Re: Om Klovn og plagiat

Brian P

On 11 Mar., 11:26, p...@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
> [...]

> Stemme: Larry David, dog med et vist indspark fra de CC/FH.
> Historier: CC/FH og andre manus-forfattere.
>
> Hvad man prioriterer, afgør så, hvor meget man synes, at det er et
> plagiat. Jeg er ret vild med de dele af universet, der er ren CC/FH og
> de historier, det afføder (primært de superarrogante kendte, som CC og
> Iben fremstiller, ligesom jeg elsker det, når de går helt ud ad en
> tangent, og f.eks. slår Jarl Friis Mikkelsen ihjel), så i min verden
> er det meget lidt plagiat.
>
> Andre vil prioritere hovedpersonens stil, loven og stemmen, og så er

Nu kalder du det "universet" eller "hovedpersonens stil, loven og
stemmen", men ligger de begreber ikke faretruende tæt på det, der -
som du selv er inde på - er alfa og omega i seriefiktion, nemlig
"konceptet", kort og godt? Det er som regel konceptet man betaler i
dyre domme for, når udenlandske koncepter som fx Big Brother
fordanskes af danske tv-stationer, men TV2 Zulu har så vidt vides
aldrig betalt en krone til ophavsmændene og påberåber sig oven i købet
selv at være de kreative bagmænd. Det er bare ikke i orden.

I øvrigt mener jeg ikke, du har ret i, at de enkelte historier kan
sige sig fri for plagiarisme. Jf. også Politikens uddybende artikel
fra 24.09.2005, som jeg glemte at bringe, og hvori der påpeges flere
'lån' på afsnitsniveau:

Paralleluniverser

Konceptet til 'Klovn' ligner til forveksling konceptet til den
amerikanske sitcom 'Curb Your Enthusiasm '.

Curb your enthusiasm : En kendt komiker, Larry David, spiller sig selv
i en serie om, hvor galt det hele tiden går ham. Han kommer tit i
vanskeligheder, hvor han bliver misforstået, og især hans kone, som
spilles af skuespilleren Cheryl Hines, er tit uforstående over for
ham. Serieafsnittene foregår hjemme, på kontoret og på gaden i Los
Angeles. Hvert afsnit er en halv time langt og er en blanding af
fantasi og virkelighed. Et eksempel er, at Larry David både i
virkeligheden og i serien har været med til at lave sitcommen
'Seinfeld'. Hans venner og kolleger spilles til dels af kendte, der
spiller sig selv, og af skuespillere, der indtager en rolle. F.eks. er
Larry David ven med komiker Richard Lewis, der spiller sig selv. For
at give serien et præg af spontanitet får de medvirkende ikke et
manuskript, de skal lære udenad, men en storyline. Herfra improviserer
de medvirkende handlingen frem i hvert afsnit. Der er ingen dåselatter
i 'Curb ...'.

Klovn: En kendt komiker, Frank Hvam, spiller sig selv i en serie om,
hvor galt det hele tiden går ham. Han kommer tit i vanskeligheder,
hvor han bliver misforstået, og især hans kone, som spilles af
skuespilleren Mia Lyhne, er tit uforstående over for ham.
Serieafsnittene foregår hjemme, på kontoret og på gaden i København.
Hvert afsnit er en halv time langt og er en blanding af fantasi og
virkelighed. Et eksempel er, at Frank Hvam både i virkeligheden og i
serien har været med til at lave sitcommen 'Langt fra Las Vegas'. Hans
venner og kolleger spilles til dels af kendte danskere, der spiller
sig selv, og af skuespillere, der indtager en rolle. F.eks. er Frank
Hvam ven med komiker Casper Christensen, der spiller sig selv. For at
give serien et præg af spontanitet får de medvirkende ikke et
manuskript, de skal lære udenad, men en storyline. Herfra improviserer
de medvirkende handlingen frem i hvert afsnit. Der er ingen dåselatter
i 'Klovn'.
Eksempler

'Curb ...': Larry bliver overfuset af en person, som siger, at hun vil
sagsøge ham, fordi hun mener, at årsagen til, at hun ikke har fået et
job hos Larry, er, at han er diskriminerende over for sorte. Larry har
mødt personen til et jobinterview. (Afsnit 9)

'Curb ...': Larry besøger to mennesker i deres hus. Han kender dem
ikke i forvejen, men vil have dem til at gøre sig en tjeneste (han
skal have deres tilladelse til at flytte en ledning, som ødelægger
hans udsigt). Da ægteparret indser, at Larry er venner med en kendt,
Julie Louis-Dreyfus fra 'Seinfeld', afpresser de ham ved at give
udtryk for, at de kun vil hjælpe Larry, hvis han får Julie Louis-
Dreyfus til at besøge dem. (Afsnit 6)

'Curb ...': Larry bringer sig i en situation, hvor hans venner tror,
at han har pædofile tilbøjeligheder. Fordi han har en allergisk
reaktion i skridtet, er han nødt til at klø, men det bliver observeret
af hans venners barn, der forskrækket ser til og løber skrigende ud af
rummet og hen til sine forældre. (Afsnit 11)

'Curb ...': Larry er til lægen og bliver stødt over en bestemt
procedure (som går ud på, at patienterne bliver kaldt ind efter,
hvornår de er dukket op i konsultationen, ikke efter den tid, de har
fået), og han brokker sig. Næste gang, han dukker op i konsultationen,
erfarer han, at lægen ikke overholder sin egen regel alligevel. Men da
han nu brokker sig, får han at vide, at hans tidligere klage har fået
lægen til at ændre procedure. (Afsnit 5)

'Curb ...': Larry er kommet til at sige ja til et besøg hos en bekendt
(en pornostjerne), og Cheryl tager modvilligt med. De spiser inden
besøget, for de regner ikke med, at der bliver serveret mad, men da de
dukker op, viser det sig at være et middagsselskab. En af de andre
tilstedeværende er tilfældigvis en person, som Larry tidligere i samme
afsnit er blevet dødeligt uvenner med. Larry kommer til at lægge sig
ud med selskabet (han bryder bl.a. en regel om ikke at tage skoene af
indendørs og smadrer en lampe), og det ender med et skænderi,
hvorefter Larry og Cheryl bliver smidt ud. (Afsnit 3).

'Klovn': Frank bliver overfuset af en person, som siger, at han vil
sagsøge ham, fordi han mener, at årsagen til, at han ikke har fået et
job hos Frank, er, at han er diskriminerende over for homoseksuelle.
Frank har mødt personen til et jobinterview. (Afsnit 8)

'Klovn': Frank besøger to mennesker i deres hus. Han kender dem ikke i
forvejen, men vil have dem til at gøre sig en tjeneste (han skal have
deres tilladelse til at få flyttet sin mors urne til et bedre sted).
Da ægteparret indser, at Frank er venner med en kendt, Casper
Christensen, afpresser de ham ved at give udtryk for, at de kun vil
hjælpe Frank, hvis han får Casper Christensen til at besøge dem.
(Afsnit 10)

'Klovn': Frank bringer sig i en situation, hvor hans venner tror, at
han har pædofile tilbøjeligheder. Fordi han skal levere en sædprøve,
er han nødt til at masturbere, men det bliver observeret af hans
venners barn, der ser til og løber skrigende ud af rummet og hen til
sine forældre. (Afsnit 17)

Klovn': Frank er til lægen og bliver stødt over en bestemt procedure
(som går ud på, at en kvindelig klinikassistent er til stede, da hans
forhud undersøges), og han brokker sig. Næste gang, han dukker op i
konsultationen (nu med sin kæreste, der skal have en gynækologisk
undersøgelse), erfarer han, at lægen ikke overholder sin egen regel
alligevel. Men da han nu brokker sig, får han at vide, at hans
tidligere klage har fået lægen til at ændre procedure. (Afsnit 7)

'Klovn': Frank er kommet til at sige ja til et besøg hos en bekendt
(en gammel ekskæreste), og Mia tager modvilligt med. De spiser inden
besøget, for de regner ikke med, at der bliver serveret mad, men da de
dukker op, viser det sig at være et middagsselskab. En af de andre
tilstedeværende er tilfældigvis en person, som Frank tidligere i samme
afsnit er blevet dødeligt uvenner med. Frank kommer til at lægge sig
ud med selskabet (han bryder bl.a. en regel om ikke at løfte hunden),
og det ender med et skænderi, hvorefter Frank og Mia bliver smidt ud.
(Afsnit 6)

eS

Godt indlæg, Brian, mange tak for artiklen. Det tydeliggører, bedre end jeg
kunne gøre det, at selv de enkelte historie-elementer i Curb's
fomular/koncept er direkte kopieret i Klovn.

Mark Thomas Gazel

> [...]
> er det meget lidt plagiat.
>
> Andre vil prioritere hovedpersonens stil, loven og stemmen, og så er

Jeg er enig i det, du siger. Og fremragende udlægning i øvrigt.

CC og FH har bestemt en god næse for humor, men at kalde Klovn for en
"original idé" er at stramme den, synes jeg.

Med venlig hilsen

Mark

eS

"Mark Thomas Gazel" <Mark...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Iben fremstiller, ligesom jeg elsker det, når de går helt ud ad en
> tangent, og f.eks. slår Jarl Friis Mikkelsen ihjel), så i min verden

Det er lidt som at sige at Lykkehjulet ikke er en kopi af Wheel of Fortune
fordi ordene ikke er de samme :)

Den artikel som Brian postede viser desuden også hvordan mange af "ordene"
er direkte oversat (hvis man bliver i Lykkehjuls-analogien...)

> CC og FH har bestemt en god næse for humor, men at kalde Klovn for en
> "original idé" er at stramme den, synes jeg.

Det er jeg da helt enig i. Jeg kan da også godt lide Klovn, det er bare det
principielle ved ikke at "give credits where credits are due" der irriterer
mig...

Med venlig hilsen

Mark

Steen

Lars Bonnesen <none@none.ʯÂ> wrote:

> Det var vist WKRP - bortset fra det, så morer jeg mig stort over alle
> "Klovn" afsnitene hvad enten de er plagiater eller ej.

Jeg synes nu osse de er meget sjove - måske ikke så sjove som i starten,
men jeg ser dem da ind imellem. Seinfeld er midst lige så gode - Kramer
er nok den fedeste antihelt jeg har set meget længe
--
Steen
Skype: dksbjdk

Kenned

eS wrote:

> Den side forholder sig slet ikke til problemstillingen. Desuden, det
> er de færreste Klovn-fans der læser den danske Wiki, og endnu færre
> der ved at Klovn bygger på Curbs koncept.

Ja, tænk jeg levede i lykkelig uvidenhed...

Kenned
Jeg beskyttes ikke af SPAMfighter til privatbrugere.
Men jeg har navnet i min signatur for at være på tværs over
for dem som åbenbart synes det er værd at nævne hver gang de ser
ordet SPAMfighter.

Thomas H.

"eS" <e...@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Samdsynligvis, så aldrig Safari,

Så har du chancen her:
http://youtube.com/profile_videos?user=safarifan

Grin ligesom de flere tusinde der har set dem og kommenteret dem, og vær
ligeglad hvem der har fundet på hvad og hvorfor. Alt er da inspireret at et
eller andet.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Kim2000

"Thomas H." <thhedkFjernd...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvem er hende stegen i naturprogrammet Bark (med ekstra mange rrrrr)?
mvh
Kim

Message has been deleted

Mark Thomas Gazel

> Det er jeg da helt enig i. Jeg kan da også godt lide Klovn, det er
> bare det principielle ved ikke at "give credits where credits are
> due" der irriterer mig...

Man kunne også sige, at det er en gimmick fra seriens side. Deres figurer
arbejder med tv-koncepter og den serie de selv medvirker i er et koncept
udviklet af de selvsamme figurer ;o)

Det tror jeg ikke selv på, men det er en skæg tanke.

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Mark Jensen

On Sun, 11 Mar 2007 11:40:30 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjerndet@somstårherpost.tele.dk> wrote:

>For Satan da. Det er godt nok nogle pinlige situationer de lander i.
>
>PS: Jeg er led ved at tale positivt om noget fra den syge stand-up-verden:
>Men det er er altså toppen.
>Jan Gintberg er også hylende sjov synes jeg.
>
>Hilsen Åge

Ja nu er der efterhånden så mange undtagelser at du må overveje at
gøre op med din generelle antipati mod standup-folk.

Thomas H.

"Kim2000" <kim...@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er hende stegen i naturprogrammet Bark (med ekstra mange rrrrr)?
> mvh
> Kim

Mikala Matzau

Peter Brandt Nielsen

Palle Jensen skrev:

> Ideen til indholdet er deres. Ikke konceptet.

Eller: ideen til at kopiere en anden serie er deres.

Christensen og Hvam er jo ikke dumme, og da de vel hele tiden har
været klar over, at en masse mennesker ville opdage relationen til den
amerikanske serie, kan de næppe have troet, at de ville kunne narre
særlig mange i særlig lang tid. Jeg vil tro, de bare syntes, det var
sjovt at skrive.

Man kunne håbe, at de en anden gang har øvet sig så meget, at de er i
stand til at skabe noget, som fremstår mere originalt. Eller i det
mindste at de finder noget at kopiere, som ingen danskere kender.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Peter B. Juul

"Peter Brandt Nielsen" <peterbran...@gmail.com> writes:

> Man kunne håbe, at de en anden gang har øvet sig så meget, at de er i
> stand til at skabe noget, som fremstår mere originalt. Eller i det
> mindste at de finder noget at kopiere, som ingen danskere kender.

Hvis nu der var bare et eneste afsnit, der var en tro - eller bare
tilnærmelsesvis tro - kopi af et afsnit af Curb, så var der grund til
at snakke om plagit. Det nuværende er bare noget tåbelig hate
mongering.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Message has been deleted

Peter B. Juul

Palle Jensen <palle....@gmail.com> writes:

> De har kæmpe succes. Jeg tror de er pænt ligeglade med at noglefolk
> kalde dem efterabere.

Deeeeet tror jeg ikke.

Var tilfældigvis tunet ind på TV2radio i dag, da Casper C fortalte om,
at han havde set en artikel i det nye Euroman om "hvad der var fedt i
90erne". Da han jo var en del på dengang, ville han da lige se, om han
var nævnt.

Det var han. I en sentens, hvor han blev sammenlignet med det klonede
får, Dolly, og det blev påstået, at han havde lavet kopier af alt
muligt herunder Howard Stern.

Han var godtnok mopset over den kategorisering. Som han sagde: "Vi
lavede vel 100 timers Tæskeholdet og jeg har i hele mit liv hørt
ca. 15 minutters Howard Stern. Det giver ingen mening."

Så blev Safari nævnt. Han sagde, at de havde stjålet præcis tre
sketches fra andre ting. Men eftertidens portræt hedder "det var sgu
stjålet det hele".

Jow, jeg kan da godt forstå ham. Det må være trættende, at lige meget
HVAD man laver, ser folk ikke på den del af det, der er originalt, men
derimod den del, der ligner et eller andet, som andre har lavet engang.
--
Peter B. Juul, o.-.o "15000 atheists in London rioted today
The RockBear. ((^)) after a blank sheet of paper was found

Peter Brandt Nielsen

Peter B. Juul skrev:

> [...]
> om, at han havde set en artikel i det nye Euroman om "hvad der var
> fedt i 90erne". Da han jo var en del på dengang, ville han da lige

Han snakker faktisk kun om sig selv i det program, gør han ikke?

> [...]
> meget HVAD man laver, ser folk ikke på den del af det, der er
> originalt, men derimod den del, der ligner et eller andet, som

Jeg er enig i, at der er meget i Klovn, der er opfindsomt og godt, og
det samme i mange af hans andre ting. Jeg har vist tidligere skrevet,
at jeg synes, den er sjovere end Curb.

Jeg tror bare, det ville være *federe*, hvis han næste gang brugte
talentet til noget, hvor vi ikke behøver have denne diskussion igen.

Peter B. Juul

"Peter Brandt Nielsen" <peterbran...@gmail.com> writes:

> Han snakker faktisk kun om sig selv i det program, gør han ikke?

Aner det ikke. det er det eneste jeg har hørt af det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

I speak only 0}._.{0

for myself. O/ \O

eS

Jeg ved der er skrevet en masse om hvoran Casper Christensen ikke har haft
en original ide gennem hele hans karriere, og jeg har da også været
tilhænger af ideen om at "jo, hans shows er -inspireret- af (diverse
udenlandske shows), men derfor er de stadig sjove"...

Det der virkelig går mig på er hvordan hvert Klovn-afsnit afsluttes med en
skærm der fortæller:

"EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"

Det er simpelt hen uforgiveligt! Det er så tydeligt at hele konceptet er
taget /direkte/ fra HBOs "Curb your entusiasm".

Man kan forsvar at Casper C og Frank H ville "oversætte" Curb your
enthusiasm, men at tage æren for det, det er sgu for meget. Og tag ikke
fejl; det er KONCEPTET bag Klovn som gør det underholdende.

Curb er bedre skrevet, bedre spillet og i det hele taget mere sjovt end
Klovn er. Det mindste Zulu kunne gøre var da at anerkende at ideen kommer
fra Curb (ligesom Shooting Stars-programmet gjorde).

Hvis du skulle være i tvivl. så tager vi lige Casper Christensens
karriere...

Hans standup ; DIREKTE OVERSÆTTELE af Eddie Murphys stand-up fra 80erne
(dengang han stadig var sjov).

Tandbørsten: Direkte kopi fra engelsk koncept.

Mandril-aftalen: Tyvstjålet koncept fra Reeves & Mortimer (engelsk
komikerpar der også lavede SHOOTING STARS)

Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld (lavet af Larry David,
som sjovt også lavede Curb your enthusiasm)

og endelig KLOVN, plagiat af Curb.

Ja undskyld det sure opstød, men jeg skulle altså lige af med det!

Jesper Lund

Scuzzz

> Curb er bedre skrevet, bedre spillet og i det hele taget mere sjovt end
> Klovn er.

100% enig

Steen

eS <e...@tiscali.dk> wrote:

> Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld

Synes du der er ligheder mellem de to?
Jeg synes ikke de har meget med hinanden at gøre, hvis "Vegas" absolut
skal sammenlignes med noget, ville WKRC On Cincinatti (eller hvaddennu).
--
Steen
Skype: dksbjdk

Peter B. Juul

"eS" <e...@tiscali.dk> writes:

> [...]
>
> Det er simpelt hen uforgiveligt! Det er så tydeligt at hele konceptet er
> taget /direkte/ fra HBOs "Curb your entusiasm".

Interessant påstand.

At FORMEN er som i Curb kan der ikke være tvivl om. Det lagde de jo
heller ikke selv skjul på, da serien startede. Men at fylde serien med
danske kädisser og gøre f.eks. Casper og Iben til højrøvede folk, der
ikke kan udstå "almindelige mennesker" er vel 100% frank og caspers
ide?

Så hvad er "ideen"?

Jeg kan også huske, at et af tabloid-formiddagsbladene kastede sig
over serien for en tid siden og påpegede ting, der var "stjålet" fra
Curb. Men reelt var det på niveauet "der er et afsnit, hvor Larry er
på restaurant og det udvikler sig pinligt. det er der også tilsvarende
i Klovn." og hvis man ikke kan låne på DET niveau er alting jo
plagiater - om ikke andet, så af virkeligheden :)

Jeg har set tre sæsoner Curb og ca. 3 1/2 sæson Klovn og har ikke
fundet noget sted, hvor en ide eller et forløb er direkte stjålet. Jeg
synes ikke, at man kan klandre dem for at have stjålet andet end
formen, hvilket aldrig har været en hemmelighed.

At påstå, som visse gør, at de decideret har plagieret og oversat Curb
er helt i hampen.

> Mandril-aftalen: Tyvstjålet koncept fra Reeves & Mortimer (engelsk
> komikerpar der også lavede SHOOTING STARS)

Mener du ikke Safari, hvor Lars og Casper efter sigende "kom til" at
kopiere nogle R&M-sketches direkte?

At Mandrillen skulle være kopi har jeg aldrig hørt før. Kan du uddybe?

> Langt fra Las Vegas: Stærkt inspireret af Seinfeld (lavet af Larry David,
> som sjovt også lavede Curb your enthusiasm)

Arj, nu griber du efter halmstrå. Langt fra Las Vegas var en standard
sit-com. Den første danske af slagsen, der faktisk fungerede. det er
rigtigt, at lige netop Casper, som er komiker, spillede en rolle, der
hed det samme som han selv gør - ganske som Seinfeld i Seinfeld. Men
det er godt nok for lidt til at kalde det plagiat.

Seinfeld er en sit-com, der følger Jerry og hans venner i og omkring
Jerry's lejlighed. Vegas er en Sit-com, der følger folkene på
Jump-Starts redaktion OG Caspers privatliv. Alene persontegningen i
Vegas er milevidt fra Seinfeld.

> Ja undskyld det sure opstød, men jeg skulle altså lige af med det!

Dit sure opstød er i øvrigt et plagiat af noget, vi har hørt
adskillige gange. Det er OK ikke at bryde sig om Klovn eller andre
CC-produktioner. Sådan er der mange, der har det. Men kan du ikke
finde på noget originalt at kritisere, i stedet for at skrive det
samme, som flere andre har skrevet før? :)

eS

"Peter B. Juul" <p...@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> danske kädisser og gøre f.eks. Casper og Iben til højrøvede folk, der
> ikke kan udstå "almindelige mennesker" er vel 100% frank og caspers

Frank Hvams karakter er stort set identisk med Larry Davids.

En del af konceptet er: Folk er højrøvede fjolser, der kun tænker på dem
selv. Alle historierne har flg. simple præmis: Hovedpersonen (Hvam/David)
siger noget som fornærmer nogen, og holder fast i sine egne meninger og
principper istedet for at forholde sig pragmatisk til situationen. Han
bliver også ofte udsat for uheld (eller "victim of circumstance").
Disse plot-værktøjer er integrale for de spændende og historie-fremmende
elementer i Curb, og direkte kopieret i Klovn.

Desuden er der MASSER af kendisser med i Curb; Elaine (fra Seinfeld), Jay
Alexander (Seinfeld). Martin Scorsese, Ted Danson, Shaquile O'neill, og
mange mange flere. Ideen er fuldstændig kopieret fra Curb.

Skal også lige siges at Curb blev skabt helt tilbage i 1999, og lige er
blevet fornyet med en kommende sæson.

> At påstå, som visse gør, at de decideret har plagieret og oversat Curb
> er helt i hampen.

Ikke hvis man godtager at konceptet bag er det absolut bærende element i
seriens succes.

> Mener du ikke Safari, hvor Lars og Casper efter sigende "kom til" at
> kopiere nogle R&M-sketches direkte?

Samdsynligvis, så aldrig Safari, men Mandril-aftalens prop comedy lægger sig
meget., meget tæt op af Reeves and Mortimers. Ikke retssags-tæt, men
alligevel.

> At Mandrillen skulle være kopi har jeg aldrig hørt før. Kan du uddybe?

Søg efter Reeves And Mortimer, og se bare et af de banebrydende shows de
lavede gennem 90erne. Jeg er selv stor mandril-fan, og har da også den
holdning at man aldrig ville have kunne have bragt R&M med undertekster, og
Mandrillen derfor var OK.

> [...]
> hed det samme som han selv gør - ganske som Seinfeld i Seinfeld. Men
> det er godt nok for lidt til at kalde det plagiat.

Det gør jeg så heller ikke. Sidste del af min post gør bare opmærksom på at
CC ikke er original og banebrydende, og det er faktisk det de fleste folk
egentlig tror om ham.

> Seinfeld er en sit-com, der følger Jerry og hans venner i og omkring

Og ja, det er da skrevet mange gange før det her - pointen er at jeg ikke
skriver følgende:

DENNE POST ER SKABT EFTER IDE AF MIG OG KUN MIG ALENE

Som de gør i Klovn...

Brian P

On 10 Mar., 22:19, p...@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

> [...]
> i Klovn." og hvis man ikke kan låne på DET niveau er alting jo
> plagiater - om ikke andet, så af virkeligheden :)

Rent faktisk var det nu Politiken (næppe noget tabloid-
formiddagsblad?) der lagde ud med at kaste sig over Klovn. Og desværre
havde Politiken ret i en del af kritikken.

eS

> [...]
> dette spørgsmål.

Den side forholder sig slet ikke til problemstillingen. Desuden, det er de

Brian P

Her bringes endnu engang artiklen fra Politiken 24.09.2005:

Klovnerier: Klovn eller kopi

Den danske sitcom 'Klovn' har været på kreativ strandhugst i en
prisbelønnet amerikansk sitcom: Både hvad angår koncept og konkrete
dramaturgiske situationer er der sammenfald. Hvor går den juridiske og
etiske grænse mellem originalitet og kopi i en tv-verden, der elsker
ordet 'inspiration'?

Af Camilla Stockmann

Du ser ham sjoske hen ad gaden, ansigtet under kasketten er ikke helt
til at aflæse, og hvis han ikke var en kendt komiker, ville du nok
tro, at han var sur. Det er han ikke, han er komiker, han er sjov, han
er uheldig, og han har hovedrollen i en tv-serie, hvor han spiller sig
selv.

Efter den beskrivelse vil danske TV 2 Zulu-seere formentlig se Frank
Hvam for deres indre øje. De vil genkalde sig scener fra tv-serien
'Klovn' - den anmelderroste og prisbelønnede danske sitcom af både
Casper Christensen og Frank Hvam, der er blevet rost for deres nye
måde at gradbøje sitcomgenren på. Serien er »et interessant forsøg på
at løfte sig ud over situationskomikkens ha-ha skabelon«, som B.T.s
Birgitte Grue skrev efter at have kvitteret med fem stjerner. I august
vandt serien desuden årets danske Comedy-pris.

Er man amerikansk tv-seer, vil man derimod straks genkalde sig scener
fra den HBO-producerede 'Curb your enthusiasm '. Manden, der går hen
ad gaden, vil i så fald være Larry David: hovedrolleindehaveren i
serien, men også den originale idemager og sitcom-ikon over dem alle,
siden han i start-90'ene fik ideen til 'Seinfeld'.

Sammenligner man konceptet for amerikanske 'Curb ...' og danske
'Klovn' er det svært at ignorere ligheden: Begge handler de om en
kendt komiker, der spiller sig selv i en serie, hvor også venner og
kolleger delvis spilles af 'rigtige kendte'. Handlingen foregår i
tiden efter, at hovedpersonen har haft succes med en sitcom, og seerne
følger ham på kontoret, gennem byen og i dobbeltsengen, hvor hans kone
- spillet af en skuespiller, der bærer sit virkelige navn - er både
uforstående og overbærende. Hovedpersonen har det nemlig med at storke
direkte ud i den ene pinlige situation efter den anden. Og blive
derude.

Forskellen på de to serier er sproget, at hovedpersonen i den danske
serie er en yngre komiker end i den amerikanske, og at den konkrete
handling baserer sig på originale historier, som det danske hold har
skabt. Men så alligevel ikke helt: Nogle af de konkrete dramaturgiske
situationer fra 'Curb ...' ser også ud til at gå igen i 'Klovn'. Et
par hurtige eksempler: Hovedpersonen får sin læge til at ændre
procedure. Han bliver mistænkt for pædofile tilbøjeligheder af sine
venner. Han bliver uvenner med værterne til et middagsselskab og
bliver smidt ud. Og han bliver afpresset af nogle fremmede mennesker
til at hente sin kendte skuespillerven, så de kan møde ham.

Tyveri en skønssag

Men betyder lidt dramaturgisk genbrug overhovedet noget i en
elektronisk tv-tid? Fungerer ordet 'inspiration' som et green card til
at gå på strandhugst på den amerikanske vestkyst? Findes der en
juridisk eller etisk definition på, hvornår der er tale om
inspiration, og hvornår der er tale om kreativt tyveri?

Professor ved Københavns Universitet, dr.jur. Jens Schovsbo, der
blandt andet har specialiseret sig i ophavsret, svarer nej:

»Det er en skønssag. Og det er vanskeligt at drage grænsen. Men
ophavsretligt kan det være relevant at overveje, om der er en
krænkelse«, forklarer han og understreger, at ophavsret ikke er den
eneste juridiske regel, der skal respekteres. Efter at være blevet
præsenteret for Politikens research bringer professor Jens Schovsbo en
tidligere dansk kopisag på banen:

»Man kan overveje, om det er i strid med god markedsføringsskik. Her
har vi en afgørelse fra 1999, hvor Danmarks Radio havde produceret
noget, de kaldte 'Kvit eller dobbelt'. Her fandt man, at Danmarks
Radio havde kopieret en hel række elementer fra en engelsk format ,
der hedder 'Who wants to be a millionaire'. Og da sagde domstolen
meget håndfast, at det var i strid med god markedsføringsskik«,
forklarer professor Jens Schovsbo og slutter:

»Hvis det var mig, som var rettighedshaver, ville jeg gå videre. Der
er kød nok på«.

Krav til originalitet

I den anden ende af Københavns Universitet sidder Anne Jespersen,
ekstern lektor på film- og medievidenskab med speciale i bl.a.
sitcoms. Også hun er blevet præsenteret for Politikens research, og på
spørgsmålet, om der findes en etisk grænse mellem inspiration og
tyveri, svarer hun:

»Selvfølgelig er der en grænse. Men der findes ikke en definition.
Hvis du skriver en videnskabelig artikel, sætter du citationstegn, når
du vælger at citere andre. Men hvis du skaber et stykke fiktion på tv,
kan du jo ikke sætte citationstegn, og her bliver det et etisk
spørgsmål«, svarer hun og giver et eksempel på en serie, der helt lod
sig inspirere og samtidig bevarede sin integritet:

»'Alle tiders barnepige', der kørte fra 1993-99, var meget inspireret
af the mother of all sitcoms 'I love Lucy', der kørte fra 1951 til
1957. I begge serier er der en episode, hvor hovedpersonen arbejder på
en chokoladefabrik, og én, hvor hun er i Italien og tramper rundt i
vinen. Men det er en indforstået joke, der fortælles til de
amerikanske seere, hvoraf de fleste har set 'I love Lucy'«.

Det er en anden form for 'inspiration', der er på spil med 'Klovn'.
Det danske hold refererer ikke til den amerikanske serie ved at skabe
en åben reference, som seeren kan nikke genkendende til, og det ville
også være omsonst, eftersom de færreste danske seere kender
'Curb ...':

»Holdet bag 'Klovn' kan selvfølgelig sige, at de er inspireret, men
det kunne tyde på, at det var mere end bare almindelig inspiration.
Det virker enormt påfaldende«, mener lektor Anne Jespersen. Hun
argumenterer desuden for, at man principielt stiller krav til
originalitet inden for sitcom-genren, uden at den dog behøver at
genopfinde sig selv hver gang. For originalitet og inspiration er ikke
modsætninger, hvis de balanceres rigtigt:

»I bund og grund skal man have en helt ny ide. Noget anderledes end
det, man har set før. Og så kan man derudover have nogle
inspirationskilder, som man mere eller mindre åbenlyst trækker på. Men
hvis man fra starten har overtaget en andens sitcom-ide, hvor
udgangspunktet og præmissen er ens, så synes jeg, det er lidt
tvivlsomt. Det er dårlig smag«.

Politiken har uden held forsøgt at få en udtalelse fra amerikanske
Larry David. Hans talskvinde på HBO, Tobe Becker, fortæller, at de
ikke kan levere en udtalelse, før de har set den danske serie.

Fakta: Kopier

Casper Christensen er tidligere blevet beskyldt for at benytte sig af
andres ideer.

'Tæskeholdet': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra 'The
Breakfast Show with Chris Evans'.

'Transit': Blev beskyldt for at være delvis kopieret fra et David
Lettermann-koncept.

'Husk lige tandbørsten': Konceptet til det program var købt af det
britiske Channel 4. Men den populære tequila-dans blev beskyldt for at
være kopieret fra filmen 'PeeWee Hermans Big Adventure'.

'Safari': Blev beskyldt for at have åbningsvittigheden direkte fra den
amerikanske komiker Dennis Miller. Desuden beskyldte man programmet
for at have kopieret sketch af de to engelske komikere Vic Reeves og
Bob Mortimer.

eS

Tak for den artikel. Den støtter meget godt hvad jeg i harme selv har gået
og tænkt ;)

Pointen er vel at det er /konceptet/ (som i artikelen bliver beskrevet som
de "dramaturgiske værktøjer") bag Curb der er bærende for Klovns succes. Og
derved åbnes der vel for en kritik mht. dårlig markedsføringsskik.

"Brian P" <ka...@klog.dk> skrev i en meddelelse

eS

> 100% enig

Godt :)
Hvis man endelig skal se på shows som er blevet inspireret af (og ikke
direkte har kopieret grundkonceptet bag) Curb Your Enthusiasm, så kan jeg
nævne flg.:

Ricky Gervais' shows: The Office, men i endnu højere grad, "Extras". Dette
nye (2005) show tager Curb's koncept og bygger videre på det. "Extras" er et
fantastisk underholdende shov, med mange gode nye ideer (hvert afsnit er
navngivet efter den kendis som optræder i det, fx. Samuel L. Jackson, Kate
Winslet, Ben Stiller, Patrick Stewart og mange andre. Alle disse kendisser
spiller en udgave af dem selv når de er værst...)

The Sarah Silverman Show: Helt nyt show med den kendte stand-up komiker.
Ikke lige min kop te, men allilgvel et godt eksempel på et show som tager
Curbs koncept og giver det nye vinkler.

Brian P

Kan til fulde tilslutte mig ovenstående synspunkt!

Peter B. Juul

"eS" <e...@tiscali.dk> writes:

> Det gør jeg så heller ikke. Sidste del af min post gør bare opmærksom på at
> CC ikke er original og banebrydende, og det er faktisk det de fleste folk
> egentlig tror om ham.

Fair nok. Det påstår jeg bestemt heller ikke, at han er.

Men han har bragt nogle ting til DK og lavet nogle ting på dansk, som
ingen andre har formået før ham. Det bør han have.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Mark Thomas Gazel

> "EFTER IDE AF CASPER CHRISTENSEN OG FRANK HVAM"

Burde nok have været efterfulgt af:

"Inspireret af "Curb Your Enthusiasm""

Eller også skulle de ikke have skrevet noget overhovedet.

Allan Krautwald

"Mark Thomas Gazel" <mark...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Burde nok have været efterfulgt af:
>
> "Inspireret af "Curb Your Enthusiasm""
>
> Eller også skulle de ikke have skrevet noget overhovedet.

Hvorfor ikke?

Anita Roddick

Men modsat Curb Your Enthusiasm, er Klovn faktisk sjovt en gang i mellem.
Langt bedre end Langt Fra Las Vegas, som jeg synes, var mere end pinlig.

Mark Thomas Gazel

> Hvorfor ikke?

Fordi de er unødvendigt og implicit lyder som om, det er en original idé
(eller koncept/format) forstret af d'herrer.

Peter B. Juul

"Mark Thomas Gazel" <mark...@hotmail.com> writes:

> Fordi de er unødvendigt og implicit lyder som om, det er en original
> idé (eller koncept/format) forstret af d'herrer.

Lidt lommefilosofi, som garanteret kan modsiges eller udbygges af
andre, så kom bare i gang:

En fortælling - bog, film, TV-serie, hvad som helst, kræver tre
elementer i en ikke-prioriteret rækkefølge:

1) Et univers - Hvor foregår historien, hvilke personer, fiktive eller
virkelige, hvilke steder, fiktive eller virkelige og hvilke love
gælder der (En typisk lov i f.eks. ugebladsnoveller er, at en
forbryder altid får en straf, der passer til hans forbrydelse).

2) En stemme - Hvem fortæller historien? En alvidende fortæller, et
barn, hovedpersonen, en biperson (som i Sherlock
Holmes-fortællinger). Hvad ved denne person og hvor meget af det
fortæller han os? Og hvordan bliver det fortalt - et strengt
narrativt forløb, fortællerstemme, tilsyneladende usammenhængende
enkeltscener, vi selv må stykke sammen, osv. (I krimier fortælles
historien oftest af holdet, der løser mordgåden og vi lærer mens de
lærer i et strengt narrativt forløb.)

3) En historie: Hvad sker der faktisk?

En film, der ikke er en del af en serie, skal etablere alle tre ting,
mens en TV-serie typisk har et univers, der i store træk allerede
defineres i pilotafsnittet. Ved samme lejlighed etableres den typiske
stemme for serien normalt også.

det er så op til forfatteren af det enkelte afsnit at skrive historien
til det afsnit. Han er bundet til universet, som er defineret fra
start (han kan klarificere uklarheder i det og får derved mulighed for
at føje til, men er generelt bundet af det vi ved.) Oftest vil han
også bruge den stemme, som er seriens generelle stemme.

en del længere serier har enkelte afsnit, hvor stemmen pludselig
skifter. Det kan f.eks. være en serie som Babylon 5, hvor vi for det
meste følger folkene på broen og i ambassadørkorpset. I enkelte afsnit
følger vi pludselig nogle Psi Cops (som ellers ses som skurke), et par
rengøringsfolk eller vi får en falsk TV-nyheds-udsendelse om stationen
at se. I de situationer bliver historien underordnet stemmen, fordi
skiftet i stemme er så markant. Men det er stadig det samme univers.

Godt så, tilbage til Klovn: Stemmen i Klovn er afgjort lånt fra
Curb. Historierne er afgjort ikke. Universet er det lidt mere svævende
med. det består grundlæggende af en blanding af rent fiktive personer
og parodier på danske kändisser. Tilsvarende består Curbs univers af
fiktive personer og parodier på amerikanske kändisser. Personerne i de
to er ikke ens, men de to grupper af personer har lighedstræk, ligesom
hovedpersonerne (hhv. Frank og Larry) har en del lighedstræk.

Loven, der styrer hovedpersonens univers og skriver historierne, har
lighedspunkter og forskelle: Begge steder gælder det, at hovedpersonen
oplever noget, der kaster ham ud i nogle løgnehistorier og i
slutningen mødes løgnehistorierne typisk og hans konstruerede verden
braser sammen. (en sjælden gang lykkes det ham faktisk at slippe
afsted med det, og så jubler vi for den kuede mand - selv om han
formentlig kunne have undgået problemerne ved rettidig omhu). En
markant forskel er dog, at Frank oftest er uskyldig tilskuer til at
det går galt, mens Larry meget ofte er aktiv deltager i det ved at han
siger noget groft til en eller anden. Det er egentlig det jeg ser som
den største forskel mellem de to figurer. Og begge gør af og til det,
som jeg beskriver, at den anden typisk gør.

Åge Halldorsson

> [...]

> tilhænger af ideen om at "jo, hans shows er -inspireret- af (diverse
> udenlandske shows), men derfor er de stadig sjove"...

______

De er ikke bare sjove. De er hylende grinagtige. På trods af at det der med
stand-up-fjolseværket, er altså rigtigt godt lavet. Man sidder og lever sig
ind i deres pinlige situationer.

Den der hvor de var i Zoo var var rigtigt sjov. Da det ringede på døren og
en sur mand fortalt at nu var ham der havde givet dem nøglerne blevet fyret.
Så siger Frank Klams kone. Er det noget du kender til?. Og han havde lige
siddet og liret forklaringer af, angående hvorfor han var kommet så sent
hjem.
Så ringede det på døren igen. I skal bare lige vide at nu er aben død. Nogen
havde smidt et par trusser ind til den og den den blev kvalt da den forsøgte
at æde dem. Hahaha.
Er det OGS^Å noget du kender til.

Lars Bonnesen

"Steen" <ist...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Det var vist WKRP - bortset fra det, så morer jeg mig stort over alle
"Klovn" afsnitene hvad enten de er plagiater eller ej.

Vh, Lars.

jorgen.bj...@gmail.com

Hej eS

Jeg aner ikke om du ser dette post.
Jeg researcher lige nu om danske komikere som har lånt materiale fra udlandet.

Du skriver at Casper har taget noget af hans materiale fra Eddie Murphy.
Har du et konkret eksempel og nogle links for det vil hjælpe mig meget :)
Jeg ved godt at denne tråd er mega gammel men man kunne jo være heldig.

Vh.
Jørgen