Derfor bliver fred umuliggjort i Mellemøsten ... :-(

"Jesus-loves-you" skrev
3513 news:MXzAd.78122$Vf.36...@news000.worldonline.dk

> I den muslimske erstatningsteologi, som blandt andet fremføres af
> Hamas, bliver Israel i Guds forjættelser erstattet med muslimerne.

and (til *sammenligning*) ...

3755 news:T6v3e.109133$Vf.41...@news000.worldonline.dk

> "Mr. D" skrev
>
> [ ... ]

Ordet & Israel skriver (nr. 1 Januar 2007, side 13-17)

=== citat start ===

Islams syn på Israel

af Ole Andersen

Koranen siger, at Israels profeter var sande profeter. Det var Gud, der gav
Israels folk landet. Alligevel nærer de fanatiske islamister et brændende
had til staten Israel og ofte også til det jødiske folk. Hvordan hænger det
sammen ?

Abraham, Isak, Jakob, Moses og David regnes af muslimer for at være sande
profeter. Koranen fortæller - ligesom Bibelen - at Gud lod Moses føre
israelitterne ud af Egypten for at give dem det forjættede land.

Hvorfor hævder fanatisk troende muslimer så, at israelitterne ikke har
ret til Israels land? Hvordan kan Hamas på den ene side tro på, at Gud gav
de gamle israelitter landet, og på den anden side føre en blodig kamp for at
udslette Israel i dag?

Det spørgsmål får et interessant svar i en artikel, der er offentliggjort
af The Palestinian Information Center. Centret kalder sig uafhængigt, men
palæstinensiske kilder med forbindelse til Fatah beskylder centret for at
være et dække for Hamas. Under alle omstændigheder har centret meget stor
sympati for Hamas og bruges ofte til at offentliggøre officielle udtalelser
fra Hamas og organisationens ledere.

Artiklen er ikke dækkende for alle muslimers syn, men den giver et
spændende indblik i den teologiske forståelse, Hamas og andre
fundamentalistiske muslimer har af jøderne og staten Israel.

Sande profeter - vantro folk

Udgangspunktet for artiklen er en usædvanlig stærk understregning af, at
Israels profeter var sande sendebud fra Gud. De var udvalgt til at plante
troen på én Gud, monoteismen, i det Hellige Land.

For forfatteren til artiklen er det så vigtigt at fastslå de israelitiske
profeters sanddruhed, at han ikke kan acceptere, at de tillægges syndige
eller umoralske gerninger. Han tager derfor skarpt afstand fra de
"forvanskede" beretninger om fejl hos patriarkerne og profeterne, der findes
i jødernes og de kristnes Bibel. Men han vender sig også skarpt imod de
muslimer, der tillægger Israels profeter fejl for på den måde at vise, at
Israel ikke er værdig til at eje landet. Det er ifølge artiklen en forkert
argumentation for et rigtigt synspunkt.

Israels profeter afviste afguderne og fastholdt troen på én Gud. De
bøjede sig for Guds åbenbaring. Derfor var de i virkeligheden "sande
muslimer" .

Ifølge koranen gælder det ikke mindst Abraham: "Abraham var hverken jøde
eller kristen. Han var en gudssøgende, der havde overgivet sig til Gud
[dvs. var muslim]. Han var ikke en af dem, der sætter andre ved Guds side.
De mennesker, der står Abraham nærmest, er dem, der fulgte ham; dernæst
denne profet og de, der tror [dvs.muslimerne]" (sura 3, 67-68, citeret efter
Ellen Wulffs danske oversættelse 2006).

Israels stamfader og Israels profeter var altså sande troende. Men det
gjaldt langt fra resten af Israels folk!

Forfatteren gør det klart, at "Den hellige koran har givet os
tilstrækkelige muligheder for at identificer den jødiske levemåde og har
advaret os mod deres udsvævelser og umoralitet".

På den baggrund tegner han et rendyrket antisemitisk billede af jøderne
og deres onde og feje natur. Med tilslutning citerer han følgende karikatur:
"Jødernes psykologiske temperament lå altid meget tæt op ad de mest
primitive nationer. Jøderne var genstridige, narre, tåber, primitive som dyr
og opførte sig som spædbørn."

Jødernes største fejl var dog, at de afviste profeterne. Også Jesus og
Mohammed afviste de.

Jøderne er derfor ifølge denne udgave af islam et uretfærdigt, vantro
folk, der har forvansket profeternes åbenbaring, forladt Guds vej og
korrumperet livet på jorden.

Løftet om landet

Artiklen understreger, at Gud gav det Hellige Land til israelitterne. "Vi
skammer os ikke over og tøver ikke med at nævne denne kendsgerning," skriver
forfatteren, "for ellers ville vi udtrykkeligt modsige den hellige koran."

Men Guds løfte om landet skyldtes, at israelitterne på det tidspunkt
repræsenterede monoteismen på jorden. Retten til landet var udtrykkeligt
gjort betinget af, at jøderne holdt fast ved monoteismen og Guds lære. Men
det gjorde de ikke.

"Da de afviste at tro på Gud, var ulydige mod hans sendebud, dræbte hans
profeter, brød deres pagter og eder, afviste at følge den islamiske
trosbekendelse forkyndt af Mohammed (fred og velsignelse være over ham), som
jødernes profeter havde forkyndt til deres folk ... , da kom Guds
forbandelse og vrede over dem."

Israels afvisning af islam betød, at de mistede retten til landet.

"Gud havde lovet at give det Hellige Land til Israels børn, da de fulgte
Guds lige vej, og profeterne var deres vejledere. Men da de ændrede
handlemåde og afviste Gud i vantro, blev denne ret omstødt."

I stedet gav Gud landet til tilhængerne af islam, der er de sande
efterfølgere af Israels profeter.

"Derfor blev den juridiske ret til at herske over landet overført til det
folk, der følger profeternes anvisninger og bærer deres banner, nemlig
islams folk. Spørgsmålet om, hvem der har den juridiske ret til at herske
over det Hellige Land, hænger ifølge vores forståelse ikke sammen med race,
slægtskab eller folk, men med hvem, der følger den korrekte lære."

Guds løfter til Abraham, Moses og David tilhører derfor i dag muslimeme.
Tilhængerne af islam har arvet retten til landet fra profeterne.

"Profeternes traditioner er vores [dvs. muslimernes] traditioner, deres
erfaringer er vores erfaringer, deres historie er vores historie, og den
juridiske ret, som Gud gav dem og deres efterfølgere til at herske over
dette velsignede land, peger frem på vores juridiske ret til at besidde
dette land og regere det."

For tilhængerne af denne udgave af islam er Guds vilje altså klar: Det
hellige land tilhører muslimerne!

Forfatteren fremfører yderligere to argumenter, der skal godtgøre, at
Guds løfte til Abraham i dag ikke gælder det jødiske folk, men
palæstinenserne. For det første henholder han sig til, at også araberne via
Ismael er efterkommere af Abraham og dermed arvinger til løftet. For det
andet påstår han, at de fleste moderne jøder slet ikke stammer fra Abraham,
men er efterkommere af mennesker, der i historiens løb er konverteret til
jødedommen.

Fra religion til politik

For muslimer, der deler Hamas' forståelse af islam, er konflikten mellem
palæstinensere og israelere først og fremmest en religiøs konflikt.

Staten Israels eksistens er et religiøst problem. Når jøderne ikke tror
på Mohammed, har de ingen ret til Israels land. At de alligevel siden 1948
har haft en stat i det Hellige Land er derfor i bund og grund blasfemi, en
bespottelse af Allah.

Israels eksistens er i strid med Guds vilje. Derfor har muslimer pligt
til at bekæmpe Israel.

For Hamas er dette ikke bare teologisk teori. Forståelsen af Israel som
et vantro folk og landet som retsmæssig islamisk ejendom er fuldstændig
bestemmende for organisationens politik.

Hamas' grundlagspagt fra 1988 begynder med et citat fra koranen, der
siger, at "Skriftens folk" er under Guds vrede, fordi "de ikke troede på
Guds tegn og slog profeterne ihjel med urette" (sura 3,112). Derefter følger
et citat af Imam Hassan al-Banna, der fastslår, at islam en dag vil udslette
Israel.

Pagten fastslår, at Hamas' udgangspunkt er, at hele landet er hellig
islamisk jord. Kampen for at udslette Israel er derfor en kamp for "at
rejse Allahs banner over hver eneste tomme af Palæstina". Guds beslutning
om, at Palæstina skal være islamisk, gælder alle generationer indtil
dommedag. Derfor er enhver politisk aftale, der giver afkald på en del af
Palæstina, i strid med Guds vilje og dermed ugyldig. Og derfor er kampen for
at befri landet en individuel pligt, der hviler på alle muslimer hvor som
helst (Hamas-pagten paragraf 6, 11 og 14).

Hamas' teologi er altafgørende for at forstå Hamas' politik. Mange i
Vesten mener, at der ville blive fred, hvis bare Israel ville trække sig
tilbage fra Vestbredden. Men de overser Hamas' teologi. Islam giver - i
Hamas' udlægning - muslimerne den juridiske ret til hele landet. Der er
derfor religiøse grunde til, at Hamas ikke kan "nøjes" med en palæstinensisk
stat på Vestbredden og i Gaza.

"Erstatningsteologi"

Hamas' teologiske forståelse af de løfter om Israels land, som Gud gav til
Israels folk, kan med en vis ret kaldes for "erstatningsteologi". På grund
af Israels vantro og afvisning af islam, har muslimerne erstattet
israelitteme som de retmæssige ejere af landet.

Der er dog en grundlæggende forskel på den islamiske erstatningsteologi
og den erstatningsteologi, der har præget en del af den kristne kirke i
lange perioder af kirkehistorien. Mens kirkens erstatningsteologi ønsker at
tage udgangspunkt i Bibelen, afviser islam Bibelen og tager udgangspunkt i
koranen.

Men der er også ligheder. Begge former for erstatningsteologi
fastholder, at Gud åbenbarede sig for Abraham og Israels profeter og gav
landet til dem. Og begge former hævder, at Israels vantro medførte, at Gud
forkastede dem og overdrog landet til nogle andre. Kirkelig
erstatningsteologi hævder, at kirken i dag har indtaget Israels plads og
overtaget Israels løfter. Islamisk erstatningsteologi hævder, at muslimerne
i dag er de sande troende, der har overtaget Guds løfte om landet.

Vurderet på Bibelen holder ingen af disse erstatningsteologier.

Når det gælder frelsen, siger Bibelen udtrykkeligt, at hver enkelt
israelits frelse er afhængig af, om han lever i en sand tro på Gud. Sådan
har det været fra Abraham til i dag. Derfor har det til enhver tid været
sådan, at kun en del af Israels folk var Guds sande børn og blev frelst.

Men når det gælder Israels rolle som Guds folk, er det anderledes. At
være Guds folk vil sige at være det redskab, Gud bruger på jorden dels til
at gennemføre sin frelsesplan og dels til at åbenbare sig igennem. Dét er
Israel. Dem brugte Gud, da han gav menneskeheden Bibelen. Dem brugte Gud,
da han sendte Messias til verden.

Gennem historien har Gud brugt Israel som sit redskab både i tider, hvor
folket troede, og i tider, hvor folkeflertallet var vantro. Derfor
forbliver folket Israel i bibelsk sprogbrug Guds folk - også på de
tidspunkter, hvor næsten hele folket lever i frafald.

Så længe jorden står, vil Gud ikke forkaste Israel som sit folk, uanset
hvor stort frafaldet måtte være, siger både Det Gamle og Det Nye Testamente
(Jer 31,35-37 og Rom 10,21-11,2).

Derfor står også Guds løfter om landet ved magt. Selvom Israel er
frafaldent. Derfor er Israels folk ikke erstattet af andre - hverken
muslimer eller kristne.

Gang på gang lovede Gud i Det Gamle Testamente Israels folk, at de en dag
på trods af deres frafald skal vende tilbage til Israels land og blive
frelst fra deres frafald (Ez 36,22-32).

Dette løfte blev sammen med alle de andre løfter til Israels forfædre
stadfæstet af Jesus (Rom 15,8). Derfor kan Det Nye Testamente proklamere,
at han, Jesus Messias, nu er i himlen, indtil de tider kommer, hvor alt det,
som Gud lovede gennem Israels profeter, skal ske (ApG 3,20f).

Kilde
Artiklen The Land & History: The history of Palestine pre-Islam findes på
intemetsiden www.palestine-info.co.uk , der drives af The Palestinian
Information Center, der er nært tilknyttet Hamas.

Iran, islam og Israel

Irans præsident Mahrnoud Ahmadinejad er shia-muslim og tilhører altså en
anden retning i islam end det sunni-muslimske Hamas. Men når det gælder den
teologiske forståelse af Israel, er der ingen forskel på Irans præsident og
Hamas. Begge bygger deres had til staten Israel på deres forståelse af
Israels eksistens som en hån mod islam.

Det er baggrunden for en række udtalelser af præsident Ahmadinejad:

* "At anerkende Israel er en utilgivelig forbrydelse" (Tehran Times
31.10.2005).

* "Den palæstinensiske bevægelse er ikke begrænset til en bestemt
geografisk region, men føres på vegne af hele den islamiske folkemængde og
er afgørende for islams fremtidige skæbne. Det vigtigste ideal for den
islamiske verden er befrielsen af hele Palæstina. Islams prestige må
bevares" (tale til Hamas-leder Khaled Mishal citeret af Irans officielle
nyhedsbureau IRNA 12.12.2005).

* "Palæstina-spørgsmålet er ikke en sag, der vedrører en speciel gruppe
eller race, men en islamisk sag, der tilhører hele den islamiske
folkemængde" (tale til International Congress of Support for Palestine
Islamic Revolution 12.12.2005 citeret af IRNA).

* "Palæstina er centrum i de afsluttende faser af kampen mellem islam og
arrogance" (tale i Damaskus 20.1.2006 citeret af IRNA).

* "Den endelige løsning på Mellemøst-krisen er elimineringen af det
zionistiske regime. Den manglende enhed i den islamiske verden stammer fra
det zionistiske regimes sammensværgelse" (tale i Malaysia 3.8.2006 citeret
af IRNA).

* "Vi har et stort ansvar i dag, som kræver, at vi er fuldt ud forberedt,
og jeg er sikker på, at vi i nær fremtid vil blive vidner til sammenbruddet
af det zionistiske regime, denne kræftsvulst i Mellemøsten" (tale 3.1.2007
citeret af IRNA).

=== citat slut ====

Hmm ... det minder mig for resten om ...

4937 news:kAaff.547$Cl2....@news000.worldonline.dk

> Der sad to tosser på en bro.
>
> Den ene sagde: "Mig ka' flyve". Og så hoppede han ud.
>
> SPLAT lød det nede fra Afgrunden°.

(memory-input fx. Nazi-Tyskland år 0, dvs. maj 1945 e.Kr.)

Længe leve det religiøse vanvid. Hip, hip, hurra ... :-(

Øh ... et berettiget spørgsmål melder sig:

Hopper den anden tosse også ud ?

Prognosisk set: Ja ... :-(

Hvorfor ?

Fordi han er en tosse!

Den kloge - derimod ...

1609 news:0RJ0c.102190$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> 96-09-15.RU1
[ ... ]
> Ordsprogenes bog kap. 27,12.2:
>
> "Den fornuftige ser faren på forhånd og undgår den -
> i tide ! -

Men det er ikke nemt, ET, at overbevise tosser uden forstand...

ET-Break:
(2007-02-05, Monday, CET 12:42, GMT 11:42)
- "Let's try."

Yes, of course (så dum i knolden kan arten da vel heller ikke være) ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6022 news:8qpxh.48$gy2...@news.get2net.dk

Info: 5965 news:3hEfh.94$Yz5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
File-number: 6023

"Jesus-loves-you" skrev
6023 news:bFFxh.36$hH...@news.get2net.dk

[ ... ]

> [...]

[ ... ]

> * "Den endelige løsning på Mellemøst-krisen er elimineringen af det

News:

=== citat start ===

DR1 s145 man 05 feb (2007, CET) 17:50:37

14:21 (CET, red.)

Iran lægger op til konfrontation

Iran lægger op til endnu en
konfrontation om landets atomprogram.

Ifølge europæiske diplomater har Iran
installeret 328 nye centrifuger i sit
underjordiske atomkraftværk, der på
sigt kan producere beriget uran.

Hvis de iranske myndigheder engang
starter centrifugerne, vil det medføre
en alvorlig forværring af striden med
Vesten.

USA fik i december FN's sikkerhedsråd
til at vedtage sanktioner mod Iran på
grund af landets atomprogram.

Iran siger, det alene har planer om at
producere atomenergi til civile formål.

=== citat slut ====

Memory-input (Mig vil ha' bomben.) ...

3624 news:uI1Od.98383$Vf.38...@news000.worldonline.dk

> "Ayatollah" Khomeini:
>
> === citat start ===
>
> Krig er en velsignelse for verden og for ethvert land ...
>
> At dræbe de vantro er den højeste opgave, Allah har givet menneskeheden.
>
> === citat slut ====
>
> NB! Kilde IKKE efterkontrolleret, men det skal nok være korrekt.
>
> Jesus siger:
>
> "Vogt jer for de falske profeter ..."

and ...

3620 news:nw_Nd.98358$Vf.38...@news000.worldonline.dk

> [...]
> Irans atomprogram, Hasan Rowhani ...
>
> ... der også er sekrætær i det nationale
> iranske sikkerhedsråd.
>
> Rowhani fortæller desuden, at kerne-
> kraft-forskere over hele landet har de
> fornødne midler til produktion at vå-
> ben, hvorfor et amerikansk angreb ikke
> kan ødelægge alt.
>
> 8. feb 07:28
> === citat slut ====
>

> Du har nu følgende valgmulighed:
>
> 1.
> At få én iransk atombombe i knolden.
>
> 2.
> At få hundredevis af iranske atombomber i knolden.

Som sagt:

> 4937 news:kAaff.547$Cl2....@news000.worldonline.dk

> (memory-input fx. Nazi-Tyskland år 0, dvs. maj 1945 e.Kr.)
>

> Længe leve det religiøse vanvid. Hip, hip, hurra ... :-(

Mig ka' også flyve, sagde "Ayatollah" Khomeini, og sprang!

[ ... ]

> [...]
> (2007-02-05, Monday, CET 12:42, GMT 11:42)
> - "Let's try."
>
> Yes, of course (så dum i knolden kan arten da vel heller ikke

Eller hva' ?

-

Last file-OUTPUT:
[...]

File-number: 6024

"Jesus-loves-you" skrev
6024 news:7RJxh.56$wO...@news.get2net.dk

[ ... ]

News:

=== citat start ===

SVT Text 134 Tor 08 feb (2007, CET) 18:56:02

Irans ledare hotar slå till øverallt

Ayatolla Ali Khamenei, Irans høgste
ledare, hotar att slå till mot varje
angripare, rapporterar iransk tv.

-Fienden vet mycket væl att varje ag-
gression kommer att leda till en reak-
tion (...) mot angriparna och deres
intressen runtom i værden, sade han.
Bush har sagt att han inte vill inva-
dera Iran, dæremot øka trycket på dem.

=== citat slut ====

and ...

=== citat start ===

SVT Text 135 Tor 08 feb (2007, CET) 19:02:07

(Nyheter efter kl 16, CET, red.)

USA førnekar anfallsplaner mot Iran

USA har inga planer på att anfalla
Iran. Det førklarade Vita huset i dag,
timmarna efter att Irans høgste ledare
hotat med hæmnd mot amerikanska
intressen øver hela værlden om USA
angriper Iran.
=== citat slut ====

What's wrong, "Ayatollah" Khomeini - Are you just a "lillte" bit paranoiac
or something already happened inside "your" country ?

Yes, it's correct, that USA can bluff with many things, include the
Chicago-UFO, ...
6003 news:FMurh.60$417...@news.get2net.dk
... and of course also the ET-meteors, ...
6021 news:d0pxh.46$cY...@news.get2net.dk

... but they can NOT bluff with the sign 7 days *before* the Tsunami!
5676 news:IZTKg.32$lO5...@news.get2net.dk

So, *who* is after you (and your men) ?

Them (outside there in space) ?

Maybe ... :-)

Reason ?

Crime against humanity!

ET-Break:
(2007-02-08, Thursday, CET 19:28, GMT 18:28)
- "Exactly!"

Get them, Sir ... :-)

-

Last file-OUTPUT:
6042 news:JZFyh.34$Fk2...@news.get2net.dk

Info: 5965 news:3hEfh.94$Yz5...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).

File-number: 6043

"Jesus-loves-you" skrev
6043 news:R7Kyh.75$dB7...@news.get2net.dk

[ ... ]

> [...]
> Chicago-UFO, ...
> 6003 news:FMurh.60$417...@news.get2net.dk
> ... and of course also the ET-meteors, ...

(2007-02-09, Friday, CET 15:15, GMT 14:15)
- "Report it."

Yes, Sir:

=== citat start ===

TV2 TEXT (p128, Norway) Fre 09.feb (2007, CET) 14:13:27

- Drept av meteoritt

Tre mennesker ble drept og fire
skadd i en indisk landsby torsdag.
-Det var en meteoritt, hevder
øyevitner. Ifølge innbyggere i
landsbyen Banchola i delstaten
Rajastan satt ofrene på et jorde da et
"objekt" falt fra himmelen og traff
dem, melder nyhetsbyrået IANS skriver
Fedrelandsvennen.no.

=== citat slut ====

Hmm ... meteor-nedslag kan åbenbart være *dødelige*!´

(Måske bør man holde sig i en vis afstand fra "visse" elementer, bare sådan
for en sikkerheds skyld!)

Memory on:
6046 news:Df%yh.109$M4...@news.get2net.dk

> ET-Break:
(2007-02-07, Wednesday, CET ...)

> [...]
>
> Crime against humanity!
>
> ET-Break:
> (2007-02-08, Thursday, CET 19:28, GMT 18:28)

-

Last file-OUTPUT:
[...]

File-number: 6047