom med ændringsforslag. Derefter
blev det drøftet i hele komitten, og der kom yderligere nogle ændringer. Den
2. juli 1776 præsenterede komiteen forslagt for Second Contineltal Congress.
Kongressen drøftede forslaget i godt 2 dage, og tidligt om morgenen den 4.
juli blev den endelige ordlyd lagt fast. Derefter skulle dokumentet
underskrives, og i alt 56 underskrifter findes på dokumentet. Blandt disse
John Hancock, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson, Richerd Henry Lee,
Robert Morris, John Adams, Samuel Adams, Rroger Sherman.

Derefter blev dokumentet offentliggjort, hvilket skete nogle dage senere, fx
I Philadelphia den 8,. juli, . I New York for gebneral Washingstons soldater
den 9. juli, og for resten af befolknigen den 14. I Boston den 18. juli cved
en oplæsning fra balkonen på State House.

Jan

"Jan Kronsell" skrev

[ ... file 7673 ... ]

> [...]
> af Thomas Jefferson, John Adams, Roger Sherman, Benjamin Franklin, og
> Robert Livingston. De skulle udarbejde et forslag til en

Hvem tog beslutning herom (at nedsætte denne komite) ?

*Hvem* var initiativ-tagerne hertil (givetvis i Kongressen) ?

Og hvor langt tilbage i tid kan vi spore en-eller-anden form for
stillingtagen til noget, der munder ud i en uafhængighedserklæring (fx. 18
år) ?

> [...]
> blev det drøftet i hele komitten, og der kom yderligere nogle ændringer.
> Den 2. juli 1776 præsenterede komiteen forslagt for Second Contineltal

Hvordan var proceduren her ?

Skulle folk først indkaldes til denne Kongres, or what ?

> [...]
> soldater den 9. juli, og for resten af befolknigen den 14. I Boston den
> 18. juli cved en oplæsning fra balkonen på State House.

Mange tak for denne din besvarelse, Jan ... :-)

Last OUTPUT: 7676A news:g5nd6e$mu8$1...@newsbin.cybercity.dk
7676B news:g5nj31$pac$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7677