Døbt med syndernes dåb ? - Was: Det levende hus ("Skyskraberen")

"Jesus-loves-you" skrev
8270 news:gjkv0b$1bqu$1...@newsbin.cybercity.dk

> 1. fase
>
> Vi må med andre ord ha' spejlet til at gengive virkeligheden korrekt, uden
> al for mange løgne osv.

Interrupt from www.blr.dk

(Andagtshæfte 1, gældende for jan-mar 2009)

(NB! Afsnit tilføjet hist og her i teksten under denne
tekstkopi-redigering.)

=== citat start ===

Lørdag 3, januar

Luk 3,21-38

Døbt med synderes dåb

Hvorfor skulle Guds syndfrie søn døbes med en dåb, som var bestemt for
syndere ?

Det er en gåde, som teksten ikke giver noget svar på. Der findes to
mulige svar:

Det første tager udgangspunkt i Johannes' ord om, at Jesus er den, der bærer
verdens synd (Joh 1,29ff). Altså: at i den række af syndere som steg ned i
vandet til Johannes, stod også den største synder, jorden har set.
Han, der havde al synd på sine skuldre. Jesus havde som den største
synder i verdenshistorien også brug for dåben.

Det andet svar tænker stik modsat:
Hvor de andre blev rene i Johannes' dåb, så blev Jesus beskidt. De blev
renset fra deres synder, og Jesus påtog sig verdens synd ved den dåb.

Uanset hvilken forklaring, vi vælger - og det er måske en pointe, at det
skal være gådefuldt (!) - så står der det samme på bundlinien: Jesus gør sig
til ét med alle os syndere. For at kunne frelse os.

Og dermed indtager han sin egentlige kongeværdighed: At være synderes
frelser.
Den afsluttende bemærkning i vers 22 har i hvert fald stor lighed med
Det Gamle Testamentes formuleringer ved en kongesalvning (fx Sl 2,7).
=== citat slut ====

Øh ...

Der kan også måske være en tredje mulighed, eller rettere sagt: en tredje
synsvinkel, som i billedsproget symboliseres gennem jødefolkets befrielse
fra slaveriet i Egypten.

Det står i hvert fald helt klart, at der skelnes mellem Johannesdåben og så
den kristne dåb (se fx. skriftstederne i Ap.G. 10,37; 11,16; 19,3-6).

Johannesdåben er således en omvendelses-dåb.
Den er mægtig fin og god. Den har bare en skavank, ligesom Loven° (Rom.
7,12; 3,20). Det er til gengæld en ret alvorlig skavank: Den bringer ikke
nyt liv! Den kan ikke - om jeg så må sige - frelse (det fortabte, Rom.
3,10.23) !

Det gør derimod den kristne dåb, hvor vi jo modtager Gud Helligånd
(altså Jesu Ånd, jævnfør John 14,23); dét, at GudsOrdet tager bolig i vores
hjerter, jævnfør Rom. 5,5 samt Jeremias 31,33, således at vi bliver en helt
*ny* skabning (2.Kor. 5,17), nemlig dén, Gud oprindelig havde tænkt på, da
Han skabte dig og mig; og som derfor må være vores *sande* identitet (for nu
at komme ind på den psykologiske side af sagen) ... :-)

Selv en baby kan gøre det (modtage dåben), hvorfor dåben må knytte sig meget
tæt til vor *præstationsløse* identitet; altså noget, hvor man ikke skal
arbejde og således gøre sig fortjent til ydelsen (Ef. 2,8-9 samt Esajas
55,1) modsat fx. en tjeners præstationsfikserede fastlåste rolle.

Der er - med andre ord - her tale om *uforfalsket* modermælk (Hebr.
5,12b-14), som den kristne dåb igangsætter.

Om sidstnævnte (altså den kristne dåb) er der tidligere også bl.a. blevet
sagt følgende: