Gaslygter i København S

Jørgen Grandt

På Kirkegårdsvej på Amager stod der, i al fald på det første stykke
nærmest Øresundsvej, endnu omkring 1950 et antal gaslygter. Men var de
på det tidspunkt bygget om til el?

Jeg kan for mit indre øje se lygtemanden med sin stang gå fra lygte til
lygte og tænde for gassen om aftenen. Men er det erindringen som spiller
mig et puds (a la Matadors altanscene som aldrig har været filmet),
fordi min bedstemor tit fortalte om at sådan havde det været engang?

--
Mvh.: Jørgen Grandt - alias www.hamigen.dk

Svend-Erik Lindberg

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> På Kirkegårdsvej på Amager stod der, i al fald på det første stykke
> nærmest Øresundsvej, endnu omkring 1950 et antal gaslygter. Men var de
> på det tidspunkt bygget om til el?

Situationen på Kirkegårdsvej kan jeg ikke huske, men jeg har en nogenlunde
sikker erindring om, at der var gasbeslysning på bl.a. Tingvej og i
Frankrigsgade til op i 50'erne, - måske helt frem til 1960.
I Eberts Villaby gik de tilsyneladende først over til elektrisk
gadebelysning i 1960, ref. http://www.ebertsvillaby.dk/historie.htm

Mvh
Svend-Erik

Hugh Watkins

In UK when Germany surrendered VE day May 8 1945
the man came round on his bicycle, with his ladder, and lit the lamps

they had clockwork controlled valve and a pilot light

Certainly the change from coal gas / bygas to natural gas would have
eliminated them

Bymuseet København has taken the old gas lamps down becasue of the risk
of damage by heavy traffic during bysaneringer

Schimmelmannsvej ? or Fabritius Alle ? in Klampenborg used to have gas
lights until a couple of years ago
has any one seen them lately

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Per Vadmand

Jørgen Grandt wrote:
Men er det erindringen som
> spiller mig et puds (a la Matadors altanscene som aldrig har været
> filmet), fordi min bedstemor tit fortalte om at sådan havde det været
> engang?

Sådan nogle erindringer er farlige.- Jeg har fx en tydelig erindring om at
have kørt i bogiesporvogn på linie 4 til Njalsgade og set dem vende vognens
kørselsretning og åbne dørene i den modsatte side. Problemet er blot, at
denne vogntype kun kørte på linie 4 i 1931, og jeg er født i 1944.

Det er en af grundene til at man altid bør have mere end én kilde til alle
historiske oplysninger.

Per V

--
"Nuller står altid til højre, hvis de vil blive til noget."

Oscar Lafontaine

Jørgen Grandt

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> 1960.
> I Eberts Villaby gik de tilsyneladende først over til elektrisk

Herligt! Så husker jeg sørme nok rigtigt denne gang. Tak for opklaring
og link.

Mvh.: Jørgen