Siemens fryser problem

Carsten

Min Siemens skabsfryser (GS32NA90) fra november 2005 er begyndt at virke
meget dårligt. Den sidste måneds tid har det været sådan, at den periodisk
begynder at give alarm og viser at temperaturen har været under -10 grader.
Lidt trykken på knapper etc har hidtil kunnet sætte gang i den igen, men
ikke denne gang.

Den var fuld af is omkring ribberne (øverst i skabet), så jeg tog alt ud af
den (pakket ind i tæpper og rockwool) og tøede den op. Tændte så for den
igen og puttede tingene tilbage. Efter få timer viste den som normalt
blot -18 i displayet men da jeg havde lagt min trådløse udendørsføler i en
af skufferne kunne jeg se, at der kun var -14 grader. Her efter nogle timer
hvor den slet ikke har koblet ind så var temperaturen faldet til -11 grader.
Jeg åbnede lågen og trykkede nogle grader ned til -20 og så gik den igang.
Den har kørt siden (et par timer nu), men temperaturen forbliver på
omkring -11 grader. Det ser endda ud til at gå lidt op mod -10 - men meget
langsomt.

Jeg kan ikke tro at det er kompressoren som allerede efter kun 3 år er gået
i stykker, men er der andre muligheder ? hvordan skifter man en kompressor ?
bliver kobberet svejset sammen og er det egentlig ikke et lukket kredsløb
som der så vil komme luft i ?

Takker,
Carsten

Carsten

"Carsten" <car...@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den har kørt siden (et par timer nu), men temperaturen forbliver på
> omkring -11 grader. Det ser endda ud til at gå lidt op mod -10 - men meget

en lille update... den har nu kørt uafbrudt siden jeg trykkede den op på -20
og her den sidste times tid har den faktisk flyttet sig fra de stabile
ca. -11 til nu -15,7. Underligt ??!

T.C

"Carsten" <car...@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Hvis det er en NO-FROST fryser du har, opstår de problemer du har hvis no
frost systemet øverst i skabet iser til.

Princippet med no frost er at der blæses kold luft igennem skabet, hvis
elementerne øverst i skabet iser til vil blæseren ikke kunne cirkulere med
luften da isen vil virke som en prop.

Normalt skal isen tø væk når elektromikken starter et afrimningsvarmelegeme,
sker dette ikke kan det være et defekt elektronik (ses tit) eller en
fejlplaceret afrimningsføler. En tredie mulighed kan være en blokering af
selve blæseren.

Hvis man tøer skabet op vil det typisk køre fint i en periode (til isen
kommer igen).

/Torben

Carsten

"T.C" <pc...@msn.com> skrev i en meddelelse

> "Carsten" <car...@noexists.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Hvis det er en NO-FROST fryser du har, opstår de problemer du har hvis no
> frost systemet øverst i skabet iser til.

Det er lige netop et no-frost...

> Princippet med no frost er at der blæses kold luft igennem skabet, hvis
> elementerne øverst i skabet iser til vil blæseren ikke kunne cirkulere med
> luften da isen vil virke som en prop.

Der var faktisk et problem for en måneds tid siden hvor blæseren var delvist
blokeret af noget is, problemet er sikkert bygget op igennem den sidste tid
så.

> Normalt skal isen tø væk når elektromikken starter et
> afrimningsvarmelegeme, sker dette ikke kan det være et defekt elektronik
> (ses tit) eller en fejlplaceret afrimningsføler.

Hmm mon det er afrimningsføleren som sidder inden i selve afløbsrøret (en
grøn ledning) ? eller den føler der sidder oppe i toppen af skabet ca. midt
for (en sort ledning med en føler-ting i enden) ?

> Hvis man tøer skabet op vil det typisk køre fint i en periode (til isen
> kommer igen).

Ja, efter første nat hvor det primært holdte sig omkring de -14 grader, så
kører fryseren nu som den skal. Holder temperaturen omkring -18 til -19 og
starter og stopper som den skal. Jeg prøver at holde øje med tilisningen i
løbet af den næste tid. Nu ved jeg jo hvad der er årsagen.

Tak for svaret,

Carsten

jos

> [...]
> omkring -18 til -19 og starter og stopper som den skal. Jeg prøver at
> holde øje med tilisningen i løbet af den næste tid. Nu ved jeg jo

er der måske en utæthed omkring lister hvor det kan sive rumluft ind, som jo
har en højere fugtighedsgrad, og derfor hurtigt danner ispropper. ??

finn

Carsten

"jos" <j...@her.dk> skrev i en meddelelse

> er der måske en utæthed omkring lister hvor det kan sive rumluft ind, som
> jo har en højere fugtighedsgrad, og derfor hurtigt danner ispropper. ??

nej, det er ikke tilfældet, men der har muligvis været en situation eller to
hvor skabet ikke har lukket helt til fordi en skuffe ikke har været skubbet
helt ind. Det opdages dog forholdsvis hurtigt idet skabet begynder at bippe
når temperaturen ikke kan opretholdes, men selv en halv time med den
tilstand kan jo sagtens proppe kølerelementet til.

Slutteligt skal det siges at skabet har kørt helt som det skal lige siden
jeg afrimede det, og det er jo efterhånden 14 dage siden nu.

Carsten