Definition på slange / orm

Grethe / Sportslex

I går så vi en særdeles flot stålorm på en vandretur i en dejlig kølig
skov. Og så var det, jeg blev spurgt, om en stålorm er en slange.
Øh...

Hvordan defineres egentlig fænomenet "en slange" henholdsvis "en orm"?

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe

Preben Riis Sørensen

> Hvordan defineres egentlig fænomenet "en slange" henholdsvis "en orm"?
>
> --
> Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
> Grethe

En orm er et bløddyr uden skelet. En slange har skelet og er et krybdyr uden
ben.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Simonsen, Thomas Johannes

Hejsa,

I det konkrete spørgsmål var problemet hvad der er forskel på en stålorm og
en slange. Kort fortalt er begge så at sige 'benløse øgler'. Sagen er bare
at benløshed er udviklet flere gange inden for øglerne. Slangerne udgør en
at disse udviklingslinier. Alle slanger stammer fra en fælles, ca. 150
millioner år gammel, stamform de ikke deler med andre krybdyr. De er altså
ikke nødvendigvis nærmere beslægtet med en anden gruppe benløse øgler end
med fx. et firben. En måde hvorpå man kan skelne en slange fra en stålorm er
ved at se på øjenlåget. En stålorm har bevægeligt øjenlåg og kan altså åbne
og lukke øjet. En slange har fastvokset øjenlåg så den principielt har lukke
øje hele tiden! Når en slange alligevel er i stand til at se er det fordi
øjenlågs huden er gennemsigtig. Det betyder at slangen også er nødt til at
skifte huden over øjet når den skifter hud for at vokse. Faktisk er det den
første del af huden der løsner inden et hudskifte hvor ved øjet får et
'mælket' udseende. Det første tegn på at slangen er ved at skifte hud.
Årsagen til både slangernes benløshed og fastvoksede øjenlåg skal findes i
deres evolutionshistorie (flg. er en _meget_ kort og overfladisk forklaring
uden at komme ind på evolutionsbiologiske principper). Man forestiller sig
at slangerne er udviklet fra en firben lignende stamform der begyndte at
leve nedgravet i jorden. Når man lever på den måde er både ben og øjne kun
til besvær. Derfor endte benene med at blive bortreducerede og øjenlåget
voksede fast (ligesom det ydre øre blev lukket så slangerne kun kan opfatte
lyd via vibrationer i jorden). På et tidspunkt begyndte nogle slanger så
igen at leve over jorden, hvilket medførte at øjenlåget blev gennemsigtigt
så synet igen blev en vigtigt faktor i slangerne jagtteknik.

Begrebet 'orm' dækker over en zoologisk 'rodekasse' af af dyr der
overfladisk ligner hinanden lidt - principielt ved at de ikke har nogle ben!
De er ganske rigtigt hvirvelløse. -Ikke bløddyr, bløddyr er den række af dyr
der omfatter bl.a. muslinger, blæksprutter, snegle og en lille gruppe
skalløse dyr der kaldes 'orme-bløddyr'.
I gamle zoologibøger kan man støde på gruppen 'Vermes' (latin for orme). I
den gruppe har der været placeret så forskellige dyr som: rundorme (bl.a.
børneorm og spoleorm), fladorme (bl.a. bændelorm), ledorme (de 'rigtige'
orme; børsteorme, regnorme og ilger), pølseorme, slimbændler og gruppen
'enteropneuster' der er en lille gruppe af marine ormelignende dyr der rent
faktisk er nærmere beslægtede med hvirveldyrene end med nogle af de andre
nævnte grupper.

Thomas J. Simonsen
Zoologisk Museum, København

--
Posted from msx.aki.ku.dk [192.38.112.9]

Niels J Larsen

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> En orm er et bløddyr uden skelet. En slange har skelet og er et krybdyr uden
> ben.

Men i forbindelse med Stålorm er ovennævnte ikke tilstrækkeligt. En
stålorm er så vidt jeg husker ikke nogen slange men en øgle, som bare
ikke har nogen udvendige ben. Altså, igen hvis jeg husker rigtigt, så er
der knogler inde i stålormen som kunne være blevet til ben, medens
slanger ikke viser sådanne knogler i voksenstadiet.

--

Niels Jørgen

Ulrik Smed

In article <3B679ED9...@biobase.dk>,

Niels J Larsen <n...@biobase.dk> wrote:

> [...]
> der knogler inde i stålormen som kunne være blevet til ben, medens
> slanger ikke viser sådanne knogler i voksenstadiet.

Stålormen er en øgle uden ben, det er korrekt. Men mange slanger
har også 'rester' af ben, og hos nogle (bla. boaer og pythoner,
mener jeg) stikker der en lille 'klo' ud, som er resten af
bagbenene. Den kan bevæges som et lille ben, og hannerne bruger
den til at 'kradse' hunnen med under parringleg. Så nogle slanger
har faktisk 'mere ben' end visse øgler. :-)

Hvor blev den stålorm forresten set?

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ul...@post1.tele.dk

Grethe / Sportslex

Allerførst tak for de svar, der indtil nu er kommet! ;-))

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse ...

> Hvor blev den stålorm forresten set?

Hald Ege skov ved Viborg, hvor den lå på en skovsti og solede sig.
Skovtypen var en blanding af nåleskov og løvskov. Og den var
ualmindelig flot. Ca. 30 cm lang. Skinnede metallisk. Tungen spillede
charmerende.

Jeg ved ikke, om alle i tråden har læst svaret fra Thomas J. Simonsen,
Zoologisk Museum, København, da det - af én eller anden grund - er
placeret som selvstændigt emne. Af denne årsag tillader jeg mig at
gentage hans svar her:

Hejsa,

Ulrik Smed

In article <3b68453f$0$248$edfa...@dspool01.news.tele.dk>,

Grethe / Sportslex <gre...@sportslex.com> wrote:
> [...]

> Skovtypen var en blanding af nåleskov og løvskov. Og den var
> ualmindelig flot. Ca. 30 cm lang. Skinnede metallisk. Tungen spillede

Tihi, sødt! Jeg er selv helt pjattet med krybdyr.
Jeg var selv en tur til Silkeborgsøerne for nogle uger siden,
netop for at kigge efter firben og snoge og stålorme og den
slags, men jeg så ikke et eneste krybdyr selvom jeg vandrede
rundt i nogle timer, ret skuffende. Men en dejlig tur alligevel.

Niels J Larsen

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> den til at 'kradse' hunnen med under parringleg. Så nogle slanger
> har faktisk 'mere ben' end visse øgler. :-)

Interessant!
--

Niels Jørgen Larsen