Forskere finder vand uden for solsystemet

"Jesus-loves-you" skrev
6383 news:YV8Th.44$EZ...@news.get2net.dk

http://jp.peytz.dk/g.php?1180197-659306-fdcea3ba-http%3A%2F%2Fwww.jp.dk%2Fnyviden%2Fartikel%3Aaid%3D4345670

More news from http://www.jp.dk/nyviden/artikel:aid=4345670/

=== citat start ===

Offentliggjort 11. april 2007 19:12

Forskere finder vand uden for solsystemet

Amerikanske videnskabsfolk siger, at de har fundet beviser for
vandforekomster i atmosfæren omkring en planet uden for vort eget
solsystem.

Opdagelsen viser, at atmosfærisk vand kan være forholdsvis almindeligt rundt
om i universet.
Travis Barman, en astronom ved Lowell-observatoriet i Flagstaff, Arizona, og
Heather Knutson, en studerende ved Harvard-universitetet, har taget data og
målinger fra rumteleskopet Hubble og behandlet dem med nye teoretiske
modeller. Dermed er de nået frem til, at der efter al sandsynlighed findes
vand i atmosfæren omkring exo-planeten HD209458b.

Videnskabsfolk har i årevis ment, at exo-planeter - planeter, der kredser om
en anden stjerne end Solen - ville vise tegn på vand i deres atmosfærer,
selv dem, der kredser meget tættere omkring deres centralstjerne end vort
solsystems Merkur gør om Solen.

HD209458b befinder sig 150 lysår fra Jorden i stjernebilledet Pegasus.

/ritzau/AFP

=== citat slut ====

HD209458b data:

Other names:
SAO107623
BD+18 4917
Visuel størrelsesklasse: 7.64
Farveindeks: 0.57
Spektralklasse: F8
Årlig virkelig bevægelse: 0.029 -0.018
J2000 RA: 22h03m10.77s
DE:+18°53'03.6"

See perhaps also ...
http://www2.iap.fr/exoplanetes/tab_hd209458_e.html

Levetiden for en F8-stjerne er på ca. 7-10 milliareder år.

Hmm ... F8 (midt imellem F5 og G0)

Memory on (ET-homestar):

5994 news:ecToh.62$1q...@news.get2net.dk
5991 news:HHDoh.2$nd...@news.get2net.dk

> Det eneste objekt, som er kommet ind i området, er en F5 stjerne (kaldet HIP
> 57300) 245 lysår borte. Dens masse antages derfor at være på henved 1,3
> solmasser og med en levetid på ca. 6 milliarder år (, såfremt den tilhører
> hovedserien af stjerner. Dette er endnu ikke blevet undersøgt).

and ...

2767 news:GbBFc.21188$Vf.11...@news000.worldonline.dk

> [...]
> sandt ?
>
> For nylig (indenfor de sidste 6 mdr.) bekendgjorde NASA, at man engang vil
> bygge et så stort teleskop, at man her fra vort solsystem skulle kunne
> være i stand til at "se" en jordlignende planet i et fremmed solsystem,
> SELVOM lokal-stjernen blænder en hel del ... :-)
>
> Og det bliver jo spændende, men desværre nok ikke praktisk mulig i de
> første årtier ... :-(
>
> Spørgsmålet er så, om man da vil kunne spore en iltholdig atmosfære på en
> sådan planet med dette teleskop, og det tror jeg i grunden nok ... :-)

and ...

4400 news:vMjXe.68190$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

> Forestil dig, at du har rejst mange 1000 år gennem rummet og endelig når
> du frem til din destination, vort solsystem.
>
> Allerede hjemmefra havde du store forventninger, idet du havde konstateret
> flydende vand på en af planeterne med oxygen i atmosfæren (dvs. tegn på
> biologisk liv)

-

Last file-OUTPUT:
6383 news:YV8Th.44$EZ...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 6384

"Jesus-loves-you" skrev
6384 news:CT9Th.51$29...@news.get2net.dk

[ ... ]

> Forskere finder vand uden for solsystemet

[ ... ]

MetroXpress skrev i går fredag den 13. april 2007 på side 20 bl.a. følgende:

=== citat start ===

Behersket glæde over fjernt vandfund

Danske forsker ... fra Danmarks Riumcenter ...
Ifølge Ib Lundgaard Rasmussen vil forskerne for at konstatere eventuelt liv
på de fjerne planeter kigge efter ilt, som er et restprodukt efter levende
aktivitet.

Fri ilt mere interessant

"Fir ilt i en atmosfære vil være langt mere interessant, og i den
forbindelse vil man nok især kigge efter, at der eventuelt kan være skabt et
ozonlag, for ozon er nemmere at se rent observationsteknisk," forklarer han.
=== citat slut ====

Interessant udtalelse mht. ozon ... :-)

-

Interrupt from file ...
6398 news:MP%Th.8$zW...@news.get2net.dk

Latest news:

Gary Kasparov tilbageholdt af politiet, see JP (opd. CET 10:40)
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=4350728/

-

Last file-OUTPUT:
6399 news:Yi0Uh.10$dA...@news.get2net.dk

Info: 6291 news:ZszJh.38$rd6...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6400

"Jesus-loves-you" skrev
6400 news:iJ0Uh.13$yC...@news.get2net.dk

[ ... ]

[ ... ]

> [...]
> et ozonlag, for ozon er nemmere at se rent observationsteknisk," forklarer

News:

(Kilde: Nyhedsavisen, Torsdag den 15. maj 2008, side 20)

=== citat start ===

Der er liv derude - et eller andet sted
Kepler redder dagen

Til næste år bliver en satellit, som hedder Kepler, sendt i omløb. En af
dens vigtigste formål bliver at studere andre stjerner og deres planeter. Og
Keplers teleskoper er kraftige nok til at afgøre, om en planet er
jord-lignende eller ej, fortæller Michael Linden-Vørnle.

"Keplers instrumenter er så kraftige, at de også vil kunne se, om en
planet indeholder ilt. Er der ilt, er der nok også liv tilstede."

=== citat slut ====

Det vil altså nu sige, at vi ikke længere blot taler hypotetisk (science
fiction).

Det er således nu en *kendsgerning*, at man vil kunne på lang afstand (mange
lysår borte) kunne udpege planeter, hvor sandsynligheden for biologisk liv
er stor (heriblandt vor egen planet Jorden).

Nålen i høstakken er - om jeg så må sige - blevet fundet ... :-)

Snakken om UFO'er (altså dét, at en udenjordisk civilisation er eller har
været på besøg i vort solsystem) behøver derfor ikke at være
helt-ude-i-skoven.

Vor biologiske aktivitet på planeten er jo *afsløret* på mange lysårs
afstand ... :-)

Last OUTPUT: 7481 news:4833da2a$0$56775$edfa...@dtext02.news.tele.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7397 news:kTPBj.17$uM...@news.get2net.dk File-number: 7482

Martin Larsen

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i meddelelsen

> [...]
> === citat slut ====
>

> Det vil altså nu sige, at vi ikke længere blot taler hypotetisk (science

Rigtigt :-)
Men jeg tror ikke Kepler-missionen kigger efter ilt. De kigger på 100000
stjerner der ligner vores med transit fotometri. Dvs man vil kunne finde
jordlignende planeter med "korrekt" størrelse og omløbstid. Nogle gætter 50
er fundet om 4 år.

http://kepler.nasa.gov/sci/design/orbit.html

Mvh
Martin

"Jesus-loves-you" skrev

Sent: Wednesday, May 21, 2008, CET 10:47, GMT 08:47
7482 news:4833e1a8$0$56795$edfa...@dtext02.news.tele.dk

More news:

=== citat start ===

TV2 Text (Norway, p129) Tor 11.des (2008, CET) 18:08:12

Fant CO2 på fremmed planet

NASAs og ESAs romteleskop Hubble har
funnet karbondioksyd i atmosfæren til
en planet ved en annén sol. Funnet kan
være et gjennombrudd i jakten på
fremmed liv i verdensrommet. Planeten
er varm, altfor varm for at det
faktisk kan finnes liv der, men det
romteleskopet har fanget opp er
likevel viktig for å kunne finne
hjemiske biospor av liv andre steder i
universet, skriver Norsk Romsenter.

Last OUTPUT: 8203 news:ghqvvt$dpc$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8204

Stig Johansen

Jesus-loves-you wrote:
> More news:
> === citat start ===
> TV2 Text (Norway, p129) Tor 11.des (2008, CET) 18:08:12

Earlier (torsdag 11. dec 2008 kl. 08:21) interrupt from ing.dk:
<http://ing.dk/artikel/94121-hubble-finder-co2-ved-fjern-planet>

Stig Johansen