Kosmologi. En tid (og et univers) før Big Bang ?

"Jesus-loves-you" skrev
4505 news:RIOZe.68934$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

> [...]
> mange penge den har, ifht. Heisenbergs usikkerheds
> relation.
>
> Sagt med andre ord, skulle den vide meget præcist
> hvor mange penge den har, så vil denne viden kun
> gælde i meget meget kort tid.
>
> === citat slut ====
>

> Disse oplysninger giver anledning til et spørgsmål:
>
> Hvorledes kan dette i *praksis* lade sig gøre, når vi nu ved ifølge
> Einsteins relativitetsteori, at selve tiden først begyndte, da Universet
> opstod ?
>
> (det forekommer mig en "anelse" vanskeligt at låne et-eller-andet UDEN at

En mulig forklaring herpå kunne måske være:

Kristeligt Dagblad skrev på bagsiden tirsdag den 10. juni 2008 bl.a.
følgende:

=== citat start ===

Et andet univers

Et amerikansk forskerteam af kosmologer og fysikere mener nu at kunne
påvise, at der eksisterede en tid før Big Bang. Dermed har der måske været
et andet univers, før vort eget univers blev skabt.

En tid før tiden

af Martin Ejlertsen

Findes der en tid, før vores tid begyndte? Ja, mener et hold af
internationale fysikere og kosmologer nu at kunne fastslå. Ved at studere
den såkaldte kosmiske mikrobølgebaggrund, som blev skabt, da universet var
bare 400.000 år gammelt, mener de at kunne fastslå, at vores univers er
vokset ud af et andet univers. Der har altså været et univers og en tid før
Big Bang. Det går imod den hidtidige antagelse inden for fysikken om, at der
hverken var en tid eller et rum før det store brag for 13,7 milliarder år
siden.

Den kosmiske mikrobølgebaggrund er et levn af stråling, som fylder hele
universet, og som betragtes som det mest sikre tegn på Big Bang. Selvom
denne baggrund stort set er jævn, så består den af små forskelle eller
fluktuationer, som er de frø, man mener, er de klaser af galakser, vi
voksede ud fra i universet. Denne model hjælper til med at forstå, hvorfor
tiden derfor går i en lige linje fremad fra i går mod i morgen. Men dermed
er det også antageligt, at vores univers "er boblet ud af" et andet univers,
før vores eget univers blev skabt. Og det betyder samtidig, at nye verdener
kan opstå igen helt spontant og ganske udramatisk, uden at vi nærmest
opdager det, mener forskerne.

Det er den amerikanske satellit WMAP, der har målt den kosmiske
mikrobølgebaggrund, siden den blev sendt af sted i 2001, og som forskere fra
California Institute for Technology, bygger deres opsigtsvækkende resultater
på, der offentliggøres i magasinet Physical Review Letters.

Forsker og medforfatter til offentliggørelsen af resultaterne, professor
Sean CarroIl, opfordrer ifølge BBC nu kosmologer til at udvide deres
horisonter.

- Vi er blevet trænet til at sige, at der ikke var nogen tid før Big Bang. I
stedet skal vi sige, at vi ikke ved, om der var nogen ting, eller hvis der
var, hvad det så var. Hver gang man vælter et glas med vand, lærer man om
Big Bang, siger Sean Carroll.

Det forklarer forskeren ved, at Big Bang er skabt fra et koldt rum i et
tidligere univers, der så starter et nyt "Univers i samme ordnede tilstand.

Men det går imod tidspilens retning. Den er tæt forbundet med
termodynamikkens anden lov, der siger, at ethvert system vil gå fra orden
imod uorden, ligesom når man spilder et glas vand eller taber et æg på
gulvet, som ikke kan genskabes. Denne lov kan ikke modbevises, men Carroll
forklarer, at når det gælder universet, så bygger den lov på en stor
antagelse om, at livet i universet startede i en ordnet tilstand.

Antagelser eller ej. De nye opdagelser leder til et stort forestående
arbejde for de amerikanske forskere.

Og forskertemaets første prioritet er nu at udregne oddsene for, at et nyt
univers rent faktisk er vokset ud af et tidligere eksisterende univers.

hist...@kristeligt-dagblad.dk.fjern

=== citat slut ====

En tid (og et univers) før Big Bang ?

Lyder dette sandsynligt ?

Last OUTPUT: 7564 news:g391io$28o6$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5cd142f0da5bf8cc
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7565

Martin Larsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen

> En tid (og et univers) før Big Bang ?
>
> Lyder dette sandsynligt ?

Jeg tror at vi er på gyngende grund her.

Mvh
Martin

Peter

"Martin Larsen" <mla...@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

Måske det ville hjælpe finde ud af hvad "ingenting" er for en størrelse,
altså det der skulle have været før Big Bang i den nuværende teori.

Findes "ingenting" overhovedet, eller er "ingenting" også noget alligevel?

Thomas Hejl Pilgaard

Peter <p...@wer.nn> declared in:
4858d3b7$0$56768$edfa...@dtext02.news.tele.dk :

Jeg er ikke sikker på at big bang predateres af "ingenting".
Jeg var under den opfattelse at det var predateret af "alting",
forstået som hele universets indhold samlet i ét punkt.

Og med den personlige fortolkning, at tiden ikke havde mulighed
for at 'gå' under disse forhold, og at det derfor først giver
mening at tale om tid - EFTER big bang.