Minijordskælv i Danmark - eller ?

Stig Johansen

Hej gruppe.

Jeg har lige (kl. ca 6:21) oplevet noget mærkeligt.

Lige pludselig 'vibrerede' 1. salen her hvor jeg sidder, nærmest som når der
er orkan.

Men et kig ud af vinduet, samt åbne det, afslører intet stormvejr.

Kan der være tale om seismiske forstyrrelser, og hvor ville man evt. kunne
finde oplysninger om evt. hændelser.

Det er i 2730 området.

Stig Johansen

birgitte lund

Hej, jeg oplevede det samme - 2900 området.
Hvis der har været et jordskælv, får vi det vel at vide?

--
Venlig hilsen
Birgitte

birgitte lund

Hørte lige på tv2, at der klokken lidt i halv syv har været
jordskælvslignende
rystelser flere steder i landet. Blandt andet omkring København, men
også
så langt væk som på Bornholm.

--
Venlig hilsen
Birgitte

Aage Andersen

"Stig Johansen"

> [...]
>
> Men et kig ud af vinduet, samt åbne det, afslører intet stormvejr.
>
> Kan der være tale om seismiske forstyrrelser, og hvor ville man evt. kunne

Det var ret kraftigt her i Hørsholm. Først troede jeg at min ovenbo var
faldet ud af sengen :-) men det gik hurtigt op for mig at det var et
jordskælv. Det var ret skræmmende, for man ved jo ikke, om det kun er
begyndelsen, saa det vil blive kraftigere. I øvrigt har jeg i den senere tid
mærket smaa rystelser, der godt kunne være smaa jordskælv.

Aage

Glenn Møller-Holst

Hej Stig og andre

Centre Sismologique Euro-Méditerranéen European-Mediterranean
Seismological Centre:
http://www.emsc-csem.org/index.php?page=current&sub=detail&id=113007
Citat: "...
Were you on the spot?
Report your experience and observations (shaking, damage, etc.)
..."
Kort på hovedside:
http://www.emsc-csem.org/

Seismologi - jordskælvsforskning (med nordisk epicenter kort):
http://geus.dk/

-

Latest Earthquakes in the World - Past 7 days:
http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/recenteqsww/Quakes/quakes_all.php
Citat: "...
MAP 4.7 2008/12/16 05:20:00 [UTC] 55.620 13.620 10.0 SWEDEN
..."

Dsnmark har før haft mindre skælv:
http://da.wikipedia.org/wiki/Jordsk%C3%A6lv

hilsen

Glenn

Herluf Holdt, 3140

Glenn Møller-Holst skrev bl.a.:

> [...]

> Citat: "...
> MAP 4.7 2008/12/16 05:20:00 [UTC] 55.620 13.620 10.0

Øv! Jeg var i drømmeland kl. 06.20. Jeg bor ellers lige ved
Sorgenfrei-Tornquist Zonen, som går gennem Øresund her
mellem Helsingør og Helsingborg og fortsætter ned gennem
Skåne i retning mod Ystad og videre mod Bornholm.

Det ser ud til at epicentret netop var ved denne zone.
I dit link til Wikipedia nævnes Tomelilla i Sydøstskåne.

--
Herluf :·)

Martin Bak

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellem Helsingør og Helsingborg og fortsætter ned gennem
> Skåne i retning mod Ystad og videre mod Bornholm.

Det kan ikke have været så kraftigt ved dig så. Her (Bodilsker) sov vi også,
men vækkedes af rystelserne og af hundens gøen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Uffe Kousgaard

"Martin Bak" <for...@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Det kan ikke have været så kraftigt ved dig så. Her (Bodilsker) sov vi
> også, men vækkedes af rystelserne og af hundens gøen.

Nu er det meget individuelt, hvor let vi vågner, så det kan du nok ikke
udlede noget af.

Herluf Holdt, 3140

Martin Bak skrev:

> Det kan ikke have været så kraftigt ved dig så. Her
> (Bodilsker) sov vi også, men vækkedes af rystelserne og
> af hundens gøen.

Det har også kunnet mærkes her i Nordøstsjælland. Jeg har
allerede fået to beretninger, en fra det sydlige Helsingør og
en fra Snekkersten. Min bekendte fra Snekkersten ringede
og fortalte at det føltes ret voldsomt. Han sad i køkkenet
og spiste sine morgengryn. Huset rystede sideværts i cirka
fem sekunder og konen, som ellers sov lidt længere, kom
farende.

Jeg må have sovet tungt :·)
Herluf Holdt
DK-3140

Poul Nielsen

> [...]
Mine tre hunde gik fuldstændig amok og gøede som besatte da jordskælvet kom.
Mærkligt at de kan mærke det.

Stig Johansen

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> Citat: "...
> Were you on the spot?
> Report your experience and observations (shaking, damage, etc.)

Hej, og tak for svaret (også til andre).

Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og var lidt i tvivl om det nu også
var virkelighed.

Huset er fra ca. sidst i 30'erne, og med en spærkonstruktion hvor
hanebåndene er dyvlet sammen.

Rystelserne, eller vibrationerne, var så 'kraftige' at jeg kunne mærke dem i
stolen og hele kroppen, og hele tagkonstruktionen knirkede.

Men bortset fra det, hvad betyder 'mb 4.8' ?

Ikke at jeg har noget forhold til det, men snakker man ikke altid om
Richterskalaen ?

N_B_DK

"Poul Nielsen" <p...@mail.dk> wrote in message

> Mine tre hunde gik fuldstændig amok og gøede som besatte da
> jordskælvet kom. Mærkligt at de kan mærke det.

Det ses ofte at dyr opfører sig underligt i tiden op til jordskælv.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Jan Vestergaard

"Stig Johansen" skrev i en meddelelse

> Ikke at jeg har noget forhold til det, men snakker man ikke altid om
> Richterskalaen ?

Jo - det har efterhånden været på alle kanalers tekst TV og nyheder -
styrken skulle være 4,7 på Richterskalaen - men 4,2 og 4,8 har også
været nævnt.

Det skulle være tydeligst i Nordsjælland, København og Bornholm - og
centrum skulle ligge i Sverige.......

Jan

Glenn Møller-Holst

Hej Stig og andre

Her kan der indberettes på dansk!:

Indberetning af jordskælv:
http://www.geus.dk/departments/geophysics/seismology/indberetning.htm

hilsen

Glenn

Stig Johansen

Jan Vestergaard wrote:

> Jo - det har efterhånden været på alle kanalers tekst TV og nyheder -
> styrken skulle være 4,7 på Richterskalaen - men 4,2 og 4,8 har også
> været nævnt.

Det var ikke så meget nyheden, men i det link Glenn henviste til står der:
'mb 4.8'
Jeg ved ikke hvad 'måleenheden' mb er, men jeg går ud fra det er det samme
som Richter ud fra dit svar.

> Det skulle være tydeligst i Nordsjælland, København og Bornholm - og
> centrum skulle ligge i Sverige.......

Det var _meget_ tydeligt i 2730 området.

Erik Olsen

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> og spiste sine morgengryn. Huset rystede sideværts i cirka
> fem sekunder og konen, som ellers sov lidt længere, kom

Jeg snoksov. Ingen hunde her.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Arne H. Wilstrup

"Stig Johansen" <wop...@gmaill.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> til står der:
> 'mb 4.8'
> Jeg ved ikke hvad 'måleenheden' mb er, men jeg går ud fra

Richter er ikke den eneste enhed der benyttes ved jordskælv,
men nok den mest kendte.
Den såkaldte Mercalli-skala beskriver fx et jordskælvs
ødelæggelser og er den mest anvendte intensitetsskala til
klassifikation af jordskælvets indvirkning på mennesker,
bygninger og natur.
Richterskalaen måler styrken af et jordskælv.

Herluf Holdt, 3140

Stig Johansen skrev:

> Det var ikke så meget nyheden, men i det link Glenn
> henviste til står der: 'mb 4.8'
> Jeg ved ikke hvad 'måleenheden' mb er, men jeg går
> ud fra det er det samme som Richter ud fra dit svar.

Det er det samme som Richter. Forkortelsen 'mb' står
for "body-wave magnitude". Det har vist noget med
'primær-bølgen' målt over lange afstande at gøre.

Det er, så vidt jeg har forstået, primærbølgen som
forskellige dyr reagerer på. Den er svagere end selve
jordskælvet og den kommer nogle sekunder før det
egentlige jordskælv, sekundærbølgerne.

Her er et link om 'magnitudes':
http://www.seismo.ethz.ch/redpuma/magnitudes.html

P.s. Der er flere bud på, hvor epicentret for gårsdagens
jordskælv egentlig lå. Det ligger i den gamle, men aktive
forkastningszone, Sorgenfrei-Tornquist zonen (STZ).

Det ene forslag (Google Earth, 55.620,13.620) ligger
vest for Sjöbo, lige vest for landsbyen Ilstorp, og ikke
langt øst for Romeleåsen. Altså lige midt i den nævnte
STZ-forkastningszone.

--
Herluf :·)

"Herluf Holdt, 3140" skrev

Interrupt from ...
8242 news:gialnp$c0e$1...@newsbin.cybercity.dk

> Kanal 5 (p125) Tir 16 Dec (2008, CET) 14:37:08
>
> Jordskælv rammer København
>
> ... Jordskælvets epicenter lå
> placeret nær byen Sjöbo midt i Skåne, i
> alt 65 kilometer fra København. Det
> oplyser USGS. ...

Interessante oplysninger du her kommer med, Herluf Holdt.

Jeg nupper lige et kopi til arkivet ... :-)

Hvad er det andet bud, for øvrigt ?

(TV2 nævnte i går byen Börringe, omtrent halvvejs mellem Svedala og Skurup
på, vej fra Malmö til Ystad.)

Og *hvorfor* er der tilsyneladende denne uenighed ?

Sådanne ting burde da kunne bestemmes ret præcist, eller hva' ?

Var der (i virkeligheden) 2 jordskælv (på samme tid, på klods hold af
hinanden) ?

Last OUTPUT: 8244 news:gic44f$ud5$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8245

Herluf Holdt, 3140

Jesus-loves-you skrev bl.a.:

> [...]

> Og hvorfor er der tilsyneladende denne uenighed ?

> Sådanne ting burde da kunne bestemmes ret præcist, eller hva' ?

Ja.
De koordinater, jeg nævnte, var fra "European-Mediterranean
Seismological Centre" (se det link, Glenn Møller-Holst bragte
tidligere i tråden).

Det andet forslag til epicenter har jeg endnu ikke genfundet,
men jeg mener at det var fra de svenske seismologer. Kan
udmærket være det du nævner fra TV 2.

> Var der (i virkeligheden) 2 jordskælv (på samme tid, på klods
> hold af hinanden) ?

Forskellen kan bero på at de forskellige seismologer har
beregnet epicentret ud fra forskellige målestationer. Jeg
tror ikke der er tale om 2 jordskælv. Men husk nu at jeg
kun er den nysgerrige amatør, som har deltaget i nogle
geologiske semestre på Folkeuniversitetet. Og der
beskæftigede vi os bl.a. en del med Sorgenfrei-Tornquist
zonen (STZ), efterfulgt af flere ekskursioner til Skåne.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt