Blå vandmænd

Holst

Jeg var ude at traske en tur ved Limfjorden i dag, og da vandet var
dejligt lunt rullede jeg buksebenene op og vadede gennem vandet.

Og så fandt jeg såmænd et forstenet søpindsvin. Det er nok 20 år siden
jeg sidst har fundet et sådant.

Men jeg så også tre blå vandmænd. Sådan nogle har jeg aldrig set får.
Farven var nærmest koboltblå.

Er de normale?

Preben Riis Sørensen

"Holst" <news...@shelter.dk> skrev

> Men jeg så også tre blå vandmænd. Sådan nogle har jeg aldrig set får.
> Farven var nærmest koboltblå.

Sådan kommer vi til at opleve vandmændene fremover, det skyldes den
globaliserede nedkøling :-)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Holst

Preben Riis Sørensen wrote:

> Sådan kommer vi til at opleve vandmændene fremover, det skyldes den
> globaliserede nedkøling :-)

Så det er bare én af de røde, der fryser :-)

Herluf Holdt, 3140

Holst skrev:

> Men jeg så også tre blå vandmænd. Sådan nogle har jeg aldrig
> set får. Farven var nærmest koboltblå.

> Er de normale?

Ja, jeg har i hvert fald enkelte gange set den blå brændegople
/Cyanea lamarckii/ ved stranden her ved Øresund/Kattegat.

Prøv at se denne Blå brandmand :
http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_brandmand

--
Herluf :·)

Holst

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ja, jeg har i hvert fald enkelte gange set den blå brændegople
> /Cyanea lamarckii/ ved stranden her ved Øresund/Kattegat.
>
> Prøv at se denne Blå brandmand :
> http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_brandmand

Umiddelbart nej. Dem jeg så, var så at sige kun blå i midten, selvom to
af de tre, jeg så, så havde en meget stor midte. Den på billedet ser jo
ude til at være hel blå og have lange blå tråde. Det havde dem, jeg så ikke

De var i øvrigt små. Vel sådan cirka en diameter på 7-10 cm.

Holst

Holst wrote:

> [...]
> ude til at være hel blå og have lange blå tråde. Det havde dem, jeg så ikke
>
> De var i øvrigt små. Vel sådan cirka en diameter på 7-10 cm.

Men farven er den samme, så det er nok bare sådan en.

Herluf Holdt, 3140

Holst skrev:

De blå brændegopler jeg har set, var lidt mere gelé-agtige, cirka
10-12 cm i diameter, og en smule mere over i det cyanblå. Prøv
at billedgoogle efter "Cyanea lamarckii". Her er et par eksempler:

http://www.uwphoto.no/shopexd.asp?id=2531
http://www.uwphoto.no/shopexd.asp?id=986

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt