Et råb om frihed i Iran (0184)

1 view

Gratis-avisen metroXpress skriver Tirsdag den 26. november 2002

(side 6, Klummen)

af Farshad Kholgi, Skuespiller
Et råb om frihed i Iran

I 1979 blev Iran besat af mullaherne ved, at de
lovede folk gratis biler og olie. Dette Goebbels-
agtige svindelnummer antændte den største inter-
nationale katastrofe i menneskehedens historie
siden atombombens opfindelse. En fundamenta-
listisk stat i en af verdens farligste krudttønder
regeret af analfabetiske imamer blev grundlagt.
Et diktatorisk regime, som siden 1979 har været
årsag til millioner af uskyldige menneskers død, un-
dertrykkelse af menneskerettigheder, kønsapart-
heid, hjernevask, træning og økonomisk støtte til
internationale terrororganisationer, ødelæggelse af
den persiske kultur og indførelse af barbariske love,
og ikke mindst cirka fem millioner iranske
flygtninge verden over.

Men nu, 24 år efter, har det iranske folk fået
nok af fundamentalisterne. Siden 11. sep-
tember har mullaherne været vidner til de
største demonstrationer imod sig. Unge, gamle,
kvinder og mænd er begyndt åbent og modigt at
sætte sig op imod det umenneskelige styre og dets
menneskefjendske tankegang.
Iran har brug for reformer. Mullahernes snedige
trick i 1997 med at udpege en 'reformvenlig' figur
var kun spil for galleriet. Allerede dengang vidste re-
rimet, at der måtte gøres noget, hvis de ikke skulle
miste magten i Iran. De delte sig op i to lejre. Den
reformvenlige fløj og den konservative. Det gav
iranerne et lille håb og mullaherne en smule tid.
Valget stod mellem pest og kolera.

Den såkaldt reformvenlige figur Khatami blev
valgt med støtte fra 77 procent af vølgerne. Et
klart signal til regimet om, at nye tider er øn-
sket. Små kosmetiske friheder blev halvhjertet
gennemført. For eksempel ved at give kvinderne lov
til at gå med lidt makeup - dog stadig pakket ind i et
telt - men de grundlæggende reformer udeblev. I en
kort periode fik nye reformvenlige aviser lov til at
udtrykke sig frit. Men en smule ytringsfrihed i en
religiøs stat er syndigt. Oplysning er modgift mod
fanatisme. Disse aviser blev hurtigt lukket, og deres
redaktører fik religiøse segl for munden og sat i
fængsel.
Iranerne kræver grundlæggende ændringer i
samfundet. Deres ønske er at skifte hadet ud med
håbet, døden med livet, tørklædet med skønheden,
terroren med kreativitet, bomber med bøger. At
skifte offentlige hængninger og steninger ud med
civilisation. At skifte præsteskabet ud med demo-
krati.

Den iranske mor ønsker uddannelse og op-
lysning for sit barn. Den iranske studerende
ønsker viden i stedet for religiøs hjernevask.
Den iranske kvinde og mand ønsker personlig fri-
hed til at kunne bestemme over deres eget liv. Den
iranske familie ønsker at fejre sine børn og opleve
dem blomstre - i stedet for at begrave dem. Det
iranske folk ønsker at leve i år 2002 i stedet for år
651.
De massive demonstrationer i den sidste tid er et
levende bevis på den udvikling. Som et folk med de-
mokratisk sindelag er det vores pligt - også her i
Danmark - at støtte vore medmenneskers råb om
frihed. Det er vigtigt at sætte fokus på den dra-
matiske udvikling i Iran. Det er vigtigt at skelne
mellem mullaherne og det iranske folk. Iran har
brug for frie valg, hvor befolkningen frit og
beskyttet af det internationale samfund kan nå
deres mål: Et demokratisk Iran
--- END og News --------------------------------

Seneste nyt:

DR 1 TextTV 151 tir Nov (2002, CET) 21:10:25

Studenterledere anholdt i Iran

Fem iranske studenterledere, der har
stået bag de største demonstrationer
for demokrati i landet i tre år, blev
tirsdag fængslet.

Der ventes flere anholdelser, som kan
puste nyt liv i demonstrationerne, som
ellers er taget af i styrke de seneste
dage.

De studerende har i to uger holdt møder
dagligt, boykottet undervisningen og
stillet krav om ytringsfrihed og
politiske reformer.

Årsagen til demonstrationerne er, at
den reformvenlige akademiker Hashem
Aghajari er blevet dømt til døden.
--- END of News ---------------------------------

Please (every victims) call to court (and bear witness to their crimes):

International Court of Justice
Peace Palace
2517 KJ The Hague
The Netherlands.

or E-mail:

ma...@icj-cij.org

http://www.icj-cij.org/

Make-this-world-better!

Mvh
Mogens Kall
The servant of Michael
Internal:

File-name:
Et råb om frihed i Iran (0184)

This file has been send to
dk.politik

Time for OUTPUT:
2002-11-26, Tuesday, CET 22:20

Jørgen Grandt

Kall, Mogens <mogen...@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:3BRE9.43258$HU.29...@news010.worldonline.dk blandt andet:

> Gratis-avisen metroXpress skriver Tirsdag den 26. november 2002
>
> (side 6, Klummen)
>
> af Farshad Kholgi, Skuespiller
> Et råb om frihed i Iran
>

> I 1979 blev Iran (...) [klip]

Vil du ikke være rar at koge avisartikler og lign. ned til et resume i stedet for at
smaske os héle smøren lige i synet? Henvis os evt. til de fundne guldkorn med et
link; den slags er umådelig populært. Og ikke mindst: Indvi os i *dit eget* synspunkt,
som vi andre så kan reagere på. Please ...

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus men)
"Folk som ved hvad der er bedst - hærger verden som en pest"

arc@na

"Jørgen Grandt" <Unst...@ButOnCable.dk> wrote in

> Vil du ikke være rar at koge avisartikler og lign. ned til et resume

Fin artikel, som man ellers ikke ville have læst. Eh???? ??

--
Greetings,
arc@na

Knud Larsen

"Jørgen Grandt" <Unst...@ButOnCable.dk> wrote in message

> [...]
eget* synspunkt,
> som vi andre så kan reagere på. Please ...

Når der nu ikke er noget link, som fx her? Og hvorfor skulle man ikke læse
den smule, når man nu er igang?

Kommentarer til artiklen er selvfølgelig velkomne.

mvh K L

David T. Metz

Knud Larsen skriblede:

> Kommentarer til artiklen er selvfølgelig velkomne.

Hvad så? Du støtter Moseandens spam?

David

Knud Larsen

"David T. Metz" <dtm...@cbs.eu> wrote in message

> Knud Larsen skriblede:

> Hvad så? Du støtter Moseandens spam?

Jeg læste med interesse indlægget af Farshad Kholgi, hvis det eller ikke er
på Nettet, er det da fint at få det her. Hvorfor er det spam?

mvh K L

David T. Metz

Knud Larsen skriblede:

Jeg tør ikke dømme dets ægthed, da jeg typisk ikke læser gratisaviser og de
ikke er tilgængelige nogen steder on-line (fx. infomedia).

Da indlægget stammer fra mosegrisen er det pr. definition spam og
tvivlsomt.

David
PS: hvis du ikke ved hvad jeg taler om, så søg op "søren mosegaard"

Peter Morris

Jørgen Grandt <Unst...@ButOnCable.dk> wrote:

> Vil du ikke være rar at koge avisartikler og lign. ned til et resume i
> stedet for at smaske os héle smøren lige i synet?

Stop din klagesang, ingen tvinger dig til at hente artiklen.

-- :o) Peter +45 5192 3981 http://haxor.dk ,
http://neglesaks.dk/islamnyt/ Iøvrigt mener jeg, at alle kriminelle
fremmede bør hjemsendes prompte.

Peter Morris

Kall, Mogens <mogen...@12move.dk> wrote:

> Gratis-avisen metroXpress skriver Tirsdag den 26. november 2002
>
> (side 6, Klummen)
>
> af Farshad Kholgi, Skuespiller
> Et råb om frihed i Iran

Farshad er genial. Ej blot som skuespiller....

Peter Morris

David T. Metz <dtm...@cbs.eu> wrote:

> Da indlægget stammer fra mosegrisen er det pr. definition spam og
> tvivlsomt.

Pladder. Farshar Kholghi er en kendt skuespiller og anti-Islamisk
fortaler her i Danmark.

Jørgen Grandt

Peter Morris <sut...@fedespammersvin.dk> skrev:

> Stop din klagesang, ingen tvinger dig til at hente artiklen.

Peter - du stolte bærer af et bibelsk navn: Der var netop *ikke* tale om at
skulle *'hente'* artiklen hvis man ville læse den. Havde du læst trådstarten
ville du have set at denne i sig selv indeholdt artiklen - i form af et citat på
størrelse med gennemsnittet af en vedkommende historie i Ekstra Bladet ...

--
Jørgen Grandt
"Max? Nej, jeg foretrækker min. brug af komma!"