Supernovaer og neutrinoer

Martin Christiansen

Hej, alle.

Sidder lige med det nye nummer af "Astronomy", hvor de kigger tilbage på,
hvordan SN1987A har udviklet sig gennem de seneste 20 år, og i samme artikel
forklares det, hvad der sker, når en stjerne kollapser for dernæst at
eksplodere.

I den forbindelse anføres det, at der ved kollapset under det massive tryk
af den indfaldende masse dannes en ufattelig mængde neutroner, hvorved der
som biprodukt dannes lige så mange neutrinoer.

Neutrinoerne undslipper lige så hurtigt, som de bliver dannet med
hastigheder på op imod lysets.

Der er altså tale om en ufattelig mængde neutrinoer på meget, meget kort
tid. Disse neutrinoer må for mig at se repræsentere en ret pæn portion
energi, som herved bliver transporteret ud/væk fra den eksploderende
stjerne. Men hvor stor en del af den samlede stjernes energi drejer det sig
om?

Hvad sker der med de neutrinoer, som undslipper? Som bekendt interagerer de
kun yderst, yderst sjældent med andet stof - selv hele planeter som Jorden
ryger de let durk igennem. Ræser de igennem Rummet til evig tid? Bliver der
til stadighed flere og flere neutrinoer i verdensrummmet kva at supernovaer
jo forekommer jævnligt, hvor neutrinoerne til gengæld (næsten) aldrig
omsættes?

Jeg har en opfattelse af, at neutrinoer 'oplagrer' eller 'stjæler' energi
fra universet, fordi det næsten er umuligt at få energien tilbage fra
neutrinoen igen - er det en korrekt opfattelse?

-Martin

Carsten Svaneborg

Martin Christiansen wrote:
> Men hvor stor en del af den samlede stjernes energi drejer det sig om?

Godt spørgsmål. Det ville være interessant at vide hvordan
neutrinotætheden i universet vokser.

> Ræser de igennem Rummet til evig tid?

De vil blive spist af sorte huller ligesom alt andet materie, og
energien vil så blive udsendt som Bekenstein-Hawking stråling, når
det sorte hul fordamper.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Martin Larsen

"Carsten Svaneborg" <dea...@zqex.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> De vil blive spist af sorte huller ligesom alt andet materie, og
> energien vil så blive udsendt som Bekenstein-Hawking stråling, når

Hvilket er en stråling der aldrig er set ;-)

Mvh
Martin

"Martin Christiansen" skrev

Hertil skrev "Carsten Svaneborg" ...

> [...]

> De vil blive spist af sorte huller ligesom alt andet materie, og
> energien vil så blive udsendt som Bekenstein-Hawking stråling, når

Øh ... Så vidt jeg husker, er neutrinoer vægtløse.

Jeg får en lille skør idé:

Input 3 nyhedsmeddelser fra Louis Nielsen <Lou...@edu.herlufsholm.dk> ...

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
Nej Jesus! Læs om Super-Kamiokande neutrino '98 conference.

Mvh
Martin

"Martin Larsen" skrev

[ ... file 7185 ... ]

> Nej Jesus! Læs om Super-Kamiokande neutrino '98 conference.

:-)

Øh ... Har du en link-henvisning ?

Hmm ...

Jamen *hvordan* kan de så "fræse" lige igennem Jordkloden ud at blive
påvirket af tyngdefeltet ?

-

7189 news:a_lQi.22$eD...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 7190

Martin Larsen

> "Martin Larsen" skrev
>
> [ ... file 7185 ... ]

> :-)
>
> Øh ... Har du en link-henvisning ?
>
> Hmm ...
>
> Jamen *hvordan* kan de så "fræse" lige igennem Jordkloden ud at blive
> påvirket af tyngdefeltet ?

Du copy-paster ind i søgefeltet hos Google og finder som første svar:

Experiments at the Super-Kamiokande detector in Japan suggest a neutrino
mass of 0.07 electron volts - less than one millionth of the mass of the
electron. The results, presented today at the Neutrino 98 conference in
Japan, have immense significance for particle physics and cosmology.

Hvorfra ved du at de ikke bliver påvirkede af tyngdefeltet.

Mvh
Martin

"Martin Larsen" skrev

[ ... file 7190 ... ]

> [...]
> Japan, have immense significance for particle physics and cosmology.
>
> Hvorfra ved du at de ikke bliver påvirkede af tyngdefeltet.

Okay, jeg kan se, at vi taler lidt forbi hinanden (mht. neutrinoens vægt),
fordi ...

På Wikipedia, the free encyclopedia, oplyses det, at ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Proton-proton_chain_reaction

(NB! - Tekst redigeret pga. ASCII-tegnene)
=== citat start ===

The first step involves the fusion of two hydrogen nuclei 1-H-1 (protons)
into deuterium 1-H-2, releasing a positron and a neutrino as one proton
changes into a neutron.

1-H-1 + 1-H-1 -> 1-H-2 + (e+) + v_e

with the neutrinos released in this step carrying energies up to 0.42 MeV.

This first step is extremely slow, because it depends on the weak
interaction to convert one proton into a neutron. In fact this is the
limiting step, with a proton waiting an average of 109 years before fusing
into deuterium.

The positron immediately annihilates with an electron, and their mass energy
is carried off by two gamma ray photons.

(e+) + (e-) -> 2gamma + 1.02 MeV

=== citat slut ====

Kontrol-beregning:

1-H-1 + 1-H-1 -> 1-H-2 + (e+) + 0,42 MeV.

Elektron eller positron ( e- or e+ ) vejer (i atommasseenheder) ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_mass
0,00054858990945(24) u

Atomkernen (UDEN elektroner) 1-H-1 vejer ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_hydrogen
1,00782503207(10) - 0,00054858990945(24) u =
1,0072764421615476

Atomkernen (UDEN elektroner) 1-H-2 vejer ...
(se ovenfor, Isotopes of hydrogen)
2,0141017778(4) - 0,00054858990945(24) u =
2,0135531879305476

Masseforskellen bliver da på ...
1,0072764421615476 - 2,0135531879305476 - 0,0005485899094524 =
0,0004511064830952 u

Dette svarer til ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_mass_unit
0,0004511064830952 u * 931,494028(23) MeV/c^2 =
0,4202029951 MeV.

Compare with ...
0.42 MeV.

Tallene stemmer overens ... :-)

Det vil - med andre ord sige - at en neutrino indeholder ca. en energimængde
på 0,42 MeV men vejer (ifølge dit udsagn, Martin) blot 0,07 eV. Henved
99,999983% af massen er altså tilsyneladende væk !!!

-

Coming up news:
Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jeremiah 49,34-39 + Jos. 10,11).

"esp-stak":

Last file-OUTPUT:
7192 news:2kIQi.16$gX1...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 7193

Martin Larsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen
De neutrinoer fra solen flyver med næsten lyshastighed og bliver derfor
meget tunge.

Mvh
Martin

"Martin Larsen" skrev

[ ... file 7193 ... ]

> [...]

[ ... ]

[ ... ]

> De neutrinoer fra solen flyver med næsten lyshastighed og bliver derfor
> meget tunge.

Øh ... Du glemmer at medtage Einsteins relativitetsteori!

Vi kender fænomenet fra hverdagen:

I en vaskemaskine, der centrifugerer, forekommer det som om vasketøjet vejer
mere. Men dersom vaskemaskinen (under centrifugeringen) med vasketøjet
stilles op på et vægt, da vil du se, at vaskemaskinen IKKE vejer mere,
endskønt elementerne indeni tilsyneladende vejer mere pga. rotationen
(relativt set).

På tilsvarende vis mht. hele Universet (antager jeg), hvorfor jeg oprindelig

Sent: Saturday, October 13, 2007 CET 11:22, GMT 09:22
7185 news:U70Qi.16$Aw3...@news.get2net.dk

7194 news:PoFRi.11$bp...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 7195

Martin Larsen

> "Martin Larsen" skrev
>
> [ ... file 7193 ... ]

> [ ... ]
> [ ... ]

> Øh ... Du glemmer at medtage Einsteins relativitetsteori!

Tværtimod.
Deres energi viser at de flyver med 99.999999999999 af lyshastigheden.

> Vi kender fænomenet fra hverdagen:
>
> I en vaskemaskine, der centrifugerer, forekommer det som om vasketøjet
> vejer

Den model tror jeg du skal tale med Louis Nielsen om.

Mvh
Martin

"Martin Larsen" skrev

[ ... file 7195 ... ]

> Tværtimod.
> Deres energi viser at de flyver med 99.999999999999 af lyshastigheden.

Herom er vi enige, så det var IKKE i dén henseende, jeg talte om, at tingene
er relative!

> Den model tror jeg du skal tale med Louis Nielsen om.

Arh Martin. Det var et rigtig dårligt argument (uden indhold) ... :-(

-

7203 news:wcZRi.7$js...@news.get2net.dk

Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).