Universets Foster-partikel og Universets første kvante-delings-proces. Simpel udledning af E = M*c^2

Lou...@edu.herlufsholm.dk

Universets Foster-partikel og Universets første kvante-delings-proces.
Simpel udledning af formlen E = M*c^2

Af Louis Nielsen
http://www.rostra.dk/louis

DEN KOSMISKE EMBRYOTON - UNIVERSETS FOSTER-PARTIKEL.
Alt i det nuværende mangfoldige og fantastiske Univers er dannet ud
fra én 'stof-partikel', den Kosmiske Embryoton, der var Universets
Foster-partikel.
Universets foster-partikel har ved utallige delinger dannet de
grundlæggende stof-energi-kvanter, kaldet Unitoner, som alt i
Universets består af og fungerer ved hjælp af.
Universets foster-partikel kan karakteriseres ved to fysiske
størrelser: 1) Massen M, som er den totale masse også af det udviklede
Univers, og 2) Foster-partiklens fysiske udstrækning d, der definerer
den mindste fysiske længde, kvante-længden.
Alle senere partiklers stofmasser er en rationel brøkdel af M, og alle
fysiske længder er lig med et naturligt tal ganget med kvante-længden
d.

DE PRIMORDIALE UNITONER. TIDENS MULIGHED.
Universets aktive eksistens begyndte, da den kosmiske foster-partikel
delte sig til to stof-energi-kvanter - de Primordiale Unitoner (de
første Enheds-partikler).
Den kosmisk embryonale og fundamentale kvante-forandring giver
mulighed for definition af begrebet og størrelsen 'tid', idet: 'Uden
forandringer ingen tids-forløb!'.

Adskillelses-varigheden af Universets foster-partikel til de to
primordiale Unitoner, definerer det mindste fysiske kvante-tids-
interval t. Alle senere tids-intervaller er lig med et naturligt tal
ganget med kvante-tiden t.

FYSIK-GRUNDLAG: MASSE, LÆNGDE OG TID.
For at kunne beskrive og forklare Universet og dets processer
definerer vi relevante såkaldte fysiske størrelser.
En fysisk størrelse angives ved en tal-værdi, en passende måle-enhed
og eventuelt en retning.

Grundlæggende og kosmologiske kvante-størrelser er:
Universets totale masse M, kvante-længden d og kvante-tiden t.

Alle fysiske størrelser, såsom hastighed, acceleration, kraft, energi
osv., kan defineres ud fra de kosmologiske kvante-størrelser.
Fysiske love er matematiske relationer der sammenknytter fysiske
størrelser.

FARTEN AF DE PRIMORDIALE UNITONER OG LYS.
En meget fundamental fart i Universet er farten c af lys. Denne fart
postuleres at være givet ved brøkforholdet mellem kvante-længden d og
kvante-tiden t:

(1) c = (d/t)

Da kvante-længden d og kvante-tiden t antages at være kosmisk
invariante og absolutte størrelser, så gælder dette også farten c.
Dette er også et af grundpostulaterne i den specielle relativitets-
teori.

UNIVERSETS TOTALE ENERGI E = M*c^2
I det følgende vil vi på en simpel måde udlede, at Universets totale
energi E er givet ved:

(2) E = M*c^2

I ligning (2) er M universets totale masse og c = (d/t) er lig med den
fart som også lys forplanter sig med.

DE EMBRYONALE KVANTEKRÆFTER OG DET EMBRYONALE ARBEJDE.
Universet begyndte sin eksistens og udvikling, da den kosmiske
embryoton med massen M delte sig i to unitoner, hver med massen M/2.
Denne første kosmiske kvante-delings-proces foregik 'i løbet' af det
første kosmiske kvante-tids-interval t.
De to primordiale unitoner blev, hver især, accelereret op til
hastigheden c over en 'strækning' lig med kvante-længden d. De
accelererende kræfter var de første kosmiske embryonale kvante-
kræfter, der virkede over kvante-længden d og i kvante-tiden t.

Lad os betegne størrelsen af den embryonale kvante-kraft med F. Denne
kan beregnes ved hjælp af Newtons 2. lov: 'Den resulterende krafts
størrelse er lig med masse gange acceleration':

(3) F = (M/2)* a = (M/2)*(c/t)

I ligning (3) er a = (c/t) accelerationen af de primordiale unitoner
(Universets første aktive unitoner)
Accelerationen a er den største acceleration, der er mulig i
Universet, en kosmologisk maksimal kvante-acceleration. F er
størrelsen af den maksimale kraft, der satte Universet i gang.
Størrelsen af enhver senere kraft-virkning i Universet er lig med en
hel brøkdel af denne embryonale kvante-kraft F.

Den tilvækst i kinetisk energi E som de primordiale unitoner fik kan
beregnes ved hjælp af mekanikkens arbejdssætning: 'Den resulterende
krafts arbejde F(res)*d er lig med tilvæksten i kinetisk energi
E(kin)':

Da hver af de to primordiale unitoner er påvirket af en resulterende
kraft F, får vi, at Universets totale kinetiske energi E(kin) ved dets
'fødsel' er givet ved:

(4) E(kin) = 2*(F*d) = 2*(M/2)*(c/t)*d = M*c^2

Vi ser af (4) at Universets totale energi E(kin) er givet ved:

(5) E(kin) = M*c^2

Formlen (5) svarer til den Energi-masse-formel som Albert Einstein
udledte 1905 i sin specielle relativitetsteori. Udledningen her viser,
at Universets fundamentale energiform er kinetisk energi (bevægelses-
energi) af unitoner. Den skjulte energi i alt stof må således være
kinetisk energi af de unitoner, som en bestemt stofportion består af.

Energi-masse-formlen (5) er her simpelt udledt ved hjælp af Newtons
mekanik. Og udledningen er baseret på Universets første embryonale
kvante-delings-proces, da Universet begyndte dets aktive eksistens!

Studér mere på: http://www.rostra.dk/louis

Hilsen fra
Louis Nielsen

<Lou...@edu.herlufsholm.dk> skrev i en meddelelse

=== citat start ===

(1) c = (d/t)

(2) E = M*c^2

(5) E(kin) = M*c^2

Hilsen fra
Louis Nielsen

=== citat slut ====

Så kom den danske udgave. Mange tak for det, Louis ... :-)

Du skriver bl.a.
=== citat start ===

Alle senere tids-intervaller er lig med et naturligt tal
ganget med kvante-tiden t.

=== citat slut ====

Har du et bud på, hvor meget denne kvante-tid så er på ?

Æh ...

Må man være så "fræk" at efterlyse en dansk udgave af dine andre skrifter,
fx ...

"Jesus-loves-you" skrev
7180 news:QdKPi.21$TJ...@news.get2net.dk

[ ... ]

> Må man være så "fræk" at efterlyse en dansk udgave af dine andre skrifter,
> fx ...

Interrupt from ...

6936 news:FdxAi.15$aM...@news.get2net.dk

> Nu viser det sig imidlertid, at såfremt protonen og neutronen (i sig selv)
> har et massetab, da *ændrer* dette på HELE regnskabet over ...

Øh ... Jeg fik lige downloaded denne her, og ser, at den også er ret vigtig:

Sent: Saturday, March 31, 2007 CET 22:29, GMT 20:29
Subject: The Universe, the Electron and the Proton

> (8) m(p)/m(e) = r(p)/r(e) = 1836

I første omgang faktisk den vigtigste (for mig) !!!

-

[...]

File-number: 7181

Lou...@edu.herlufsholm.dk

On 12 Okt., 15:00, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:
> [...]

> === citat start ===
>
> Universets Foster-partikel og Universets første kvante-delings-proces.

Mogens Kall,
Hermed et revideret indlæg om Universets kvante-størrelser og dets
begyndelse.

Hilsen fra
Louis Nielsen

Universets embryonale svingninger - årsagen til naturlig udvikling.

KOSMISKE GRUNDLOVE.
ALLE processer i Universet, også menneskers adfærd!, søger at opfylde
de mest fundamentale kosmiske love: Udjævnings-loven og Balance-
loven!

DE KOSMOLOGISKE KVANTESTØRRELSER.
Universets grundlæggende fysiske kvantestørrelser er: Kvante-afstanden
d, kvante-tiden t og kvante-massen m. Alle andre fysiske størrelser
kan defineres ved hjælp af d, t og m.
Kvante-afstanden d og kvante-tiden t antages at være absolutte og
invariante størrelser.
Brøken (d/t) = c er lig med lysets fart, der fra forsøg vides at være
en invariant størrelse.
Kvante-massen m er en variabel størrelse, der i talværdi aftager,
efterhånden som Universet udvikler sig fra sin begyndelsestilstand,
den 'Kosmiske Embryoton' (Kosmiske Fosterpartikel).

Kvante-afstanden d er givet ved:

(1) d = h/(M*c) = 1,4*10^(-102) meter

I formel (1) er h Plancks konstant med værdien h = 6,63*10^(-34) J*s
og c = 3*10^8 m/s er lysets hastighed. M er Universets totale masse,
hvis talværdi jeg, fra andre formler, har beregnet til at være af
størrelsen: M = 1,6*10^60 kg. Universets totale masse antages at være
konstant under Universets udvikling.

BEMÆRK: Størrelsen af Universets totale masse M er af afgørende
betydning for, hvordan de fysiske love udvikler sig, og dermed hvordan
Universet udvikler sig.
Plancks konstant h er ikke den mest grundlæggende fysiske størrelse.
Derimod er Plancks konstant h bestemt af størrelserne M, d og t:

(2) h = M*c*t

Kvante-tiden t er givet ved:

(3) t = c/d = 4,6*10^(-111) sekund

Alle fysiske afstande er et helt multiplum af d, dvs. et naturligt tal
ganget med d. Alle fysiske tidsintervaller er et helt multiplum af t,
dvs. et naturligt tal ganget med t. Alle stof-masser er en hel brøkdel
af Universets totale masse M.

DEN KOSMISKE EMBRYOTONS SVINGNINGER.
Sammenhængen mellem h, t, c og M kan fås ved at sætte Universets
totale energi M*c^2 lig med en universel maksimum-energi h*f(max) af
en svingende partikel (foton?), hvor f(max) = 1/T(min) er en universel
grænse-maksimal frekvens, svarende til en universel mindste svingnings-
tid T(min). Denne mindste svingningstid 'definerer' kvante-tiden t.
Vi har således, at der gælder:

(4) h/t = M*c^2

DERFOR UDVIKLER UNIVERSET SIG.
Hvad er fortolkningen og betydningen af indholdet i ligning (4)?
En mulig fortolkning af sammenhængen i (4) og dermed en forklaring af,
hvorfor Universet udvikler sig, kan være:
Universets embryonale maksimale svingnings-frekvens f(max) = 1/
(4,6*10^(-111)) hertz svarende til omkring 2*10^(110) svingninger pr.
sekund, er den svingnings-frekvens, som den Kosmiske Embryoton (Den
Kosmiske Foster-partikel) havde i sin embryonale tilstand.
Den ekstremt høje svingnings-tilstand af den kosmiske fosterpartikel,
svarende til et meget stort energi-indhold, kan forklare ÅRSAGEN til
Universets udvikling, idet: Den kosmiske embryoton begyndte delings-
processerne, således at den oprindelig høje energi-tæthed kunne og
stadig kan blive fordelt ud til flere og flere stof-partikler, der
spredes ud i et stadigt voksende Univers i overensstemmelse med de
kosmiske grundlove.

PS: Hvorfor Universet eksisterer, og hvorfra den kosmiske embryoton og
dens egenskaber kommer fra, ja det må videre naturvidenskabelige
studier forsøge at udforske.

Hilsen fra
Louis Nielsen
http://www.rostra.dk/louis

<Lou...@edu.herlufsholm.dk> skrev

[ ... file 7180 ... ]

Svar 1

=== citat start ===

[ ... cut 2007-10-14 ... ]

> [...]
>
> Æh ...
>
> Må man være så "fræk" at efterlyse en dansk udgave af dine andre skrifter,

[ ... cut 2007-10-14 ... ]

Hilsen fra
Louis Nielsen

(2) h = M*c*t

(4) h/t = M*c^2

=== citat slut ====

Mange tak for dette indlæg, Louis ... :-)

Øh ... Jeg kommer til at "drøvtygge" en hel del over dette ! ...

Men der har allerede meldt sig nogle spørgsmål:

1.

Du skriver, at ...

=== citat start ===
... M er Universets totale masse,

hvis talværdi jeg, fra andre formler, har beregnet til at være af

størrelsen: M = 1,6*10^60 kg. ...
=== citat slut ====

Kunne dette (de andre formler) begrundes nærmere ?

Fordi ...

Solens masse = 1,9891 * 10^30 kg
Galaksens masse (Mælkevejen) = ca. 200 milliarder sole
G.masse = ca. 3,9782e+41 kg.

Men ...

6928 news:wNXzi.24$Yn...@news.get2net.dk

> Compare with Dark Energy (mørk-energi) and Dark Matter (mørkt-stof) ...
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_energy#column-one
>
> === citat start ===
>
> Dark Energy: 70 %
> Dark Matter: 25 %
> Free Hydrogen and Helium: 4 %
> Stars: 0,5 %
> Neutrinos: 0,3 %
> Heavy Elemenys: 0,03 %
>
> === citat slut ====

... egentlig burde Mælkevejen (inklusiv "omkringliggende" mørk-energi,
gennemsnitsberegning) veje ca. 200 gange mere.

Det giver så 7,9564e+43 kg.

Og dermed skulle der så ca. ialt være 2,011 * 10^16 Mælkevejs-galakser i
Universet.

Kan dette tal stemme ?

2.

Den næste ting, der undrer mig, er:

Du skriver dernæst, at ...
=== citat start ===
... Universets totale masse antages at være
konstant under Universets udvikling.
=== citat slut ====

Men et andet sted skriver du, at ...

Sent: Tuesday, July 31, 2007 CET 01:01, GMT 30/7-07 23:01

> [...]
> gravitations'konstant' ikke er konstant, men at den aftager med
> Universets alder.
> Nedenfor en nærmere redegørelse på engelsk.

Input memory from...

Sent: Wednesday, April 27, 2005 CET 12:48, GMT 10:48
Subject: Re: Big Bang - dumt spørgsmål til gruppen.
4112 news:p6Kbe.74$Fe7...@news000.worldonline.dk

> "Henning Makholm" skrev

> Interessant oplysning, Henning ... :-)

> Men hva' så med dengang Universet var meget lille (3-dimensionelt set),
> apropos BB ?

samt ...

6913 news:8adxi.9$LO...@news.get2net.dk

> "Regnar Simonsen" skrev
> Sent: Wednesday, January 10, 2007 CET 17:30, GMT 16:30
> Subject: Re: Stof <> antistof

Hvorfor er det gravitations-konstanten (og altså ikke massen), der ændres
gennem Universets udvikling (Stråling (fotoner) er jo vægtløse) ?

(Sorry. Time-out. Kommer tilbage senere.)

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

Last file-OUTPUT:
7190 news:1%lQi.23$oE3...@news.get2net.dk

File-number: 7191

Poul E Hansen

On 12 Okt., 00:13, Loui...@edu.herlufsholm.dk wrote:
> Universets Foster-partikel og Universets første kvante-delings-proces.
> Simpel udledning af formlen E = M*c^2
>
> Af Louis Nielsenhttp://www.rostra.dk/louis

Så vidt jeg kan se, har du kan udledt at formlen gælder for hele
universet, forudsat at dette kun består af to unitoner. Men du må vel
mene der er mange unitoner.

Carsten Svaneborg

Poul E Hansen wrote:
> Så vidt jeg kan se, har du kan udledt at formlen gælder for hele
> universet, forudsat at dette kun består af to unitoner. Men du må vel
> mene der er mange unitoner.

For ikke at nævne at forfatteren har antaget at den
kvantegravitationsteori, der må beskrive rumtidens dynamik
kort tid efter Big Bang, reducerer til Newtons anden lov.
Hvilket er en ret voldsom antagelse, når vi i forvejen ved
at Newton II ikke er i overensstemmelse med kvantemekanik,
speciel og almen relativitetsteori - alle de teorier der skal
smeltes sammen før vi kan begynde at tale om hvad der sker på
meget korte længe og tidsskalaer f.eks. lige efter Big Bang.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

"Carsten Svaneborg" skrev

[ se evt. filecopy 7180 ang. tråden ... ]

Øh ... Tillad mig at *efterlyse* din kommentar hertil, Louis.

Det vil ku' hjælpe mange af os "skolebørn" mht. den videnskabelige
forståelse (hvilket har/bør-have høj prioritering her på denne
gruppe) ... :-)

Hmm ...

Memory on:

7249 news:BJGTi.32$7p2...@news.get2net.dk

> Ang. hypotesen om protonens massetab
[ ... ]

[ ... ]
> Proton "new" 1 =
> 1836,757040599996007 elektron-masse-enheder
[ ... ]
> Protom "new" 2 =
[ ... ]
> 1837,610351390180428 elektron-masse-enheder

Et spørgsmål melder sig nemlig allerede nu:

Kommer det så også til at influere på dannelsen af protoner; altså i
tidsrummet ca. op til 3 minutter efter starten på Universets udvidelse ?

Last OUTPUT: 7271 news:w7mUi.25$Me7...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7272

Poul E Hansen

Og, hvad med fænomet massetab ved fx. en kerne splatning; hvis
unitonerne både før og efter har farten c, deres antal er uændret og
hvis energien er givet ved deres fart, vil energien og dermed massen
være den samme før som efter spaltningen.

Lou...@edu.herlufsholm.dk

Carsten Svaneborg,
Min påstand: Kun simple fysiske kvante-love var i funktion, da
Universet i sin tidligste kvante-udvikling bestod af et relativt lille
antal stof-/energi-kvanter. Mere komplicerede kvante-love er blevet
udviklet efterhånden som Universets oprindelige Foster-partikel (den
kosmiske embryoton) delte sig i flere og flere stof-/energi-kvanter og
dermed dannede et større og større Univers.

De fysiske love udvikler sig - ændrer sig - efterhånden som Universet
udviklet sig.
Universet har udviklet sig fra superkompakte stof-kvanter til mindre
og mindre kompakte stof-kvanter.

NEWTONS 2.LOV SOM KVANTE-LOV.
Med hensyn til den såkaldte Newtons 2.lov, så er det slet ikke en
natur-lov, men derimod en DEFINITIONS-LIGNING for, hvordan vi skal
udregne den såkaldte resulterende kraft F(res) (vektor) på en partikel
med den konstante masse m, der i et givet Inertial-system har en
acceleration a (vektor).
Dvs. man har defineret, at F(res) er bestemt ved:

(1) F(res) = m*a

Accelerationen a er defineret lig med hastigheds-tilvækst pr.
tidsenhed, dvs i den kontinuerte matematiks beskrivelse som den
tidslige differential-kvotient af hastighedsfunktionen:

(2) a = dv/dt

I en rationel kvante-mekanik, baseret på kvantisering af de
grundlæggende størrelser afstand, tid og masse, er alle herfra afledte
fysiske størrelser kvantiserede. Det gælder således også alle masser,
hastigheder og accelerationer. Ved indsættelse af de kvantiserede
størrelser i ligning (1) får vi umiddelbart kvantiseret Newtons 2.lov!
Det er denne kvante-udgave af Newtons 2.lov som jeg benytter på de
allerførste embryonale kvante-processer, da Universet begyndte sin
eksistens og udvikling. (Læs mere i min artikel: Rationel
kvantemekanik).

En krafts arbejde defineret ved 'kraft gange vej' bliver også en
kvantiseret størrelse, da både kraft og afstand er kvantiserede
størrelser.

Poul E Hansen

On Oct 29, 11:52 pm, Loui...@edu.herlufsholm.dk wrote:

> [...]
> kosmiske embryoton) delte sig i flere og flere stof-/energi-kvanter og
> dermed dannede et større og større Univers.

I dit første indlæg antager du at fosterpartiklen deler sig i to
unitoner - og kun to. Disse, skriver du, har hver det halve af
fosterpartiklens masse, og det bruger du i din ikke-relativistiske
beregning af deres kinetiske energi. Hvis du nu antager at
fosterpartiklen delte sig i flere unitoner, holder dine oprindelige
beregninger ikke.

Poul E Hansen

> ... og det bruger du i din ikke-relativistiske

> beregning af deres kinetiske energi.

Idet du antager massen ikke øges under accelerationen. Hvad skulle
have bevirket, at de relativistiske regler senere hen har gjaldt?

Hvis du nu antager at
> fosterpartiklen delte sig i flere unitoner, holder dine oprindelige
> beregninger ikke.

Jo, det gør de forresten. Igen forudsat, at vi kun tager betragter den
(unitonernes) kinetiske energi.