Den 25-04-2013 07:05, Preben skrev:
> Hvor finder man elektrisk isolerende lak i stil med det, der bruges på
> lakisoleret kobbertråd?
>
Nu findes der jo forskellige laktyper. I nogle tilfælde er der tale om
loddebar lak. D.v.s. lak, der smelter ved ca. 300-350° C., så du kan
fortinne tråden uden at skulle skrabe lakken af først. Den type lak er
jo selvsagt ikke særlig egnet ved højere temperaturer, hvor tråden til
gengæld er lakeret med såkaldt ankerlak, der vist fortrinsvis anvendes
på tråd i f.eks. el-motorer og transformatorer, hvor højere temperaturer
må påregnes.
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)