Lokoførere

Per Rønne

Danmark mangler lokomotivførere, og derfor vil transportminister Carina
Christensen forsøge at importere udenlandske lokoførere, i stedet for at
ajourføre uddannelsen.

For at blive optaget til uddannelsen skal man have en matematisk
studentereksamen. Den er vi naturligvis mange der har [jeg er mat-fys],
men uheldigvis er den nedlagt, så vi får ikke flere matematiske
studenter. Måske skulle man bare mildne kravet til matematik på
A-niveau? A-niveau er i øvrigt væsentligt mindre omfangsrigt end det var
inden det seneste gymnasieforlig; der skulle jo også være plads til de
tværfaglige ligegyldigheder på skemaet.

Derudover er der to uddannelesmuligheder her i landet. En skole i Ishøj,
og en skole i Tønder. Tønder-skolen skal tage 2/3 af eleverne, mens
Ishøj tager sig af den resterende trediedel.

Nu er det så bare at behovet er størst på Sjælland [mon ikke uddannelsen
også omfatter elektroførere?], og at det ikke altid er lige let at få
især københavnere til at flytte til en jydsk lilleby som Tønder. Mon
ikke man skulle få nogle flere skolepladser i Ishøj?

PS. Jeg ser lige på DSBs hjemmeside følgende:

<http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Blank&c=Page&cid=11483
05257752>

Så et svendebrev inden for metal- eller el-fagene skulle altså også
kunne bruges - hvad for matematik mon de har?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Egon Stich

""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så et svendebrev inden for metal- eller el-fagene skulle altså også
> kunne bruges - hvad for matematik mon de har?

Du kan slet ikke regne ud, hvorfor kravene er netop, som de er?
En håndværker har een gang for alle, i form af bestået svendeprøve, bevist
at han er et begavet menneske.
Studenter derimod:
Fra denne gruppe kan man jo ikke tage hvem som helst.
Hvad skulle en gammelsproglig student dog i den virkelige verden?
Derimod er der et spinkelt håb om, at en matematisk student trods alt ikke
er total idiot.
Men stadig i stand til at lære de mest rudimentale håndværksmæssige
færdigheder.

Forøvrigt ville du nok blive ikke så lidt forbavset, om du kastede et blik
på de fag og emner, lokoførerer må gennemgå.
De er ganske sikkert betydeligt mere avancerede, end du i dit
akademikerhovmod er i stand til at tro.

Til slut:
Jeg er temmelig sikker på, at en elektriker er betydelig bedre til
matematik, end du.
Forstår du:
Han kan anvende det i praksis.
Hvorimod du, alene kan remse formler op.
Og sansynligvis endog for lang tid siden, har glemt bevisførelserne for
samme.

Egon

Jesper

Per Rønne <p...@RQNNE.invalid> wrote:

Nu kom det frem i TV Avisen, at kravene til ansøgerne er noget som er en
del af overenskomsten. Fagforeningen har hånd og halsret over
uddannelsen.
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.

Tveskaeg

On Thu, 13 Mar 2008 13:22:02 +0100, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

Det var oprindeligt sådant at håndværkere med svendebrev inden for
jern og metal fagene kunne optages på udddannelsen.

Men man har forringet lønniveuet og arbejdsbetingelserne så meget at
det er svært at tiltrække og fastholde netop denne type håndværkere
(hvor man i forvejen sorterer op til 80% fra i optagelses prøven) så
man forringe kravet til uddannelsesniveu ved osse at omfatte det til
at at gælde for personer med studentereksamen og/eller HF.

Det gælder dog stadig at løn og arbejdsbetingelser er så ringe at man
stadig ikke kan tiltrække den kvalificerede arbejdskraft man
efterspørger.

At der ligger en skole i Tønder skyldes udelukkede at dengang
uddannelsen blev taget fra DSB og og lagt over i offentligt regi
var det Ulla Tørnæs der var undervisningsminister. Prøv at undersøge
hvilken en valgkreds hun var stillet op i ved valget i 2001.

Tveskaeg

On Thu, 13 Mar 2008 16:58:36 +0100, Tveskaeg <nob...@noone.com> wrote:

>Det var oprindeligt sådant at håndværkere med svendebrev inden for
>jern og metal fagene kunne optages på udddannelsen.

Rettes til:

Det var oprindeligt sådant at KUN håndværkere med svendebrev inden

Knud Larsen

Egon Stich wrote:
> [...]

> Han kan anvende det i praksis.
> Hvorimod du, alene kan remse formler op.
> Og sansynligvis endog for lang tid siden, har glemt bevisførelserne

Jeg husker en elektriker til en fest i meget gamle dage, han hævdede
hårdnakket, at man ikke kunne få stød af jævnstrøm, som der var i den gamle
lejlighed vi var i, han kunne såmænd tage ledningerne i munden og ville ikke
kunne mærke noget.
Værten var så ond, at han hentede et par ledninger og satte i
stikkontakten, - elektrikeren tog dem i munden, og udstødte et skrig, da der
blev tændt for strømmen. Men så lærte han det?

Jeg var ude for en anden elektriker som hævdede, at man KUNNE få stød af et
12 volts batteri, og jeg fortalte, at jeg da godt kunne sætte mig med min
bare røv på polerne ;-)

Men bliver ikke genial af en svendeprøve.

Knud Larsen

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> Ishøj, og en skole i Tønder. Tønder-skolen skal tage 2/3 af eleverne,
> mens Ishøj tager sig af den resterende trediedel.

Vi ser nogen gange ud til at være verdensmestre til at sparke os selv i
røven, - alt hvad der kan koste for OS, dét skal vi absolut kaste os ud i.
Hvad bliver det næste? Hvis Grønland ryger som modtagerland, så adopterer vi
vel Ydre Mali, eller et andet sted, som kan bruges om afledning af et par
ekstra mia kroner ;-)

Lars

"Egon Stich" <stich...@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

Det er helt korrekt - spot on. Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Folk
tager mange gange fejl, og tror det er et job man kan træne aber til - det
er det absolut ikke! Der er ualmindelig mange ting man skal sætte sig ind i,
og løbende holde sig opdateret med. Desuden er kravene til uddannelse blot
en fraktion af de krav der stilles.

/Lars

Fister Løgsovs

Egon Stich forklarede den 13-03-2008:

Per Rønne, jeg har intet at udsætte på dig, men jeg må bifalde Egons
skriveri.
Kai

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> [...]
> ajourføre uddannelsen.
>
> For at blive optaget til uddannelsen skal man have en matematisk

Nej, det er et krav for ansættelse hos DSB eller Arriva. Adgang til
uddannelsen har man efter nedenstående kriterier:

§ 7. Adgang til uddannelsen har personer, som er ansat i en af
Trafikstyrelsen godkendt jernbanevirksomhed eller
jernbaneinfrastrukturforvalter og som:

1) er fyldt 21 år ved påbegyndelse af uddannelsen,

2) kan opfylde helbredskravene på jernbaneområdet, jf.
trafikministeriets bekendtgørelse nr. 510 af 20. juni 2002 om
helbredskrav på jernbaneområdet med senere ændringer,

3) har en legemshøjde i området 165-195 cm.,

4) har gennemgået en erhvervspsykologisk test med vurdering af overblik,
ansvarsbevidsthed, stresstolerance, præcision, selvstændighed, teknisk
forståelse, sprogfærdighed, initiativ, tolerance og fleksibilitet, kort
og langtidshukommelse og simultankapacitet og

5) ikke er dømt for et strafbart forhold, der begrunder nærliggende fare
for misbrug af ansættelsesforholdet og ikke administrativt er frataget
retten til at gøre tjeneste som lokomotivfører eller ved dom ubetinget
er frakendt denne ret.

Stk. 2. Adgang til uddannelsen har endvidere personer ansat i en
virksomhed, som kan sandsynliggøre over for Trafikstyrelsen, at den vil
kunne opnå de relevante tilladelser til at drive jernbanevirksomhed
eller forvalte jernbaneinfrastruktur.

Stk. 3. Virksomheden skal påse, at adgangskravene efter denne
bekendtgørelse er overholdt.

> [...]
>
> Så et svendebrev inden for metal- eller el-fagene skulle altså også
> kunne bruges - hvad for matematik mon de har?

Hvad for matematik mon man skal bruge?

I de gode gamle dage skulle man forresten være ingeniør for at køre et tog.

Per Rønne

Fister Løgsovs <No...@invalid.za> wrote:

> Per Rønne, jeg har intet at udsætte på dig, men jeg må bifalde Egons
> skriveri.

Er du? Egon lider jo blot af akademiker-fobi, og i matematik tror han
endda at det væsentligste er bevisførelserne; bevisførelserne er til for
at give matematisk modenhed, abstraktionsniveau - de er der ikke for
deres egen skyld.

Og jeg aner ikke hvor meget matematik en lokofører har brug for, men
har dog på fornemmelsen, at kravene nok er skruet lige lovligt op. Ikke
alle har brug for samme matematik som cand.scient.er inden for den
matematisk-fysiske faggruppe, der omfatter matematik, fysik, kemi,
astronomi og datalogi.

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

> Hvad for matematik mon man skal bruge?

Ja, det spørgsmål stiller jeg også mig selv. Og jeg har talt med andre
om det - det er i hvert fald en ganske almindelig opfattelse, at
optagelseskravene er skruet helt urimeligt højt op.

Lige som der da også er tale om en helt urimelig akademisering af fag
som sygeplejserske og og susu'er, at de skal læse ny fransk filosofi i
uddannelsen ... sådant pjat slap vi da heldigvis for på
datalogi-uddannelsen.

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Ja, det spørgsmål stiller jeg også mig selv. Og jeg har talt med andre
> om det - det er i hvert fald en ganske almindelig opfattelse, at
> optagelseskravene er skruet helt urimeligt højt op.

Det er jo ikke optagelseskravene, der er høje, men ansættelseskravene.
Man kan kun undre sig over at man kan gennemføre en uddannelse uden at
opfylde ansættelseskravene de eneste steder man kan bruge uddannelsen.

> [...]
> som sygeplejserske og og susu'er, at de skal læse ny fransk filosofi i
> uddannelsen ... sådant pjat slap vi da heldigvis for på

Med hensyn til sygeplejerskerne, så er det udelukkende et forsøg på at
hive lønnen op. Vi hører jo argumenterne om at deres løn skal op på
niveau med andre, der har samme uddannelseslængde. Tidligere gik
argumenterne på at det jo var vigtigt arbejde de udførte.

Knud Larsen

Jo, han skal kunne noget hurtigt trigonometri, når han ser at skinnerne ikke
skiller som han forventede ;-)

Egon Stich

"Lars" <bruge...@gmail.com> skrev i en meddelelse

En af tragedierne i vort klassedelte samfund er jo netop, at de "belæste"
aldeles ingen anelse har om, hvad de af dem så foragtede "arbejdere" i
virkeligheden beskæftiger sig med.
Og hvilke forudsætninger, de skal have.

Hvilket er grunden til den elendige "erhvervsvejledning", som så mange unge
får.

I deres egne "hellige haller", har de klaret sig ved at sænke kravene, så
selv halvtosser kan være med.
Men den slags går jo ikke i brancher, hvor dumhed afregnes kontant.

Men sådan er der jo så meget, akademikere ikke fatter--

Egon

Egon Stich

> [...]
> endda at det væsentligste er bevisførelserne; bevisførelserne er til for
> at give matematisk modenhed, abstraktionsniveau - de er der ikke for

Nej, min ven.
Du har uret.
Og burde, som forhenværende lærer på en teknisk skole, vide det.
Om du ellers havde gidet sætte dig ind i, hvad "underklassen" læs dem der
ikke gik på HTX, beskæftigede sig med.
Men denne indlysende handling, var velsagtens under din værdighed?
Hvilket jeg foirmoder, idet du jo altid omhyggeligt har sørget for at nævne,
at du "var lærer på HTX".
Ikke "lærer på en teknisk skole".

For øvrigt kan jeg da godt betro dig, at jeg såmænd selv har undervist på
HTX.
Men blev i modsætning til de fleste af kolegerne ikke betragtet som et
"bløddyr", idet jeg jo også har en uddannelse, der kan bruges i
virkeligheden.

> [...]
> alle har brug for samme matematik som cand.scient.er inden for den
> matematisk-fysiske faggruppe, der omfatter matematik, fysik, kemi,

Din "anelse" ved jeg godt, hvor du kan stikke hen.
Sæt dig ind i pensum under uddannelsen.
Hvis du ellers kan nedlade dig til at læse noget om dieselelektriske
maskiner og de strømkredse, der styrer futtoget.

Egon

Egon Stich

"Frank E. N. Stein" <fla...@mail.is> skrev i en meddelelse

> [...]
> med andre, der har samme uddannelseslængde. Tidligere gik argumenterne på
> at det jo var vigtigt arbejde de udførte.

Vel ikke noget at sige til, at de forsøger denne vej?
Vi er jo blevet vænnet til, at det ikke er vigtigheden af arbejdet, men
alene blæreværdien af "uddannelsen", der bestemmer lønnen.
Ikke sandt?

Egon

Frank E. N. Stein

Egon Stich skrev:

> [...]
> Vi er jo blevet vænnet til, at det ikke er vigtigheden af arbejdet, men
> alene blæreværdien af "uddannelsen", der bestemmer lønnen.

Joda, men de glemte at de var offentligt ansat i et traditionelt
kvindefag og derfor kan have lige hvilken uddannelse de lyster uden at
det får væsentlig indflydelse på lønnen. Desuden er en
"professions-bachelor" jo ikke lige så fin som en rigtig bachelor.

Fister Løgsovs

Egon Stich formulerede spørgsmålet:

Egon, igen et guldkorn fra dig!
Kai

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

> Joda, men de glemte at de var offentligt ansat i et traditionelt
> kvindefag og derfor kan have lige hvilken uddannelse de lyster uden at
> det får væsentlig indflydelse på lønnen.

Er det derfor vi ser en stadig faldende løn blandt gymnasielærere - et
af de nye kvindefag?

> Desuden er en "professions-bachelor" jo ikke lige så fin som en rigtig
> bachelor.

Blandt venner omtalt som »baby-akademikere« - er der da noget som helst
»fint« ved at have en bachelor-grad?

Jeg ville da opfatte ham som en falleret student, der ikke kunne gøre
sin embedseksamen færdig.

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Er det derfor vi ser en stadig faldende løn blandt gymnasielærere - et
> af de nye kvindefag?

Måske. Det kan også bare være fordi vi har en "borgerlig" regering.

> Blandt venner omtalt som »baby-akademikere« - er der da noget som helst
> »fint« ved at have en bachelor-grad?

Der er ikke noget som helst fint ved at have en hvilken som helst grad.
En uddannelse er ikke andet end en forberedelse på at udføre et erhverv.
Når man er færdig med uddannelsen er man ikke en gang særligt god til
det erhverv.

> Jeg ville da opfatte ham som en falleret student, der ikke kunne gøre
> sin embedseksamen færdig.

Det ville du sikkert. Andre ville bare kigge på hvad han var god til.

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

> Måske. Det kan også bare være fordi vi har en "borgerlig" regering.

Du opfattede ikke sarkasmen?

> [...]
> det erhverv.

> Det ville du sikkert. Andre ville bare kigge på hvad han var god til.

Det er i hvert fald normen i erhvervslivet. Og her sætter man ikke
bachelorer særligt højt. Medmindre de er teknikumingeniører
[diplomingeniører], de har da også en afsluttet uddannelse.

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Du opfattede ikke sarkasmen?

Hvad gik sarkasmen ud på? Er lønniveauet ikke faldende?

> Det er i hvert fald normen i erhvervslivet.

Ja, at man kigger på hvad folk er gode til.

> Og her sætter man ikke bachelorer særligt højt.

Nej, ikke uden andre uddannelser/erfaringer også.

> Medmindre de er teknikumingeniører
> [diplomingeniører], de har da også en afsluttet uddannelse.

Det har professions-bachelorerne jo også.

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

> Hvad gik sarkasmen ud på? Er lønniveauet ikke faldende?

Feminister har i årevis regnet med at lønniveauet for »de nye pigefag«,
altså jurister, læger, humanister, [gymnasie]lærere, ville falde. Det er
bare aldrig sket.

Derimod er lønforholdet mellem forskellige uddannelsesgrupper i det
offentlige i det store og hele opretholdt; se blot på denne
overenskomst, hvor alle får en lønfremgang på 12,8%. Her kan der i det
offentlige lettere ske en lønglidning som i bund og grund bygger på
markedskræfter.

> Ja, at man kigger på hvad folk er gode til.

Og i det offentlige ser man på eksamenspapirer og til en vis grad
derudover også på autorisationer [læger, advokater, præster].

> Nej, ikke uden andre uddannelser/erfaringer også.

> Det har professions-bachelorerne jo også.

Ja, og i øvrigt er vel netop diplomingeniører en slags
professions-bachelorer. I modsætning til en stud.jur., der netop har
bestået 3. årsprøve ...

Men det nye, danske begreb 'professionerne' er jo også frisk importeret
fra USA, »the professions«. Tilsyneladende på en ikke helt forstået
måde:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Professions>

Tveskaeg

Det er altid underholdende at se såkaldte akademikere debatere deres
egen vigtighed.

De lider af den vrangforestilling at alene fordi de har læst flere
bøger end andre så tæller deres mening mere.

Et af mine yndlingsskuespil er Erasmust Montanus af Ludvig Holberg
om den unge Rasmus Bjerg der er taget til København for at studere.

Dan han kommer tilbage kalder han sig for Erasmus Montanus for det er
latisk og lyder finere. Hans bror, der er bonde, er ikke længere fin
nok til ham og han mister næsten sin forlovede i sit forsvar for
videnskaben.

Tilsidst må han dog erkende at jorden er flak da det er det eneste der
kan fritage ham for soldatertjeneste og lade ham få sin elskede
Elizabeth.

Holbergs mesterstykke er lige så aktuelt idag som da han skrev det!

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Feminister har i årevis regnet med at lønniveauet for »de nye pigefag«,
> altså jurister, læger, humanister, [gymnasie]lærere, ville falde. Det er
> bare aldrig sket.

Udbuddet er vel ikke stort nok endnu.

> [...]
> markedskræfter.

> Og i det offentlige ser man på eksamenspapirer

Jeg fik ellers aldrig vist mine da jeg arbejdede der.

> og til en vis grad
> derudover også på autorisationer [læger, advokater, præster].

Sidstnævnte er man jo nødt til. Det er ren lovgivning.

> Ja, og i øvrigt er vel netop diplomingeniører en slags
> professions-bachelorer.

Det er den vist nok blevet til. Det er jo netop også det lønniveau
sygeplejerskerne gerne vil sammenligne sig med.

> I modsætning til en stud.jur., der netop har
> bestået 3. årsprøve ...

Ja, det kan man ikke gå ud og bruge til det helt store. En BSc.Eng(Hons)
(gad vide om det stadigvæk hedder det efter indførelsen af
professionsbacheloreren?) er jo en fiks og færdig uddannelse, der giver
adgang til en mængde interessante stillinger, samt direkte adgang til
kandidatuddannelsen.

Per Rønne

> Jeg fik ellers aldrig vist mine da jeg arbejdede der.

Så er det i hvert fald ikke som gymnasielærer, at du har arbejdet ...

Per Rønne

> [...]

> De lider af den vrangforestilling at alene fordi de har læst flere
> bøger end andre så tæller deres mening mere.

Du lider af den vrangforestilling at det er akademikere der har opfundet
kravet om en matematisk studentereksamen for lokoførere. Det er faktisk
lokoførernes fagforening der har fået kravet indført. Og hele denne tråd
udspringer af, at hverken jeg eller dem jeg inden trådsnart har snakket
med, kan se fornuften i den regel.

Jesper

Per Rønne <p...@RQNNE.invalid> wrote:

Er en bachelor ikke det der går under betegnelsen "halvstuderet røver" ?
;-)

Tveskaeg

On Sat, 15 Mar 2008 13:06:33 +0100, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>lokoførernes fagforening der har fået kravet indført. Og hele denne tråd
>udspringer af, at hverken jeg eller dem jeg inden trådsnart har snakket

Nej det er det faktisk ikke.

Det er DSB ledelse der har fået kravet indført, DJF tog sig
selfølgelig betalt for at gå med til kravet.

Og som jeg også skrev i mit tidligere indlæg så sænkede ledelsen
adgangskravet til også at omfatte studenter fodi ledelsen ikke ville
betale den løn der skulle til for at tiltrække tilstrækkeligt med
faglært arbejdskraft.

Det vil den stadig ikke og jeg kan fortælle af DJF har beregnet at der
på S-Banen vil gå ca. 100 lokofører på pension til næste år og andre
100 i 2010.

Det er lige under 50% af S-Banens fører og ledelsen vil stadig ikke
justere på de helt åbenlyse parametre der skal sikre tilgangen af ny
arbejdskraft.

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Så er det i hvert fald ikke som gymnasielærer, at du har arbejdet ...

Nej for Søren, jeg havde et rigtigt arbejde.

Knud Larsen

Holberg var selv en "lærd" mand.

OG hans stykke er naturligvis ikke særlig aktuelt i dag, hvor det er blevet
helt almindeligt med en akademisk uddannelse.

Engang tog folk huen af, når de kom ind til lægen eller præsten, - nu tager
de knytnæver med og banker dem, hvis de ikke får, hvad de forlanger ;-)

Verden er totalt forandret siden Holberg.

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

Åh, er du på den smøre - lærere hvad enten det er i folkeskolen,
gymnasieskolen eller på universitetet, har ikke et »rigtigt« job; det
skal man åbenbart helst være jord- og betonarbejder for at have ...

EOD.

Per Rønne

Tveskaeg <nob...@noone.com> wrote:

Ifølge det jeg har læst kunne man også klare meget ved at sætte antallet
af elevpladser op i Ishøj; der er for mange der ikke vil til Tønder.

Bruno Christensen

On Sat, 15 Mar 2008 13:06:33 +0100, Per Rønne wrote:

> [...]
> lokoførernes fagforening der har fået kravet indført. Og hele denne tråd
> udspringer af, at hverken jeg eller dem jeg inden trådsnart har snakket

Man ønsker folk med smede/maskinarbejderuddannelse, da disse har den
tekniske forståelse. Grunden til ønsket om matematikerstudenter er at man
ønsker at fravælge sproglige på forhånd.

--
MVH
Bruno

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Åh, er du på den smøre - lærere hvad enten det er i folkeskolen,
> gymnasieskolen eller på universitetet, har ikke et »rigtigt« job; det
> skal man åbenbart helst være jord- og betonarbejder for at have ...

Hvorfor er du egentlig ikke lige så følsom når det er uddannelser man
omtaler?

Det var forresten IT jeg lavede da jeg var offentligt ansat.

Per Rønne

Knud Larsen <mafish...@yahoo.invalid> wrote:

[Erasmus Montanus]

> Holberg var selv en "lærd" mand.
>
> OG hans stykke er naturligvis ikke særlig aktuelt i dag, hvor det er blevet
> helt almindeligt med en akademisk uddannelse.

Ikke desto mindre fortalte jeg i går en fyr jeg mødte, som havde et
»CBS« [for Copenhagen Business School] på sin taske, at jeg mente at
alle studenter og lærere på skolen burde tvinges til en gang om året at
overvære en opførelse af Holbergs komedie »Jean de France«.

Han kunne så til gengæld fortælle, at der var masser af lærere og
studenter på HHK der vedblev at kalde skolen for »handelshøjskole«, og
var irriterede over pop-påfundet.

Knud Larsen

Vi ER jo blevet "globale" og "ø-er" er ikke særligt gangbare, derudover er
det noget helt speciel, at vi i DK bruger ordet "højskole", for et
universitet. Det myldrede også med folk som kaldte Handelshøjskolen for en
handelsskole, så det var jo ikke dumt at ændre navnet.

Jeg har vist aldrig mødt "Montanus'er" på Handelshøjskolen, - mon ikke man
skal over i mystiske afdelinger på Uni for at måske møde en enkelt? På
Handelshøjskolen er man jo praktisk orienteret, selv om man HAR filosofi med
i kurserne.

Per Rønne

Frank E. N. Stein <fla...@mail.is> wrote:

> Hvorfor er du egentlig ikke lige så følsom når det er uddannelser man
> omtaler?

Tænker du på politisk besluttede forringelser af uddannelsernes faglige
kvalitet?

> Det var forresten IT jeg lavede da jeg var offentligt ansat.

Ja, der har man jo i mange år kunnet få ansættelse uden formel
uddannelse, da der jo stort set ingen uddannede var. Og dem der har
kunnet holde sig fast er der naturligvis stadig.

Martin Larsen

"Knud Larsen" <mafish...@yahoo.invalid> skrev i meddelelsen
Det vrimler da med den slags. Men du vil måske have at de SKAL disputere på
latin og bære allongeparyk?

Mvh
Martin

Frank E. N. Stein

Per Rønne skrev:

> Tænker du på politisk besluttede forringelser af uddannelsernes faglige
> kvalitet?

Næh, jeg tænker på at du bliver tydeligt fornærmet når man antyder at
lærer ikke er et rigtigt arbejde, mens du overhovedet ikke har nogen
bekymringer ved at udtrykke ringeagt overfor andre uddannelser end din
egen. Det er da lidt spøjst.

> Ja, der har man jo i mange år kunnet få ansættelse uden formel
> uddannelse, da der jo stort set ingen uddannede var.

Og de uddannelser der var, gjorde ikke folk egnede.

> Og dem der har
> kunnet holde sig fast er der naturligvis stadig.

Ja, nogen af dem. En del sidder i stillinger, der ikke har noget at gøre
med IT længere.

Tveskaeg

On Sat, 15 Mar 2008 15:46:30 +0100, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Ifølge det jeg har læst kunne man også klare meget ved at sætte antallet

>af elevpladser op i Ishøj; der er for mange der ikke vil til Tønder.

Ja men da uddannelsen i sin tid blev taget fra DSB og lagt over i
offentlig regi blev der tilføjet den regel at for hvert to hold der
uddannes på sjælland skal der uddannes et i tønder.

Det unlod man så at gøre indtil de lokale i tønder undrede sig over at
der ikke blev tilmeldt elever til skolen og så røg låget af potten og
der kom ordre om at de næste mange hold skulle uddannes i tønder.

Det prøvede DSB så at undlade at fortælle ved jobinterviewene men da
det gik op for de nyansatte at de skulle rejse til den anden ende af
landet for at få teoretisk undervisning i f.eks den københavnske
S-Bane sagde mange op igen. Det var ikke lønnen værd når man samtidig
skulle overlade alle forpligtelserne i hjemmet til ægtefællen med det
der deraf følger.

Dengang jeg var ansat på S-Banen blev der aflyst mage tog p.ga
manglende lokoførere og jeg ved fra tidligere kollegaer at det gør der
stadig.

Efter 9 år fik jeg nok af jernbanen, lønnen var simpelthent for ringe
i forhold til de krav der blev stillet og de arbejdsbetingelser og
ansvar der var pålagt.

Tveskaeg

On Sat, 15 Mar 2008 15:47:47 +0100, Bruno Christensen
<ne...@lpdommer.dk> wrote:

>Man ønsker folk med smede/maskinarbejderuddannelse, da disse har den
>tekniske forståelse. Grunden til ønsket om matematikerstudenter er at man
>ønsker at fravælge sproglige på forhånd.

Korrekt.

Dem kunne man stort set få i de mængder man skulle bruge tilbage i
90'erne.

Dengang kunne man tilbyde løn og forhold som det private arbejdsmarked
ikke kunne matche.

F.eks en tjenestemandsstilling med 3 års opsigelse og
tjenestemandspension.

I dag kan det private arbejdsmarked ligeledes tilbyde pension, lang
opsigelsesvarsel og en højere løn.

Og DSB VIL simpelthent ikke konkurere på disse parametre derfor ligger
de som de har redt.

Det er forresten ikke kun DSB der ikke kan skaffe personale det er
også mange privatbaner i københavnsområdet der mangler lokoførere.

Her tilbyder man ligeledes ringere løn og arbejdsforhold end i den
industri som man vil rekrutere ansatte fra.

Tveskaeg

On Sat, 15 Mar 2008 15:38:55 +0100, "Knud Larsen"
<mafish...@yahoo.invalid> wrote:

>OG hans stykke er naturligvis ikke særlig aktuelt i dag, hvor det er blevet
>helt almindeligt med en akademisk uddannelse.

Ja det er blevet almindeligt men der er sgu stadig individer ikke kan
håndtere det at få deres eksamen.

De tror simpelthent at de er klogere og smartere end de fleste andre
de møder i livet.

Jeg har selv haft fornøjelsen at krydse klinge med sådanne typer, min
taktik er at holde min mund og lade dem snakke sig ind i problemerne.

Det går som regel ret hurtigt.

Knud Larsen

Det siger jo sig selv, HVIS man er så dum, så ER man jo så dum.

Der er stadig en verden til forskel på den gang det var én promille af
befolkningen, som fik en "embedseksamen", som den jo altid blev kaldt
dengang. Det er ikke mange år siden, at færre gik på gymnasiet, end der nu
bliver færdig på uni.

Per Rønne

Knud Larsen <mafish...@yahoo.invalid> wrote:

> Vi ER jo blevet "globale" og "ø-er" er ikke særligt gangbare,

Heller ikke hverken græske eller hebraiske bogstaver - jeg hører dog
intet om at hverken Grækenland eller Israel vil opgive deres alfabeter.

Det rationelle ville naturligvis være at skrive navnet på dansk, og
nedenunder med mindre skrift og i kursiv at skrive det engelsksprogede
navn.

Eventuelt at have såvel dansk- som engelsksproget brevpapir [i
realiteten noget der ligger i Word-skabeloner på datamaterne]

> derudover er det noget helt speciel, at vi i DK bruger ordet "højskole",
> for et universitet.

Du har åbenbart aldrig hørt om svenske »Högskolar«?

> Det myldrede også med folk som kaldte Handelshøjskolen for en
> handelsskole, så det var jo ikke dumt at ændre navnet.

Og en »business school« kunne aldrig blive en handelsskole? Lige som en
/Niels Brock Copenhagen Business College/ af danskere aldrig ville blive
opfattet som en handelsHØJskole?

> [...]
> Handelshøjskolen er man jo praktisk orienteret, selv om man HAR filosofi med

Nu var det jo så også komedien /Jean de France/ jeg nævnte, netop ikke
den /Erasmus Montanus/ der er som skræddersyet til enhver stud.mag., fra
han begynder som rus til han står med kandidatbeviset i hånden.

Per Rønne

Tveskaeg <nob...@noone.com> wrote:

Det er jo ganske absurd - og en følge af det omsiggribende jyllanderi.

Per Rønne

> [...]

> lærer ikke er et rigtigt arbejde, mens du overhovedet ikke har nogen
> bekymringer ved at udtrykke ringeagt overfor andre uddannelser end din

Ringeagt for andre uddannelser end min egen? Det synes jeg ikke at
genkende.

Hvilke tænker du på? Jeg har da al mulig respekt for uddannelser til
blikkenslager, tømrer og murer, og er fuldt ud klar over at de er langt
bedre til disse fag, end jeg nogensinde bliver.

Eller er det fordi jeg mener at en cand.polit. som Krag og Nyrup eller
en cand.oecon som Fogh var/er bedre som /statsminister/ end en
arbejdsmand som Anker var?

Egon Stich

> [...]
> »fint« ved at have en bachelor-grad?
>
> Jeg ville da opfatte ham som en falleret student, der ikke kunne gøre

Må man spørge, hvilken "fin" stilling du for tiden bestrider, med din "fine"
uddannelse i bagagen?

Man forledes til at tro, at det eneste "fine2 du har at bryste dig af, er et
stykke papir.
Som ikke har bragt dig ret langt op af trappestigen?

Egon

Egon Stich

> [...]
> væsentlig indflydelse på lønnen. Desuden er en "professions-bachelor" jo
> ikke lige så fin som en rigtig bachelor.

Tjah--
Nu er jeg jo ikke anglofil, og foretrækker derfor stadig de danske
betegnelser.
Og er ved at brække mig over "uddannede", der forsøger at fører sig frem på
elendigt "danglish"

Egon