Galaksen vor kan have milliarder af jordlignende kloder med simple livsformer

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Friday, February 06, 2009, CET 00:31, GMT 5/2-09 23:31
Subject: 361 intelligente civilisationer i galaksen vor
8410 news:gmfssv$24ua$1...@newsbin.cybercity.dk

> +
>
> Subject: Stephen Hawking tanker ang. biologisk decentralisering ...
> 8102 news:gd4h1h$1v7p$1...@newsbin.cybercity.dk
>

> News:
>
> === citat start ===
>
> TV2 TEXT (Norway, p126) Fre 06.feb (2009, CET) 00:02:03
>
> - Liv på andre planeter
[ ... ]
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7870562.stm

News:

=== citat start ===

BBC WORLD (Sunday) 121 15 Feb (2009, CET) 15:20/42

Galaxy has 'billions of Earths'

There could be one hundred billion
Earth-like planets in our galaxy, a US
conference has heard.

Dr Alan Boss of the Carbegie
Institution of Science said many of
these worlds could be inhabited by
simple lifeforms.

He was speaking at the annual meeting
of the American Association for the
Advancement of Science in Chicago.

So far, telescopes have been able to
detect just over 300 planets outside
our Solar System.

=== citat slut ====

Hmm ...

There could be one hundred billion
Earth-like planets ...

Der kan være (op til) 100 milliarder
jordlignende planeter ...

Kan det nu også passe ?

For ...

Man siger jo, at vor galakse er lidt større end gennemsnittet og rummer
(vist nok) henved ca. 200 milliarder stjerner.

Op til hveranden stjernesol skulle i så fald have en jordlignende planet i
kredsløb!

-

Mht. at konstatere biologisk aktivitet fra simple livsformer, jump ...

Sent: Thursday, December 11, 2008, CET 21:40, GMT 20:40
Subject: Fandt CO2 på fremmed planet -
Was: Ang. astronomisk observation af ilt i atmosfæren ...
Forskere finder vand uden for solsystemet
8204 news:ghrtvf$r37$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/525b9a8d05216242

Last OUTPUT: 8438 news:4997df2c$0$90273$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8439

Isachsen

Jesus-loves-you wrote:
> "Jesus-loves-you" skrev ...
>
> Sent: Friday, February 06, 2009, CET 00:31, GMT 5/2-09 23:31
> Subject: 361 intelligente civilisationer i galaksen vor
> 8410 news:gmfssv$24ua$1...@newsbin.cybercity.dk

Simple livsformer? Hvorfor ikke like gjerne med kompliserte livsformer?

Isachsen

"Isachsen" skrev

> Simple livsformer? Hvorfor ikke like gjerne med kompliserte livsformer?

Interrupt from ...

Subject: ... Evolutionens stamtræ ...
8419 news:49941ada$0$90267$1472...@news.sunsite.dk
(samt dets links)

Øh ...

Forudsætningen for, at komplicerede livsformer opstår må nødvendigvis gå via
simple livsformer, antager jeg, hvorfor forekomsten af disse - prognostisk
set - må være større end de komplicerede livsformer.

Men bortset fra det, har du jo sådan set ret, Isachsen ... :-)

Last OUTPUT: 8441 news:gnbbdr$5ft$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8442

Torben Ægidius Mogensen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> writes:

> [...]
>
> Man siger jo, at vor galakse er lidt større end gennemsnittet og rummer
> (vist nok) henved ca. 200 milliarder stjerner.

Wikipedia siger 200-400 milliarder.

> Op til hveranden stjernesol skulle i så fald have en jordlignende planet i
> kredsløb!

Sådan kan du ikke helt regne, for der kan jo være stjerner, der har
mere end en jordlignende planet. Men jeg giver dig ret i, at det
lyder lidt optimistisk, lidt afhængig af, hvor lig jorden en planet
skal være for at blive betegnet som "jordlignende". Jeg har set nogen
betegne Venus og Mars som jordlignende, hvilket nok er at strække
definitionen lidt.

Torben

"Torben Ægidius Mogensen" skrev

[ ... file 8439 ... ]

Ja, for skønt Venus fx. er *jordlignende* hvad angår dens masse (på ca. 0,82
Jordmasser), så befinder den sig jo UDENFOR økosfæren, hvor vand ellers er
flydende, hvilket - biokemisk set - må antages at være en forudsætning for
biologisk aktivitet.

Last OUTPUT: 8448 news:gnci2o$jp8$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8449

Torben Ægidius Mogensen

> [...]

> flydende, hvilket - biokemisk set - må antages at være en forudsætning for

Manglen på flydende vand på Venus skyldes mere en løbsk drivhuseffekt
end dens placering tættere på solen.

Torben

Per A. Hansen

"Per A. Hansen" <xperh...@energimail.dk> writes:

> [...]
> I stedet kunne tinde bruges mere fornuftigt til at studere livet på vor egen
> klode, hvor vi kun kender en lille brøkdel.

Der er masser af stjernesystemer med potentielt liv, der er væsentligt
tættere på end millioner af lysår (som er det, der bestemmer
kommunikationstiden). Bare indenfor en snes lysår er der flere god
kandidater. Og her er kommunikation bestemt mulig (omend for langsom
til en egentlig dialog).

Rejser er en helt anden sag. Det er næppe realistisk at forvente
rejser med hastigheder tæt på lysets, så 20 lysår vil kræve flere
århundreders rejsetid. Det vil formentlig være langt hurtigere at få
detaljeret information tilbage ved at bygge kæmpeteleskoper i rummet
end ved at sende sonder ud.

Torben

"Per A. Hansen" skrev

[ ... file 8439 ... ]

> [...]
> på denne front - afstandene er så enorme, at det ingen interesse har, da
> vi er afskåret fra at kommunikere med disse evt. livsformer.

Det faktum, at vi er afskåret fra at kommunikere med dem, bør (eller burde)
få os til at overveje bl.a. følgende (for mig at se):

Sent: Thursday, January 15, 2009, CET 11:31, GMT 10:31
Subject: Anja Andersens "helpfile" -
Was: ... Interstellar kommunikation
8297 news:gkn3af$24bj$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/4339f948aa7a5985

> [...]

> følgende:
>
> === citat start ===
>
> (00h 13m 30s)
>
> ... (DNA-molekylet venstre-drejet) ...
>
> (00h 17m 26s)
>
> ... (emne: Livets opståen) ...
>
> ... Fordi en af de ting, vi ikke forstår, er, hvordan er det opstået ?
>
> Altså hvordan, dengang Jorden blev dannet, hvordan kom det første liv.
>
> Altså hvordan gik man fra inorganisk til noget organisk.
>
> Der er simpelthen aldrig nogen forsker, som har kunnet tage et reagensglas
> og kyle 4 perlesten ned i og noget vand og røre rundt og så kom der niget

Undskyld det lange citat. Blev "fristet" over evne (pga. den faglige
interesse for emnet) ... :-)

Dusøren på 1.000 samt 10.000 dask - for øvrigt - stadig gældende. Se:
http://groups.google.com/group/dk.videnskab/msg/ddc8cff4cdaab5e1

> Med svartider på millioner af år må brug af ressourcer på sådan forskning
> være omsonst.

Se ovenfor.

Last OUTPUT: 8468 news:gnr481$2vna$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8469

Peter

> [...]
> skal være for at blive betegnet som "jordlignende". Jeg har set nogen
> betegne Venus og Mars som jordlignende, hvilket nok er at strække

"Jordlignende" skal her forståes som klippeformige planeter, fx. Jorden,
Venus og Mars,
i modsætning til gasformige ditto, fx. Jupiter og Saturn.

Ikke som planeter med vin, kvinder og sang.... ;-p

> [...]

> egen
> klode, hvor vi kun kender en lille brøkdel.

Lange svartider afholder heller ingen fra bureaukratiske sagsgange.....

Clear skies.

Pete.