Besøg fra rummet (Liv-2 hypotesen) - Hvorfor tallet 40 i Bibelen (Er Bibelen "inficeret") ?

NB! Dette indlæg er X-postet til ...

dk.livssyn.kristendom
dk.videnskab

... idet der både er en videnskablig side af sagen, samt berettigede
kritiske kristne indvendinger mod Liv-2 hypotesen.

Eventuelle besvarelser bedes venligst bortklippe den nyhedsgruppe man ikke
umiddelbart henvender sig til.

-

Jeg har ved tidligere lejlighed offentliggjort mine tanker vedrørende
sammenhængen mellem tallene 7, 22, 666 i Bibelen i relation til Liv-2
hypotesen, se ...

Name: Kall, Mogens
Date: 16. november 2003 CET 02:46 (DK vinter-tid 2004)
Subject: Re: 666
0736 news:JFAtb.34405$jf4.1...@news000.worldonline.dk
(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget er forældet)

Næste punkt på programmet i denne forbindelse er granskningen af tallet 40.

Hvorfor gentages det så mange gange i Bibelen (som om det skal HAMRES fast
på lystavlen) ?

Kan tallet dække over et *konkret* skjult symbol ?

Under udarbejdelsen af et digitalt radiosignal mhp. interstellar kontakt,
løb jeg "tilfældigvis" ind i tallet under *3-D (Galaxic) "phone"-number*
designet.

For at kunne forstå betydningen heraf må jeg lige ganske kort forklare
opbygningen af det digitale radio-signal:

=== JUMP start ===

Det har vist sig, at et videnskabligt budskab mhp. grundforskning kan
presses sammen til et 8-bit tal. (tallene 0,1,2 ... osv. op til og med
tallet 255). Der er bl.a. blevet defineret 20 aminosyrer samt 4
DNA-nucleotider. Dette skulle - teoretisk set - være mulig *hvor-som-helst*
i Universet, idet det er de selvsamme fysiske og kemiske love, der gør sig
gældende ... :-)

Det vil med andre ord sige, at et 8-bit signal kan overføre budskabet, mens
et 7-bit (0-127) signal IKKE umiddelbart kan lade sig gøre uden den uønskede
konsekvens, at radio-budskabet vil blive tidsforlænget, fordi definitionen
hertil kræver endnu flere bytes.

(Jeg har i hvert fald ikke indtil nu fået nogle kritiske indvendinger på
dk.videnskab desangående)

Et 9-bit (0-511) signal (eller større) vil ved direkte sending af *hele*
budskabet ligeledes bevirke en tidsforlængelse (9-bit: +12%, 10-bit: 25% ...
osv.)

Dog vil et 9-bit signal (eller større) IKKE bevirke en tidsforlængelse, hvis
signalet vel og mærket sendes fra et radio-fyrtårn (hvor der kan gå fx. 7
dage imellem hver bytes).
Dette bevirker så uheldig bare, at tidsintervallet mellem bit-0 og bit-1
... osv. bliver mindre, hvilket kræver bedre modtager-apparater end ved et
8-bit signal. Specielt de 3 impulser (som udgør en byte), der tilsammen dels
definerer tallet Pi, tåler IKKE megen sammenpresning, idet tallet Pi da
hurtigt kan forveksles med tallet 3. Afvigelsen mellem disse er jo kun på
henved ca. 4,5%

8-bit signalet er altså at foretrække fremfor størrere bit-tal.

=== JUMP end ===

3-D (Galaxic) "phone"-number* designet.

Det er MEGET vanskeligt af definere med så få bit som overhovedet mulig et
3D-"telefon"-nummer.

Den nemmeste og mest enkle måde er at beskrive himmelrummet som en kugle.

Denne kan opmåles udfra kuglens omkreds på hver led.

Definitionen bliver da:

1.
2 * Pi * radius = Omkreds på en cirkel

2.
2 * Pi * radius = Omkreds på en cirkel

Definitions-eksempel beskrevet i indlæg ...

Date: 8. december 2004 CET 04:11
Subject: Re: Vor lille lokale galakse-hob
3443 news:Mjutd.74537$Vf.35...@news000.worldonline.dk

I et 8-bit tal-system (hvor vi ønsker at udnytte vores bits bedst mulig)
bliver den konkrete udregning derfor:

256 (omkredsen) = 2 * Pi * radius

radius = 40,7436...

I *praksis* er Radius-værdier dog uden betydning, hvorfor det er hul i
hovedet at definere den på mere end blot én byte.

Regnestykket bliver da:

2 * Pi * 40 = 251,3274...

Herved opnår man samtidig af definere omkredsen (svarende til de 360°) meget
nøjagtigt (fx. med 5 bytes); hvilket modtageren skal bruge (denne oplysning)
for at kunne bestemme nøjagtigt objekternes position i himmmelrummet (set
udfra vores lokale synsvinkel i Mælkevejen).

-

Konklusion:

Tallet 40 er altså INGEN tilfældighed !

I relation til Liv-2 hypotesen:

Første gang (vist nok) vi støder på tallet i Bibelen, står det i en noget
ejendommelig sammenhæng:

"... 7 dage ... fyrre dage ... fyrre nætter ..."
(1.Mos.7,4)

Således nævnes både tallet 7 og tallet 2 (indirekte pga. at 40 nævnes
*dobbelt*) ved samme lejlighed, apropos 2*22/7*40.

22-tallet nævnes også indirekte, idet original-teksten er skrevet på
hebraisk med ialt 22 bogstaver.

*Hele* formlens tal er altså nævnt i dette ene Bibelvers.

Anskuer vi endvidere dette bibelvers udfra en moderne videnskablig
betragtning, da omtaler verset *hele* jordens overflade, apropos jord-kuglen
... :-)

Bemærker vi endvidere at tallet 40 nævnes hele 2 gange i verset, da
ihukommer vi muligvis også, at ligningen skal skrives 2 gange, inklusiv
tallet 40 ... :-)

Aha ... jeg ihukommer lige pludselig nu, at tallet 40 i Bibelen bruges bl.a.
om dage, der ændres til år (4.Mos.14,34)

En hentydning (via 40,40 1.Mos.7,4-syntax) til en jord-*omdrejning* og en
sol-*omdrejning* ?

Dette bestyrker hypotesen om, at Bibelen ér "inficeret" ... :-)

-

Bibelsk slut-kommentar:

Som kristne tror vi på de-dødes-opstandelse, hvilket er et ultimativt *brud*
på naturlovene.

Et hypotetisk besøg fra rummet er godt nok ret usandsynligt pga. de store
afstande m.m. men på ingen måde et brud med de eksisterende naturlove.

Derfor volder det mig ingen vanskeligheder at forene troen på Gud med liv-2
hypotesen ... :-)

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3454

Jan Pedersen

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
Øh hvorfor er tilfældigt valgte tal i biblen interesante ? jeg har godt nok
læst de psudovidenskabelige bøger der findes om en såkaldt
konspirationsteoretisk nummerologisk betydning af biblen...men den fanger
ikke min umiddelbare interesse..... jeg ser i alletilfælde intet konkret
videnskabeligt idet og dermed ikke noget af interesse for denne gruppe.

Mht. 3d signalet der skulle sendes til rummet..ja det er kommenteret før og
mit eneste spørgsmål er: hvorledes skulle en evt. fremmed civilisation kunne
forstå dets kontekst ? altså den sammenhæng der danner grundlaget for
kodningen af signalet....
Det vil nok være ligeså svært som for en person uden tekniske midler dertil
at decifrere et GSM signal manuelt....

Henrik Vestergaard

Jan Pedersen skrev Onsdag den 15. december 2004 21:18 i beskeden
<41c09c22$0$307$edfa...@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> Det vil nok være ligeså svært som for en person uden tekniske midler
> dertil at decifrere et GSM signal manuelt....

Ingen undrer sig længere over, at Mogens Kall åbenbart befinder sig i et
helt andet univers med en helt anden logik end den vi andre "normale" og
dødelige...

Der er vist gået lidt for mange Daddy-breaks galt i tastaturet! :-(

Men jeg er enig -- det er usammenhængende teorier der blandes fra vidt
forskellige baggrunde uden nogen KONKRET bevisførelse for en evt. logisk
sammenhæng.

God jul. :-)

;-) Henrik, Slagelse
Linux - The Best A Man Can Get! :-)

Alien

Der er ikke nogen grund til at sende med et bestemt antal bits.

Ofte bruges afstand mellem pakker eller partikler som grundlag for overførsel
af indformation.

Det betyder, at antallet af pulser stiger ulinært med mængde af indformation.

"Jesus-loves-you" skrev

NB! Dette indlæg er X-postet til ...

dk.livssyn.kristendom
dk.videnskab

[ ... 3D-"telefon"-nummerets definition indeholder tallet 40 ... ]

> [...]
>
> Således nævnes både tallet 7 og tallet 2 (indirekte pga. at 40 nævnes
> *dobbelt*) ved samme lejlighed, apropos 2*22/7*40.

[ ... ]

> *Hele* formlens tal er altså nævnt i dette ene Bibelvers.

[ ... ]

> Dette bestyrker hypotesen om, at Bibelen ér "inficeret" ... :-)

Det interessante i denne forbindelse er, at Bibelen kommer ind på begrebet
Noas-Ark umiddelbart i tilknytning til det før-omtalte skriftsted.

Og hvorfor nu det ?

Hentydes der *indirekte* til noget i teksten ?

Jeg har engang udtrykt følgende:

Input letter-to-Hizbollah (19)96-05-05.HIZ

1607 news:7CI0c.102126$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> Der var engang en mand, som drog udenlands og kom til et "uopdaget"
> land, hvor der boede et folkeslag. ...
>
> ... Den fremmede vidste, at folkeslaget engang ude i fremtiden ville
> få indsigt i Universets hemmeligheder. ... [Atombomben]
>
> ... Arken blev færdig og
> Noa gik ind i den. Med sig havde han udvalgte mikrobiologis-
> ke celle-repræsentanter for alle arterne på jorden.

Muligvis kan vi godt tillade os ( i Liv-2 hypotesen) at sige, at der -
forstandsmæssig set - er en direkte sammenhæng mellem den bibelske
original-version af symbol-begrebet Noa's-Ark og rumrejser (first step: 3-D
interstellar kommunikation) ... :-)

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3455

"Jan Pedersen" skrev

[ ... ]

> [...]
> ikke min umiddelbare interesse..... jeg ser i alletilfælde intet konkret
> videnskabeligt idet og dermed ikke noget af interesse for denne gruppe.

Umiddelbart vil jeg give dig ret heri, men jeg valgte at X-poste mit indlæg
til dk.videnskab, *fordi* jeg i min konklusionsdannelse hævder, at 8-bit
talsystemet bedre kan anvendes ved interstellar radio-kommunikation fremfor
de andre tal-systemer.

Dette mit postulat behøver ikke nødvendigvis at være korrekt, hvorfor jeg
med min X-postning ønskede *konstruktive* kritiske indvendinger desangående
fra jer ... :-)

> [...]
> kunne
> forstå dets kontekst ? altså den sammenhæng der danner grundlaget for

Interessant spørgsmål.

Ved interstellar kommunikation må hovedformålet delvis være at gøre sig
forståelig.

Af videnskablige grunde har jeg konstrueret et sådant digitalt signal, og
det lykkedes for Jonas Møller Larsen har forstå indholdet. Han kunne således
identificere 20 aminosyrer samt 4 DNA-nucleotider. Desværre blev ikke *hele*
det digitale signal afkodet. Se evt. hans indlæg ...

Name: Jonas Møller Larsen
Date: 26. juli 2004 CET 02:01 (DK-sommertime 2004)
Subject: Re: New Drake-version (SETI) (laaaang)

(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget er forældet)

Herved blev det *bevist*, at det i praksis kan lade sig gøre at formidle et
budskab til en modtager, som ingen forudsætninger har for at forstå vores
sprog m.m.

Uden at afsløre hele indholdet i budskabet kan jeg dog tillade mig at
oplyse, at budskabet indeholder *grundvidenskablige* oplysninger en
udenjordisk modtager INGEN mulighed har for at tilvejebringe uden denne vor
hjælp.

Det vil med andre ord sige, at nu indeholder radio-budskabet
*betydningsfulde* oplysninger, men ... vi mangler prikken over "i"-et.
Oplysningerne bliver ENDNU mere relevante, såfremt vi kan præcisere nøjagtig
*hvor* de stammer fra.

Det er heri, at 3-D-"telefon"-nummeret kommer ind i billedet ... :-)

I den forbindelse har jeg bl.a. skrevet følgende:

Date: 8. december 2004 CET 04:11
3443 news:Mjutd.74537$Vf.35...@news000.worldonline.dk

> Her er en prøve-version:
>
> Jeg vil være dybt taknemlig, dersom du/I kritiserer mit forslag sønder og
> sammen ... :-)
>
> Tallene 1-7 samt 0 (samt op til 255) er allerede defineret ...

> [...]

Starten på konteksten lyder altså (i denne prøve-version):

2
3, 36, 63, 106, 137
40
251, 83, 209, 74, 170

Den har du sikkert ikke tid til at fordybe dig i, Jan, så jeg tillader mig
at udregne lidt på tallene:

2
3 + 36/256 + 63/(256*2) + 106/(256*3) + 137/(256*4) = Pi's værdi
40
251 + 83/256 + 209/(256*2) + 74/(256*3) + 170/(256*4) = 251,32...

Forenklet sagt står der:

2_Pi_40_251,32...

Dernæst står der i konteksten (byte 621-624):

2_22_7_40

Spørgsmålet er nu, *om* en eventuel modtager her-ud-af kan fatte
betydningen?

Den eneste sammenhæng jeg kan finde mellem tallene er, at ...

2 * Pi * 40 = 251,32...

Tallet Pi defineres IKKE mht. *hvor* komma'et skal stå ... :-)

Dog hjælpes modtageren på vej i kraft af gentagelsen brug af tallene 22_7

Antager vi, at modtageren ikke er helt dum-i-knolden, da vil en gæv gut
iblandt dem nok fremsige den hypotese, at vi med vores kontekst beskriver
den matematiske ligning til beregning af en cirkel:

2 * Pi * radius = omkredsen

Dernæst vil den gæve gut eller en anden nok komme stille spørgsmålet:

nok også fremsige, at der må være en eller anden mening med at *gentage*
denne ligning.

Hvorfor *gentager* afsenderen ligningen ?

Konteksten gør endvidere brug af et tidligere syntax, se ...

Date: 29. november 2004 CET 19:48
Subject: SETI - New Drake-version 1.0 (Reward 500 $)
3405 news:gaKqd.72748$Vf.34...@news000.worldonline.dk

Dette syntax er:

tal-definition (byte 001-007)

> 008 00000000 000--------
> 009 00000000 000--------

Atom-definition (byte 010-029)

> 030 00000000 000--------
> 031 00000000 000--------

Unknown-syntax, yet ... :-)

> 036 00000000 000--------
> 037 00000000 000--------

osv.

Endvidere gøres der brug af et andet syntax, som eksempelvis mht.
Atom-definitionen er:

6 stk. atom-numre (byte 010-015)

> 016 00000000 000--------

6 stk. atom-numre med tal-markør (tallet 64)

> 023 00000000 000--------

DATA-moving and compression

Modtageren (som allerede ér bekendt med disse 2 typer syntax) vil altså i
3-D-"telefon"-nummerets kontekst kunne gennemskue, at DATA-opbygninger er
følgende:

> 604 00000000 000--------
2 2
> 606 00000000 000--------
3 Pi
> 612 00000000 000--------
40 40
> 614 00000000 000--------
251 omkreds
> 620 00000000 000--------
> 625 00000000 000--------
> 626 00000000 000--------

Modtageren vil på et tidspunk stille sig selv følgende spørgsmål:

*Hvorfor* har afsenderen ikke foretaget beregningen på omkredsen i
gentagelsen ?

Og *hvorfor* bortklippes "mellemrummene" (byte 606, 612, 614) i gentagelsen
?

Kan det tænkes at afsenderen forsøger at kommunikere følgende budskab:

---
---
omkreds
---
omkreds
---
---

De *efter*-følgende bytes vil afsløre dette ... :-)

> Det vil nok være ligeså svært som for en person uden tekniske midler
> dertil at decifrere et GSM signal manuelt....

Teknisk set er jeg ikke sat grundig ind i et GSM signal, hvorfor jeg
sikkert IKKE vil bestå denne prøve ... :-)

For øvrigt: Tak for dit *konstruktive* indlæg ... :-)

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3456

"Alien" skrev

Du har vist desværre *misforstået* emnet, hvilket jeg kun dybt kan
beklage ... :-(

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3458

Alien

On Thu, 16 Dec 2004 08:54:07 +0100, Jesus-loves-you <John15.13@Heaven> wrote:

> Du har vist desværre *misforstået* emnet, hvilket jeg kun dybt kan
> beklage ... :-(

Over lange afstande koster det energi at sende indformation. Derfor må
man enten tyde til, at sende energiløs indformation, eller at kode data
så lavest mulige energimængde bruges i forhold til overført datamængde.

Og det er IKKE 8 bit, at sende med - men at sende pulser ud, med variabel
afstand. Afstanden rummer derved mulig indformation. Og samme gør frekvens.
Det er relativ stor afstand mellem pulserne og de kan derved indeholde stor
indformation ved at have mange placeringsmuligheder. Pulsplaceringen er den
rette bærer. Dennes præcise placering, er indformation.

Claus Christiansen

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in

> Forenklet sagt står der:
> 2_Pi_40_251,32...

Pi er ikke universiel i den forstand, at man matematisk set ligeså godt
kunne ha' valgt Pi/2 eller 2Pi (begge alternative giver i nogen sammenhænge
bedre mening end Pi), hvorved din formel heller ikke er universiel.

> Dernæst står der i konteksten (byte 621-624):
> 2_22_7_40

22/7 er en meget ringe tilnærmet værdi. 355/113 er langt mere præcis og
lettere at huske (113355 del på midten).

/Claus

Carsten Svaneborg

Alien wrote:
> Over lange afstande koster det energi at sende indformation.

Det koster altid energi at sende information. Udsender du f.eks.
radio bølger skal du have en antenne der konverterer elektrisk
energi til radio bølger. Hvis du vil udsende tyngdebølger så
må du finde en måde at modulere en binært stjerne system på,
fordi et periodisk signal indeholder ikke nogen information.
F.eks. kan du hive i den ene af stjernerne, således at
rotationshastigheden ændres frem og tilbage. (FM tyngdebølge radio? ;*)

> kode data så lavest mulige energimængde bruges i forhold til
> overført datamængde.

Det betyder med andre ord maksimal komprimering af budskabet, men
det har den uheldige konsekvens at gøre budskabet uskelneligt fra
støj.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

"Alien" skrev

Først vil jeg gerne give dig en undskyldning, fordi jeg fejlagtigt antog dit
indlæg fra dk-livssyn.kristendom, se ...

3459 news:9bbwd.75885$Vf.36...@news000.worldonline.dk

... for at være en plat spøg.

Du skriver:
> Over lange afstande koster det energi at sende indformation. ...

Yderst interessant emne du her kommer ind på!

Det er korrekt, at afstandene i rummet er ufattelig store ,og vores signal
derfor let kan drukne i baggrundsstøj. Det er vores allerstørste hindring
mht. interstellar kommunikation.

Dog er mit digitale signal designet på en sådan måde, at vi ikke
nødvendigvis behøver at bruge radio-bølger som kommunikationsmiddel.

Faktisk har jeg i denne henseende forsøgt at udfordre denne NG ved at bringe
følgende indlæg:

Date: 5. december 2004 CET 14:44
Subject: Re: SETI - New Drake-version 1.01 (Reward 500 $)
3439 news:OhEsd.74080$Vf.35...@news000.worldonline.dk

(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget er forældet)

=== fil 3439 citat start ===

[ ... SETI-test-program - Win 3000 D.Kr. (around 500 US $) ... ]

Input memory:

Date: 1. december 2004 CET 19:46
Subject: Re: Ladies and gentlemen - it's time for New-Year-fireworks
3420 news:Kjord.73447$Vf.35...@news000.worldonline.dk

=== citat start ===

"Henning Makholm" skrev

> Solen er en pæn håndfuld størrelsesordener eller to større.

Ja, selvfølgelig ... men hvis vi observerer solen eller A-bombeeksplosionen
på afstand uden at kende deres afstande, da vil begge jo blot se ud som en
stjerne af en vis størrelsesklasse.

Derimod er der en forskel mht. deres elektromagnetiske spekter.

Solens spekter ser således ud ...

Date: 1. december 2004 CET 19:43
Subject: Solens spekter
Newsgroup: dk.binaer
3419 news:miord.73446$Vf.35...@news000.worldonline.dk

Hvorledes ser en A-bombeeksplosions ud (dersom bomben detoneres ude i
rummet) ?

-

Spørgsmålet er nu, om vi kan udnytte denne forskel i vores SETI-program ?

=== citat slut ====

Fil 3419 er desværre blevet slettet, men Solens spekter ser omtrent således
ud:

Røntgen__UV__Synligt lys__Infrarødt________________________Radiobølger
_______________00_____________________________________________________
_____________0______0_________________________________________________
____________0___________0_____________________________________________
___________0_______________0__________________________________________
__________0___________________0_______________________________________
__________0_____________________0_____________________________________
_________0________________________0___________________________________
_________0__________________________0_________________________________
________ 0_____________________________0______________________________
________0________________________________0____________________________
________0__________________________________0__________________________
________0____________________________________0________________________
_______0_______________________________________0______________________
_______0_________________________________________0____________________
______0____________________________________________0__________________
_____0_________________________________________________0______________
____0_______________________________________________________0_________
__0__________________________________________________________________0
0_____________________________________________________________________

A________________B________________C________________D________________E

Bølgelængde:
A = 0 Å
B = 5.000 Å
C = 10.000 Å
D = 15.000 Å
E = 20.000 Å

Et relevant spørgsmål melder sig straks:

På hvor lang afstand vil man være i stand til at registrere en A-sprængning
i det ydre rum (forudsat at sprængningen sker laaangt væk fra Solen, længere
ude end Pluto, 40 AE'er) ?

=== fil 3439 citat slut ====

I den forbindelse melder der sig et - for mig at se - vigtigt spørgsmål:

Kan vi - teoretisk set - detonere en A-bombe ude i rummet og reflektere
gamma-strålingen herfra ved hjælp af en parabol ?

I bekræftende fald er tanken meget nærliggende:

Hvorfor skulle en udenjordisk civilisation så ikke benytte denne
fremgangsmåde ?

Og dermed indikerer jeg således også *hvad* det præcist ér, vi skal lede
efter i vores SETI-program ... :-)

For øvrigt: Tak for din *konstruktive* kritik. Håber at se mere til
denne ... :-)

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3466

"Claus Christiansen" skrev

> [...]
> sammenhænge
> bedre mening end Pi), hvorved din formel heller ikke er universiel.

Jeg har tidligere drøftet dette emne vedr. Pi her på dk.videnskab, se ...

Date: 20. juli 2004 CET 20:59 (DK-wintertime 2004)
Subject: Re: I kontakt med fremmede civilisationer
2941 news:6ReLc.26390$Vf.14...@news000.worldonline.dk

(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget er forældet)

> Tallet Pi kan for en anden civilisation ligeså godt være defineret (lad os
> kalde den Pi-2) til at være Pi-2 = Pi * 2, altså henved 6,283...
>
> Vi må således have et *åbent* sind overfor varianter ... :-)

... og må således give dig ret.

Dog har jeg sidenhen tænkt på, at der er en - for mig at se - logisk
sammenhæng mellem udregningen af en cirkels omkreds og en firkants omkreds.
Firkanten udregnes ved at tage grundlinien og gange den med 4. Klipper
man en bid af hver hjørne og gentager denne procedure mange gange, da vil
firkanten tilnærmelsesvis blive rund som en cirkel. Den matematiske formel
bliver da: Diameteren (grundlinien) * Pi.
Det vil derfor være mere naturligt at knytte 2-tallet til radius fremfor
Pi. Dog giver dette anledning til alvorlige problemer, dersom man vil
udregne en cirkels areal pga. at radius skal opløftes i anden potens. På
tilsvarende vis mht. udregningen af en cirkels rumfang (radius opløftes i
tredje potens).
Formlen 2 * Pi * radius = omkredsen er derfor - for mig at se - den mest
logiske fremgangsmåde, når alt tages i betragtning.

I den akuelle situation, antager jeg, at en modtager godt vil kunne fatte
sammenhængen, dersom formlen bliver udtryk således:

6, 72, 126, 213, 17 (tallet Pi * 2)

40
251, 83, 209, 74, 170

Vi vil endog spare 2 byte i det digitale budskab ... :-)

> 22/7 er en meget ringe tilnærmet værdi. 355/113 er langt mere præcis og
> lettere at huske (113355 del på midten).

Ja, heri har du også ret, Claus.

Imidlertid er det digitale budskab (byte 0-603) *allerede* formuleret i et
8-bit talsystem, og der er IKKE defineret et 2-bytes tal endnu.

Tallet 355 kan således ikke umiddelbart defineres i det allerede anvendte et
8-bits tal-system, idet tallet overstiger 255 (8-bit talsystemet går jo fra
0 til 255)

Det vil koste *mange* - for mig at se - UNØDVENDIGE bytes at definere et
sådant 2-bytes tal.

Man må derfor stille sig selv spørgsmålet:

Hvad ønsker vi at kommunikere ?

En meget nøjagtig værdi af Pi ?

Nej, fordi dét har vi jo allerede gjort i kraft af ...

> 607 11000000 003 3
> 608 00100100 036 36
> 609 11111100 063 63
> 610 01010110 106 106
> 611 10010001 137 137

Sammenligner vi de 2 indkomne forslag med hinanden, da konstaterer vi, at

22/7 afviger fra Pi med ca. 0,04 %
355/113 afviger fra Pi med 0,00 %

Begge tal er - for mig at se - altså forholdsvis præcise ... :-)

[...]

File-number: 3465

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]

> ---
> ---
>

> De *efter*-følgende bytes vil afsløre dette ... :-)

Øh ... jeg mangler lidt responce, Feed-back, fra jer.

Antager vi, at modtageren har fattet betydningen af bytes 604-626, da
mangler vi blot at *bekræfte* modtageren i dennes konklusion.

Date: 8. december 2004 CET 23:37

3445 news:WmLtd.74875$Vf.35...@news000.worldonline.dk

> [...]
> der et mere velegnet objekt, man kan bruge som målepunkt:
>
> Den *næst-kraftigste* radiokilde på himlen er Cygnus-A (en eksploderende
> galakse) trods en afstand på 750 millioner år.
>
> (Den kraftigste radiokilde er supernovaresten Cas-A)
>
> Dvs. at Cygnus-A omtrent befinder sig på samme position for hele vor lille
> lokale galakse-hob.
>
> Den ligger nær ved Gamma Cygni i stjernebilledet Svanen.
>
> Ulempen er, at den optisk er svag ... :-(
>
> Ved at bruge denne indikerer man dog, at man nu primært har radiokilder i

Idet *hovedparten* af stjernerne (og dermed sandsynligheden for
forekomsten af liv) i vor galakse befinder sig i dens tilnærmelsesvise
flade skive, da er vinklen til Cygnus-A (i forhold til galaksens skive)
omtrent den samme ... :-)

Cygnus-A's position på himlen:

Equatorial (B1950.0)
RA 19h57m44.450s DEC +40d35m46.10s

Equatorial (J2000.0)
RA 19h59m28.355s DEC +40d44m01.89s

Galactic
Longitude 76.1897864 Latitude 5.7554499

(Ret mig venligst hvis disse data'er er forkerte)

Latitude:

Vinklen på 5.7554499 (en omdrejning er på 360°) bliver i vort system på:

(360° var i vort system på ca. 251,32...)

( 5.7554499 / 360 ) * 2 * Pi * 40 = 4,0180620...

Omregnet til den digitale byte-kode bliver tallet således:

4, 4, 159, 182, 137

Disse tal (denne vinkel) skulle således omtrent være den samme for
hovedparten af galaksens beboere ... :-)

Longitude:

Mht. Longitude-værdien vil *samtlige* modtagere som bor i samme
retningslinie udfra galaksens Centrum, har ligeledes den selvsamme
talstørrelse ... :-)

Andre beboere i galaksen vil kunne udregne vor
retningslinie-udfra-galaksens-Centrum ved at trække *deres* vinkel til
Cygnus-A fra vores ... :-)

Vinklen på 76.1897864 (en omdrejning er på 360°) bliver i vort system på:

(360° var i vort system på ca. 251,32...)

( 76.1897864 / 360 ) * 2 * Pi * 40 = 53,190505...

Omregnet til den digitale byte-kode bliver tallet således:

53, 48, 196, 242, 68

Den samlede digitale bytes-sekvens bliver da:

(NB! Bemærk at Longitude er valgt som første komponent, idet vi
herigennem også signalerer en yderligere *bekræftelse* på opmålingens
struktur-opbygning, nemlig galakse-skiven som fællesnævner)

604 00000000 000--------
605 2
606 00000000 000--------
607 3
608 36
609 63
610 106
611 137
612 00000000 000--------
613 40
614 00000000 000--------
615 251
616 83
617 209
618 74
619 170
620 00000000 000--------
621 2
622 22
623 7
624 40

625 00000000 000--------
626 00000000 000--------

627 53
628 148
629 196
630 242
633 68
632 00000000 000--------
633 4
634 4
635 159
636 182
637 137

638 00000000 000--------
639 00000000 000--------

640-652 ... objekt no 2
653-665 ... objekt no 3
osv.

Konklusion:

Med blot 13 bytes (+ vor definition på 23 bytes, konteksten) kan vi altså
præcisere en hel del, men IKKE helt *nøjagtig* hvor signalet kom fra.

Derfor må vi supplere vores tabel over objekter.
(denne indeholder indtil videre kun Cygnus-A).

I Pioneer 10 og 11's gyldne visitkort, se ...

Date: 4. december 2004 CET 17:44
Subject: Pulsar - Pioneer 10 og 11's gyldne visitkort
3435 news:IQlsd.73939$Vf.35...@news000.worldonline.dk

... valgte man Pulsarer som egnede objekter hertil.

Pulsaren Cassiopeia-A udskiller sig fra de andre pulsarer (subjektiv set) i
kraft af, at den for os jordboere er himlens kraftigste radiokilde.

Det ville være oplagt at indskrive dén som nummer 2 i tabel-rækken.

Hvis vi desforuden udvælger nogle Pulsarer til vores tabel, hvor vi kender
Supernovaens eksplosionstidspunkt, da har vi endvidere fået mulighed for at
TIDSANGIVE vort radiobudskab ... :-)

Tycho Brahe pulsaren eksploderede (subjektiv set) om aftenen den 11.
november 1572. Den er et velegnet objekt, skønt den ligger i nærheden af
Cas-A.

En anden oplagt kandidat er pulsaren SN 1987A (skønt denne ligger ca.
155-170.000 lysår borte) i vor lille ledsager-galakse, den Store Magellanske
Sky, nær Tarantulatågen, fordi denne har vi MEGET nøjagtige målinger på.
Neutrinoerne, som går forud for selve eksplosionen, ankom til jorden til
tiden:

1987 feb. 23, GMT 07:35:35 i 13 sek
1987 feb. 23, GMT 07:35:41,37 i 6 sek

SETI: Win (vind) 3000 Danish Kr. (around 500 US $), jump ...
3438 news:UeDsd.74075$Vf.35...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )

File-number: 3469

Alien

On Thu, 16 Dec 2004 22:54:15 +0100, Carsten Svaneborg <zq...@sted.i.tyskland.de> wrote:

> Det koster altid energi at sende information.

Der er forskel på, hvor meget energi der tappes i henholdsvis sende,
og modtageende. Eksempel: Du vil sende tallet "10". Dette kan gøres på
flere måder. En er at sende 1010 ud - det kodster 2 aktive signaler som
modtages (AM), meddens at sætte bit 10 aktiv, på en ud af 16 pladser,
kun koster 1 bits energi. Til gengæld kræves større båndbredde, og
det er dermed sammenhæng mellem den brugte båndbredde, og energi. Har du
stor båndbredde til rådighed bruges mindre energi. Måske er større risiko
for konfligt, og dermed ekstra bits som må sendes, men såfremt at det
anvendte spektre har ligeså lav støj, så vil det være energigevindst.
Du kan meget svært sige noget om, hvor stor energi, der kræves for en bit,
da også båndbredde hører med.

> Udsender du f.eks.
> radio bølger skal du have en antenne der konverterer elektrisk
> energi til radio bølger.

Du behøver ikke at bruge energi i sendesiden - men kan også nøjes med at
bruge energi til modtageren.

Det væsentlige er at finde en metode, som kan "påvirke" en hændelse, i
modtageren. Denne hændelse kan ske, overfor såvel tilførte elektroner,
som overfor faste elektroner og atomer.

> Det betyder med andre ord maksimal komprimering af budskabet, men
> det har den uheldige konsekvens at gøre budskabet uskelneligt fra
> støj.

Det er korrekt. Budskaberne har har naturligvis normalt karakter af støj.
For at forstå disse, må man finde en måde, som pakker dem ud. Denne måde,
kunne have art af logik.

Evnen til at pakke ud, sikrer at der ikke kommes kontakt med uintelligens.
Og også, at aliens kommunikation, ikke forstyres af uintelligens. Dette
kan fjernes, på grund af indlagt korrektion (redundans).

Dog kan koden brydes, på grund af dens matematiske/logiske ideelle
løsning.

Koderne er altså ikke til at opdage, uden at man har opnået et vist
videnskabelig og intelektuelt niveau, da det kræver indsigt i de mest
ideelle kodning og korrigeringsmetoder. Det kan også være kodet.

"Alien" skrev

Øh ... tak for dine indlæg Alien, som var ...

> [...]

Jeg har nu læst dem igennem flere gange uden helt at fatte, hvad det er, du
taler om. Jeg er desværre ret tungmen ... :-(

Og det er jeg i grunden ret ked af, såfremt du med din viden kan bidrage med
noget konstruktivt, heruden *hvad* det præcist er, vi skal lede efter mht.
SETI.

Kunne jeg derfor bede/anmode dig om at konkretisere dine synspunkter i form
af nogle *praktiske* letforståelige eksempler ?

Jeg har hertil oprettet en ny tråd, se ...

Date: 21. december 2004 CET 03:00
Subject: Etableringen af Interstellar kommunikation
3490 news:6uLxd.76599$Vf.36...@news000.worldonline.dk

-

For ikke at skabe mere forvirring end der allerede ér vedrørende emnerne,
ønsker jeg i denne tråd 'Re: Besøg fra rummet (Liv-2 hypotesen) - Hvorfor
tallet 40 i Bibelen (Er Bibelen "inficeret") ?' således blot at drøfte mit
postulat vedr. benyttelsen af 8-bit-signalet fremfor andre.

I den forbindelse skriver du:

> [...]

> flere måder. En er at sende 1010 ud - det kodster 2 aktive signaler som
> modtages (AM), meddens at sætte bit 10 aktiv, på en ud af 16 pladser,

Mit postulat er, at et 8-bit signal blot behøver en impuls for at blive
forstået af en eventuel modtager, forudsat selvfølgelig at denne ene byte
blot er en ud af mange.

Dette vil også gøre sig gældende for et hvilket som helst X-bit signal (hvor
X er størrere end nul).

Konkret ser mit forslag således ud (mht. 8-bit):

(For at en eventuel modtager *undervejs* kan opdage, at der står et
intelligent væsen bagved signalet, består hver eneste impuls (byte) af 3
impulser, afsendt til tiden henholdsvis 0,1 samt Pi)

Name: Kall, Mogens
Date: 27. marts 2003 CET 10:11 (DK-wintertime 2004/2005)
Subject: Re: Open letter to Dr. David P. Anderson, Project Director -
suggest (0371)
Newsgroup: se.vetenskap.astronomi
0464 news:Rgzga.948$mI2.1...@news000.worldonline.dk

(benyt http://www.google.dk/grphp idet indlægget er forældet)

=== citat start ===

1 bit/day = 5104 days = 13,97 years
1 bit/week = 35728 days = 97,82 years

This will take too long time!

Bit-compression:
-----------------

Suggest

bit 1 = + 001 minute (0h01m00s)
bit 2 = + 002 minute (0h02m00s)
bit 3 = + 004 minute (0h04m00s)
bit 4 = + 008 minute (0h08m00s)
bit 5 = + 016 minute (0h16m00s)
bit 6 = + 032 minute (0h32m00s)
bit 7 = + 064 minute (1h04m00s)
bit 8 = + 128 minute (2h08m00s)

The result wil then be:
1 byte/day = 638 days = 1,75 years
1 byte/week = 4466 days = 13,97 years

Rettelse (2004-12-21):
1 byte/week = 4466 days = 12,2 years

2 years !!! - That's fine - very good !!!

-

By this we will get (which also will help to understand the code):

Input "The Song of the Bride", (5104 bits)

(an time-example):

y=year
d=day
h=hour
m=minute
s=second

START:
Time=0000y000d00h00m00s000 - 0001 inpulse - 0
Time=0000y000d00h00m10s000 - 0002 inpulse - 1
Time=0000y000d00h00m31s416 - 0003 inpulse - Phi (22/7)

Rettelse (2004-12-21):
0003 inpulse - Pi (22/7)

Byte 001 (out of 638 bytes)
10000000 = 1 (out of 256 possible, 0-255)
Time=0000y001d00h01m00s000 - 0004 inpulse - 0
Time=0000y001d00h01m10s000 - 0005 inpulse - 1
Time=0000y001d00h01m31s416 - 0006 inpulse - Phi (22/7)

Byte 002
01000000 = 2
Time=0000y002d00h02m00s000 - 0000 inpulse - 0
Time=0000y002d00h02m10s000 - 0000 inpulse - 1
Time=0000y002d00h02m31s416 - 0000 inpulse - Phi (22/7)

[ ... cut 2004-12-21 ... ]

und-so-weither.

=== citat slut ====

En modtager vil IKKE umiddelbart kunne forstå denne bit-kompression, hvorfor
signalet nødvendigvis må starte med en tal-synkronisering (1,2,3,4,5,6,7,0).

Min midlertidige konklusion er altså derfor fortsat, at det er muligt at
overføre en byte (en 8-bit variabel talværdi) med blot én impuls ... :-)

Diskusion vedrørende fordele og ulemper mht. 8-bit struktur-opbygningen, se
den oprindelige tråd (benyt evt. søgestrengen: 9-bit) ...

3454 news:IU%vd.75828$Vf.36...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfiles ( use http://www.google.dk/grphp ):
3493 news:UIMxd.76610$Vf.36...@news000.worldonline.dk

File-number: 3496