Jesus - Messias eller ej?

Cyril Malka

Goddag Villy

Den Fri, 9 Apr 2004 11:48:02 +0200
skrev "Vidal" <vid...@mail.dk> om Re: 1 Mos 1, 26 :

V> Som Jesus, vel også efter din mening, koncentrede til: Du skal elske
V> osv... Du er vel også enig med ham i, det er lovens kerne og de
V> 613 bud alle er afledninger af dette.

Nej. Allerede her er der uoverenstemmelse. Der er tale om en forenkling
af lovene.

De 613 love er spredt forskellige steder i Torahen. Og de
indeholder meget mere end "kærlighedsbudskabbet".

V> Eller ihvertfald de 117.

117?

V> Jeg kender ikke, må jeg indrømme, de 613, men går ud fra det er alle
V> de udspecificeringer, der findes i mosebøgerne

Det er korrekt, ja.

Men han Jesus har brudt flere af disse love. Hvilket ikke ville have
været tilfældet, hvis han havde været messias.

Torahen er gældende og evig og enhver der ændrer Torahen skal
identificeres som falsk profet: 5.Mos. 13:1-4 det er Gud der prøver os,
og nogle af dem falder i.

Jesus modsiger Torahen ved at påstå at dens bud ikke gælder længere:
Joh. 1:45, 9:16, ApG 3:22 og 7:37)

Altså kan han ikke være Messias.

Han ville i det mindste have adlydt loven først, før at han lavede den
om. Hvilket han ikke gjorde.

V> Nu ved jeg, der i den danske oversættelse er en vis tilretning, om
V> man må sige det sådan :-) af GTs tekst, så den er i bedre
V> overensstemmelse med NT. Er det det du tænker på?

Ja, også det.

Men mere end det.

Der er flere ting Messias skulle lave, som Jesus ikke har lavet. Dem
taler man bare ikke om i kristne kredse.

Der er egentligt fire alvorlige punkter hvor Jesu lære falder til
jorden, og som grund for hvilken han ikke kan anerkendes som Messias:

1) Han fuldfyldte ikke profetien (Altså de verser som taler om profetien
og som man, fra kristne side, blot "glemmer" at omtale)
2) Han havde ikke de nødvendige egenskaber til at kunne være Messias
3) De verser som man påstår peger på ham som Messias viser sig at være
fejl oversat eller fusket med (som er det, du omtaler)
4) Samt at der burde være tale om en national åbenbaring, hvilket ikke
er sket.

V> Hov, hov, er der ikke hele to (ganske vist forskellige) slægtstavler,
V> der'påviser' Jesus stammer fra David? :-)

Nej. Faktisk ikke.

Hvis Jesus er Guds søn, så stammer han ikke fra Davids slægt... Så er
han jo Guds søn!

Hvis vi antager så, at Josef adopterede ham, så er der to hager ved det:

1) Ifølge jødisk kutyme, skik, brug, kultur m.m. så går adoptivfaderens
slægt ikke over til adoptive børn. De har deres egen slægt. Der har
*aldrig* været tilfælde hvor adoptivbørn (som Jesus så må være) har fået
adoptivfaderens slægt. Det er udelukket.

Stadig i dag, end ikke den måde at synge torahen på kan overføres.

Men, blot for "argument sake", lad os sige at man skulle have gjort en
undtagelse i dette tilfælde (som man så skøjter let hen over og ikke
hverken omtaler eller uddybber i NT, hvilket er underligt når det er så
vigtigt en ting, men pyt...).

Hvis vi ser i Bibelen. Først NT hvor slægten bliver påpeget: Matt. 1:11.

Hvis du slår op dér, vil du se at Josef påstås at nedkomme fra Jekonja.

Hvis det er sandt, skal man huske at lige præcis denne konge fik
frataget rettighederne til at ham eller *nogen af hans efterkommere til
evig tid* må sidde på Davids trone.

Josef har faktisk mistet denne ret, eftersom han menes at være
efterkommer: Jeremias 22:30+ 36:30

Bemærk dog, at i mange danske oversættelse bruger man en af Jekonjas
andet navn: Jojakim, i GT så at det ikke er for tydeligt. Hvorfor dette
behov for at gemme sandheden?

Et check på nettet, i ordbøger eller i andre oversættelser vil bevise at
der er tale om samme person.

Derfor kunne Josef ej heller give videre ved adoption noget han ingen
rettigheder til havde.

V> Nej, det kan man måske ud fra en jødisk forventning godt sige, han
V> ikke gjorde.

Det er ikke fra jødisk forventning, men ved profetierne og det, der står
i GT, at han ikke gjorde.

V> Måske er det også derfor, den mosaiske tro har vist sig
V> så modstandsdygtig overfor kristendommen. Vi kristne mener jo netop
V> Jesus i sin rolle som den sande Messias netop levede op til det at
V> være Guds sande mening med mennesket: Den, der ved at tabe, vinder.

Nej for man vil sige til at han blot levede til dels (kun til dels) til
nogle af de regler *han* havde stillet op.

Hvilket jo ikke er det samme.

Han påstår at man skal elske sine fjender for derefter bede andre om at
halshugge hans fjender: Luk 19:27

Rent faktisk har Jesus absolut ingen budskab. Intet af det han siger
er nyt. Det er altsammen noget der står enten i Enochs bogen eller i
Torahen. Intet ny under solen.

Derudover misforstår han afgjort visse punkter (øje for øje) samt kender
så lidt sin Torah at han finder på citater som ikke findes (der er sagt
du skal elske din næste og hade din fjende [frit fra hukommelsen]. Der
findes intet sådan noget sted i GT). Hvilket ville være utænkeligt for
Messias eller Guds søn.

V> Hvor den jødiske Messias vil overvinde modstanderne med rå magt,
V> vinder den kristne Messias ved kærlighed til mennesket og vender
V> mennesket til Gud.

Nej, for han siger selv han kommer for at bringe splid. Det er til
gengæld lykkedes til fulde, selv du, som kristen mener at den katolske
kirke er forkert m.m. Er det enighed?

V> Tjah ...Jesus så vel også sig selv i lyset af GT, hans jødiske
V> tilhængere gjorde det ihvertfald.

Nej, hans tilhængere har nok ikke været så velbevandrede i skrifterne,
hvorfor de nemt kunne tro på det da han sagde "I ved, at der er sagt"...
Selv om det ikke var det. Tydeligvis hoppede ingen rimelig lærde på det.
derfor har det udspredt sig via romerne som jo ikke kendte til
jødedommen og af den grund ikke kunne se, hvor tingene ikke hang sammen.

V> Måske er det en skam, du har valgt den katolske tro, der på mange
V> måder står i skarp modsætning til den jødiske, ved at have en kvinde,
V> som en slags reserve-gud, og med al ikondyrkelsen. Det forekommer
V> mig at være en hård mundfuld at skulle sluge, nå man kommer fra en så
V> strengt monoteistisk kultur, som den jødiske, (eller den
V> protestantiske, såmænd også).

Nej faktisk. Set fra kristent synspunkt synes jeg den katolske tro har
en brede og vid som andre kirker ikke har. Man kan finde ekstremister,
cool folk, nærmest New Age, skriftkloge, tilfældige folk m.m.

Jeg synes den er mindre snæversynet, fordomsfuld og middelalderligt end
den protestanske og mindre selvretfærdig og "frelst" end mange af dem
man møder i protestanske retninger og, for eksempel, som på dette forum.

Det er ikke kun Maria og ikoner som har fået mig væk fra kristendommen,
tværtimod. Det er læsning, granskning, samt observationer af den
såkaldte kristen verden i det hele taget og så et par andre ting som jeg
har nævnt tidligere.

Og jeg vil ikke hykle: var Jesus en falsk profet så vil jeg da ikke
følge den lære.

Og, som sagt, alt for mange kristne er hadefulde. Jeg vil ikke være del
af denne hadefuld verden.

V> He, he, ja måske. Nu er debatter på news jo ofte He, he, ja måske. Nu
V> er debatter på news jo ofte karakteriseret ved at gå så mangen sti
V> vild.

Ja, det er rigtigt, men så synes jeg det er lidt roddet så...

Jeg har valgt en ny emne. Ændr den bare hvis du synes den ikke er
passende.

--
Venligst

Cyril

(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage
verden? http://www.etsectera.com/ - http://www.sekter.org/

"Cyril Malka" skrev

[ ... ]

> Og, som sagt, alt for mange kristne er hadefulde. Jeg vil ikke være del
> af denne hadefuld verden.

Anti-*PLONK*:

Had vranglæren; elsk synderen (Åb.2,6).

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk
1766 news:suEac.131747$jf4.7...@news000.worldonline.dk

File-number:
1780

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 16:34:21 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Anti-*PLONK*:

Bare roligt :-)

KM> Had vranglæren; elsk synderen (Åb.2,6).

Jeg hader ikke og kan derfor ej heller hade vranglære, men herfra til at
være del af det... Er der langt :-)

Bodil Grove Christensen

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev i en meddelelse

>Men han Jesus har brudt flere af disse love. Hvilket ikke ville have
>været tilfældet, hvis han havde været messias.

Sjovt nok, at han så opstod påskemorgen.
Har du nogen plausibel forklaring på dette
fænomen også?

Mvh.Bodil.

> [...]

> Men han Jesus har brudt flere af disse love. Hvilket ikke ville have
> været tilfældet, hvis han havde været messias.

Jesus siger da ellers:

Tro ikke, at Jeg er kommen for at
nedbryde loven eller profeterne;
Jeg er ikke kommen for at nedbryde,
men for at fuldkomme
Thi sandelig siger Jeg eder: før him-
melen og jorden forgår, skal end
ikke det mindste bogstav eller en
tøddel af loven forgå - før det er
sket alt sammen.
Derfor: den, der bryder et af de
mindste blandt disse bud og lærer
menneskene således, han skal kal-
des den mindste i Himmeriget; men
den, der holder dem oh lærer andre
dem, han skal kaldes stor i Himme-
riget.

(Matt 5,17-19)

> Torahen er gældende og evig og enhver der ændrer Torahen skal
> identificeres som falsk profet: 5.Mos. 13:1-4 det er Gud der prøver os,
> og nogle af dem falder i.

Jesu "forbrydelse" bestod i, at Han gjorde Sig Gud lig (Lukas 5,21).

> Jesus modsiger Torahen ved at påstå at dens bud ikke gælder længere:
> Joh. 1:45, 9:16, ApG 3:22 og 7:37)

John. 1,45 - (Filip siger, ej Jesus) - ???
John. 9,16 - (farisæerne sagde, ej Jesus) - ???
ApG. 3,22 - (Peter sagde (v12), ej Jesus) - ???
ApG. 7,37 - (Stefanus svarede (v2), ej Jesus) - ???

Hvor i Rettesnoren (Bibelen) siger Jesus, at budene ikke længere gælder ?

Mig bekendt findes sådanne bibelvers ikke !!!

> Altså kan han ikke være Messias.
>
> Han ville i det mindste have adlydt loven først, før at han lavede den
> om. Hvilket han ikke gjorde.

Se ovenfor.

[ ... ]

> Der er flere ting Messias skulle lave, som Jesus ikke har lavet. Dem
> taler man bare ikke om i kristne kredse.

Forklaringen kan jo være, at disse profetier først går i opfyldelse ved
Kristi Genkomst.

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1781

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 17:07:19 +0200
skrev "Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> om Re:

Jesus - Messias eller ej? :

BGC> Sjovt nok, at han så opstod påskemorgen.
BGC> Har du nogen plausibel forklaring på dette
BGC> fænomen også?

Jeps: Det passer ikke :-)

"Cyril Malka" skrev

> Bare roligt :-)

Det var nu også "visse" andre, jeg hentydede til. F.eks.:

:-)

> Jeg hader ikke og kan derfor ej heller hade vranglære, men herfra til at
> være del af det... Er der langt :-)

*PLONK* snerper nu "lidt" der-hen-af i mine øre, men mine øre trænger vel
nok til at blive "justeret" lidt :-)

Det vil i hvert fald være svært at fungere som psykoanalytiker med klienter
(med vranglære); dersom man hader denne vranglære. Og dog ...

Et filosofisk spørgsmål:

Vil Sandhed ikke altid hade løgn ?
(apropos Jesus siger "som også Jeg hader", Åb.2,6)

Og Jesus var/er jo den største læge af alle (inklusiv psykolog,
Luk.5,31-32).

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

> Jeps: Det passer ikke :-)

Vil det med andre ord sige, at du ikke tror på, at
*Jesus Kristus er opstået fra de døde* ?

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1783

Cyril Malka

Goddag Mogens,

Den Fri, 9 Apr 2004 17:05:26 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
> [...]

Ja men han overholdte ikke loven, han opfyldte den ej heller. Det er jo
nemt nok at sige: Jeg er kommet for at opfylde! og samtidigt bryde stort
set alt, hvad der kan brydes.

KM> Jesu "forbrydelse" bestod i, at Han gjorde Sig Gud lig (Lukas 5,21).

Nej, det er én af de ting han gjorde. En blandt andre. Lukas, som jo
aldrig har kendt Jesus, efterrationaliserer.

KM> John. 1,45 - (Filip siger, ej Jesus) - ???

I øvrigt er det pudsigt at se, at i denne verse kaldes han for "Jesus
af Nazaret": en by der først dukkede op omkring år 400.

KM> John. 9,16 - (farisæerne sagde, ej Jesus) - ???

Han overholdte ikke Shabbat...

Og som sagt: Det står klart og tydeligt angivet, at loven altid vil
gælde. Ingen må lave om på det. Forsøg på det peger på falsk lære.

KM> Hvor i Rettesnoren (Bibelen) siger Jesus, at budene ikke længere
KM> gælder ?
KM> Mig bekendt findes sådanne bibelvers ikke !!!

Joda. Hvor mange gange siger Jesus at det er *hans* bud, der skal
følges.

KM> Forklaringen kan jo være, at disse profetier først går i opfyldelse
KM> ved Kristi Genkomst.

Nej. Da det viste sig at han ikke havde overholdt disse profetier, så
fandt man på at han ville komme tilbage.

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 17:26:52 +0200

skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Det var nu også "visse" andre, jeg hentydede til. F.eks.:

De mennesker jeg har sat i min kill filter (nu ved jeg ikke hvem du
hentyder til lige her, men jeg går ud fra at det er en af dem vi har
omtalt) bliver som regel dér i *meget* lang tid.

Lige så vel som jeg ikke køber blade, der ikke interesserer mig, lige så
vel som jeg ikke ser fjernsynsprgrammer som er intetsigende eller
direkte dumme, lige så vel som ønsker jeg ikke at læse navne på folk som
alligevel ikke er læseværdige og/eller hadefulde og for hvem jeg ikke
nærer meget håb for en forandring (skulle den komme vil jeg finde ud af
det på et tidspunkt :-))

KM> *PLONK* snerper nu "lidt" der-hen-af i mine øre, men mine øre
KM> trænger vel nok til at blive "justeret" lidt :-)

Nej, måske ikke :-).

Jeg har været på nettet og på fidoNet i sin tid, i lang tid og jeg synes
der er en stigende mængde støj. Jeg orker det ikke mere og foretrækker
at smække disse hadefulde, selvretfærdige, frelste, smålige, frådende
eksemplarer af menneskeheden med hvem jeg alligevel ikke kan få en
dialog i skærsilden (min kill filter;-)) for så nemmere at se de indlæg
af personer som jeg gerne vil læse og med hvem jeg kan have en debat,
også selv om vi ikke er enig, med.

KM> Det vil i hvert fald være svært at fungere som psykoanalytiker med
KM> klienter(med vranglære); dersom man hader denne vranglære. Og dog

Jeg hader, som sagt, ikke læren. Jeg hader ikke nogen. Der er ikke plads
i mit liv for hadet. Det kræver for mange krafter og det fører ingen
veje.

KM> Et filosofisk spørgsmål:
KM> Vil Sandhed ikke altid hade løgn ?

Nej, men i hvert fald ikke bryde sig om det :-)

KM> (apropos Jesus siger "som også Jeg hader", Åb.2,6)

Ja, han opfordrer også børn til at hade deres forældre! (luk. 14:26)
hvilket er et klart brud afen af de ti bud: 2 Mos. 20,12

KM> Og Jesus var/er jo den største læge af alle (inklusiv psykolog,
KM> Luk.5,31-32).

Det er jeg ikke enig med dig i. Han har gentaget kloge ting fra GT, men
jeg ser ham ikke som helbreder eller psykolog. Jf. modsigelser om at
elske eller hade sine fjender og opfordring til at hade sine forældre
m.m.

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 17:35:15 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Vil det med andre ord sige, at du ikke tror på, at
KM> *Jesus Kristus er opstået fra de døde* ?

Korrekt.

Intet officiel optegnelse kan bekrafte at dette er hændt.

Mr. D

> [...]
Messias eller ej? :

KM> Vil det med andre ord sige, at du ikke tror på, at
KM> *Jesus Kristus er opstået fra de døde* ?

Hi Cyril

jeg har været længe væk, og er her kun på gæstevisit. Denne tråd forvirrer
mig. Er den et udtryk for dine holdninger? Jeg havde opfattelsen af, at du
havde andre og mere traditionelle kristne holdninger.

>(Mails skal sendes til cyril-snabel-a.malka.co.il)
>et-sect-era 47 - Tema: De evangeliske kristne - Parate til at overtage
>verden?
> http://www.etsectera.com/

Jeg vil utroligt gerne downloade dit blad etsectera, men jeg downloader af
princip aldrig exe-filer. Hvorfor i al verden har du lavet det i en exe-fil?
Og kan jeg få bladet digitalt i et andet format?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu
Nu med lyd!

"Cyril Malka" skrev

[ ... ]

> Han påstår at man skal elske sine fjender for derefter bede andre om at
> halshugge hans fjender: Luk 19:27

Det bliver værre og værre det her, Cyril !!!

Det er en LIGNELSE (v11) Jesus her bruger i Luk.19,11-27, hvorfor man ikke
kan udlede en sådan konklusion (at Jesus beder andre om at halshugge Hans
fjender).

> Rent faktisk har Jesus absolut ingen budskab. Intet af det han siger
> er nyt. Det er altsammen noget der står enten i Enochs bogen eller i
> Torahen. Intet ny under solen.

Dette har du delvis ret i. Jesus bringer ikke nogen nye bud. Men der er en
afgørende forskel: Jesus bringer den forsoning-med-Gud GT-Pagten ikke kunne
levere (Hebr. 9,25-26).

> Derudover misforstår han afgjort visse punkter (øje for øje) ...

Du tænker her vel på Matt.5,38.

Muligvis har Jesus haft kontakt med folk fra Dødehavsrullerne og deres
ekstreme udlægninger af Thoraen. Læg for eksempel mærke til, at Jesus siger
"I har hørt, at der er sagt ..." - altså ikke selve Skriften - hvilket kunne
bestyrke mistanken.

> [...]

> du skal elske din næste og hade din fjende [frit fra hukommelsen]. Der
> findes intet sådan noget sted i GT). Hvilket ville være utænkeligt for

Se ovenfor.

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1784

Cyril Malka

Goddag Mr. D. :-)

Den Fri, 9 Apr 2004 18:08:50 +0200
skrev "Mr. D" <s-g...@post5DELETE.tele.dk> om Re: Jesus - Messias eller
ej? :

MD> jeg har været længe væk, og er her kun på gæstevisit.

Velkommen tilbage :-)

MD> Denne tråd forvirrer mig. Er den et udtryk for dine holdninger? Jeg
MD> havde opfattelsen af, at du havde andre og mere traditionelle
MD> kristne holdninger.

Ja. Det er korrekt. Men med tiden er jeg kommet tilbage til mine rødder:
jødedommen... du kan se mere her <20040407174259.7e497c57@cylle>

MD> Jeg vil utroligt gerne downloade dit blad etsectera, men jeg
MD> downloader af princip aldrig exe-filer. Hvorfor i al verden har du
MD> lavet det i en exe-fil?

Fordi før lavede vi det som pdf men folk kopierer det, giver det til
hinanden, udspreder det m.m. resultatet er at vores blad bliver brugt af
mange, mange, mange flere end vi har af abonnenter og det kan ikke være
rimeligt.

Derfor er det nu et exe-fil som åbner sig selv i sit eget program, med
en nøgle. Når man åbner det, kommer der en kode som man skal sende os
(evt. mod betaling, hvis man ikke er abonnent) og vi sender en kode
tilbage. Mere administration for os, men mindre piratering.

MD> Og kan jeg få bladet digitalt i et andet format?

Beklager, nej. Vi laver den kun i dette format nu for at begrænse
piratering.

> [...]

"Cyril Malka" skrev

> Korrekt.
>
> Intet officiel optegnelse kan bekrafte at dette er hændt.

I så fald er du ikke en kristen, Cyril, idet - som Paulus skriver - dersom
Kristus ikke er opstået, så er jeres tro forgæves; så er I endnu stadig i
jeres synder (1.Kor. 15,17).

Men det gør jo blot det hele MEGET mere spændende, for så kommer
spørgsmålet:

Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ?

(Trist at skulle sige det, men jeg kan af gode grunde på baggrund af denne
din bekendelse ikke regne dig for en broder i troen, hvorfor jeg heller ej
kan skrive med broder-kærlig hilsen)

The servant of Michael.

[...]

1785

Dres

I news:J7Adc.139061$jf4.7...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> I så fald er du ikke en kristen,

Hvis du har fulgt lidt med, så ville du være bekendt med at Cyril
vender tilbage til sine rødder: jødedommen!

Er man en ægte kristen (efter min personlige opfattelse) regner man
også jøder for brødre i troen.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Cyril Malka

Goddag Mogens,

Den Fri, 9 Apr 2004 18:10:40 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> [ ... ]
KM> Det bliver værre og værre det her, Cyril !!!

Såså :-)

Jeg er oprigtigt rørt af din bekymring.

KM> Det er en LIGNELSE (v11) Jesus her bruger i Luk.19,11-27, hvorfor
KM> man ikke kan udlede en sådan konklusion (at Jesus beder andre om at
KM> halshugge Hans fjender).

Nej da.

Lignelsen er det med den rige mand og dem der har og dem der ikke har
osv.

Konklusionen på lignelsen er at dem, der ikke vil have ham som konge,
hans fjender, skal hugges ned.

Men har du en anden forklaring, er jeg helt med på: Hvad siger den
lignelse?

KM> Dette har du delvis ret i. Jesus bringer ikke nogen nye bud. Men der
KM> er en afgørende forskel: Jesus bringer den forsoning-med-Gud
KM> GT-Pagten ikke kunne levere (Hebr. 9,25-26).

Jøderne *er* forsonede med Gud. Det leverer pagten jo fint. Det er en
senere opfindelse at vi skulle være i uoverenstemmelse med pagten og
Gud. Det er vi da bestemt ikke.

Vi har en direkt kontakt med Gud, Elohim, uden at komme igennem en
mellemmand.

KM> Du tænker her vel på Matt.5,38.

Nemlig :-)

> [...]
KM> at Jesus siger"I har hørt, at der er sagt ..." - altså ikke selve
KM> Skriften - hvilket kunne bestyrke mistanken.

Ikke helt: rabbi-traditionen og læren var meget mundtlig. Det er også på
den måde man siger, Jesus udspredte sin lære. Det er derfor at folk har
hørt, der er sagt, og ikke nødvendigvis har læst det.

KM> Se ovenfor.

End ikke i Talmud finder man ovenstående. Man har, så vidt jeg ved, ej
heller genfundet det i Qmran.

Så skulle det være en eller andet stort set ukendt sekts lære, kan jeg
ikke forstå, det har plads i Jesu lære.

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 18:22:39 +0200

> [...]

KM> dersom Kristus ikke er opstået, så er jeres tro forgæves; så er I
KM> endnu stadig i jeres synder (1.Kor. 15,17).

Nej. Jeg er, som sagt i <20040407174259.7e497c57@cylle> halv jøde, af
rabbiniske oprindelse og tilbage til bogen.

KM> Men det gør jo blot det hele MEGET mere spændende, for så kommer
KM> spørgsmålet:
KM> Tror du på ægtheden af GT's vidnesbyrd om dødeopvækkelser ?

Såsomt?

KM> (Trist at skulle sige det, men jeg kan af gode grunde på baggrund af
KM> denne din bekendelse ikke regne dig for en broder i troen, hvorfor
KM> jeg heller ej kan skrive med broder-kærlig hilsen)

Det er okay. Min forhold til dig (og andre) er ikke afhængigt af
tro, tilhørsforhold eller farve. Ej heller mine hilsener eller respekt
er afhængige af disse.

Mit syn på dig er ikke ændret en tøddel af min udvikling eller af dit ny
syn på mig.

Cyril Malka

Goddag Andreas,

Den Fri, 9 Apr 2004 18:28:12 +0200
skrev "Dres" <st...@sorthul.invalid> om Re: Jesus - Messias eller ej? :

D> Er man en ægte kristen (efter min personlige opfattelse) regner man
D> også jøder for brødre i troen.

:-D

Er der ikke også et eller andet med at jøder og kristne er "bogens
folk"? Om det er i Bibelen eller en udledning ville jeg ikke kunne sige.

"Dres" skrev

> [...]
>
> [ ... ]
>
> Hvis du har fulgt lidt med, så ville du være bekendt med at Cyril
> vender tilbage til sine rødder: jødedommen!

Nej, desværre har jeg ikke fulgt med (jeg har været bortrejst indtil i går
aftes).

> Er man en ægte kristen (efter min personlige opfattelse) regner man
> også jøder for brødre i troen.

Paulus skriver (vedr. jøderne):

thi Sine nådegaver og Sit kald for-
tryder Gud ikke.
(Rom.11,29)

... hvorfor jeg SELVFØLGELIG ikke kan tillade mig at lege dommer mht. deres
frelse.

Blot dette ene siger jeg: Jøder (som ikke tror på Jesus, inklusiv Hans
opstandelse) er ikke kristne (ApG.11,26).

Med broder-kærlig hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

[ ... ]

> Nej. Jeg er, som sagt i <20040407174259.7e497c57@cylle> halv jøde, af
> rabbiniske oprindelse og tilbage til bogen.

SHALOM.

Gosch, hvor spændende (en ÆGTE jøde) !!!

(det skal der nok komme nogle sunde og nytterige diskusioner ud af)

(så mangler vi blot muslimerne)

Hear me, Mideast !!!

Let's have some fun. Speak muslims (and we will hear You)
(You can allways cut-off the idiots by a PLONK)

Let's glorify our Creator by a good-relation-ship (3.Mos.19,18).

[ ... ]

> Såsomt?

date: 11. december 2003 CET 14:59
Subject: Re: Er det forfatterens frihed eller ????
1031 news:XTZBb.57185$jf4.3...@news000.worldonline.dk
(use http://www.google.dk/grphp )

> [...]
>
> I vers 12-13 gøres regnestykket op. Dobbelt af alting, fornær hans afkom.
> Her får han kun 7 sønner og 3 døtre. Tidligere havde han haft 7 sønner og
> 3
> døtre (Job 1,2). De var nu døde (1,18-19)
> Men i OPSTANDELSEN fra de døde bliver regnestykket:
>
> 14 sønner og 6 døtre - altså tvefold.
>
> Hebræerbrevet taler også om, at Abraham " ...regnede med, at Gud har magt
> til endog at vække fra de døde...", men da dette skrift tilhører NT, er
> det - i denne speciffe sammenhæng - diskvalificeret.

De konkrete eksempler er - (puha, det kan jeg jo ikke lige huske udenad; jo,
her er et):

Elias hos enken i Zarepta, 1.Kong.17,7-24
Dødeopvækkelsen sker i vers 22

Her er et andet eksempel:

Elisa hos den rige kone i Sjunem, 2.Kong.4,8-37
Dødeopvækkelsen sker i vers 35

Her er et tredje eksempel, 2.Kong.13,21

Wow - Thank You, DAD !!!

[ ... ]

> [...]
> er afhængige af disse.
>
> Mit syn på dig er ikke ændret en tøddel af min udvikling eller af dit ny

Tak for det, Cyril - må Gud, JHVH, velsigne dig og din kone, din familie,
dine venner og dit land. Guds fred ønskes I alle. Gud velsigne Israel.

Og - for øvrigt - (vist nok) glædelig GT-Påske.

The servant of Michael.

[...]

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> [...]
> (You can allways cut-off the idiots by a PLONK)
>
> Let's glorify our Creator by a good-relation-ship (3.Mos.19,18).

Jo, jo jo - fordi ligesom Cyril har ret til at have sin tro på, at Jesus
ikke er Messiahs, således har I jo OGSÅ Jeres ret til ligeledes at have
Jeres tro på, at Jesus ikke er Messiahs, ligesom vi kristne OGSÅ har vores
ret til at tro på, at Muhammed ikke er Guds udsending (Profeten).

Religionsfriheden (inklusiv retten til helt af fravælge Gud, altså ateisme)
tillod Gud (JHVH, Skaberen) jo allerede i edens have, dergang Han tillod
Adam og Eva at fravælge Hans ord i deres hjerte i kraft af deres syndefald.

Ægte kærlighed kan jo ikke skabes gennem tvang (jævnfør Sûra 2, 257).

Kom - Lad os derfor kappes i gode gerninger (Sûra 2,149).

The servant of Michael.

[...]

1788

Dres

I news:20040409184346.449277e6@cylle skrev
Cyril Malka følgende:

> Er der ikke også et eller andet med at jøder og kristne er "bogens
> folk"? Om det er i Bibelen eller en udledning ville jeg ikke kunne
> sige.

Muslimer kalder i al fald både jøder og kristne for "bogens folk".

Og det framgår da i al fald mange steder i NT at vores tro skal være
solidt og grundigt fæstet på "skrifterne" eller som også sagt i NT
"loven, profeterne og skrifterne" (begge brugt i NT om GT).

Dres

I news:6VBdc.139128$jf4.7...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Blot dette ene siger jeg: Jøder (som ikke tror på Jesus, inklusiv
> Hans opstandelse) er ikke kristne (ApG.11,26).

Og de der kalder sig kristne, men ikke vedkender sig troens jødiske
grundvold, er heller ikke kristne.

Den jødiske tro (som den er præsenteret i GT) er den grundvold og det
fundament som den bibelske kristendom (til forskel fra kulturbetinget
kristendom) bygger på og er uadskillig fra.

Mr. D

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev i en meddelelse
Goddag Mr. D. :-)

Velkommen tilbage :-)

Tak skal du ha` - og hi :o)

>Ja. Det er korrekt. Men med tiden er jeg kommet tilbage til mine rødder:
>jødedommen... du kan se mere her <20040407174259.7e497c57@cylle>

Jamen dog, Cyril. "Tilbage" er måske det rigtige ord :o)

> [...]
>hinanden, udspreder det m.m. resultatet er at vores blad bliver brugt af
>mange, mange, mange flere end vi har af abonnenter og det kan ikke være

Æv, æv, æv. Jeg ville ellers gerne se, hvor langt vi evangeliske kristne er
i vores hemmelige plan om overtagelse af verden. Det er ikke til at få
seriøs information om disse ting nu om dage, og jeg er ved at være
utålmodig.

>Beklager, nej. Vi laver den kun i dette format nu for at begrænse
>piratering.

Piratkopiering? Du er da en mand med et budskab! Du er selv din egen
begrænsning. Du har fået det for intet, giv det for intet!... Nåeh nej, det
var jo vist Jesus, der sagde det :o)

Mr. D

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev i en meddelelse

>Men han Jesus har brudt flere af disse love. Hvilket ikke ville have
>været tilfældet, hvis han havde været messias.

...men Jesus er vel ikke den første jødiske "messias" eller profet, der i
tale og/eller handling har brudt lovene?

> [...]
og nogle af dem falder i.

>Jesus modsiger Torahen ved at påstå at dens bud ikke gælder længere:

...fortæller at den loven har profeteret om, er Jesus. Her er ikke noget om
det, du skriver

>9:16,
Det var farisæerne, der sagde, Jesus ikke holdt sabbatten. De sagde også,
han var en dranker og en frådser. Og de sagde han var en stor synder. Det
var så deres mening. Måske var andre partier ikke enige med dem. Her er ikke
noget om det, du skrev.

>ApG 3:22
Her igen en reference til, at Moses forudsagde en profet, som ville komme,
og som disciplene mente, var kommet i Jesus. her er ikke noget om, at Jesus
sagde, loven ikke længere gælder.

>og 7:37)
...igen

>Han ville i det mindste have adlydt loven først, før at han lavede den
>om. Hvilket han ikke gjorde.

Hvordan det? Holdt han ikke loven? Var hans forkyndelse ikke fuldendelsen af
loven?

Matt 5,17
Tro ikke, at jeg er kommen for at nedbryde loven eller profeterne; jeg er
ikke kommen for at nedbryde, men for at fuldkomme.
Matt 5,18
> [...]

sammen.

>Der er flere ting Messias skulle lave, som Jesus ikke har lavet. Dem

>taler man bare ikke om i kristne kredse.

Som f.eks.? Jeg taler da meget om det, Jesus ikke gjorde, om de to
messiasbilleder, der tegnes i GT, ben-Josef og ben-David. Hvordan Jesus
opfyldte profetierne om den lidende Messias, mens vi endnu venter hans
tilbagekomst som den forudsagte konge.

>1) Han fuldfyldte ikke profetien (Altså de verser som taler om profetien
>og som man, fra kristne side, blot "glemmer" at omtale)

Hvilke?

>2) Han havde ikke de nødvendige egenskaber til at kunne være Messias

Hvilke egenskaber er det?

>3) De verser som man påstår peger på ham som Messias viser sig at være
>fejl oversat eller fusket med (som er det, du omtaler)

Nogen taler om op mod 300 vers. Hvilke af dem tænker du på?

>4) Samt at der burde være tale om en national åbenbaring, hvilket ikke
>er sket.

Det forstår jeg ikke. Hvad mener du?

> [...]
>*aldrig* været tilfælde hvor adoptivbørn (som Jesus så må være) har fået
>adoptivfaderens slægt. Det er udelukket.

Præcis! Hvis Jesus imod kutyme var blevet regnet fra Josefs slægt, ville han
ikke have været berettiget til tronen på grund af Jojakim.

>Han påstår at man skal elske sine fjender for derefter bede andre om at
>halshugge hans fjender: Luk 19:27

Hmmm, jeg tror ikke, jeg ville argumentere sådan imod nogensomhelst. Det er
da vist at dreje ordene i en sådan grad, at man bliver helt rundtosset.

>Rent faktisk har Jesus absolut ingen budskab. Intet af det han siger
>er nyt. Det er altsammen noget der står enten i Enochs bogen eller i
>Torahen. Intet ny under solen.

Men hvorfor er han så falsk? Da er hans budskab jo helt igennem jødisk? Og
hvis der ikke er noget nyt, hvorfor så den meget skarpe reaktion fra
farisæernes parti?

>Derudover misforstår han afgjort visse punkter (øje for øje)

Hvordan?

>samt kender
>så lidt sin Torah at han finder på citater som ikke findes (der er sagt
>du skal elske din næste og hade din fjende

Jesus siger "I har hørt at det er sagt...". Ikke at "Der står skrevet" som
han ellers ofte bruger. Dette argument strider mod det, der i virkeligheden
står

>[frit fra hukommelsen]. Der
>findes intet sådan noget sted i GT).

Det påstås heller ikke

>Hvilket ville være utænkeligt for
>Messias eller Guds søn.

Men hvis Jesus virkelig ville have fundament for at sige dette ud fra loven,
kunne han vel? Rabbierne var vel kendt for deres frihed i tolkning. Hvad
Jesus siger, der bliver sagt, kan vel sagtens blive sagt, alene ud fra
følgende skriftsteder?

Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske
din næste som dig selv. Jeg er Herren! 3 Mos 19,18
Ingen ammonit eller moabit har adgang til Herrens forsamling. Selv deres
efterkommere i tiende slægtled får aldrig adgang til Herrens forsamling. v5
For de kom jer ikke i møde med mad og drikke undervejs, da I var draget ud
af Egypten. Og det var dem, der lejede Bileam, Beors søn fra Petor i
Aram-Naharajim, til at forbande dig; v6 men Herren din Gud ville ikke lytte
til Bileam, så for din skyld forvandlede Herren din Gud forbandelsen til
velsignelse, fordi han elskede dig. v7 Du skal aldrig tilstræbe deres
velfærd eller lykke, så længe du lever. 5 Mos 23,4 - 5 Mos 23,7

>Nej, for han siger selv han kommer for at bringe splid. Det er til
>gengæld lykkedes til fulde, selv du, som kristen mener at den katolske
>kirke er forkert m.m. Er det enighed?

I dette har vi vel blot videreført den jødiske tradition. Der findes vel
ikke to babinere, der er enige. Hvad er det, jøderne selv siger: Hvor der er
to jøder forsamlet, er der mindst tre meninger. Jeg synes at lige præcis
denne tradition, har vi som kristne formået at videreføre til fulde.

>Nej, hans tilhængere har nok ikke været så velbevandrede i skrifterne,
>hvorfor de nemt kunne tro på det da han sagde "I ved, at der er sagt"...
>Selv om det ikke var det.

Der var nok mange "simple" mennesker mellem efterfølgerne, men en mand, som
Saulus kan vel ikke siges, ikke at være velbevandret?

>Tydeligvis hoppede ingen rimelig lærde på det.
>derfor har det udspredt sig via romerne som jo ikke kendte til
>jødedommen og af den grund ikke kunne se, hvor tingene ikke hang sammen.

Du mener altså ikke, at der er mulighed for, at dette er blevet sagt i
Israel på Jesu tid? Blandt farisæerne? Eller sadukæerne, eller essæerne,
eller zeloterne, eller som mundheld i det gemene folk?

Venligst

Lyrik

Cyril Malka wrote:
> Den Fri, 9 Apr 2004 17:07:19 +0200
> skrev "Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> om Re:
> Jesus - Messias eller ej? :

> Jeps: Det passer ikke :-)
+++++++++++++++++++++++++++++++++++

Brevet til Hebræerne 10:28-31;
Den der har brudt Mose Lov, må uden barmhjertighed dø på to eller tre
vidners udsagn;
hvor meget hårdere straf mener i da ikke den fortjener, som har trådt Guds
Søn under fod og holdt pagtens blod som han blev helliget med, for urent og
hånet nådens Ånd?
Vi kender jo ham, som har sagt:"Mig tilkommer det at straffe, jeg vil
gengælde;" og fremdeles:"Herren skal dømme sit folk."
Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder.

Jens

Anders Peter Johnsen

Dres wrote:
> [...]
> fundament som den bibelske kristendom (til forskel fra kulturbetinget
> kristendom) bygger på og er uadskillig fra.

Jeg mindes titelnummeret på et godt gammelt AC/DC-rockalbum: "Who made who?"

Var det Gud, som skabte jøderne, eller jøderne som skabte Gud?

Hvad tror man egentlig på? Der ER altså en *åndelig* "frontlinje" mellem
jøder og kristne.

De jødiske profeter advarede netop mod jødisk selvdyrkelse og deraf følgende
gensidig Gudsforglemsel.

De har de allerforfærdeligste "Guds straf"-profetier kombineret med de
allersmukkeste visioner om Messias' guddommelige kvaliteter og Hans
Herlighed.

At Jesus af Nazareth så IMHO personligt indløste Guds straf på hele
Menneskehedens vegne, hvilket jo både for Ham Selv og for os er noget så
aldeles ufortjent, medvirker blot til at jeg netop kan betragte Ham som
Kristus.

Manden gjorde jo selveste "Vredesbægeret" til en del af Kærlighedsmåltidet,
Nadveren? Det er noget så afsindigt subtilt...

Han nøjedes ikke med at opfylde de mere letkøbte profetier om verdslig magt
og ære (Satans ærinde med Fristelsen i Ørkenen?), nej, Han valgte bevidst at
lade Sig Selv dø den udstødte synders død i den ultimative næstekærligheds
navn.

Deri "Korsets forargelse" eller "Korsets dårskab", denne for udenforstående
måske lidt svært forståelige kristne stolthed...

Anders Peter Johnsen

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Tak for det, Cyril - må Gud, JHVH, velsigne dig og din kone, din familie,
> dine venner og dit land. Guds fred ønskes I alle. Gud velsigne Israel.

DR1 s134 lør 10 apr (2004, CET) 08:29:20

Forlader Gazastriben

Israels regeringschef Ariel Sharon har
fremskyndet planen om at nedlægge de 20
jødiske bosættelser i Gazastriben og
trække deres 7.500 indbyggere hjem til
Israel.

Sharons Likud-parti vil i slutningen af
april holde afstemning om tilbagetrækningen
Det er tidligere end ventet.

Sharon skal drøfte planen med præsident
Bush i Washington på onsdag.

Bush har sagt, at tilbagetrækningen fra
Gazastriben er et skridt frem for køre-
planen for fred, der sigter på at
oprette en palæstinensisk stat.
--- (Own: 9/4-04) 22:23 -------------------------------

Hvad er det, vi ønsker ?

Fredelig sameksistens.

Vi tror på, at alle mennesker har ret til at leve et frit liv bag sikre og
anerkendte grænser.

Kom - lad os ære vores Skaber ved at kappes om at gøre det gode
fremfor det onde (Sûra 2,149).

Jesus siger:

"Salige er de, som stifter fred; thi de
skal kaldes Guds børn."
(Matt.5,9)

Let dreams become true.

The servant of Michael.

> [...]
> fundament som den bibelske kristendom (til forskel fra kulturbetinget
> kristendom) bygger på og er uadskillig fra.

Jesus *VAR* jøde og talte til mennesker med udgangspunkt i den jødiske tro.
Kristendommens symboler kan slet ikke forstås uden asscieringer til GT. Et
eksempel:

Johannes Døberen siger (om Jesus):

"Se Guds lam, som bærer (borttager) verdens synd!"
(John.1,29)

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

"Lyrik" skrev

Undskyld mig, kære broder i Kristus, men er du ikke blevet en "anelse"
fanatisk ? - Ordene er jo udtalt om mennesker, der *synder-med-vilje*
(f.eks. tyveri, vold, mord osv.). Sådanne forbrydelser har Cyril ej begået!

Ihukom Jesu ord fra Lukas 9,55:

"... Menneskesønnen (Jesus) er IKKE kommen for at ødelægge
menneskeliv, men for at frelse dem."

2004-04-10, CET 09:57 - REBOOT
2004-04-10, CET 09:59 - REBOOT
2004-04-10, CET 10:19 - REBOOT

Cyril har mistet troen på, at Jesus er Messiahs...

1787 news:7VBdc.139129$jf4.7...@news000.worldonline.dk

Can a mother forget her child ?

Maybe she can, but the LORD (JHVH) loves all His children so much,
that He gave His own life for them, so that they can live forever.
(1.Tim.4,10)

Input memory:

0090 news:oAEt9.170644$Qk5.5...@news010.worldonline.dk
( use http://www.google.dk/grphp )

> Derimod siger Kærligheden (og det er Mig, der taler -
> siger HERREN, dig Gud): "Jeg ELSKER dig med en evig kær-
> lighed. Hver dag står Jeg ved havelågen til Paradiset og
> spejder efter dig, så siger Jeg til Mig Selv: "Måske i
> dag kommer mit barn hjem, måske i dag!"

Perhaps today, my Lord.

Music:
(His passion, remembering the sacrifice)

No 11
Communion, Cliff & Danielle Young and Phil Keaggy

Let us break the bread of life

Glædelig Påske, kære broder; eller som russerne siger: "Kristus er
opstanden".

Med broder-kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1792

Dres

I news:407777d0$0$131$edfa...@dread11.news.tele.dk skrev
Anders Peter Johnsen følgende:

> [...]

[ ... ]

> De jødiske profeter advarede netop mod jødisk selvdyrkelse og deraf

Jeg tror du skal læse mit indlæg igen, og grunde lidt dybere over hvad
jeg egentlig sagde. For jeg tror ærlig talt ikke rigtig du forstod det
jeg skrev.

Og læg især mærke til sætningerne "som den er præsenteret i GT" og
"til forskel fra kulturbetinget kristendom"

jørgen

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fanatisk ? - Ordene er jo udtalt om mennesker, der *synder-med-vilje*
> (f.eks. tyveri, vold, mord osv.). Sådanne forbrydelser har Cyril ej

Så vidt jeg ved er disse advarsler i Hebræerbrevet rettet mod jøde-kristne
der var kommet helt eller delvis til tro på Kristus men nu var i fare for at
vende tilbage til det jødiske system og derved fornægte og forkaste Kristus.
Den synd der advares så kraftig imod var altså en forkastelse af Kristus til
fordel for jødedommen.

mvh jørgen.

Lyrik

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bingo!!!

Hilsen
jens:-)))

Knut

On Fri, 9 Apr 2004 17:07:19 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev i en meddelelse
>

>Sjovt nok, at han så opstod påskemorgen.
>Har du nogen plausibel forklaring på dette
>fænomen også?

Den beste forklaringen er selvsagt at han _ikke_ sto opp fordi døde
mennesker ikke har det med å bli levende igjen. Enten dette eller så
var han ikke død, og har altså ikke stått opp fra de døde. I begge
tilfeller er det snakk om fanteri og lureri hvis noen påstår at
dødinger står opp eller om at ikke døde har dødd og blitt levende.

Forunderlig hvor mange som lar seg bløffe av slikt.

--
Yours, Knut.
Communication:

Knut

On Fri, 9 Apr 2004 22:04:24 +0200, "Mr. D"
<s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Piratkopiering? Du er da en mand med et budskab! Du er selv din egen
>begrænsning. Du har fået det for intet, giv det for intet!... Nåeh nej, det
>var jo vist Jesus, der sagde det :o)

Pøh, det var Buddha som sa det ... og sikkert en hel del andre før ham
og etter ham og som kommer i fremtiden. Hvorfor må du la Jesus få æren
for det andre har sagt?

Bodil Grove Christensen

"Knut" <kn...@alexandria.cc> skrev i en meddelelse

Ja, det er ganske forunderligt, hvor mange, som
lader sig påvirke af Jesu forsoningsdød.
Og nu var han jo ikke kun et menneske, men Guds Søn,
derved havde han magten til både at nedlægge sit legeme -
men også at tage det igen gennem genopstandelsen,
den eneste person, som havde nøglerne til genopstandelsen.
Hvilken fryd må det have været for de milliarder af mennesker,
som befandt sig i åndeverdenen, da Jesus Kristus kom dertil
og forkyndte forløsning for alle!

Hvilken fryd er det for os stadig væk - god påske til jer alle.

Mvh. Bodil.

[ ... news:4077d933$0$474$edfa...@dread14.news.tele.dk ... ]

> ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Bingo!!!

Ja, så mangler vi jo bare at hakke hovedet af ham, gutter, på god gammeldags
fanatisk muslimsk vis a la Teheran !!!

Stå op, o Gud, og døm jorden ...
(Sl. 82,8)

Med kærlig fanatisk broder-hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1794

Anders Peter Johnsen

Kall, Mogens wrote:
> "Lyrik" skrev

> [ ... news:4077d933$0$474$edfa...@dread14.news.tele.dk ... ]

> Ja, så mangler vi jo bare at hakke hovedet af ham, gutter, på god
> gammeldags fanatisk muslimsk vis a la Teheran !!!

Sikke dog noget pladder, Mogens!

Der er jo ikke tale om voldelige overgreb mod Cyril, men derimod minder Jens
Erik ham altså blot om denne advarsel fra Hebræerbrevet som altså netop
drejer sig om jøder, der finder Kristus for derefter at falde fra Ham igen.

Knut

On Sat, 10 Apr 2004 16:58:02 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Ja, det er ganske forunderligt, hvor mange, som
>lader sig påvirke af Jesu forsoningsdød.

Enig, men på den annen side er det lett å la seg bløffe når mange er
sammen om å la seg bløffe. Det er elementær gruppepsykologi. Suppleres
bløffen med organisasjon, makt og posisjon i samfunnet, ja, da kan
folk lures til det utrolige. Poenget er å få folk til å tro de har
nytte av bløffen.

>Og nu var han jo ikke kun et menneske, men Guds Søn,

Han var bare et menneske, som vi alle er mennesker som fødes av
mennesker. Et menneske blir ikke noe mer enn et menneske fordi om en
tro vil at mennesket skal være noe mer.

>derved havde han magten til både at nedlægge sit legeme -

Han hadde ingen annen makt over sitt legeme enn den makt vi alle har
over våre legemer.

>men også at tage det igen gennem genopstandelsen,

Han kunne like lite ta sitt legeme gjennom en gjenoppstandelse som du
og jeg kan. Det hjelper ikke at en tro sier noe annet.

>den eneste person, som havde nøglerne til genopstandelsen.

Det er ikke én person som sitter med disse nøklene. Det er alle de
personer som har maktposisjoner i kirkene som lærer bort bløffen om at
Jesus døde og ble levende igjen. På den annen side er det kjent at
skal man lure en folkemasse, da skal løgnen være enkel og gjentas
mange ganger. To tusen år med gjentakelse av en enkel løgn kan
forklare at noen i dag tror at Jesus hadde spesielle nøkler.

>Hvilken fryd må det have været for de milliarder af mennesker,
>som befandt sig i åndeverdenen, da Jesus Kristus kom dertil
>og forkyndte forløsning for alle!

Hvilken bløff det må ha vært!

>Hvilken fryd er det for os stadig væk - god påske til jer alle.

Hvilken bløff det er for oss stadig vekk. Pesach tov til deg og alle
sammen.

"Anders Peter Johnsen" skrev

[ ... ]

> [...]
> Erik ham altså blot om denne advarsel fra Hebræerbrevet som altså netop
> drejer sig om jøder, der finder Kristus for derefter at falde fra Ham

Jump from ...
1798 news:TP_dc.140265$jf4.7...@news000.worldonline.dk

Ildebrande plejer altid at starte i det små!
(f.eks. Martin Luthers antisemitisme)

(læs for øvrigt vers 26, I øver vold på Skriften)

-

[...]

1799

Anders Peter Johnsen

Kall, Mogens wrote:
> [...]
>
> Jump from ...
> 1798 news:TP_dc.140265$jf4.7...@news000.worldonline.dk
>
> Ildebrande plejer altid at starte i det små!

Jeg mener altså at det en smule hysterisk at sammenligne Jens Eriks indlæg
med voldelige muslimske (eller andre, f.eks. lutherske eller nazistiske)
jødeforfølgelser.

Det er altså noget af et tankespring.

Hvis vi ser på den givne situation fremgår det jo altså ganske klart at
Cyril tilsyneladende i forbindelse med at have set Mel Gibsons
"Passion"-film tilsyneladende er gået ret hurtigt fra - såvidt jeg ellers
forstår hans kone - at være "moderat mainstream-katolik" til at ville tage
en slags søgt frontalopgør med Kristendommen ved at så tvivl om hvorvidt
Jesus nu også var Kristus eller ej i bedste Mosegaard-stil. Han bilder sig
altså ligefrem ind at kunne MODBEVISE at Jesus er Kristus?

Deri kan jeg altså ikke se nogen "kristen pligt" til at skulle give ham ret,
snarere tværtimod er det vel snarere en grundliggende selvfølgelighed at man
som kristen netop er uenig med ham, ikke at dette er ensbetydende med at han
"skal halshugges" eller lignende overdrevne ting, du frit associerer
til...Blot at man altså nu engang forholder sig loyal over for Jesus Kristus
i stedet for at støtte Hans _erklærede_ modstandere.

Jens Erik minder ham om en advarsel imod frafald, som står i Det Nye
Testamente. Jeg har MEGET svært ved at opfatte dèt som en udtryk for ønske
om vold eller "repressalier" mod Cyril. Tværtimod er Jens Eriks motivation
vel snarere kristen broderkærlighed, da han (heller) ikke bryder sig om at
se en person, der ikke bare falder fra Kristus, men ligefrem bevidst
udvikler sig til decideret Kristusfornægter. Det ER bare trist at være vidne
til: Manden ekskommunikerer jo altså helt åbenlyst sig selv ved offentligt
at afsværge sin hidtidige kristentro. Dybt sørgeligt. Jeg kan så kun håbe at
der er tale om en midlertidig trosmæssig krise og at han overvinder den og
lærer at tillade sig selv at tro Kristus. Under alle omstændigheder virker
det for mig at se psykologisk helt umuligt at skulle kunne degradere sig
selv fra Evangeliets Frihed til Lovens Trældom, da der stilles langt flere
og højere krav i Jødedommen til konkret personlig tro, ortodoksi og fromhed,
end der gøres i Kristendommen. Eller vil manden måske snarere være hedning
eller endda "frelst" ateist?

Gad vide om han selv er bevidst om denne problematik...

God Påske til dig og alle jer andre i Gruppen.

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 19:49:33 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Blot dette ene siger jeg: Jøder (som ikke tror på Jesus, inklusiv
KM> Hans opstandelse) er ikke kristne (ApG.11,26).

Nej, det er korrekt :-)

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 20:43:41 +0200

skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Ægte kærlighed kan jo ikke skabes gennem tvang (jævnfør Sûra 2,
KM> 257).

Så sandt, så sandt :-)

Jeg skal lige studere mere af dit andet indlæg om de profetiske steder
med genopstandelse før jeg udtaler mig om det. Så du får ikke svar lige
med det samme, men det er ikke fordi jeg ikke vil. Det er fordi det
kræver noget mere studium før jeg skriver noget :-)

Cyril Malka

Den Fri, 9 Apr 2004 21:25:50 +0200
skrev "Dres" <st...@sorthul.invalid> om Re: Jesus - Messias eller ej? :

D> Muslimer kalder i al fald både jøder og kristne for "bogens folk".

Okay, så må det være dengang jeg læste Koranen, jeg fik det udtryk i
hovedet.

Jeg kunne ikke helt huske, hvor det kom fra, nemlig :-)

Cyril Malka

Goddag Simon,

Den Fri, 9 Apr 2004 22:04:24 +0200
skrev "Mr. D" <s-g...@post5DELETE.tele.dk> om Re: Jesus - Messias eller
ej? :

MD> Jamen dog, Cyril. "Tilbage" er måske det rigtige ord :o)

Ja, det er det nok :-D

> [...]
MD> kristne er i vores hemmelige plan om overtagelse af verden. Det er
MD> ikke til at få seriøs information om disse ting nu om dage, og jeg

Hemmeligt og hemmeligt. De evangeliske kristne er jo en af de største
strømninger i øjeblikket.

MD> Piratkopiering?

Jeps. Meget endda :-(.

MD> Du er da en mand med et budskab! Du er selv din egen
MD> begrænsning. Du har fået det for intet, giv det for intet!... Nåeh
MD> nej, det var jo vist Jesus, der sagde det :o)

Jeg har da bestemt ikke fået noget for intet. Bøger, viden,
abonnementer, læsninger, studier, seminarier, alt dette koster (mange!)
penge.

Derudover en familie, husleje, mad som skal betales. alt det får jeg
ikke ned fra himlen. Alt dette betaler jeg for og har endda taget ekstra
jobs m.m. for at kunne betale alt dette.

Så nej. Det er *bestemt* ikke for intet.

Bare spørg Søren Bo Henriksen, som jo altid har travlt med at bagtale
mig om det ikke passer.

Er det ikke rigtigt, Søren Bo? At dengang jeg også, som psykoanalytiker,
hjalp ex-JV'er på fode igen, at jeg ikke tog nok og var nødt til at være
nattevagt på plejehjem?

Er det ikke rigtigt at jeg bildte en fattig Ex-JV ind, som vil holde op
i terapien, fordi han ikke havde rod, at jeg havde fået penge fra "en
fond", der vil betale for hans terapi, så derfor skulle han kun af med 5
kr. i timen, fonden betalte resten? (man *skal* betale noget for en
terapi)... fonden hed "Cyril Malka"...

Så nej. Jeg har *bestemt aldrig* fået noget for intet. Tværtimod!

Simon: Du har mere råd til det end så mange andre, der har behov for
hjælp og ikke har midlerne. Du har råd til at betale både for dette blad
og for de andre.

Britt Malka

On Fri, 9 Apr 2004 22:04:24 +0200, "Mr. D"
<s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> Du har fået det for intet, giv det for intet!... Nåeh nej, det
>var jo vist Jesus, der sagde det :o)

Ja, og Jesus tog sig godt betalt:

Gode middage, dyre salver m.m.

Han bestilte vist ikke dagens gode gerning, gjorde han? Hvordan tror
du, at han overlevede? Og det var ikke de rige, han spiste middag hos
vel at mærke.
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Britt Malka

Hej Knut

On Sat, 10 Apr 2004 16:23:48 +0200, Knut <kn...@alexandria.cc> wrote:

>Den beste forklaringen er selvsagt at han _ikke_ sto opp fordi døde
>mennesker ikke har det med å bli levende igjen. Enten dette eller så
>var han ikke død, og har altså ikke stått opp fra de døde.

Det har altid undret mig, at efter Jesus påståede genopstandelse så
møder han nogle af apostlene, der ikke genkender ham.

Hvorfor ikke det?

Måske fordi det slet ikke var Jesus, men én smart fyr, der gav sig ud
for at være Jesus. "Se, jeg er genopstanden". Næh, du ligner da
overhovedet ikke ham gutten, der blev hængt op. "Jo, men det er jeg.
Se hullerne i mine hænder."

Selv Gibson kan lave huller i hænderne.

>Forunderlig hvor mange som lar seg bløffe av slikt.

Ja :-)

Britt Malka

On Fri, 9 Apr 2004 22:32:35 +0200, "Mr. D"
<s-g...@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>Præcis! Hvis Jesus imod kutyme var blevet regnet fra Josefs slægt, ville han
>ikke have været berettiget til tronen på grund af Jojakim.

Var det da "helligånden", der var af Davids slægt?

Cyril Malka

Goddag Simon

Den Fri, 9 Apr 2004 22:32:35 +0200

> [...]

MD> ...men Jesus er vel ikke den første jødiske "messias" eller profet,
MD> der i tale og/eller handling har brudt lovene?

Jesus kunne umuligt være en profet. Det er historisk umuligt (se længere
ned, når jeg omtaler hans egenskaber).

Med vilje? Jo. Derudover er alle de andre, som har brudt loven eller har
forbudt sig (fx. Moses) blevet straffet.

Nu er Jesus gået så langt, så han har forbudt sig med loven *bevidst* og
endda opfordret andre til at gøre det samme.

> [...]
MD> os, og nogle af dem falder i.
MD> ...fortæller at den loven har profeteret om, er Jesus. Her er ikke

Ja: der påstås at han der den, der er profeteret om men (og så
bevisbyrden)

> [...]
MD> synder. Det var så deres mening. Måske var andre partier ikke enige
MD> med dem. Her er ikke noget om det, du skrev.

Joda. Det er velkendt, at Jesus forbød sig mod sabbaten: Matt. 12.1

Han direkte opfordrede til ulovligheder. Så nej, det var ikek bare
farisæerne der var af en anden mening.

> [...]
MD> komme, og som disciplene mente, var kommet i Jesus. her er ikke
MD> noget om, at Jesus sagde, loven ikke længere gælder.

Ja. og som der stod i GT: Så vil der komme en og lave undere (mirakler),
det er Mig, der sætter jer på prøve.

MD> Hvordan det? Holdt han ikke loven?

Det gjorde han da ikke.

Hvis du checker de 613 mistvot, en jøde følger, fulgte Jesus dem ikke
(overholdelse af shabbat).

skulle man gå længere og se om Jesus, i mangel af bedre, blot fulgte den
noahiske lov (tsaddik), er det diskutabel.

En jøde har 613 love at overholde, men en tsaddik (en retfærdig), som
for eksempel Noah, som eksisterede før jødedom, har blot 7, der skal
overholdes. Det kan diskuteres om Jesus var en tsaddik og overholdte de
7 love som var:

- Forbud mod afgudsdyrkelse (avoda zara): kan diskuteres da han
bettegnede sig som Guds søn

- Forbud mod mord eller spilde blod (shefikhut damim), det overholdte
han vist, selv om hans opfordringer til at slå hans fjender ihjel kan
diskuteres.

- Forbud mod at stjæle (gezel): Det overholdte han

- Forbud mod blasfæmi mod Gud og pligt til at velsigne Ham (birkat ha
chem): Dette diskuteres bestemt.

- Forbud mod incest (giluje arajot): Det overholdte han.

- Forbud mod at spise kødet af et levende dyr (ever min ha ja) (som
østers fx): Da han spiste hos hedninger m.m. kan vi ikke sikre os det,
men lad tvivlen komme ham til gode.

- Pligt til at have en retfærdighedssystem (dinim): Det havde han vist.

Så blot de 7 enkelte mitsvote overholdte han ikke. Hvordan kan man sige,
at han overholdte de 613 endsige fuldende noget han ikke overholdte?

MD> Var hans forkyndelse ikke fuldendelsen af loven?

Bestemt ikke.

> [...]
MD> Thi sandelig siger jeg eder: før himmelen og jorden forgår, skal end
MD> ikke det mindste bogstav eller en tøddel af loven forgå - før det er

Jo. Det er klart, at han siger det. Det, at han siger at han er her for
at opfylde noget, han end ikke overholder er en modsigelse i sig selv.

MD> Hvilke?

A. Han skulle byge den 3. tempel (Ez. 37:26-28)
B. Han skulle samle alle jøder tilbage til Israel. (Es. 43:5-6)
C. Han skulle indlede et æra af verdensfred (Es. 2:4)
D. Han skulle sprede kendskab til Israels Gud, hvilket vil samle
menneskeheden. (Zak. 14:9)

Hvis en person forfejler i at udfylde blot én af disse betingelser, så
kan han ikke være kaldt Messias.

MD> Hvilke egenskaber er det?

1. Han skulle være profet (Es. 11:2), hvilket han ikke var og umuligt
kunne være: Profeti kan kun eksistere i Israel når landet er beboet med
et flertal af jøder, hvilket ikke var sket siden 300 fvt.

I Ezras tid, når de fleste jøder nægtede at flytte fra Babylon til
Israel endte profetien ved døden af de sidste profeter: Haggai, Zakarias
og Malaki.

Jesus dukkede op på scenen ca. 350 år efter profetien endte.

2. Han skulle nedkomme fra David, hvilket han ikke gjorde. Det har jeg
behandlet i et andet indlæg og dette er ikke blevet modsagt eller
modargumenteret, blot ignoreret. du får den her:

Fra: Message-Id: <20040409152211.6ebb1ad5@cylle>

[...]

3. Han skulle overholde Torahen, hvilket han så ikke gjorde (det er det
vi snakker om højere op.

MD> Nogen taler om op mod 300 vers. Hvilke af dem tænker du på?

Der er to alvorlige nogle:

- Jomfru fødsel: den kristne idé af jomfrufødsel kommer fra Esajas
forudsigelse (7:14), som beskriver en "Alma", der skal give fødsl.
"Alma" har altid været betegnelse for en "ung kvinde" men da Lukas læste
en fejloversættelse, så blev Jesus lavet ved et "jomfrufødsel".

- Den lidende tjener: kristendom påstår at Es. 53 henviser til Jesus som
den "lidende tjener".

Det er ukorrekt: Essajas 53 er en fortsættelse af Essajas 52 som
beskriver eksil og løskøbet af det jødiske folk. Profetien er skrevet i
ental fordi "Jøderne" (Israel) ses som én enhed.

Kigger man på de jødiske skrifter igennem vil man se at Israel er mange
gange betegnet som ental: "guds tjener (The Servant of God) (Es. 43:8).

Du vil se betegnelsen af Israel som Guds tjener ikke mindre end 11 gange
i Essajas forud for kapitel 53.

Hvis man læser Essajas korrekt (helst fra begyndelsen) kan man tydeligt
se at det er det jødiske folk, der (ironisk nok) omtales her, ikke en
person.

Det er det jødiske folk der bliver knust og bragt til slagterhuset i
mellem nationernes hænder.

Dette beskrivelse af den lidende jødiske folk bruges flere steder i GT
(Salme 44). Man mener at opfyldelsen af denne profeti var under
korstogene. Når det jødiske folk vil være løskøbt vil nationerne
anerkende og acceptere ansvaret for at have medførte og beordret
jødernes død.

MD> Det forstår jeg ikke. Hvad mener du?

Det er fordi jødedommen, i modsætning til langt de fleste andre store
trosretninger, bygger ikke på et tro på mirakler og åbenbaringer for en
person. Bibelen siger jo, at Gud egentligt giver mulighed for mirakler
til charlataner, for at få afprøvet Israels folk.(5. Mos. 13:4)

Gud vil tale til hele nationen, ikke blot til en person.

MD> Præcis! Hvis Jesus imod kutyme var blevet regnet fra Josefs slægt,
MD> ville han ikke have været berettiget til tronen på grund af Jojakim.

Ja, og altså er han ikke fra Davids slægt. Jf. højere op om en af de
manglende egenskaber.

MD> Hmmm, jeg tror ikke, jeg ville argumentere sådan imod nogensomhelst.
MD> Det er da vist at dreje ordene i en sådan grad, at man bliver helt
MD> rundtosset.

Så mangler jeg den rette tolkning. Vil du give mig det?

MD> Men hvorfor er han så falsk? Da er hans budskab jo helt igennem
MD> jødisk? Og hvis der ikke er noget nyt, hvorfor så den meget skarpe
MD> reaktion fra farisæernes parti?

Nej, hans budskab er nemlig ikke jødisk. Noget af det er, noget af det
er ikke. en del af det kan genfindes i Enoks bøgerne, hvori den yngste
eksemplar er fra 200 eller 300 fvt. (kan ikke huske).

Spørgsmålet er, om de skarpe reaktioner har været så skarpe som de
påstås at have været. For ifølge NT så er det nærmest jøderne
(præsterne) som får ham dømt og Pontius Pilatus som er en empatisk
marionette... Det ved vi jo ikke er sandt.

MD> Hvordan?

For han placerer det i modsætning til at elske ens fjende og vende den
anden kind til.

Dette kommer også fra GT og er ikke noget nyt. De to ting er *ikke* i
modsætninger med omhandler forskellige sager. Det burde han have vist.

MD> Jesus siger "I har hørt at det er sagt...". Ikke at "Der står
MD> skrevet" som han ellers ofte bruger. Dette argument strider mod det,
MD> der i virkeligheden står
MD> Det påstås heller ikke

Jamen det er heller ikke blevet sagt. Og hvis det tilfældigvis skulle
være belvet sagt af en eller anden original, så kan jeg ikke se, det
skulle være så vigtigt.

MD> Men hvis Jesus virkelig ville have fundament for at sige dette ud
MD> fra loven, kunne han vel?

Det havde han jo ikke. Så hvorfor lege "hvis han havde fundamentet".

MD> Rabbierne var vel kendt for deres frihed i
MD> tolkning.

Ja og nej. Det er de stadig væk idet den jødiske lære nærmest kræver af
en, at man skal stille sig spørgsmål til bogen: Hvorfor bruges der det
ord og ikke et andet, hvorfor bruges dette verbum og ikke dit osv.

Så jo, der var fri tolkning, men det gør ikke en til profet (umuligt i
den tid) eller til Messias.

MD> I dette har vi vel blot videreført den jødiske tradition.

Nej. I viderefører jeres syn på hvad den jødiske tradition er.

> [...]
MD> Hvor der er to jøder forsamlet, er der mindst tre meninger. Jeg
MD> synes at lige præcis denne tradition, har vi som kristne formået at

Med undtagelse at Messias påstods at samle alle, hvilket er jo langt fra
det, der er sket.

MD> Der var nok mange "simple" mennesker mellem efterfølgerne, men en
MD> mand, som Saulus kan vel ikke siges, ikke at være velbevandret?

Saulus har ikke mødt Jesus. Han har aldrig hørt ham.

Og han er en kapitle for sig selv.

MD> Du mener altså ikke, at der er mulighed for, at dette er blevet sagt
MD> i Israel på Jesu tid? Blandt farisæerne? Eller sadukæerne, eller
MD> essæerne, eller zeloterne, eller som mundheld i det gemene folk?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener. Hvis du kunne
uddybe? :-)

Måske skulle vi splitte snakken i flere tråde, for det er ikke sikkert
folk vil holde ud at læse så lange indlæg som de svar kræver.

Cyril Malka

Den Sat, 10 Apr 2004 08:44:16 +0200
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Forlader Gazastriben

Nu bliver det spændende om Hamas og andre tillader det. sidst ønskede de
ikke at holde op med terrorist angreb, for fred vil jo betyde, at de
ikke kan udrydde Israel og dets folk.

Cyril Malka

Den Sat, 10 Apr 2004 13:23:01 +0200
skrev "jørgen" <brothe...@hotmail.com> om Re: Jesus - Messias eller
ej? :

> [...]
J> fornægte og forkaste Kristus. Den synd der advares så kraftig imod
J> var altså en forkastelse af Kristus til fordel for jødedommen.

Jo, det er klart, Paulus vil jo gerne holde fast på den del af folket,
han havde fået fat i.

Der var modsætninger mellem ham og apostlerne. De var langt fra enige.

Jeg vil minde dig om, at Paulus ikke er Jesus og at det han siger er vel
ikke lov.

Cyril Malka

Den Sat, 10 Apr 2004 16:58:02 +0200
skrev "Bodil Grove Christensen" <grov...@FJERNDETTEtdcadsl.dk> om Re:

Jesus - Messias eller ej? :

BGC> Ja, det er ganske forunderligt, hvor mange, som
BGC> lader sig påvirke af Jesu forsoningsdød.

Ja, lige så vel som mange tror at Jesus kom til Amerika, at der levede
en hel folkeslag, man ikke har genfundet spor af forud for idianerne og
at Jesus skulle have åbenbaret guld-plader til nogen.
guldplader som ingen, udover enkelte familiemedlemmer, har set før eller
siden og som fortaler historien der kommer fra en paperback bog...

Ja... Nogle vil tro på hvad som helst.

Nogle eks- kommunister er døde for ting, de aldrig har gjort. De er døde
for noget de troede på.

Det gør ikke det, de tror på, til fakta af den grund.

Cyril Malka

Den Sat, 10 Apr 2004 17:15:43 +0200
> [...]

KM> Ja, så mangler vi jo bare at hakke hovedet af ham, gutter, på god
KM> gammeldags fanatisk muslimsk vis a la Teheran !!!

Kan du se nu, hvorfor et kill-filter kan være nyttigt :-)

Christina Puhakka Egholm

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev...

hjælp og ikke har midlerne. Du har råd til at betale både for dette blad
og for de andre.<<

Bare sådan af ren nysgerrighed: hvorfor tror du, Simon "sidder godt i
det"?
Personligt kender jeg ikke noget til hans økonomiske situation, men jeg
ved, at han arbejder hårdt til daglig, uddanner sig ved siden af, har en
familie med fire børn og lægger et enormt stort stykke frivilligt
arbejde i sin menighed. Af det ville jeg ikke nødvendigvis udlede, at
der var råd til at betale en masse abonnementer.

I øvrigt synes jeg, der mangler en form for studenterrabat på bladet.
Jeg kunne forestille mig, at der var mange studerende, for hvem bladets
indhold var yderst relevant (being one of them ;-).

Christina

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 11:13:09 +0200
skrev "Christina Puhakka Egholm" <find.a...@andetsteds.dk> om Re:
Jesus - Messias eller ej? [OT] :

> [...]
CPE> frivilligt arbejde i sin menighed. Af det ville jeg ikke
CPE> nødvendigvis udlede, at der var råd til at betale en masse

Så må man prioritere.

CPE> I øvrigt synes jeg, der mangler en form for studenterrabat på
CPE> bladet. Jeg kunne forestille mig, at der var mange studerende, for
CPE> hvem bladets indhold var yderst relevant (being one of them ;-).

Så betyder det, at det alligevel ikke er så vigtigt for dig. Alt er
prioritering.

Christina Puhakka Egholm

> [...]

CPE> bladet. Jeg kunne forestille mig, at der var mange studerende, for
CPE> hvem bladets indhold var yderst relevant (being one of them ;-).

Helt rigtigt. Og jeg kunne aldrig drømme om at prioritere abonnementer
eller lignende højere end mad, bleer og dagplejeplads til min søn. Så er
SUens knap 3500 kroner pr. måned også brugt op - til gengæld kan jeg
bruge den tid, sønnike er i dagpleje, på selv at studere de emner, jeg
er optaget af. Men det er da fint, at dem, der ikke har muligheden for
at studere på egen hånd, men til gengæld har pengene, kan købe sig til
informationer gennem div. abonnementer.

Men det er nu stadig en sjældenhed at støde på abonnementer uden nogen
form for rabatordninger for eksempelvis studerende og pensionister. Det
er så jeres prioritering.

Christina

Cyril Malka

Goddag Christina,

Den Sun, 11 Apr 2004 11:53:21 +0200

> [...]

CPE> der ikke har muligheden for at studere på egen hånd, men til
CPE> gengæld har pengene, kan købe sig til informationer gennem div.

Ja, helt korrekt. Jeg har sådan set ikke bedt dig om at sprede dit liv
ud på nettet for at berettige at du synes, du burde have rabat.

Vi fører kun rabatordning ifm. abonnementer. Man kan købe løse blade,
hvis der er et emne der interesserer en eller abonneres og dermed få
rabat. Vi har ligeledes en ordning, hvor vi bytter blade med andre
blade.

CPE> Men det er nu stadig en sjældenhed at støde på abonnementer uden
CPE> nogen form for rabatordninger for eksempelvis studerende og
CPE> pensionister.

Nej det er ikke en sjældenhed, det er faktisk mest reglen.

Vi holder så lav en pris at der ikke er behov for yderligere rabat
(medmindre man er en af vores forhandlere, men det er en helt anden sag
som ikke har sit berettigelse her)

CPE> Det er så jeres prioritering.

Det er det bestemt.

Christina Puhakka Egholm

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev...

ud på nettet for at berettige at du synes, du burde have rabat.<<

;-)
Det er ingen hemmelighed, hvordan økonomien ser ud for en studerende med
barn, og jeg skrev ikke om denne situation for at tiltuske mig nogen
rabat. Som skrevet tidligere sørger jeg selv for at tilegne mig
relevante informationer, idet jeg har valgt at specialisere mig indenfor
området på mit studie. Men derfor kan jeg jo sagtens mene, at mine
medstuderende kunne have glæde af at få informationerne serveret til en
overkommelig pris.

CPE> Men det er nu stadig en sjældenhed at støde på abonnementer uden
CPE> nogen form for rabatordninger for eksempelvis studerende og
CPE> pensionister.

Ikke i min verden.

Christina

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 12:35:15 +0200

> [...]

CPE> Det er ingen hemmelighed, hvordan økonomien ser ud for en
CPE> studerende med barn, og jeg skrev ikke om denne situation for at

Altså: At være studerende med barn og på SU er dit valg. Vi tvinger
ingen til at læse vores blade.

> [...]
CPE> jo sagtens mene, at mine medstuderende kunne have glæde af at få
CPE> informationerne serveret til en overkommelig pris.

Vores informationer *er* til en overkommelig pris.

CPE> Ikke i min verden.

Så er det på tide du træder inde i den virkelige verden.

EOD herfra om OT emne.

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 11:13:09 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.a...@andetsteds.dk> wrote:

> [...]
>arbejde i sin menighed. Af det ville jeg ikke nødvendigvis udlede, at
>der var råd til at betale en masse abonnementer.

Nu vil jeg ikke udrulle hele vores økonomiske situation på nettet, som
nyankomne i Frankrig med to børn, to katte, nyt hus m.m.

Det er nemlig slet ikke relevant for spørgsmålet:

Tager man penge for det arbejde, man udfører, eller ej?

Vi gør.

Dels af den grund, som Cyril skriver, at vi ikke erhverver os ikke
viden gratis. Den koster dyrt.

Dels af den grund, at det er vores arbejde. Vores levebrød.

Vi gør os jo hver især et valg. Nogle vælger at studere og være på SU,
og det er fint nok. Andre vælger at have et 9-16 job, og det er også
fint nok. Andre igen er frivilligt eller ufrilligt på
overførselsindkomster.

Vi har valgt at være selvstændige og leve af at sælge de evner, vi
har. På den måde ligger vi ikke nogen til last.

På den anden side prioriterer vi også. Der er heller ikke for os råd
til alle de abonnementer eller bøger, som vi ønsker os.

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 11:53:21 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.a...@andetsteds.dk> wrote:

>Men det er nu stadig en sjældenhed at støde på abonnementer uden nogen
>form for rabatordninger for eksempelvis studerende og pensionister. Det
>er så jeres prioritering.

Jeg kan ellers hurtigt finde nogle links til dig:

www.iform.dk

www.komputer.dk

www.altfordamerne.dk

www.bt.dk

www.politiken.dk

www.jp.dk osv osv.

Faktisk er jeg aldrig stødt på et magasin, heller ikke i Frankrig, der
gav studenterrabat eller rabat til pensionister.

Christina Puhakka Egholm

"Britt Malka" <ne...@foxladi.com> skrev...

> Tager man penge for det arbejde, man udfører, eller ej?
>
> Vi gør.

Og det har jeg fuld forståelse for og i øvrigt intet imod. Mit spørgsmål
til Cyril gik alene på, hvad der fik ham til at vurdere, at Simon havde
god mulighed for ikke blot selv at abonnere på jeres blad, men også at
betale abonnementet for andre. Der lå såmænd ikke mere i det end ren
undren.

Christina

Christina Puhakka Egholm

"Britt Malka" <ne...@foxladi.com> skrev...

> Jeg kan ellers hurtigt finde nogle links til dig:

[snip]

Jeg forventer ikke studierabat på dameblade o.l., men langt de fleste
aviser og fagrelevante magasiner *har* faktisk sådanne rabatter. I din
liste nævner du f.eks. Politiken, men Politiken giver hele 50% rabat til
studerende - et særdeles flot tilbud. Kristeligt Dagblad giver
eksempelvis "kun" 20% rabat til studerende.

Hvis vi skal bevæge os over i den "sekt-informerende" verden, er det
oplagt at henvise til Dialogcentrets blad, der tilsvarende giver rabat
til studerende og pensionister.

Men som Cyril har skrevet, og som jeg selv markerede i emnelinjen, er
alt dette jo frygteligt OT (på den ikke-scientologiske måde). Der er
ingen grund til at tærske (mere) langhalm på det - der er ikke
studierabat på etsectera, og sådan er det bare...

Christina

Christina Puhakka Egholm

"Cyril Malka" <ne...@malka.co.il> skrev...

Kunne ikke være mere enig.

Ditto.
Jeg tænkte bare, at det kunne være, at I kunne tænke jer endnu flere
læsere...

CPE> Ikke i min verden.

Min verden er skam ganske virkelig. Men du har ret: når jeg til sommer
står med min kandidatgrad i hånden er det slut med de rare
rabatordninger og det skrabede budget.

Christina

Henrik Vestergaard

Hej Christina

"Christina Puhakka Egholm" <find.a...@andetsteds.dk> skrev i en
meddelelse news:c5b2bh$704$1...@sunsite.dk...

> [...]
> arbejde i sin menighed. Af det ville jeg ikke nødvendigvis udlede, at
> der var råd til at betale en masse abonnementer.

Børn kommer IKKE af sig selv.... ;-D

> [...]
> Jeg kunne forestille mig, at der var mange studerende, for hvem bladets
> indhold var yderst relevant (being one of them ;-).

Sjov holdning.... ;-) Som taxachauffør hører jeg også de unge spørge om
"studierabat" -- noget der bestemt ikke bekymrer dem, når de på diskoteker
skal af med både 500 kroner og opefter for deres weekend-sjov... ;-)

Hvad man glemmer er at taxachauffører på de gode nætter (fredag og lørdag)
godt kan have 100-150 kroner i timen, så har de ofte helt ned til 40,-/timen
på de dårlige.... Gennemsnitligt ligger der 240 timer bag en løn på
15-18.000. Prøv at finde andre der "gider" forstyrre deres nætter til samme
takst.

Studierabat -- up yours! ;-)

;-) Henrik, Slagelse

Henrik Vestergaard

meddelelse news:c5b4mu$j20$1...@sunsite.dk...

> Men det er nu stadig en sjældenhed at støde på abonnementer uden nogen
> form for rabatordninger for eksempelvis studerende og pensionister. Det
> er så jeres prioritering.
> Christina

Så lad os da få listen.... ;-)

Mig bekendt er det KUN internationale magasiner som f.eks. Newsweek og Time
igennem Scandinavian Subscription Services v/Lauge Dehn i Jylland....

1789 news:zZMdc.139174$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> Nu bliver det spændende om Hamas og andre tillader det. sidst ønskede de
> ikke at holde op med terrorist angreb, for fred vil jo betyde, at de
> ikke kan udrydde Israel og dets folk.

Shalom,

Jeg er naiv (godtroende), Cyril. Jeg tror på, at det gode i mennesket vil
sejre, ellers talte jeg ej. Jeg ELSKER livet i al dets mangfoldighed, prom
og pragt - og finder det bevaringsværdigt. Således tror jeg også på, at selv
de mest forstokkede fanatiske muslimske galninge i Teheran kan indse
fornuften heri. Også de er jo Guds skabninger og elsket af Ham, skønt de
endnu ikke kender Ham personligt. Gid de snart får et personligt møde med
Ham (ligesom vi andre har fået). Så skal tingene nok blive sat på plads; for
vor Gud, JHVH, er livets Herren. INTET er umuligt for Ham.

Jeg tror på Fred-med-Gud, Peace-with-God, Musalaha.

Fred være med Israel.

The servant of Michael.

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

1794 news:_dUdc.139265$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> Kan du se nu, hvorfor et kill-filter kan være nyttigt :-)

Shalom,

Ja!

Fred være med Israel.

The servant of Michael.

1788 news:pbCdc.139132$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> [...]
> med det samme, men det er ikke fordi jeg ikke vil. Det er fordi det
> kræver noget mere studium før jeg skriver noget :-)

Okay (glæder mig til at høre dit ord desangående).

Jeg finder dette emne (GT's vidnesbyrd om *de dødes opstandelse*) så vigtigt
at få belyst (både fra en kristen og jødisk og også meget gerne fra en
muslimsk synsvinkel), at det går forud for de andre emner vedrørende
Messiahs-profetierne (jeg antager - muligvis fejlagtigt - at disse profetier
skal ses i lyset af GT's vidnesbyrd om *de dødes opstandelse*). På
tilsvarende vis med hensyn til forståelsen af Jesu ord vedrørende at
tilsidesætte sig selv og sin familie og hellige sig Herren (Matt.10,37-39).
Okay ?

Fred være med Israel.

The servant of Michael.

> Kall, Mogens wrote:

1799 news:j0%dc.140267$jf4.7...@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> [...]
> med voldelige muslimske (eller andre, f.eks. lutherske eller nazistiske)

Bevares - heri kan du da have ret, hvis det ikke lige var fordi, når jeg
taler offentligt (som nu her på dk.livssyn.kristendom), har jeg altid OGSÅ
muslimerne i mine tanker:

I am a fireman (voluntary firefighter). My Lord said to me in the
Spirit-of-God something like "Go out (in the world) and put out the fire".
The first step was the Apartheid-regime inside South-Africa. I came to the
Valley-of-Jehoshaphat and saw the-End (hypothetical - ?). I have bearing
this since then, every day in my mind, like a sackcloth-and-ashes (It was
under the Cold-war, that time, Easter 1985).
My "job" was very simple: By use'ing a mirror as a "weapon" to reflect
the truth about the Mankind (light into the darkness). I was like a drop in
the Ocean-of-Love (in the hands of the Lord).
Together we crashed-down many walls; in the name of Love (God is Love).

Jens Erik og jeg har vandret i mange år sammen (include under the
Balkan-war). Vi kender hinanden og ved, at der i vores hjerter også bor
noget ondt (skønt vi er kristne); noget ondt som daglig må holdes i ave ...

2004-04-11, CET 12:41 - REBOOT

... akkurart som når en bondemand hakker ukrudtsspirerne over ved roden ude
på marken.
Således kan vi godt tåle konstruktiv kritik, fordi vi ved, at ordene er
udtalt i kærlighed. Et fejt svin derimod lader vennen i stikken, når/dersom
han er på vej ind i en blindgyde.

I am a fireman !!!

My name is the-servant of Michael.
1070 news:CEBEb.62597$jf4.3...@news000.worldonline.dk...
( use http://www.google.dk/grphp )

And I am the prophet-from-the-Valley-of-Jehoshaphat.

> [...]
> Jesus nu også var Kristus eller ej i bedste Mosegaard-stil. Han bilder sig
> altså ligefrem ind at kunne MODBEVISE at Jesus er Kristus?

Ikke desto mindre er spørgsmålet berettiget (syntax ApG.17,11).

(Sandheden bør kunne tåle al modsigelse; ellers er det muligvis ikke
den *ægte* Sandheden, men blot en billig forfalskning).

> [...]
> Testamente. Jeg har MEGET svært ved at opfatte dèt som en udtryk for ønske
> om vold eller "repressalier" mod Cyril. ...

Men sekten Jehovas Vidner benytter jo f.eks. sådanne skræmmemidler.

> [...]
> se en person, der ikke bare falder fra Kristus, men ligefrem bevidst
> udvikler sig til decideret Kristusfornægter. ...

Cyril fornægter ikke Messiahs (så vidt jeg har forstået). Han tror blot ikke
på, at Jesus er denne Messiahs; idet GT's Skrifterne - i hans øjne - ÍKKE
peger hen på Jesus.

(og det skal blive spændende at finde ud af dette)

Personligt kom jeg til tro på Jesus ikke på baggrund af, hvad der stod
skrevet i GT og NT, men udelukkende fordi, at jeg var i stor nød og behøvede
hjælp. Ingen kunne give mig den rette hjælp fornær Jesus. Derfor følger jeg
Ham. Sidenhen har jeg så lært Bibelens ord at kende og blevet optugtet i
kærlighed, som når en Fader opdrager Sin søn eller datter.

The Spirit-of-God:
(2004-04-11, CET 13:35)
- "Amen."

Elsker Dig!

The Spirit-of-God:
13:36
- "I lige måde, Min søn."

> [...]
> eller endda "frelst" ateist?
>
> Gad vide om han selv er bevidst om denne problematik...

Cyril tror (antager jeg) på Gud Yahveh, og denne tro er ægte. Om den kommer
til at inkludere lovtrældom for ham personligt, må tiden vise. I så fald kan
han da komme til at indse, at Loven med alle dens krav (og dertil knyttede
domme) fungerer som en tugtemester til Messiahs (Frelseren). Og hvem Han er,
skal det som sagt blive spændende at finde ud af.

Input memory:

Daycode:
DADDY LIVES (1) T+2623, 4. Feb. 1997, Iran
(2) 2599, 28. Feb. 1997, Iran
(3) 2528, 10. May 1997, Iran
(4) 2220, 14. Mar. 1998, Iran
(5) 2193, 10. Apr. 1998, Iran, GOOD
FRIDAY
(6) 1808, 30. Apr. 1999, Serbia
Jesus LIVES (7) 861, 2. Dec. 2001, Nigeria

For Muslims green (5) is the colour-symbol of Hope.
(Jesus is the green-wood, Luke 23,31)

Gud, vil Du lade Dig finde ?

DADDY:
(2004-04-11, CET 13:39)
- "Ja!"

Thank You, DAD !!!

> God Påske til dig og alle jer andre i Gruppen.

Tak, i lige måde.

Med broder-kærlig hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1804

Henrik Vestergaard

Hej Britt

"Britt Malka" <ne...@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Faktisk er jeg aldrig stødt på et magasin, heller ikke i Frankrig, der
> gav studenterrabat eller rabat til pensionister.

Mig bekendt er det KUN internationale magasiner som Newsweek og Time, der
forhandles til specialpris til studerende i forbindelse med Scandinavian
Subscription Services -- men danske blade kender jeg heller ikke rabat til,
ej heller dengang jeg gik på handelsskole, handelshøjskole eller andet...
;-)

Christina Puhakka Egholm

"Henrik Vestergaard" <vesterga...@hotmail.com> skrev...

> Børn kommer IKKE af sig selv.... ;-D

Nej, heldigvis da :-))

> [...]
diskoteker
> skal af med både 500 kroner og opefter for deres weekend-sjov... ;-)

Med taxachauffører i min nærmeste familie kan jeg kun udtrykke min
dybeste sympati.

I øvrigt er jeg ikke fortaler for studierabat på alt, kun hvor det er
relevant. Jeg synes f.eks., det er tåbeligt (for ikke at sige
forkasteligt), at der er studierabat på bøder! Og nej, der er heller
ingen idé i at have rabat på taxakørsel - det får hverken chaufføren
eller hans vogmand jo heller ikke noget ud af.

Et museum kan få noget ud af at give rabat til kunsthistoriestuderende;
et sagligt magasin kan få noget ud af at give rabat til studerende fra
relevante fag - det samme kan en organisation med et budskab på hjertet.
En sådan vil i øvrigt også have megen gavn af at stille sig til rådighed
for journaliststuderende. Det handler alt sammen om cost-benefit. Kan
man give noget billigere til nogen, der vil kunne gøre god gavn af det
og dermed fremme formålet - uden at man selv taber penge på det - må det
være en god investering.

Og så har jeg i øvrigt ingen respekt for folk, der futter deres SU af på
en weekend i byen, men jeg er også så kedelig...

Christina

Christina Puhakka Egholm

"Henrik Vestergaard" <vesterga...@hotmail.com> skrev...

> Så lad os da få listen.... ;-)

Lister lader jeg andre om, der synes om at bruge deres tid på den slags.

> Mig bekendt er det KUN internationale magasiner som f.eks. Newsweek og
Time
> igennem Scandinavian Subscription Services v/Lauge Dehn i Jylland....

Jeg tænker såmænd bare på almindelige danske aviser og fagrelevante
blade og magasiner.

Christina

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 13:51:21 +0200, "Kall, Mogens"
<mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote:

> [...]
>og pragt - og finder det bevaringsværdigt. Således tror jeg også på, at selv
>de mest forstokkede fanatiske muslimske galninge i Teheran kan indse

Sikken et beundringsværdigt syn på livet og mennesker. Det er sådan et
syn på tingene, der kunne give fred i verden.

Der skal være plads til forskelligheder.

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Gud, vil Du lade Dig finde ?
>
> DADDY:
> (2004-04-11, CET 13:39)
> - "Ja!"

Interrupt 2004-04-11, CET 13:54

When I am dead and gone, please remenber this:

(Music: Danish Beraka)

Jeg løfter mine øjne til bjergene:
hvorfra kommer mig hjælp ?

Fra HERREN kommer min hjælp,
fra himlens og jordens Skaber.

Din fod vil Han ej lade vakle,
ej blunder Han, Som bevarer dig;

nej, Han blunder og sover ikke,
Han, som bevarer Israel.

HERREN er den, som bevarer dig,
HERREN er din skygge ved din højre;

solen stikker dig ikke om dagen,
og månen ikke om natten;

HERREN bevarer dig mod alt ondt,
Han bevarer din sjæl;

HERREN bevarer din udgang og indgang
fra nu og til *evig* tid!

(Salme (Psalms, The Book of David) 121,1-8)

-

With kind regards

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1805

Britt Malka

Hej Christina

On Sun, 11 Apr 2004 13:16:34 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.a...@andetsteds.dk> wrote:
>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at I kunne tænke jer endnu flere
>læsere...

Det kunne vi da altid. Om kort tid kommer vi ud med et nyt projekt,
som nok ville interessere dig i så fald. Her får du - og alle andre,
ikke kun studerende - mulighed for at købe abonnement med 30 % rabat,
plus andre fordele. Men mere om det. Du kan evt. sende mig en e-mail
privat, hvis du vil have orientering om det, når jeg har det sidste
php-script færdigt.

britt snabel a malka dk

Cyril Malka

Shalom Khaver

Den Sun, 11 Apr 2004 13:51:21 +0200

> [...]

KM> Således tror jeg også på, at selv de mest forstokkede fanatiske
KM> muslimske galninge i Teheran kan indse fornuften heri.

Det ville undre mig meget, der er ikke tegn på det i hvert fald.

Ting er ikke blevet bedre af Bushs idiotisk invasion af Irak som trods
alt var en modbalance i området. Når amerikanerne går i juni (hvis ikke
før) så går der højst tre måneder før vi har muslimske fanatikere til
magten.

... Og så bliver det spændende hvad der sker. Så kontrollerer de den
persiske golf og en stor del af olien.

KM> Jeg tror på Fred-med-Gud, Peace-with-God, Musalaha.

Ja, men det bliver ikke til i overmorgen...

KM> Fred være med Israel.

Som jeg plejer at sige: Hvis en dag, Israel skulle falde, vil resten af
verden følge med.

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 13:51:28 +0200

> [...]

KM> Cyril fornægter ikke Messiahs (så vidt jeg har forstået). Han tror
KM> blot ikke på, at Jesus er denne Messiahs; idet GT's Skrifterne - i

Ganske korrekt.

Messias, de salvede, har alle Israels konge været.

Og, som du siger, i mine øjne, som i alle jøders øjne, peger skrifterne
ikke på Jesus som Messias.

> [...]
KM> Jesus. Derfor følger jeg Ham. Sidenhen har jeg så lært Bibelens ord
KM> at kende og blevet optugtet i kærlighed, som når en Fader opdrager

Lever du som tsaddiq (se de 7 mitsvot), er du med i pagten. :-)

Britt Malka

Hej Christina

On Sun, 11 Apr 2004 13:10:01 +0200, "Christina Puhakka Egholm"

>Jeg forventer ikke studierabat på dameblade o.l., men langt de fleste
>aviser og fagrelevante magasiner *har* faktisk sådanne rabatter.

Nu er der ikke så mange fagmagasiner, som kan sammenlignes med
et-sect-era eller psyken, så jeg nævnte I Form og Komputer, som -
ganske vist inden for helt andre emner - nok er nogle af dem, der
kommer tættest på.

> [...]
>studerende - et særdeles flot tilbud. Kristeligt Dagblad giver
>eksempelvis "kun" 20% rabat til studerende.

Nu tjener Politiken vel også flere reklamepenge hjem end Kristeligt
Dagblad, der har en begrænset læserskare.

Vi har ingen reklamer i vores blade, så vi kan desværre ikke hive
studenterrabatten hjem den vej.

>Hvis vi skal bevæge os over i den "sekt-informerende" verden, er det
>oplagt at henvise til Dialogcentrets blad, der tilsvarende giver rabat
>til studerende og pensionister.

Ja, men Dialogcentret har i hvert fald tidligere både fået statsstøtte
og penge fra Tipsmidlerne. Som forening er der også særlige
skattefordele.

Vi får ingen statsstøtte eller tipsmidler. Vi er ikke nogen forening.

>Men som Cyril har skrevet, og som jeg selv markerede i emnelinjen, er
>alt dette jo frygteligt OT (på den ikke-scientologiske måde).

Ja, ellers måtte vi da vist mindst være OT 8 nu, hva'? ;-)

Nej, ingen studenterrabat på et-sect-era, men til gengæld har vi for
nyligt sat abonnementsprisen voldsomt ned - for ALLE. Og som nævnt i
en anden mail sætter vi snart ind med et helt nyt projekt, hvor ALLE
kan købe et abonnement med 30 % rabat og få masser af andre fordele.

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 12:58:43 +0200, "Christina Puhakka Egholm"
<find.a...@andetsteds.dk> wrote:

>Mit spørgsmål
>til Cyril gik alene på, hvad der fik ham til at vurdere, at Simon havde
>god mulighed for ikke blot selv at abonnere på jeres blad, men også at
>betale abonnementet for andre.

?

Der må være noget, du har misforstået. Cyril har på intet tidspunkt
ment, at Simon skulle betale abonnementet for andre.

Cyril skrev: "Du har råd til at betale både for dette blad
og for de andre."

De andre "blade" er underforstået.

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 13:51:26 +0200

skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Okay (glæder mig til at høre dit ord desangående).

Men der er megen studium før da. jeg kommer lige igennem Chlas studium
af det, for mit indtryk er, at det er især forbundet med tidligere
perioder og at de døde ikke har stor vigtighed.

Men som sagt... jeg skal lige læse (meget!) mere før jeg risikerer et
seriøst svar.

Jeg sætter det nok op i et nyt emne :-)

Henrik Vestergaard

meddelelse news:c5bbja$acj$1...@sunsite.dk...

> "Henrik Vestergaard" <vesterga...@hotmail.com> skrev...

> Nej, heldigvis da :-))

...Så KAN vi da blive "lidt" enige... ;-)

> Med taxachauffører i min nærmeste familie kan jeg kun udtrykke min
> dybeste sympati.

Tak. ;-)

> [...]
> ingen idé i at have rabat på taxakørsel - det får hverken chaufføren
> eller hans vogmand jo heller ikke noget ud af.

Helt enig. ;-)

> Og så har jeg i øvrigt ingen respekt for folk, der futter deres SU af på
> en weekend i byen, men jeg er også så kedelig...
> Christina

Helt enig. ;-)

Lars Erik Bryld

Scripsit Knut:

> Pøh, det var Buddha som sa det ... og sikkert en hel del andre før
> ham og etter ham og som kommer i fremtiden. Hvorfor må du la Jesus
> få æren for det andre har sagt?

Fordi Jesus sagde det (Matt 10:8) og fordi der hverken er biblesk
eller historisk belæg for at antage at han havde det fra Buddha.

Lars Erik Bryld

Lars Erik Bryld

Scripsit Knut:

> [...]
> [...]
> Hvilken bløff det er for oss stadig vekk. Pesach tov til deg og alle

Knut Klaveness Heidelberg har nu aldrig været for fastholdere.

Er ovenstående mon et udtryk for tilbagefald til unitarismen eller til
jødedommen?

Hvis både Malkaerne og Heidelberg frafalder den SandeKirke(tm), så
mangler vi næsten kun Warming før endetidsprofetien må være opfyldt.

1804 news:Ujaec.140770$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> Ganske korrekt.
>
> Messias, de salvede, har alle Israels konge været.
>
> Og, som du siger, i mine øjne, som i alle jøders øjne, peger skrifterne
> ikke på Jesus som Messias.

Shalom,

Hvad så med de messianske-jøder (de jøde-kristne). Hvad siger de ?
(apropos at Jesus ér deres Påskelam)

> Lever du som tsaddiq (se de 7 mitsvot), er du med i pagten. :-)

Tak, jeg er meget beæret (skønt jeg ikke kender til tsaddiq).

Kun dette ene véd jeg, at Gud i kraft af Hans Ånd har taget bolig i mit
indre menneske og skrevet Hans lov i mit sind; mit kødhjerte (apropos
Jer.31,31-34); skønt jeg - genetisk set (vist nok) - ikke er en jøde.

Lad os - hypotetisk set - forestille os, at du har ret, Cyril (med hensyn
til at Jesus ikke er Messiahs): Ville profetien fra Jer.31,31-34 da kunne gå
i opfyldelse på en såkaldt hedning som mig (ifølge Jødedommen) ?

Fred være med Israel.

The servant of Michael.

> Shalom Khaver

Shalom,

What (Khaver) ?

1801 news:Qjaec.140767$jf4.7...@news000.worldonline.dk

> Det ville undre mig meget, der er ikke tegn på det i hvert fald.

Menneskelig set, nej, men for Gud er INTET úmuligt (Jer.49,38-39).

> [...]
> magten.
>
> ... Og så bliver det spændende hvad der sker. Så kontrollerer de den

Verdenssamfundet (De Forenede Nationer, inklusiv Den Internationale Domstol
i Haag, http://www.icj-cij.org/ )har SVIGTET os i årevis (Sl.82,5).
Massemordere har fået frit spil. DERFOR vakler jorden. Men Gud kan man ikke
stoppe

> Ja, men det bliver ikke til i overmorgen...

Tro på miraklernes Gud.

> Som jeg plejer at sige: Hvis en dag, Israel skulle falde, vil resten af
> verden følge med.

Gud FORBYDE det (Israels fald)!

Derfor er et fuldgyldigt medlemskab af NATO (for Israels vedkommende) en
forudsætning for en holdbar løsning. Såkaldte "fredsmæglere" fra bl.a.
Europa, som nægter Israel denne ret, nærmest tigger om et globalt kollektivt
selvmord (men det fatter de muligvis først, når det er for sent,
Ordsp.27,12).

Fred være med Israel.

The servant of Michael.

[...]

1807

Knut

Å ja, fordi det står i Matteus, da kan jo ingen andre ha sagt det før
ham. Det er jo klart. La meg gjenta spørsmålet på denne måten: Hvorfor
i all verden må Jesus få æren for det andre har sagt bare fordi
Matteus blander seg inn?

--
Yours, Knut.
Communication:

Knut

On Sun, 11 Apr 2004 15:25:52 +0200, Lars Erik Bryld
<lars...@dadlnet.invalid> wrote:

>Scripsit Knut:

>Knut Klaveness Heidelberg har nu aldrig været for fastholdere.

Hva er "fastholdere"?

Cyril Malka

Shalom Mogens

Den Sun, 11 Apr 2004 15:36:10 +0200

skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Tak, jeg er meget beæret (skønt jeg ikke kender til tsaddiq).

Nej, det er ikke så kendt et begreb.

For jøderne er begrebet af "fremmede" vigtigt.

Det er jo det, Moses kalder sin førstefødt: Gersom, fra Ger, den
fremmede. Vismænd og vished findes allevegne både udenfor og indenfor
Israels folk.

Og Guds lov er for alle. Noah var ikke jøde, ej heller Abraham før han
indgik pagten. Sandhed kan derfor komme mange vegne fra.

En tsaddiq (en retfærdig) eller en tsaddéket (i hunkøn) er en der
vælger, holder fast ved og velsigner i en voldelig verden, selv om
prisen, der af og til kan betales, er høj.

I en periode var mennesket Hamas (vold) og i denne forbindelse udsprang
en mandstype som der siges: Noah, ish tsaddiq, tamim haja bedorotav, et
ha elohim hithallech-Noah. (Jeg kender ikke de officielle betegnelser
for at transkribere hebraisk til dansk [ej heller til fransk i øvrigt]
så jeg gør det nogenlunde i lydsprog, men det er nok ikke den
officielle transkription)

Noah var en retfærdig mand, en tsaddiq, en hel og retskaffen mand, han
gik med Gud.

(Bemærk i øvrigt at tsaddiq, som Noah og som dem der efterlever de 7
mitsvoth, går *med* Gud. Abraham gik *foran* Gud, så der er en forskel
mellem jøden og den ikke jøde)

Torahen omtaler den retskaffen, som også velsignes. Det gør de stadig i
dag. (ords. 20:7)

At være jøde er mere kompliceret for vi har så lige et par mitsovt mere
end tsaddiq'en (som nævnt, 613)

> [...]
KM> hensyn til at Jesus ikke er Messiahs): Ville profetien fra
KM> Jer.31,31-34 da kunne gå i opfyldelse på en såkaldt hedning som mig

Det her er når Messias kommer (ifølge enok: 8000 år efter skabelsen, så
vi har ca. endnu en 2300 års tid for os)

Torahen påpeger at Gud altid har velsignet de retfærdige, selv om de
ikke var jøder, så jeg kan ikke forestille mig, at profetien ikke skulle
kunne gå i opfyldelse.

Knut

On Fri, 9 Apr 2004 18:40:30 +0200, Cyril Malka <ne...@malka.co.il>
wrote:

>Nej. Jeg er, som sagt i <20040407174259.7e497c57@cylle> halv jøde, af
>rabbiniske oprindelse og tilbage til bogen.

Fysj av meg, at du vil gå med på å omtale deg selv etter slike
inndelinger. Det finnes ikke halvjøder. Like lite som jeg er
kvart-sigøyner er du og jeg bastarder. Enten er man jøde eller så er
man ikke jøde. Enten er man romani eller så er man ikke romani.

"Anders Peter Johnsen" skrev

> Kall, Mogens wrote:

1799 news:j0%dc.140267$jf4.7...@news000.worldonline.dk

[ ... ]

Jeg kan huske første gang, jeg læste i Koranen, at der var en ting, som
forargede mig dybt. Forfatteren af Koranen og den danske oversætter og
fortolker (A.S.Madsen) MISBRUGTE (for mig at se) Bibelen (både GT og NT) i
bestræbelserne på at legitimere "profeten" Muhammed.

Ret hurtigt slog tanken mig (apropos the Mirror ...
1804 news:Ujaec.140770$jf4.7...@news000.worldonline.dk ):

Gad i grunden vide, hvordan jøderne føler det, når vi kristne (i deres øjne)
misbruger GT i bestræbelserne på at legitimere, at Jesus er Messiahs ?

De såkaldte "kristne" har til-og-med forfulgt, tvangsdøbt og myrdet jøder
(apropos *uret* Matt.7,23).

Hvordan mon det så føles (som jøde), når et menneske siger til ham ...

> Den ... (læs: han) ... må uden barmhjertighed dø ...
>
> ... straffe ...
>
> Det er frygteligt at falde i den levende Guds hænder.

Hvis jeg var i den situation (apropos det fremmede og ukendte ord her på
dk.livssyn.kristendom empati); ja så ville jeg sg_ da skide i bukserne af
skræk (og tænke: nu varer det ikke længe førend de myrder os IGEN, de
gudsforladte hedninge)!!!

Og når først sådanne ord er udtalt på f.eks. dk.livssyn.kristendom; ja, så
fanger bordet, for hvilke tanker sætter de mon ikke igang hos de virkelige
fanatiske galninge (racisterne osv.) ?

Det er dérfor, jeg protesterer (på det alvorligste) !!!

NO MORE AUSCHWITZ !!!

NO MORE SREBRENICA !!!

NO MORE SADDAM HUSWEIN !!!

Jesus siger:

"Gør mod andre mennesker, sådan,
som I vil, at de skal gøre mod jer!"
(Lukas 6,31)

The Spirit-of-Love (the Spirit-of-God):
2004-04-11, CET 16:10
- "Amen."

El'Shaddai - ELSKER Dig, Gud.

Med broder-kærlig hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael.

[...]

1808

Knut

On Sun, 11 Apr 2004 10:20:40 +0200, Britt Malka <ne...@foxladi.com>
wrote:

>Britt Malka

Jøss, nå gikk det plutselig opp for meg at det er to Malka'er på
gruppa. Er dere to forskjellige eller to identiske eller to
hymnesmidde eller to hva da?

Gjett hvem som er nysgjerrig ;-)

Cyril Malka

Shalom Mogens,

Den Sun, 11 Apr 2004 15:36:16 +0200

skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Jesus -
Messias eller ej? :

KM> Shalom,
KM> What (Khaver) ?

Jeps: Ven, medbror.

Også i kibbutz siger man at den eller den er en "khaver" (eller khavera,
hvis i hunkøn).

KM> Menneskelig set, nej, men for Gud er INTET úmuligt (Jer.49,38-39).

Det kan der være noget om, men jeg tror ikke på, at han vil redde
makronerne ud af ilden for os i denne sag. Vi bliver vist nødt til at
gøre det selv...

KM> Verdenssamfundet (De Forenede Nationer, inklusiv Den Internationale
KM> Domstol i Haag, http://www.icj-cij.org/ )har SVIGTET os i årevis

Ja... David mod Goliat...

KM> (Sl.82,5). Massemordere har fået frit spil. DERFOR vakler jorden.
KM> Men Gud kan man ikke stoppe

Ifølge jødisk tradition er der altid i verden 72 viise. 36 inden for
jødedom, 36 udenfor jødedom. enhver som har studeret vil forstå at det
henviser til Guds store navn, der består af 72 bogstaver.

Disse, ved deres arbejde redderjorden gang på gang. Jøderne og
tsaddiqenes rolle er derfor vigtigt. Så længe de er her og gør deres
arbejde, forhindrer de det onde i at ødelægge jorden

KM> Tro på miraklernes Gud.

Héhé :-)

> [...]
KM> nærmest tigger om et globalt kollektivt selvmord (men det fatter de
KM> muligvis først, når det er for sent, Ordsp.27,12).

Hvilket minder man om den israelisk-jødisk vits:

Under en katastrofemøde i FN om en ny israelisk-palæstinensik konflikt,
bliver ordet givet til Israels ambassadør. Han sagde:

"De herrer og damer. Før at jeg skal begynde på min tale, vil jeg gerne
fortælle jer alle en lille historie:

Da Moses førte jøderne ud af Ægypten, skulle folket gennem ørken,
prærier og ørken. Folket var træt, og især, tørstigt og havde behov for
vand.

Så Moses slog på en klippe med sin stok og vandet faldt fra bjerget og
lavede en sø. Vandet var kold, frisk, ren som krystal og folket drak og
var glad.

Moses ønskede at vaske sig, så han gik rundt om søen, tog tøjet af og
svømmede og vaskede sig.

Da han kom op af vandet igen, fandt han ud af, at nogen havde stjålet
hans tøj.

Og vores forskere i det hebraiske universitet af Jerusalem kan nu
klarlægge at det var palæstinensere, som havde stjålet profetens tøj."

Så springer Yasser Arafat vredt op og peger på ambassadør og råber:

" Det er jo gemen løgn! Bagvaskelse! Alle ved, at der ikke var
palæstinensere dengang!"

Israels ambassadør smilede og fortsatte:

"Så med det i mente, de herrer, vil jeg gerne nu have lov til at begynde
min tale..."

(jødisk humor :-))

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 16:05:22 +0200
skrev Knut <kn...@alexandria.cc> om Re: Jesus - Messias eller ej? :

> [...]
K> kvart-sigøyner er du og jeg bastarder. Enten er man jøde eller så er
K> man ikke jøde. Enten er man romani eller så er man ikke romani.

Ja. Det siges. Men rabbinere er ikke enige lige i mit tilfælde.

Britt Malka

On Sun, 11 Apr 2004 16:05:22 +0200, Knut <kn...@alexandria.cc> wrote:

>Enten er man jøde eller så er
>man ikke jøde.

Hvad så hvis man er 1/32 del, sådan som jeg?

Tidligere troede jeg ikke på Jesus. Så blev jeg katolik, fordi de her
også læste i det gamle testamente, og jeg troede, at jødedommen var
udelukket for mig, når jeg ikke var ren jøde.

Igennem lang tid har jeg igen følt mig som jøde.

Jeg ved, at hvis jeg får lov at konvertere, så vil jeg også blive
betragtet som jøde, men nu?

Cyril Malka

Den Sun, 11 Apr 2004 16:13:33 +0200

> [...]

K> Jøss, nå gikk det plutselig opp for meg at det er to Malka'er på
K> gruppa. Er dere to forskjellige eller to identiske eller to

Nope: Mand og kone. Cyril og Britt.

K> Gjett hvem som er nysgjerrig ;-)

Vel ikke dig?

Knut

On Sun, 11 Apr 2004 16:22:06 +0200, Britt Malka <ne...@foxladi.com>
wrote:

>Hvad så hvis man er 1/32 del, sådan som jeg?

Det finnes ikke noe slikt som 1/32-jøde.

>Tidligere troede jeg ikke på Jesus. Så blev jeg katolik,

Og så kom du på bedre tanker?

> fordi de her
>også læste i det gamle testamente, og jeg troede, at jødedommen var
>udelukket for mig, når jeg ikke var ren jøde.

Ah, men det finnes ren og uren jøde, he he. Men ikke på den måten du
tenker, heller som følge av hallaka. Og det er noe helt annet.

>Igennem lang tid har jeg igen følt mig som jøde.

Aha igjen, leste for en stund tilbake om en forening som sekulære
jøder har, der er kravet til å være jøde at man føler seg som jøde og
lever i henhold til dette. Slikt får nok de ortodokse jøder til å vri
på seg, ja. Kanskje du er rekonstruksjonist?

>Jeg ved, at hvis jeg får lov at konvertere, så vil jeg også blive
>betragtet som jøde, men nu?

Den klassiske definisjonen sier at jøde er den som er født av en
jødisk kvinne og den som har konvertert. I slike tilfeller blir du mer
enn bare betraktet som jøde, du blir definert som jøde. Og er pr.
definisjon jøde uansett hva folk måtte finne på å betrakte deg som.

Knut

On Sun, 11 Apr 2004 16:20:34 +0200, Cyril Malka <ne...@malka.co.il>
wrote:

>Ja. Det siges. Men rabbinere er ikke enige lige i mit tilfælde.

Huu, ikke ortodokse de rabbinerne ...

Knut

On Sun, 11 Apr 2004 16:21:59 +0200, Cyril Malka <ne...@malka.co.il>
wrote:

>Nope: Mand og kone. Cyril og Britt.

Aha, artig. Så nå kan dere sitte ved hver deres maskin og krangle så
busta fyker på internett. Hm, noe slikt må jeg få til her hjemme også,
he he.

>Vel ikke dig?

Skjønner ikke noe, jeg.

It is loading more messages.