Big Bang, om 2 dage har vi svaret... eller har vi?

Mr.Larsen

---
To dage til Big Bang
22 milliarder og angsten for jordens undergang. Det er prisen for
svaret på universets gåde.

Det kan godt være, du glæder dig til fodboldkampen Danmark-Portugal på
onsdag. Men måske får du aldrig lov til at opleve hverken den eller
gevinsten på din næste onsdagslotto.

For på onsdag trykker forskerne i Geneve på startknappen i det
underjordiske CERN-fysikcenter, og dermed ruller lavinen for et
menneskeskabt Big Bang af dimensioner, som ingen med sikkerhed kender
konsekvenserne af.
---

http://www.bt.dk/article/20080907/nyheder/80907017/

Uanset hvad, så bliver det spændende at se hvad de får ud af
eksperimentet.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Martin Larsen

"Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> underjordiske CERN-fysikcenter, og dermed ruller lavinen for et
> menneskeskabt Big Bang af dimensioner, som ingen med sikkerhed kender

Du skal bare lime lottokuponen godt fast og binde dig selv til sengen.

Mvh
Martin

alexbo

"Mr.Larsen" skrev

> [...]

> For på onsdag trykker forskerne i Geneve på startknappen i det

> underjordiske CERN-fysikcenter, og dermed ruller lavinen for et

Resultat af begge dele er det samme, det er en fuser.

mvh
Alex Christensen

Morten

> Uanset hvad, så bliver det spændende at se hvad de får ud af
> eksperimentet.

Må indrømme at jeg heller ikke er superglad for ideen... Selvom det da
naturligvis er "spændende". Bryder mig bare ikke helt om indsatsen. Kunne de
ikke gøre det et andet sted i galaxen... Eller allerbedst en anden
galaxe-hob.

Jeg er ikke så bange for at det nuværende univers er i en form sammenlignlig
med underafkølet vand (rør ved det og det fryser omgående til fast is), for
ellers ville det jo være tilfældet med sammenstød i universet, sågår ikke
længere væk end vores egen atmosfære, der påstås langt kraftigere end LHC
kan præstere - forudsat det de siger naturligvis passer.

Men er sgu lidt nærvøs for sorte huller. Hvis de laves bittesmå i atmosfæren
vil de være i stor fart, sammenlignlig med lysets, vil de flyve nærmest
upåvirket gennem jorden, max sluge ét eller to partikler - ikke nogen
katastrofe selv i meget langt perspektiv. Men et sort hul i stilstand i
forhold til jorden... Og mange af dem, pludselig har de vokset sig store nok
til at det for alvor går stærkt med at omdanne jorden til et sort hul.

Nu er der sikkert nogen, der siger Hawking-radiation. Men har Hawking ikke
på et tidspunkt indrømet at det blot var en idé og at man reelt ikke ved om
Hawking-radiation eksiterer og om det går hurtigt nok til at det lille
mikro-hul ikke når at vokse sig større?

Mvh
Morten

Mr.Larsen

Martin Larsen skrev:

> Du skal bare lime lottokuponen godt fast og binde dig selv til sengen.

Hvorfor dog det, der sker da intet farligt, men resultatet bliver
interessant.

Mr.Larsen

alexbo kom med denne ide:

Vil da håbe de får lidt ud af det, det er immervæk en pæn slat mønter
det har kostet.

Mr.Larsen

Morten har bragt dette til verden:

> [...]
> naturligvis er "spændende". Bryder mig bare ikke helt om indsatsen. Kunne de
> ikke gøre det et andet sted i galaxen... Eller allerbedst en anden

Lol, jeg tror nu det er ganske ufarligt, men skulle der ske noget, så
opdager vi det ikke ;-)

> [...]
> til at det for alvor går stærkt med at omdanne jorden til et sort hul.

Se det som en tur i tivoli, det er efterhånden også med livet som
indsats ;-)

> [...]
> et tidspunkt indrømet at det blot var en idé og at man reelt ikke ved om
> Hawking-radiation eksiterer og om det går hurtigt nok til at det lille

Vi må vente og se, men spændende er det sgu.

Herluf Holdt, 3140

Mr.Larsen skrev bl.a.:

> Vi må vente og se, men spændende er det sgu.

Ellers må vi vente til de skal teste fusionsenergien:

*WROOUUMM*

- Hvad var det?
- Nååhh... det var vist bare Verdenshavet der futtede af.

:·)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Morten

"Mr.Larsen"

> Lol, jeg tror nu det er ganske ufarligt, men skulle der ske noget, så
> opdager vi det ikke ;-)

Jeg kan garantere dig at du vil opdage hvis jorden bliver spist af et mikro
sort hul!

Det sker ikke bare sådan, men langtsomt. Måske er du heldig at få noget i
hovedet undervejs mens endnu kun halvdelen af jorden er slugt. Og inden du
forsvinder ned i hullet vil du blive "kogt" i voldsom stråling for til sidst
din krop vil rives synder fordi hullet er så lille.

> Se det som en tur i tivoli, det er efterhånden også med livet som indsats
> ;-)

I det mindste er det selv-valgt og går ikke ud over andre end dem der
befinder sig i "forlystelsen" eller i umiddelbar nærhed.

> Vi må vente og se, men spændende er det sgu.

Som sagt, jeg garanterer dig at du vil opdage det hvis det sker... Du vil
trygle om nåde og ønske du havde taget en meget stor dosis bedøvelsesmiddel
inden!

Mvh
Morten

Mr.Larsen

Herluf Holdt, 3140 skrev den 08-09-2008:

> Ellers må vi vente til de skal teste fusionsenergien:
>
> *WROOUUMM*
>
> - Hvad var det?
> - Nååhh... det var vist bare Verdenshavet der futtede af.

Så bliver der sgu langt hvis man vil en tur ud til havet og dyppe
fusserne.

Mr.Larsen

Morten tastede følgende:

> "Mr.Larsen"

> Jeg kan garantere dig at du vil opdage hvis jorden bliver spist af et mikro
> sort hul!

Tror du ikke det kommer til at gå stærkt, jorden er ikke så stor ;-)

> [...]
> forsvinder ned i hullet vil du blive "kogt" i voldsom stråling for til sidst
> din krop vil rives synder fordi hullet er så lille.

Det lyder som en tur i kanen med en kæreste jeg havde engang.

> I det mindste er det selv-valgt og går ikke ud over andre end dem der
> befinder sig i "forlystelsen" eller i umiddelbar nærhed.

Se det kan der være noget om.

> Som sagt, jeg garanterer dig at du vil opdage det hvis det sker... Du vil
> trygle om nåde og ønske du havde taget en meget stor dosis bedøvelsesmiddel
> inden!

Jeg tror nu ikke vi behøves være nervøse.

Morten

> Tror du ikke det kommer til at gå stærkt, jorden er ikke så stor ;-)

Næ, men det er hullet heller ikke.
Alene det at falde de 6000 km der er til jordens kerne sker ikke på et
øjeblik.
Husk på den samlede gravitation ikke øges.

> Det lyder som en tur i kanen med en kæreste jeg havde engang.

:D

Jeg er sikker på du hellere vil have en tur til end blive opslugt af et sort
hul. Jeg vil til enhver tid hellere tage den tur end turen til bunden af et
sort hul!

> Jeg tror nu ikke vi behøves være nervøse.

Tro er noget vi gør i Kirken.
Jeg håber det sgu heller ikke, men faktuelt kan det ikke afvises.

Mvh
morten

Morten

> Næ, men det er hullet heller ikke.
> Alene det at falde de 6000 km der er til jordens kerne sker ikke på et
> øjeblik.
> Husk på den samlede gravitation ikke øges.

Og derudover vil strålingen kunne opvarme det omgivende materiale og dermed
yderligere forsinke processen.

Alt sammen forudsat at det sorte hul er præcis i centrum når det når en hvis
størrelse.

Anderledes forholder det sig hvis det cirkulerer, så så vil nyt materiale jo
tvinges ned i hullet og skal ikke falde af selv.

Mvh
Morten

Message has been deleted

Poul E Hansen

On 8 Sep., 04:57, Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> underjordiske CERN-fysikcenter, og dermed ruller lavinen for et
> menneskeskabt Big Bang af dimensioner, som ingen med sikkerhed kender

Vises det på TV? Der må være penge i det her - jordens undergang, LIVE.

Erik Olsen

Poul E Hansen skrev:

> Vises det på TV? Der må være penge i det her - jordens undergang, LIVE.

Det vises på storskærmen i restauranten ved verdens ende.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Martin Andersen

Til alle kommentarene i denne tråd: Suk.

Poul E Hansen

On 8 Sep., 20:30, Erik Olsen <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Det vises på storskærmen i restauranten ved verdens ende.

Det er langt ude ...

Poul E Hansen

Ja det er jo dødelig alvor ...

Erik Olsen

Poul E Hansen skrev:

Hvorfor er I her så stadig?

Poul E Hansen

Det er ikke sket endnu ...

Max

Hej Erik

> Hvorfor er I her så stadig?

Det kan næppe betale sig at løbe :)

--
Mvh Max

Erik Olsen

Max skrev:

> Hej Erik

> Det kan næppe betale sig at løbe :)

Det kunne jo være der kom et Vogon-skib forbi ;-)

Carsten Svaneborg

Mr.Larsen wrote:
> 22 milliarder og angsten for jordens undergang. Det
> er prisen for svaret på universets gåde.

Nej, det er prisen på at læse underlødige aviser...

Nedenstående artikel estimere at 3*10^22 partikler med >10^17eV
fra den kosmiske stråling har ramt jorden i løbet af dens levetid.
Hvilket svarer til ~100.000 x CERN's LHC eksperiment.

Review of the safety of LHC collisions
John Ellis et al 2008 J. Phys. G: Nucl. Part. Phys. 35 115004
http://www.iop.org/EJ/abstract/0954-3899/35/11/115004/

> som ingen med sikkerhed kender konsekvenserne af.

Suk idioter! BTs journalister altså..

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Arne H. Wilstrup

"Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i meddelelsen

-mine elever er også optaget af om jorden går under på
onsdag - jeg har svaret at uanset dette, så har de stadig
lektier for til torsdag. Det grinede de meget af og dermed var
dramatikken overstået - men det fik mig dog til at tænke over
at hvis jorden en dag skulle "gå under" så ville det nok være
en følge af "videnskabelige forsøg" fremfor naturlige
fænomener.

PeterBP

Mr.Larsen <mrlarsen> wrote:

LOL. Morsomt at tåberne i BT's redaktion gør sig til eksperter i
subatomar fysik sån' lige efter morgenkaffen.

Måske man kan samle nogle billige aktier og landejendomme op den 20.
oktober, dagen før første højenergikollision foretages? :D

--
- Peter *** http://titancity.com/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes

Karsten Madsen

> Det kunne jo være der kom et Vogon-skib forbi ;-)

Husk dit håndklæde

/karsten

Bo Warming

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

Kvantemekanik har ikke gjort nogen forskel

Mogens Jensen lektor på Niels Bohr Instituttet insisterede i TV vedr
Cern-forsøget, at "elektronikken ville ikke virke uden kvantemekanik."

Men det er usandt, at forbrugergavn i Danmark ville være ændret, hvis
grundforskning var stoppet før Curie - kun akraft ville da mangles (og
abomber, som DK heller ikke har).

Den vigtige komputer-elektronik står ikke på skuldrene af Max Plancks
pudsige opdagelse af kvantespring, som ikke har påvirket udnyttelsen af
kerneprocesser eller udvikling af halvledere eller lignende .Man kan
efterrationalisere empirisk viden om chips m.m., men det praktiske
udviklingsarbejde var trial-and-error uden afgørende teoretisk ,
kvantesprings underlag, og ville være sket empirisk også uden Plancks
model.

At et sort-hul forsøg i Svejts skulle påvirke drastisk noget udenfor Svejts,
er så søgt som at tro på klimaændring pga CO2.

Praktisk betydning af big bang overvejelser er særlig svær at få øje på.

Message has been deleted

Michael 'Silver'

> Så bliver der sgu langt hvis man vil en tur ud til havet og dyppe
> fusserne.

Hehe jep, så bliver Marianergraven til et soppebasin....

Mr.Larsen

Følgende er skrevet af Carsten Svaneborg:

> Nej, det er prisen på at læse underlødige aviser...

Det er BT der har skrevet det du svare på ;-)

> [...]
>
> Review of the safety of LHC collisions
> John Ellis et al 2008 J. Phys. G: Nucl. Part. Phys. 35 115004

De gør jo bare det de er uddannede til, altså piske en stemning op.

Mr.Larsen

PeterBP skrev den 09-09-2008:

> [...]
>
> Måske man kan samle nogle billige aktier og landejendomme op den 20.
> oktober, dagen før første højenergikollision foretages? :D

Kunne være man skulle hæve lidt kontanter, hvis en god handel byder sig
til :-)

Mr.Larsen

Erik Olsen sendte dette med sin computer:

> Hvorfor er I her så stadig?

Har du en tidsmaskine, hvis ja, så del lige med os andre :-)

Mr.Larsen

Palle Jensen forklarede:

> Er det egentlig ikke kun en indledende kørsel onsdag? Synes jeg læste et sted
> at det kun var en accelerationstest og ikke en egentlig kollision onsdag?

Det er det også, det egentlige knald er først senere.

> Håber jeg. Vil gerne lige se landskamp først.

LOL.

Mr.Larsen

Michael 'Silver' forklarede:

> Hehe jep, så bliver Marianergraven til et soppebasin....

LOL

Mr.Larsen

Efter mange tanker skrev Morten:

> Næ, men det er hullet heller ikke.
> Alene det at falde de 6000 km der er til jordens kerne sker ikke på et
> øjeblik.
> Husk på den samlede gravitation ikke øges.

Kloge hoveder gætter på det vil tage en brøkdel af et sekund, hvis det
værste skulle ske.

> [...]
> hul. Jeg vil til enhver tid hellere tage den tur end turen til bunden af et

Lav ikke et væddemål på det ;-)

> Tro er noget vi gør i Kirken.
> Jeg håber det sgu heller ikke, men faktuelt kan det ikke afvises.

Jeg skal ikke gøre mig klog på det.

Michael 'Silver'

> Det vises på storskærmen i restauranten ved verdens ende.

Og ved bordet ved siden af os sidder gode gamle Zaphod Beeblebrox, Arthur
Dent, Ford Prefect og dejlige Trillian!!. Godt selskab hehe....

Mvh
Silver.

Michael 'Silver'

> Suk idioter! BTs journalister altså..

Hvis jeg møder dig i himlen så bitchslapper jeg dig altså et par gange ;D.

Hehe...

Mvh
Silver.

Morten

> Kloge hoveder gætter på det vil tage en brøkdel af et sekund, hvis det
> værste skulle ske.

Ja, hvis universet "fryser". Det er der nemlig én teori der går på at
universet er i en tilstand sammenlignet med underafkølet vand. Hvis du rører
ved det eller på anden vis giver det et kim at krystallisere sig på, fryser
vandet nærmest med det samme.
Hvis det er tilfældet vil det formentlig ske "instantly", dvs. med lysets
hastighed og kun de galaxer der er så langt væk at universets udvidelse
forhindrer lys nogensinde at komme frem vil være i sikkerhed.

Helt anderledes med et sort hul. Den samlede mængde gravitation øges ikke.
Et frit fald med en påvirkning på 1 G er altså noget tid om at falde 6000
km. Og så er der ikke engang taget højde for den stråling der vil frigives
og som opvarmer omgivelserne og sløver det lidt ned (lidt som når vand
perler på en varm kogeplade).

> Lav ikke et væddemål på det ;-)

Det er i hvert fald ét af de meget få væddemål hvor man rent faktisk håber
på at blive taber :-p

Mvh
Morten

Morten

> Det lyder som noget du har prøvet før, siden du er så skråsikker?

Næ, det er noget, der kan beregnes.

> Mig bekendt har ingen mennesker prøvet at blive skovlet af et sort hul.

Korrekt og ingen ved hvad der er "på bunden".

Men selv forholdvis store huller har en gravitation der varierer voldsomt i
størrelse over en afstand svarende til en menneskekrop.
Vil du absolut hoppe i et sort hul og nå at have en idé om hvad der er "på
bunden", så er det, du skal hoppe i, det f.eks. i centrum af Mælkevejen
(flade galaxer med en bule på midten har enorme sorte huller i centrum). Det
er så mega stort at gravitationen ikke vil variere synderligt over en
afstand svarende til en menneskekrop og du vil kunne komme med i det i hel
tilstand.

Mvh
Morten

Torben W. Hansen

"Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> ---
> To dage til Big Bang
> 22 milliarder og angsten for jordens undergang. Det er prisen for svaret
> på universets gåde.

Man kan følge med via Live Webcast her:

http://tf1.lci.fr/infos/endirect/0,,4078645,00-le-lancement-de-l-accelerateur-de-particules-.html

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Mads

Mr.Larsen skrev:

> [...]
>
> http://www.bt.dk/article/20080907/nyheder/80907017/
>

> Uanset hvad, så bliver det spændende at se hvad de får ud af eksperimentet.

Er jeg den eneste der finder en utroligt fejlfyldt artikel på bt?
generelt synes jeg at der har været utroligt megen forvirring fra
mediernes side. De kan sgu ikke finde ud af det. Nogen siger noget og
andre noget noget andet.

Dog har jeg set direkte forkerte artikler mange steder. Mange artikler
påstår at jorden gik under i dag (onsdag). Problemet er bare at de ikke
kollidere noget som helst før en gang i næste måned.

Bo Warming

"Mads" <sk8te...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

De kalder eksperimentet vellykket, fordi de søgte noget og fandt det

Men har de fået hul på en eller anden af universets gåder?

Var de ikke popsmart useriøse at de truede truede med at have magt til at
gøre skade a la dommedag?

Bør vi ikke fyre disse spildagtige unyttige forskere?

Hvem kan en solstrålehistorie om at olie blev fundet fordi bigbang
forudsagde noget om biologiske lag?

Lars

In article <ga24ac$1nn0$1...@newsbin.cybercity.dk>, Mr.Larsen <mrlarsen,@, post.cybercity.dk>
says...

> ---
> To dage til Big Bang
> 22 milliarder og angsten for jordens undergang. Det er prisen for
> svaret på universets gåde.

Hvilken gang forstokket idioti!
Nu er der talt om mulg dannelse af et sort hul.
For at et sort hul kan udgøre en fare skal det have en væsentlig masse, dvs mindst 10x sol-
masser. Dette udgør en ret væsentlig forskel til den mikroskopiske masse der kan være tale om.

"Microscopic black holes
Nature forms black holes when certain stars, much larger than our Sun, collapse on themselves
at the end of their lives. They concentrate a very large amount of matter in a very small
space. Speculations about microscopic black holes at the LHC refer to particles produced in the
collisions of pairs of protons, each of which has an energy comparable to that of a mosquito in
flight. Astronomical black holes are much heavier than anything that could be produced at the
LHC."

The safety of the LHC:
http://public.web.cern.ch/Public/en/LHC/Safety-en.html

--
Best regards

Lars

"Lars" skrev

=== citat start ===

> [...]

pairs of protons, each of which has an energy comparable to that of a
mosquito in flight. Astronomical black holes are much heavier than anything

=== citat slut ====

Hmm ...

Du skriver:
... mindst 10x sol-masser. ...

Memory on from:

7660 news:487c9b54$0$90266$1472...@news.sunsite.dk

[ ... ]
> (I forvejen benyttes for øvrigt disse Supernova-1A som de kaldes til at
> bedømme afstande i Universet.)

Øh ...

Hvordan kan det i grunden være, at en supernova 1A ikke medfører et sort
hul ?

Er det fordi solmassen er for lille (max. 1,44 solmasser), og derfor
"klasker" den for langsomt sammen, således at der i mellemtiden (endskønt vi
her blot taler om mikrosekunder) skabes så store energimængder (s- og
r-processen), at supernova-eksplosionen bliver en realitet pga.
varmetrykket ?

Last OUTPUT: 7987 news:gabqmq$2eba$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7988

fribytteren

> [...]
> underjordiske CERN-fysikcenter, og dermed ruller lavinen for et
> menneskeskabt Big Bang af dimensioner, som ingen med sikkerhed kender

For det første, er tanken ikke at udføre et mini Big Bang eller lave
sorte huller, men at finde ud af, om der findes den hypotetiske Higgs
partikel.

Det med at der skal laver et mini Big Bang og sorte huller, er ganske
enkelt sludder.

Videnskaben kan ikke - IKKE - lave et mini Big Bang og ej heller sorte
huller.

For at kunne frembringe et mini Big Bang og sorte huller, så skal
videnskaben frembringe sammentrækning og ikke sammenstød, som i en
accelerator.

For at kunne frembringe mini Big Bang og sorte huller, skal man først
og fremmest kunne lave en tangodans for elementarpartikler, hvor en
samlet klump af elementarpartikler udfører et veritabelt
gruppesexorgie og forener sig i et kernekraftlignende elskovsknald og
omdanner sig til et sort hul.

Et sådant gruppesexorgie mellem elementarpartikler kan ikke forekomme
i en accelerator, da der ud over tangodansen også skal være et sensuel
hedt overtryk fra omgivelserne, som skal være sex-tusinder af gange
større end det hidtil største menneskeskabte tryk og det sværeste at
fremstille, det eftertragtede elskovseleksir, et gravitationsfelt der
er flere tusind gange Jordens.

Derfor er det fuldstændig tåbesnak, når der fra diverse sider kommer
påstande ud om, at man muligvis vil kunne frembringe tilstande der
eksisterede lige efter Big bang og sorte huller.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Lars

In article <gabrhu$2f1o$1...@newsbin.cybercity.dk>, John...@1.John4.8.Heaven says...
> supernova 1A

Supernova medfører ikke nødvendigvis et sort hul, dette kræver som nævnt en stjerne med en
masse langt større end vor sol.

Lær mere her:
Black Holes and Neutron Stars
www.eclipse.net/~cmmiller/BH/blktxt.html

--
Best regards

Lars

"Lars" skrev

> Supernova medfører ikke nødvendigvis et sort hul, dette kræver som nævnt
> en stjerne med en masse langt større end vor sol.

> [...]

Ja, dén er jeg med på ... :-)

Men dét, jeg søger, er den videnskabelige *forklaring* herpå!

Det vil jo være umiddelbart logisk (hvis man ikke inddrager nogen
forbehold), at en masse tiltrækker anden masse og dermed vokser i det
uendelige, indtil det sorte hul opstår.

Så når jeg spørger om ...

Hvordan kan det i grunden være, at en supernova 1A ikke medfører et sort
hul ?

... da er det altså forklaringen på den dersens særlige
Chandrasekhar-grænsemasse på 1,44 gange solmasser. *Hvorfor* den ér der.

Der må - med andre ord - være en-eller-anden *naturlov*, som forhindrer
Sorte huller i at opstå (alene udfra dette vokseværk fra
masse-"babystadiet").

Last OUTPUT: 7990 news:gadait$1dn$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7991

Lars

In article <gadbdu$1m2$1...@newsbin.cybercity.dk>, John...@1.John4.8.Heaven says...

> Men dét, jeg søger, er den videnskabelige *forklaring* herpå!

Den stærke kernekraft, holder atomets nucleus på plads, og er på mikroskala langt stærkere end
tyngdekraften.
Men hvis massen bliver stor nok, "vinder" tyngdekraften over den stærke kernekraft.
Lidt om de 4 fundamentale kræfter:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/forces/funfor.html

--
Best regards

Lars

Bo Warming

"Lars" <nom...@none.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men dét, jeg søger, er den videnskabelige *forklaring* herpå!

Den stærke kernekraft, holder atomets nucleus på plads, og er på mikroskala

BW: Er det en nyttig sammenligning til noget?

Men hvis massen bliver stor nok, "vinder" tyngdekraften over den stærke
kernekraft.
Lidt om de 4 fundamentale kræfter:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/forces/funfor.html

BW: Spild af tid at interessere sig for tyngdekraften - den er der og ingen
har kunne ændre på den
Atomkraftværker opfandtes ikke udaf en højteoretisk, relativistisk indsigt
i kernesammenhængskraft men ved at man prøvede sig frem og fandt at beriget
uran kunne fissionere

Klogt men ikke noget der har sandsynlighed for at gentages udfra
CERN-sorthulforsøg

Der spildes skattepenge på dem og kold fusion er slet ikke mål med dem.

Og akraft vandt ikke krig eller ændrede energibudgetter afgørende for
danskere.
Konventionelle sprængstoffer havde afgjort WW2 cirka lige så hurtigt og har
afgjort Golf 1+2 krigene

Japan var uden flåde og fly og kunne have været sultet til overgivelse ved
jernring omkring dem, istf abombning

Overgivelse var uvigtig - man kunne have ignoreret dem når de var smidt ud
af erobrede lande. Uden olie kunne de ikke kæmpe længe.

Da de ved Leyte i 1944 mistede kontrol med oliekilder var krigen tabt for
dem

Tyrkertroen på at alt nyt med acceleratorer er gavnligt er barnlig - når man
ikke sigter mod fusinsenergi er man spildagtig

At de ikke nævner fusion er afslørende - de vil blot lege, dyrt. Forskerne
er egoister

Fusionsenrgi er usandsynlig - ingen fremgang med det i mange årtier - kun
falske løfter

Helt som løfterne om at muslimer kan integreres. Lad os være skeptiske og
kræve stærke indicier før vi hælder skattepenge i bureaukraters egoisme

Hvis globalopvarmnings-troende ønskede akraft, så kunne man MÅSKE tro på dem

Det er klogt at stille spørgsmål, for CERN-forskerne ville gerne doble deres
budgetter