Det hidtil mest massive sorte hul fundet

"Jesus-loves-you" skrev
7201 news:eeHRi.24$gQ6...@news.get2net.dk

[ ... ]
> Nogle nye velegnede objekter (3 stk.) er blevet fundet ...

News:

Ingeniøren skriver ...
http://ing.dk/artikel/82524?nyhedsbrev

=== citat start ===

Det hidtil mest massive sorte hul fundet

Astronomer har fundet et sort hul med en masse næsten 16 gange større end
Solens, som kredser om en ledsagerstjerne. Det strider mod modellerne for,
hvordan sorte huller opstår.

Af Thomas A. E. Andersen, søndag 21. okt 2007 kl. 09:00

Astronomer har fundet et udsædvanligt tungt sort hul i kredsløb omkring en
stor stjerne. Det sorte hul er en del af det binære stjernesystem M33, der
befinder sig tre millioner lysår fra Jorden.

Hullet, som betegnes M-33 X-7, har en masse på 15,7 gange Solens masse,
hvilket gør det til det mest massive sorte hul, man kender i dag. Massen er
bestemt ud fra målinger med Nasas Chandra-røntgenteleskop og
Gemini-teleskopet på Hawaii.

M-33 X-7 kredser omkring en ledsagestjerne med en omløbstid på tre og en
halv dag. Dens ledsagestjerne har også en meget stor masse, svarende til 70
gange Solens masse. Hermed er systemet det mest massive binære
stjernesystem, der kendes. Med tiden bliver ledsagestjerne også til en
supernova og derefter til et sort hul.

Et stort sort hul i kredsløb omkring en massiv ledsagestjerne er svært at
forklare med de nuværende modeller for stjernernes udvikling. Moderstjernen
i systemet må have haft en større masse end ledsagestjernens, for at det
massive sorte hul har kunnet dannes.

Samtidig har moderstjernen haft en radius, som er større en afstanden til
det sorte hul i dag, hvorfor de må have bevæget sig tættere på hinanden. Det
vil have betydet, at der blev tabt masse fra systemet, så et sort hul med
15,7 gange Solens masse burde ifølge modellerne ikke kunne dannes.

Stjernen, som har dannet det sorte hul, må have mistet gas med en hastighed,
som er 10 gange langsommere, end de nuværende modeller siger. Hvis det
betyder, at større stjerner kun tabt lidt materiale i slutningen af deres
levetid, kan det være en forklaring på den meget lysstærke supernova
SN-2006gy, hvis stjerne oprindeligt menes at have haft en masse på 150 gange
Solens.

Fundet er det sorte hul er offentliggjort i den seneste udgave af
tidsskriftet Nature, som Jerome Orosz fra San Diego State University er
førsteforfatter til. Han skal nu finde en forklaring på, hvordan sådan et
kæmpe sort hul er blevet dannet.

=== citat slut ====

Øh ... Nogen (forklarings)-bud herpå ?

SN-2006gy memory ...

6478 news:N9_%h.25$nC1...@news.get2net.dk

Last OUTPUT: 7225 news:VoHSi.13$eT...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7226

Glenn Møller-Holst

Jesus-loves-you wrote:
> Ingeniøren skriver ...
[Det hidtil mest massive sorte hul fundet]
> http://ing.dk/artikel/82524?nyhedsbrev
[Citat: "...Hullet, som betegnes M-33 X-7, har en masse på 15,7 gange
Solens masse, hvilket gør det til det mest massive sorte hul, man kender
i dag..."]

Hej Mogens

Det er noget vås at det er det mest massive sorte hul. Det må være en
oversætternisse fejl. Det sorte hul er dog det mest massive
*stjernedannede* sorte hul:

Oct. 18, 2007, Heaviest *Stellar* Black Hole Discovered In Nearby Galaxy:
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071017145225.htm

-

http://da.wikipedia.org/wiki/Sort_hul

09/12/02, Chandra finds surprising black hole activity in old galaxies:
http://www.msfc.nasa.gov/news/news/releases/2002/02-229.html
Citat: "...Scientists say that supermassive black holes — having the
mass of millions to billions of suns squeezed into a region about the
size of our Solar System — are the engines in the cores of bright active
galaxies, often referred to as Active Galactic Nuclei, or AGN..."

hilsen

Glenn

Martin Larsen

"Glenn Møller-Holst" <nom...@xx.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er noget vås at det er det mest massive sorte hul. Det må være en
> oversætternisse fejl. Det sorte hul er dog det mest massive

Nej, mest massive hul efter kollapset kæmpestjerne.

A stellar black hole is formed from the collapse of the core of a massive
star at the end of its life.

"This discovery raises all sorts of questions about how such a big black
hole could have been formed," said Jerome Orosz of San Diego State
University

Mvh
Martin

Bo Warming

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

> Det hidtil mest massive sorte hul fundet

snip

> Øh ... Nogen (forklarings)-bud herpå ?

JEg troede at sort hul relativisme var ubevist og spekulativ

Da man aldrig har ført en raket ind i sådant hul og tilbage til jorden, så
er den vel det.

Hullerne i min svejtser ost er ikke sorte så snart jeg har åbent
køleskabsdøren, men mit røvhul er, selvom jeg ikke er neger.

Selv hvis jeg spiser jerntabletter mener jeg ikke endetarms´hullet bliver
"massivt sort" - det er sort når det er ubelyst og total sort og noget
ekstra og massiv sorthed er vist lyrik-sprog og som så meget
Einstein-inspireret relativisme - som Einstein selv åbenlyst IKKE troede
på - så er det uvidenskabeligt.

Det har en spekulativ tilknytning til det virkelige liv og der er brugt
avanceret matematik, men er det nok til at videnskabsteoriens kriterier er
opfyldt? Hvad med reproducerbare forsøg og empiri.?

Let your senses guide you, skrev Nietzsche - stol ikke på overjordiske håb
om hinsidige mirakler

"Glenn Møller-Holst" skrev

[ ... file 7226 ... ]

> [...]
> i dag..."]
>
> Hej Mogens
>
> Det er noget vås at det er det mest massive sorte hul. Det må være en

Ja, dét har du da - for øvrigt - i grunden ret i, Glenn ... :-)

(Massive sorte huller findes jo også i galaksers centrum)

> [...]

> size of our Solar System - are the engines in the cores of bright active

> galaxies, often referred to as Active Galactic Nuclei, or AGN..."

Last OUTPUT: 7229 news:n9MSi.31$Lj4...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7230

"Bo Warming" skrev

[ ... file 7226 ... ]

Øh ... Du har nok misforstået betydningen af, hvad videnskaben lægger i
ordvalget 'sort hul', Bo.

Ihukom venligst, at ...

Det er en videnskabelig *kendsgerning*, at elektromagnetiske bølger afbøjer
i et tyngdefelt.

Eksempelvis kan vi iagttage en stjerne (under fx. solformørkelse), endskønt
den - geometrisk set - BURDE befinde sig bag Solen. Lyset fra stjernen er
altså blevet afbøjet nogle grader.

Med den videnskabelige ordbenævnelse 'et sort hul' menes således blot et
område, hvor tyngdefeltet er så kraftigt, at de elektromagnetiske bølger
afbøjes mere end 360°, hvorved de ALDRIG undslipper tyngdefeltsområdet. De
indfanges - om jeg så må sige - i hullet. Og da der således INTET lys kommer
fra området, observeres det på stjernehimlen som et knald-sort område,
modsat lys fra fx. hvide stjerner. Heraf navnet: Et hul, der er sort ... :-)

Sorte huller kan dog godt *påvises*; idet også partikler indfanges af
tyngdefeltet under afgivelse af røngten-stråling pga. den høje acceleration
undervejs (ind i hullet).

Mht. dit spørgsmål, som lød ...

> ... Hvad med reproducerbare forsøg og empiri.?

... så har du nok her ramt *plet*, hvad angår bedømmelses-kriteriet for den
videnskabelige arbejdsmetode ... :-)

Last OUTPUT: 7230 news:3aMSi.32$YL4...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7231

"Jesus-loves-you" skrev
7226 news:upHSi.14$c5...@news.get2net.dk

[ ... ]

> [...]

> supernova og derefter til et sort hul.

[ ... ]
> ... Han skal nu finde en forklaring på, hvordan sådan et

Input memory from ...

5012 news:jsmlf.2152$Cl2....@news000.worldonline.dk

> "Sven Nielsen" skrev
[ ... ]
> [...]

(Stjerner står altså ikke stille (fastlåste) i Rummet.)

Hovedstjernen kunne således være blevet "indfanget" af det sorte huls
tyngdekraft (eller omvendt), akkurat som fx. asteorider bliver indfanget af
Jupiters tyngdefelt, oder was ?

Last OUTPUT: 7231 news:waMSi.33$UN4...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7232

Bo Warming

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse
Du har ret i enFJER, men den bliver ikke til FEM HØNS og noget altopslugende

Det er opdigt

Helt som bigbang SKØNlitteraturen

> [...]
> undervejs (ind i hullet).
>

> Mht. dit spørgsmål, som lød ...

> ... så har du nok her ramt *plet*, hvad angår bedømmelses-kriteriet for

JA og bevist at sorthul mystikerne er og blir mystikere

"Bo Warming" skrev

[ ... file 7231 ... ]

> Du har ret i enFJER, men den bliver ikke til FEM HØNS og noget
> altopslugende
>
> Det er opdigt
>
> Helt som bigbang SKØNlitteraturen

Se nedenfor.

> JA og bevist at sorthul mystikerne er og blir mystikere

Arh ... Dét vil jeg nu ikke sige, fordi der jo sådan set her (med de sorte
huller) blot er tale
om et enkeltstående konkret tilfælde, der (af "uforklarlige" grunde
ind-til-videre) IKKE kan efterkontrolleres i et laboratorium, hvorfor vores
videnskabelige arbejdsmetode må omskrives/revideres (i dette specifikke
tilfælde).

Mht. din afvisning af forekomsten af sorte-huller på baggrund af de
observerede data fra rummet (se tekst ovenfor), da kom jeg til at tænke på
Præstestyret i Iran, al-Qaeda og Talebansky. De har det jo også med at
afvise noget (sund fornuft ?), dog her pga. en religiøs holdning.

Men det er i grunden en interessant problemstilling, du her præsenterer mig
for, Bo ... :-)

Fordi ...

I går bragte DR1 Nyhedsmagasinet et endslag fra CERN (jeg fik det desværre
ikke optaget på recorderen) ang. en ny og større accelerator (som tages i
brug i foråret 2008), hvor Holger Bech Nielsen medvirkede.

Man talte bl.a. om, at de nye forsøg måske ligefrem kunne skabe
mikro-sorte-huller i brøkdele af sekunder. (Og så må man blot håbe på, at de
ikke "æder" resten af planeten, apropos diskusionen i forbindelse med den
første atom-prøvesprængning i juli 1945, hvor nogle forskere jo mente (vist
nok), at måske hele Verdenshavet og Atmosfæren ville fusionere i et
kæmpestort BRAG og således udrydde vor civilisation ved en *fejltagelse*
modsat selvmord. Det ville jo være grotesk, ikke sandt ?) ... :-)

Et spørgsmål melder sig i den forbindelse i relation til ...

Input memory from ...

5979 news:kQvih.28$6G...@news.get2net.dk

> "Sven Nielsen" skrev
[ ... ]
> [...]

Er der en lille *rødforskydning* af lyset fra en sådan stjerne, hvis passage
gennem Universet undervejs har været udsat for en tyngdekraft-påvirkning ?

(Indirekte vil svaret herpå også ku' gi' os nogle *afgørende* oplysninger om
holdbarheden af teorierne om Universets udvidelse og Big Bang.)

Last OUTPUT: 7237 news:oy%Si.14$iH1...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7238

Bo Warming

"Jesus-loves-you" <John...@1.John4.8.Heaven> skrev i en meddelelse

Intet tyder på at Holger Beck Nielsens superstrenge vi gavne forbrugeren og
sorthul-mystik er det også spild at skattepenge at forske i.
Tilmed kan intet afprøves empirisk og de svage indicier om afbøjning af lys
pga tyngde er helt uinteressant vedr vort liv her på jorden.

Faktisk var også Keplers bevis på at jorden ikke er centrum uden praktisk
gavn, men det indgik i en kamp mod kirken og var derfor gavnligt

Videnskab er blevet præsteskab og det er snarere Einstein der har
ayatollahlighed som autoritet udfra dogmer, end det er os kritikere

"
Blot folk får en filosoferende
atomfysiker at knæle for i stedet for en biskop, er de ligesom lidt
lykkeligere". Jacob Paludan

"Jesus-loves-you" skrev
> [...]

> Sorte huller kan dog godt *påvises*; idet også partikler indfanges af
> tyngdefeltet under afgivelse af røngten-stråling pga. den høje

I den forbindelse skrev Ingeniøren noget interessant i går ...
http://ing.dk/artikel/82565?nyhedsbrev

=== citat start ===

Galakse på tyvetogt

Nasas infrarøde teleskop har taget billede af en hale på en galakse. Halen
består af materiale fra nabogalaksen, som er ved at blive bortført. Med
tiden vil den blive til nye stjerner.

Af Thomas A. E. Andersen, tirsdag 23. okt 2007 kl. 10:42

[ ... cut 2007-10-24 ... ]

Patrick Ogle ville oprindeligt studere fjerne radiogalakser, som befinder
sig en milliard lysår borte. De har fået deres navn på grund af den kraftige
jetstrøm af radiostråling, som strømmer ud fra deres centrale, sorte hul.
=== citat slut ====

Muligvis har jeg husket forkert, da jeg skrev 'røngten-stråling'.

Last OUTPUT: 7244 news:ANETi.19$IK...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7245

"Jesus-loves-you" skrev
7245 news:zOETi.20$s_...@news.get2net.dk

[ ... ]

> [...]
> sig en milliard lysår borte. De har fået deres navn på grund af den
> kraftige jetstrøm af radiostråling, som strømmer ud fra deres centrale,

samt ...
http://ing.dk/artikel/82714?nyhedsbrev

=== citat start ===

Hundredvis af bortkomne sorte huller fundet

Omkring ti milliarder lysår fra Jorden har amerikanske forskere fundet sorte
huller, som mangler i astronomernes forklaring af galaksers udvikling. Der
kan være flere hundrede millioner af den slags sorte huller.

Af Thomas A. E. Andersen, lørdag 27. okt 2007 kl. 09:00

Flere hundrede hidtil savnede sorte huller er endelig fundet i støvede
galakser flere milliarder lysår fra Jorden. Opdagelsen tyder på, at der
findes hundreder af millioner sorte huller, som udviklede sig, da universet
var ungt. Det bekræfter langt om længe astronomers gamle teoretiske
modeller.

De nye opdagelser er det første direkte bevis på, at de fleste - hvis ikke
alle - tunge galakser i det fjerne univers skaber supertunge sorte huller i
deres midte, når de er unge. Det kan også være med til at forklare de
fundamentale spørgsmål om, hvordan galakser som vores Mælkevej har udviklet
sig.

Fundet af de utroligt mange sorte huller bliver offentliggjort i det
kommende nummer af tidsskriftet Astrophysical Journal i en artikel med Mark
Dickinson fra National Optical Astronomy Observatory i Arizona som
førsteforfatter.

Med hjælp af Nasas infrarøde Spitzer-teleskop og røntgen-teleskopet Chandra
har han fundet usædvanligt høje niveauer af infrarød energi, som bliver
udsendt fra 200 galakser i det fjerne univers.

Forskerne mener, at det infrarøde lys dannes, når materialer faldet ned i
kvasarens kæmpe sorte huller. Ved hjælp af røntgenstrålingen kan man
fastslå, at der fandtes kvasarer midt i galakserne. En kvasar er et kæmpe
sort hul, omgivet af en ring af gas og støv i galakserne centrum.

Disse nye galakser, med kvasarer i midten, har alle cirka samme masse som
mælkevejen, men en mere uregelmæssig form. De befinder sig mellem 9 og 11
milliarder lysår borte. De eksisterede på et tidspunkt, da universet var
halvvoksent, mellem 2,5 og 4,5 milliarder år.

I de sidste mange årtier har astronomerne ment, at der burde have eksisteret
en stor mængder kvasarer på den tid, men man har kun set nogle få. Det nye
fund får observationerne til at hænge sammen med de teoretiske modeller.

Mark Dickinson påpeger, at de kæmpe sorte huller findes overalt i det
tidlige univers. Indtil nu har man blot set toppen af isbjerget, med den nye
opdagelse mener han, at man nu har fået øje på hele isbjerget.

Fundet af de nye kvasarer bekræfter, de kæmpe sorte huller spiller en vigtig
rolle i stjernedannelserne i disse kæmpe galakser.

Et andet resultat er, at sammenstød og sammensmeltning af galakser måske
ikke er så vigtig for galakserne udvikling som hidtil antaget. Hidtil har
man ment, at en sammensmeltning var nødvendig for at starte
kvarsar-aktiviterne, men de nye fund viser, at kvasarer også kan findes i
ensomme og uberørte galakser.

=== citat slut ====

Så alt-i-alt må vi nok efterhånden konkludere, at sorte huller skam findes
(og slam).

Last OUTPUT: 7282 news:3N8Vi.48$9j1...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7283

Bo Warming

> Så alt-i-alt må vi nok efterhånden konkludere, at sorte huller skam findes
> (og slam).

Kan stråling og gravitation teorierne BRUGES TIL NOGET?I INformation idag
påstås at det er fremskridt. Men INTET om hvordan
Aldrig påvises gavn af sort hul forskning

Igår snakkede jeg en time med en distriktspsykiatrisk overlæge og han slog
på at psykiaterne går op i biologi, ikke freudiansk godskøbssnak.

Men han erkendte at hjerneindsigt pr skanning og DNA har ikke givet
solstrålehistorier, der gavner patienter

Disse 2 forskningsgrene er snylt - ligesom BZ.

Men de 2+1 dyre fænomener knytter an til godhedsindustrien og har en god
presse, så folk tror at samfundet gavnes ved at forkælelsen af tyvene kører
videre.

Godhed var engang om at give - nu er det at tage

Er der ingen her der kan modsige og fortælle en solstrålehistorie om gavn
for forbrugene/vælgerne via relativitets, eller psykiatris forskning el
lign.?