Anstrengende kristendom

jørgen

I min tid i Faderhuset, og tildels også i pinsekirken, blev jeg ofte udsat
for det som jeg vil kalde anstrengende kristendom. Anstrengende kristendom
var for mig to ting ; det første var gennem forkyndelsen kravet om konstant
at arbejde med sig selv, forbedre sig selv, og opnå større helliggørelse ved
at frigøre sig fra verdens fristelser og kæmpe en åndelig kamp i bøn og
anråbelser.

Den anden del var det mere eller mindre udtalte krav om at deltage og støtte
op om de tjenester som menigheden nu havde besluttet skulle op at stå. Eks.
var der i Faderhuset en som havde startet en børne-cafe op, noget som
krævede medarbejdere og der var aldrig nok. Jeg selv forsøgte at hjælpe men
kvarterets vilde børn (Nørrebro) var virkelig en håndfuld og desuden havde
jeg ikkke uddannelse til sådan et arbejde, så jeg besluttede at hjælpe på en
anden måde nemlig ved at gøre rent i cafeen to gange om ugen.
Jeg mener at der blev lagt at pres på menigheden og hvis man var skrøbelig
kunne man føle sig skyldig over ikke at hjælpe. På et tidspunkt var det
næsten sådan at man skulle have en tjeneste for at føle sig noget værd. Jeg
synes også at frasen : "Gud har sagt at ..." blev brugt rimeligt ofte når
nogen skulle retfærdiggøre og legitimere deres nye ideer og tjenester.
Misforstå mig ikke, jeg tror godt Gud kan tale til den enkelte og at Han gør
det indimellem, men jeg tror ikke Gud er så vægelsindet som de mange
forskellige ideer og tjenester visse personer pludselig udskiftede som en
anden skifter skjorter.

Der kan godt være en vis bibelsk baggrund for en anstrengende forkyndelse
der lægger op til at man arbejder med sig selv. Paulus siger ihvertfald et
sted at man skal "løbe for at vinde"(1 Kor 9:24-27) og med dette skriftsted
som udgangspunkt kan en prædikant hurtigt gøre hele menigheden så forpustet
at de næsten ikke orker at tage hjem fra gudstjenesten igen. Men jeg mener
at man kan risikere at en træthed infinder sig og at enkelte simpelthed
begynder at udeblive fra møderne fordi man ikke orker flere tunge krav og
opgaver og har slidt sig træt i at opnå det høje ideal der hele tiden stiles
efter men som ingen når.

Jeg var glad for Faderhuset for mange ting, men jeg mener de stod for
anstrengende kristendom, og det faktum at de havde en meget hurtig
udskiftning af medlemmer (folk holdt ikke så længe i menigheden) bestyrker
dette.

mvh jørgen.

Ole Madsen

jørgen wrote:
> [...]
> anstrengende kristendom, og det faktum at de havde en meget hurtig
> udskiftning af medlemmer (folk holdt ikke så længe i menigheden) bestyrker

Hej Jørgen

jeg mener at ken dolva også kom derfra, lyt her

http://biblos.dk/prd/KenDolva/index.php

Ole

Lyrik

"Ole Madsen" <o-ma...@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jørgen
>
> jeg mener at ken dolva også kom derfra, lyt her
>
> http://biblos.dk/prd/KenDolva/index.php
>
> Ole

+++++++++++++++++++++++++++++++++
Mission

Jeg følte, jeg fyldtes, jeg besvimede af glæde
til møder jeg ofte begyndte at græde
jeg var stærk jeg var klog og udvalgt til mission
så var det at jeg pludselig vaklede i troen
kom i tvivl og forlod det ståsted jeg havde
nu var det så oftere at jeg begyndte at græde
men så så jeg lyset igen og igen
og fandt mig en endnu bedere ven
"Gerry Best" eller næstbest det hele løb rundt
nu havde jeg endelig fundet det der var helskindet sundt
indtil jeg så det hele var atter det samme
noget af ånden var fra den forkerteste flamme
den ånd som jeg fik på vesterbrogade 11
var ikke den samme som østerbrogade 12
den sidste var nøgtern og langt mere kold
hvordan kommer jeg mon helskindet ud af det hele
hvordan får jeg din interesse uden at skulle lære at dele
måske er der en løsning som kan få mit liv på gled
jeg kan oplyse andre om et bedere sted

Dette sted er psykiatrisk afdeling O
der har jeg godt af at sidde og glo
jeg får al den opmærksomhed nogen kan få
hvis jeg vil en tur har jeg lov til at gå
her har vi alle en Bibel i hånden
her styrker medicinen os alle i ånden
nu er jeg lavest og allerlængst nede
som en fugleunge faldet ud af sin rede
helt nøgen på jorden uden at få nogen føde
jeg er kun et jakkesæt væk fra de døde
men den tykkeste pige som snart skal til at dø
hun giver den pipfugl et uforglemmeligt frø
et smil og hun vinker, -hun smiler til mig
hun når til Vorherre langt før på sin vej
En dag går jeg atter ud af døren, i solen med glæde
jeg er færdig til atter at inta' min rede
jeg blev mindre men det var nok det der sku' til
selv om storhed var det jeg bejlede til

Lyrik

"jørgen" skrev

Nogle mennesker har en hel masse fysiske og psykiske kræfter, og derfor
render nogle af dem måske meget langt ind i en blindgyde, førend de opdager,
at det er i egen kraft de arbejder; de såkaldte *døde gerninger* (Salme
127,1).

Min erfaring er, at det er i vor *magtesløshed* - selvom det lyder skørt,
menneskelig set - at Guds kraft udfolder sig (2.Kor.12,9).

Om Fremgangsteologi, se ...

Name: Jesus-loves-you
Date: 13. juni 2004 CET 22:43 (DK-Sommertime 2004)
Subject: Fremgangsteologi - Skal vi gøre noget for at blive anerkendt af
Gud ?
2538 news:d03zc.13254$Vf.6...@news000.worldonline.dk

-

Vedr. præstations-identitet (apropos et *falskt*-Jeg):

3635 news:FvmXd.103562$Vf.39...@news000.worldonline.dk

I relation til muslimsk-tro har jeg i den senere tid ofte tænkt på: Hvor må
det i grunden være anstrengende altid at skulle bedømme sine tanker, motiver
og gerninger på baggrund af, hvad andre (fx. mine naboer) tænker om mig.

Langt hellere vil jeg nyde min identitet og eksistens i *samhørighed* med
Gud som et lille barn i sin moders favn (Salme 131,2) og blive præget af
*Hans* tanker og sindelag.

SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.39...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3678