Børn, som ikke vil bo hjemme - retstilling

C. Overgaard

Der er nogle unger, som ikke vil bo hjemme, hvis de er under 18 år.

I USA er det en kriminel handling, hvis ungen løber hjemmefra og hvis
forældrene anmelder det, så koster det ophold i fængslet med hånd- og
fodlænker, samt en klat loppemiddel i nakken.)

Bevisbyrden virker ikke overvældende. Her er lidt info og video om 3
sager: http://www.mtv.com/ontv/dyn/juvies/series.jhtml

Men vi nu forestiller os at det er tre danske teenagere:

a) Den ene stiller af fra Jylland til København, hvorefter at politiet
sætter ungen på flyet tilbage til Jylland.
b) En unge er gået væk fra skolen og bliver taget på vejen hjem.
c) En unge bliver arresteret, da han kommer hjem fra musiktræning hos
nogle kammerater. Moderen har tidligere forsøgt at få ham indlagt uden
at lægerne har fundet noget galt ved ham.

Vil de 3 danske teenagere overtræde en lovgivning? Hvornår kan de
lovligt tage ophold uden for hjemmet og starte en tilværelse for sig
selv?

Mvh
C.Overgaard

P. Larsen

C. Overgaard wrote:
> Der er nogle unger, som ikke vil bo hjemme, hvis de er under 18 år.

Hvad hvis det er over 18 ... vil de saa stadigvaek ikke bo hjemme??

> [...]
> fodlænker, samt en klat loppemiddel i nakken.)
>
> Bevisbyrden virker ikke overvældende. Her er lidt info og video om 3

hehe - MTV? Du vil da ikke seriøst påstå at du bruger MTV til noget så
konkret at forstå delstaters og føderale love i USA??

Det er ikke ulovligt at unger løber hjemmefra. Politiet bliver faktisk
indvolveret for at finde ungerne og bringe dem HJEM i sikkerhed.
Forældrene er dog økonomisk ansvarlige for børn under 18, og kan derfor
blive stillet til ansvar hvis der er "misrygt". Det er dog en helt anden
sag.

Mvh.
P. Larsen

Claus E. Petersen

> Forældrene er dog økonomisk ansvarlige for børn under 18, og kan derfor
> blive stillet til ansvar hvis der er "misrygt". Det er dog en helt anden
> sag.

Rent bortset fra at forældre som udgangspunkt IKKE er økonomisk
ansvarlige for deres børns handlinger, så forstår jeg ikke
sammenkædningen mellem økonomi og misrøgt.

- cep

P. Larsen

I dk?? Udtalen var vedrørende USA. Det var mest kilden som jeg tog
udgangspunkt i. Der er (i USA) undtagelser, men det er misrygt hvis et
barn (under 18) sulter eller fryser. I teorien er det altså forældrenes
problem hvis barnet flytter hjemmefra, men ikke kan klare det øknomisk.

Mvh.
P. Larsen

Carsten Overgaard

"P. Larsen" <bit...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad hvis det er over 18 ... vil de saa stadigvaek ikke bo hjemme??

> hehe - MTV? Du vil da ikke seriøst påstå at du bruger MTV til noget så
> konkret at forstå delstaters og føderale love i USA??

Nej, jeg bruger MTV til at supplere hvad jeg ellers har fundet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_youth
http://www.cga.ct.gov/2003/olrdata/kid/rpt/2003-R-0130.htm

Jeg har lokaliseret en type lovovertrædelse, som man kalder "Status
offence". Dvs. noget som er lovligt, hvis man er voksen. Herhjemme vil en
unge, som køber spiritus, når vedkommende er 15 år uden at forfalske ID
(Hvis forretningen ikke checker vedkommende) være en "status offender", hvis
politiet stopper vedkommende længere nede af gaden. En situation, hvor en
unge vedbliver med at blive væk fra skolen inden at de 9 års
undervisningspligt er opfyldt også være en "status offender".

Det koster i USA ophold i omgivelser, hvor at "det sorte selskab" ikke kan
konkurrere, når vi taler om lænker osv. Bevisbyrden, som skal løftes virker
ikke overvældende. MTV bruger jeg til at få sat billeder på og få en
forståelse af hvordan at nogle politikere kan foreslå at børn ned til 12 år
skal kunne straffes. Jeg har ikke folketingspolitikernes rejsebudget. Jeg
kan ikke tage rundt i verdenen for at se børn i lænker, så argumentet for at
se så små børn i fængslerne kan underbygges. Jeg er nødt til at bruge
nettet.

> [...]
> Forældrene er dog økonomisk ansvarlige for børn under 18, og kan derfor
> blive stillet til ansvar hvis der er "misrygt". Det er dog en helt anden

I sagen fra Odense, hvor 3 drenge ødelagde for 3 millioner kroner og dermed
reelt stoppede enhver ambition om nogensinde at lave noget, da
erstatningskravet vil blive indkrævet hvis blot en af dem tog sig den frihed
at få sig et arbejde, som ville sikre dem forhold udover, hvad man regner
for et "simpelt hjem", da referede moderen til den hjemmeboende at de to
andre var smidt ud hjemmefra - en ting, som jeg godt kan forstå at nogle
forældre gerne ville gøre med tanken på dommene fra boligretten i Århus.

Men hvor gammel skal ungen være, før at de må de det?
Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/SecretPrisonsforChildren.htm (hemmelige
fængsler for børn)
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Claus E. Petersen

ok. USA er på mange måder et anderledes land.. ikke mindst hvad angår
retssystemet :-)

- cep

per christoffersen

"C. Overgaard" <coverga...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vil de 3 danske teenagere overtræde en lovgivning? Hvornår kan de
> lovligt tage ophold uden for hjemmet og starte en tilværelse for sig
> selv?

Hvis de tre unge i har gjort andet end det du skriver, så har de ikke
overtrådt nogen lovgivning.
Der er heller ikke nogen lov, der angiver hvornår man tidligst må flytte
hjemmefra.

Forældremyndighed i Danmark er i det hele taget meget mere en forpligtigelse
end en rettighed, - forstået på den måde, at man i forholdet til børnene
ikke rigtig har nogen juridiske magtmidler at tage i brug.

/Per

Carsten Overgaard

"per christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

Det kan man forstå.