DVI signal fra digital receiver til fladskærm

Thomas G. Madsen

Hej,

Jeg har en Dell 2405FPW og går med planer om at investere i denne
receiver: <http://www.digitalt.tv/dvbs/test/connectivity624s0.aspx>.

Mit problem er nemlig, at der gerne skal være mulighed for at kunne
se parabolkanaler på to fjernsyn uafhængigt af hinanden, og det kan
den receiver jo tilsyneladende klare.

Den har også DVI-udgang og nu spekulerer jeg så på, om jeg mon ville
kunne sende DVI-signalet fra den receiver over til min Dell 2405FPW
via en DVI-switch?

Hvis man læser:
<http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1764459,00.asp> - så står
der: '...But the DVI input does not support HDCP content protection,
so you can't use it with HDTV sources that require HDCP'.
Hvordan skal det forstås? Betyder det, at man ikke ville kunne se et
billede, hvis det sendes over fra en receiver ala den fra ovenstående
link?

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> Hvordan skal det forstås? Betyder det, at man ikke ville kunne se et
> billede, hvis det sendes over fra en receiver ala den fra ovenstående

Nej, det betyder at den ikke vil vise signaler med hdcp-beskyttelse. Jeg
aner ikke om det er relevant. Kan boksen overhovedet sende
hdcp-materiale videre?

David

Casper Brøgger

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> Hvordan skal det forstås? Betyder det, at man ikke ville kunne se et
> billede, hvis det sendes over fra en receiver ala den fra ovenstående

Ja desværre. Da din Dell skærm ikke er HDCP kompatibel, kan den ikke afkode
signalet fra receiveren, medmindre HDCP kan disables i receiveren (meget
usandsynligt). Man kan dog som nødløsning købe såkaldte HDCP strippers, som
er en lille boks du sætter mellem receiveren og skærmen, den fjerner HDCP
kodingen. Koster dog ca. 2-3000 kr.

mvh. Casper

Thomas G. Madsen

David T. Metz skrev:

> Kan boksen overhovedet sende hdcp-materiale videre?

Det tør jeg ikke sige.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen

Casper Brøgger skrev:

> Ja desværre. Da din Dell skærm ikke er HDCP kompatibel, kan den
> ikke afkode signalet fra receiveren, medmindre HDCP kan disables
> i receiveren (meget usandsynligt).

Men HDCP er normalt kun på DVI-udgangen, er det ikke?
Man kunne i så fald nøjes med at sende signalet over via. composite
eller s-video, selvom det næppe giver så god en billedkvalitet som
DVI, og jeg kan vel heller ikke sende det over i 1920 x 1080 via
composite eller s-video?

Mit mål er sådan set at kunne kyle mit gamle skrammel af et 21" TV
ud og så se fjernsyn på min 24" Dell i stedet.

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz

Casper Brøgger skrev:

> Ja desværre. Da din Dell skærm ikke er HDCP kompatibel, kan den ikke afkode
> signalet fra receiveren,

Hvor mange hdcp-kodede signaler findes der pt. på satelit heromkring?

David

Casper Brøgger

"David T. Metz" <d...@tdcadsl.invalid> wrote in message

HDCP har intet med selve satellit signalet eller kodning heraf. Det er blot
en kryptering mellem DVI(HDMI) enheder.

mvh. Casper

Casper Brøgger

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

Du har ret, du kan ikke sende 1080 (eller 720) over s-video / composite, og
så ryger hele ideen, da din skærm vil lave en (dårlig) skalering af et SD
signal. (dårligere end det du nok har nu på et 21" TV).
Der er kun muligheden med at fjerne HDCP på den ene eller anden måde,
desværre.

Thomas G. Madsen

Casper Brøgger skrev:

> Der er kun muligheden med at fjerne HDCP på den ene eller anden
> måde, desværre.

Øv.

Nå, men tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Martin K. R.

> Øv.

Selv om det er en ringe trøst, så har Dells 30" 3007WFP monitor HDCP
support.
Du har sikkert købt mens Dell var i gang med en 'overgangsfase' til HDCP...

Martin

Thomas G. Madsen

Martin K. R. skrev:

> Selv om det er en ringe trøst, så har Dells 30" 3007WFP monitor
> HDCP support.

Jeg har også fortrudt, at jeg ikke købte den i stedet for FPW2405,
men det ville også have krævet et nyt grafikkort i mit tilfælde.

> Du har sikkert købt mens Dell var i gang med en 'overgangsfase'
> til HDCP...

Sikkert ja.
Jeg har fundet Spatz-Tech's DVIMAGIC, som kan fjerne HDCP, men den
kan kun sende billedet ud i 1280 x 768, hvilket sikkert heller ikke
ser for godt ud på en Dell FPW2405.

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz

Casper Brøgger skrev:

> HDCP har intet med selve satellit signalet eller kodning heraf. Det er blot
> en kryptering mellem DVI(HDMI) enheder.

Ah, godt at vide ...

Er der noget der forhindrer en producent af en modtagerboks i at
implementere det så?

David

Casper Brøgger

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

DVIMAGIC kan godt klare 1080p, men jeg tvivler på at du kan få fat i den, da
HDCP "politiet" har stoppet den produktion. (man kan dog finde den på ebay
en gang i mellem for ca. 500-700 Eur.
Men mail mig, hvis du vil købe en tilsvarende boks, jeg kender en der sælger
dem.

mvh. Casper

Casper Brøgger

"David T. Metz" <d...@tdcadsl.invalid> wrote in message

Ikke andet end dyre licensaftaler, det største problem er at HDCP kompatible
receivere er relatitivt nyt, så har man en monitor / tv der ikke er "HD
ready", er den sandsynligvis produceret før HDCP blev standard.

mvh. Casper

Thomas G. Madsen

Casper Brøgger skrev:

> Ikke andet end dyre licensaftaler, det største problem er at
> HDCP kompatible receivere er relatitivt nyt, så har man en
> monitor / tv der ikke er "HD ready", er den sandsynligvis
> produceret før HDCP blev standard.

HDCP har åbenbart også noget, som hedder 'Key Revocation Lists'.
Det ville være surt at købe en sådan boks til et par tusinde eller
tre, som så pludselig stopper med at virke, og det samme kunne i
teorien ske med ethvert HDCP-apparat, hvis man skal tro på denne
artikel:

<http://www.engadget.com/2005/07/21/the-clicker-hdcps-shiny-red-button/>.

--
Hilsen
Madsen

Casper Brøgger

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

Det er delvis rigtigt, der er en key revocation feature, som med 99%
sikkerhed ikke vil blive anvendt, da "nyere" HDCP strippere som f.eks.
dvimagic, bruger chips der har preprogrammed keys. Dvs. at en distributør
der sælger chips uden at kræve HDCP licens, sagtens kan give mulighed for en
produktion af f.eks. 10.000 enheder, uden at de kan bruge revocation
muligheden, da de ikke ved hvilke keys der er i de kredse der er blevet
solgt. Oprindeligt er det en feature der var tænkt til at modvirke at et lcd
fjernsyn fra fra f.eks. Sony vil blive "reverse engineered" og nøglen fra
Sony dermed ville blive brugt til andre produkter. Bagsiden vil da være at
alle Sony tv (som tænkt eksempel) pludselig vil blive ubrugelige, såsnart
HDDVD eller BluRay skiver med revokations lister bliver gængse. Så
strategien er nu ændret til at der er mere kontrol med hvem der kan købe
chips + at alle chips har en unik nøgle. Et meget mærkeligt kompromis, men
sådan er det når hollywood blander sig i elektronik industrien.

mvh Casper

Thomas G. Madsen

Casper Brøgger skrev:

> Det er delvis rigtigt, der er en key revocation feature, som med
> 99% sikkerhed ikke vil blive anvendt, da "nyere" HDCP strippere
> som f.eks. dvimagic, bruger chips der har preprogrammed keys.

Ok. Det er da trods alt rimelig betryggende. :)

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz

Casper Brøgger skrev:

> Ikke andet end dyre licensaftaler,

Argh! Jeg stillede det forkerte spørgsmål. Jeg mente egentlig:
Kan en producent af en modtageboks med dvi-out ikke blot undlade at
implementere hdcp?

Derved kan alle monitorer med dvi/hdmi vel modtage signalet uanset om de
har implementeret hdcp?

Jeg ser du i anden post refererer til "hdcp-politiet"?

David

Thomas G. Madsen

Casper Brøgger skrev:

> Men mail mig, hvis du vil købe en tilsvarende boks, jeg kender
> en der sælger dem.

Jeg sendte en til dig i går, men er usikker på, om den er nået
frem. Er det ikke planen, at man skal fjerne [remove] i adressen ?

PS. Min <nos...@madsen.tdcadsl.dk> er gyldig.

--
Hilsen
Madsen

PA

"Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Den vil være som født til din Dell 2405FPW ,da opløsningen svarer 1:1
i højeste instilling 1920x1080.
HDCP betyder at du formodentlig ikke vil kunne se HDTV.
MVH Per

Thomas G. Madsen

PA skrev:

> HDCP betyder at du formodentlig ikke vil kunne se HDTV.

Så du mener altså, at jeg godt ville kunne se "almindelige"
parabol-programmer på den?

--
Hilsen
Madsen