Psykopati test

Pedro

Jeg læste at rockeren Jønke fik taget en Psykopati test som han bestod med
glans. Nu tænker jeg på? findes der noget sted hvor man kan tage en sådan
test (udover sikringen ;-) så man kan se hvor man står på psykopati skalaen.

Per Vadmand

Hvis man består en psykopatitest med glans, betyder det så, at man er en
stjernepsykopat?

Per V

--
Pleased to meet you, hope you get my name - but what's puzzling you is
the nature of my game

Ib Baagře

"Pedro" skrev i en meddelelse:

> Nu tænker jeg på? findes der noget sted hvor man kan tage en sådan test
> (udover sikringen ;-) så man kan se hvor man står på psykopati skalaen.

Ja, se: http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Psychopathy_Checklist

Jeg har i en bog de tilsvarende spørgsmål på dansk og gengiver
dem gerne, hvis det er nødvendigt.

Det er en god idé at starte med at teste sig selv, inden man tager
fat på sine kolleger (især chefen!), venner og bekendte.
Jeg diagnosticerede mig selv som 12% psykopat, mens to af
de mennesker, jeg er nødt til at kende, kom ud med 80%.

Robert Hare foreslår, at man giver hvert af hans 20 spørgsmål
enten 0, 1 eller 2 points. Det har jeg brugt ved beregningen af
ovenstående procenter, men egentlig mener jeg, at man burde
give fra 0 til 5 points for hvert spørgsmål, da egenskaberne
kan være så ekstreme - f.eks. min nabo lystløgneren, der ikke
er i stand til at fortælle én eneste sand ting - at dette burde
bringe ham højere end 80%. (Han er også promiskuøs, små-
kriminel, totalt selvovervurderende og samfundsnasser).

At stille en retfærdig diagnose kræver et grundigt kendskab
gennem mange år til den pågældende person. F.eks. ved man
jo som privatperson sjældent, om vedkommende har været
adfærdsvanskelig som barn, eller hvor ofte, han har begået
kriminalitet. Bortset fra, at psykopater ofte praler med deres
"bedrifter" - hvilket imidlertid også kan være løgn.

(Du må da gerne fortælle os, hvor mange procent du selv får ;-)

Hej -- Ib