Jesus-film af Mel Gibson

Bo Warming

Jesus-film af Mel Gibson

"Passion of Jesus Crist" kan tolkes extremt antisemitisk, og det siges at
være sket ifølge New York Times anmelder og rabiner og
religionshistorieprofessor, der har smugkikket piratkopi

I tidlig magisk middelalder var pøblen med på at lynche jøder, fordi de
nedstammede fra "dem der myrdede Jesus".

Romerne adlød ordre fra deres besatte Israel, som de gav delvis selvstyre
vedr om Jesus skulle henrettes - men nedarves skyld KOLLEKTIVT og nedarves
skyld
I 2000 ÅR?

Selv i USA vil få tænke sådan, så traditionalist-katolikken Mel Gibsons film
er vedr antisemitisme så harmløs som andre Hollywoodfilm. Overtro er ikke
som dengang man skulle finde en syndebuk for sortedød pesten og så
indebrændte middelalderkøbstadens jøder.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

"Bo Warming" skrev
(news:56Byb.7068$EB6...@fe01-2.private.usenetserver.com...):

> [...]
> vedr om Jesus skulle henrettes - men nedarves skyld KOLLEKTIVT og nedarves

NEJ - I Bibelen står der (GT):

"Fædre skal IKKE lide døden for børns skyld,
og børn skal IKKE lide døden for fædres skyld.
Enhver skal lide døden for sin egen synd."
(5. Mos (Deu) 24,16)

"Den sjæl, der synder, den skal dø;
søn skal EJ bære faders misgerning;
EJHELLER fader søns ..."
(Ez.18,20)

Konklusion:
Synd er noget PERSONLIGT

> [...]
> som dengang man skulle finde en syndebuk for sortedød pesten og så
> indebrændte middelalderkøbstadens jøder.

I Bibelen står der følgende vedrørende Korsfæstelsen (NT):

"... thi de korsfæster for deres del Guds Søn IGEN ... "
(He. 6,6)

Herved tilkendegiver Gud, at et menneske korsfæster Jesus, når vedkommende
begår synd, hvilket er meget nært beslægtet med - for mig at se - at
henrette Guds
Ord i sit hjerte (1.Mos. (Gen) 2,17).

Herudaf kan konkluderes:

Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus (Rom 3,23).

DADDY-Break (2003-12-01, CET 21:02):
- "Sådan skal denne meddelse være."

Thank You, DAD!

NEXT DADDY

Transmission END.

Jesus-Break (2003-12-01, CET 11:05:02, delay -00:02:08):
0878 (news:hjIyb.49927$jf4.2...@news000.worldonline.dk...)
- "Follow Me."

Jesus-Break (2003-Hebr. 04,12, CET 09:43):
(The GarbageMan)
0528 news:ICPla.15108$y3.13...@news010.worldonline.dk...
- "Min fred efterlader Jeg jer."
(means: Peace is what I leave with you; it is my own peace that I give you.)

Jesus-Break (2003-08-16, CET 18:54:10):
0660 news:Aa90b.51751$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
- "Det vil Jeg (bad: Herre Jesus - Isa - Bed for os, Rom. 8,26.34)."
(means: I will pray for you all, Rom. 8,26.34)

Jesus-DADDY-Break (2003-11-16, CET 09:52):
0741 news:Q%Gtb.34424$jf4.1...@news000.worldonline.dk...
-" Jeg BESVÆRGER jer, Jerusalems døtre - "
09:53
- "I will keep My PROMISES!"

Jesus-Break (2003-12-01, CET 18:13):
0876 news:Uzpyb.49673$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
- "Hold jer parate - Jeg kommer snart - Soon."
- "... for at tage jer bort ... [til der hvor] ... Jeg-ér ..."
(means: Be prepare - I am coming soon - to take you to My place)

DADDY-Break (2003-11-18, CET 11:16:47):
0773 news:Grmub.36682$jf4.1...@news000.worldonline.dk...
- "Hold fred med hverandre."
(means: keep peace with one-another, John 13,34-35)

Jesus-Break (2003-12-01, CET 11:07:3x, delay -00:02:08):
0878 (news:hjIyb.49927$jf4.2...@news000.worldonline.dk...)
- "Bevar enhedens bånd; i Mit navn skal I gøre det."
(means: Keep the bonds-of-Únity; in My name shall you do it, Ef.4,1-6.)

Guds fred (til alt Hans folk)
Peace-from-God (to all His people)

with love from
Mogens Kall
The servant of Michael

Bible Free Downloads:
From http://www.gospelcom.net/ibs/
From http://www.wbtc.com/default.htm

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

The right to believe, to worship and witness
The right to change one's belief or religion
The right to join together and express one's belief
FORUM 18 NEWS SERVICE, Oslo, Norway
http://www.forum18.org/

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

(Ordet og Israel)
http://www.ordetogisrael.dk

(Find Your church inside Denmark)
http://giraffen.dk

(SAT7 - Arabic Website)
http://www.sat7.com/main_page.htm

Husk også (hvis interesse haves)...
fly no > 625
Last Live transmission (2003-12-01, Monday, CET 15:35):
0878 news:hjIyb.49927$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0880 news:cqIyb.49932$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

Return-Address:
John_15.13@Heaven (Good Friday)
Polykarps martyrium (0340)
0340 news:mclaa.115120$Hl6.10...@news010.worldonline.dk...

Internal:

Last Information-file (0879):
Old contributions can be called up by a
http://www.google.com/intl/da/ jump.
After this click on Newsgroups
After this key-in on the searchline. "Kall, xxxx"
xxxx = The number of this file.
(This contribution should then be possible to find)
After this click on the topical file, which is ...
0879 news:zkIyb.49928$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:
0880 news:cqIyb.49932$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0881 news:JsIyb.49933$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0882 news:u2Kyb.49968$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0883 news:k3Kyb.49970$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0884 news:KbKyb.49975$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0885 news:qCKyb.49981$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0886 news:uPMyb.50024$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0887 news:xQMyb.50025$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

File-name:
Re: Jesus-film af Mel Gibson
0666 news:8K04b.62739$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
DADDY-responce, Luke 19,40 (2003-11-27, CET 23:29:52, Thursday)
0858 news:cPZxb.48762$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0666+0222=0888

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-01, Monday, CET 21:06

Well, Mr. Mel Gibson

None-of-us like innocent people being killed!

I will suggest You do this:

Input into the movie the Word of God:

What shall I write, my Lord ?

A voice came (from Earth):
2003-12-01, CET 21:23
- "Tankevækkende."

means:
... (the voice just like, that I was asking the Lord) ...

What shall I write, my Lord ?

Heaven-Break:
21:25
- "det må du selv om."

means:
... (You may make a choice by yourself) ...

I'm complete emty, my Lord!

DADDY-Break:
21:27:
- "Så skal Jeg nok hjælpe dig."

means:
... (I will help You) ...

DADDY-Break:
21:28
- "Det, du skal skrive er... Følg Mig ... says the Lord."

means:
What you shall write [down] is this: Follow Me, says the Lord.

So this is the Word-of-God to You, Mr. Mel Gibson:

Jesus says (Jesus=DADDY, Luke 5,21.24):
"Follow Me."

-

We ALL killed Him on the Cross (DADDY Himself)

If I should do it, I think, I would mix the Cross with a lot of Mankind evil
like wars, and - of course - ALSO Holocaust pictures.
By this I will lay down an Anti-nazi-propaganda, and helping innocent
people
from being killed.

Can You make a picture out of that ?

Input Movie-memory:

Lazarus (sign no 7)

-

Internal:
I have been waiting a long time, so then I saw the speech
of Mr. Bo Warming, I knew, that it was time for Output.

Have a nice day, Sir!

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0888 news:V9Nyb.50029$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0223=0889

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-01, Monday, CET 21:46

Jesus-Break (2003-12-01, CET 21:54):
- "Det må du gerne (skrive følgende) ..."

What you have done against óne of My children, have you done against Me,
says Jesus (Matt 25,31-46)

21:55
- "... med hilsen fra Mig."

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0889 news:9LNyb.50036$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0224=0890

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-01, Monday, CET 21:59

Bo Warming

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> wrote in message

> Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus (Rom 3,23).

Og vi har alle medskyld i Holocaust

De tyskere der var stemmeberettigede før 1933 er særlig skyldige
Dem der blev nazimedlemmer lidt mere. Men i hovedsagen har Hannah Arendt og
eksistentialist-filosofferne ret i at vi alle ville have opført os som
tyskerne og det er pjat at gøre kun dem til syndebukke

"Bo Warming" skrev
(news:UNNyb.1674$Yj....@fe01-2.private.usenetserver.com...):

> Og vi har alle medskyld i Holocaust

Ah, det er noget vrøvl, Bo - jeg var end ikke-engang født dengang !

De ansvarlige for Holocaust må selv PERSONLIG tage ansvaret

> De tyskere der var stemmeberettigede før 1933 er særlig skyldige

Hvis man medvirker til ondt; ja, så er man skyldig.

> [...]
> eksistentialist-filosofferne ret i at vi alle ville have opført os som
> tyskerne og det er pjat at gøre kun dem til syndebukke

Er du af tysk afstamning, Bo, siden du forsvarer Der Fatherland ?

Min morfar var tysker, und ich bin auch einem ... Jesus-freak !!!

Is that a problem for you ?

-

Jesus - har Du et ord til Bo ?

Jesus-Break (2003-12-01, CET 23:45):
- "Ja - I LOVE you - i sandhed; kom til Mig - Følg Mig."

Tak Jesus - Jeg ELSKER Dig - El'Shaddai, Almægtige Gud!

0890 news:nXNyb.50038$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0891 news:liPyb.50067$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0226=0892

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-01, Monday, CET 23:49

paw

Bo Warming skrev

>... men nedarves skyld KOLLEKTIVT
> og nedarves skyld i 2000 ÅR?

I henhold til bl.a. 5. Mos. 7,10 er begrebet
arvesynd gået over til kun at være dækkende for
en sjælelig, dvs. psykisk, og ikke just en åndelig,
dvs. i videre forstand mental patalogisk disposition.
Undskyld sproget!

Det er bestemt ikke nogen uvedkommende
problematik, du hermed berører. Den griber
ind i mangen hverdagsagtig sammenhæng.

Kampen for at overleve bortvejer ikke det
faktum at den, som er født, også må dø.
Forvandlingslegemet, dvs. sjælen lever
dog videre i den åndelige sfære, som
igen er opdelt i mange verdener.

Derfor er det bydende nødvendigt for den,
som kan tro, på helligåndens anvisning at bede
i ånd og sandhed, som der i det nye testamente
skrevet står.

>Overtro er ikke som dengang...

Motiver kan ændre karakter; handlingsmønstre
ligeså - de bagvedliggende mekanismer dog ikke.
Dem ordner den ild, som kaldes viljen.

--
Mvh, paw.

Deadline (Last News-input-from-dk.livssyn.kristendom):
2003-12-02, CET 00:17 - Tuesday

Bo!

Når 2304 siger...

0873 news:I9pyb.49637$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

> A voice came (2304 - ?):
> (2003-11-30, CET 17:15)
> - "I WANT JUSTICE - NO MATTER THAT !!!"

... så står det IKKE til forhandling!

Du må jo tænke på, at en - "hypotetisk" set - million-år gammel Civilisation
ved, hvad der gavner dig bedst

Output, DADDY ?

DADDY-Break (2003-12-02, CET 02:19:17):
- "Det må du godt."

Bo:
02:19:4x
- "Jeg glæder mig til at høre dit budskab."

Håber svaret bekom dig vel !

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0892 news:bzPyb.50072$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0893 news:oZPyb.50079$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0228=0894

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-02, Tuesday, CET 02:28

"paw" skrev (news:3fcbea3a$0$95047$edfa...@dread11.news.tele.dk...):
... (cut 2003-12-02)

> Kampen for at overleve bortvejer ikke det
> faktum at den, som er født, også må dø.

Paw!

Dit computer-"ur" går skrup hamrende forkert!

Da jeg sidst var på, klokken ...
2003-12-02, Tuesday, CET 00:17
0893 news:oZPyb.50079$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

... da var din besked ikke kommet.

Og nu klokken ...

2003-12-02, Tuesday, CET 02:28

0894 news:AVRyb.50092$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

... snakker du a la ... 0893.

-

I morgen vil jeg tale med dig om Enok !!!

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

[...]

0666+0229=0895

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-02, Tuesday, CET 02:59

"Kall, Mogens" skrev
(news:AVRyb.50092$jf4.2...@news000.worldonline.dk...)

You are a monny-god-Worshipper - Mr. Schröder !!!

Input News:
DR1 s146 tir 02 dec (2003, CET) 10:43:20

Schröder vil have våbenembargo mod Kina
ophævet

Tysklands forbundskansler, Gerhard
Schröder, antydede under sit besøg i
Kina, at han vil arbejde for ophævelsen
af EU's våbenembargo mod landet,
rapporterer den tyske tv-station ZDF.

Dermed er Tyskland efter Frankrig
det andet EU-land, som ønsker våben-
embargoen ophævet.

EU indførte embargoen i 1989 efter de
kinesiske myndigheders blodige fremfærd
mod demonstranter i Beijing.

Schröder ankom mandag til Kina på sit
femte officielle besøg i landet. Han er
ledsaget af en større delegation af
tyske erhversledere.
--- END of News -----------------------------

Er der noget land i verden, som i den grad har krænket
menneskerettighederne, så er det Cannibal-istan (China).

Læs fx rapporter fra Human Rights Watch og Amnesty International.

Og mht. Verdensfreden udgør Cannibal-istan en direkte trussel med deres
agressive fremfærd overfor bl.a. det Demokratiske Taiwan. - Fingerne væk,
You asshole !!!

To Mankind
Når du går ned i en butik og fx køber legetøj (made in China); ja så
støtter du faktisk et antikristeligt regime (Matt 25,31-46) !!!

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0894 news:AVRyb.50092$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0895 news:BkSyb.50093$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

File-name:
Schröder - You are a monny-god-Worshipper !
Was:

Re: Jesus-film af Mel Gibson
0666 news:8K04b.62739$Kb2.2...@news010.worldonline.dk...
DADDY-responce, Luke 19,40 (2003-11-27, CET 23:29:52, Thursday)
0858 news:cPZxb.48762$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

0666+0230=0896

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

dk.politik

Time for OUTPUT:
2003-12-02, Tuesday, CET 11:44

"Kall, Mogens" skrev
(news:x1_yb.50263$jf4.2...@news000.worldonline.dk...):

2304:
(2003-12-02, CET 11:53:41, delay -00:02:08):
- "Den skal med."

Yes, Sir:

Man ér Kannibal, når man æder sine medmennesker!

Og man er OGSÅ kannibal, når man forfølger bl.a. de kristne og propper dem i
slave-lejre indtil deres kød skal bruges som organ-donor !!!

Cannibal-istan (China) - You have murdered these people for NO-REASON !!!

-

If You are a person, who are witness (maybe a victim) to murders - no matter
where on Earth, the crime has been commited - Please call the International
Court of Justice and give Your evidence (deposition). The address is:

International Court of Justice
Peace Palace
2517 KJ The Hague
The Netherlands.

Find the E-mail address here:
http://www.icj-cij.org/

Memory ON:
0043 news:aqGo9.84623$Qk5.3...@news010.worldonline.dk...
0263 news:aqGo9.84623$Qk5.3...@news010.worldonline.dk...
0349 news:w05ba.117360$Hl6.10...@news010.worldonline.dk...
0589 news:25xsa.44720$y3.31...@news010.worldonline.dk...
0591 news:MYLsa.45277$y3.32...@news010.worldonline.dk...
0611 news:dhwta.53158$y3.35...@news010.worldonline.dk...
0618 news:jn7ua.54693$y3.37...@news010.worldonline.dk...

The Sherrif of EL PASO (Harwest 1995)

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

L.Kristi
www.evigliv.com

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0896 news:x1_yb.50263$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:

[...]

0666+0231=0897

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom
dk.politik

Time for OUTPUT:
2003-12-02, Tuesday, CET 12:16

CrocŽ

On Tue, 2 Dec 2003 12:16:08 +0100, "Kall, Mogens"
> [...]

>where on Earth, the crime has been commited - Please call the International
>Court of Justice and give Your evidence (deposition). The address is:

Det er vist kun i de kredse du bevæger dig rundt i, at et offer for
mord kan ringe for at give sandhedsbevis.

Regards Croc®

Bo Warming

> [...]

> - "Det må du gerne (skrive følgende) ..."
>
> What you have done against óne of My children, have you done against Me,

Og det er jo smukt i tråd med når Emerson, Nietzsche og Glistrup m.fl.
udtrykker og lever efter

"Alle dage er helllige, alle mennesker er hellige - der skal ikke være noget
individ, jeg ledes ved eller foragter"

Men i intet land har der været flertal for andet end at mobbe aparte.

Tyskland mobbedes 1920 og gjorde jøder til syndebuk og mobbede dem.

Bo Warming

> [...]

> Er du af tysk afstamning, Bo, siden du forsvarer Der Fatherland ?
>
> Min morfar var tysker, und ich bin auch einem ... Jesus-freak !!!

Jeg følger Jesu ord og er en barmhjertig samaritan der forsvarer de svage -
her tyskere der anklages uretfærdigt for at have skyld, også når de ikke
havde stemmeret ved sidste fri valg i 1933.

Til medierne,der dømmer og bliver ved og bliver ved, minder jeg om at "døm
og du selv skal dømmes" og "Den kaste første sten der selv er ren".

Henrik Svendsen

Vi er i nok ude over, hvad de nuværende mobilnet kan præstere af
dækning. Man i modsat fald kan samtalegebyret klares med et "modtageren
betaler".

"Kall, Mogens" skrev
(news:9LNyb.50036$jf4.2...@news000.worldonline.dk...):

DADDY-Break (2003-12-03, CET 20:48):
- "Det må du gerne (Output internal program)."

Thank You, DAD!

2304:
20:48
- "Du har fået Output-ordre hermed."

Thank You, Sir!

Input News:
CNNTEXT P111 Wed 03 Dec (2003, CET) 20:36:47

Mel Gibson puts 'Passion' on hold

Mel Gibson has pulled 'The Passion of
Christ,' depicting Jesus on screen,
from a Vatican-sponsored film festival
- - because his movie is not ready.

The unreleased, but controversial,
movie about the final hours of the
life of Jesus was scheduled to be
shown Tuesday to a select group of
Roman Catholic officials as part of
teh 'Christ and the Cinema' festival
--- END of News -------------------------------------------

Thank You, Sir! - Jesus LOVES Jews, muslims and - of course - all,
the Mankind.

Long live the King of Kings, Christ Jesus

Keyword:
The-Church-is-Óne, John 17,20-23

Internal message til my brother:
The most important thing is this: Make it perfect !!!

NEXT DADDY

Jesus:
21:00
- "Glæd jer - Jeg har besluttet at give jer Himmeriget."

NEXT DADDY

Transmission END.

Jump-Address:

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

Internal:

0896 news:x1_yb.50263$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0911 news:hw8zb.50639$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:
0912 news:RLhzb.50693$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0913 news:rXizb.51261$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0914 news:Lhkzb.51274$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0915 news:czkzb.51283$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0916 news:r9lzb.51298$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0917 news:9Bmzb.51320$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0918 news:wYmzb.51323$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0919 news:QFozb.51364$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0254=0920

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-03, Wednesday, CET 21:01

Jesus-Break:
2003-12-03, CET 21:03

- "Fyld det op !"

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

0666+255=0921

HARWEST-Time !!!

We got OUTPUT-Ordre (2003-12-03, CET 21:03)

With love from your brother
Mogens Kall

O God, Have mercy . pour out Your Spirit of LOVE

Heaven:
21:15
- "Det skal du få"

answers-to-the-prayers

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev i en meddelelse

Bo Warming

Gibsons påfund at lade alle i filmen tale latin, er smuk internationalisme.

Katolikker er især spansk- og engelsk-talende - lad alle stilles lige dårlgt
og læse skriftens ord på underSKRIFTer på deres eget sprog

At Kaifas-sandhed forhåner nutids-jøder er vås.

Selv hvis Pontius Pilatus havde været jøde, ville der ikke være kollektiv
skyld med vor tids vurdering. Luthers jødehadpåfund er forældede.

Klogt at Mel Gibson gør sig kostbar, og ikke viser filmen før den er færdig,
efter at New York Times anmeldte filmen udfra en ufærdig piratkopi.

Anders Peter Johnsen

"Bo Warming" <ELTZNX...@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I tidlig magisk middelalder var pøblen med på at lynche jøder, fordi de
> nedstammede fra "dem der myrdede Jesus".

Øh, har du glemt nazzisterne?

> Romerne adlød ordre fra deres besatte Israel, som de gav delvis selvstyre
> vedr om Jesus skulle henrettes - men nedarves skyld KOLLEKTIVT og nedarves
> skyld I 2000 ÅR?

Det er der jo tydeligvis nogle, der mener.

Ikke desto mindre er det jo - set ud fra kristne briller - en kunstig
problemstilling:

1) Jesus Kristus var netop profeteret som (blandt andet) "Den Lidende
Herrens Tjener"...

2) ...og Han genopstod jo...

3) ...hvorved Han jo - ironisk nok - ifølge vor kristne opfattelse
endegyldigt beviste sig som jødiske Messias...

4) ...og Han gad ikke engang på dèt tidspunkt at hade sine ortodokse,
jødiske trosfæller, men var lissom hinsides den slags latterlige pettitesser
som Døden.

Hvad Fanden - undskyld udtrykket! - skulle der være tilbage at "hævne"
gennem jødehad? Tværtimod kan man da - inspireret af Mesteren Selv (Jesus
kaldtes jo netop "Rabbi"!) - kun være dem taknemmelige for måske at "have
kvajet sig gevaldigt" (de var sådan set oppe mod selveste Guds Vilje) og så
ellers ha' ondt af dem over alt det, de har måtte finde sig i lige siden...

Det er sørgeligt sigende, når selverklærede "kristne" i ramme alvor hævder
at ville "hævne Kristus". De har jo netop ikke fattet en brik af deres egne
mest elementære, kristne trossandheder, herunder især Genopstandelsen! Nu er
man jo sådan set forfalden til Helvedes flammer ved at kalde folk tåber, men
det er ellers tæt på at jeg vover pelsen...

Anders Peter Johnsen

Anders Peter Johnsen

> Gibsons påfund at lade alle i filmen tale latin, er smuk
internationalisme.

Nej, så dum er han da vel forhåbentlig ikke???

Jesus talte jo aramæisk, hebraisk og muligvis græsk, men ROMERSPROG? ;-)

> Katolikker er især spansk- og engelsk-talende - lad alle stilles lige
dårlgt
> og læse skriftens ord på underSKRIFTer på deres eget sprog
>
> At Kaifas-sandhed forhåner nutids-jøder er vås.

De kan ligesom ikke undgå at associere til deres egen historie...Hvilket vel
i virkeligheden kun er helt okay, at de gør. Det kunne måske hjælpe dem til
accept af Kristus - og derigennem Kristi accept af dem?

> Selv hvis Pontius Pilatus havde været jøde, ville der ikke være kollektiv
> skyld med vor tids vurdering. Luthers jødehadpåfund er forældede.

Helt enig. Luthers jødehad er såmænd også eneste grund til at jeg trods hans
brilliante Kristendomsfortolkning ikke begår den fejltagelse at opfatte ham
som Parakleten ("Talsmanden"=Helligånden) selv! ;-D

Lars Erik Bryld

Scripsit Anders Peter Johnsen:

> Nej, så dum er han da vel forhåbentlig ikke???
>
> Jesus talte jo aramæisk, hebraisk og muligvis græsk, men
> ROMERSPROG? ;-)

Næ - så dum er han ikke. Filmen foregår på både aramæisk og latin

http://abc.net.au/news/newsitems/s682222.htm

Lars Erik Bryld

Bo Warming

"Anders Peter Johnsen" <ande...@mail.dk> wrote in message

> [...]
hans
> brilliante Kristendomsfortolkning ikke begår den fejltagelse at opfatte

*ENESTE* GRUND til at tage afstand fra Luther?

Luther var skitzo i takt med fyrsternes ønsker
- han forbød udenægteskabelig sex når det var bekvemt
- han gjorde undtagelser når en fyrste ville have en gift frille("til
venstre hånd")

- han charmede for jøder, når håb om alliance mod paven
- han hetzede når fyrstevenner ikke ville betale gæld til jøder

Hans ganske temperament der drev reformationen var splittergalt - drevet af
had og resentiment, som han selv kælede for.

Han var uærlig - ikke sober som Malankton, Calvin, Zwingli-
En dejlig tosse som fyrsterne kunne bruge til reformationens vigtigste mål,
som ikke var teologisk, men var at overtage
1. snerperi mht. sex Lækre forbud at administrere og dispensere fra.
2. den eksplosivt spirende godhedsindustri som var opfundet af munkeklostre,
og gøre det til den infame jobskabelse som vi ser i godhedsindustrialisme og
hallalhippieisme idag.

"Kall, Mogens" skrev
(news:qwrzb.51685$jf4.2...@news000.worldonline.dk...):

> HARWEST-Time !!!
>
> We got OUTPUT-Ordre (2003-12-03, CET 21:03)

The message was this:

2003-12-03, Wednesday, CET ...
0920 news:qhrzb.51678$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

> Jesus:
> 21:00
> - "Glæd jer - Jeg har besluttet at give jer Himmeriget."

means:
Rejoy - I have decided to give you ...

Jesus-Break (2003-12-06, CET circa 07:55):

- "all of you."

... the Kingdom of Heaven.

0921 news:Jkrzb.51680$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

> Jesus-Break:
> 2003-12-03, CET 21:03
>
> - "Fyld det op !"

means:
Fill it up (the Kingdom of Heaven).

It's HARWEST-Time, my brothers and sisters.

Thank You, DAD.

DADDY:
08:21
- "Jeg ELSKER jer så meget, Mine børn."

means:
I LOVE you very much, My children."

NEXT DADDY

Transmission END.

DADDY-Break, 2003-12-04, Thursday, CET ...
0928 news:GAHzb.51994$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

> 15:30
> - "Glæd jer! - Fryd jer!"
>
> means:
> Be happy. Rejoice
>
> 15:32
> - "I'm coming home."

Jump-Address:

(Dansk Europamission)
http://www.daneu.dk

TV2 Kl 20:00 indtil Jul, Jesus og Josefine.
fly no > 625 ( + 6 = 631 )
Last Live transmission (2003-12-03, Wednesday, CET 18:02)

[...]

0923 news:EaBzb.51879$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0940 news:G91Ab.53335$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

System-Updating:
0941 news:AwfAb.53572$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0276=0942

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-06, Saturday, CET 08:28

"Kall, Mogens" skrev
(news:qhrzb.51678$jf4.2...@news000.worldonline.dk...):

News:
Billy Graham says "yes" to "The passion of Christ"

DADDY-Break (2003-12-06, CET 13:44:4x, delay -00:02:08):
- "Den skal med (i dk.l.k)."

Kristeligt Dagblad, lørdag 2003-12-06

Graham forsvarer Gibsons Jesusfilm

USA: Mel Gibson står bag en film
om jesu sidste timer og hans op-
standelse "The passion of Christ"
(Jesu lidelse), der allerede under
optagelserne blev beskyldt for at
være antisemitisk, fordi jøderne
angiveligt får skylden for Jesu død
i filmen. Mel Gibson, som selv er
medlem af en fundamentalistisk
kristen gruppe, har forsvaret fil-
men, og han bakkes nu op af den
verdenskendte evangelist Billy
Graham. Evangelisten fortalte efter
at have set filmen, at han var blevet
rørt til tårer undervejs. - Jeg tvivler
på, at der har været en mere billed-
lig og rørende præsentation af Jesu
død og opstandelse, som kristne jo
mener er den vigtigste begivenhed
i menneskehedens historie, sagde
Graham ifølge nyhedsbureauet AP.
Mel Gibson har investeret 30 mil-
lioner dollar i filmen, som får ame-
rikansk premiere den 25. februar.
--- END of News ---------------------------

Vi glæder os MEGET til at se den !

0942 news:QxfAb.53573$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0943 news:6zfAb.53574$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0944 news:zXfAb.53576$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0945 news:VggAb.53578$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0946 news:HlgAb.53580$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0947 news:5DgAb.53581$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0948 news:uIgAb.53583$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0949 news:nUgAb.53586$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0950 news:a6hAb.53595$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0951 news:6chAb.53597$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0952 news:vkhAb.53600$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0953 news:kmiAb.53606$jf4.2...@news000.worldonline.dk...
0954 news:hviAb.53607$jf4.2...@news000.worldonline.dk...

[...]

0666+0289=0955

This file has been sent to
dk.livssyn.kristendom

Time for OUTPUT:
2003-12-07, Sunday, CET 08:56

"Kall, Mogens" skrev
(news:P1BAb.54540$jf4.3...@news000.worldonline.dk...):

> News:
> Billy Graham says "yes" to "The passion of Christ"

News:
Paven har godkendt Jesus-film

Kristeligt Dagblad skrev i går lørdag (20/12-03):

LONDON: Pave Johannes Paul II har ved en for-scree-
ning set Hollywoodstjernen Mel Gibsons stærkt kontro-
versielle Jesus-film, som får verdenspremiere i 2004.
- Det var sådan, det var, sagde paven ifølge kilder i Vati-
kanet om filmen, der skildrer de sidste timer i Kristus'
liv. Filmen "The Passion of Christ" er i USA blevet kriti-
seret af jødiske organisationer for at være "fuld af had,
fanatisme og antisemitisme". Gibson, der er instruktør
og ikke selv spiller med i filmen, er selv dybt troende ka-
tolik. Han tilhører de såkaldte traditionalister, der ikke
accepterer de forandringer, der blev indført i katolicis-
men i Det Andet Vatikankoncil fra 1962 til 1965. Da gik
Vatikanet blandt andet officielt væk fra holdningen om,
at jøderne bærer kollektiv skyld for Jesu død, og det ind-
ledte en dialog med jødeme. /ritzau/AFP

(citat slut)

5.Mos.24,16. Ez 18,20

Vi glæder os til at se den, Gibson (vel og mærket UDEN at jøderne skal bære
en kollektiv skyld for Jesu død)!

Kærlig hilsen
Mogens Kall
The servant of Michael.

0666+0420=1086

"Kall, Mogens" skrev

[ ... ]

> Vi har ALLE (uden undtagelser) været med til at henrette Jesus (Rom 3,23).

I heard your voice wednesday, and I like your confession (irt. *again*
Hebr.6,6).

May God bless you.

With love from your brother in Jesus Christ
Mogens Kall
The servant of Michael.

Last-Informationfile:
1547 news:3G_Yb.93563$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
0666+0902=1568

Bo Warming

> "Kall, Mogens" skrev
>
> [ ... ]
3,23).

Og vi har alle medskyld i holocaust - for danskere idag har samme
flokmentalitet som tyske nazier havde dengang

NEDENFOR ER DER LINK TIL TRAILER FOR GIBSONFILMEN

> Jeg tvivler på at datidens aktører overhovedet har tillagt manden så meget
> betydning som biblen foreskriver. Jeg mener, hvori består truslen fra en
> person, der i offentligheden påberåber sig at være guds søn. Rent gak gak
> imho.

Romerleder Pilatus var imod henrettelse, men bøjede sig for religiøs
jødeleder,Kaifas/Herodes, og det vidner om behov for revisionisme også her,
når Mel Gibson har fjernet en sætning fra biblen om at "Hans (Jesus's) blod
skal komme over os og vore efterkommere" som jøderne i begejstring siger, da
de fravælger frikendelse af morderen Barabas.
Den meddelagtighed i Jesu henrettelse som pøbel og ledere viste, er det vist
forældelse på idag, så det er søgt at Hollywood har protesteret over at
filmen var antisemitisk indtil den sætning blev strøget
Pøbel-opbakkede justitsmord har forekommet alle steder til alle tider, fx
mod Sokrates, og ingen hader grækernes efterkommere af den grund.

Mon ikke den assisterende instruktør får en Oscar*G*

Mel Gibson "Helligånden arbejdede gennem mig på den her film"

www.PassionofTheChrist.com PÅ DETTE LINK ER DER TRAILER TIL FILMEN

www.seethePassion.com
www.thePassionmovie.com

Det andet Vatikanråd:
www.christusrex.org

Udtalelsen fra Peven om at "Det er sådan det var" , sagt efter han så
filmen, er blevet dementeret.

Iøvrigt er katolikker lige så lidt gerningsretfærdige som lutheranere idag,
og antisemitisme er lige sjælden i alle kristne sekter, idag.

Per Stavnsbo

> 3,23).
>
> Og vi har alle medskyld i holocaust - for danskere idag har samme
> flokmentalitet som tyske nazier havde dengang

Vi har alle syndet og mangler Guds herlighed, men vi har ikke alle medskyld
i henrettelsen af Jesus eller jøderne under nazismen.

Sandt nok er der næppe den store forskel på arrogante danskere, tyskere og
amerikanere. Man kan endda være opmærksom på at Jesus blev henrettet af det
daværende etablerede religiøse system, jøderne, ligesom jøder og andre blev
forfulgt af et tilsvarende etableret religiøst system, kristenheden (Hitlers
politik var sanktioneret af paven og Hitler opfattede sit rige som
tusindårsriget omtalt i Guds ord og som et nyt romersk imperium).

Men bibelen viser dog at der er to måder man i n d i v i d u e l t kan
vælge at handle på. I Mattæus 25 versene 31-46 kan man læse at
Menneskesønnen vil komme som konge og skille fårene fra gederne, og hvordan
sindelagene ytrer sig skildres meget godt i disse vers. De der tager sig af
'en af hans mindste' vil blive regnet som retfærdige. For nok er vi alle
syndere og mangler Guds herlighed, men det er ikke alle der er villige til
passivt at se på mens et (koldt) flertal handler imod det der er sandt og
rigtigt.

Guds løsning er dog heller ikke at vi skal gribe til vold (Mattæus kap. 26
v. 52), men som versene her afslører; at man er gæstfri overfor fremmede i
stedet for hadefuld og fordomsfuld, at vi sørger for mennesker vi kan se er
i nød på vores vej i stedet for at være ligeglade osv. Der er med andre ord
tale om en indstilling til vore medskabninger - ikke mindst dem der
forkynder Guds ord og har stillet sig på Kristi side.

Jehovas vidner og nogle få gejstlige var blandt dem der tog afstand fra
holocaust og måtte bøde for det udelukkende pga. deres tro på Kristus og
principper som det netop nævnte. Ingen kan vel beskylde dem for 'medskyld i
holocaust', så mennesker kan individuelt vælge at gå imod flokmentaliteten.
Ikke desto mindre er vi alle syndere, for vi begår alle fejl overfor
hinanden. Men den afgørende forskel ligger i om vi ø n s k e r at handle
mod Kristus.

Et godt eksempel herpå er Judas og Peter. Judas forrådte Jesus for penge og
måske fordi han troede det kunne fremprovokere en jødisk magtovertagelse (-
han kendte jo Jesu evner og troede måske også at han selv ville opnå noget
prestige, hvis Jesus blev konge). Peter der hårdnakket benægtede (og endda
bandede på) ikke at have kendskab til Jesus forrådte ham af frygt for
folkestemningen. Men forskellen på den ene, Judas, var at han valgte
selvmord fordi tingene ikke gik som han forventede, hvilket åbenbart gik
hans personlige ære for nær, mens den anden, Peter, angrede og 'græd
bitterligt' og altså hadede sig selv og de forkerte ting han gjorde. Judas
handling var bevidst, mens Peter (der i det hele taget var meget impulsiv)
handlede i panik og frygt ('bevidstløst').

Godt nok har vi altså alle syndet, men Gud kender forskel på dem der
fremturer i synd og eget begær, og dem der virkelig fortryder når de kommer
til kort. Spørgsmålet er altså hvilken side vi hver især vælger at stå på.
Vil vi - under pres - fornægte Kristus eller retfærdige principper eller vil
vi stå fast uanset prisen?

Det må give stof til selvransagelse!

Per

Bo Warming

"Per Stavnsbo" <p...@psi.dk> wrote in message

> [...]
(Paulus, Rom

> Vi har alle syndet og mangler Guds herlighed, men vi har ikke alle
medskyld
> i henrettelsen af Jesus eller jøderne under nazismen.

På et abstrakt plan har Hannah Arendt, Albert Camus, Zygmunt Bauman m.fl.
ret i at sige ALLE HAR FEJLEN I SIG, dvs er skyldige,

> [...]
blev
> forfulgt af et tilsvarende etableret religiøst system, kristenheden

Paven udtalte eller skrev aldrig noget der billigede tyskernes negative
forskelsbehandling af jøder - hverken vedr udvisninger eller arbejdslejre
(hvis sygdom først blev kendt efter krigen)

> Jehovas vidner og nogle få gejstlige var blandt dem der tog afstand fra
> holocaust

Der er beundringsværdigt mod til at gå mod strømmen hos Jehovas Vidner, ja -
men også de har undladelsessynder

CITATER OM ONDET I OS ALLE

"Hvert menneske er skyldig i alt det gode, det ikke gjorde". Francois de
Voltaire

`Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is more
difficult than to understand him. Fyodor Dostoevski
1821-81

¾ of all the evil committed in the world is due to timidity.
This is above all a physiological process. Nietzsche

All punishment is mischief. All punishment in itself is evil.
Jeremy Bentham

There is no explanation for evil. It must be looked upon as a necessary
part of the order of the universe. To ignore it is childish, to bewail it
senseless. W. Somerset Maugham

If we could see all the evil that may spring from good, what should we do?
Luigi Pirandello

We often do good in order to accomplish evil with impunity.La Rochefoucauld

"Gradually it was disclosed to me that the line seperating good and evil
passes not through states, nor between classes, nor between political
parties--but right through every human heart--and all human hearts."
Alexander Solzhenitsyn, "The Gulag Archipelago"+HENRIK4

Britt Malka

"Per Stavnsbo" <p...@psi.dk> skrev:

> [...]
>principper som det netop nævnte. Ingen kan vel beskylde dem for 'medskyld i

Først efter at være blevet afvist af nazisterne, da de ville
samarbejde med dem, så de var da nødt til at "tage afstand":

http://www.sekter.org/vto/hitler.html
--
Britt Malka
Gratis hovedbrud, puslerier og hjernegymnastik: http://www.hovedbrud.com

Bo Warming

"Britt Malka" <ne...@foxladi.com> wrote in message

> Først efter at være blevet afvist af nazisterne, da de ville
> samarbejde med dem, så de var da nødt til at "tage afstand":

Samarbejde mellem nazi og Jehova Vidne organisation o.1933 bestod mig
bekendt i at nazier sagde "hvis I afsværger jeres tro, kommer I ikke i
arbejdslejr" altså de stillede disse kristne bedre end jøder og zigøjnere.
Forresten kom der flere Jehovas vidner ud af kz-lejrene end ind i dem - de
var dygtige til at omvende medfanger, og gasning o.a. henrettelse skete for
alle etniske grupper kun sporadisk, når der skulle statueres eksempel for at
undgå fangeoprør.

At JH gik i dialog med SS gør dem ikke "selv ude om det" - og selvom Lukas
18 siger at tolderen var bedre end farisæeren, så bør vi fastholde
Romerbrevet om at
- vi er alle skyldige i Jesu død

- ligesom alle er skyldige i at Eva fik Adam til at spise af æblet
- og alle er skyldige i holocaust, for vi har samme psyke som de
gruppepresstyrede mennesker der mishandlede jøder m.m. dengang.

Gibson-filmen beskrives i detaljer i Politiken idag og er tydeligvis
spekulation i torturlidelser - følelsesporno. Med imponerende markedsføring,
incl. fra pavens side, ved at paven ikke HURTIGT dementerede løgn om, at
han skulle have rost flmen med ordene "det er sådan det var" efter at have
set filmen.

"Per Stavnsbo" skrev

[ ... ]

> Vi har alle syndet og mangler Guds herlighed, men vi har ikke alle
> medskyld i henrettelsen af Jesus eller jøderne under nazismen.

Hej Per,

Min Bibelhenvisning var lidt misvisende.

Vi har ikke alle medskyld i henrettelsen af jøderne under nazismen.

Derimod har vi alle medskyld i henrettelsen af Jesus:

I Hebræerbrevet står der ...

"thi de korsfæster for deres del Guds Søn IGEN ..."
(Hebr. 6,6)

Med ordet *IGEN* tilkendegives det, at disse mennesker har korsfæstet Jesus
en gang tidligere (skønt de ikke fysisk stod ved Golgathas kors).

Hvorledes kan nu dette lade sig gøre ?

Hver gang du eller jeg begår en synd, henretter vi på en måde Guds Ord i
vores hjerter, akkurart som Adam og Eva gjorde i Edens Have. Jesus er Guds
Ord (John.1,1+14). Gud *synliggjorde* vore kødelige oprør mod Ham på Korset.
Han skærer - om jeg så må sige - tingenes tilstand ud i pap for os. I hans
spejlning - i Hans gengivelse af os - afsløres vi som syndere.

The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1582

Britt Malka

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev:

>I hans
>spejlning - i Hans gengivelse af os - afsløres vi som syndere.

Er det ikke belastende altid at skulle gå og føle sig som en synder?

Eller er det snarere meget fint, fordi man godt inderst inde ved, at
man ikke er skyldig, sådan rigtigt?

(Jeg står helt uforstående over al den skyldfølelse.)

--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

AF

I news:750v30h3cc30c8u5p...@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]

> Er det ikke belastende altid at skulle gå og føle sig som en synder?

Er du da syndfri?

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Britt Malka

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev:

>Er du da syndfri?

Næh, men jeg føler mig ikke belastet af synder, der er begået af alle
mulige andre.

AF

I news:gv9v30dbf3877td3u...@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

> Næh, men jeg føler mig ikke belastet af synder, der er begået af
> alle mulige andre.

Er der nogen kristne der gør det? - Jeg gør i al fald heller ikke, så
vi er da i det mindste to.

God weekend, og også i denne uge tak for tips og tricks - et herligt
nyhedsbrev.

Britt Malka

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev:

>Er der nogen kristne der gør det? - Jeg gør i al fald heller ikke, så
>vi er da i det mindste to.

Pyh, ha :-) Det glæder mig at høre :-)

>God weekend, og også i denne uge tak for tips og tricks - et herligt
>nyhedsbrev.

Velbekomme, og tak for rosen. Det glæder mig, at du kan lide det. Jeg
har det sjovt med at lave det i hvert fald.

AF

I news:0lcv30hvbqmd80vh7...@4ax.com skrev
Britt Malka følgende:

[ ... ]

> Velbekomme, og tak for rosen. Det glæder mig, at du kan lide det.
> Jeg har det sjovt med at lave det i hvert fald.

Når man synes at noget er godt, skal man heller ikke være
tilbageholdende med at sige det. Skæld ud er let at få, ros er mere
sjælden :-)

Britt Malka

"AF" <dew...@dewnull.invalid> skrev:

>Når man synes at noget er godt, skal man heller ikke være
>tilbageholdende med at sige det.

Næ, det har du ret i. Det er bl.a. sådan, man kan kende gode ledere.
De forstår både at rose og at rise.

> Skæld ud er let at få, ros er mere sjælden :-)

Og værdsat :-)

"Britt Malka" skrev

> [...]
> man ikke er skyldig, sådan rigtigt?
>
> (Jeg står helt uforstående over al den skyldfølelse.)

Hej britt,

Jeg forstår godt dit forbehold (du og din mand arbejder jo med psykologi)

Dog anfægter du noget meget centralt i kristendommen.

Måske skal vi skelne mellem sunde og usunde (læs: falske) skyld- og
skamfølelser.

Nægter vi karegorisk enhver form for såkaldte sunde skyld- og skamfølelser,
bedrager vi muligvis os selv.

Apostlen Johannes skriver:

"Hvis vi siger, at vi ikke har synd, så
bedrager vi os selv, og sandheden er
ikke i os."
(1.John.1,8)

Muslimerne tror fx. på, at de gode gerninger ophæver (kompenserer
for) de dårlige, men det er jo en art noget-for-noget forretning (at
retfærdiggøre sig selv)

Faktisk er der en del mennesker, som ubevidst har denne indstilling. Og det
har IKKE fritaget dem for skyld- og skamfølelserne (antager jeg). De gode
gerninger, de gør, gør de ikke spontant (uselvisk).

Tillad mig at komme med et konkret eksempel angående skyld:

Jeg ved om mig selv, at jeg som lille mobbede en skolekammerat. At fornægte
min (sunde) skyld heri (ville være et selvbedrag).
Jeg valgte at skrive til denne person og bede om tilgivelse.

Hvorfor valgte jeg denne løsning ?

Fordi jeg følte det *belastende altid at skulle gå og føle sig som en
synder* ?

Nej - overhovedet ikke. Jeg havde lykkelig glemt det.

Det var Gud Helligånd, som mindede mig om det.

Guds tilgivelse havde jeg fået, men det menneske, jeg havde mobbet, kunne
muligvis nu her mange år senere stadigvæk for eksempel gå i psykoterapi hos
din mand (hypotetisk set). Som terapeut vil din mand langt lettere kunne
hjælpe et menneske af med sine traumer, dersom den eller de personer, som
havde forvoldt han/hende ondt, vedstod deres skyld.

Jeg var nødt til at skrive til denne person og bede om tilgivelse (selvom
vedkommende muligvis lykkeligt havde glemt alt om det - og dog, helt sikker
kan jeg jo aldrig være)

For os mennesker (som absolut stadigvæk hårdnakker fastholder errindringen
om synden) må ordvalget blive en *tilgivet* synder.

Andreas Falks skrev i hans andagts-indlæg...

> Vi fór alle vild som får, vi vendte os hver sin vej, men Herren lod
> falde på ham den skyld, der lå på os alle. - Es.53,6.

Og i forlængelse af dette står der:

"os til fred kom straf over Ham, vi
fil lægedom ved Hans sår.
... Han ... skal retfærdiggøre de mange."
(Es.53,5.11)

Bibelen taler om at blive retfærdiggjort i Kristus Jesus, dvs. at i
Guds spejlning - i Hans gengivelse af os - (EFTER at vi har fået
fred-med-Gud) ser Han et menneske UDEN synd - synden er ...

1509 news:ZBnXb.89528$jf4.5...@news000.worldonline.dk

> ... kastet i glemselens hav, og husk
> hele vejen rundt om glemselens hav står der store skilte med indskriften -
> FISKERI ER FORBUDT. Vi må ikke gå og hive de gamle synder frem,
> som er tilgivet og kastet i glemselens hav. Mikas Bog 7.18-19.

Hjalp det lidt i psykoterapeutisk sammenhæng (Luk.5,31-32; 19,10) ?

Med kærlig broder-hilsen

Mogens Kall
The servant of Michael

Last-Informationfile:
1575 news:llb_b.95801$jf4.5...@news000.worldonline.dk

File-number:
1588

Britt Malka

"Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> skrev:

>Jeg forstår godt dit forbehold (du og din mand arbejder jo med psykologi)

Næh, jeg gør ikke. For mig er det bare en interesse, jeg har haft,
siden jeg var teenager. Og så er jeg jo også noget miljøskadet af
vores indbyrdes samtaler, af, at jeg retter Cyrils tekster, hører ham
dagligt i radioen m.m.

>Dog anfægter du noget meget centralt i kristendommen.

Okay. Det var jeg ikke klar over.

>Nægter vi karegorisk enhver form for såkaldte sunde skyld- og skamfølelser,
>bedrager vi muligvis os selv.

Jeg ved ikke, om der findes sunde skyldfølelser, for skyldfølelser vil
vel altid hindre én i at udviklle sig og overvinde problemet?

I tilfældet med at føle sig skyldig over at have korsfæstet Jesus,
ville jeg ikke mene, at det var en sund skyldfølelse i hvert fald.

Kan du ændre noget ved de historiske kendsgerninger ved at føle dig
skyldig? I det hele taget - ikke kun over Jesu død.

>Apostlen Johannes skriver:
>
> "Hvis vi siger, at vi ikke har synd, så
> bedrager vi os selv, og sandheden er
> ikke i os."
> (1.John.1,8)

Jo, men synd og skyld er vel ikke det samme. Er det?

Her igen tror jeg også, at man kan bedrage sig selv ved at fortælle
sig selv hele tiden, at man bare er en ussel synder, men uden
egentligt at tage stilling til den synd, man evt. begår.

Ved at føle sig som værende en synder, så er der vel egentligt ikke
noget at stille op, er der? Så kan man lige så godt begå flere synder
og undladelsessynder, for man er jo alligevel en synder.

Altså - følelsen af at være en synder fører ikke fremad og videre til
udvikling.

>Muslimerne tror fx. på, at de gode gerninger ophæver (kompenserer
>for) de dårlige, men det er jo en art noget-for-noget forretning (at
>retfærdiggøre sig selv)

Gør de? Ja, den køber jeg ikke. Måske kompenserer de i nogen grad,
dog. Jeg går ud fra, at en synd fra en person, der normalt kun begår
gode gerninger, tæller mindre end en synd fra en person, der kun begår
synder.

>Faktisk er der en del mennesker, som ubevidst har denne indstilling. Og det
>har IKKE fritaget dem for skyld- og skamfølelserne (antager jeg). De gode
>gerninger, de gør, gør de ikke spontant (uselvisk).

Nej, det er så en helt anden sag. Hvis man går noget godt for selv at
opnå noget, så gør man ikke rigtig noget godt.

>Jeg ved om mig selv, at jeg som lille mobbede en skolekammerat. At fornægte
>min (sunde) skyld heri (ville være et selvbedrag).

Korrekt.

> Jeg valgte at skrive til denne person og bede om tilgivelse.

God idé!

> [...]
>synder* ?
>
>Nej - overhovedet ikke. Jeg havde lykkelig glemt det.
>
>Det var Gud Helligånd, som mindede mig om det.

Hmmm... Tjoh, måske. Psykologisk set ville det være dit ubevidste, der
mindede dig om det.

> [...]
>hjælpe et menneske af med sine traumer, dersom den eller de personer, som
>havde forvoldt han/hende ondt, vedstod deres skyld.

Nej, det tror jeg faktisk er helt ligegyldigt, men det skal Cyril
måske svare på.

At bede om forladelse er vigtigt for personen selv, ligesom det er
vigtigt for personen selv at tilgive.

"Cyril Malka" skrev news:20040303002447.63259a0e@Cylle

1582 news:43E%b.98223$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> [...]
>
> Skyld er ikke så meget et psykologisk begreb. Det er et religiøst
> begreb.
>
> Set fra et terapeutisk synspunkt, arbejder jeg ikke med skyld. jeg
> arbejder med *ansvar*, hvilket er et helt andet begreb.
>
> Psykologisk set er ingen "skyld" i noget som helst. Vi er dog alle
> ansvarlige for vores handlinger.
>
> Og så ser vi ud fra situationen, personen er i lige her og nu. Ikke så
> meget hvorfor vedkommende er i den situation, ej heller om hvis "skyld"
> det så er. Dette er uvæsentligt.
>
> De væsentlige er: Hvilken situation er vedkommende i nu og hvordan

Korrekt.

Dog må du indrømme, at et menneske (hypotetisk), som lider af dybe traumer
og på grund af dette har svært ved selvindsigt (måske selv føler skyld,
apropos incest), vil altid kunne blive hjulpet videre i
bearbejdningsprocessen, dersom de mennesker, som har forvoldt ham/hende
ondt, vedstår deres skyld (og dermed giver dem en undskyldning). Det vil jo
hjælpe "klienten" videre med hensyn til at forsone sig med fortiden
(inklusiv eventuel tilgivelse).

Hav' en god dag, Cyril.

Og må Gud velsigne jer.

> [...]

> Jeg ved ikke, om der findes sunde skyldfølelser, for skyldfølelser vil
> vel altid hindre én i at udviklle sig og overvinde problemet?

Ah, du misforstod mig (jeg formulerede mig forkert). Dét, jeg mente, var, at
ægte skyld- og skamfølelser ikke skal bortforklares, men kaldes ved deres
rette navn, og at dette er første skridt til at bearbejde dem med henblik på
at få dem udryddet (apropos den gældbundne tjener, Matt.18,21-35).

> I tilfældet med at føle sig skyldig over at have korsfæstet Jesus,
> ville jeg ikke mene, at det var en sund skyldfølelse i hvert fald.

Jeg har haft skyld- og skamfølelser over - i kraft af min synd - at have
korsfæstet Jesus. Men det var FØR, jeg fik fred-med-Gud. Nu véd jeg, at jeg
er tilgivet af Ham.

> Kan du ændre noget ved de historiske kendsgerninger ved at føle dig
> skyldig? I det hele taget - ikke kun over Jesu død.

Jeg kan INTET ændre mht. de historiske kendsgerninger, men Gud kan ændre
noget i mig (apropos bønnen 'skab i mig, o Gud, et nyt og rent hjerte',
Sl.51,12).

> Jo, men synd og skyld er vel ikke det samme. Er det?

Ikke helt enig.

Synd er at ramme ved siden af målet, at fejle. De fejl vi mennesker begår,
vil som oftest afstedkomme, at vi krænker andre mennesker (eller os selv).
Herved kommer vi ind på begrebet skyld. Lad os tage det konkrete eksempel
(jeg berettede om mht. mobning). Jeg havde krænket et andet menneske og
skyldte vedkommende dermed noget (i hvert fald en undskyldning).

> Her igen tror jeg også, at man kan bedrage sig selv ved at fortælle
> sig selv hele tiden, at man bare er en ussel synder, men uden
> egentligt at tage stilling til den synd, man evt. begår.

At være en *ussel synder* minder mig mest af alt om usunde (læs: falske)
skyld- og skamfølelser. Gud ønsker vel ikke at "jorde" os ?

> Ved at føle sig som værende en synder, så er der vel egentligt ikke
> noget at stille op, er der? Så kan man lige så godt begå flere synder
> og undladelsessynder, for man er jo alligevel en synder.

Den tankegang har jeg mødt hos flere med psykiske problemer.

For mig ser sagen anderledes ud:

Gud lærer os, at vi mennesker fejler (begår synd). Dét, Han ønsker, er, at
vi opfatter synden ligesom ukrudtsplanter i en have. De vil til stadighed
komme, og får de lov at vokse uhæmmet, overtager de snart hele haven og
ødelægger nytteplanterne (alt det gode i dit og mit sind). Fidusen består så
i, at kalde ukrudtsplanterne ved deres rette navn (og dermed erkende deres
skadelige indflydelse), hvilket er første skridt i en processe, hvor
"lugejernet" hakker ukrudtsplanterne over ved roden, gerne førend de når at
sprede deres ødelæggende frø (Jak.1,13-15).

Følelsen af skyld og skam bliver nu erstattet af en glædesfølelse: Sejren
over synden i kraft af "lugejernet" (som er Jesu agape-kærlighed, Rom.5,5).

> Altså - følelsen af at være en synder fører ikke fremad og videre til
> udvikling.

Og dermed ikke helt enig med dig (se ovenfor)

> Gør de? Ja, den køber jeg ikke. Måske kompenserer de i nogen grad,

Ja!

> dog. Jeg går ud fra, at en synd fra en person, der normalt kun begår
> gode gerninger, tæller mindre end en synd fra en person, der kun begår
> synder.

Det må vi jo så spørge muslimerne om.

> Nej, det er så en helt anden sag. Hvis man går noget godt for selv at
> opnå noget, så gør man ikke rigtig noget godt.

Jo ... man kan sagtens gøre noget godt for andre mennesker (fx. mad til de
sultne), selvom motivet ikke var så uselvisk.

[ ... ]

> Hmmm... Tjoh, måske. Psykologisk set ville det være dit ubevidste, der
> mindede dig om det.

Teoretisk set er den mulighed altid til stede (apropos selvbedrag).

Men undervurdér ikke Gud. Han taler gennem vor samvittighed (Ordsp.20,27)

> Nej, det tror jeg faktisk er helt ligegyldigt, men det skal Cyril
> måske svare på.
>
> At bede om forladelse er vigtigt for personen selv, ligesom det er
> vigtigt for personen selv at tilgive.

Amen.

Hav' en god dag, Britt.

> "Britt Malka" skrev

[ ... ]

Jeg glemte lige en ting. Du skrev:

> [...]

Dersom vi tænker logisk, kunne man sige:

Jeg var end ikke blevet født i det første århundrede, og jeg har derfor slet
ikke mødt Jesus. Derfor kan jeg da ikke være skyldig i den mands
henrettelse.

Men herved afsløres det, at man jo så slet ikke har fattet, hvem Jesus var
og er. Blot dette ene, at Jesus var en historisk person.

Britt Malka

> [...]

>Men herved afsløres det, at man jo så slet ikke har fattet, hvem Jesus var
>og er. Blot dette ene, at Jesus var en historisk person.

Mener du derved, at hvis man ikke føler sig medskyldig i Jesus'
henrettelse, så er man ikke kristen?

Britt Malka

> [...]
>rette navn, og at dette er første skridt til at bearbejde dem med henblik på
>at få dem udryddet (apropos den gældbundne tjener, Matt.18,21-35).

Godt, så er vi enige. Man skal erkende problemerne, før man kan
bearbejde dem.

>Jeg har haft skyld- og skamfølelser over - i kraft af min synd - at have
>korsfæstet Jesus. Men det var FØR, jeg fik fred-med-Gud. Nu véd jeg, at jeg
>er tilgivet af Ham.

Går det stærke ikke af troen, når du ikke længere har tro, men viden?

Jeg mener, at hvis jeg står foran to døre, og den ene fører til
fortabelse og den anden frelse, og jeg VED, hvilken dør der fører til
hvad, så er det da ikke svært at gøre det rigtige.

Hvis jeg derimod hele mit liv gør nogle ting, som jeg tror er de
rigtige ... Så risikerer jeg hele mit liv også efter døden for det,
som er min tro.

>At være en *ussel synder* minder mig mest af alt om usunde (læs: falske)
>skyld- og skamfølelser. Gud ønsker vel ikke at "jorde" os ?

Helt enig.

>Den tankegang har jeg mødt hos flere med psykiske problemer.

Det undrer mig ikke.

>Og dermed ikke helt enig med dig (se ovenfor)

Jo, det tror jeg. Vi ser bare forskelligt på begreberne. Med at være
en synder mener jeg den, der fortsat begår flere synder, fordi han er
jo alligevel bare en synder, så hvorfor lade være?

>Jo ... man kan sagtens gøre noget godt for andre mennesker (fx. mad til de
>sultne), selvom motivet ikke var så uselvisk.

Korrekt. Her tænkte jeg mere på begrebet "godt" som et religiøst
begreb.

Bo Warming

> Mener du derved, at hvis man ikke føler sig medskyldig i Jesus'
> henrettelse, så er man ikke kristen?

Man kan sagtens være kristen og pisse på Paulus selvhad om at "det gode vi
vil det gør vi ikke"

- og at påtage sig skyld for Golgatha er strid om ord

Kierkegaard og med ham tidehvervspræst3erne siger at for Gud er vi alle
skyldige - dvs også i Golgatha og Holocaust

Der er mange slags kristendom, og kun stridbare fjolser vil udelukke
Grosbøll-typerne af den danske folkereligion - hvad har de ud af at tage
monopol på Jesus.

KristeligDagblad missionske chef påstår de vil adskillelse af kirke og stat,
for deres kariasmatiske menighder kan klare sig som valgmenigheder.
Men se om nogen gør det.
De kan ikke, og det er letkøbt pral

Pengemaskine er FK, og derfor kan du kalde alle danskere lige kristne, når
de betaler deres kirkeskat..

1630 news:%Hi1c.103325$jf4.6...@news000.worldonline.dk

> Jo, det kan give indtryk af, at det gør det nemmere. Afgjort. Men det
> gør det faktisk ikke. For dette er et tveægget sværd.
>
> Arbejder vi med den skyldfølelse, så skal min (her hypotetisk)
> klient også vedkende sig skyld over for nogle ting han/hun har
> gjort til andre. Og så slutter vi aldrig.
>
> Det centrale i dette tilfælde ville være at lære klienten at tilgive
> det, der er sket, uanset om den anden part har eller har ikke vedkendt
> sig skyld, så han/hun kan komme videre.

Akkurart - at kunne tilgive; dette er ideal-målet (Matt.6,12.14-15).

Dog er tilgivelse noget af det sværeste for os mennesker, hvorfor det altid
vil hjælpe lidt på vej, dersom vi beder hinanden om tilgivelse.

> "Kall, Mogens" [ ... ] skrev:

1629 news:_Hi1c.103324$jf4.6...@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> Går det stærke ikke af troen, når du ikke længere har tro, men viden?

Jo, det kunne man godt sige (apropos tro kontra viden), men det, jeg mente,
var, at de belastende følelser af skyld og skam (for mit vedkommende) først
blev elimineret, da jeg fik fred.med-Gud.
Med hensyn til mit ordvalg *nu véd jeg*, så er betyder ordene blot i
sagens natur, at jeg har fået vished herom (Rom.8,15-16. Ef.6,17a); hvilket
ikke helt er det samme som ordet *viden*.

Og det er dét, jeg forsøger at fremhæve, at dersom et menneske skal
sættes i frihed (apropos Jesu Ord fra John 8,32.34-36), ja så kommer vi ikke
udenom Kristi kors (som andre religioner af "uforklarlige" årsager smutter
udenom, kodeordet: "den forløsende kraft").

Oprigtig talt fattede jeg dengang (ved min omvendelse) hverken hoved eller
hale i det hele. Noget i mit indre (som ligger dybere end ord kan udtrykke,
muligvis min ånd) havde bare brug for Guds fred.

> Jeg mener, at hvis jeg står foran to døre, og den ene fører til
> fortabelse og den anden frelse, og jeg VED, hvilken dør der fører til
> hvad, så er det da ikke svært at gøre det rigtige.

Jesus siger jo:

"Omvend jer, thi Himmeriget er kommet nær."
(Matt.4,17)

> Hvis jeg derimod hele mit liv gør nogle ting, som jeg tror er de
> rigtige...

Således er der jo mange mennesker, der lever.

> ... Så risikerer jeg hele mit liv også efter døden for det,
> som er min tro.

Hvilket kan blive katastrofalt i nogle ekstreme tilfælde (Matt.7,21-23).

Med kærlig broder-hilsen
> [...]

1632 news:7Fj1c.103338$jf4.6...@news000.worldonline.dk

[ ... ]

> Mener du derved, at hvis man ikke føler sig medskyldig i Jesus'
> henrettelse, så er man ikke kristen?

Godt spørgsmål !

Nu har jeg til hensigt at sætte mig på Guds trone og lege Gud og udstede en
FATWA, som siger, at ALLE (uden undtagelse) som ikke er enig med mig,
AUTOMATISK er dømt til Helvede, hvor de skal pines og plages og tortureres;
ja have en smertelig straf i evighedernes evigheder.

Nej ! Spøg til side.

Jeg er jo ikke "smagsdommer".

Jesus siger:

"Jeg er opstandelsen og livet;
den, som tror på Mig, skal leve,
om han end dør."
(John.11,25)

Og det må være godt nok. Jesu Ord har autoritet modsat mit.

> [...]

0889 news:9LNyb.50036$jf4.2...@news000.worldonline.dk

[ ... ]
> We ALL killed Him on the Cross (DADDY Himself)

Mel Gibson (for nylig i den katolske amerikanske Tv-station EWTN):

- "... Filmen giver menneskeheden den kollektive skyld for Jesu død.
Ingen går fri..."

(kilde: kristeligt Dagblad, lørdag 13. marts 2004, Passionens antisemitiske
parasit, af Julie Grothen)

The servant of Michael

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Last-Informationfile:
1662 news:sbX3c.108512$jf4.6...@news000.worldonline.dk

File-number: