Er Guds Ånd én og samme person som Jahve ? - Spørgsmål til Bent Lexner

Til www.religion.dk

Jeg har et spørgsmål til Overrabbineren:

Shalom Bent Lexner,

(Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en indirekte
diskussion om Guds person.)

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at få et svar på, hvorledes
Jødedommen opfatter ord-begrebet *Guds Ånd*.

Er *Guds Ånd* én og samme person som Jahve (JHVH) ?

Grunden til at jeg spørger skyldes, at jeg ønsker sagen belyst udfra en
såkaldt stram moneteistisk synsvinkel. Vi kristne mener jo også, at vor tro
er moneteistisk, og således opfatter vi *Guds Ånd* som *Helligånden* (fx.
Joel 3,1 ff. i relation til Ap.G.2,16-21)

Håber du kan give mig et svar herpå.

På forhånd mange tak.

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2233 news:Gb3sc.1684$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2446

"Jesus-loves-you" skrev

> [...]
> Jødedommen opfatter ord-begrebet *Guds Ånd*.
>
> Er *Guds Ånd* én og samme person som Jahve (JHVH) ?

Jeg har fået en E-mail fra Bent Lexner, som lyder således:

=== citat start ===

Kære Mogens Kall,
Efter jødisk tankegang er såvel Guds ånd som Gud selv identisk.

hilsen
Bent Lexner

=== citat slut ====

UTROLIGE interessante oplysninger ... :-)

Jeg er 100 % enig. *Guds ånd* og *Gud selv* er én og samme person (apropos
5.Mos.6,4 og Jesu Ord fra Mark.12,29).

Jesus siger jo - for resten - også:

"Gud er ånd ..."
(John.4,24)

Konklusion:
Kristendommen og Jødedommen er - for mig at se - på dette punkt i
overensstemmelse ... :-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...

2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2498

Vidal

Jesus-loves-you wrote:

> Jeg er 100 % enig. *Guds ånd* og *Gud selv* er én og samme person (apropos
> 5.Mos.6,4 og Jesu Ord fra Mark.12,29).

I følge min ordbog er en person et menneske. Hvordan
definerer du 'person'?

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

"Vidal" skrev

(internal: DAD ?, 2004-06-10, CET 22:57 OK) ... :-)

> I følge min ordbog er en person et menneske. Hvordan
> definerer du 'person'?

Godt spørgsmål, Villy ... :-)

Da jeg læste Bent Lexners svar til mig, undrede jeg mig, fordi han heri
UNDLOD at nævne ordet *person*, skønt jeg i mit spørgsmål havde benyttet
det.

Jeg er desværre ikke så god til sprog, heller ej mit modersmål, desværre ...
:-(

Ordet *person* har jeg brugt om mennesker (inklusiv Jesus-som-menneske) SAMT
Gud-Jahve. Det er da muligt, at man sprogmæssig set KUN kan anvende ordet
(hidentil ? :-) ... ) om noget skabt!

:-)

SETI: Win (vind) 1000 Danish Kr. (around 140 US $), jump ...
2475 news:iBLxc.10366$Vf.5...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

File-number: 2505

Lars Erik Bryld

Scripsit Vidal:

> I følge min ordbog er en person et menneske. Hvordan
> definerer du 'person'?

Fæl, fæl ateistisk ordbog du har der. Faderen såvel som Helligånden
regnes også for personer men vel næppe for mennesker (bortset måske
fra i den særlige Taarbæk-teologi).

Lars Erik Bryld

Thomas KBH

"Vidal" <vi...@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> I følge min ordbog er en person et menneske. Hvordan
> definerer du 'person'?

En måde at forstå ordet person, er at det kommer af persona, som er det
latinske ord for det græske ord: for maske(kan ikke huske det græske ord).
Altså den maske som skuespillerne brugte, når de skulle på scenen. Med andre
ord fremtrædelses former.
Så som Athanasianum siger det:
Vi sammenblander ikke personerne og adskiller ikke substansen.
VH
Thomas