McCains redningsplan med nye forbedringer - Was: ... Brown ... *pyramidespil* må høre op

"Jesus-loves-you" skrev
8085 news:gci6l1$13lo$1...@newsbin.cybercity.dk

> [...]
> ... > Hvis de var bestemt af, hvad det forventede afkast fra virksomhedens
> ... > drift ville være, så ville en akties kurs kun ændres langsomt eller
> ... > som følge af ændring i virksomhedens produktions/afsætnings formåen.
> ... >
> ... > Istedet er aktiekurserne bestemt af en forventning om hvad andre vil
> ... > give for aktien. Altså spekulativt bestemt. J.Nielsens analogi med
> ... > aberne rammer faktisk ret godt.
> ... > Pudsigt nok er det ikke forbudt, selv om det i væsen ikke er
> ... > forskelligt fra pyramidespil, der er forbudt.
[ ... ]

[ ... ]
[ ... ]

News:

=== citat start ===

DR1 s155 fre 10 okt (2008, CET) 10:19:16

06:19

Børserne skal være hysteriske

=== citat slut ====

Hmm ... (input memory from) ...

8048 news:gc0q3h$ok9$1...@newsbin.cybercity.dk

Øh ... Det blev sagt, at ...

(Message will be send out soon.)

Last OUTPUT: 8087 news:gcloj9$2ebp$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8088

News:

Børserne skal være hysteriske

Det kan virke voldsomt, men de seneste
ugers ekstreme udsving på aktiemarkedet
har været nødvendige.

Uden dem ville centralbanker og
regeringer ikke have forstået alvoren i
den situation, økonomien står i lige
nu. Det mener global strateg i SEB
Enskilda, Lars Møller Pedersen.

- Aktiemarkedets rolle er lige nu at
sende signaler til de globale
beslutningstagere, fordi risiciene
vedrørende vækst og ikke mindst
inflation har ændret sig meget drastisk
over de seneste fem-seks måneder.

Han mener, at det er helt nødvendigt
med de store udsving, vi ser.

=== citat slut ====

Hmm ... (input memory from) ...

8048 news:gc0q3h$ok9$1...@newsbin.cybercity.dk

Øh ... Det blev sagt, at årsagen til den finansielle krise har sit ophav i
USAs boligsektor; idet ...

8047 news:gbve9r$83k$1...@newsbin.cybercity.dk

> Sådan konkluderer professor i økonomi
> og Nobelpristager, Joseph Stiglitz.
>
> - Irak-krigen førte til en stigning i
> olieprisen. derfor brugte USA flere
> penge på at importere olie, hvilket
> svækkede økonomien. Og for at modvirke
> det pumpede USA's Forbundsbank Likvi-
> ditet ud og lempede reglerne og skabte
> dermed en fest på boligmarkedet og et
> forbrugsboom, siger han til TV AVISEN.
>
> Årsagen til krisen er netop boomet på
> boligmarkedet og forbruget, siger han.

(Manden har delvist ret i dette.)

Og noget tyder på, at den finansielle "lavine" IKKE vil stoppe førend netop
lige præcis *dette* specifikke problem er løst, fordi kendsgerningerne nok
er, at amerikansk økonomi - reelt set - fortsat udgør en meget så stor andel
af verdensøkonomien.

McCains forslag går ud på (noget i retning af), at nogle af de amerikanske
skatteyderes penge bruges til at omlægge dårlige boliglån, således at
amerikansk økonomisk betrængte boligejere fortsat kan blive siddende i
deres hus.

Og det er jo meget fint (for disse boligejere), men det koster penge; rigtig
MANGE penge for de amerikanske skatteydere!

Compare with ...

7314 news:l_yWi.4$7x...@news.get2net.dk

Her i Danmark plejer vi i hvert fald kun meget sjældent at forære bort vores
penge; fordi disse penge jo har kostet os mange arbejdstimer at indtjene.

Så idéen går i al sin enkelhed altså ud på, at nedbringe dette *underskud*
(den amerikanske hjælpepakke) fra 100% tab til 95% (eller meget gerne noget
som er lavere) ... :-)

Desto mindre tabet bliver, desto mindre vil hjælpepakken belaste den
amerikanske samfundsøkonomi.

Herved undgås - eller i hvert fald - hæmmes lavkonjunktur.

Så hvordan kan denne redningsplan lade sig gøre ?

Øh ...

Som boligejer bliver du nødt til at erkende følgende (det gælder også os her
i Danmark og - for øvrigt - alle andre steder):

Tæring efter næring
(et gammelt husmoderråd)

Du er IKKE længere i stand til at betale dit lån tilbage. Du har - om jeg så
må sige - nu fremover "kun" råd til at eje fx. ½ hus.

Og banken (eller den kridit-instans), som har lånt dig pengene, har sådan
set ret til at indkassere deres tilgodehavende ved at sælge dit hus.

Så når vi som samfund går ind og hjælper dig økonomisk, da er det da vel
meget rimeligt, at vi også får vores andel af kagen, dvs. at vi bliver
*medejere* af dit hus (og derfor også har medindflydelse på, at denne vores
investering ikke går tabt), apropos (noget lidt i retning af)
Andelsbevægelsen her i Danmark.

Er dette et rimeligt fair krav ?

(Alternativet var som sagt, at du må gå fra hus og hjem.)

Nogle af Jer vil sikkert hertil svare 'nej', fordi ... (uafhængighed eller
noget andet) ...

Men til alle de af Jer som går ind på denne aftale, da må Jeres krav så
være, at vi (samfundet) IKKE udnytter situationen spekulativt og ligefrem
tjener penge på denne Jeres økonomiske ulykke.

(Dette krav finder jeg *også* rimeligt.)

So - Do we have a deal ?...

ET-Break:
(2008-10-10, Friday, day no 284, CET 11:47, GMT 09:47, ET 05:47, Wall Street
05:47)
- "Or what."

Last OUTPUT: 8088 news:gcn5t1$2ube$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8089

"Jesus-loves-you" skrev
8089 news:gcn9ar$2vj8$1...@newsbin.cybercity.dk

Cool cash ("Fort Knox output") now more then 2.000 mia.$.

Så mangler vi blot at overføre pengene til *min* konto, apropos
Olsenbanden ... :-)

Nå, spøg til side ...

News:

=== citat start ===

SBS NET (p128) Sø.12 okt 12:45:48

Real time:
(there was some kind of errors)
Man 13 okt (2008, CET) 21:55:48

Obama lancerer redningsplan

Den demokratiske præsidentkandidat
Barack Obama giver sit bud på, hvordan
USA kommer ud af det økonomiske
dødvande. Planen vil give
skattefordele til virksomheder, der
skaber nye job. Obama vil også komme
trængte boligejere til undsætning.
"Vi bliver nødt til at lave en
økonomisk redninfplan for
middelklassen, og vi bliver nødt til
at gøre det nu," sagde Barack Obama,
da han talte i Toledo i staten Ohio,
Ifølge AFP. I talen holdt Obama focus
på at skabe flere jods i USA

lev. af www.newspaq.dk 13-10-2008 21:17

=== citat slut ====

Fint nok ... :-)

Hmm ...

700 mia. $
(Det er jo vanvittig mange penge!)

Ku' de være blevet brugt anderledes ?
(måske endog bedre)
(Eller måske i hvert fald også på ...)

Compare with

Einem (Natinal) Health Service (Medicaid)
(En offentlig) Sygesikringsordning (for alle amerikanere)
(Dette forslag blev gennem Hillary Clinton nedstemt i 1996)

I do still have a dream...

ET-Break:
(2008-10-14, Tuesday, day no 288, CET 12:18:59, delay -00:00:09)
(2008-10-14, Tuesday, day no 288, CET 10:18:50)
- "Certainly."

And ?

ET-Break:
(2008-10-15, Wednesday, day no 289, CET 15:50, GMT 13:50)
- "That about you."

CET 15:50
- "(Obama)."

CET 16:00