Den islamiske reformation - Was: Ytringsfrihed og blasfemi

"Kall, Mogens" skrev
1610 news:gRJ0c.102192$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> [...]
> vers, som vi nikker genkendende til. Det drejer sig først og fremmest
> om, hvorledes et menneske bør leve: At gøre det gode og forsage det
> onde. At behandle sine medmennesker med respekt.
>
> Derfor er det også med dyb bedrøvelse vi konstaterer, at muslimer
> i Tyrkiet han kontaktet galningene fra Tehran. Disse er jo IKKE ægte
> muslimer, skønt de gør krav herpå. De har myrdet i flæng úskyldige
> mennesker både i ind- og udlandet.
> Hvordan kan nogen af Jer komme på den skøre ide at gøre fællessag
> med disse mordere? Kender I da slet skrifterne?
Rettelse: Kender I da slet ikke skrifterne?

> [...]
> brede sin religion. Forsvarskrigen førtes for religions-
> frihedens skyld. Se (eget: Sûra) 22:40-41, som viser, at
> krigen også førtes til forsvar for jøders og kristnes,
> ja for alles frihed.
>
> Kilde: Koranen, Bind I,II og III, Copyright by Borgens
> Forlag. På dansk ved A.S.Madsen, 1967. Islams Ahmadiyya
> Mission i Skandinavien, Ramadân 1386. Kamal Yousuf,H.A.
>
> Svar os nu på dette spørgsmål: Er I ægte muslimer?
> Hvis dette vitterlig er tilfældet, da er I også forpligtet til at le-
> ve efter Koranens bud. Gør IKKE fælles sag med morderne, Sûra 2,12-15.

News:

(Kilde: Kristeligt Dagblad, Fredag den 29. februar 2008, side 4)

=== citat start ===

Tyrkiet vil ændre islamiske tekster

Den tyrkiske regering er på vej med en genskrivning af islamiske
hadithsamlinger, hvor blandt andet kvindesynet bliver ændret

Bjarne Nørum skriver fra Storbritannien

Intet mindre end en islamisk reformation. ... Den nye udgave skal gøre op
med kvindehad samt forældede og anti-kristne budskaber.
- Vi kan påvise, at nogle af hadith'erne er opfundet hundreder af år
efter, at profeten Muhammed døde, for at opfylde kravene i en ny samtid. Du
kan se budskaber om, at der var, hvad profeten beordrede, men vi kan påvise,
at det blev indført i den islamiske tradition fra andre kulturer, siger
Felix Koerner til BBC.
Som et eksempel giver han omskæring af kvinder.
=== citat slut ====

Altså:

(Lyt til et godt råd)

Hvis en hadith af en-eller-anden grund er i uoverensstemmelse med selve
Koranens ord, da bør det være Koranens ord, som har den største autoritet,
og dermed også dén (modsat en hadith), der giver grundlaget for en religiøs
Sharia-lovgivning.

Når der således fx. står i Koranen, at der IKKE må være tvang i religionen,
da kan en Sharia-lov (på grund af dette Koranvers) IKKE legitimere tvang.

Ellers bringer I jo skam over Jeres religion ved at ophøje Sharia-lover over
Koranen, apropos SHIRK (Afgudsdyrkelse; dét, at sætte noget ved siden af
Allah['s ord i Koranen]).

Forbuddet mod tvang gælder også billedforbuddet, idet ...

(Kilde: Kristeligt Dagblad, Onsdag den 13. februar 2008, side 2)

=== citat start ===

Der findes intet billedforbud i Koranen.

Billedforbuddet blandt sunnimuslimer stammer fra Mekka. Da profeten Muhammed
vendte tilbage til Mekka fra Medina i 630, ødelagde han billeder af en række
guder (*1) ved Kaba'en - den sorte terningformede bygning - som er et af
muslimernes hellige steder. En anden fortælling om billedforduddet (error:
billedforbuddet) er, at en hadith - en fortælling om Muhammeds gøren og
laden - beretter, at Muhammed nægtede at gå ind i et hus, før billederne på
væggen var fjernet.
Oprindeligt dækkede billedforbuddet alt levende: mennesker, dyr,
planter - og profeter.

Alligevel er Muhammed i de første århundreder i islams historie blevet
portrætteret flere gange - men aldrig som karikatur.

Shia-islam - statsreligionen i Iran - har aldrig overholdt et billedforbud.
Både Huhammed og ikke mindst shia-islams store martyrer: Hassan og Hussein
findes afbilledet både i Iran og ved shia-moskeer verden over.

=== citat slut ====

*1:
ET-Break:
(2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 11:14, GMT 10:14)
(just some few seconds before CET 11:15)
- "Med venlig hilsen."

Havde der været et billedforbud i Koranen, da måtte ordlyden nødvendigvis i
så fald have været (omtrent):

Der må ikke være tvang i religionen, dog må du IKKE gøre dig
billeder; idet du jo måske så kunne finde på at *tilbede* disse
billeder, hvilket jo er afgudsdyrkelse (SHIRK); dét, at sætte noget
ved siden af Mig, Allah !!!

Denne fare for afgudsdyrkelse mht. tilbedelse af billeder er dog ikke særlig
stor hvad angår de danske karikatur-tegninger, idet nogle af dem jo ligefrem
*kritiserer* Muhammed, og dermed fratager ham retten til at være en
ufejlagtig profet.

Bemærk - for øvrigt - at Koranen godt må kritisere andre religioner,
herunder Jødedommen og Kristendommen. Den tillader sig i hvert fald at gøre
det!
Og da der IKKE må være tvang i religionen afstedkommer dette så også
uundgåelig, at ytringsfrihed er tilladt (*2) ...

*2:
CET 11:31
- "Amen."

... Ellers skulle der jo have stået (omtrent):

Der må ikke være tvang i religionen, dog må du IKKE kritisere dig
selv og andre.

Men, men, men ...

Input memory:
> [...]
> om, hvorledes et menneske bør leve: At gøre det gode og forsage det
> onde. At behandle sine medmennesker med respekt.

Blot fordi der IKKE er et direkte forbud mod dit-og-dat, bør man jo ikke
nødvendigvis gøre brug af alle sine rettigheder. Ihukom venligst (den
*civiliserede* fremgangsmåde):

4695 news:N138f.72070$Fe7.2...@news000.worldonline.dk

> [...]
>
> Som Kristen må jeg IKKE bringe andre kristne til fald ved - i únødvendig
> grad - at gøre krav på min frihed (jævnfør eksemplerne fra 1.Kor.8,7-13.9;
> 6,19-20).
>
> Gælder dette også overfor fx. Jer muslimer ?
>
> Må man godt stå og vifte med den røde klud (overfor en tyr) og provokere ?
>
> Jesus siger:
>
> "Gør mod andre mennesker sådan,
> som I vil, at de skal gøre mod jer!"
> (Luk.6,31)
>
> Det er mig således IKKE tilladt at opføre mig tarveligt overfor jer og

Og medens vi lige er ved emnet *civilisation* (modsat noget primitivt,
dyrisk) bør følgende OGSÅ lige erindres:

(Æv ... nyhedsfilen umulig af finde umiddelbart. Input midlertidig
erstatningsfil)

5718 news:M6OQg.1442$ME3....@news.get2net.dk

> [ ... ]

Hope You all got the (ET)-point (einem anti-monster). Lev vel, kære
medmennesker ... :-)

Last OUTPUT: 7375 news:IE_yj.65$T75...@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ to ET-Info).
ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7376

"Jesus-loves-you" skrev
7376 news:Q1bzj.18$9k...@news.get2net.dk

> Men, men, men ...
>
> Input memory:
[ ... ]
> [...]

> Blot fordi der IKKE er et direkte forbud mod dit-og-dat, bør man jo ikke
> nødvendigvis gøre brug af alle sine rettigheder. Ihukom venligst (den

[ ... ]

> [...]
>
> 5718 news:M6OQg.1442$ME3....@news.get2net.dk

> Hope You all got the (ET)-point (einem anti-monster). Lev vel, kære

ET-Break:
(2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 13:17:42, minus some few seconds)
(2008-03-04, Tuesday, day no 64, GMT 12:17:42, minus some few seconds)
- "Come with me."

Hmm ...

Memory on:

6967 news:WKUHi.36$hh...@news.get2net.dk

> ET-Break:
> (2007-09-18, Tuesday, CET 20:02, GMT 18:02)
> - "Believe it or not."
>
> CET 20:13
> - " ... (I am) ... "

Was this message to (people inside) the Muslim World, ET ?...

CET 13:21
- "All of them."

Last OUTPUT: 7376 news:Q1bzj.18$9k...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7377

> [...]

> ... Ellers skulle der jo have stået (omtrent):
>
> Der må ikke være tvang i religionen, dog må du IKKE kritisere dig

Og - i så fald - ér det jo så en selvmodsigelse af format (denne
forskelsbehandling): Jeg (vi) må godt kritisere, men det må I ikke, for jeg
(vi) har jo helle-for-delle.

Ihukom derfor venligst ordene:

Sûra al-Nisã (åbenbaret efter Hidsjra)
Sûra 4, 4. del
83. Vil de da ikke tænke over Qur'ânen?
Og hvis den havde været fra nogen anden end Allah,
så havde de visselig fundet mangen modsigelse i den (16)

(16) Denne absolutte modsigelsesfrihed er et tegn på Qur'ânens
guddommelige oprindelse, og dette vers er en konstant udfordring til
de vantro: kan I finde så meget som én modsigelse?

Kilde: Koranen, Bind I,II og III, Copyright by Borgens
Forlag. På dansk ved A.S.Madsen, 1967. Islams Ahmadiyya
Mission i Skandinavien, Ramadân 1386. Kamal Yousuf,H.A.

Compare with (originalen, skrevet ca. 600 *tidligere*) ...

3818 news:Q5P4e.110111$Vf.41...@news000.worldonline.dk

> Hvad nytter det, at håne og spotte Bogens-folk (jøder og kristne) ?
[ ... ]
> men hvis I viser *personsanseelse*,
> begår I synd ...
[ ... ]
> (Jak.2,8-11)

-

File 7377 sent 2008-03-04, CET 13:33 was NOT on-line at CET 13:35
Tsk, tsk!

Last OUTPUT: 7377 news:lkbzj.20$2x1...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7378

"Jesus-loves-you" skrev
7378 news:hNbzj.23$yW1...@news.get2net.dk

> [ ... ]

> Og - i så fald - ér det jo så en selvmodsigelse af format (denne
> forskelsbehandling): Jeg (vi) må godt kritisere, men det må I ikke, for
> jeg (vi) har jo helle-for-delle.

For det ér da *tvang* at give folk mundkurv på, ikke sandt ?...

ET-Break:
(2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 14:54, GMT 13:54)
- "Jo."

> [...]
> Mission i Skandinavien, Ramadân 1386. Kamal Yousuf,H.A.
>
> Compare with (originalen, skrevet ca. 600 *tidligere*) ...

Og da der i Koranen således intet forbud er mod billeder, da drejer
Muhammed-krisen sig om noget helt andet; nemlig om, at man ikke kan tåle at
se sin højtærede profet Muhammed i knap så idyllisk et lys. Navnlig
karikatur-tegningen, hvor Muhammed har en bombe i sin turban.

Men døm nu selv, for når der står skrevet i Koranen, at ...

6967 news:WKUHi.36$hh...@news.get2net.dk

Undskyld! Wrong text.

5489 news:6wY3g.9453$PQ....@news.get2net.dk

... sammenholdt med de mange selvmordsterrorbomber, begået af såkaldte
muslimer; ja så kan folk (herunder tegneren) jo ikke få andet indtryk af
Jeres religion, end at den er *fanatisk* og en fjende af alt det gode !!!

I BURDE derfor tage mere klart *afstand* fra disse onde mennesker, der
prædiker terror, og *fordømme* deres handlinger som værende onde, og så
ville I måske opnå et bedre omdømme i Verden, fremfor at hælde benzin på
bålet ved at forlange dit-og-dat, inklusiv mundkurv osv.

Måske da karikatur-tegneren (og andre) da vil få et bedre indtryk af Jeres
religion (gennem Jeres gode eksempel).

Hmm ...

Memory on:

7358 news:qJyuj.31$nt1...@news.get2net.dk

> Fik Muhammedtegninger med posten
[ ... ]
> Her er grænsen for ytringsfrihed derimod helt klart blevet overskredet!
[ ... ]
> Du giver (ved denne din *krænkelse*) jo ikke læseren mulighed for at
> FRAVÆLGE din (i deres øjne) blasfemi !!!

and ...

7241 news:TqvTi.41$2p1...@news.get2net.dk

[ ... ]
[ ... ]
[ ... ]
[ ... ]
> ATP sælger Myanmar-aktier
[ ... ]

Bevares!

Dersom det havde været en *statsejet* avis, som havde bragt
karikatur-tegningen, da kunne man ved Domstolen forlange erstatning samt en
undskyldning af den danske regering; idet statsmagten IKKE har ret til at
moppe en mindretalsgruppering, men skal kunne repræsentere alle
befolkningsgrupper, modsat en privatejet avis som nu eksempelvis
Jyllands-Posten.

Med ved at råbe helle-for-delle (og forlange dit-og-dat) opnår du blot, at
folk respekterer din religion endnu mindre, apropos nu seneste skud på
stammen: SF's formand Villy Søvndal.

Did I heard a voice said:

"Så la' vær' med at købe aviserne, I åndsboller, for _elvede !!!"

?

Hmm ...

Navnlig i et muslimsk land, hvor disse aviser jo overhovedet ikke udgives
!!!

Jamen, mig føler mig så dybt krænket, at ...

Memory on:
2001-09-11, WTC
(and many others)

Velkommen i klubben. Vi er efterhånden rigtig mange, som føler os dybt, DYBT
krænk(et)...

CET 15:51
- "Skulle jeg hilse og sige!!!"

Last OUTPUT: 7378 news:hNbzj.23$yW1...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7379

"Jesus-loves-you" skrev
7379 news:Sndzj.27$lb...@news.get2net.dk

[ ... ]

> For det ér da *tvang* at give folk mundkurv på, ikke sandt ?...
>
> ET-Break:
> (2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 14:54, GMT 13:54)
> - "Jo."

[ ... ]

> [...]
> stammen: SF's formand Villy Søvndal.
>

> Did I heard a voice said:
>
> "Så la' vær' med at købe aviserne, I åndsboller, for _elvede !!!"

Jeg køber og læser fx. heller ej Ekstra Bladet, fordi det er et
sensationslysten sladreblad (ligesom Se og Hor, øh Se og Hør), for slet ikke
at tale om pornografiske blade, således som nogle af Jer har for vane. Her
er der jo vitterlig tale om SHIRK så det batter !!!

Last OUTPUT: 7379 news:Sndzj.27$lb...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7380

"Jesus-loves-you" skrev
7380 news:OAdzj.30$Fc4...@news.get2net.dk

[ ... ]

[ ... ]

> [...]
> ikke at tale om pornografiske blade, således som nogle af Jer har for
> vane. Her er der jo vitterlig tale om SHIRK så det batter !!!

Kan du ikke (ind)se, at det jo er direkte *hykleri*, når du samtidig står og
sælger disse blade i en indvandrerforretning her i Europa.

Hmm ...

Memory on:

1482 news:wC%Vb.87289$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> Sûra al-Baqarah 2,149:
> " ... kappes derfor i gode gerninger ..."
>

> At Q8-tankstationer (bl.a. her i Danmark), som jo bekendt ejes af Kuwait,
> også sælger alkohol (og dermed medvirker til at friste forhenværende
> alkoholikere over evne), er hykleri !!!
>

> Det er for dårligt, at jeg (som ikke er muslim) skal lære Jer om disse
> GRUNDLÆGGENDE love i Islam !!!

Eller dyrker opium i Afghanistan.

Hvordan dælen havde I forestillet Jer, at dette hykleri skulle kunne fremme
en respekt (hos en tegner eller andre) ?

Det er jo til at brække sig o(ver)...

ET-Break:
(2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 16:20, GMT 15:20)
- "Amen."

Last OUTPUT: 7380 news:OAdzj.30$Fc4...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7381

> [...]

> ET-Break:
> (2008-03-04, Tuesday, day no 64, CET 14:54, GMT 13:54)

Senere på dagen læste jeg følgende:

(Kilde: Gratisavisen Nyhedsavisen, Tirsdag den 4. marts 2008, side 22)

=== citat start ===

Censurens sejr i Arabien

Af Frank Esmann
esm...@avisen.dk.fjern

En afgørende beslutning i Den Arabiske Liga lægger yderligere pres på
pressefriheden hos de private, satellitbårne tv-stationer.

EN af de mest interessante udviklinger i de private arabiske tv-medier de
senere år har været spæde forsøg på at give redaktioneme den uafhængighed,
som vestlige medier nyder. Mange arabiske tv-journalister har nydt godt af
denne udvikling og lært at værdsætte den kritiske indfaldsvinkel til
politiske. sociale og økonomiske spørgsmål.

BESTRÆBELSERNE led i sidste uge et måske afgørende tilbageslag. Medlemmerne
af Den Arabiske Liga vedtog et mediecharter, som principielt giver de lokale
regeringer retten til at lukke de private, satellitbårne tvstationer, som de
af en eller anden grund ikke bryder sig om. Chartret opfordrer redaktioneme
til "ikke at skade den sociale harmoni, det nationale sammenhold, den
offentlige orden eller traditionelle værdier".

DET er det samme som at beordre redaktioneme til at anlægge en ukritisk
tilgang til alle samfundsforhold og forvandle nyhedsdækning til ufarlig
livsstilsreportage. Det er en dækning af samfundsforholdene, som de rige,
mægtige, autoritært indstillede og religiøst fundamentalistiske kræfter i
samfundene helst ser brede sig, fordi den grundlæggende holder dem uden for
kritik.

ALLE sendinger over arabisk satellit-tv sker via den egyptisk kontrollerede
NileSat og den saudiarabiske Arabsat. Initiativet til chartret kom fra de to
lande, og kun to af ligaens medlemmer ville ikke være med: Libanon, der
stemte imod, og Quatar - hjemsted for en meste arabiske tv-station, Al
Jazeera - der afstod fra at stemme.

EGYPTEN og Saudi-Arabien kan nu og til enhver tid nægte de mange private
arabiske tv-stationer adgang til deres satellitter. Det er en ny og reel
trussel mod de arabiske tv-medier og forsøgene på at øge de lokale
journalisters professionelle kvalifikationer.

DE har behov for vores sympati og støtte. En stribe programmer, som sendes
af privatejede stationer, har de senere år vist gode takter, i forhold til
dengang arabiske medier ikke var et hak bedre end medierne i Stalins
Sovjetunionen. De kan nu blive kvalt, hvis de paranoide magthavere i Cairo
og Riyadh mener, at der er grund til det. Det er et tilbageslag for
demokratiet i den arabiske verden, som ikke bør gå upåagtet hen.

=== citat slut ====

Hmm ...

(At hæve sin politiske og menneskelige holdning (censur OK) *over* Koranens
forbud herimod)

SHIRK !!!

Ja, en islamisk reformation er der (hårdt) brug for...

ET-Break:
(2008-03-05, Wednesday, da no 65, CET 11:31, GMT 10:31)
- "Så sandt."

CET around 11:31-2
- "Min ven."

Last OUTPUT: 7381 news:DOdzj.31$%y4...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7382

"Jesus-loves-you" skrev
7382 news:GUwzj.17$hZ...@news.get2net.dk

[ ... ]

[ ... ]

> [...]
>
> En afgørende beslutning i Den Arabiske Liga lægger yderligere pres på
> pressefriheden hos de private, satellitbårne tv-stationer.

Ellemann havde ret, da han sagde, ...

(Kilde: Berlingske Tidende, Lørdag den 1. marts 2008, Forsiden)

=== citat start ===

Ellemann: Skadeligt at trykke tegning

Værdier. Genoptrykningen af Muhammed-tegningen begrænser ytringsfriheden i
de lande, hvor Danmark ellers vil fremme den. Det mener Uffe
Ellemann-Jensen, der fastholder, at ytringsfriheden på ingen måde er truet
herhjemme.

=== citat slut ====

Det, som er problemets egentlige kerne, er nok snarrere et spørgsmål om
*civiliseret* adfærd

Tillad mig at komme med et eksempel:

Jeg skulle engang med toget fra London til Harwich for herfra at sejle hjem
til Danmark. Det skulle mange andre danskere også. På perronen kunne man
STRAKS se en adfærdsændring; idet den britiske gentlemanskultur (med at vise
hensyn til hinanden) var ophørt. Folk tillod sig nemlig at skubbe og mase,
og så godt som ingen respekterede kø-kulturen (og gjorde du det, kom du hele
tiden bagerst i rækken, for de andre sprang jo din tur over).

Og det er præcis det samme som her gør sig gældende (mht. Muhammedkristen).
Vi taler om *manglende* civiliseret adfærd...

ET-Break:
(2008-03-05, Wednesday, Day no 65, CET 14:20, GMT 13:20)
- "Amen."

Altså:

Blot fordi din kone fx. har en grim næse, da behøver du jo ikke nødvendigvis
påpege det overfor hende dagen lang, året rundt.

Og hvis hun er havnet i en sekt og er blevet *hjernevasket*, da bør du nok
også lige overveje dine ord.

For dét du ønsker er jo ikke at få ret for enhver pris (i en sådan
situation) ?

Nej, for der var noget, som var vigtigere: At få hende ud af hjernevasken !

Be wise, Mankind ... :-)

Last OUTPUT: 7382 news:GUwzj.17$hZ...@news.get2net.dk

ET-Info: 7134 news:2NlNi.5$dt...@news.get2net.dk File-number: 7383