Iran underskriver atomaftale

TV2 s148 Tor 18 Dec (2003, CET) 17:56:56

Iran underskriver atomaftale

Iran har nu formelt skrevet under på en
ekstra protokol under den internati-
onale traktat med udbredelse af atom-
våben.

Underskriften blev givet af Ali Akbar
Salehi i hovedkvarteret for IAEA (Den
internationale Atomenergikommission) i
Wien.

Med den ekstra aftale forpligter Iran
sig til at tillade uanmeldte kontrol-
besøg fra FNs våbeneksperter. Forud gik
to måneders internationalt pres, hvor
Iran truedes med sanktioner fra FNs
sikkerhedsråd.
----------- 18. dec 15:24 ------------------

Michael A. Levi (forsker ved Brookings Institut med speciale i videnskab,
teknologi og sikkerhed):
"Under dække af et civilt energiprogram kan et land åbenlyst udvikle det
meste af et atomvåbenprogram under agenturets overvågning. Derefter kan
landet udvise agenturet og fortsætte med at bygge kernevåben."

Ligesom Saddam Hussein har "Ayatollah" Ali Khamenei og Ali Akbar Hashemi
Rafsanjani begået forbrydelse imod Menneskeheden, og den Internationale
Domstol i Haag SKAL udstede international arrest-ordre på dem. Præsident
Muhammed Khatami (heller ej demokratisk folkevalgt) har som
propagandaminister under Khomeini ligeledes et medansvar for forbrydelserne.
Således forsvarede han dengang, at 30.000 politiske fanger blev henrettet i
1988.

Hvis Menneskeheden vil overleve (her i atomalderen), bliver den tvunget til
at retsforfølge sådanne mordere (INDEN de kommer i besiddelse af A-våben).

2304-Break (2003-12-18, CET 18:13):
- "Det må du gerne (nedskrive: tænkte på om 2304 kunne finde på at sige:
"Please, stay alive")"

DADDY-Break (2003-12-18, CET 18:15):
- "med ordre fra Mig."

The servant of Michael.

File-name:
Iran underskriver atomaftale
0666 news:8K04b.62739$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
DADDY-responce, Luke 19,40 (2003-11-27, CET 23:29:52, Thursday)
0858 news:cPZxb.48762$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0953 news:kmiAb.53606$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0666+0395=1061

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom
dk.politik

"Kall, Mogens" skrev
(news:xplEb.61957$jf4.3...@news000.worldonline.dk...):

Kristeligt Dagblad skriver fredag den 19. dec. 2003:

Underskrift med skjult dagsorden

Analyse:
Skeptikere advarer mod overdreven glæde efter Irans underskrivelse af
ikke-spredningsaftalen for atomvåben

af Allan Sørensen, korrespondent i Mellemøsten

Irans underskrivelse af aftalen for ikke-spredning af atomvåben i Wien i går
vækker både optimisme og mistro. Umiddelbart virker underskrivelsen som et
positivt skridt, hvor det iranske præstestyre oprigtigt søger at efterleve
kravene fra EU, FN og USA om øget kontrol med det iranske atomprojekt, der
omfatter seks reaktorer. Iran fastholder, at landets atomprojekt ikke er
til fremstilling af atomvåben, men derimod til energifremstilling.
Ved nærmere eftersyn kan Irans underskrivelse af aftalen også ses som et
forsøg på at vinde nok tid og sympati fra det internationale samfund til at
fortsætte atomprojektet uforstyrret.
Hvordan det?
I praksis forholder det sig således, at den iranske underskrift ikke er
gyldig, før den accepteres af Irans parlament og republikkens øverste
åndelige leder, ayatollah Ali Khamenai. Og netop den proces, under hvilken
Det Internationale Atomagentur ikke kan udføre overraskelsesinspektioner på
iranske atomreaktorer, står til at blive meget lang varig.
Ayatollah Ali Khamenai, der ellers ikke plejer at bekymre sig for
demokratiske processer, har i denne uge lagt vægt på, at underskrivelsen af
aftalen skal gå gennem alle retsmæssige instanser, før han giver sit
endegyldige svar i sagen. Denne proces vil i bedste fald vare to til tre
måneder. I værste fald op til et år - og ifølge flere landes
efterretningsvæsener er Iran mindre end et år fra at udvikle sine første
atomvåben.
Khamenais usædvanlige insisteren på en langvarig bureaukratisk og
umiddelbart demokratisk behandlingsproces af sagen kan opfattes, som om den
øverste ledelse i Iran er ude på at vinde dyrebar tid.
Iran har meget at vinde i løbet de nærmeste måneder. For det første
vinder Iran Europas sympati ved at underskrive aftalen og letter dermed
noget af det internationale pres, der er blevet lagt på præstestyret i de
seneste måneder. For det andet er tidsfaktoren med til at forhindre en
eventuel amerikansk offensiv mod Iran, da USA næppe vil kaste sig ud i nye
krige i tiden inden præsidentvalget om et år. For det tredje kan Iran,
ifølge de skeptikere, der ikke tror på, at landets atomprojekt alene er til
energiproduktion, nå at udvikle sine første atomvåben i ventetiden under
dække af en tilsyneladende bureaukratisk og demokratisk proces.

(citat slut)

The servant of Michael.

0666+0407=1073

"Kall, Mogens" skrev
(news:QEGEb.62712$jf4.3...@news000.worldonline.dk...):

I går fredag kom der nye terrortrusler fra højsstående al-Qaeda medlemmer
via TV-stationen al-Jazeera.

Og kan læseren mon gætte, hvorfor terrortruslen blev fremsagt netop nu ?

Et bestillingsarbejde fra Teheran ?

-

The address is this:

International Court of Justice
Peace Palace
2517 KJ The Hague
The Netherlands.

http://www.icj-cij.org/

The servant of Michael.

0666+0414=1080

Joakim

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> via TV-stationen al-Jazeera.
>
> Og kan læseren mon gætte, hvorfor terrortruslen blev fremsagt netop nu ?

Mogens, jeg er bange for at det kun er dig, mig og et par enkelte andre
herinde, der kan se skrækscenariet; Et Iran med A-våben, et Iran som
toneangivende medlem i den arabiske verden.

Folk herinde er mere fokuseret på USA, døbt den store satan af netop Iran,
de er ikke i stand til at indse præstestyrets skræmmende doktrin.

--
Joakim, der nyder godt af diverse kulturberigede kulinariske
fortræffeligheder

"Kall, Mogens" skrev
> [...]

> via TV-stationen al-Jazeera.
>
> Og kan læseren mon gætte, hvorfor terrortruslen blev fremsagt netop nu ?

Og hovsa !

Iblîs medarbejdere tænkte:
"Den anklage kan vi ikke i længden leve med (sæt nu de kræver os til
regnskab). Kan vi modbevise det ? - Jo, dersom vi nu gentager en gammel
terrortrussel, kan enhver jo se, at anklagerne er grundløse."

Input News:
I går lørdag (20/12-03) offentliggjorde den arabiske TV-station
al-Arabiya en ca. 3 mdr. gammel terrortrussel fra Osama bin Laden.

"... Og så har vi jo også bevist, at han stadigvæk er i live (don't focus on
us)."

-

[...]

0666+0415=1081

"Joakim" skrev (news:bs1sot$nec$1...@sunsite.dk...):

> [...]
>
> Folk herinde er mere fokuseret på USA, døbt den store satan af netop Iran,
> de er ikke i stand til at indse præstestyrets skræmmende doktrin.

Det afgørende er IKKE, hvad folk her på dk.politik tænker, mener og siger.
Det afgørende er, hvad der sker ude i verden.

Måske en dag når bl.a. disse mennesker herinde går rundt på en
atomsønderskud atomruinhob planet - Gud forbyde det - kommer på bedre
tanker!

The servant of Michael.

0666+0416=1082