DR og mangel på programmer på DR HD

Martin [TMM]

Hej

Jeg undrer mig tit over DR, når de har stort opslåede
underholdningsprogrammer på DR1, og samtidig sender et meget vigtigt
afsnit af Ice Road Truckers, eller Justin og Scott på DR HD, når de
kunne udnytte den kvalitet jeg VED deres programmer bliver optaget i.
Det kunne være X-factor, Talent eller det der er på DR1 lige nu: Melodi
Grand Prix.
Rettigheder? Jeg tvivler...

Er der mon nogen her, der kender svaret på spørgsmålet?

Man undres.

Mvh
Martin

Peter Olsen

"Martin [TMM]" <tmm@-CUT-turutter.dk> wrote in news:cb1o38-
gip...@not.for.your.eyes:

Det drejer sig om hvor mange penge man har til rådighed og hvilke ekstra
udgifter der er forbundet ved at sende live i HD.

Læg mærke til at de kanaler der sender live i HD alle ejes af en stor
privat koncern og at alle kanalerne viser masser af reklamer som de også
tjener stort på.

Og jo, der er også lidt om rettigheder. Universal Music ejer rettighederne
til samtlige af numrene og det siger ikke så lidt.
Det pladeselskab er nogle af de værste gribbe i hele musik branchen når
det drejer sig om rettigheder for at vise live musik.

--
Peter Olsen

Jensen

On 26 Feb., 20:36, "Martin [TMM]" <t...@-CUT-turutter.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg undrer mig tit over DR, n r de har stort opsl ede
> underholdningsprogrammer p DR1, og samtidig sender et meget vigtigt
> afsnit af Ice Road Truckers, eller Justin og Scott p DR HD, n r de

> kunne udnytte den kvalitet jeg VED deres programmer bliver optaget i.
> Det kunne v re X-factor, Talent eller det der er p DR1 lige nu: Melodi

> Grand Prix.
> Rettigheder? Jeg tvivler...
>
> Er der mon nogen her, der kender svaret p sp rgsm let?

Så vidt jeg har forstået, så har DR ikke teknikken til at kunne sende
live på DR HD endnu, men at det skulle være på trapperne. Det er bl.a.
også årsagen til, at de ikke samsender TV-avisen, der "optages" med HD-
kameraer og efterfølgende nedskaleres til SD.

Martin [TMM]

Hej

On 27-02-2011 10:07, Jensen wrote:
> Så vidt jeg har forstået, så har DR ikke teknikken til at kunne sende
> live på DR HD endnu, men at det skulle være på trapperne.

Det kan vi jo så glæde os til.

> Det er bl.a. også årsagen til, at de ikke samsender TV-avisen, der "optages" med HD-
> kameraer og efterfølgende nedskaleres til SD.

Det ville også undre mig hvis ikke TV-avisen skulle være optaget med
HD-kameraer.
Sidste år var jeg til Monrad & Rislund-show i Århus musikhus samme
dag/aften som der var audition til X-factor, samme sted. Man vadede
rundt i kamerafolk med kameraer oversmurt med HD-logoer. Så allerde
auditions var optaget i HD, og det undrede mig derfor hvis live-shows'ne
skulle være lavet med SD-udstyr.
Jeg ved godt at det ikke er DR selv, der laver programmerne til
sendefladen, men et selskab der hedder blu. Det burde vel blot ikke
ændre på mængden af HD/SD materiale.

Spørgsmålet blev besvaret. Tak for det.

Mvh
Martin

Kurd

"Jensen" <nondes...@mail.dk> skrev i en meddelelse

DR kunne godt ved håndbold fra Malmø. Finalen var vel ikke optaget dagen
forinden?

Jan Friberg

Den 27-02-2011 21:19, Kurd skrev:
> [...]
> kameraer og efterfølgende nedskaleres til SD.
>
> DR kunne godt ved håndbold fra Malmø. Finalen var vel ikke optaget dagen

Det er vel mere evnen til at producere live. At sende en HD strøm videre
er ikke den store kunst. Mon ikke flaskehalsen er i
kontrolrummet/OB-vognen. Altså billedmikser, effekter og
afviklingsserver til videoklip/indslag. Sidstnævnte er nok den der
holder TV-avisen i sd de næste mange år.

Desuden giver den lavere opløsning støre mugligheder for at skjule
detaljer på scenen.

vh
Jan Friberg

Kurd

"Jan Friberg" <j...@friberg.dk> skrev i en meddelelse

Jeg tænker ikke specielt på selve kampene, som DR ikke producerede. Mere de
lokale danske indslag fra Malmø og den anden svenske flække. Men hvis du
ved, DR ikke kan, så kan DR ikke - selvom DR godt kunne på min
fjernsynsmodtager.

Lars

Hvem har bildt dig ind, at DR selv producerede de lokale danske
indslag fra Malmø? Det kan lige så vidt have været en svensk
produktion.

--
Lars

Kurd

"Lars" <la...@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

Ingen bilder mig noget ind. Det *kunne* have været svenskere, men det var
det ikke.