Religion vs. stamcelleforskning.

kk

Kan nogen forklare mig, hvorfor nogle religiøse/religionsforstyrrede(?)
mennesker, er imod stamcelleforskning?
mvh
kk

Anders

kk skrev:

> Kan nogen forklare mig, hvorfor nogle religiøse/religionsforstyrrede(?)
> mennesker, er imod stamcelleforskning?

Fordi, en type stamceller (embryone stamceller hedder det vist) blev
udvundet fra aborterede fostre. Mange religiøse grupper er imod abort og
desuden er imod at vi "leger gud" ved at ændre på celler osv.

Man er ved at bliver ret god til at omdamme patientes egne celler til
stamceller. Se fx her
<http://www.examiner.com/x-1242-Science-News-Examiner~y2009m2d25-UCLA-team-creates-functional-neurons-from-adult-somatic-cells>
, hvor man har lavet somatiske (patientens egne celler) voksne (i
modsætning til celler fra f.eks. patientens navlestreng) celler om til
funktionelle neurone. Dette burde religiøse gruppe ikke have noget imod,
fordi der ikke indbefatter brugen af døde fostre. Dog er der nogle
religiøse grupper der har set sig sur på alt stamcelleforskinig.

Mvh
Anders Lund

Henrik Eriksen

"kk" <k...@nospammail.dk> skrev i meddelelsen

> Kan nogen forklare mig, hvorfor nogle religiøse/religionsforstyrrede(?)
> mennesker, er imod stamcelleforskning?

Jada!

Stamceller er jo principielt fosterceller, som kan blive til et helt
menneske under de rette betingelser.
Lige som et befrugtet menneskeæg, der af visse religiøse typer betragtes som
"et menneske" og derfor skal behandles som et sådant. (= "Abort er mord",
etc.)

Bruges stamceller til forsøg skades eller tilintetgøres de som oftest i
processen, hvilket jvnf. ovenstående er lig mord.

Derfor!

At navlestrengen, som der også er masser af stamceller i, bare kyles ud ser
man åbenbart stort på.

/Henrik

"kk" skrev

Hej kk,

Øh ... Her må jeg jo så bekende kulør; idet jeg tidligere har ytret, at ...

Sent: Monday, January 26, 2009, CET 11:56, GMT 10:56
Subject: Stamceller kan måske reparere hjerneskader
8339 news:glk4ti$u61$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/7fce518f2fb2ac7a

[ ... ]

> [...]
>
> Hvorfor ?
>
> Fordi også dette ér jo en art *kannibalisme*, blot i en mere sofistikeret
> form ... :-(
>

> Alternativet må derfor være:
>
> Find nogle stamceller fra patientens egen knoglemarv (eller hvor de nu
> "gemmer" sig i kroppen).
>
> +
>
> Indsaml stamceller fra alle nyfødte; idet stamceller findes i fostervand
> m.m.
>
> At anvende disse celler (også til helt fremmede mennesker) ér
> respekt-for-menneskeliv (modsat ovenfor stående cannibalismus) ... :-)

Så svaret må være - for mit personlige vedkommende - at der INTET forkert er
i stamcelleforskning, hvis blot man af etiske grunde bevarer
respekten-for-menneskeliv.

Dette mit svar kommer "Anders" også ind på i hans svar-meddelelse til dig;
idet han skriver:

Sent: Wednesday, February 25, 2009, CET 19:45, GMT 16:45

> [...]
> fordi der ikke indbefatter brugen af døde fostre. Dog er der nogle
> religiøse grupper der har set sig sur på alt stamcelleforskinig.

samt ...

"Henrik Eriksen" i hans svar-indlæg til dig; idet han skriver:

Sent: Wednesday, February 25, 2009, CET 19:49, CET 18:49

> [...]
>
> Derfor!
>
> At navlestrengen, som der også er masser af stamceller i, bare kyles ud

(Og måske er der flere svar, men da jeg har været off-line siden 20:03 er
disse ikke medtaget.)

Som du kan se, er der nuance-forskelle på svarene, og man bør nok ikke se
det helt sort-i-hvidt, som nogle debattører kunne fristes til.

Last OUTPUT: 8479 news:go44mg$323$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8480

kk

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
Mange tak til Jer, som har været så venlig at svare på mit spørgsmål. Jeg
kan godt se at jeg har været ret naiv vedr. emnet, idet jeg ikke troede at
modstanden havde den drejning, som I har redegjort for.
Tak igen.
mvh
kk

"kk" skrev

[ ... file 8480A ... ]

> [...]

[ ... ]

[ ... ]

> [...]
> kan godt se at jeg har været ret naiv vedr. emnet, idet jeg ikke troede at
> modstanden havde den drejning, som I har redegjort for.

You're welcome ... :-)

Last OUTPUT: 8480B news:go4aoe$5c2$1...@newsbin.cybercity.dk
8480A news:go465u$3lc$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8481

Martin Andersen

Henrik Eriksen wrote:
> [...]
>
> Bruges stamceller til forsøg skades eller tilintetgøres de som oftest i
> processen, hvilket jvnf. ovenstående er lig mord.

Og bruges de ikke i forsøg var de bare gået tabt.

Per Rønne

Anders <and...@IngenSPAMzaim.dk> wrote:

[Stamceller der ikke kommer fra aborterede fostre].

> Dette burde religiøse gruppe ikke have noget imod,
> fordi der ikke indbefatter brugen af døde fostre.

Det har de også noget imod, fordi en sådan stamcelle i princippet kan
vokse ud og blive til et fuldt menneske.

En klon, lige som en enægget tvilling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Emperor Douane VI of Nebraska

On 25 Feb., 16:28, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:
> [...]

> Hej kk,
>
> Øh ... Her må jeg jo så bekende kulør; idet jeg tidligere har ytret, at ...

(klip)

(klip)

> [...]
> --
> Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)

Og hvad skulle der så være galt ved kannibalisme?
Kannibalisme er sundt.
Kannibalisme er pålagt alle levende væsener af Den Eneste Sande Gud,
Zolzhar den Vandøde med Sjælespanden.

Vi minoriteter bliver i stadig stigende omfang forfulgt af et
fordomsfuldt samfund af ensrettede individer.

Emperor Douane Vi of Nebraska
Talsmand for SaDK (Sammenslutningen af Danske Kannibaler)

"Emperor Douane VI of Nebraska" skrev

[ ... file 8480 ... ]

> [...]

[ ... ]

> [...]
> fordomsfuldt samfund af ensrettede individer.
>
> Emperor Douane Vi of Nebraska
> Talsmand for SaDK (Sammenslutningen af Danske Kannibaler)

Hvis du dermed antyder, at du *frivilligt* melder dig til først at blive
gasset (fremfor os andre), så okay for mig ... :-)

Last OUTPUT: 8494 news:go78fh$16l3$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8495

Emperor Douane VI of Nebraska

On 26 Feb., 20:27, "Jesus-loves-you" <John15...@1.John4.8.Heaven>
wrote:(klip)

> [ ... ]

> Hvis du dermed antyder, at du *frivilligt* melder dig til først at blive
> gasset (fremfor os andre), så okay for mig ... :-)

ALDRIG gasning!

Et godt, fast lår, grillstegt og i karry-, mynte- eller esdragonsauce
får en modbydelig bismag hvis køddyret er blevet gasset.

Hvorfor tror du muslimer halshugger folk?