ER gruppen død ?

Per

Hej !

Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

Det er Vel efterhånden kun Skype, der har overlevet - og så iøvrigt
mobiltelefoni.

Det er nok for omstændigt for almindelige mennesker at køre IP. pga.
konfiguration af routeren - jeg kender flere (ældre generation), der måtte
opgive. Når det så lykkedes var lyden hakkende og elendig.

Hvad bruger I nu - Viber ?

Mvh. Per

Ivan V. Klattrup

Per skrev:

>Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

næh men når der ikke er nogen problemer med sip'en er der jo ingen grund
til at stille spørgsmål.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Ole C

Per skrev blandt andet:

> Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

Det er næppe årsagen.

> Det er Vel efterhånden kun Skype, der har overlevet - og så iøvrigt
> mobiltelefoni.

Næh.

> Det er nok for omstændigt for almindelige mennesker at køre IP. pga.
> konfiguration af routeren - jeg kender flere (ældre generation), der
> måtte opgive. Når det så lykkedes var lyden hakkende og elendig.

IP-telefonudbyderne leverer ofte en konfigureret adapter.
Dårlig lyd har ikke jeg ikke oplevet i de seks-syv år hvor jeg har har brugt
IP-telefoni - hos tre forskellige udbydere.

> Hvad bruger I nu - Viber ?

Næh.

--
vh
Ole C

MN

Den 08-12-2011, skrev Per i
<4ee0d9b6$0$56780$edfa...@dtext02.news.tele.dk>:
Det er ikke et billede jeg kan genkende. Skype kender jeg ikke mange
der bruger, men næsten alle i min omgangskreds bruger IP telefoni fra
Fx Telenor, Stofanet, Fonet, Unotel, TDC. Og det virker super.

Mogens Nielsen

Cykelsmeden

Den 08-12-2011 16:36, Per skrev:

> Det er Vel efterhånden kun Skype, der har overlevet - og så iøvrigt
> mobiltelefoni.

ikke i min sfære

> Det er nok for omstændigt for almindelige mennesker at køre IP. pga.
> konfiguration af routeren - jeg kender flere (ældre generation), der
> måtte opgive. Når det så lykkedes var lyden hakkende og elendig.

det kan jeg ikke genkende.
årsagen er nok snarere at IPtelefoni stort set kører "outofthebox", og
pengene involveret er pebernødder.

//finn

Bjarke Andersen

"Per" <mes...@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?
>
> Det er Vel efterhånden kun Skype, der har overlevet - og så iøvrigt
> mobiltelefoni.

Vås? Indtil flere udbydere leverer IP-telefoni. Telsome, Fullrate, TDC Home
Duo/Trio, Telenor m.v.

> Det er nok for omstændigt for almindelige mennesker at køre IP. pga.
> konfiguration af routeren - jeg kender flere (ældre generation), der
> måtte opgive. Når det så lykkedes var lyden hakkende og elendig.

For de fleste kunder ved de ikke engang selv at de kører IP-telefoni, da du
måske selv ikke engang var klar over at de fleste DSL løsninger med
telefoni er VoIP.

> Hvad bruger I nu - Viber ?

Viber bruges i stor udstræning på mobiler, akkurat som alle de andre 100
VoIP apps der findes hertil.

Viber virker bare rigtig dårligt på medier med mulighed for høj latency fx
3G.

--
Bjarke Andersen

Per

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> For de fleste kunder ved de ikke engang selv at de kører IP-telefoni,
> da du måske selv ikke engang var klar over at de fleste DSL løsninger

Kære Alle !

Tak for svar - det lader åbenbart til, at det er blevet meget nemmere at
bruge IP, når det er plug and play i dag.

Nu er jeg selv nørd, så jeg havde ikke problemer med indstilling dengang -
men som skrevet var der mange der havde endda store problemer.

Men fedt at det virker godt.

Jeg var nu aldrig tilfreds med kvaliteten, men det er noget helt andet :-)

Mvh. Per

Ole C

Per skrev blandt andet:

> Jeg var nu aldrig tilfreds med kvaliteten, men det er noget helt
> andet :-)

Det forstår jeg ikke. Jeg har aldrig registreret noget kvalitetsfald siden
jeg forlod analog telefoni til fordel for ip-telefoni, hvorimod jeg synes at
mobiltelefoni (stadig) ofte lyder elendigt....

--
vh
Ole C

Cykelsmeden

Den 09-12-2011 08:24, Per skrev:

> [...]
>
> Men fedt at det virker godt.
>
> Jeg var nu aldrig tilfreds med kvaliteten, men det er noget helt andet :-)

Kunne det tænkes at du ikke havde problemer med indstilling :-)

Personligt har jeg været yderst tilfrede med kvaliteten siden dag1
(musimi 5kr/mdl).
Har iøvrigt samme konto stadig, dog steget til 7½/mdl.

//finn

Per

Cykelsmeden wrote:

> Kunne det tænkes at du ikke havde problemer med indstilling :-)

Hehe !

Jeg tror problemet var, at jeg bor i en boligforening med fælles internet.

Jeg sidder bag nogen af deres routere og kan ikke få adgang til dem.

Det vil formentlig også være et problem for mig at få adgang til en NAS
udefra.

Jeg bruger Skype (Dualphone) pga. det er gratis - og dem jeg ringer til har
Skype.

> Personligt har jeg været yderst tilfrede med kvaliteten siden dag1
> (musimi 5kr/mdl).
> Har iøvrigt samme konto stadig, dog steget til 7½/mdl.

Ja - det er billigt må jeg sige.

mvh. Per

Cykelsmeden

Den 10-12-2011 09:43, Per skrev:

> [...]
> udefra.
>
> Jeg bruger Skype (Dualphone) pga. det er gratis - og dem jeg ringer til

Ja så kan du jo næppe bebrejde IP-telefonikonceptet :-)
Iøvrigt vil jeg ikke kalde det iøvrigt udmærkede Skype for IPtelefoni
men telefoni over TCPIP :_)

//finn

Jakob

Den 08-12-2011 16:36, Per skrev:
> Hej !
>
> Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

Næ, nok nærmere fordi det bare fungerer upåklageligt.

> Hvad bruger I nu - Viber ?

Fonet.

Mvh
Jakob

Hauge

Den 10-12-2011 10:14, Cykelsmeden skrev:
> Iøvrigt vil jeg ikke kalde det iøvrigt udmærkede Skype for IPtelefoni
> men telefoni over TCPIP :_)

Hvor er forskellen?

Det du kalder ip-telefoni, er også telefoni over tcpip.

Mvh Hauge

Cykelsmeden

Den 10-12-2011 11:31, Hauge skrev:
> Hvor er forskellen?
>
> Det du kalder ip-telefoni, er også telefoni over tcpip.
IP-telefoni er imho nærmest synonym med SIP, med de funktionaliteter det
indebærer.

//finn

Leif Neland

IP-telefoni er en standard.
Skype er noget hjemmebygget stads, meget få ved, hvordan virker, ingen ved,
hvad der er af bagdøre og aflytninger i.

Message has been deleted

jk

On Thu, 8 Dec 2011 16:36:53 +0100, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

>Hej !
>
>Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

Usenet er næsten død, sådan generelt. I forhold til tidligere meget
højere aktivitet.
Det skyldes vel, at mange 'hotte brugere' ikke anvender e-mail mere,
som er formatet for usenet. Men chat forums. Mange kender kun outlook
som nyhedslæser, selvom der findes dedikerede nyhedslæsere, der er
meget bedre at bruge. F.eks. 'Forte Free Agent'.

mvh

John

Cykelsmeden

Den 13-12-2011 12:23, Asbjorn Hojmark skrev:
> "Subject to Interpretation Protocol" -- men det er langtfra den
:-)

//finn

tntc

Dit indlæg har fået mig til at forfatte en lille artikel på
Voipsnak.dk: http://voipsnak.dk/31411/ip-telefonien-som-interesse-er-doende
tak for det spændende spørgsmåll :-)

Karsten H. (7870)

Ja, selv tak.

Jeg har så lige læst din ovennævnte artikel og har da så sjældent set
mage til en gang savl og bræk.

Eller jeg kan da for så vidt have misforstået formålet med din såkaldte
artikel. Det kan da naturligvis ikke udelukkes.

Jeg er overbevist om, at de fleste af os, der kører IP-telefoni under
enten den ene eller anden udbyder er tilfreds med den udbudte kvalitet
sammenlignet med "gammeldags" fastnettelefoni, og følgelig er der jo
ikke så meget mere at diskutere, men selvfølgelig, skulle et eller andet
tilfælde dukke op, har gruppen selvfølgelig sin berettigelse.

Jeg for min del er i enhver henseende stadig tilfreds med IP-telefoni
fra min udbyder.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Cykelsmeden

Den 18-12-2011 23:42, Karsten H. (7870) skrev:
> [...]
> tilfælde dukke op, har gruppen selvfølgelig sin berettigelse.
>
> Jeg for min del er i enhver henseende stadig tilfreds med IP-telefoni

Jeg læste også artiklen, og fandt den både pæn og sober, omend lidt uaktuel.
Jeg er også enig i din konklusion.
Altså må du have misforstået artiklen, hvilket du heller ikke selv
udelukker.

//finn

Hauge

Den 18-12-2011 23:42, Karsten H. (7870) skrev:
> Jeg har så lige læst din ovennævnte artikel og har da så sjældent set
> mage til en gang savl og bræk.

Er helt enig, kunne sagtens være en artikel skrevet af en journalist,
der så absolut intet begreb har om emnet, hvilket det sikkert også er.

Med hovedrystende hilsen
Hauge

tntc

Hauge og Karsten H. Kan I forsøge at konkretisere jeres kritik lidt?
Jeg vil da gerne udfolde mine argumenter for jer også, hvis jeg ikke
har været klar nok i spyttet.

Angående mine meriter, så er jeg ganske rigtigt ikke mega teknisk, men
har været aktiv i VoIP kredse siden 2005 hvor jeg startede med at
bruge Musimi. Jeg var meget aktiv i deres forum, men da Tellio tog
over mistede jeg og mange andre gejsten. Jeg var sideløbende meget
aktiv på VoIP-user.dk som Thorkild Nielsen stiftede. Jeg kørte
sideløbende Voipbloggen.dk. Da Thorkild mistede interessen og ikke
havde tid til det mere, så overgav han forummet til mig, og jeg
etablerede VoipSnak.dk, som jeg sidenhen fusionerede med
Voipbloggen.dk. På mine sites har jeg gennem årene lavet forskellige
guides, interviews med VoIP-personligheder og analyser.

Krabsen

Den 19-12-2011 20:16, tntc skrev:
> Hauge og Karsten H. Kan I forsøge at konkretisere jeres kritik lidt?

Mon ikke det bare er Piet Hein, der spøger?

"Enkel er loven for antipati: Hvad man ikke forstår, kan man ikke ku' li'"

Leif Neland

Den Thu, 08 Dec 2011 18:23:57 +0100 skrev MN:

> Det er ikke et billede jeg kan genkende. Skype kender jeg ikke mange der
> bruger, men næsten alle i min omgangskreds bruger IP telefoni fra Fx
> Telenor, Stofanet, Fonet, Unotel, TDC. Og det virker super.

Så længe de bare får stillet et telefonstik til rådighed, der
tilfældigvis er forbundet til noget elektronik på grunden i stedet for en
telefoncentral oppe i byen, så kører de ikke IP-telefoni på en måde, der
kan kræve brug af support i denne gruppe.

Hvis der ikke kan pilles i boksen (eller det ikke er nødvendigt), så er
det ligegyldig for brugeren om telefonien løber inde i datastrømmen, på
et separat logisk net med reserveret båndbredde, på andre frekvenser på
kobber/lysleder eller på sit helt eget kobberpar.

Det er de færreste "ip-telefonibrugere" efterhånden, der har brug for at
vide "Hvordan forbinder jeg telefoniadapter A med telefoniudbyder B, når
jeg har internet fra C".

Der er ikke det store problem i "Hvorledes forbinder jeg min gammeldags
telefoni til telefoniadapteren fra A til telefoniudbyder A, når jeg har
internet fra A"; det er lige så let som "Hvorledes forbinder jeg min
gammeldags telefon til telefonstikket fra A"

Leif

Leif Neland

Den Thu, 08 Dec 2011 16:36:53 +0100 skrev Per:

> Hej !
>
> Er denne her gruppe død pga. stort set ingen kører IP telefoni mere ?

Hvis du vil se en død gruppe, så prøv news:dk.teknik.telefoni.isdn :-)

Men, da det hele ofte er bundlet af udbyderen, og ender i et almindeligt
telefonstik, kan det for den almindelige bruger være ligegyldig hvilken
teknik der bruges fra stikket og ud i verden.

Ligesom med togtrafik; hvis det bare virker, og kører med samme kvalitet
og hastighed, kan passagereren basalt set være ligeglad med om der køres
med el, diesel eller damp. At der er sideeffekter mht til forurening og
pris er selvfølgelig en anden sag.

Chano Andersen

Den 13/01/12 12.20, Leif Neland skrev:
På min arbejdsplads bruger vi IP telefoner fra SNOM, specifikt
modellerne 360 og 320, men 370 skulle have samme mulighed.

Disse kan kalde en HTTP URL ved indgående kald, samt et par andre
events, det skulle ikke være så svært at få udviklet noget der kan
trigge et opslag i en kunde database i det kunde system man bruger til
dagligt. Men det afhænger jo af systemet, og dets muligheder.

Men altså, hvis du kan opnå det ønskede ved hjælp af HTTP requests, så
er det en mulighed lige at skifte IP telefonen ud.

- Chano Andersen

Kim

"Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> konfiguration af routeren - jeg kender flere (ældre generation), der
> måtte opgive. Når det så lykkedes var lyden hakkende og elendig.

Vi bruger UnoTel hos os. Det kører fantastisk godt når ellers
Internetforbindelsen virker som den skal (og det gør den for det meste). Det
sætter lidt krav til at man lige selv kan konfigurere en router eller kender
nogen som kan men når først det er gjort korrekt, så er der ingen problemer.
Udstyret som vi bruger er en Cisco modem og router (sammenbygget) som ejes
af Dansk KabelTv og på den er der sat en Linksys SPA 3102 på som kun
provider IP-telefoni. Efter lidt indkøringsvanskeligheder i form af
manglende/forkerte konfigurationer, så kører det fantastisk godt med god
lydkvalitet.

Jeg tror at grunden til at mange især unge kun gider mobiltelefoni er at de
gider ikke have flere telefonnumre og de vil hellere lade sig plyndre af
mobiltelefonselskaberne for at undgå det. Så er der jo så også en del som
bruger mobiltelefonen til at gå på Internettet med selv om jeg synes at det
er for småt og besværligt på en smartphone som jeg også selv har.

Jeg kan ikke forestille mig at vi nedlægger IP-telefoni på noget tidspunkt,
det koster os ingenting ud over de 10 øre i minuttet + opkaldsafgift (25
øre) som det koster at bruge den. Det er af en eller anden grund meget dyrt
(99 øre/minut) at ringe til mobiltelefoner fra IP-telefoni men det bruger vi
så mobiltelefonerne til, den smule som vi gør det. Min holdning er at det
skal være så billigt som overhovedet muligt at bruge en telefon og i den
forbindelse der taber mobiltelefoni altså så længe der ringes til og fra
IP-telefoni/fastnet indbyrdes.

Mvh.
Kim