Hvad er ikke-fedende?

iSteen

Hej

Jeg skal i en periode have noget medicin, der både øger vægt + sult.
For nu ikke at skulle blive rumlefed, kan jeg med fordel erstatte
chips og chokolade med fx æbler, bananer etc.

Hvad kan man egentlig tillade sig at spise, uden det feder?
Nødder feder, har jeg lige hørt.

Søren

Alt, der indeholder energi feder!

Hvis du indtager mere energi, end du forbrænder bliver du tungere.

Vand feder ikke.

Søren
Kære Lene Espersen, PET, FET og hvem der ellers læser med.
Ovenstående er IKKE kommunikation, der relaterer sig til forestående
og/eller tidligere udførte terrorhandlinger.
Se derfor blot bort fra denne e-mail, og skynd jer videre til den næste.
Mvh.

Maria Frederiksen

> [...]
>chips og chokolade med fx æbler, bananer etc.

>Hvad kan man egentlig tillade sig at spise, uden det feder?

Alt feder, hvsi du får for mange kalorier, så sørg for at holde styr på hvor
meget du rent faktisk spiser. Spis aldrig hvidt brød (toastbrød, burgere,
sandwich, krydderboller osv), men hold dig til rugbrød. Kun få stykker frugt
om dagen, ingen ris og pasta men maser af kartofler. Ingen slik, ingen
basser, ingen kager - heller ikke småkager - ingen chps, ingen sodavand og
intet saftevand. Ingen pizzabesøg eller pølsevognsbesøg.
Kan du overholde det, så får du ikke problemer med vægten.

Mvh Maria

iSteen

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> intet saftevand. Ingen pizzabesøg eller pølsevognsbesøg.
> Kan du overholde det, så får du ikke problemer med vægten.

Jo tak skal du lige have. Tror egentligt hellere jeg vil være lidt rund,
og så en hel del gladere ;-)

Maria Frederiksen

> Jo tak skal du lige have. Tror egentligt hellere jeg vil være lidt rund,
> og så en hel del gladere ;-)

Bortset fra måske det hvide brød i week-enden er resten altså ikke
nødvendigt for at være glad - måske endda tvært imod. Husk at jeg ikke skrev
noget om alkohol ;-)

Mvh Maria

Carsten Riis

Maria Frederiksen skrev den 23-09-2007 18:21:

> Alt feder, hvsi du får for mange kalorier, så sørg for at holde styr på hvor
> meget du rent faktisk spiser.

Godt råd

> [...]
> intet saftevand. Ingen pizzabesøg eller pølsevognsbesøg.
> Kan du overholde det, så får du ikke problemer med vægten.

Det var da en voldsom liste af forbud/påbud.

Hvad blev der af alt med måde. Og noget mere måde end andet.

Jeg har lige kigget lidt i foodcomp.dk så er forholdet mellem

M&M vs. vindruer.
10 gram M&M svarer ca. til 100 gram vindruer, når man kigger kalorier.

Derudover indeholder vindruer også vitaminer, hvilke M&M's ikke gør.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Ivar

iSteen skrev:

> Hvad kan man egentlig tillade sig at spise, uden det feder?

Start med at læse deklarationen på det du spiser. Du bør ikke
få mere end 2400 kcal om dagen. Det er typisk opgivet for 100g.
Så du skal regne lidt, for at finde ud af, hvad du får.

Hvis du fx drikker 1,5 liter sodavand, hvor der står 50 kcal på.
Har du altså fået 750 kcal, eller næsten 1/3 af hvad du må få på
en dag. Spiser du en pose med 250g chips, hvor på der står 500 kcal,
har du fået 1250 kcal, eller lidt over en halv dags behov.
Spiser du et stykke chokolade på 90 g hvorpå der står 500 kcal,
har du fået 450 kcal. Dvs. en stor sodavand, en pose chips og chokolade
er tilsammen energi nok til en dag.

Hvis du vender dig til at kigge på deklarationen, får du hurtigt
fornemmelse af hvad der feder, og hvad der ikke gør. Hvis de
ikke skriver noget på varen, kan du roligt regne med at
kalorieindholdet
er højt. På slik er den typisk 400-500 kcal pr. 100g.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Carsten Riis

Tja, Nødder feder det kommer jo helt an på, hvormange du spiser.

Mandler indeholder ca. 550 kalorier pr 100 gram, hvilket faktisk er
ganske meget, hvis man fx samligner med æbler som indeholder ca. 50
kalorier pr. 100 gram.
sagt på en anden måde: spis 1,1 kg æbler, så har du indtaget samme
antal kalorier som ved 100 gram mandler.
Man kan også sige, at kalorierne ligger tættere sammen i Mandler end i
æbler.
Mandler har høj kalorietæthed fordi man skal spise forholdvis lidt
mandler før man når op på et bestemt antal kalorier.
Æbler har lav kalorietæthed, da man skal spise forholdsvis meget æble
før man når op på et bestemt antal kalorier.

hvis du gerne vil holde dig til madvarer af den "ikke-fedende" slags, så
hold dig til fødevarer med lav kalorietæthed.
Ligesom i æble/mandel-eksemplet kan du se, at selv "ikke-fedende"
råvarer har en bestemt grænse for at være ligeså "slemme" som den
"fedende råvarer".

Hele tricket består så i, at tage en tilstrækkelig kalorieindtag
kombineret med mikronæringsstoffer (vitaminer/mineraler) og holde det op
imod det kalorieforbrug (læs: fysisk aktivitet) man har.
Holder man et højere kalorieforbrug end kalorieindtag, så taber man sig.
Kan man balancere kalorieforburg og kalorieindtag, så holder man vægten.
derudover skal denne balancegangen holdes over tid, hvilket også er en
bedrift i sig selv.

Du kan sagtens ved enkeltepisoder indtage flødekager, og andre ting med
høj kalorietæthed. Bemærk venligst udtrykket: enkeltepisoder!
Husk nemlig på: Det er ikke mellem jul og nytår man tager på; Det er
mellem nytår og jul.....og julen varer altså ikke til påske!

Peter Westh

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Alt feder, hvsi du får for mange kalorier, så sørg for at holde styr på
> hvor meget du rent faktisk spiser.

> Spis aldrig hvidt brød (toastbrød, burgere, sandwich, krydderboller osv),
> men hold dig til rugbrød.

Kunne nu godt blødes lidt op; Spis mest rugbrød.

>Kun få stykker frugt

Hvorfor dog det? Der er ikke særlig mange kalorier i frugt.

> om dagen, ingen ris og pasta men maser af kartofler.

Nu mener jeg egl ikke at ris og pasta er så slemt, hvis det er del af et
fornuftigt sammensat måltid. Men hvorfor mener du kartofler er bedre?

> Ingen slik, ingen basser, ingen kager - heller ikke småkager - ingen chps,
> ingen sodavand og intet saftevand. Ingen pizzabesøg eller pølsevognsbesøg.

Tjah .. alt med måde.

> Kan du overholde det, så får du ikke problemer med vægten.

Masser af grøntsager, og motion ville jeg fremhæve.

/P

Maria Frederiksen

> Kunne nu godt blødes lidt op; Spis mest rugbrød.

Hele indlægget kunne være blødt op :-).

> Hvorfor dog det? Der er ikke særlig mange kalorier i frugt.

Jo, hvis du spiser 8-10 æbler om dagen løber det altså op - og det er ren
kulhydrat. Derfor kun "få".

> Nu mener jeg egl ikke at ris og pasta er så slemt, hvis det er del af et
> fornuftigt sammensat måltid. Men hvorfor mener du kartofler er bedre?

Pasta har sådan en sjov status. Spiser man hvidt brød (formbrød fra
bageren), så kan alle se at det er usundt, mens pasta - med nøjagtig samme
indhol - godt "kan være en del af en fornuftigt sammensat måltid". Ja, hvis
der er kartofler eller andre tunge grøntsager med, og pasta kun udgør en
meget lille del.
Kartofler fordi de mætter godt og længe for kalorierne.

> Tjah .. alt med måde.

En basse koster virkelig meget i kalorieregnskabet, og den er ikke
nødvendig. Det samme gælder de øvrige dele. At nogle så gerne vil have det
alligevel er jo fint nok - hvis man kender "prisen" i kalorier.

> Masser af grøntsager, og motion ville jeg fremhæve.

Her taler vi om (tror jeg) nogenlunde normalvægtig mand uden
spiseforstyrrelser. Dvs han har styr på den del af sit liv i forvejen.

Mvh Maria

Maria Frederiksen

> Det var da en voldsom liste af forbud/påbud.

Synes du? Det er stort set kun "madvarer", der bruges til hyggespisning. De
giver ringe mæthed, der er ingen eller kun få vitaminer i og frem for alt er
der ekstremt mange kalorier i i forhold til mætheden. Det er med andre ord
ting, der er relativt nemme at få ud af det daglige kalorieindtag uden at
det virker som en begrænsning på ens måltider.

Mvh Maria

Frøken Jensen

On 23/09/07 19:37, in article 13fd93f...@corp.supernews.com, "iSteen"
<ist...@gmail.com> wrote:

Det er rigeligt, at du overholder det 6 dage om ugen - så kan du slikke mv.
om lørdagen.
Du kan også sagtens spise pasta(fuldkorn) og ris(brune), men blot langt
mindre end du formentlig er vant til - en lille håndfuld til et måltid,
suppleret af masser af forskellige grøntsager og lidt proteinholdigt.
Du skal *bare* tænke fedt og sukker er kun til om lørdagen :)

Frøken Jensen

On 23/09/07 22:05, in article mn.bd2d7d796...@nozpamwebspeed.dk,

2400 kcal er formentlig for meget, når Steen forventer at tage på af
medicinen. Det afhænger selvfølgelig af, hvor meget han forbrænder, men jeg
ville nok hellere satse på max. 2000 kcal om dagen.

Frøken Jensen

On 23/09/07 22:43, in article
46f6d019$0$21930$157c...@dreader1.cybercity.dk, "Peter Westh"
<pwe...@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne nu godt blødes lidt op; Spis mest rugbrød.

> Hvorfor dog det? Der er ikke særlig mange kalorier i frugt.

Jeg vil også råde til at spise meget frugt - så vænner man sig også til at
spise frugt i stedet for slik, når trangen til sødt melder sig.

> Nu mener jeg egl ikke at ris og pasta er så slemt, hvis det er del af et
> fornuftigt sammensat måltid. Men hvorfor mener du kartofler er bedre?

Dte er ikke mig du sprøger, men jeg svarer lige alligevel: Der er færre kcal
i kartofler - og med pasta og ris kommer man hurtigt op på et meget højt
kcal forbrug, hvis man skal spise sig mæt i det altså.

> Tjah .. alt med måde.

Det vil jeg nu også sige :)

> Masser af grøntsager, og motion ville jeg fremhæve.
>
> /P

Enig! Motion er det aller vigtigste

Frøken Jensen

On 23/09/07 22:58, in article
46f6d3ff$0$93481$edfa...@dread16.news.tele.dk, "Maria Frederiksen"
<m...@easyfrag.dk> wrote:

> Her taler vi om (tror jeg) nogenlunde normalvægtig mand uden
> spiseforstyrrelser. Dvs han har styr på den del af sit liv i forvejen.
>
> Mvh Maria

Vi taler om en mand der ikke ønsker at tage på - så er det altså rimeligt at
nævne motion som en yderst væsentlig faktor.
Man behøver ikke have spiseforstyrrelser for ikke at have tænkt så meget
over det med motionen - som er mindst lige så vigtig som maden, hvis man vil
undgå at tage på.

Peter Westh

> Hele indlægget kunne være blødt op :-).

Jep!

> [...]
> indhol - godt "kan være en del af en fornuftigt sammensat måltid". Ja,
> hvis der er kartofler eller andre tunge grøntsager med, og pasta kun udgør

Nu er der faktisk den helt konkrete og målbare forskel på hvidt formbrød og
pasta, at pasta har et langt lavere glykemisk indeks, og altså giver en
langt lavere blodsukkerstigning. Men bortset fra det, så kan jeg nu ikke se
at formbrød skulle være specielt usundt, igen, "som del af et fornuftigt
sammensat måltid". Problemet er at det smager af pap, så man næsten bliver
nødt til at smøre tandsmør på.

> Kartofler fordi de mætter godt og længe for kalorierne.

Jeg har det selv sådan at jeg skal spise svært mange kartofler for at blive
mæt - jeg spiser gerne et halvt kilo til et måltid, og det svarer vist meget
godt til de 100 g pasta der normalt skal til at gøre det samme. Men klart
nok - kartofler er noget mindre energitætte end andre almindelige
kulhydratkilder.

MVH

Peter

Maria Frederiksen

> Nu er der faktisk den helt konkrete og målbare forskel på hvidt formbrød
> og pasta, at pasta har et langt lavere glykemisk indeks, og altså giver en

Kan vi blive enige om at man laver formbrød af hvedemel, vand, gær og salt?
Kan vi blive enige om at man laver pasta af hvedemel, vand og salt?

Hvis nej, hvor er vi uenige?

Mvh Maria

Peter Westh

> Kan vi blive enige om at man laver formbrød af hvedemel, vand, gær og
> salt?

Vel, sandsynligvis er der også mælk og en eller anden form for fedstof i.
Foruden gær, selvfølgelig.

> Kan vi blive enige om at man laver pasta af hvedemel, vand og salt?

Ja, men det er ikke samme type hvedemel som i franskbrød - man bruger hård
hvede til pasta, og det kunne godt gøre en sundhedsmæssig forskel.

> Hvis nej, hvor er vi uenige?

Vi er uenige i at fordi de to fødevarer produceres af cirka det sammen, så
er de nødvendigvis også lige (u)sunde.

MVH

Peter

Brian Olesen

"iSteen" <ist...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Hejsa
Det meste som er grønt feder ikke nævneværdigt og man kan blive helt
forfalden til argurk, hvis det skal være. :-)
Faktisk tror jeg, at mine køb af skoleargurker har redet adskillige
Fakta-forretninger fra konkurs. *gg*

Mvh. brian

Ivar

Frøken Jensen skrev:

> 2400 kcal er formentlig for meget, når Steen forventer at tage på af
> medicinen.

Det lyder som en slankekur!
Når medicinen giver risiko for at tage på i vægt, er det nok
ikke pga kalorieindholdet, men pga af øget appetit eller sænket
stofskifte.
En voksen mand kan roligt indtage 2400 kcal om dagen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?

Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Ivar

Maria Frederiksen skrev:

> Kan vi blive enige om at man laver formbrød af hvedemel, vand, gær og salt?
> Kan vi blive enige om at man laver pasta af hvedemel, vand og salt?

> Hvis nej, hvor er vi uenige?

Jeg er uenig med dig i, at brød lavet af hvedemel, vand, gær og salt
er usundt.

Ivar Magnusson

Maria Frederiksen

> Jeg er uenig med dig i, at brød lavet af hvedemel, vand, gær og salt
> er usundt.

Den køber jeg :-)
Og du har jo ret i den betydning at der ikke er det mindste usunde i
produktet uanset om det nu er den ene eller anden slags mel. Rugbrød er bare
mere mættende for samme kalorier.

Mvh Maria

Maria Frederiksen

> Vi er uenige i at fordi de to fødevarer produceres af cirka det sammen, så
> er de nødvendigvis også lige (u)sunde.

Er boller så mere eller mindre mættende end formbrød eller pastat?

Mvh Maria

Peter Knutsen

Peter Westh wrote:
> "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
[..]

> Kunne nu godt blødes lidt op; Spis mest rugbrød.

Jeg har i mange år ikke kunnet lide rugbrød, men så spiser jeg bare
Schulstads nye "Lebebrød" i stedet for. Det smager som toastbrød, men
har 8% fibre - mere end jeg nogensinde har set på en
rugbrødsvaredeklaration.

> Hvorfor dog det? Der er ikke særlig mange kalorier i frugt.

Man skal vist også have 6 stykker om dagen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Knutsen

Ivar wrote:
[...]

> [...]
> ikke skriver noget på varen, kan du roligt regne med at kalorieindholdet
> er højt. På slik er den typisk 400-500 kcal pr. 100g.

Ja, han kan se hvad der feder, men han kan ikke se hvad for en
mæthedsfornemmelse den pågældende madvare giver; altså om det er en
langvarig eller kortvarig mæthed.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Westh

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

Hø hø. Jeg skrev *nødvendigvis*.

Det er indlysende, at hvis udgangspunktet er 100 g hvede, så er mængden af
energigivende stoffer den samme, uanset hvordan melet er tilberedt.

Men der kan godt være forskelle på, hvor hurtigt de energigivende stoffer
optages i kroppen, alt efter hvordan hveden tilberedes. Det er denne effekt,
det glykemiske indeks er et mål for.

Lige netop pasta - eller i hvert fald tørret, industrielt fremstillet
pasta - optages meget langsommere end hvedbrød, primært p.g.a. pastaens
kompakte, fysiske form. På samme måde som hele hvedekerner har et langt
lavere glykemisk indeks end brød bagt af fuldkornsmel.

Hvor stor en rolle det så spiller i en sund kost, det er et stort og
indviklet spørgsmål. Forskellen på hvor meget hvidt brød og pasta påvirker
blodsukkeret, er blevet udnyttet af diabetikere i årtier, men hvor vigtigt
det er for normalvægtige, sunde mennesker vil jeg ikke gøre mig klog på. Det
virker logisk nok at langsomt optagelige kulhydrater mætter længere, og
giver færre svigninger i blodsukkeret, hvilket igen kan være en hjælp i
appetitreguleringen. På den anden side forekommer de "Low GI" diæter der
florerer i øjeblikket mig at fokusere alt for enøjet på et enkelt aspekt af
kosten.

Uanset hvad, så nytter det ikke noget i en slankesammenhæng at æde sig mæt i
pasta med ketchup eller pesto, ligesom det ikke nytter noget at gøre det i
formbrød med syltetøj.

MVH

Peter

Ivar

Peter Knutsen skrev:

> Ja, han kan se hvad der feder, men han kan ikke se hvad for en
> mæthedsfornemmelse den pågældende madvare giver; altså om det er en langvarig
> eller kortvarig mæthed.

Nej, og man kan heller ikke læse, hvorledes maden smager.
Men der står tal for energien, og det er det der har betydning hvis
man vil vide om maden feder.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Peter Knutsen

Ivar wrote:

> Nej, og man kan heller ikke læse, hvorledes maden smager.
> Men der står tal for energien, og det er det der har betydning hvis
> man vil vide om maden feder.

Du antager at iSteen har fuld kontrol over sin appetit, hvilket jeg
finder ganske naivt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Ivar

Peter Knutsen skrev:

> Du antager at iSteen har fuld kontrol over sin appetit, hvilket jeg finder
> ganske naivt.

Jeg kan ikke se, at det har relevans om han har kontrol over sin
appetit. Han spørger om hvilken mad der feder, og det er det
jeg svarer på. Hvis du hellere vil diskutere noget andet er
det fint med mig, men du burde starte en ny tråd, i stedet
for at svare på mit indlæg.

Maria Frederiksen

> Jeg kan ikke se, at det har relevans om han har kontrol over sin
> appetit. Han spørger om hvilken mad der feder, og det er det
> jeg svarer på.

Nej, det gør du faktisk ikke - ikke engang i nærheden af. Du fortæller
hvordan man finder ud af hvor mange kalorier en given vare indeholder, og
det siger ikke en pind om hvor meget den feder. At noget feder hænger meget
sammen med sult (jo mere sulten jo sundere/grovere spiser man) og om det
smager "af mere". Det sidste gælder hvis man har fået noget "let" til
middag. "Let" kan her læses som "kalorier nok, men ingen mæthed.". Så er
risikoen for "noget" i løbet af aftenen ret overhængende.

Mvh Maria

Ivar

Maria Frederiksen skrev:

> Du fortæller hvordan man finder ud af hvor mange kalorier en given vare
> indeholder, og det siger ikke en pind om hvor meget den feder.

Jo, det gør!
Man kan selvfølgelig også begynde at diskutere smagen på mad.
Der kan ikke være tvivl om, at man ikke bliver fed af mad, man
ikke kan lide smagen af. Man kunne også begynde at tale om, hvor
meget det forskellige mad mætter. Men det ændrer altsammen
ikke tødle ved, at man ABSOLUT kun bliver fed af for høj
kalorie-indtagelse.
Hvis man daglig indtager 4000 kcal, kan man regne med, at man
bliver fed. Hvis man daglig indtager 1200 kcal kan man regne med, at
man bliver slank. Og der er det fuldstændig ligegyldigt om det
er fra noget mad der giver hurtig mæthedsfornemmelse eller ej.

Man bør variere sin kost, men det er en anden sag.

Frøken Jensen

On 24/09/07 22:27, in article mn.c5437d795...@nozpamwebspeed.dk,

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> stofskifte.
> En voksen mand kan roligt indtage 2400 kcal om dagen.

Du her ret, men jeg ville nok alligevel spise lidt mindre, når jeg nu var
bange for at tage på af medicinen. Jeg ville nok også motionere mere end
sædvanligt i håb om, at det jeg tog på pga. Medicin tabte jeg igen på grund
af mindre kalorieindtag og mere motion.

Frøken Jensen

On 25/09/07 2:56, in article 46f85c87$0$7612$157c...@dreader2.cybercity.dk,
"Peter Knutsen" <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

Næ, nej - 6 stykker frugt OG grønt, eller 600 g frugt/grønt.

Peter Knutsen

Maria Frederiksen wrote:
Ivar:

> [...]
> middag. "Let" kan her læses som "kalorier nok, men ingen mæthed.". Så er
> risikoen for "noget" i løbet af aftenen ret overhængende.

Lige præcis. Det er det samme Peter Westh er inde på, når han skriver om
glykæmisk indeks.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Maria Frederiksen

> Jo, det gør!

Nej.

> Man kan selvfølgelig også begynde at diskutere smagen på mad.
> Der kan ikke være tvivl om, at man ikke bliver fed af mad, man
> ikke kan lide smagen af.

Det gør man faktisk - i hvert fald af konsekvenserne af at man ikke kunne
lide maden. Så er man nemlig småsulten og spiser noget andet = flere
kalorien end man ellers ville have spist.
En anden variant er mangel på sult. Man er småsulten, og så ryger der en
håndfuld småkager, som indeholder lige så mange kalorier som 2 stykker
smørrebrød.

> Man kunne også begynde at tale om, hvor
> meget det forskellige mad mætter. Men det ændrer altsammen
> ikke tødle ved, at man ABSOLUT kun bliver fed af for høj
> kalorie-indtagelse.

Enig, men man er nødt til at forholde sig til kalorieindtagelsen ud fra
andet end varedeklarationer. De siger nemlig intet om hvor meget man spiser.

> [...]
> man bliver slank. Og der er det fuldstændig ligegyldigt om det
> er fra noget mad der giver hurtig mæthedsfornemmelse eller ej.

Ja og nej. Teknisk set er det korrekt med de 1200 kalorier, men kommer de
fra småkager, så er man konstant sulten. De fleste mennesker spiser når de
er sultne.

Mvh Maria

Heidi Jørgensen

Kartofler ?? undres over de skulle være bedre end ris og pasta ????
da jeg skulle af med de overflødige kg, fik jeg af vide at jeg skulle spise
normalt, altså alt, bare med måde, dog skulle jeg være ekstra obs på:
Kartofler pga. stivelses indholdet i dem, sødesager, fløde osv.... og
lakridser som er en af mine store laster en om dagen, det var hårdt.
og husk gå/løb nogle turer tag trappen istedet for elevatoren så er de af
inden længe. men husk du lever kun engang, så en kur skal ikke være et surt
slid, der skal være plads til noget godt ind imellem.
mvh. Heidi
"Brian Olesen" <nom...@please.dk> skrev i meddelelsen

Maria Frederiksen

> [...]
> på:
> Kartofler pga. stivelses indholdet i dem, sødesager, fløde osv.... og

Det er en af de skrøner, der har floreret i årevis - at kartofler feder pga
stivelse. Stivelse er bare kulhydrat. Alle grøntsager består primært af
kulhydrat.

I kartofler er der 82 kcal pr 100 g.
I ris er der 270 kcal pr 100 g
I pasta er der 370 kcal pr 100 g.

Du kan altså spise 3-4 gange så mange gram kartofler for kalorierne som
pasta eller ris. De mætter godt og længe. Derfor kartofler frem for ris
eller pasta.

Mvh Maria

Heidi Jørgensen

Maria oki, så blev jeg det klogere, var sådan set os det værste at skulle
undvære var min tofler. men nu har jeg tabt vommen, og kan nyde dem igen,
men da sært lægen sagde det andet er ikke mere end...2 års tid siden.
mvh. Heidi
"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

Peter Westh

> [...]

> Du kan altså spise 3-4 gange så mange gram kartofler for kalorierne som
> pasta eller ris. De mætter godt og længe. Derfor kartofler frem for ris

Hej Maria, nu brokker jeg mig lige igen ;-)

De mål du giver for ris og pasta gælder i tør tilstand, og det giver et helt
skævt billede, for både ris og pasta suger jo en masse vand under
tilberedningen.

I kogte ris er der ca. 123 kcal pr 100 g
I kogt pasta er der ca. 158 kcal pr 100 g.

Så det er rigtigt at kartofler er mindre energitætte end både ris og pasta,
men forskellen er ikke nær så stor som du skriver. Du kan spise halvanden
til to gange så mange gram katofler for kalorierne som pasta eller ris.

MVH

Peter

Martin Johansen [6000]

> sandwich, krydderboller osv), men hold dig til rugbrød. Kun få stykker frugt
> om dagen,

Hvorfor kun få stykker frugt??

Vil da ikke mene et æble feder ret meget så hvis man kan holde sulten
nede på arbejdet ved, at "mæske" sig i æbler, hvori består det dårlige
så?

Maria Frederiksen

> Hvorfor kun få stykker frugt??

Fordi frugt indeholder sukker, og sukker får blodsukkeret til først at
stige, så kommer insulin og får det til at falde - lidt for meget. Det
fungerer fint med tunge grøntsager (fibre), men med frugt medfører det sult.
Meget frugt har yderligere den hage at de er syrlige og fremmer mavesyren,
så man føler sig mere sulten end man reelt er.

> Vil da ikke mene et æble feder ret meget så hvis man kan holde sulten
> nede på arbejdet ved, at "mæske" sig i æbler, hvori består det dårlige
> så?

Hvis "mæske" er 4-5-6 æbler om dagen a 100 g, så er det ret mange kalorier.
Så er de bedre brugt på rugbrød.

Mvh Maria

Martin Johansen [6000]

> Fordi frugt indeholder sukker

Det gør Marsbarer også...

>, og sukker får blodsukkeret til først at
> stige, så kommer insulin og får det til at falde - lidt for meget. Det
> fungerer fint med tunge grøntsager (fibre), men med frugt medfører det sult.

Ok jeg har ikke sukkersyge.

> Meget frugt har yderligere den hage at de er syrlige og fremmer mavesyren,
> så man føler sig mere sulten end man reelt er.

Pyt :) Så har man appetit til middagsmaden :)

> Hvis "mæske" er 4-5-6 æbler om dagen a 100 g, så er det ret mange kalorier.

Mæske er (for mig) 3-4 på en hel dag måske.

> Så er de bedre brugt på rugbrød.

Det er ej en option umiddelbart for mig. Alternativet til æbler er
derimod Mars og Yankee barer..

Tror jeg holder mig til æblerne ;)

Peter Knutsen

Maria:

Martin Johansen [6000] wrote:
> Det er ej en option umiddelbart for mig. Alternativet til æbler er
> derimod Mars og Yankee barer..

Det er også en god pointe.

Nogle går rundt i en virkelighedsfjern tåge og tror at alternativet til
et æble altid, og for alle, er en skål havregryn med minimælk på (uden
sukker!). Mange gange så er alternativet til æblet derimod noget som er
*mindre* sundt, og ja, så bør man jo spise æblet.

> Tror jeg holder mig til æblerne ;)

God idé.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Knutsen

Maria Frederiksen wrote:
> Det er en af de skrøner, der har floreret i årevis - at kartofler feder pga
> stivelse. Stivelse er bare kulhydrat. Alle grøntsager består primært af
> kulhydrat.

Er det ikke mere korrekt at sige at grøntsager *primært* består af
ikke-kalorier? Og at der så ligger en lille smule energi nede i det ene
hjørne?

Indholdet af omsættelige kalorier (altså fraregnet fibre) er jo meget
lavt i de fleste grøntsager, sammenholdt med så mange andre fødevarer.

altså lige med undtagelse af kartofler. Og så diverse kornprodukter,
selv om korn vel strengt taget ikke regnes for at være en grøntsag.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Maria Frederiksen

> [...]
> sukker!). Mange gange så er alternativet til æblet derimod noget som er
> *mindre* sundt, og ja, så bør man jo spise æblet.

Den kan være bedre endnu. Jeg har set masser af kontorfolk spise et enkelt
stykke rugbrød med skrabet smør og en skive skinke på til "jeg er på
kur"-frokost for så 3 timer senere at spise en marsbar og 2 poser haribo.
Her havde tre-fire stykke højt belagt smørebrød til frokost været billigere
rent kaloriemæssigt.

Mvh Maria

Maria Frederiksen

> Er det ikke mere korrekt at sige at grøntsager *primært* består af
> ikke-kalorier? Og at der så ligger en lille smule energi nede i det ene
> hjørne?

Jo absolut. Vidste du at man kan spise 1 kg kartofler for at få lige så
mange kalorier som i 3 små marsbar?

Mvh Maria

Peter Knutsen

Og kartofler indeholder endda mange kalorier, sammenlignet med så mange
andre grøntsager.

Men du er trods alt enig med mig, og det er det vigtigste.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Knutsen

Ja. Eller to stykker brød i formiddagspausen[1], et stykke til frokost,
og et til eftermiddagspausen.

Slikflip handler vel tit om at man på ganske banal vis ikke har fået nok
at spise...

[1] Baseret på en antagelse om at personen er en af den der ikke har
nogen appetit om morgenen, eller - hvad der er en del værre - ikke har
tid til at spise om morgenen før han eller hun skal afsted til
arbejdspladsen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org