De 5 måder at elske på

(var: Forslag til et homoseksuelt vielsesritual? )
(som udsprang af: Fogh anbefaler bøsse-kirkebryllup(EB11jan04)

Formål:
At give *brød* fremfor *stene* (bjørnetjenester)

"Niels Peter" skrev
(news:400d4f25$0$150$edfa...@dtext02.news.tele.dk):

> Næ - det kan de fleste, homo- såvel som heteroseksuelle, vel skrive
> under på?
> En håndbog for unge om, hvad det vil sige at være homoseksuel, har den
> meget sigende titel "Følelserne er de samme".

Se, nu begynder samtalen at blive interessant, fordi nu begynder vi at komme
ind på det centrale i kærlighedens væsen. Tillad mig at citere fra bogen
*Forelsket hele livet*:

Kapitel 5

De fem måder at elske på

[ ... ]
... Man kan
ikke vælge og vrage og udsøge sig den slags kærlighed, som man fore-
trækker, og så se bort fra de andre. De bygger alle på hinanden. Hver
især har deres egen særlige og betydningsfulde plads, som du vil se, når
du begynder at praktisere alle disse former for kærlighed i dit eget æg-
teskab. Men selv om de er helt forskellige, er de også beslægtet med
hinanden, så de fysiske, følelsesmæssige og åndelige processer overlap-
per og forstærker hinanden i kærligheden.

Den første facet af kærligheden, som vi vil se på, udtrykkes af et
græsk ord, som Bibelen aldrig kalder kærlighed. Imidlertid beskriver
det et meget vigtigt aspekt af kærlighedsforholdet mellem mand og ko-
ne. Ordet er epithumia, et stærkt ønske af enhver art sommetider godt,
sommetider dårligt. Det betyder at være stærkt opsat på, at længes ef-
ter, hvad enten det er med rette eller ej, eller det kan betyde at tragte
efter. Når det i Bibelen bruges i den negative betydning, oversættes det
ved attrå, og det er den betydning, som vi taler om. I et ægteskab skal
mand og kone have stærk fysisk attrå efter hinanden, der giver sig ud-
tryk i behagelig seksuel elskov.
Sex er ikke det vigtigste aspekt af jeres forhold, men det er afgjort
med til at vise, hvor sundt jeres ægteskab er. Hvis der er spændinger på
andre områder af jeres liv, viser det sig som regel i jeres seksuelle for-
hold. Hvis I på den anden side ikke har et nært seksuelt forhold, kan
det indvirke på hele det forhold, som I har til hinanden. Sommetider
bliver éns evne til at reagere seksuelt hindret på grund af forskellige
problemer eller kriser. Det er ikke ualmindeligt og kan næsten altid af-
hjælpes. Selv når I forsøger at rette op på problemer på andre områder
af jeres forhold, kan I lære at kommunikere fysisk og opleve gensidig
nydelse i jeres sexliv, så det at genoprette og opbygge seksuel attrå bli-
ver en vigtig del af hele oplevelsen af at forelske sig i sin ægtefælle. I
de
lykkeligste ægteskaber finder ægteparret ud af, at de altid kan forbedre
deres seksuelle forhold ved at lære hinanden bedre at kende, forstå hin-
anden bedre, og være mere opmærksomme over for hinanden. Den fa-
cet af kærligheden, som hedder fysisk attrå, bør aldrig ignoreres i et
ægteskab.

Det næste aspekt af kærligheden, som vi skal se på, kommer fra et
velkendt græsk ord, som ikke forekommer i det Ny Testamente, selv
om dets hebraiske modstykke bruges i det Gamle Testamente. Jeg taler
her om eros, den kærlighed, som mere end nogen anden slags forbindes
med forestillinger om romantik. Det kan godt være, at man tænker på
eros som noget helt igennem kødeligt på grund af ordet "erotik", men
det er ikke tilfældet. Eros er ikke sanselig, men den indebærer idéen om
længsel efter forening med og ønsket om at eje den elskede. Eros er ro-
mantisk, lidenskabelig og følelsesladet. Den er ofte udgangspunktet
for ægteskab, da det er den slags kærlighed, som elskende skriver sange
og digte om. Den er blevet kaldt henrykkelse... heftig nydelse... stærk,
dejlig og skræmmende, fordi den er så altopslugende.
Imidlertid har eros et problem. Den behøver hjælp, fordi den er for-
anderlig og ikke kan holde hele livet igennem på egen hånd. Eros vil
gerne love, at forholdet vil vare for evigt, men eros kan ikke holde det
løfte alene.
Nået hertil må vi trække en skillelinie mellem fjollet, midlertidig,
blind forelskelse og den sande romantiske kærlighed, der findes i ægte-
skabet, sådan som Gud har planlagt det. Den blinde forelskelse er ble-
vet karakteriseret som en følelsesmæssig og kødelig reaktion på forker-
te indtryk eller de rent ydre træk ved en anden, som bliver overvurderet
eller begæret. Ægte forelskelse er derimod en åndelig, mental, følelses-
mæssig og fysisk reaktion over for en andens virkelige karakter og hele
væsen, en anden, som ejer træk, man længe har søgt og beundret.
Når eroskærligheden nydes i et kristent ægteskabs vedvarende ram-
mer, byder den på vidunderlige følelser og personlige belønninger, der
er skabt og skænket af Gud selv. Denne form for kærlighed er helt igen-
nem følelsesmæssig og kan ikke opbydes ved en viljesanspændelse,
men den kommer som en sikker reaktion, når alle de andre former for
kærlighed i ægteskabet sættes i gang. Du vil komme til at opleve
eroskærligheden i en rig, moden, særlig dejlig form, når du har tilegnet
dig kunsten at elske. Eros kan, mere end nogen anden slags kærlighed,
forvandle en prosaisk sort-hvid tilværelse og give den strålende livlige
farver. Det er en nydelsesrig del af den kærlighed, som er planlagt i æg-
teskabet.

Den tredje form for kærlighed, som udtrykkes i det græske ord stor-
ge, kan beskrives som et hyggeligt, behageligt forhold (som til et par
gamle sko, man føler sig godt tilpas i), der består af naturlig hengiven-
hed og en følelse af at høre sammen. Denne kærlighed, der omtales fle-
re gange i det Ny Testamente, er den slags kærlighed, som findes mel-
lem forældre og børn eller mellem søskende; det er den slags kærlighed,
som Robert Frost beskrev, da han kaldte et hjem for "det sted, hvor der
bliver taget imod én, når man kommer dertil... noget man ikke behøver
at gøre sig fortjent til." Storgekærligheden i ægteskabet opfylder det
behov, som vi alle har for at høre til et sted, for at være med i en tæt
kreds af mennesker, som har omsorg for hinanden, og udviser den
yderste loyalitet. Når verden viser sig at være kold og hård, giver storge
følelsesmæssig tilflugt. Et ægteskab uden denne slags kærlighed er som
et hus uden tag, hvor det kan regne lige ind. Men når stor-
gekærligheden er der, giver den en atmosfære af sikkerhed, hvori de fire
andre former for kærlighed trygt kan hvile og blomstre.

Den fjerde form for kærlighed i ægteskabet betegnes med det græske
udsagnsord phileo, som ofte forekommer i Ny Testamente. Vi bruger
udsagnsformen som et navneord for nemheds skyld. Phileo værner om
og har en øm hengivenhed for den elskede, men forventer altid et gen-
svar. Den er fællesskabets kærlighed, den indebærer kammeratskab
dét at dele, kommunikation, venskab. Der, hvor eros skaber elskende,
skaber phileo gode venner, der nyder nærhed og fællesskab. De deler
hinandens tanker, følelser, holdninger, planer, drømme og de allermest
intime ting, som de ikke ville dele med nogen anden. De har også deres
tid og interesser til fælles. Der skal tydeligvis to til at nyde phileo
fuldt
ud, men hvis du søger at genoprette kærligheden i dit ægteskab, uden at
din ægtefælle samarbejder særligt meget med dig, kan du sigte mod at
udvikle phileo for din egen del og se frem til, at din ægtefælle til sidst
vil
give gensvar, når de bibelske principper bliver praktiseret. Et ægteskab
uden phileo er utilfredsstillende, selv om der er lidenskab nok i sovevæ-
relset. Et ægteskab med phileo er helt sikkert både interessant og ud-
bytterigt.

Vi bevæger os fra det fysiske til det åndelige, idet vi betragter de fem
måder at elske på. Jeg har gemt det bedste til sidst: agape, den fuld-
stændigt uselviske kærlighed, der har evnen til at give og blive ved med
at give uden at forvente noget til gengæld. Agape værdsætter og tjener i
modsætning til phileo, der værner og nyder. Det Ny Testamente taler
ofte om agape, for det var den kærlighed, der fik Kristus til at komme
til jorden som et menneske til vort bedste. Gud elsker hele menneskehe-
den med agapekærlighed. Desuden har Han phileokærlighed til dem,
der er forbundet med Ham gennem Jesus Kristus.
Agape har en særlig betydning for dem af jer, der lige nu forsøger at
redde jeres ægteskab og genopbygge den kærlighed, som kan bringes
direkte ind i et ægteskab, for den udvises som følge af en viljesbeslut-
ning og er ikke afhængig af følelser. Det er en handlende kærlighed,
ikke en følelsesmæssig. Den er centreret om, hvad man gør og siger,
snarere end hvad man føler.
C. S. Lewis har vist forskellen mellem agape og de naturlige former
for kærlighed ved at bruge billedet af en have. Han beskrev den naturli-
ge kærlighed som en have, der gror til med ukrudt, hvis den får lov til at
passe sig selv. Det er uundgåeligt på grund af selvcentrerethed, egensin-
dighed og de andre synder, der er følger af syndefaldet. Agapekærlig-
heden virker som riven, lugejernet, havesaksen, gødningen og ukrudts-
fjerneren, der bliver brugt af en dygtig gartner for at få haven til at
blomstre, holde den i orden og gøre den smuk. Da Gud plantede vor
naturs have og fik den kærlighed, som blomstrer og sætte frugt, til at
gro der, gav Han os viljen til at pleje den, holde øje med den og drage
omsorg for den, som en klog gartner gør det. Denne viljeshandling er
agapekærligheden, en kyndig og øvet kærlighed, der altid er optaget af
at gøre det bedste for den elskede.
Et ægteskab, hvor der er agapekærlighed, kan overleve hvad som
helst! Det er agape, der holder ægteskabet ved lige, når den naturlige
kærlighed visner og dør. ...
[ ... ]
... Agapekærligheden er forbundet med en
evig kraftkilde, og den kan blive ved med at virke, når alle andre former
for kærlighed slår fejl. Og ikke nok med det! Den elsker, uanset hvad
der sker. Uanset hvor lidet elskværdig den anden person er, kan agape
blive ved med at strømme. Agape er lige så betingelsesløs som Guds
kærlighed til os. Det er en holdning, der er baseret på et bevidst valg, og
derfor kan du vælge lige nu, at du vil begynde at elske din ægtefælle
med agapekærlighed, uanset hvor megen ligegyldighed eller afvisning,
du må se i øjnene.

(citat slut)

Sex UDEN kærlighed (inklusiv det intime og fortrolige, Højs.4,12) bliver
ensformingt, kedeligt; ja indholdsløst!

Heaven-Break (2004-01-21, CET 11:56):
- "Amen."

Und dig selv, kære læser, et indholdsrigt sex-liv.

Bogen hed:
Forelsket hele livet,
sådan kan man forny kærligheden og forblivr forelskede.

Skrevet af:
Ed Wheat, som er læge og uddannet sexual-terapeut. Han har hjulpet i
tusindvis af ægtepar med at forbedre deres kærlighedsforhold og gøre deres
ægteskaber lykkeligere gennem en enestående rådgivning.

Forlag:
Scandinavia, ISBN 87 7247 187 5

De øvrige kapitlers overskrift lyder:

Et kærlighedsforhold: Det kan også ske for dig
Sandt og usandt
Kan planen stadig bruges ?
Hemmeligheden ved at elske
De fem måder at elske på
Kærlighed og sex
Spændingsmomentet den romantiske kærlighed
Trygheden ved at høre sammen
Vær hinandens bedste venner
Ved hjælp af agape
Hemmeligheden ved at forblive forelskede (Især for nygifte)
De elskendes forbillede
Sådan får man det bedst mulige ægteskab
Fjern forhindringerne
Sådan redder man sit ægteskab alene
Sådan opnås forandringerne

-

En anden bog som også varmt kan anbefales er:

Kærlighedens fem sprog

Skrevet af:
Gary Chapman

Lohses Forlag, 1999
Korskærvej 25
7000 Fredericia

ISBN 78-564-5573-9

Emnerne her er:

Anerkendende ord
Tid til hinanden
At modtage gaver
Tjenester
Fysisk berøring

The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1218 news:JGyMb.73339$jf4.4...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0621=1287

This file has been sent to:
dk.livssyn.kristendom
dk.snak.seksualitet

Niels Peter

Kall, Mogens wrote:

(... en masse interessant om fem slags kærlighed)

> Sex UDEN kærlighed (inklusiv det intime og fortrolige, Højs.4,12)
> bliver ensformingt, kedeligt; ja indholdsløst!

Se, her er vi ganske enige ....
Jeg tror nu kun, de fem slags kærlighed er toppen af isbjerget; der må
være mange flere, vi ikke kender navnene på, siden éns ægtefælle kan
blive ved at være interessant og til tider mystisk også efter flere år
med hverdagens sovs og kartofler ....

Niels Peter

"Kall, Mogens" skrev
(news:a_sPb.76716$jf4.4...@news000.worldonline.dk):

Du kan nu klage til Forbrugerombudsmanden, dersom du er træt af at få
tilsendt SPAM.

E-mail adresse:
SPAM[snabel-a]fs.dk

[...]

0666+0623=1289

"Niels Peter" skrev
(news:400e5fbb$0$163$edfa...@dtext02.news.tele.dk):

Tillykke Niels Peter - du er vel nok en heldig kartoffel.

Gid alle havde det sådan!

Gid alle må få det sådan!

-

Når jeg valgte at citere fra bogen skyldes det, at jeg nærer den mistanke
om, at de homoseksuelle ubevidst har blandet tingene sammen (navnlig den
venskablige (phileo-) kærligheden kan forveksles med eros-kærligheden).
Forfatteren givet udtryk for i bogen, at forelskelse er en manipulerbar
følelse. Han beretter blot om dette med omvendt fortegn (se under
agape-kærligheden).

The servant of Michael

Earthquake-Alarm:
1143 news:lDAKb.67894$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Last-Informationfile:
1290 news:S1wPb.76779$jf4.4...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0625=1291

Niels Peter

Kall, Mogens wrote:

> [...]
> mistanke om, at de homoseksuelle ubevidst har blandet tingene sammen
> (navnlig den venskablige (phileo-) kærligheden kan forveksles med

Det tror jeg, er en fejl, alle kan begå, hetero- som homoseksuelle.
Omvendt ser man faktisk også livslange, trofaste forhold blandt de
homoseksuelle.

Niels Peter

(dk.snak.seksualitet OFF)

"Kall, Mogens" skrev
(news:a_sPb.76716$jf4.4...@news000.worldonline.dk):

Internal memory-Break:
Mel Gibson-movie (+/- OFF)

Forfatteren kommer endvidere ind på i bogen NØDVENDIGHEDEN af
(under henvisning til 1.Kor.7,3-5, side 65), at ...

"... vi ikke må snyde vor ægte-
fælle ved at afholde os fra sex, medmindre det er en gensidig aftale, der
strækker sig over en kort periode. Hvorfor ? For hvis vi bryder dette
bud og bedrager vor ægtefælle ved at nægte at tage del i sex, vil vi af-
gjort åbne vort ægteskab for sataniske fristelser. Det ved vor Skaber,
og derfor har Han sagt, at vi skal tage aktivt og regelmæssigt del i sex
med vor egen ægtefælle. Det er ikke noget, som kan diskuteres, bibelsk
set. Det er en del af kærligheden i et ægteskab."

Det er mit indtryk, at de såkaldte homoseksuelle praktiserende præsters
egentlige problem blot er, at de har et utilfredsstillet seksuelt behov
(hvilket jo er meget menneskeligt), hvorfor jeg vil ANBEFALE Kirken at
legalisere ægteskaber for præster (under henvisning til 3.Mos.21,13),
således at de IKKE fremover bliver fristet over evne til at begå seksuelle
synder, såsom pædofili og homoseksualitet.

Keyword:
Til fred har Gud kaldet os (The Church is óne).

With love from Your brother in Jesus Christ,

Mogens Kall
[...]

0666+0626=1292

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Vaticanet

"Niels Peter" skrev
(news:400ea386$0$173$edfa...@dtext02.news.tele.dk):

> Det tror jeg, er en fejl, alle kan begå, hetero- som homoseksuelle.

Ja desværre, og under henvisning til mit indlæg (på dk.l.k) ...

1292 news:bPxPb.76841$jf4.4...@news000.worldonline.dk

> [...]
> med vor egen ægtefælle. Det er ikke noget, som kan diskuteres, bibelsk
> set. Det er en del af kærligheden i et ægteskab."

... må man jo på tragisk vis også konstatere, at selv dette kan misforstås
(og misbruges). Kender du fx. mandstypen, som forlanger at konen skal sprede
benene på kommando (apropos udeblivelsen-af-romantik) ?

[...]

0666+0627=1293

Niels Peter

Kall, Mogens wrote:

For lidt og for meget fordærver alt.
I øvrigt interessant, at man aldrig hører om den type blandt kvinder -
mon de fødes med for meget takt og finesse til den slags? ;-)

Niels Peter

"Kall, Mogens" skrev
(news:a_sPb.76716$jf4.4...@news000.worldonline.dk):

FAR!

Er "svanerne" blevet fodret [nok] ?

Internal "svane"-Memory ON:
(letters to Iran)
98-09-05.IRA
98-09-15.IRA
98-09-26.IRA
99-02-28.IRA
99-03-14.IRA
99-03-16.IRA

DADDE-Break (2004-01-21, CET 18:42):
- "Nej!"

Tændte computeren; konstaterede (for første gang), at timeren var resat.

Memory:
1292 news:bPxPb.76841$jf4.4...@news000.worldonline.dk

Good News from the Vatican, DADDY ?

18:49
- "Du får svar senere, Min skat."

Okay.

[...]

0666+0628=1294

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

I think, you got the point (1.John.4,8) ... :-)

Are You ready (responce 3042 -> MaTT 24,28) ?

With kind regards,
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 300 US $), jump ...
3042 news:AUo6d.53392$Vf.25...@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 3227