Domstol undersøger krigsforbrydelser i Georgien

"Jesus-loves-you" skrev
7921 news:g9gekm$13mu$1...@newsbin.cybercity.dk

> [ ... ]
> [ ... ]
>
> News:
>
> === citat start ===
>
> DR1 s141 lør 30 aug (2008, CET) 19:59:57
>
> 14:59
>
> Hjemvendte georgiere bremses

News:

(Berlingske Tidende, Onsdag den 3. september 2008, side 22)

=== citat start ===

Domstol undersøger krigsforbrydelser i Georgien

RETSOPGØR. Chefanklageren ved Den Internationale Straffedomstol undersøger
påstandene om alvorlige krigsforbrydelser - begået af begge parter - i
Georgien. Selvom Rusland ikke anerkender domstolen, kan selv landets
præsident havne på anklagebænken.

Af Ole Damkjær

Selvom de egentlige kampe i den kaukasiske lynkrig mellem Rusland og
Georgien er stilnet af, risikerer de stridende parter at komme til at stå
til ansvar for de krigsforbrydelser, der efter alt at dømme er begået.

Det er chefanklageren ved Den Internationale Straffedomstol (ICC),
argentineren Luis Moreno Ocampo, der har taget de første skridt i retning af
et muligt retsopgør.

»Mit kontor gennemgår grundigt al information, der relaterer sig til de
påståede forbrydelser, som falder inden for vor jurisdiktion -
krigsforbrydelser, forbrydelser mod menneskeheden og folkedrab. Vi
analyserer blandt andet informationer om påståede angreb på civile,«
fastslår chefanklageren, der understreger, at han kan retsforfølge alle, der
måtte have et ansvar for forbrydelserne - inklusive landenes præsidenter.

Landsbyer nedbrændt

I modsætning tiL Georgien anerkender Rusland ikke Den Internationale
Straffedomstol, men russiske statsborgere kan alligevel ende på
anklagebænken, fordi krigen er foregået i et land, der har tilsluttet sig
ICC. Sådan er de spilleregler, der gælder for domstolen.

Rusland beskylder de georgiske styrker for folkedrab, mens Georgien
anklager de russiske styrker for etnisk udrensning. Og
menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch bebrejder alle parter -
georgiske, russiske og ossetiske - for alvorlige overgreb.

Forleden offentliggjorde Human Rights Watch en række satellit-fotos, der
dokumenterer, at georgiske landsbyer i stor stil er blevet nedbrændt. Ifølge
menneskerettighedsorganisationen er landsbyerne ikke
blevet lagt øde som følge af kamphandlinger, men med vilje.

»Researchere fra Human Rights Watch har personligt været vidner til
episoder, hvor ossetiske militser har plyndret og nedbrændt,« skriver
organisationen i en pressemeddelelse.

=== citat slut ====

"... chefanklageren, der understreger, at han kan retsforfølge alle, der
måtte have et ansvar for forbrydelserne - inklusive landenes præsidenter."

Interessant bemærkning, ikke sandt ?

Hmm ... (memory on from) ...

7801 news:g7srde$3118$1...@newsbin.cybercity.dk

> Nej. Krigen startede på Putins skrivebord, forstået på den måde, at
> georgierne hoppede i en fælde, som de russiske psykopater havde planlagt
> for lang tid siden.

Øh ... Jeg skal lige (for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at man er
ligeså skyldig som bagmand som de gerningsmænd, man har fået til at udøve
volden og mordene (herunder de ossetiske militser), apropos fx. Supporters
til Rockerbanderne Banditos og
Hells Angels m.fl.)...

ET-Break:
(2008-09-07, Sunday, day no 251, CET 10:43, GMT 08:43)
- "Bestemt!"

Last OUTPUT: 7966 news:48c39793$0$90274$1472...@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4dd821ad2099d41b
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 7967