Energimåler fra Netto - noget værd?

Tommy Ipsen

Hej alle

Kiggede efter en energimåler og fra på onsdag kan følgende fås i netto:

Energimåler giver dig mulighed for at måle og beregne strøm og
standbyforbrug. Indtast din el-pris og energimåleren viser hvor meget
apparaterne koster om året. Måleområde 0.2-3600W. TÜV-godkendt, 99kr

- jeg er lidt i tvivl om den er fornuftig, da den sidste model i dén
prisklasse (fra thansen) blev høvlet her i gruppen - men med denne her
står der jo, at den kan håndtere standbyforbrug - er det realistisk
eller vil resultatet blive nogle meget tvivlsomme målinger?

Mvh Tommy

alexbo

"Tommy Ipsen" <ne...@tommyipsen.dk> skrev

> Energimåler giver dig mulighed for at måle og beregne strøm og
> standbyforbrug. Indtast din el-pris og energimåleren viser hvor meget
> apparaterne koster om året. Måleområde 0.2-3600W. TÜV-godkendt, 99kr

Den er med jord, det er ikke særlig praktisk synes jeg.
Dansk jord i hanstikket og schuko i måleren.
En tysk måler der er blevet fordansket.

Men ellers kan man jo kontrollerede den over natten og sammenligne med
elmåleren.

mvh
Alex Christensen

Tommy Ipsen

alexbo wrote:
> "Tommy Ipsen" <ne...@tommyipsen.dk> skrev
>
> Den er med jord, det er ikke særlig praktisk synes jeg.
> Dansk jord i hanstikket og schuko i måleren.
> En tysk måler der er blevet fordansket.

Hvorfor er det ikke særlig praktisk? Hvad er schuko?

> Men ellers kan man jo kontrollerede den over natten og sammenligne med
> elmåleren.

Hvordan vil du sammenligne eks. TV'ets standby-forbrug op mod elmåleren?

/Tommy

alexbo

"Tommy Ipsen" skrev

> Hvorfor er det ikke særlig praktisk? Hvad er schuko?

Fordi der normalt ikke er jord i alm. stikkontakter, så enten skal man
skifte stikket, eller skære jorden af.
Schuko er et stiksystem med jord i nogle bøjler på tværs af benlinien.
Skriv schuko i google, og det vælter frem.

> Hvordan vil du sammenligne eks. TV'ets standby-forbrug op mod elmåleren?

Du kan kontrollere Nettomåleren ved at lade alle forbrugere køre over den og
sammenligne Nettomåler med elmåler.

Hvis du kun vil sammenligne TV, netto og elmåler, så sluk alt andet.

Man har en elmåler i boligen, ved at tænde og slukke de forskellige
forbrugere, kan man kontrollere alting.
Elmåleren selv, en ekstern måler og alle forbrugerne.

mvh
Alex Christensen

Henning

>Fordi der normalt ikke er jord i alm. stikkontakter, så enten skal man
>skifte stikket, eller skære jorden af.

Definer "normalt" - i vores lejligheder er 80% af stik med jord. Kun
de få dobbeltstik, der sidder i forbindelse med lysafbryder, er ikke
med jord.

alexbo

"Henning" < @> skrev

> Definer "normalt" -

normalt >70%
almindeligt 30-70%
ualmindeligt 15-30%
unormalt<15-30%
usædvanligt 7-15%
sjældent<3%

mvh
Alex Christensen

Sten Bo

"Tommy Ipsen" <ne...@tommyipsen.dk> skrev i en meddelelse

Det der "normalt" :-) er problemet for dem der er "ubrugelige" er vistnok
også "svitsede" strømforsyninger hvor strøm og fase ikke følges - eller
sådan noget. De skal har sinusbelastning som fra en gammeldags el-pære eller
varmelegeme. Og de viser vel også lidt forkert med en belastet motor
(støvsugeren) eller en hårdt belastet transforormator? Jeg gætter.

Jeg har eksempelvis her til pc'en det morsomme at forbruget på en grøn
ideline energimåler sat på stikket til bordet her, FALDER 30 35 Watt når jeg
tænder en gammel ITT SRX 75 hifi reciver hedder det vist, der trækker et par
fornuftige højtalere til musikken.

Den viser formentlig nok ikke rigtigt med pcen. Men gør den det sammen med
hifien?

Standby med PC "slukket" og diverse kabelmodems ruter, ip telefondims fra
tellio , osv. tændt - 19 watt. men jeg aner ikke om det passer.

Prøv en søgning i google på energimåler - og der dukker nogen op der loves
at kunne vise det hele. Også til nogenlunde priser.

Vi har lige haft lånt en fra el-værket - og den ku godt vise den ældre
videos tomgang 13 watt - (indeholder en "antenneforstærker" den booster
antennesignalet til tv, 6 db det gjorde de vist alle sammen) og det nye tv
og dvd 0 watt - men heller ikke tændte sparepærer på 5 -7 watt. Og heller
ikke tomgang på de fjernstyrede afbrydere fra Harald Nyborg.

Så du kan heller ikke være sikker på dem de låner ud. Damen på elværket
anede ikke hvad det var jeg spurgte om. "Hvorfor viser den ikke en 5 watt
sparepærer (der er tændt! :-)) .. Gør den ikke ??

Mvh

KS

"Tommy Ipsen" <ne...@tommyipsen.dk> skrev i en meddelelse

Klip fra elsparefondens hjemmeside tyder på, at de billige ikke er gode nok:
Flere slags elmålere
Der findes forskellige slags elmålere, og både pris og kvalitet kan variere
en del.
Hvis du skal måle et forbrug på få watt, som f.eks. standbyforbrug, kan de
billigere målere være upræcise.
Her bør du derfor vælge en dyrere måler, f.eks. et SparOmeter, som måler
elforbruget meget præcist.

Jeg købte et sparometer hos www.energi-butikken.dk, og det er jeg rigtig
tilfreds med, for det måler de små standbyforbrug. Og så bruger jeg det til
langtidsmåling på forskellige elapparater.

Mvh Knud

Nygaard (4330)

> normalt >70%
> almindeligt 30-70%