Forskel på demineraliseret og destilleret vand?

Asfaloth

Hejsa gruppe!

Er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig forskellen på
demineraliseret og destilleret vand.

Nu har jeg spurgt fem forskellige mennesker, og fået lige så mange
forskellige svar...;-)

Og hvis jeg også kunne få en forklaring på hvordan man fremstiller
det:-)

Mvh
Asfaloth

John Larsson

"Asfaloth" <lastob...@jubii.dk> writes:

>Nu har jeg spurgt fem forskellige mennesker, og fået lige så mange
>forskellige svar...;-)

Det kunne være interessant at høre hvad de fem alternativer var! ;-)

Demineraliseret vand er netop ikke destilleret med filtreret gennem
særlige kemiske filtre som typisk fjerner hoveddelen af de opløste joner.

Ole P.

Asfaloth wrote:
> Er der ikke en venlig sjæl der kan forklare mig forskellen på
> demineraliseret og destilleret vand.

Nu er jeg ikke kemiker, men har dog tidligere arbejdet mange år på en større
medicinal virksomhed, så med forbehold:

Demineraliseret vand er vand der er filtreret i nogle filtre, således at
mineraler som kalk, salt og lignende er fjernet.
Dette vand er "rent vand", forstået således at det typisk kan hae en meget
lav ledningsevne ( få µS - mikroSiemens).
Vandet er dog ikke umiddelbart sterilt; dvs der kan være kim og bakterier i
det og det kan derfor ikke bruges intravenøst.
Kig evt. på denne hejmmeside fra HOH vandbehandling. De laver
filterløsninger til mange forskellige industrier. http://www.hoh.dk/

Destileret vand er vand, der via destillation (kogning > fordampning >
fortætning til flydende vand igen), også er befriet for alle mineraler men
nu også for alle bakterie- og svampekim. Dette vand kan ved omhyggelig
opbevaring og håndtering (ved typisk >80 gr.C) holdes så rent og sterilt at
det kan bruges i injektionssprøjter. Så kaldes det VFI vand (Vater For
Injection).

--
hilsen Ole

Bo Warming

"Ole P." <ol...@xjyllingesydx.xdk> wrote in message

> [...]
> bakterier i det og det kan derfor ikke bruges intravenøst.
> Kig evt. på denne hejmmeside fra HOH vandbehandling. De laver

Det er vist især JONBYTTERFILTRE, der filtrerer vandet og udkifter
Ca2+, Mg2+,
og andre katjoner med H+
så vandet bliver blødt og
tristsmagende, idet kuldioxid også forsvinder?

Organiske molekyler bliver kun fjernet hvis de er så store at de
hænger i søjlens porer, fx bakterier

Destilleret vand er renere og næsten kun H2O og meget dyrere.

Med overtryk kan grader af oprensning ske med polymerfiltre, der
sikkert kan tage endnu mere urenhed end en sjusket destillation uden
høj søjle
I jonbyttertiden var det let at afgøre forskel men nu kan det være
svært

Message has been deleted

Bo Warming

"Rado" <ra...@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> Hvordan virker de egentlig?

Fx følgende: En polymer har anjoner i enden af sidekæderne og til
disse er knyttet den ufarlige anjon fx Na+ eller H+ efter at der har
været kontakt med koncentreret opløsning af denne jon.
Når så hårdt vand passerer, indstiller sig en ligevægt og Ca2+ optages
i søjlen og vandet kommer "demineraliseret og blødt" ud
Så vidt jeg husker.
Måske ny metoder har fortrængt hvad jeg lærte om i min studietid
-De tyskeorganiskkemikeres polymeropfindelser er en forskning der
virkelig har beriget menneskeheden og som der er vildt meget gang i