Astronomi - Den Store Tiltrækker, mystisk massekoncentration ???

"Jesus-loves-you" skrev
7737 news:g6s0r1$2cp0$1...@newsbin.cybercity.dk

Compare with ...

6747 news:GS0li.8$_V6...@news.get2net.dk

[ ... ]
> Galactic
> Longitude 283,7777978°
> Latitude 74,4911308°

"Faldt" dernæst over denne (på Biblioteket):

(Kilde: 52.7, Universet - Illustreret opslagsværk, ISBN 87-91296-42-0,
hovedredaktør Martin Rees, 2005, på dansk ved Jan Teuber, 2006)

=== citat start ===

(side 319)

Virgohoben

... Mælkevejen og dens naboer falder imod Virgohoben med knap 400
km/sek.

(side 324)

Superhobe
Det nærmeste univers

... Hele Virgo-superhoben bevæger sig fx. i retning af en mystisk
massekoncentration, kaldt den Store Tiltrækker, med 600 km/sek. ...

Stor Tiltrækning
Dette udsnit af himlen i Kentauren er et kik i retning af den "Store
Tiltrækker", formentlig en enorm superhob centreret på Norma-hoben, men
skjult af den sydlige Mælkevej.

=== citat slut ====

Centrum i stjernebilledet Norma (Vinkelmålet) er ca:

J2000
Eq RA 16h 03m
Dec -52d 43m

Galactic
longitude 330°
latitude 0°

og centrum i stjernebilledet Centaurus (Kentauren) er ca:

J2000
Eq RA 13h
Dec -52d 41m

Galactic
longitude 304°
latitude +18,8°

Men Kentauren udgør i areal henved hele 1060 kvadratgrader og Norma henved
165, så søge-området er ret stort ... :-(

-

Hvor præcis befinder den Store Tiltrækker sig ?

Nogen, som ved noget mere (end det her anførte, som jo er nogle år gamle) ?

Last OUTPUT: 7740 news:48937fad$0$90263$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7741

"Jesus-loves-you" skrev
7741 news:g76q7q$gul$1...@newsbin.cybercity.dk

I dag tillod jeg mig at rette spørgsmål til astronomi-eksperterne ...

Michael Weidinger
Johan Fynbo
Peter Gammelgård
Peter Bjørnholt
Søren Frandsen
Hans Kjeldsen

... http://astrogym.phys.au.dk/spoerg.html angående:

=== citat start ===

Hej,

Jeg søger efter et område i stjernebilledet Kentauren, som skulle hedde 'Den
Store Tiltrækker', fordi den tiltrækker bl.a. hele Virgo-superhoben til sig.

Hvor skal jeg lede (RA, Dec) ?

På forhånd mange tak for Jeres hjælp ... :-)

mvh
Mogens Kall

=== citat slut ====

Last OUTPUT: 7742 news:g7723g$k2q$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/5b001b21207d4ab4?
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7743

"Jesus-loves-you" skrev
7743 news:g796ep$1ohq$1...@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]

> [...]

> til sig.
>
> Hvor skal jeg lede (RA, Dec) ?
>
> På forhånd mange tak for Jeres hjælp ... :-)

Har i dag downloaded e-mails heriblandt svar fra ...