Et *specifikt* spørgsmål angående Intelligent Design teorien

"Jesus-loves-you" skrev ...

News:dk.videnskab
News:no.kultur.folklore.ufo
News:se.vetenskap.astronomi
Sent: Thursday, January 15, 2009, CET 11:31, GMT 10:31
Subject: Anja Andersens "helpfile" -
Was: ... Interstellar kommunikation
8297 news:gkn3af$24bj$1...@newsbin.cybercity.dk

> Lektor Anja Andersen fra Niels Bohr Institur udtalte på satellit-prgrammet
> DK4 i udsendelsen 'Mysterier fra Rummet, Fremmed liv i universet' bl.a.
> følgende:
[ ... ]
> ... (emne: Livets opståen) ...
>
> ... Fordi en af de ting, vi ikke forstår, er, hvordan er det opstået ?
>
> Altså hvordan, dengang Jorden blev dannet, hvordan kom det første liv.
>
> Altså hvordan gik man fra inorganisk til noget organisk.
>
> Der er simpelthen aldrig nogen forsker, som har kunnet tage et reagensglas
> og kyle 4 perlesten ned i og noget vand og røre rundt og så kom der niget
> liv ...

Compare with ...

"Jesus-loves-you" skrev
8324 news:glfe67$28p0$1...@newsbin.cybercity.dk

> [ ... ]
[ ... ]

Interrupt RETURN from ...

"Jesus-loves-you" skrev
8330 news:glgg8g$2lej$1...@newsbin.cybercity.dk

> [...]

> t-RNA-molekylerne, for herigennem kan vi fremskaffe viden om ... (Nå. Dét
> venter vi med til en anden god gang) ...

Interrupt-memory from ...

Jesus-loves-you skrev:

> [...]
> 4 mulige nucleotider.)
>
> Teoretisk set kan man i hvert fald godt forestille sig denne hypotetiske

Nej Mogens, Gud *har* placeret budskabet - og
budskabet er mennesket (og al liv, naturligvis. :-)
Det er ikke spor usandsynligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Peter Mogensen

Hvilken grund er det lige vi konkret har til at tro det?

Vidal

Peter Mogensen skrev:

Den eneste evidens er mennesket. Der var desuden en
smiley, der skulle antyde det spøgende element.

Peter Mogensen

Vidal wrote:

> Den eneste evidens er mennesket.

Det er ikke evidens.

Vidal

Det tror jeg.

Peter Mogensen

Vidal wrote:

> Det tror jeg.

Du ved ikke hvad evidens er.

Vidal

Selvfølgeligt gør jeg det.

Du og Wegge er så sammenbidte, at man spørger sig selv,
om der er tænder tilbage.

Peter Mogensen

Vidal wrote:

> Selvfølgeligt gør jeg det.

Åbenbart ikke.

Jeg kunne med lige så god ret sige at mennesket var evidens for astrologi.

> Du og Wegge er så sammenbidte, at man spørger sig selv,
> om der er tænder tilbage.

Er det argument for noget?, eller er du bare løbet tør for saglighed?

"Vidal" skrev

[ ... file 8324 ... ]

> Nej Mogens, Gud *har* placeret budskabet - og
> budskabet er mennesket (og al liv, naturligvis. :-)
> Det er ikke spor usandsynligt.

Jeg tror desværre ikke, du helt forstod, *hvad* det var, jeg talte om,
Villy ... :-(

Last OUTPUT: 8337 news:glhmoq$1ls$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8338

Vidal

Jesus-loves-you skrev:

> "Vidal" skrev
>
> [ ... file 8324 ... ]

> Jeg tror desværre ikke, du helt forstod, *hvad* det var, jeg talte om,
> Villy ... :-(

Sikkert ikke. ;-)

Men dér deler jeg nok skæbne med de fleste.

"Vidal" skrev

[ ... file 8338B ... ]

> Sikkert ikke. ;-)
>
> Men dér deler jeg nok skæbne med de fleste.

Jo, du misforstod mit indlæg, fordi ... (som jeg *indledningsvist* skrev, da
jeg oprettede denne nye tråd) ...

8324 news:glfe67$28p0$1...@newsbin.cybercity.dk

... din formulering tager overhovedet IKKE hensyn til denne problematik,
hvilket jeg selvfølgelig kun dybt kan beklage (da du jo ellers på mange
andre områder som kristen bruger din sunde fornuft og således bevarer
jordforbindelsen) !

Jeg mener nemlig godt, at vi som kristne kan gøre den "indrømmelse" overfor
videnskaben, at ID-teorien - reelt set - har dette handikap, og at vi derfor
må råde bod på det, hvis ID-teorien skal ha' nogen-som-helst berettigelse i
forskerkredse og undervisningssammenhæng m.m.

Vi kan - med andre ord - ikke bare komme og postulere et-eller-andet og så
forlange Veto-ret (apropos Talebansky's religiøse galskab); altså retten til
at netop lige vores anskuelsesvinkel skal *forfordeles* overfor alle de
andre, herunder fx. Charles Darwins evolutionsteori.

Dérfor var det også, at jeg skrev et andet indlæg (angående dette), men det
kan ikke bruges generelt i ID-sammenhæng; idet ikke alle religioner, som fx.
Kristendommen, Jødedommen og Islam tør opfatte deres såkaldte guddom som i
stand til nogen-som-helst guddommeligt.

Hmm ...

Dette må vist uddybes lidt nærmere. Input:

> [...]
> brød (4,42-44), helbredelser og døde-opvækning (5,1-).
>
> Så i gamle dage (i oldtiden) har man altså ikke været helt bims i hovedet
> og godtaget hvad-som-helst.
>

> Men, men, men ... (input memory from) ...
>
> From: "Jesus-loves-you"
> 6869 news:oBfui.11$av2...@news.get2net.dk

> Som tidligere sagt - en kildeteksts *postulat* er ikke i sig
> selv tilstrækkelig grundlag for bevisførelse.
>

> Vi kristne (og jøder) må godt *tro* på det (på de døde opstandelse osv.),
> men i sagens natur er det altså IKKE blevet bevist, videnskabelig set!

Min denne oprettede tråd beskæftiger sig således udelukkende med et
specifikt *grænsetilfælde*; den såkaldte UNDTAGELSE fra reglen; idet som jeg
ligeledes indledningsvist skrev) ...

> [...]

> Hvad gør vi den dag, vi finder ...
>
> eller rettere sagt:
>
> ... *hvis* vi finder einem ... (input memory from) ...

[ ... syntetisk ...]

[ ... ]
> ... "fragmentet" (i vores DNA-code):

Øh ...

Jeg har kikket lidt i arkivet og fandt lige denne:

(Det er det samme, der menes med teksten, men formuleringen er lidt
anderledes, og måske derfor lettere at forstå.)

Jesus-loves-you wrote:
[...]

> [...]
> altså retten til at netop lige vores anskuelsesvinkel skal
> *forfordeles* overfor alle de andre, herunder fx. Charles Darwins

Her kan man ikke andet end konkludere at det nu er dig der er ude med riven
i bedste ignorate stil. Det vill være meget bedre om du satte dig ind i
sagerne inden.

En ommer.
Og det er ikke fordi jeg absolut er ID orienteret.

"kaz" skrev

[ ... file 8340 ... ]

> Jesus-loves-you wrote:
> [...]
> >
> Her kan man ikke andet end konkludere at det nu er dig der er ude med

> riven i bedste ignorate stil. ...

Nej! Heri ta'r du fejl, kaz, beklagelig vis!

For der var en *fortsættelse* på mine ord, men den har du bortklippet, og
dermed er hele pointen gået tabt ... :-(

> ... Det vill være meget bedre om du satte dig ind i
> sagerne inden.

Se ovenfor.

> En ommer.

Som sagt: se ovenfor.

> Og det er ikke fordi jeg absolut er ID orienteret.

Hmm ...

Det behøver du nok ikke være - antager jeg - for at kunne bedømme dette
specifikke spørgsmål, som jeg har fremsat.

Muligvis er det nok, dersom du blot har den grundlæggende faglige viden om
den videnskabelige metode.

Last OUTPUT: 8343 news:glkiqv$13d9$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8344

Message has been deleted

Max

Hej Rado

> Tja, hvis man som religiøs afviser ID, som mange religiøse
> tilsyneladende gør, svarer det jo til at hævde at Gud ikke tænker sig
> bare en lille smule om når han skaber noget. Og så er han/hun/den/det
> jo dermed degraderet til noget der er dummere end flertallet af
> mennesker....

Hvis man ikke kan lave fejl, ja så er der jo ingen grund til at tænke.

--
Mvh Max

Thomas Hejl Pilgaard

Peter Mogensen <apm-at-mu...@nospam.no> declared in:
497cc823$0$90265$1472...@news.sunsite.dk :

> Åbenbart ikke.
>
> Jeg kunne med lige så god ret sige at mennesket var evidens for
> astrologi.

Eller numerologi.

> Er det argument for noget?, eller er du bare løbet tør for saglighed?

Det var ikke et argument, og det var ikke sagligt, såeh...

Vidal

Thomas Hejl Pilgaard skrev:

> Peter Mogensen <apm-at-mu...@nospam.no> declared in:
> 497cc823$0$90265$1472...@news.sunsite.dk :

> Eller numerologi.

Eller noget helt tredje.

> Det var ikke et argument, og det var ikke sagligt, såeh...

Du har ret, der er ikke plads til den slags
usagligheder. Noget kunne gå i stykker.

Peter Mogensen

For en gangs skyld har du ret og er on topic .

"Rado" skrev

[ ... file 8340 ... ]

> [...]
> bare en lille smule om når han skaber noget. Og så er han/hun/den/det
> jo dermed degraderet til noget der er dummere end flertallet af

Øh ...

Det var ikke just ligefrem dét, jeg mente, da jeg skrev teksten, fordi der
var en *fortsættelse* (på mine ord), som du desværre klippede af (hvorved du
muligvis kom til at misforstå mig) ... :-(

Dét, jeg mente, var, at både Jødedommen, Kristendommen og Islam tror på en
guddom, som gør *overnaturlige* tegn (ikke blot under skabelsen men også
sidenhen); altså noget som er DIREKTE et brud på naturlovene (endog indenfor
de seneste 5.000 år i Verdenshistorien).

Og det var dét, jeg tillod mig at benævne med ordvalget 'guddommeligt'.

Men ID-teorien kommer overhovedet ikke ind på, *hvem* (eller hvad) det er,
som har designet produktet. Og derfor *inkluderer* ID sådan set derfor også
alle mulige andre typer religiøsitet, INKLUSIV dem, som tror på et skabt
Univers, men at denne guddom IKKE undervejs blander sig ekstraordinært (ved
fx. at bryde naturlovene).

Øh ...

Mit specifikke spørgsmål er desværre også gået tabt, så EOD
herfra ... :-(

FUT derfor nu sat udelukkende til ...
News:dk.livssyn

Last OUTPUT: 8345 news:gll5gu$1asa$1...@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8
( http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8346

Message has been deleted

Max

Hej Rado

> Det er jo netop når man ikke tænker at man laver fejl...

Læste du ikke hvad jeg skrev ? Alle guder er jo ufejlbarlige,
så de behøver jo ikke tænke.

--
Mvh Max

Message has been deleted

Max

Hej Rado

> Hvem har sagt det?

Det er da almindelige viden.

--
Mvh Max

Message has been deleted

Max

Hej Rado

> Jamen så kan vi jo sige at grunden til at guder er ufejlbarlige er at
> de bruger deres intelligens optimalt... ;-)

Jeg tror ikke ikke man kan eliminere fejl uanset hvor intilligent man
er.
Ufejlbarlighed er noget der har med guder at gøre og derfor har det
ikke rigtig noget at gøre med virkeligheden.

--
Mvh Max

Asger Joergensen

Hi Max

Max wrote:

Det er vel et spørgsmål om tro ? ;-)

Men siges det ikke i bibelen at gud har skabt os i sit billede ?

Hvis høn har det, så må høn så gu da også lave fejl, hvordan skulle
vi eller kunne lave så mange.
Men noget helt andet er, ville det ikke også være røv kedeligt
hvis man aldrig lavede fejl eller udviklede sig.
Hvis man sammenligner bibelen og det nye testamente så er det
for mig åbenlyst at der har fundet en udvikling sted. Padagogikken
er jo en helt anden, høn må jo have lært af sine fejl / udviklet sig.;-)

Venlig hilsen
Asger