Smutveje

"Jesus-loves-you" skrev ...

Sent: Tuesday, March 17, 2009, CET 16:07, GMT 15:07
Subject: For sent til toget?
8591 <news:49bfbcbf$0$90273$1472...@news.sunsite.dk>
<http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/eb4d3d459699fd35>

> Øh ...
>
> Jeg blev anbefalet af et menneske at klikke på http://www.netkirken.dk/ og
> her kan man så læse eller få tilsendt prædikener fx. denne:

=== citat start ===

Dato: 1 Apr. 2009

Af: Tomas Lindholm, Præst

Smutveje

Vi er, af en eller anden grund, pjattede med smutveje. Det er både in,
og samtidig smart at "hoppe over hvor gærdet er lavest" i stedet for at
tage turen udenom. Men findes der smutveje alle steder? Og hvis der gør,
er det så nogen vi skal lede efter?

Der er massevis af områder i vores liv hvor det ville være dejligt nemt
med en smutvej: Sygdom, pressede situationer, besværlige relationer,
graviditet, jobsøgning, stram økonomi osv. osv.
Men helt ærligt, så tror jeg at vi snyder os selv og andre for livet,
ved at tilbyde smutveje.

Man kan ikke beordre et barn til at vokse, eller en plante til at blive
større - det er noget som sker over tid, og vækst er kun sundt når det
tager den tid det skal tage. Så selvom det ville være oplagt med
'vækstfremmere' eller andre former for smutveje, så ved vi godt, at den
naturlige vej er den bedste - og at vi snyder os selv og andre ved at
gøre noget andet.

I livet med Gud findes der ingen smutveje. Eller rettere sagt, der
findes kun en smutvej, det er at vende sig til Jesus. Ham som gav sit
eget liv på et kors, for at vi skulle have frihed og evigt liv. At have
den mulighed er for alvor en smutvej - specielt i forhold til det
oprindelige jødiske system, med ofringer og regelsæt, eller andre
religioners bodshandlinger og lignende.

Alligevel er vi tilbøjelige til at vælge smutveje i vores kirkelige
liv:
I rådgivning så søger vi ofte en smutvej rundt omkring det at leve et
moralsk rigtigt liv - udenom det selvopofrende i, som en discipel, at
følge Jesus. Vi ville sådan ønske at præsten sagde noget andet til os.
At han tilskønnede os til at fortsætte vores livstil eller lignende.

I vores kirker bruger vi meget tid på at få ting til at lyde pænt og se
godt ud. Men velfungerende sang og musik kan blive smutveje, som giver
os "Feel-good" fornemmelser - uden at mærke ham det virkelig handler om.
Vi skal ikke underholdes, men tilbede!

Vi beder for lidt - og bruger tit smutveje i bøn. Vi har nogle gange
brug for at "snakke ting igennem med Gud".
Ja, jeg kunne sikkert nævne flere eksempler. Men min konklusion er, at
der ikke findes smutveje i livet med Gud. Tværtimod snyder vi os selv
for livet, ved at lede efter dem.

Da Jesus blev fristet i ørkenen, blev han tilbudt massevis af smutveje
af djævelen (Matt. Kap. 4). Han kunne få stenene til at blive til brød
og dermed sætte en stopper for sin egen sult - Men han valgte at lade
være fordi han hellere ville stille sulten hos alle os andre. Han kunne
have kastet sig ud fra templets tag, for at blive grebet af engle, men
han valgte at lade være fordi han ville have at vi skulle opleve at
blive reddet. Eller han kunne have bøjet knæ for djævelen for at opnå
magt, men han valgte heller ikke denne smutvej, for han havde allerede
magt, og han ønskede at vi skulle opleve den.
Jesus valgte ikke smutvejene - så hvorfor skulle vi gøre det?

=== citat slut ====

Prædikenen kan også læses på:

<http:///netpraesten/arkiv.php?id=123>

Last OUTPUT: 8658 <news:49d35090$0$90272$1472...@news.sunsite.dk>