Min nye hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium

Andreas Falck

Så er jeg i fuld gang med at lave en hjemmeside der skal handle om
Bibelsyn, Bibelforståelse, Bibelforskning samt med tiden skal komme
til at indeholde en lang række Bibelstudier

http://bibel-skole.dk

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

JoVe

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bibelsyn, Bibelforståelse, Bibelforskning samt med tiden skal komme
> til at indeholde en lang række Bibelstudier

Siden er såmænd ganske nydelig, men jeg mister ærlig talt en del af
interessen når jeg ser den er åbenlyst adventistisk. F. eks. er andagterne
af E. G. White - SDA'ernes store profet. Jeg har selv været i et sektertisk
krikesamfund, (som måske slet ikke lå så langt væk fra adventismen -
teologisk set) men er ved Guds forunderlige styrelse kommet ud derfra!

Jørgen Vestergaard

www.gamletekster.dk

Andreas Falck

I news:3fff1018$0$29333$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> Siden er såmænd ganske nydelig, men jeg mister ærlig talt en del af
> interessen når jeg ser den er åbenlyst adventistisk.

Aha, jeg skulle ikke have bekendt kulør på siden? :-)

Den er såmænd ikke mere adventistisk end at jeg allerede nu har fået
påtale om at få tilføjet en disclaimer der tydeligt gør opmærksom på
at det er en privat drevet hjemmeside, som ikke er et udtryk for
Adventistkirkens holdninger, tro og lære.

Ud over SDA-linkene, er det øvrige indhold altså ikke noget der er
hentet fra adventistkilder, men er dels skrevet af mig selv, og dels
skrevet af folkekirkemedlemmer. En meget væsentlig del af de artikler
og bibelstudier der kommer til at være på siden, er rent faktisk
skrevet og udarbejdet af folkekirkemedlmmer.

> F. eks. er andagterne af E. G. White - SDA'ernes store profet.

Der er nu altså rigtig mange adventister der ikke ligefrem regner
hende for deres "store profet"!

Havde du nu *set ordentligt* efter så ville du have set, at det *kun*
er den ene af de to andagtsrækker der er forfatter af Ellen White, -
den anden er ikke.

Og du bemærkede vel heller ikke, at "Dagens bibelord" er hentet fra
http://JesusNET.dk, som i al fald heller ikke har noget som helst med
Adventistkirken at gøre.

> Jeg har selv
> været i et sektertisk krikesamfund, (som måske slet ikke lå så
> langt væk fra adventismen - teologisk set) men er ved Guds
> forunderlige styrelse kommet ud derfra!

Der kan da godt være at der et vist sammenfald på nogle teologiske
punkter mellem Adventisterne og Smiths Venner, men rent
holdningsmæssigt er der ikke megen sammenlignelighed.

Og jeg finder det direkte misvisende at sammenligne Adventisterne på
denne måde med "et sekterisk kirkesamfund" som du "ved Guds
forunderlige styrelse kommet ud" fra, idet der ikke er nogen problemer
forbundet med at melde sig ud af Adventistkirken! Det er bare at melde
sig ud og meddele at de ikke længere behøver at kontakte en, så bliver
men heller ikke kontaktet eller rendt på dørene.

http://sdanet.info/ - *Helt ny udgave*
http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
*** *Begge med debatforum* ***

JoVe

> Aha, jeg skulle ikke have bekendt kulør på siden? :-)

Jo bestemt! Det er kun godt at du bekender kulør! Men disse
"kirkesamfundssider" er ikke noget for mig. Og ret beset et svagt vidnesbyrd
om kristendommen!

> [...]
> og bibelstudier der kommer til at være på siden, er rent faktisk
> skrevet og udarbejdet af folkekirkemedlmmer.

E. G. White er da vist en adventistkilde :-) Iøvrigt er dine link en stor
del af siden.

> [...]

> punkter mellem Adventisterne og Smiths Venner, men rent
> holdningsmæssigt er der ikke megen sammenlignelighed.

Hmmm, det er der måske alligevel!!! Jeg har faktisk fundet ud af at Smiths
Venners teologiske grundholdning er helt sammenfaldende med adventisternes,
så det er *meget* væsentligt! Det er ang. kristologien! (Men man må lade
adventisterne at de begrunder det bedre, men det bliver det ikke mere sandt
af.)

> [...]
> sig ud og meddele at de ikke længere behøver at kontakte en, så bliver
> men heller ikke kontaktet eller rendt på dørene.

Mjoeeeh! det er måske ikke helt misvisende alligevel! Men det skal vi vist
ikke diskutere her!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:3fff229b$0$29353$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> E. G. White er da vist en adventistkilde :-) Iøvrigt er dine link
> en stor del af siden.

Ja, og der er faktisk også temmelig mange links der er til
ikke-adventistsider!

Jeg har, efter din "påtale" ændret lidt på forsiden og omgrupperet
lidt.

[ ... ]

> Hmmm, det er der måske alligevel!!! Jeg har faktisk fundet ud af at
> Smiths Venners teologiske grundholdning er helt sammenfaldende med
> adventisternes, så det er *meget* væsentligt!

Så synes jeg du skulle forklare lidt mere om hvad Smiths venner står
for teologisk!

Hvad er deres holdning til Treenigheden? Dåben? Frelse?
Retfærdiggørelse ved tro alene? Skabelsen? Ægteskabet? osv.

> Det er ang.
> kristologien! (Men man må lade adventisterne at de begrunder det
> bedre, men det bliver det ikke mere sandt af.)

Hvad er det i Kristologien du mener adventisterne går galt i byen?

> Mjoeeeh! det er måske ikke helt misvisende alligevel! Men det skal
> vi vist ikke diskutere her!

For mig kan vi gerne diskutere det her! *JEG* er ikke officiel
repræsentant for hverken adventister eller andre. Jeg repræsenterer
kun mig selv og min egen personlige trosholdning (selv om denne på en
del punkter er sammenfaldende med adventisternes - men der *er*
sandelig også forskelle).

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/

Cyril Malka

Den Fri, 9 Jan 2004 22:26:45 +0100
skrev "Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> om Re: Min nye
hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium :

AF> jeg finder det direkte misvisende at sammenligne Adventisterne på
AF> denne måde med "et sekterisk kirkesamfund"

Det er de ellers.

Mindre nu, dog, hvor de er holdt op med at sætte dato på harmaggedon.

--
Venligst

Cyril

www.sekter.org -=- www.etsectera.com -=- www.sekter.net-=- www.malka.dk

... Cyril Malka er intet andet end en autodidact psykoanalytiker, der
hader Scientologi (Carsten Brink)

Andreas Falck

I news:20040110093803...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Det er de ellers.

Uddyb venligst dit synspunkt.

> Mindre nu, dog, hvor de er holdt op med at sætte dato på
> harmaggedon.

Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på
Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
Miller-bevælgelsen 1840'erne?

Cyril Malka

Goddag Andreas,

Den Sat, 10 Jan 2004 10:20:29 +0100

skrev "Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> om Re: Min nye
hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium :

AF> Uddyb venligst dit synspunkt.

De er ikke en sekt, ud fra den definition der arbejdes med hovedsagligt
i anti-sekt miljøet (Derfor bliver de aldrig et temanummer i et-sect-era
medmindre de skulle ændre sig drastisk), men det er det, der oftest
betragtes som "sekterisk kirkesamfund", ja, idet en del af deres
doktriner ikke er kristne men bygget på Ellen Whites lære.

AF> Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på
AF> Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
AF> Miller-bevælgelsen 1840'erne?

Det hed ikke "Miller bevægelsen" men "adventist-kirken".

Og jo, når jeg omtalte "adventist-kirken" mente jeg ikke "syvende dages
adventist", men blot "adventist-kirken".

"Andreas Falck" skrev (news:r0FLb.16176$%X.1...@news.get2net.dk...):

> I news:3fff1018$0$29333$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
> JoVe følgende:
[ ... ]

> [...]
> at det er en privat drevet hjemmeside, som ikke er et udtryk for
> Adventistkirkens holdninger, tro og lære.

Hva', er der nogen grund til, at Adventistkirken forbeholder sig ret til ...
(hm) ?

For en god ordens skyld, skal det lige her anføres, at Adventistsamfundet
IKKE er en sekt (som tilfældet fx. er med Jehovas Vidner):

Adventistkirken anerkender Jesu Guddommelighed (The Father Himself).

Adventistkirken anerkender andre trossamfund (heruden FK m.fl.).

Adventistkirken tager IKKE patentret på Sandheden.

Adventistkirken presser ikke medlemmerne psykisk (som tilfælder jo ofte er
hos sekter).

Således nævnes Adventistkirken på Giraffen (modsat "visse" andre):
http://www.giraffen.dk/kat/KirkerOgMissionsforeninger/

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Guds fred.

Kærlig hilsen,
Mogens Kall
The servant of Michael

Last Information-file:
1103 news:h9DFb.63540$jf4.3...@news000.worldonline.dk...

File-number:
0666+0501=1167

"Kall, Mogens" skrev
(news:LkQLb.69832$jf4.4...@news000.worldonline.dk...):

> For en god ordens skyld, skal det lige her anføres, at Adventistsamfundet
> IKKE er en sekt (som tilfældet fx. er med Jehovas Vidner):

The Church is óne (1.Kor.12,12. John 17,20-23).

Heaven-Break (2004-01-10, CET 11:25):
- "Amen."

[...]

0666+0502=1168

Andreas Falck

I news:20040110103657...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]

> [...]
> men det er det, der oftest betragtes som "sekterisk kirkesamfund",
> ja, idet en del af deres doktriner ikke er kristne men bygget på

Der er da vist noget du helt har misforstået, eller fået helt galt i
halsen (sagt i humoristisk venlig betydning). Der bygges ikke noget på
Ellen Whites lære. Men ja, det er rigtigt at Ellen White har haft en
hvis betydning for udformningen af lære- og trospunkter.

>>> harmaggedon.

> Det hed ikke "Miller bevægelsen" men "adventist-kirken".

Du postulerer altså at der var noget der hed adventist-kirken før
1844? Hvilke kilder og hvilken dokumentation har du for dette?

> Og jo, når jeg omtalte "adventist-kirken" mente jeg ikke "syvende
> dages adventist", men blot "adventist-kirken".

Se ovenfor!

Andreas Falck

I news:LkQLb.69832$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> Hva', er der nogen grund til, at Adventistkirken forbeholder sig
> ret til ... (hm) ?

Ja, det er der da, når jeg har en hel del adventist-links m.m., også
til *officielle* adventistsider.

Adventistkirken (Syvende Dags Adventistkirken) ønsker tilsyneladen
ikke at *min private personlige* hjemmeside skal tages til indtægt for
hvilken tro og lære Adventistkirken (Syvende Dags Adventistkirken)
står for! - Og det forstår jeg da udmærket, da der på *min private
hjemmeside* vil komme holdninger og opfattelser, som jeg er ret sikker
på ikke vil kunne tiltrædes af Adventistkirken (Syvende Dags
Adventistkirken).

Endvidere har *jeg* heller ikke nogen intention om at *min private*
hjemmeside skal forvekles med en officielt af Adventistkirken (Syvende
Dags Adventistkirken) godkendt hjemmeside. Min hjemmeside skal ene og
alene give udtryk for den tro og de holdninger, *jeg* har og ikke hvad
*andre* har, hverken personer eller kirke- og trossamfund.

"Andreas Falck" skrev (news:nMQLb.1367$ib7...@news.get2net.dk...):

Andreas, jeg drillede dig bare, apropos dét, at vores kommunikation ofte går
galt i byen (hvilket jeg fortsat IKKE ønsker).

Guds fred.

Kærlig hilsen din broder i Kristus,

Mogens Kall
The servant of Michael

Last Information-file:
1103 news:h9DFb.63540$jf4.3...@news000.worldonline.dk...

File-number:
0666+0505=1171

Andreas Falck

I news:WwRLb.69857$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

> Andreas, jeg drillede dig bare, apropos dét, at vores kommunikation
> ofte går galt i byen (hvilket jeg fortsat IKKE ønsker).

Drillerier er fuldt ud tilladte, og måske noget vi har har for lidt af
:-)

"Andreas Falck" skrev (news:lFRLb.1386$HN....@news.get2net.dk...):

> Drillerier er fuldt ud tilladte, og måske noget vi har har for lidt af
> :-)

Amen, når blot de ikke udtrykkes i ondskab!

[...]

0666+0509=1175

Andreas Falck

I news:VESLb.69921$jf4.4...@news000.worldonline.dk skrev
Kall, Mogens følgende:

[ ... ]

> Amen, når blot de ikke udtrykkes i ondskab!

Det har du hidtil aldrig gjort :-) - så det tog jeg naturligvis
underforstået ;-)

Cyril Malka

Den Sat, 10 Jan 2004 11:41:27 +0100

skrev "Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> om Re: Min nye
hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium :

AF> Du postulerer altså at der var noget der hed adventist-kirken før
AF> 1844?

Nej. Det jeg siger er at Miller bevægelsen, som du kalder det, hed
adventister. Venligst nøjs med at kommentere det jeg skriver. tak.

7.dages adventister udsprang derfra på sabbat-spørgsmålet i 1863.

Der er en del adventist bevægelser og 7. dages adventist er kun én af
dem. Den såkaldte Adventist Christian Church var, mig bekendt, meget
store og startede omkring 1850-55 (kan ikke huske lige nøjagtigt)

AF> Hvilke kilder og hvilken dokumentation har du for dette?

En hvilken som helst religionsleksikon kan klare det. Laver du en search
på Google med Adventist Christian Church eller lignende vil du
garanteret også kunne finde noget.

AF> Se ovenfor!

Her igen: Nøjs venligst med at kommentere det skrevne.

Andreas Falck

I news:20040110150257...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Nej. Det jeg siger er at Miller bevægelsen, som du kalder det, hed
> adventister. Venligst nøjs med at kommentere det jeg skriver. tak.

[Jeg "graver" lidt i dette af seriøs interesse! - Det kunne jo være at
der fandtes oplysninger og kilder jeg er ubekendt med]

Dette er mig altså totalt ukendt - og jeg ved dog en hel del om
adventisternes opstart og begyndelse.

Det at nogle (også religionsleksika) kalder Millerbevægelsen for
adventister, må være en misforstået efterrationalisering, ud fra de
kilder jeg har til rådighed.

Kan du henvise til en kilde fra *før* ca. 1845-1850 der kalder
Millerbevægelsen for adventister.

> 7.dages adventister udsprang derfra på sabbat-spørgsmålet i 1863.

Ja, adventistbevægelsen opstod efter 1844 startende med en gruppe på
40-45 personer, og denne gruppe voksede sig rimelig stor, og i 1863
blev de så organiseret som Seventh Day Adventist Chuch

JoVe

> [ ... ]

> Så synes jeg du skulle forklare lidt mere om hvad Smiths venner står
> for teologisk!

Min påstand er at kristologien er den samme! Du kender vel SDA's kristologi?
Jesus er et menneske som os, han bekæmpede enhver fristrelse *i sig selv* og
blev derfor et forbillede for os andre. (Dette i en meget enkel kortform)
Jeg har læst en ret *velbegrundet* SDA-side af nogle konservative norske
adventister. Jeg har dog forstået at SDA har gennemgået en moderering i de
senere år?! Når ovennævnte kristologi hævdes konsekvent fører det uvægerligt
til legalisme.

> Hvad er deres holdning til Treenigheden? Dåben? Frelse?
> Retfærdiggørelse ved tro alene? Skabelsen? Ægteskabet? osv.

Det vil jeg ikke gå ind i et pindehuggeri om, kun sige at kristologien er
altafgørende - fejler den, da fejler alt!

> [...]
> kun mig selv og min egen personlige trosholdning (selv om denne på en
> del punkter er sammenfaldende med adventisternes - men der *er*

Ethvert organiseret kirkesamfund må nådvendigvis være en sekt. En *del* af
Kristi legeme. Et ikke-organiseret kristeligt trossamfund *kan* være en
sekt.

Jørgen Vestergaard
Med-lem på Kristi legeme - den universelle menighed

Andreas Falck

I news:400011d7$0$29407$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> Min påstand er at kristologien er den samme!

Ja, det er din påstand, men en påstand beviser eller dokumenterer da
ikke en disse.

Jeg kan da også sagtens påstå at din kristologi er en katolsk variant
af Jehovas Vidners kristologi, men dette er jo da så langt fra det
samme som en dokumentation for at du nu vitterligt har en sådan
opfattelse.

Det mindste du kan gøre er da at komme med en direkte (helst et link)
direkte til et dokument der tydeligt kan vise mig (og andre) hvori
Smiths Venners kristologi består.

> Du kender vel SDA's kristologi?

Ja, det vil jeg da mene.

> Jesus er et menneske som os, han bekæmpede enhver
> fristrelse *i sig selv* og blev derfor et forbillede for os andre.
> (Dette i en meget enkel kortform)

Ja, det er endda i så forenklet kortform, at det er blevet direkte
forkert og misvisende!

Adventisternes kristologi siger utvetydigt at Jesus, ved sin
inkarnation, forblev fuldt ud sand Gud samtidig med at han blev sandt
menneske. Så der er vist ikke ligefrem stor forskel på adventisternes
kristologi på dette punkt i forhold til den almene kristenhed.

> Jeg har læst en ret
> *velbegrundet* SDA-side af nogle konservative norske adventister.

Hvilken side? Et link, please?

> Jeg har dog forstået at SDA har gennemgået en moderering i de
> senere år?!

Nåda, mig bekendt er der ikke rigtig sket nogen ændring i
adventisternes kristologi, hverken i dette eller forrige århundrede.

> Når ovennævnte kristologi hævdes konsekvent fører det
> uvægerligt til legalisme.

Gør det? Hvordan det?

Din påstand har jo den følge at stort set hele kristenheden er ført ud
i legalisme, idet adventisternes kristologi jo ikke egentlig afviger
fra den almene kristologi.

> Det vil jeg ikke gå ind i et pindehuggeri om, kun sige at
> kristologien er altafgørende - fejler den, da fejler alt!

At uddybe dit synspunkt lidt yderligere her, kunne da ellers bekræfte
eller afkræfte din påstand!

[ ... ]

> Ethvert organiseret kirkesamfund må nådvendigvis være en sekt. En
> *del* af Kristi legeme. Et ikke-organiseret kristeligt trossamfund
> *kan* være en sekt.

Så både den katolske kirke, folkekirken, apostolsk kirke,
pinsekirkerne samt enhver anden kirkesamfund er efter din definition
en sekt?

JoVe

> Hvilken side? Et link, please?

http://www.barukmedia.com/mvv/mvv9/betraktninger.html

Jørgen Vestergaard

Cyril Malka

Goddag Andreas

Den Sat, 10 Jan 2004 15:51:58 +0100

> [...]

AF> Det at nogle (også religionsleksika) kalder Millerbevægelsen for
AF> adventister, må være en misforstået efterrationalisering, ud fra de

Okay, nu forstår jeg spørgsmålet.

Efter 1844 splittedes Miller bevægelse, ja og der blev en masse af de
forskellige kaldt adventister, under forskellige sovser forudsagde
verdens ende i forskellige datoer (altså jo, efter Miller): 1847, 1850,
1852, 1854, 1855, 1863, 1866, 1867, 1868, 1877, osv.

Derfor mit brug af udtrykket "Adventister".

AF> Kan du henvise til en kilde fra *før* ca. 1845-1850 der kalder
AF> Millerbevægelsen for adventister.

Nej, det har jeg vist ikke her. Idet Adventister ikke er en sekt har jeg
ikke så fyldig en bibliotek om dem.

AF> Ja, adventistbevægelsen opstod efter 1844 startende med en gruppe på
AF> 40-45 personer, og denne gruppe voksede sig rimelig stor, og i 1863
AF> blev de så organiseret som Seventh Day Adventist Chuch

Altså det her passer ikke helt med det jeg har læst mig til, idet i 1844
blev bevægelsen splittet i ret mange bevægelser og kirker, deriblandt
Millerite Evangelical Adventist, og jeg mener Miller stadig var i live
på dette tidspunkt. Men der skal nok efterforskes mere i det og jeg har,
som sagt, kun liden interesse i sagen.

Der var en del bevægelser og Seventh Day Adventist blev kun en af dem
(noget senere)

Andreas Falck

I news:40001fdb$0$29391$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> http://www.barukmedia.com/mvv/mvv9/betraktninger.html

*Den* side er på ingen måde udtryk for hvad der er officiel
SDA-kristologi! Det er en privatpersons hjemmeside, lavet i opposition
til en ret stor del af den officielle SDA tro og lære.

Og hvis du iøvrigt har sat dig rimeligt ind i hvad Elin og John
Berglund står for, så ville du også vide, at de klart lærer at Jesus
var sand Gud, i ordets fulde betydning, medens han var her på jorden.

Så artiklen / artiklerne af Elin og JOhn Berglund giver altså ikke
støtte til din påstand.

"Cyril Malka" skrev (news:20040110170429...@sekter.org...):

> [...]
> verdens ende i forskellige datoer (altså jo, efter Miller): 1847, 1850,
> 1852, 1854, 1855, 1863, 1866, 1867, 1868, 1877, osv.

For øvrigt gik verden under i går (vi bringen en genudsendelse på mandag).

> Nej, det har jeg vist ikke her. Idet Adventister ikke er en sekt har jeg
> ikke så fyldig en bibliotek om dem.

Hvorfor samle på en masse falske "pengesedler" ?

Ville det ikke være lettere at lære den ægte "pengeseddel" at kende, for så
kan man jo til enhver tid afsløre de falske, idet de mangler "vandmærke"
osv. ?

> ... Cyril Malka er intet andet end en autodidact psykoanalytiker, der
> hader Scientologi (Carsten Brink)

Er du en psykoanalytiker ?

Hader du den falske "pengeseddel" Scientologi ?

The servant of Michael

Last Information-file:
1103 news:h9DFb.63540$jf4.3...@news000.worldonline.dk...

File-number:
0666+0522=1188

Andreas Falck

I news:20040110170429...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Okay, nu forstår jeg spørgsmålet.

Godt at få tingene afklaret så vi ikke taler forbi hinanden - det har
vi vist gjort lidt for ofte :-) - lad os bestræbe os på at undgå det!

> [...]
> Miller): 1847, 1850, 1852, 1854, 1855, 1863, 1866, 1867, 1868,
> 1877, osv.
>
> Derfor mit brug af udtrykket "Adventister".

OK, men den "gren", der blev til det senere Syvende Dags Adventister,
havde altså intet med alle disse mange andre grupperinger at gøre. Der
kan føres en direkte linie fra en lille gruppe på ca. 40-45 personer
og frem til den gruppe der organiserede sig i 1863 under navnet
Syvende Dags Adventister. Og ingen i denne gruppe har lavet de
ovennævnte forudsigelser om Harmageddon.

> Nej, det har jeg vist ikke her. Idet Adventister ikke er en sekt
> har jeg ikke så fyldig en bibliotek om dem.

OK

> [...]

> stadig var i live på dette tidspunkt. Men der skal nok efterforskes

> mere i det og jeg har, som sagt, kun liden interesse i sagen.

Jamen det er da også helt fint. Vi fik, på fordragelig og venskabelig
vis, udvekslet nogle informationer og oplysninger. Og tak for en
seriøs og saglig snak om dette.

> Der var en del bevægelser og Seventh Day Adventist blev kun en af
> dem (noget senere)

Jeps, men den gruppe (oprindelig ca. 40-45 personer) der udviklede sig
til det senere Syvende Dags Adventistkirke havde ikke nogen
forbindelse med de øvrige smågrupper, som for størstedelens
vedkommende , meget hurtigt efter 1844 gik i opløsning. William Miller
selv trak sig stort set helt tilbage fra al offentlig efter
"skuffelsen" i 1843/44, og stod vist aldrig, efter den oplevelse, igen
på en talerstol (i al fald ikke efter årsskiftet til 1845).

Man kan vel med en vis ret sige, at Syvende Dags Adventismen voksede
frem og ud af resterne, eller ruinerne, efter den sammenstyrtede
Miller-bevægelse, men i denne fremvækst af Syvende Dags Adventismen
var der blot ikke afhængighed af, eller tilknytning til, de andre
småbevægelser, hvoraf stort set alle "uddøde i løbet af få år.

Millerbevægelsen var iøvrigt heller ikke, før 1844-begivenheden (eller
udeblivelsen af samme) nogen organiseret bevægelse, tros- eller
kirkesamfund. Man kan vel mere rettelig kalde det en tværkirkelig
bevægelse / vækkelse, der gik på tværs af stort set alle tros- og
kirkesamfund i Amerika i årene op til 1844. Efter oktober 1844
"forlod" stort set alle Millerbevægelsen (vendte den ryggen) og enten
afskrev kristendommen helt, eller holdt sig til deres medlemskab i den
kirke hvor de jo allerede, og hele tiden, havde været medlem.

Med ønsket om Guds velsignelse til dig og din familie sendes de
venligste hilsner fra Andreas Falck - ICQ 108 480 093

JoVe

> [...]
> var sand Gud, i ordets fulde betydning, medens han var her på jorden.
>
> Så artiklen / artiklerne af Elin og JOhn Berglund giver altså ikke

Jamen, jamen! Jeg må da gå ud fra at Berglunds står inde for det de skriver
på siden!!!! og det er *ikke* i overensstemmelse m. mainstream kristendom!

Er du enig med påstanden om Kristi natur på siden jeg henviste til?????

Om Berglunds iøvrigt er i overensstemmelse m SDA iøvrigt er jeg ligeglad
med!

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4000319b$0$29384$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Jamen, jamen! Jeg må da gå ud fra at Berglunds står inde for det de
> skriver på siden!!!! og det er *ikke* i overensstemmelse m.
> mainstream kristendom!

Så er det fordi du ikke har forstået deres budskab!

> Er du enig med påstanden om Kristi natur på siden jeg henviste
> til?????

Ikke fuldt ud, nej! Og slet ikke i den version af deres budskab som du
har fået "galt" i halsen (sagt i venlighed).

> Om Berglunds iøvrigt er i overensstemmelse m SDA iøvrigt er jeg
> ligeglad med!

Det kan du da ikke tillade dig at være ligeglad med, når du gør brug
af denne private hjemmeside som værende udtryk for den officielle
adventistiske holdning. Den holdning du her giver udtryk for, ville jo
svare til at påstå at Den Danske Forening var udtryk for Socialistisk
Folkepartis holdning til indvandrerspørgsmålet (Begge disse foreninger
er jo danske!).

Cyril Malka

Goddag Andreas,

Den Sat, 10 Jan 2004 18:07:18 +0100

> [...]

AF> sig i 1863 under navnet Syvende Dags Adventister. Og ingen i denne
AF> gruppe har lavet de ovennævnte forudsigelser om Harmageddon.

Nej, det er korrekt. Jeg mindes ikke at have læst forudsigelser med
datoer fra Syvende Dages Adventister.

Derfor lidt problematisk hvis man sætter Syvende Dags Adventister =
Adventister.

Jeg har arbejdet med Adventist-tekster og litteratur især pga. mit
arbejde ifm. Jehovas Vidner.

Da efter skuffelsen i 1844, udkom der (vist i 1853-54) Advent Christian
Church, som var styret af Jonas Wendell. De mente så at verdens ende vil
komme 1874. Da 1874 kom og gik fandt de en ny dato: 1914. En ung mand,
Charles Taze Russell blev indflueret af Jonas Wendell lære og startede
en ny adventist bevægelse i 1876, som udviklede sig til Jehovas Vidner.

AF> Jamen det er da også helt fint. Vi fik, på fordragelig og
AF> venskabelig vis, udvekslet nogle informationer og oplysninger. Og
AF> tak for en seriøs og saglig snak om dette.

Velbekomme og i lige måde :-)

> [...]
AF> forbindelse med de øvrige smågrupper, som for størstedelens
AF> vedkommende , meget hurtigt efter 1844 gik i opløsning.

Ja.

I dag er der vel kun få grupper tilbage: Advent Christian Church,
Syvende Dages Adventister, Church of God, Life and Advent Union, samt
Primitive Advent Christian Church... Hmmm... Der er nok flere, for der
er altid udbrydergrupper, men jeg kan ikke komme i tanker om flere.

> [...]
AF> var der blot ikke afhængighed af, eller tilknytning til, de andre
AF> småbevægelser, hvoraf stort set alle "uddøde i løbet af få år.

Ja, det er vist sådan at Syvende Dags Adventister er dem, man kender.

> [...]
AF> tværkirkelig bevægelse / vækkelse, der gik på tværs af stort set
AF> alle tros- og kirkesamfund i Amerika i årene op til 1844.

Ja. Han var vist Baptist, så vidt jeg husker?

AF> Med ønsket om Guds velsignelse til dig og din familie sendes de
AF> venligste hilsner fra Andreas Falck

Tak, i rigtig lige måde da :-)

Cyril Malka

Goddag Mogens,

Den Sat, 10 Jan 2004 18:04:02 +0100
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Min nye

hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium :

KM> For øvrigt gik verden under i går (vi bringen en genudsendelse på
KM> mandag).

Der er rent faktisk i sekt (kan ikke huske navnet, det er en lille bitte
bevægelse), som holder på at verden ER gået under, men at nogle af os
ikke har fundet ud af det endnu, og det er dem af os, som er blevet i
helvedet, hvilket er så denne verden :-)

KM> Hvorfor samle på en masse falske "pengesedler" ?

For at kunne diskutere seriøst, for at vide, hvad man taler om, for at
kende til andre, for bedre at kunne hjælpe dem, den dag behovet er her.

KM> Er du en psykoanalytiker ?

Ja.

KM> Hader du den falske "pengeseddel" Scientologi ?

Nope.

Jeg bryder mig ikke om det de gør og jeg oplyser om dem og modarbejder
dem. Der er ikke plads for had i min verden.

--
Venligst

Cyril

... Cyril Malka er intet andet end en autodidact psykoanalytiker, der
hader Scientologi (Carsten Brink)

Andreas Falck

I news:20040110193210...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

> En ung mand, Charles Taze Russell blev indflueret af
> Jonas Wendell lære og startede en ny adventist bevægelse i 1876,
> som udviklede sig til Jehovas Vidner.

Personligt mener jeg nu at det lige er at trække den en del forlangt
at kalde denne "sidegren" for en adventistbevægelse. De var jo
allerede *mange* år i forvejen kommet så langt fra den "opridnelige"
adventisttanke, at de næppe længere ville kunde kaldes adventister. OK
hvis man *begræsner* udtryk adventist til først og fremmest og næsten
udelukkende at dække over den "nære forventning om Jesus genkomst" kan
man muligens nok bruge udtrykket i den forbindelse, meennn........

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på
> Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
> Miller-bevælgelsen 1840'erne?

Ja.

Læs bl.a. http://www.ellenwhite.org/canright/can7.htm

Læs også http://www.ellenwhite.org/egw11.htm

I det hele taget kan du læse mere om Ellen G White på:
http://www.ellenwhite.org/

;-) Henrik, Slagelse

Andreas Falck

I news:40004ffd$0$23934$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Læs bl.a. http://www.ellenwhite.org/canright/can7.htm
>
> Læs også http://www.ellenwhite.org/egw11.htm
>
> I det hele taget kan du læse mere om Ellen G White på:
> http://www.ellenwhite.org/

Hvad betydning har det hvad tidligere Jehovas Vidner har af
opfattelser af hvad Pinsekirken troede på for 150 år siden!

Kom med noget seriøst og officielt materiale i stedet for kun ensidigt
at henvise til "hadesier" på engelsk, som jeg ikke forstår ret meget
af.

Hvis du vil påstå at Ellen White eller ledelsen i Syvende Dags
Adventisterne er kommet med forudsigelser om Harmagedon, så fremlæg
det i form af dokumentation og ikke løse rygter fra "hadegrupper".

I øvrigt henviser jeg til de saglige og seriøse indlæg fra Cyril
Malka.

Cyril Malka

Goddag Andreas

Den Sat, 10 Jan 2004 20:01:21 +0100

> [...]

AF> Personligt mener jeg nu at det lige er at trække den en del forlangt
AF> at kalde denne "sidegren" for en adventistbevægelse.

Så sandt.

Så vidt vides, havde Russell fremlagt sine teorier frem men det mente
man var for langt ude, hvorfor de ikke gik med til det og
bibelstudenterne blev til.

AF> De var jo allerede *mange* år i forvejen kommet så langt fra den
AF> "opridnelige" adventisttanke, at de næppe længere ville kunde kaldes
AF> adventister.

Okay.

> [...]
AF> næsten udelukkende at dække over den "nære forventning om Jesus
AF> genkomst" kan man muligens nok bruge udtrykket i den forbindelse,

.... der skal mere til før man kan kalde sig adventist?

Problemet er, med disse grupperinger, at de vil kalde sig "Adventister",
lige så vel som forskellige sekter kalder sig "kristne", hvilket kan
gøre det svært, for nogen udefra, at skelne hvad er hvad. Deraf kan man
trække fejlagtige slutninger.

Ifølge Jehovas Vidner, for eksempel, var Abel den første Jehovas
Vidne... (Jeg kender mange jøder, der vil blive ret forbavset over det
;-)), men for en udefra... Hvorfor ikke? Og det kan være svært at rede
ud igen :-)

Okay, holder her for nu, vi mangler de sidste par afsnit af Star Trek
Deep Space Nine (sæson 7) at se, såhe... Jeg er smuttet :-)

Andreas Falck

I news:20040110205510...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

Hej Cyril og Guds velsignelse

> Okay, holder her for nu, vi mangler de sidste par afsnit af Star
> Trek Deep Space Nine (sæson 7) at se, såhe... Jeg er smuttet :-)

Takker for den seriøse snak vi har haft - en ren fornøjelse ;-)

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]
>
> Hvad betydning har det hvad tidligere Jehovas Vidner har af
> opfattelser af hvad Pinsekirken troede på for 150 år siden!

Til din orientering gav min ene Google-søgning 477.000 resultater...

Jeg beklager meget hvis kilden ikke var seriøs nok for dig, men det var dig,
der stillede spørgsmålet: "Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne)
sat dato på Harmagedon?"

Søgning efter "Seventh Day Adventist predictions" giver 1.710 resultater.

> Kom med noget seriøst og officielt materiale i stedet for kun ensidigt
> at henvise til "hadesier" på engelsk, som jeg ikke forstår ret meget
> af.

Nu havde du ikke opstillet nogen specielle krav til hvordan dokumentationen
skal præsenteres for at du vil opfatte den som saglig. ;-)

Historisk skal du blot være opmærksom på at det var den tyske
propagandaminister, Göebbels, der startede den gren af "propaganda" hvor man
kalder det der ikke passer ind i ens egen opfattelse af "virkeligheden" for
"hadesider" "ensidet" m.v. Det er ligeledes også noget der praktiseres af en
større amerikansk sekt -- man miskrediterer enhver person på hans
personlighed, hvorefter man HÅBER at folk derefter vil undlade at lytte til
personens argumenter...

At jeg så med en baggrund i en anden "udbryder" af syvendedags-bevægelsen
bestemt ikke abonnerer på had imod hverken adventister, jøder eller andre
der dyrker religion på deres måde, er selvsagt tydeligt for dem som kender
mig...

> Hvis du vil påstå at Ellen White eller ledelsen i Syvende Dags
> Adventisterne er kommet med forudsigelser om Harmagedon, så fremlæg
> det i form af dokumentation og ikke løse rygter fra "hadegrupper".

Hvilke kilder MÅ jeg bruge? Du burde være klar over de forandringer der
historisk foregår -- også indenfor religiøse grupper. Det er fuldkommen i
orden at vokse i sandhed og forståelse af Guds ord. Hvad der imidlertid IKKE
er i orden er at benægte historien, dels fordi det er mere oplagt at den
således KAN gentage sig (som Churchill påpegede), dels også fordi ens
historie BURDE være et vidnesbyrd om Guds inspiration.

Mange tager fejl som en personlig fornærmelse, og derved HÆMMES muligheden
for vækst... Som Dialogcenteret har påpeget, har syvende-dags-adventisterne
haft positiv kommunikation gennem 4 år siden 1994 omkring mange af de
misforståelser der eksisterede på området.

Så når du på et tidspunkt har sundet dig, og er parat til at opstille de
kriterier hvormed man må fremlægge historien på en måde du kan bruge, er du
velkommen til at skrive igen.

Andreas Falck

I news:40006b13$0$24826$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Hvilke kilder MÅ jeg bruge?

En henvisning til et dokument, tidsskrift, blad eller anden
adventistkilde, hvor det tydeligt fremgår at Adventistkirken eller
Ellen White har sagt at Harmageddon kommer i en nærmere angivet
årstal! Hvilke årstal er der iøvrigt tale om?

Da du postulerer at Syvende Dags Adventistkirken har sat årstal på
Harmageddon, beder jeg blot om en kildehenvisning til en officiel
Syvend Dags Adventistdokument der bekræfter dit postulat, - ikke spor
andet!

Hvor svært kan det være?

JoVe

> I news:4000319b$0$29384$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
> JoVe følgende:
>
> [ ... ]

> Så er det fordi du ikke har forstået deres budskab!

Et forslidt kneb når man selv er i knibe: "Du forstår det ikke"!

> Ikke fuldt ud, nej! Og slet ikke i den version af deres budskab som du
> har fået "galt" i halsen (sagt i venlighed).

Nu må det så være op til dig at vise *hvor* du er uenig med Berglunds -
indtil du har gjort det er det vel legitimt at tænke at når Berglund
bekender sig til SDA-bevægelsen og AFA bekender sig til SDA-bevægelsen er
der nok en overensstemmelse i deres grundlæggende kristologi!

> [...]
> svare til at påstå at Den Danske Forening var udtryk for Socialistisk
> Folkepartis holdning til indvandrerspørgsmålet (Begge disse foreninger

Jo det kan jeg være fuldstændig ligeglad med! For pointet var nemlig at
fejler man på dette punkt, da fejler det hele!!!! Det skrev jeg jo iøvrigt
tidligere! (Men du forstår mig nok ikke :-))

Jørgen Vestergaard

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]
> Ellen White har sagt at Harmageddon kommer i en nærmere angivet
> årstal! Hvilke årstal er der iøvrigt tale om?

Sjovt som din tone har ændret sig, Andreas! ;-)

HVIS du gad læse de sider der henvises til, vil du se at det bl.a. var ældre
udgaver af Ellen G White's bøger med sidetal der blev henvist til... Men
selvfølgelig valser du direkte ind i den lokale menighed, og beder om en 170
år gammel publikation, og får den udleveret. ;-)

> [...]
> Harmageddon, beder jeg blot om en kildehenvisning til en officiel
> Syvend Dags Adventistdokument der bekræfter dit postulat, - ikke spor

Det kan godt være andre danser efter din pibe. Jeg er IKKE en af dem, der
lader dig koste rundt med mig!

--
Med hilsen

Henrik, Slagelse

Andreas Falck

I news:4000803b$0$29335$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Jo det kan jeg være fuldstændig ligeglad med!

Du er altså fuldstændig ligeglad med at dit oprindelige postulat ikke
holder vand, du fastholder det blot stædigt og uden dokumentation.

Jeg finder ikke din holdning i denne sag for længere at være seiøs, så
jeg har ingen intentioner om at fortsætte debatte. Den vil blot glide
ud af og væk fra et sagligt spor.

Andreas Falck

I news:40008ef8$0$24838$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> [...]

> henvist til... Men selvfølgelig valser du direkte ind i den lokale
> menighed, og beder om en 170 år gammel publikation, og får den

Da du har fulgt denne gruppe gennem snart en ret lang periode, kan det
ikke være forbigået din opmærksomhed at det engelske sprog ikke er min
stærke side, så jeg agter altså ikke at skulle stave mig igennem
hundredevis af sider.

Når du kender alt det med sidetal osv. så kunne du jo, hvis du havde
et seriøst formål med dine postulater, for længst være kommet frem med
disse sidetal.

> Det kan godt være andre danser efter din pibe. Jeg er IKKE en af
> dem, der lader dig koste rundt med mig!

Du fremfører nogle postulater, så er det vel også dig der er nærmest
til at føre dokumentation for dine påstande.

Hidtil har du *intet* fremført, og hele din adfærd finder jeg ikke
spor saglig eller seriøs! Så jeg ser ikke noget formål med at
fortsætte, - med mindre du altså finder den seriøse og sagle tone
frem.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]

> ikke være forbigået din opmærksomhed at det engelske sprog ikke er min
> stærke side, så jeg agter altså ikke at skulle stave mig igennem

Det KAN være forbigået min opmærksomhed, for jeg holder ikke øje med hvilke
sprog folk IKKE taler. Engelske sidetal er de samme som de danske, og vil
højst afvige med et par sider i en oversættelse. Men du agter ikke det ene,
jeg agter ikke det andet!

> Når du kender alt det med sidetal osv. så kunne du jo, hvis du havde
> et seriøst formål med dine postulater, for længst være kommet frem med
> disse sidetal.

Du KAN ikke.... Deri ligger konklusionen! Du POSTULERER det er Pinse-sider,
hadesider m.v.

Konfronteret med dette, overser du blot emnet -- og fortsætter...

> [...]
> spor saglig eller seriøs! Så jeg ser ikke noget formål med at
> fortsætte, - med mindre du altså finder den seriøse og sagle tone

INTET? De links man serverer kasserer du som hade-sider m.v. -- og nu skal
undskyldningen være sproget. Lad dit "ja" være et "ja" og dit "nej" være et
"nej"... Alle vil i hele tråden kunne se at alt der ikke er blåstemplet af
Adventistkirken bliver af dig kasseret, og dermed opfører DU dig sekterisk.

EOD herfra.

Søren Bo Rødgaard Henriksen

On Sat, 10 Jan 2004 19:32:10 +0100, Cyril Malka <ma...@sekter.org>
wrote in <20040110193210...@sekter.org>:

> [...]
>Charles Taze Russell blev indflueret af Jonas Wendell lære og startede
>en ny adventist bevægelse i 1876, som udviklede sig til Jehovas Vidner.

En lille korrektion: At sige at Russell var influeret af Jonas Wendell
og som følge heraf startede en ny adventistbevægelse er ikke helt
korrekt.

Da Russell ved et tilfælde møder Wendell i 1869 da denne holder et
foredrag i Russells hjemby var han noget tvivlende omkring sin tro
(The Congregational Church). Wendells foredrag sætter en række tanke i
gang hos Russell som på ny vækker hans interesse for kristendommen og
året efter i 1870 danner han sammen med en lille kreds af mennesker
fra forskellige kirker en bibelstudiekreds. Det skal her bemærkes at
deltagerne i denne bibelkreds i de første mange år opretholde deres
medlemskab til deres respektive kirker.

I begyndelsen af 1876 får Russell kontakt med adventisten Nielson H.
Barbour der udgav bladet "The Herald of the Morning" og kontakten
mellem de to førte samme år eller i 1877 til at den bibelstudiekreds
(i Pittburg) som Russell var en del af slog sig sammen med Barbour
bibelstudiekreds (i Rochester, New York). Teologiske uenigheder mellem
de to førte til at de to grupper blev splittet omkring 1878/79.

Russell og flere andre fra bibelstudiekredsen i Pittburg går sammen om
at udgive deres eget blad (i dag kendt som Vagttårnet) og i takt med
at bladet får en stadig større læserskare opstår der nye
bibelstudiegrupper, som langsomt udvikler sig til egentlige
menigheder. I 1882 vælger menigheden i Pittburg Russell til deres
pastor og flere andre menigheder vælger i de følgende år også Russell
som pastor for deres menigheder.

At Jonas Wendell har haft betydning for Russell kan der næppe være
tvivl om, men hvor stor den har været kan diskuteres. Skal man endelig
pege på hvem der har været egentlige eller største inspirationskilder,
hvem der havde størst teologisk betydning for Russell er der to
personer som skiller sig klart ud, - George W. Stetson, præst i Advent
Christian Church i Edinboro i Pennsylvanien og George Storrs, udgiver
af bladet Bible Examiner i New York.

Men det er først fra omkring 1903 med Eaton-debatterne Carnegie Hall i
Pittsburgh at man kan begynde at tale om en egentlig kirkelig
bevægelse med Russell som den centrale figur, da man fra denne tid
begynder at lægge egentlig afstand til kirkerne efter at en
sammenslutningen af præster fra flere forskellige kirker har søgt at
afvise en række af Russells synspunkter.

Med venlig hilsen
Søren Bo Rødgaard Henriksen

Andreas Falck

> [...]

[ ... ]

> Men selvfølgelig valser du direkte ind i den lokale

> menighed, og beder om en 170 år gammel publikation

Naturligvis gør du ikke det, fordi for 170 år siden var der endnu slet
ikke overhovedet noget der blot tilnæmrlsesvis hed noget med Syvende
Dags Adventister! For 170 år siden skrev man januar måned 1834!!

Denne din nyeste påstand om at Adventisterne skulle have skrevet bøger
om tidspunktet for Harmagedon 30 år før de blev stiftet, og Ellen
White kun var 8-9 år gammel og også allerede da havde skrevet om
tidspunktet for Harmagedon, har du vel sendt for at bestyrke os i din
seriøsitet, kunne jeg tænke mig!

Andreas Falck

I news:4000a15b$0$24828$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ...]

> Alle vil i hele tråden kunne se at alt
> der ikke er blåstemplet af Adventistkirken bliver af dig kasseret,
> og dermed opfører DU dig sekterisk.

Du har endnu ikke fremkommet med et eneste bevis for din påstand om at
Adventiskirken, eller Ellen White, har sat årstal på Harmagedon!

Højst sandsynlig fordi du ikke er i besiddelse af denne dokumentation.
Havd du dokumentationen, havde du sikkert allerede fremkommet med den!

Så jeg forstår egentlig godt dit EOD - så slipper du jo for at
fremføre beviser for dine usande og usaglige påstand.

Søren Bo Rødgaard Henriksen

On Sun, 11 Jan 2004 02:07:34 +0100, Søren Bo Rødgaard Henriksen
<sb...@c.dk> wrote in <334100h158d4hlcb5...@4ax.com>:

>menigheder. I 1882 vælger menigheden i Pittburg Russell til deres
>pastor og flere andre menigheder vælger i de følgende år også Russell
>som pastor for deres menigheder.

Jeg må lige korrigere mig selv. Det var en fejl da jeg skrev at det
var i 1882 at han blev valgt til pastor i Pittsburg. Både 1876 og 1879
er nævnt i forskellige kilder, men det mest sandsynlige er 1876.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]

> Højst sandsynlig fordi du ikke er i besiddelse af denne dokumentation.
> Havd du dokumentationen, havde du sikkert allerede fremkommet med den!

===== Engelsk =====
http://www.ellenwhite.org/canright/can7.htm
The Life of Ellen White by D.M. Canright
Chapter 7 - The Shut Door, Or Probation For Sinners Ended Oct. 22, 1844
The above title indicates the theory held and dogmatically taught by all
Seventh-day Adventists until the autumn of 1851. In later years they
gradually modified it, and finally abandoned it altogether. Today they deny
that they ever taught it at all! But we shall see. All of their leaders
advocated this unscriptural theory in the clearest possible terms until the
time above indicated. Mrs. White had revelation after revelation in her
visions during this same period, confirming this theory. Later, they were
compelled either to reject her claims to inspiration, or deny that she ever
taught such a theory.
===== Oversat =====
Ellen Whites liv af D.M. Canright
Kapitel 7 - Den lukkede dør, eller prøvetiden for syndere sluttede 22.
oktober 1844
Ovenstående titel indikerer den teori der blev troet og dogmatisk lært af
alle Syvendedags Adventister indtil foråret 1851. I de senere år har de
gradvist modificeret det, og derefter afvist dette totalt. I dag benægter de
helt at de nogensinde har lært det! Men det ser vi på. Alle deres ledere var
fortalere for denne ikke-skrifttro teori indtil ovennævnte tidspunkt. Fru
White fik åbenbaring efter åbenbaring i sine visioner i denne samme periode,
der bekræftede denne teori. Senere blev de nødsaget til enten at afvise
hendes påstand om inspiration, eller benægte at hun nogensinde havde lært en
sådan teori.
===== Citat slut =====

===== Senere i teksten - Engelsk =====
The Seventh-day Adventist leaders of this early time were all in the great
Millerite movement. In 1844 they staked all upon the assertion that the end
of the world would come on Oct. 22, 1844. Of course probation would end
then. To this time they applied the parable of the ten virgins recorded in
Matt. 25:1-13. Just before giving this parable, Jesus had warned his
disciples that his second advent would occur suddenly, when least expected.
To enforce this teaching, he gave the parable. Ten virgins went out to meet
the bridegroom. As he tarried longer than they expected, all fell asleep.
When he did come, only five were ready to go with him to the wedding. These
entered, and "the door was shut." Later the other five came and knocked, but
they were too late to gain admittance. The meaning is easy to understand.
When Christ comes, all who are ready will be saved. The rest will be shut
out, will be lost, for probation will be ended.
All the early Adventists, with Miller at their head, explained the parable
in that way. And they were correct. When their set time passed they were
dazed. They still insisted that their message had been right; probation had
ended. They still hoped the Lord would come, and expected him any day. They
ceased exhorting sinners, ceased praying for them, and said, "The door is
shut."
===== Oversat =====
Syvendedagsadventistlederne var i denne tidlige tid en del af den store
Millerske bevægelse. I 1844 satsede de alt på forståelsen af at endetiden
ville komme den 22. oktober 1844. Prøvetiden ville naturligvis ende dér. Om
denne tid brugte de parablen om de 10 jomfruer i Matthæus 25:1-13. Lige før
Han gav denne parabel, havde Jesus advaret Sine disciple at Hans genkomst
ville ske pludseligt, når det mindst var ventet. For at forstærke denne
lære, gav Han parabelen. Ti jomfruer var ude for at møde brudgommen. Da Han
lod vente på sig, faldt de alle i søvn. Da Han kom, var kun fem klar til at
gå med Ham til brylluppet. Når Kristus kommer, vil alle der er klar, blive
frelst. Resten vil blive udelukket og fortabt, fordi prøvetiden vil være
slut.
Alle de tidlige adventister, med Miller som deres leder, forklarede
parabelen således. Og de havde ret. Da tiden de havde sat kom og gik, var de
forundrede. De insisterede stadig på at budskabet havde været rigtigt, og at
prøvetiden var slut. De håbede at Herren ville komme, og ventede Ham hver
dag det skulle være. De holdt op med at opmuntre syndere, og bede for dem,
og sagde: 'Døren er LUKKET.'"
===== Citat slut =====

===== Senere i teksten - Engelsk =====
Here is a significant fact. After 1844, and on for over seven years, the
term "shut door" occurs over and over in all the articles from the pens of
all Seventh-day Adventists during that period - articles from Mrs. White,
and Elders White, Holt, Arnold, Bates and others. It is the center of their
arguments. So prominent was this that they were called "Door Shutters." As
such they were denounced by Mr. Miller and the other Adventists. But after
the shut-door theory was abandoned, that term gradually disappears, until
now for many years past it does not occur in their articles or publications
at all. This fact alone proves that they have abandoned their theory of the
shut door which they at first held, and which Mrs. White so strongly
endorsed.
===== Oversat =====
Her er et vigtigt faktum. Efter 1844, og i ca syv år herefter bliver
udtrykket "lukket dør" brugt adskillige gange i artikler skrevet af
Syvendedagsadventister i denne periode - artikler fra Fru White og Ældste
White, Holt, Arnold, Bates og andre. Det er centrum for deres argumenter.
Det var så fremtrædende, at de blev kaldt "Dør-lukkerne." Som sådan blev de
afvist af Hr. Miller og de andre Adventister. Men efter teorien om den
lukkede dør blev forladt, forsvinder udtrykket gradvist, indtil det flere år
efter overhovedet ikke bliver brugt i deres publikationer. Dette faktum
alene beviser at de har forladt teorien om den lukkede dør, og som Fru White
oprindeligt støttede.
===== Citat slut =====

===== Senere i teksten - Engelsk =====
Mrs. White adds her testimony to the foregoing, as follows: "After the
passing of the time of expectation in 1844, Adventists still believed the
Saviour's coming to be very near; they held that . . . the work of Christ as
man's intercessor before God had ceased" ("Great Controversy," edition 1884,
p. 268). It is clear as light, from the admissions to be found in their own
writings, that for a time after 1844 Seventh-day Adventists believed
probation had ended.
===== Oversat =====
Fru White støtter hendes vidnesbyrd til dette med ordene: "Efter
forventningens tid gik i 1844, troede Adventisterne stadig at Frelserens
komme var meget nær; de holdt på at Kristi arbejde som menneskets mellemmand
til Gud var slut" ("Great Controversy," 1884-udgaven, side 268). Det er
klart som lyset, fra deres egne indrømmelser i deres egne skrifter, at for
en tid efter 1844 troede Syvendedagsadventisterne at prøvetiden var slut.
===== Citat slut =====

> Så jeg forstår egentlig godt dit EOD - så slipper du jo for at
> fremføre beviser for dine usande og usaglige påstand.

Din saglighed kan jo vurderes i lyset af hvad DU skrev som svar på mine
links:

===== citat =====

[...]

===== citat slut =====

Det er IKKE hadesider -- men nogle har svært ved historien og skal svine
andre til. Du kunne jo behandle links gennem i det mindste en
maskinoversættelse, der kan findes gratis på nettet, for at få en del af
betydningen, før du kaster dig over på 22 minutter, at mene at enhver ting
der modsiger DINE postulater er "hadesider"

Nu har jeg i mit ansigts fodsved siddet og oversat for dig, og min
personlige holdning er at du kan rende mig voldsomt der hvor solen ikke
skinner, hvis du fortsætter med den tone. Spil bolden! ....Eller tag dine
piller

Henrik, Slagelse

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]

> White kun var 8-9 år gammel og også allerede da havde skrevet om
> tidspunktet for Harmagedon, har du vel sendt for at bestyrke os i din

Du er præcis så historisk uvidende, som man kan forvente af en person der
IKKE har studeret den historiske baggrund for din tro! Hvis du gider at læse
de tre afsnit jeg møjsommeligt i denne tråd lige har afsendt, vil du se at
der er tale om en bevægelse hvoraf Ellen G White i en alder af 19 begynder
at deltage --- bevægelsen startede ikke med hendes tilstedekomst. Disse
teorier om Kristi genkomst har under flere former floreret lige siden den
første drejning fra 999 til år 1000.

Vi snakker historie. Hvis du vil kende historien, må du undersøge kilderne.
Spil bolden!

Andreas Falck

I news:400117da$0$2800$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Du er præcis så historisk uvidende, som man kan forvente af en
> person der IKKE har studeret den historiske baggrund for din tro!

Jeg har nok en del mere indsigt i den historie end du nok regner med
at jeg har :-)

> [...]
> drejning fra 999 til år 1000.
>
> Vi snakker historie. Hvis du vil kende historien, må du undersøge

Hej Henrik

Det var dejligt at du nu kom med de konkrete citater du henholder dig
til, for det gør nemlig at vi lettere kan udngå at misforstå hinanden
eller tale forbi hinanden.

Jeg svarer dig direkte i den anden deltråd for bedre at holde sammen
på tråden.

Andreas Falck

I news:40011710$0$2349$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

Hej Henrik

Det glæder mig at du kom med disse citater, for nu har vi mulighed for
at få opklaret hvor det er vi misforstår hinanden og hvor det er vi
taler helt forbi hinanden! :-)

> [...]
> The Life of Ellen White by D.M. Canright
> Chapter 7 - The Shut Door, Or Probation For Sinners Ended Oct. 22,

[ citaterne klippet væk se dem her:
> [...]

> personlige holdning er at du kan rende mig voldsomt der hvor solen
> ikke skinner, hvis du fortsætter med den tone. Spil bolden!

Herligt, nu er vi tilbage på sporet igen, og kan komme videre :-)

Kad mig helt kort ridse op, hvad det er vi prøver at få afklaret:

Det hele startede med denne udtalelse fra Cyril Malka:
news:20040110093803...@sekter.org hvor han skrev:
<-- citat start -->
> Mindre nu, dog, hvor de er holdt op med at sætte dato på
harmaggedon.
<-- citat slut -->

Til dette svarer jeg følgende i news:ItPLb.1344$di5...@news.get2net.dk
:
<-- citat start -->

> Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på

> Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
> Miller-bevælgelsen 1840'erne?

<-- citat slut -->

Så kommer du ind i debatten med følgende indlæg
news:40004ffd$0$23934$ba62...@nntp01.dk.telia.net hvor du skrev
følgende til mit spørgsmål om Adventistkirken (Syvende Dags
Adventisterne) har sat dato på Harmagedon:
-- citat start -->
> Ja.

> det hele taget kan du læse mere om Ellen G White på:
> http://www.ellenwhite.org/

<-- citat slut -->

I slutningen af 1830'erne var der en bevægelse der forventede Jesu
snare genkomst, en bevægelse der gik under navnet adventbevægelsen
(ikke at forveksle med Adventistkirken / Syvende Dags Adventisterne
der føst belv til *efter* 1844) eller Millerbevægelsen (efter William
Miller). William Miller havde ved at studere profetierne fundet frem
til at Jesu genkomst og verdens ende ville finde sted i 1843, senere
ændret til oktober 1844.

Langt de fleste der tilsluttede sig Millerbevægelsen forblev medlemmer
i de respektive kirke- og trossamfund de i forvejen var medlemmer af.

Ellen White belv døbt og medlem af Metodistkirken som 12-årig i året
1839. Da han var 13 år gammel overværede hun William Millers 2.
møderække i Portland i Maine. I 1842, da Ellen White var 15 år gammel,
var hun en flittig tilhører til møderne i Millers adventbevægelse.

Ellen White havde på dette tidspunkt, og helt frem til *EFTER* år 1845
endnu ikke skrevet eller udgivet noget som helst, endsige holdt møder,
taler, prædikner eller lignende!!

Oktober måned år 1844 ( Dette var ca. én måned *før* Ellen White
fyldte *17 år* - Ellen White er født den 26. november 1827) oprandt og
der skete ingen Jesu genkomst. Dette var en stor skuffelse for hele
denne store adventbevægelse under ledelse af William Miller. Hele
bevægelsen gik i opløsning, og langt den største del vendte
kristentroen ryggen, og hovedparten af de resterende vendte i stilhed
tilbage til menigheder, kirker og trossamfund som de stadig var
medlemmer af, og hele Millers advenbevægelse gik i opløsning og henlå
i ruiner.

Der var en meget lille gruppe, ca. 40-45 personer, der gik i gang med
et meget grundigt bibelstudium for at finde ud af hvad der var slået
fejl i Millers tolkning af profetierne. Denne lille gruppe voksede sig
langsom større og i 1863 stiftede de så Syvende Dags Adventisterne.

I perioden ca. 1846-50 blev Adventisternes trospunkter fastlagt, en
proces som Ellen White ikke havde særlig megen del i fra starten af.

Det kan således slås fast, at Ellen White på intet tidspunkt - forud
for oktober 1844 - har været med til at fastslå at Harmagedon ville
ske i 1844. Hun var med i bevægelsen som ganske ung pige i alderen
15-17 år gammel.

Efter 1844 har Ellen White heller aldrig sat årstal på Harmagedon, og
Syvende Dags Adventister (som jo først blev dannet ca. 20 år senere)
har heller aldrig sat data på denne begivenhed.

De citater du bragte beviser heller ikke at hverken Ellen White eller
andre Adventister *EFTER* oktober måned år 1844 har sat årstal på
Harmagedon.

Jegt gentager her mit indledningspr'gsmål til denne deltråd:
<-- citat start -->

> Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på

> Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
> Miller-bevælgelsen 1840'erne?

<-- citat slut -->

Jeg håber at ovenstående redegørelse kan kaste lidt lys over hvor det
er vi kom til at skævt af hinanden og derved kom til at tale forbi
hinanden!

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

news:NbbMb.4793$Wh7....@news.get2net.dk ...

Du glemte i din historieundervisning, at jeg OGSÅ skrev:

===== citat =====

[...]

Blot, så vi kan få det hele med... ;-)

> [...]
> møderække i Portland i Maine. I 1842, da Ellen White var 15 år gammel,
> var hun en flittig tilhører til møderne i Millers adventbevægelse.

Det kan godt være hun ikke selv deltog -- en kilde siger at Ellen Gould
White rigtig nok først begyndte at få sine visioner i december 1844, men der
skrives herom:

===== ENGELSK =====
http://www.ellenwhite.org/canright/can4.htm
Trying to excuse their failure in 1843, she says: "I have seen that the 1843
chart was directed by the hand of the Lord, and that it should not be
altered; that the figures were as the Lord wanted them; that his hand was
over, and hid, a mistake in some of the figures" ("Early Writings," p. 64).
<...>
Again she says: "The Advent movement of 1840-44 was a glorious manifestation
of the power of God." (The Great Controversy, Vol. IV., p. 429).
===== Oversat =====
I et forsøg på at undskylde fejlen [den kronologiske fejl - min kommentar],
siger hun: "Jeg har set at 1843 skemaet var styret af Guds hånd, og at det
ikke skulle ændres; at tallene var som Herren ønskede dem; at Hans hånd var
over, og dækkede, en fejl i nogle af tallene" (Tidlige skrifter/"Early
Writings", side 64).
Igen, siger hun: "Adventistbevægelsen i 1840-44 var en glorværdig
manifestation af Guds kraft." ("The Great Controversy, bind IV, side 429).
===== Citat slut =====

> Ellen White havde på dette tidspunkt, og helt frem til *EFTER* år 1845
> endnu ikke skrevet eller udgivet noget som helst, endsige holdt møder,
> taler, prædikner eller lignende!!

Helt korrekt. Jeg kan ikke finde nogen skrivning før. Men som ovenfor
citeret undgik hun ikke at støtte de historiske fejl der skete... ;-)

> [...]
> tilbage til menigheder, kirker og trossamfund som de stadig var
> medlemmer af, og hele Millers advenbevægelse gik i opløsning og henlå

Det ser også sådan ud, ja... ;-)

> [...]
> fejl i Millers tolkning af profetierne. Denne lille gruppe voksede sig
> langsom større og i 1863 stiftede de så Syvende Dags Adventisterne.

Ifølge ovennævnte kilde, står der:

===== Engelsk =====
In 1850, at Paris, Me., he issued the first number of the Review and Herald.
In 1852 they moved to Rochester, N.Y. Here he started a small printing
office. In 1853 they came as far west as Michigan, where they found
scattered brethren; then visited Wisconsin. In 1855 they moved their office
to Battle Creek, Mich. This remained the headquarters of the denomination
for about fifty years. Gradually large interests were built up here, a great
printing plant, the large Sanitarium, the College, the Tabernacle, etc.
These were the days of greatest harmony and material prosperity. These were
the days when I was most prominent with them, and helped in building all
these institutions. Finally Dr. Kellogg and Mrs. White parted company, and
he, with the Sanitarium, was separated from the denomination. Then the
headquarters were moved to Washington, D.C., in 1903.
After locating in Battle Creek in 1855, for the next twenty-five years Mrs.
White traveled and labored, either with her husband or with some efficient
help, in many of the states from Maine to California.
===== Oversat (og forkortet) =====
I 1850, i Paris, Me, udgav han [EG Whites mand] det første nummer af Review
and Herald. I 1852 flyttede de til Rochester, N.Y. Her startede de et lille
trykkeri. I 1853 kom de så langt mod vest som Michigan, hvor de fandt
spredte medlemmer; og besøgte derefter Wisconsin. I 1855, flyttede de deres
kontor til Battle Creek, Mich. Dette forblev hovedkvarteret for gruppen i
omkring 50 år. <...>Dr. Kellogg og Fru White deltes, og han separerede sig -
med Sanatoriet - fra gruppen. Hovedkvarteret blev derefter flyttet til
Washington, D.C. i 1903.
Efter flytningen til Battle Creek i 1855, rejste fru White i de næste tyve
år i arbejde enten sammen med hendes mand eller andre effektive hjælpere
rundt i mange af staterne fra Maine til Californien.
===== Citat slut =====

> Efter 1844 har Ellen White heller aldrig sat årstal på Harmagedon, og
> Syvende Dags Adventister (som jo først blev dannet ca. 20 år senere)
> har heller aldrig sat data på denne begivenhed.

Ikke hvis man skal tro det materiale man udgav herefter -- men det materiale
jeg citerede fra internettet kommer fra en herre som var i
Adventistbevægelsen før 1915, hvor man flere gange OFFICIELT benægtede at
man nogensinde havde skrevet og/eller sat dato på.

Her er det jo - igen - et spørgsmål om blot at kende historien. Der er jo
ingen af os, der har noget ønske om at dømme Syvendedagsadventister på basis
af den holdning man havde for halvandet århundrede siden -- men det er IKKE
forbudt at kende historien, HVIS man skal udtale sig dogmatisk... ;-)

> De citater du bragte beviser heller ikke at hverken Ellen White eller
> andre Adventister *EFTER* oktober måned år 1844 har sat årstal på
> Harmagedon.

Jeg nøjes med at henvise til tidligere citater -- endnu engang med
kommentaren: "Ikke hvis man skal tro det materiale man udgav herefter -- men
> [...]

> Jeg håber at ovenstående redegørelse kan kaste lidt lys over hvor det
> er vi kom til at skævt af hinanden og derved kom til at tale forbi

Lad det være sagt med det samme: du har en spændende side på nettet. Du er
sikkert også velinformeret omkring historie. Jeg ønsker ikke at være
historiker eller privat oversætter på fuld tid -- jeg kommenterer blot at
der VAR tidspunkter hvor man er kommet til at sætte en dato på Kristi
genkomst. Benægtelsen fjerner ikke citaterne.

Men bortset fra det, er det da fint nok at Syvendedagsadventisterne - nu -
er vokset i nåde og erkendelse af at Bibelen klart og tydeligt siger: "v26
Siger de derfor til jer: Se, han er i ørkenen! så gå ikke derud. Eller: Se,
han er i kamrene! så tro det ikke. v27 For som lynet kommer fra øst og lyser
helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være." (Matthæus kap.
24).

Desuagtet om vi kan blive enige om datoen er blevet offentliggjort eller ej,
kan vi alle tage skriftstedet alvorligt der fortæller: "v22 Og hvis de dage
ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil
de dage blive afkortet."....

Fortsat god dag. ;-)

Cyril Malka

Goddag Andreas,

Selv om vi afsluttede tråden i går har jeg liiiiige et spørgsmål her på
falderebbet

Den Sun, 11 Jan 2004 13:19:17 +0100

> [...]

AF> Langt de fleste der tilsluttede sig Millerbevægelsen forblev
AF> medlemmer i de respektive kirke- og trossamfund de i forvejen var

Hvordan det? Blev disse mennesker da ikke smidt ud af deres respektive
kirker? Man kan som regel ikke være del af flere kirker på en gang?

Hvad gjorde, at medlemmer af Miller bevægelsen kunne forblive i deres
respektive kirker?

JoVe

> [...]
>
> Jeg finder ikke din holdning i denne sag for længere at være seiøs, så
> jeg har ingen intentioner om at fortsætte debatte. Den vil blot glide

Det må jeg nok sige!!! Jeg angav et link du bad om, det virkede åbenbart
ubehageligt på dig, og så stopper du med en bemærkning om at jeg er
useriøs!!! Jeg gentager i undren: Det må jeg nok sige!!!

Jørgen Vestergaard

Søren Bo Rødgaard Henriksen

On Sun, 11 Jan 2004 15:02:01 +0100, Cyril Malka <ma...@sekter.org>
wrote in <20040111150201...@sekter.org>:

> [...]

Nu retter du ganske vist dit spørgsmål til Andres, men da der på dette
punkt er sammenfald i forhold til Bibelstudenterne (som var den
bevægelse som var forløber til Jehovas Vidner, og som Russell var en
del af og senere blev hovedfigur inden for) vil jeg tillade mig at
komme med et par kommentarer.

>Hvordan det? Blev disse mennesker da ikke smidt ud af deres respektive
>kirker? Man kan som regel ikke være del af flere kirker på en gang?

Fordi man er medlem af Folkekirken, Den katolske Kirke, Metodisterne
eller Adventisterne bliver man jo ikke ekskluderet i dag for at
overvære et møde med fx Moses Hansen eller Hans Berntsen, eller har
sympati for nogle af deres synspunkter.

>Hvad gjorde, at medlemmer af Miller bevægelsen kunne forblive i deres
>respektive kirker?

Måske fordi der var tale om en bevægelse og ikke en egentlig
kirkedannelse. Der var ikke tale om et konfesionelt medlemskab eller
tilhørsforhold til Millerbevægelsen.

Desuden skal man i denne sammenhæng også medtænke, at der siden
begyndelsen af 1800'tallet både i England og USA havde været en
tiltagende interesse i mangle kirkelige kredse omkring
endetidsforventninger og -beretninger. Miller var på ingen måde alene
med sine tanker og forestillinger - men han havde måske blot større
held med at nå ud til folk, fange folk interesse.

Andreas Falck

I news:40015930$0$29309$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Det må jeg nok sige!!! Jeg angav et link du bad om, det virkede
> åbenbart ubehageligt på dig, og så stopper du med en bemærkning om
> at jeg er useriøs!!! Jeg gentager i undren: Det må jeg nok sige!!!

Det er *ikke* seriøst når du stædigt vil fastholde at fam. Berglunds
tanker og holdninger er synonymt og identiske med Syvende Dags
Adventistkirkens tro og lære! Det er blot det jeg påpeger.

Du skrev jo:

> Om Berglunds iøvrigt er i overensstemmelse m SDA
> iøvrigt er jeg ligeglad med!

og du kan da ikke seriøst fastholde at du er ligeglad med om Berglunds
i overensstemmelse med, eller i uoverensstemmelse med Adventistkirken,
når du vil fastholde Berglunds holdninger som værende udtryk for den
officielle Adventistkrikes holdninger!

Når du er villig til at ville anerkende og erkende at der sagtens kan
være forskel på privatpersoners holdninger og meninger og så det
officielle kirke- og/eller trossamfunds holdninger disse er eller kan
være medlem af, er der grundlag for at kunne fortsætte denne del af
debatten.

Vi har jo tydeligt set, f.eks. i Grosbøll sagen er der nemt kan være
holdningsmæssige forskelle, endda i prsætestanden i en kirke. Og noget
sådant er jo så nok endda langt mere udbredt blandt almindelige menige
lægmedlemmer.

Det der gør at jeg konkluderer en useriøsitet er din stædige
fastholden af at ville betragte fam. Berglunds internetsider som
værende det sande udtryk for den officielle holdning i Syvende Dags
Adventistkirke, hvad disse sider absolut ikke er.

Mine egne private hjemmesider er bestemt heller ikke udtryk for
Adventistkirkens officielle holdning, - de er ikke andet end udtryk
for *min personlige* tro og lære.

Kan vi fortsætte herfra?

Andreas Falck

I news:40015705$0$27824$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Du glemte i din historieundervisning, at jeg OGSÅ skrev:

Nej det gjorde jeg ikke.

Debatten gik på, som jeg tydeligt redegjorde for i mit sidste indlæg,
om Adventistkirken og Ellen White, har forudsagt årstal for
Harmagedon.

Og det *har* jeg eftervist at de *ikke* har. Det er korrekt at Ellen
White var almindelig menig tilhører til William Millers møder og
foredrag i de sidste 2 år op til Skuffelsen i 1844.

Der er *absolut intet* historisk materiale der kan understøtte
påstanden om at Ellen White har fremsat profetier om Harmagedons komme
til et angivet årstal. Der er heller ingen fra den personkreds, der
senere udviklede sig til at blive Adventistkirken, der efter oktober
måned år 1844, har fremsat profetier om at Harmagedon ville ske på et
angivet årstal.

*Konklussion:*
Hverken Ellen White, eller andre i den personkreds der senere blev til
Adventistkirken, har efter den 22. oktober 1844 profetisk, eller på
anden måde, fastsat et årstal hvor Harmagedon skulle foregå.

Heller ikke dit link til http://www.ellenwhite.org/ dokumenter en
påstand om, at Ellen White eller nævnte personkreds,i tiden *efter*
oktober 1844 skulle have fastsat andre årstal for Harmagedons komme.

Andreas Falck

I news:20040111150201...@sekter.org skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]

> [...]
> på en gang?
>
> Hvad gjorde, at medlemmer af Miller bevægelsen kunne forblive i

Millerbevægelsen var ikke i traditionel forstand et organiseret
menighedsfælleskab. Den er vel egentlig mere sammenlignelig med Den
Karismatiske Bevægelse hvad organisationsmåde tilhørsmåde angår - uden
sammenligning iøvrigt læremæssigt og teologisk (her tales *kun*
organisatorisk).

JoVe

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kan vi fortsætte herfra?

> http://sdanet.info/ - *Helt ny udgave*
> http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold
> *** *Begge med debatforum* **

Jeg synes det ville klæde at at tage stilling til det link du selv bad mig
henvise til! Du bad mig finde et link frem som dokumentation, og så begynder
du alt det "privatsidesludder". Jeg minder dig igen om at Berglunds er
bekendende medlemmer af SDA.

Spørgsmålene er *fremdeles* :

1:
Hvor er *Berglunds* i uoverensstemmelse med SDA på siden om Kristi natur
(Alternativt: findes der en anden side som korrekt og officielt beskriver
hvad SDA lærer om Kristi natur) ?

2:
Hvor vil *du* så være uenig med Berglunds (og evt SDA) mht teologien om
Kristi natur?

(Iøvrigt: Når jeg skriver at jeg er ligeglad med hvad Berglunds iøvrigt tror
og lærer, og om de er mere eller mindre i overensstemmelse med SDA, så er
det fordi jeg anser Kristologien for *meget* afgørende. Det er *den* lære
jeg er interesseret i! Læren om ikke-spisning af kød, ikke-brug af kaffe,
the og kakao, afholdelse fra tobaksrygning, sabbatsoverholdelse osv. osv.
interesserer mig egentlig ikke på anden måde end at jeg anser det alt sammen
for ren legalisme der dybest set stammer fra en falsk kristologi. Nu har jeg
så gentaget *og uddybet* pointet nok engang!)

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:40016a4f$0$29372$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> [...]

> dokumentation, og så begynder du alt det "privatsidesludder". Jeg
> minder dig igen om at Berglunds er bekendende medlemmer af SDA.

Skal vi føre debat om Berlunds kristologi elle skal vi føre debat om
Adventistkrikens kristologi?

Adventisternes kristologi kan du i kortform læse om her:
http://adventist.dk/info/tro/27tro2.php
http://adventist.dk/info/tro/27tro3.php
http://adventist.dk/info/tro/27tro4.php
http://adventist.dk/info/tro/27tro5.php

Der står bl.a. følgende:
"Gud, den evige Søn, blev mennesker lig i Jesus Kristus. Ved Sønnen
blev alle ting skabt, Guds karakter åbenbaret, menneskenes frelse
virkeliggjort, og ved ham skal verden dømmes. Som sand Gud fra evighed
blev Sønnen også sandt menneske, mennesket Jesus Kristus."

Adventisternes kristologi siger altså at Jesus, medens han var her på
jorden *BÅDE* var helt og fuld sand Gud samtidig med at han sandt
menneske. Han *mistedede* altså *ikke* sin Guddommelighed medens han
var menneske - han var fortsat sand Gud samtidig med at han var sandt
menneske.

Hvad mener du der er galt eller forkert i denne kristologi?

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*

http://bibel-skole.dk/ - Helt nyt design og indhold

*** *Begge med debatforum* ***

Cyril Malka

Den Sun, 11 Jan 2004 16:06:05 +0100

> [...]

AF> Karismatiske Bevægelse hvad organisationsmåde tilhørsmåde angår -
AF> uden sammenligning iøvrigt læremæssigt og teologisk (her tales *kun*

Okay.

Tak skal du have.

Cyril Malka

Den Sun, 11 Jan 2004 15:48:01 +0100
skrev Søren Bo Rødgaard Henriksen <sb...@c.dk> om Re: Min nye hjemmeside
- Bibelforståelse og bibelstudium :

SBRH> Fordi man er medlem af Folkekirken, Den katolske Kirke,
SBRH> Metodisterne eller Adventisterne bliver man jo ikke ekskluderet i
SBRH> dag for at overvære et møde med fx Moses Hansen eller Hans
SBRH> Berntsen, eller har sympati for nogle af deres synspunkter.

Vi skriver immervæk om 1844... Det kan næppe betegnes som "i dag".

SBRH> >Hvad gjorde, at medlemmer af Miller bevægelsen kunne forblive i
SBRH> >deres respektive kirker?
SBRH> Måske fordi der var tale om en bevægelse og ikke en egentlig
SBRH> kirkedannelse. Der var ikke tale om et konfesionelt medlemskab
SBRH> eller tilhørsforhold til Millerbevægelsen.

Hvilket er det svar, Andreas har givet.

Tak for svaret dog.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]
> påstand om, at Ellen White eller nævnte personkreds,i tiden *efter*
> oktober 1844 skulle have fastsat andre årstal for Harmagedons komme.

Så er vi blot enige om at være uenige. Som redegjort i mit tidligere indlæg
er det fra min side også helt i orden.

Andreas Falck

I news:400186cb$0$27344$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Så er vi blot enige om at være uenige. Som redegjort i mit
> tidligere indlæg er det fra min side også helt i orden.

*Nej det eneste vi kan blive enige om, er*

Hverken Ellen White eller folk fra den gruppe der senere blev til
Adventistkirken, har efter oktober 1844 fremsat forudsigerlser om at

Harmagedon ville ske på et angivet årstal.

Dit link: http://www.ellenwhite.org/ modbeviser *IKKE* mit
ovenstående udsagn!

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*

Henrik Vestergaard

Andreas

> [...]
> Adventistkirken, har efter oktober 1844 fremsat forudsigerlser om at
> Harmagedon ville ske på et angivet årstal.

DET KAN VI IKKE BLIVE ENIGE OM ----- NO WAY!

DU HAR ØNSKET AT FÅ OVERSÆTTELSER AF ADSKILLIGE BRUDSTYKKER, OG HAR I DENNE
FORBINDELSE HENVIST TIL AT ENGELSK IKKE VAR DIN STÆRKESTE SIDE..... JEG
BRUGTE MIN TID PÅ DETTE, OG KAN FORTSAT KUN VÆRE ENIG MED DIG I AT VÆRE
UENIG.....

Jeg nægter at lade dig tolke hvad jeg mener. Jeg har vist dig dokumentation
som viser hvordan Syvendedagsadventisternes holdninger på området har
skiftet igennem historien -- og har rost, at der ikke længere i denne
personkreds er det samme fokus på datoer. Imidlertid kan historien ikke
OMskrives.

EOD herfra.

Andreas Falck

I news:400189ae$0$27302$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> [...]

> at der ikke længere i denne personkreds er det samme fokus på
> datoer. Imidlertid kan historien ikke OMskrives.

Nej, du har ikke vist det du postulerer!

Du har KUN vist at William Miller tolkede nogle profetier sådan at
Jesu genkomst skulle ske i 1844.

Du har ikke vist, og langt mindre dokumenteret, at Ellen White og med
med hende Syvende Dags Adventister, på noget som helst tidspunkt
aktivt har forkyndt et fastsat årstal for Jesu genkomst.

Du er åbenbart ikke i stand til at kunne gennemskue de ting du selv
fremlægger.

Den eneste her der forsøger at omskrive historie er din måde at
forsøge at omtolke begivenhederne fra dengang, for din tolkning er
IKKE i overensstemmelse med de faktiske kilder.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> Du har KUN vist at William Miller tolkede nogle profetier sådan at
> Jesu genkomst skulle ske i 1844.

Du kan åbenbart heller ikke læse...

> Du har ikke vist, og langt mindre dokumenteret, at Ellen White og med
> med hende Syvende Dags Adventister, på noget som helst tidspunkt
> aktivt har forkyndt et fastsat årstal for Jesu genkomst.

Du kan fortsat ikke læse...

> Du er åbenbart ikke i stand til at kunne gennemskue de ting du selv
> fremlægger.

Smukt postuleret overfor en der tydeligvis har vist mere velvilje end du
selv har...

> Den eneste her der forsøger at omskrive historie er din måde at
> forsøge at omtolke begivenhederne fra dengang, for din tolkning er
> IKKE i overensstemmelse med de faktiske kilder.

Spild af tid...

Andreas Falck

I news:40018f74$0$25156$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Du kan åbenbart heller ikke læse...

> Du kan fortsat ikke læse...

Ja, det er synd at du ikke kan forholde dig til de kendsgerninger du
selv bringer for dagen, nemlig at at *IKKE* findes et eneste bevis for
at Ellen White har fremsat profetier om fastsatte årstal for
Harmagedon eller Jesu genkomst.

Sådanne profetier er ej heller fremsat af andre fra Syvende Dags
Adventisernes officielle ledende organer.

Du har *IKKE* formået at føre bevis for det modsatte, og din påstand
står derfor fortsat som, ja, en totalt udokumenteret fejlagtig påstand
som du fortsat stædigt fastholder, selv om det er blevet dokumenteret
det modsatte af dit eget postulat.

Det er synd og skam at du ikke *vil* forholde dig til de historiske
fakta der fremdrages og fremlægges på en seriøs og saglig måde.

JoVe

> [...]
> Adventistkrikens kristologi?
>
> Adventisternes kristologi kan du i kortform læse om her:

Okay, AFA, men disse sider er rensede for det som er kontroversielt i
SDA-læren, og sådan gør mange sekter når de skal præsentere sig. Faktisk er
Berglunds mere ærlige. Det er nærmest en "blød" præsentation af SDA-kirken
du henviser til.

Det er ikke vanskeligt at finde det kontroversielle på nettet. Her kommer et
citat af E. G. White, som vel at mærke er helt i tråd med Berglunds:

By thus taking humanity, he honored humanity. Having taken our fallen
nature, he showed what it might become, by accepting the ample provision he
has made for it, and by becoming partaker of the divine nature.
(Special Instruction Relating to the Review and Herald Office, p. 13)

I dansk oversættelse ville det lyde såda cirka:
Ved således at påtage sig menneskelig natur, ærede han menneskelighed. Idet
han påtog sig vor *faldne natur*, viste han hvad den måtte blive, ved accept
af tilstrækkelig tilvejebringelse han har gjort for den, og ved at blive
delagtig i guddommelig natur.

Altså Kristi natur var som faldent menneske - dette stemmer ikke med
mainstream-kristologi - det er min påstand! Og på dette punkt er SDA helt på
linie med Smiths Venner! Det var dette du reagerede imod i starten af denne
tråd, AFA!

Jeg har nu henvist til ét citat af EGW - der findes flere, men jeg stopper
her! Du bekender jo også åbent at du er adventist, men du har bare
vanskeligt ved at indrømme SDA's specielle kristologi!

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4001963b$0$29358$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Jeg har nu henvist til ét citat af EGW - der findes flere, men jeg
> stopper her!

Så kan jeg da oplyse dig om at SDA's kristologi ikke er samstemmende
med dit bragte citat af Ellen White! - Desværre!!

Og ja, *jeg* personligt er enig med det angivne Ellen White-citat. Når
Jesus blev *sandt* menneske, var det for at kunne frelse det faldne
menneske. Så for at være *sandt* menneske måtte han påtage sig dette
faldne menneskes natur.

*MEN* samtidig med dette var Jesus *FORTSAT' sand Gud med bevarelse
af sin fulde og *sande Guddommelige natur* - Lærer Smiths venner også
dette: at Jesus havde sin sande og fulde Guddommelige natur medens han
var her på jorden?

Hvis du søger lidt mere i de Ellen White-skrifter du åbenbart har til
rådighed, kan du heller ikke være i tvivl om at Ellen White gør meget
ud af at slå fast at Jesus virkelig var *sand Gud* under hele hans
jordeliv, samtidig med at han var sandt menneske.

Hvad forkert og hvad ubibelsk er der i denne holdning?

Kan du vise mig steder i Bibelen der går klart imod denne holdning at
Jesus var både *sandt menneske* og *sand Gud* medens han levede her på
jorden?

> Du bekender jo også åbent at du er adventist, men du
> har bare vanskeligt ved at indrømme SDA's specielle kristologi!

Ja, jeg bekender åbent at jeg har et tilhørsforhold til SDA, men det
er *IKKE* korrekt at SDA har en speciel kristologi. Jeg ville faktisk
ønske at SDA havde en kristologi helt i overensstemmelse med det Ellen
White-citat du bragte, men det har de desværre ikke.

Og dine hentydninger til sekt gider jeg slet ikke kommentere, for de
er ude af trit med både virkelighed og fakta! Det er der også andre i
denne gruppe der har dokumenteret. Du kan bare læse på bl.a.
Dialogcenterets hjemmeside eller forhøre dig hos Cyril Malka. Han er
bestemt ikke blid ved sekter og deres holdninger!!

JoVe

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

Citat af Ellen G. White:

It was in the order of God that Christ should take upon himself the form and
nature of fallen man. (Spirit of Prophecy, vol. 2, p. 39)

Det var på Guds foranledning at Christus skulle påtage sig *det faldne
menneskes* gestalt og natur.

Jørgen Vestergaard

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]
> Det er synd og skam at du ikke *vil* forholde dig til de historiske
> fakta der fremdrages og fremlægges på en seriøs og saglig måde.

Jeg vil afslutte med at citere dine egne ord i en anden tråd på no.religion
den 21. februar 1999:

Ref:
http://groups.google.com/groups?q=Andreas+Falck&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&
selm=5QXz2.1189%24mu5.742%40news.get2net.dk&rnum=3

===== citat =====
Det er så dit postulat, jeg postulerer det modsatte, og vi bliver ikke
enige.
<....>
Her kommer det tydeligt frem, at du har bestemt dig for at sådan skal
Bibelen altså læses, derfor kan vi ikke blive enige, for alt det i
Bibelen der imod dine teorier, er ikke troværdig tekst.
Derfor kan vi ikke debatere dette på et seriøst grundlag, for når jeg
vil fremhæve tekster der går mod din teori, vil du ikke tage disse
seriøst, for de er da "farvede historieskrivning", derfor slutter jeg
debatten her.

Med venlig hilsen
Andreas Falck

===== citat slut =====

JoVe

> [ ... ]
>
> Så kan jeg da oplyse dig om at SDA's kristologi ikke er samstemmende
> med dit bragte citat af Ellen White! - Desværre!!

Okay!

> [...]
> Jesus blev *sandt* menneske, var det for at kunne frelse det faldne
> menneske. Så for at være *sandt* menneske måtte han påtage sig dette

Se, så *er* du jo ganske godt på linie med Berglunds - hvorfor ikke vedgå
dette straks, Berglunds artikel er da ganske velunderbygget (men det er ikke
mainstream-kristologi)

> [...]
> af sin fulde og *sande Guddommelige natur* - Lærer Smiths venner også
> dette: at Jesus havde sin sande og fulde Guddommelige natur medens han

Ja, men tøvende og underbetonet!

> [...]
> jordeliv, samtidig med at han var sandt menneske.
>
> Hvad forkert og hvad ubibelsk er der i denne holdning?

Jamen, jeg vil slet ikke ind i den diskussion, bare påpege at EGW ikke står
for mainstream-kristologi.

> [...]
> ønske at SDA havde en kristologi helt i overensstemmelse med det Ellen
> White-citat du bragte, men det har de desværre ikke.

Nu kommer tingene på det rene. Jeg troede faktisk at Berglunds
repræsenterede officiel SDA-teologi. (Jeg agter at spørge dem om dette)

> [...]
> Dialogcenterets hjemmeside eller forhøre dig hos Cyril Malka. Han er
> bestemt ikke blid ved sekter og deres holdninger!!

At Cyril Malka indsnævrer begrebet sekt, er jeg da ikke bundet af. Sekt
betyder del. Derfor er der belæg for at kalde SDA en sekt. Men det er da
sikkert rigtigt at SDA ikke gør mennesker "rundtossede" i den forstand at de
udøver mind-control, men om det så også er en sand kristendom de står for er
en helt anden sag.

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4001aa9a$0$29410$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Ja, men tøvende og underbetonet!

*NEJ* hverken tøvende eller underbetonet. Men stærkt og kraftigt
betonende!

Der hverken *kan* eller *må* herske tvivl om Jesus havde sin fulde og
fuldstændige og helt igennem komplette Guddommelige natur i hel og
fuldt omfang medens han levede sit jordeliv. Dette er helt klar
officiel SDA-kristologi.

Og dette punkt i kristologien tilslutter jeg mig fuldt ud og uden
underbetoning og uden tøven! - Fik du *NU* denne med.

Andreas Falck

I news:40019ce3$0$29317$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Det var på Guds foranledning at Christus skulle påtage sig *det
> faldne menneskes* gestalt og natur.

Ja, *SAMTIDIG* med at han *FORTSAT OG UFORANDRET havde sin
*Guddommelige natur *I FULDT OMFANG* - hvad er det du ikke rigtig kan
få greje på i dette udsagn.

Og igen må jeg spørge: Hvad i dette er i modstrid med noget som helst
af hvad der står i *BIBELEN* ? Kan og vil du svare på dette enkle
spørgsmål.

Du benytter dig af udtrykket "mainstreamkristendom" men præcis hvilken
kristologi dækker dette over, og er denne "mainstreamteologi" som du
kalder det, i mere overensstemmelse med Bibelen end "Ellen
White-kristologien"?

Og på hvilke bibelske beviser bygger du så denne din opfattelse?

Eller er du blot af den opfattelse at flertallet altid har ret, også
hvad kristologi specielt og kristentroen generelt angår? For i så fald
vil det undre mig højligen at du ikke for længst er gået over til
katolikkerne, for de udgør vel, mig bekendt, alene en større
forsamling end alle andre retninger inden for kristendommen tilsammen!

Og så forøvrigt: så vidt jeg kan se ud fra det mig tilgængelige
materiale, er den holdning til kristologien du kalder
mainstreamkristologi, først blevet majoritetsholdningen i evangeliske
og protestantiske kredse inden for de sidste mindre end hundrede år.

L.Kristi

<<<<<>>>>>Mailen er Scannet FRI for Virus med Norton!<<<<<>>>>>
"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i melding
> [...]

> Adventistkirkens tro og lære! Det er blot det jeg påpeger.

> Adventistkirke, hvad disse sider absolut ikke er.

Jeg må bare komme inn med et lite innslag her....
Faktisk så er fam. Berglund iht Adventistene i Norge og Den Norske
Adventistkirken, - om man overfor noen personer kan si, - synonymt og
identiske med Syvende Dags Adventistkirkens tro og lære! FAKTISKT!
Og spørsmålet vil da fra deg være, - hvordankan du vite det?? Ikke Sant? :-)
Berglund var høyt ansett i Den Norske Adventistkirken, - men så fikk Den
Norske Adventistkirken en stor knekk innbyrdes, - hvor flere medlemmer trakk
seg ut, - bl.a fam. Berglunds.
Og hvorfor det??
Jo, - det var fordi ledelsen i Den Norske Adventistkriken ville skjule de
sexuelle overgrep som ble avslørt, - mot en mindreårig pike, - som en av
deres ledere hadde forgrepet seg på over tid. Adventiskirkens ledelse
dysset dette ned, - og anmeldte ikke vedkommende leder for sin kriminelle
handling. Da flere av medlemmene i Den Norske Adventisktkirke ble klar over
dette, - så trakk de seg ut av Den Norske Adventistkirke. De ville ikke være
del av denne kriminelle handling, - som det var å skjule en forbryter.
Så den "eneste" forskjellen på Berglunds og Den Norske Adventistkirke, - er
at de faktisk ikke ville være med på å skjule en sexualforbryter for å redde
omdømet til Den Norske Adventistkirken. De holder nå egene møter, - hvor
mange av de som trakk seg ut fra DNA etter denne tragiske saken.

Og hvor har jeg disse sensitive opplysningene fra??
Jo, - fra et ektepar i Den Norske Adventistkriken som bor i bygda mi, - og s
om også deltar på Berglunds møter i ny og ne!

Så jeg tror nok ikke diskusjonen om at fam Berglunds ikke er representativer
for Den Norske Adventistkirkes tro og lære, - bør dras noe særlig lengre...
Da de er gode representanter for denne! Men om de er gode representanter for
denne lære, - så støtter ikke jeg personlig denne!!!
Men om fam Berglund er en god Representant for deg og din tro, - som
tolkning Andreas, - det må du selv svare for.

Vennlig hilsen
L.Kristi
www.evigliv.com

Andreas Falck

I news:40019e07$0$24473$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> [...]

> vil fremhæve tekster der går mod din teori, vil du ikke tage disse
> seriøst, for de er da "farvede historieskrivning", derfor slutter

Jeps det har jeg skrevet - og det står jeg ved for det var en helt
korrekt vurdering i det helt aktuelle tilfælde i den helt konkrete
kontekst hvorfra citatet er klippet.

Og du *HAR STADIG IKKE* formået at føre noget der bare nærmer sig
bevis for din påstand om at Ellen White på noget tidspunkt har fremsat
profetier om at Jesu genkomst (Harmagedon) skulle ske i et bestemt
årstal.

Jeg *VENTER* stadig med spænding på om du vil fremkomme med en sådan
dokumentation.

"Cyril Malka" skrev (news:20040110193557...@sekter.org...):

> For at kunne diskutere seriøst, for at vide, hvad man taler om, for at
> kende til andre, for bedre at kunne hjælpe dem, den dag behovet er her.

Okay, den køber jeg.

> Ja.

Interessant!

Er du også kristen ?

Tror du på Jesu Guddommelighed ?

Tror du på at Jesus døde for dig på korset ?

> Jeg bryder mig ikke om det de gør og jeg oplyser om dem og modarbejder
> dem. ...

Okay, den køber jeg også.

> ... Der er ikke plads for had i min verden.

> [...]

0666+0538=1204

Andreas Falck

I news:xfkMb.722$hd.1...@news2.e.nsc.no skrev
L.Kristi følgende:

[ ... ]

> Og hvor har jeg disse sensitive opplysningene fra??
> Jo, - fra et ektepar i Den Norske Adventistkriken som bor i bygda
> mi, - og s om også deltar på Berglunds møter i ny og ne!

Har du andre kilder end dette teoretiske ægtepar, trukket ud af
ingenting, med en historie trukket op af hatten passende til
lejligheden?

Om din historie er korrekt eller ej, har jeg absolut ingen mulighed
for at bedømme da jeg *aldrig* har hørt om den før, - men jeg synes
der er meget der halter i beretningen, som gør at jeg egentlig ikke
finder beretningen særlig troværdig.

Men om den skulle være sand, da ville min personlige reaktion da også
være at trække mig væk fra sådanne ledere, da de så under ingen
omstændigheder er værdige til at beklæde deres embede. De burde da
straks have været fjernet fra deres post.

Det der undrer mig højligen, hvorfor forældrene til den misbrugte pige
ikke har gjort mere ved sagen, eller hvorfor flere andre med kendskab
til sagen ikke har gjort mere ved den, når de nu var så meget imod
ledelsen håndtering at de ligefrem har trukket sig væk fra disse
ledende personer.

*JEG* ville ikke kunne acceptere at en sådan handlemåde blev dysset
ned, uanset hvor højt på strå den kriminelle forbryder end måtte være
placeret. Seksuel misbrung af en mindreårig pige kan *aldrig*
undskyldes uanset hvad.

Men hvad har denne gruopvækkende beretning iøvrigt at gøre med om fam.
Berglunds tolkning af kristologien er i overensstemmelse med
SDA-kirkens ledelses kristologiske holdning af gøre.

Jeg ser ikke rigtig nogen sammenhæng mellem disse to ting!

http://sda-net.dk/ - *Helt ny udgave - helt nyt indhold*

"L.Kristi" skrev (news:xfkMb.722$hd.1...@news2.e.nsc.no...):

Min mormor plejede at sige:

"Gud er god nok, men det er Hans tjenere ikke altid."

Kirken har begået mange synder (og undladelsessynder) i årenes løb.

Pga. fx. Korstogene i middelalderen kan fx. Osama bin Laden ikke se forskel,
og meget mere kunne tilføjes.

Ordet til i dag lyder således:

> Men Gud viser sin kærlighed mod os ved, at Kristus døde for os, medens
> vi endnu var syndere. - Rom.5,8.

Alle har vi brug for *daglig* omvendelse.

[...]

0666+0540=1206

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> [...]
> årstal.
> Jeg *VENTER* stadig med spænding på om du vil fremkomme med en sådan

Den samme vurdering har jeg lagt til grund for at vi ikke kommer videre. Vi
er fundamentalt uenige om historiens gang. Du kan bare læse HELE tråden, og
vil derefter opdage at jeg gentagne gange har refereret til og oversat
tekster for dig, der modsiger DIN position. Jeg er ikke her på planeten for
at tilgodese historien i et format du vil kunne forstå.

Materialet er her i tråden -- så din "venten" med spænding er, mildt sagt,
OT...

Der slutter den debat herfra.

Henrik, Slagelse

Andreas Falck

I news:40025c88$0$2800$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> [...]

> et format du vil kunne forstå.
>
> Materialet er her i tråden -- så din "venten" med spænding er,

Der er jo ikke et eneste konkret udsagn i det du har oversat, eller
henvist til, der giver dokumentation for at Ellen Whtie har udtalt
profetier om at Jesu genkomst /Harmagedon) skulle ske et bestemt
årstal.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

I går (den 11.1.2004) skrev jeg kl. 10:24:

********** CITAT **********

===== Engelsk =====
[...]

********** CITAT SLUT **********

22. oktober 1844 -- ding dong dynamolygte.....

********** ********** ********** **********

********** CITAT **********

I går (den 11.1.2004) skrev jeg kl. 18:21, som svar på dit indlæg kl. 16:03:

********** CITAT **********

> [...]

> oktober 1844 skulle have fastsat andre årstal for Harmagedons komme.

Så er vi blot enige om at være uenige. Som redegjort i mit tidligere indlæg

Dette skulle vise sig at være en konklusion, der -- omend høflig fra min
side -- kun måtte være en konklusion Andreas Falck kunne foretage (og gjorde
den 21/2-1999 i en anden gruppe no.religion). Man kan heraf lære, at omend
man ikke nødvendigvis kræver at få rette på samme stædige måde som en vis
hr. Andreas Falck gerne vil have det, så kan man IKKE være "enige om at være
uenig".... for der kom følgende kommentar kl. 18:28 fra hr. Andreas Falck:

********** CITAT **********

> [...]

Adventistkirken, har efter oktober 1844 fremsat forudsigerlser om at
Harmagedon ville ske på et angivet årstal.

Hvortil jeg naturligvis kl. 18:33 svarer:

********** CITAT **********

[...]

Derfor:

- kan jeg udmærket forstå, at Syvendedagsadventisterne tager afstand fra at
personlige sider skulle kunne tages til indtægt for at være officielle
- kan jeg udmærket forstå, hvorfor du ofte lander i så mange lange
diskussioner. Du læser ikke det folk skriver til dig, men nøjes med at gå
tilbage i dit eget skyttehul i stedet for at åbne dine øjne for muligheden
for at du kunne supplere din ellers utvivlsomt meget nuancerede viden
- er din opførsel og insisteren på at Ellen G White aldrig *kunne* tage fejl
både sekterisk og naiv

Så er tingene på bordet. Det er ikke mig der skal have solgt en religion --
du vil ikke blive hjulpet herfra mere... Der er ikke tid til gentagelse på
gentagelse, når det alligevel ikke bliver læst...

Fortsat god dag.

Andreas Falck

I news:40027836$0$25123$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
> [...]

> - kan jeg udmærket forstå, at Syvendedagsadventisterne tager
> afstand fra at personlige sider skulle kunne tages til indtægt for

Naturligvis *kan* personlige hjemmesider ikke tages for at være
officielle hjemmesider, uanset om det er SDA der er tale om, eller om
det er andre kirker eller trossamfund.

Der er vist ikke ret mange, om nogen, tros- eller kirkesamfund der
anerkender private hjemmesider som dette kirkesamfunds officielle
talerør med dette kirkesamfunds ubetingede blå stempel.

[ ... ]

> - er din opførsel og insisteren på at Ellen G White aldrig *kunne*
> tage fejl både sekterisk og naiv

Hvor *har* jeg givet udtryk for at Ellen White *aldrig* kunne tage
fejl? *JEG* har *ALDRIG* givet udtryk for at jeg tillægger Ellen White
nogen autoritativ stilling.

Det ville klæde dig dersom du forholdt dig seriøst til tingene.

Og dine citater, som du bragte endnu engang, indeholder *STADIG IKKE*
nogen dokumentation på at Ellen White eller Syvende Dags
Adventistkirken har fastsat Jesu genkomst (Harmagedon) til et bestemt
årstal.

Der er jo intet i disse citater der så meget som blot nærmer sig
skyggen af dokumentation derfor.

Alle Ellen Whites skriverier findes offentlig tilgængelig på nettet,
så det skulle være en smal sag for dig at finde et citat hvor Ellen
White direkte giver udtryk for at Jesu genkomst vil finde sted i en
fastsat årstal!

Hvor svært kan det være?

Cyril Malka

Den Mon, 12 Jan 2004 00:19:07 +0100
skrev "Kall, Mogens" <mogen...@ikke.til.raadighed.dk> om Re: Min nye

hjemmeside - Bibelforståelse og bibelstudium :

KM> Interessant!
KM> Er du også kristen ?

Ja.

KM> Tror du på Jesu Guddommelighed ?

Ja.

KM> Tror du på at Jesus døde for dig på korset ?

Ja.

Du burde tage en tur på mine hjemmesider, hvor disse spørgsmål er sådan
set behandlet:

http://www.sekter.org/hvem.html

eller:

http://www.malka.dk/cyril/cyril-kd.html

samt kan du prøve at søge på 'malka' på kristeligt dagblads
hjemmeside:-)

"Cyril Malka" skrev (news:20040112123320...@sekter.org...):

> Ja.

> Ja.

> Ja.

Dejlig bekendelse, Cyril (I like that).

-

Tillad mig at spørge dig som en kristen psykoanalytiker (vedr. et paradoks):

Det værste et menneske kan komme ud for - psykologisk/psykiatrisk set - er
magtesløshed. Årsagen hertil skyldes, menneskets selvopholdelsesdrift
indebærer en-eller-anden form for aktion/reaktion. Uden denne bliver
mennesket handlingslammet.
Men i Bibelen tales der om (Paulus ord), at ...

"... i (min) magtesløshed udfolder (Guds) kraft sig helt ..."
(2.Kor.12,9)

Hvad er dine tanker desangående ?

Kærlig hilsen din broder i Kristus Jesus,

Mogens Kall
The servant of Michael

Last Information-file:
1103 news:h9DFb.63540$jf4.3...@news000.worldonline.dk...

File-number:
0666+0548=1214

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

"Andreas Falck" andrea...@jyde.invalid skrev i en meddelelse

news:bqvMb.748$Pt1...@news.get2net.dk ...

> Hvor svært kan det være?

Åbenbart for svært for dig både at læse og forstå hvad der stod om den dato
i 1844....

Salme 85:9 Nu vil jeg høre, hvad Gud siger, Herren taler jo fred til sit
folk, til sine fromme, de må ikke vende sig til dårskab.

Jeg sagde vi kunne være enige om at være uenige. Du VIL ikke forstå...
Hvorfor skilte med sin dårskab?

Andreas Falck

I news:40029fec$0$8024$ba62...@nntp01.dk.telia.net skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> Åbenbart for svært for dig både at læse og forstå hvad der stod om
> den dato i 1844....

Ja hvorfor skilte med sin dårskab!!

Hverken Ellen White eller andre Syvende Dags Adventister har
profeteret at Harmagedon ville ske i 1844.

Jeg må sige til dig som jeg sagde til Cytil Malka (og han havde ikke
svært ved hverken at forstå eller fatte): Forveksler du ikke her
Millerbevægelsen med Syvende Dags Adventisterne.

Læs den del af tråden og forstå hvem der er hvem og hvornår hvem er
hvem!

Men der begynder at rinde mig lidt i hu om en debat om en
skoleafslutningsfest - og af erfaring fra dengang sammenholdt med din
fremgangsmåde denne gang, finder jeg ikke grundlag for overhovedet at
spilde mere tid på dig, blot endnu engang konstatere af det
oprindelige spørgsmål lød:

> Har Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) sat dato på
> Harmagedon? Mon ikke du forveksler Adventisterne med
> Miller-bevælgelsen 1840'erne?

Dit postulat om at Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) har du
*STADIG IKKE* ført blot tilnærmelsesvis så meget som skyggen af et
minimalt bevis.

Intet i dine citater om Ellen White's udtalelser om "Den lukkede dør"
har indeholdt noget om et årstal for Harmagedon.

EOD - indtil du måtte formå at komme frem med noget der kunne minde om
et bevis for din fantasifulde udokumenterede påstand.

Henrik Vestergaard

Hej Andreas

> Jeg må sige til dig som jeg sagde til Cytil Malka (og han havde ikke
> svært ved hverken at forstå eller fatte): Forveksler du ikke her
> Millerbevægelsen med Syvende Dags Adventisterne.

Jeg vil foreslå dig at holde hr. Cyril Malka udenfor -- dels staver du hans
fornavn forkert, og der er heller ikke i denne tråd grund til at inddrage
andre i et skænderi DU og JEG har med hinanden. Desuden har jeg heller
aldrig draget andres forståelsesevner i tvivl...

Jeg har gentagne gange redegjort for at Ellen G White's støtte i den periode
hvor man (og ja, det hed Miller-bevægelsen før)kom med forudsigelserne. Da
du selv har kommenteret at Syvendedagsadventisterne blev grundlagt i 1863,
taler dette for sig selv, og jeg har ikke udvist noget behov for at skulle
rette på din kommentar her.

Hvis vi skal noget, skal vi i det mindste være ON-topic, hr. Andreas Falck.

> [...]
> fremgangsmåde denne gang, finder jeg ikke grundlag for overhovedet at
> spilde mere tid på dig, blot endnu engang konstatere af det

Tak, så kan vi få afsluttet en tråd, der blev unødig lang fordi du igen og
igen forlangte en dokumentation, der for længst var blevet givet.

> Dit postulat om at Adventistkirken (Syvende Dags Adventisterne) har du
> *STADIG IKKE* ført blot tilnærmelsesvis så meget som skyggen af et
> minimalt bevis.

Undlad nogensinde at forsøge at tage uddannelsen til advokat. Det vil være
et alt for højt niveau!

> Intet i dine citater om Ellen White's udtalelser om "Den lukkede dør"
> har indeholdt noget om et årstal for Harmagedon.

Du læser, hr. Andreas Falck, som en vis anden citerer Bibelen...

> EOD - indtil du måtte formå at komme frem med noget der kunne minde om
> et bevis for din fantasifulde udokumenterede påstand.

Nej tak. Vi holder os til din EOD. Også herfra.

L.Kristi

> Har du andre kilder end dette teoretiske ægtepar, trukket ud af
> ingenting, med en historie trukket op af hatten passende til
> lejligheden?

Hvorfor så spiss Andreas? Og hvorfor beskylde meg for en historie "trukket
opp av hatten" til passende leilighed?
Hvis det er noe som "truer" ditt ståsted, - så er du på "hugget" med det
samme, - må Herren Velsigne deg isteden!

> [...]
> for at bedømme da jeg *aldrig* har hørt om den før, - men jeg synes
> der er meget der halter i beretningen, som gør at jeg egentlig ikke

Det at du ikke har hørt om denne historien er jo for at den dysses ned, - da
det vil være en stor tragedie for hele den Norske Adventistkirken!!
Og du vet vel at det finnes "sprukkene" kar både her og der..
Ja, - og det er vondt å tro slike beretninger, - da det er slike beretninger
vi helst vil være foruten i våre kristne felleskap. Men det gjør de ikke
desto mindre sanne!

> [...]
> omstændigheder er værdige til at beklæde deres embede. De burde da
> straks have været fjernet fra deres post.

Og det er akuratt det en del har gjort i Den Norske Adventistkirke, -
trukket seg vekk fra den pga deres ledere og deres avgjørelser i denne
"ømtåelige" saken! Så de har gjort det du sier du ville gjøre, - som
Berglunds har gjort! Da er dere også enige på det punktet!

> [...]
> til sagen ikke har gjort mere ved den, når de nu var så meget imod
> ledelsen håndtering at de ligefrem har trukket sig væk fra disse

Ja, - man kan undre seg over disse foreldrene Andreas, - og jeg sitter
undrende igjen med, - hva har ledelsen foretatt seg for å få foreldre til å
tie i dette? Jeg kan ikke svare, - for jeg har ikke vært til stedet under
disse samtalene. Men det er tydelig at det er ting som kanskje ikke tåler
så mye av Herrens Lys.. Og andre får intet gjort om ikke foreldrene
samtykker og jenta vil stå frem. Og her ligger det mye "smerte", - som både
du og jeg som andre kan mene og si, - VI VILLE HA GJORT, - men det er ikke
med oss det har skjedd og som det vil bli ståhei rundt, - men den
mindreårige piken som det gjelder, - er det langt fra lett for. For tenk deg
hvilket Offentlig Lys i media og ditto denne piken ville bli utsatt for.
Og er det noe Media vil vrikelig gripe fatt i og henge ut på sitt verste, -
ja, - så er det "styggedom" i de kristne menighetene. Så vil du selv dømme
foreldrene og den mindreårige piken, - så værsegod, - men jeg vil ikke være
med på det.

> [...]
> ned, uanset hvor højt på strå den kriminelle forbryder end måtte være
> placeret. Seksuel misbrung af en mindreårig pige kan *aldrig*

Det er det flere med deg som IKKE har akseptert Andreas, - derfor har de
forlatt Adventistkirken, - slik som Berglunds bl.a, - men de fortsetter i
SDA-krikens troslære!

> Men hvad har denne gruopvækkende beretning iøvrigt at gøre med om fam.
> Berglunds tolkning af kristologien er i overensstemmelse med
> SDA-kirkens ledelses kristologiske holdning af gøre.

Jeg har fulgt med deg ganske mye her på news, - og som vanlig så drar du
ting ut av sin sammenheng og "forvrenger" og "villeder", - selv om du som
regel påstår at det er andre som er useriøse og ikke holder en saklig
diskusjon, - og det hver eneste gang det er noe som "angriper" ditt ståsted.
Men at du hengte deg opp i den gruoppvekkende historien, - istedenfor å se
det øvrige som da gikk ut på Berglunds ståsted iht SDA`s troslære, - det var
jo sørgelig.
Men jeg kan kopiere inn fra mitt innlegg igjen slik at du kanskje ser
sammenhengen:

Lisa Wrote ;

> [...]

> Berglund var høyt ansett i Den Norske Adventistkirken, - men så fikk Den
> Norske Adventistkirken en stor knekk innbyrdes, - hvor flere medlemmer

Som du da ser, - så klippet du selv vekk det egentlige svaret Andreas, - og
hang deg opp i hvorfor Berglunds forlot Den Norske Adventistkirke.
Og du godtok jo ikke Jørgen Vestergaard`s link:
http://www.barukmedia.com/mvv/mvv9/betraktninger.html som han ga deg etter
din egen oppfordring på at han skulle dokumentere sine påstander.
Hvor ditt svar til denne var:

Andres wrote:
> *Den* side er på ingen måde udtryk for hvad der er officiel
> SDA-kristologi! Det er en privatpersons hjemmeside, lavet i opposition
> til en ret stor del af den officielle SDA tro og lære.

Og som da mitt innlegg tilbakeviser din P Å S T A N D om at denne siden på
INGEN MÅTE ER OFFICIEL..
Jeg er langt ifra noen Adventist, - så det er klart, - men jeg kan allikevel
gi "pluss" til Berglunds for at de holder seg til SDA`teologi og troslære, -
selv om jeg IKKE er enig i den overhodet, - og jeg gir de også min fulle
respekt for at de gikk ut og vekk fra disse som ikke ville Stå i Sannhet i
forbindelse med lederen og de sexuelle overgrepene på en mindreårig pike!

> Jeg ser ikke rigtig nogen sammenhæng mellem disse to ting!

Hvis du leser svaret jeg limte inn over, - så bør du se sammenhengen, - og
gjør du ikke det, - så er det ikke noe menneske som kan hjelpe deg...

Og dine skjulte "hentydninger" om "Opp av Hatten", - iht adventistekteparet
(som tilfeldigvis bor i omegnen her), - så påstår du at jeg sender ut løgner
av meg selv, - eller at Adventistekteparet er løgnere, - om du skulle tro at
de faktisk finnes.
Dette er for drøyt Andreas, - og dette viser ikke seriøsitet fra din side, -
og jeg undres, - hvorfor i all verden skulle jeg bruke av min tid for å fare
med løgn.
Å få bekreftet disse sensitive opplysningene ang den mindreårige piken, -det
er ikke så lett, - når Den Norske Adventistkirken vil skjule det... Men en
dag, -. ja en dag, - vil alt det som ligger i mørket måtte komme frem i
lyset.. Så dette vil også bli åpenbart Andreas, - som så mye annet...

Ut over dette så har jeg IKKE tenkt å kommentere denne saken videre.

Velsignet Kveld I Jesu Navn til alle på gruppen
L.Kristi
www.evigliv.com

Andreas Falck

I news:djCMb.908$Ed.1...@news4.e.nsc.no skrev
> [...]

> Hvis det er noe som "truer" ditt ståsted, - så er du på "hugget"
> med det samme, - må Herren Velsigne deg isteden!

Du bringer en ret usandsynlig historie, og jeg spørger om du har andre
kilder end det et anonymt ægtepar!

[ ... ]

> [...]
> Ja, - og det er vondt å tro slike beretninger, - da det er slike
> beretninger vi helst vil være foruten i våre kristne felleskap. Men

Ja, jeg ved at der findes rådne kar alle vegne, og jeg har da selv
personligt oplevet et par inden for Adventisternes rækker

[ ... ]

> [...]
> og vekk fra disse som ikke ville Stå i Sannhet i forbindelse med
> lederen og de sexuelle overgrepene på en mindreårig pike!

Ja det er da soleklart, at du som langtfra er nogen adventist, er
bedre til at bedømme hvad Adventisternes officielle tro og lære er,
end en der gennem 50 år har haft sin daglige inden for rækkerne og som
det meste af tiden har været aktiv medlem!

[ ... ]

> [...]
> skjule det... Men en dag, -. ja en dag, - vil alt det som ligger i
> mørket måtte komme frem i lyset.. Så dette vil også bli åpenbart

Du vil godt vbringe en udokumenteret næsten usandsynlig historie til
torvs for at bruge denne historie til at dokumentere jeg ved egentlig
ikke rigtig hvad.

Men forsøge på at bringe nogen som helst dokumentation eller
underbygning af denne historie, det agter du ikke! Det gør jo ikke
ligefrem denne fantastiske historie mere troværdig!

Hvis pigen og pigens forældre ikke ønsker historien frem, hvorfor
tager du så ikke dette til efterretning og lader være at bringe
historien frem? Du handler jo direkte ukristeligt og ukærligt mod
dette ægtepar og denne lille stakkels pige ved at gå imod deres ønsker
om at få historien frem!

Hvilken "skjult" dagsorden har du mon haft med at trække historie op
af hatten, da den på ingen måde har sammenhæng med emnet i tråden? Ja,
jeg spørger bare.

Men jeg kunne jo sende dine indlæg vedr. denne historie til ledelsen
for SDA i Norge og til Berglunds og bede om deres kommentar til dine
oplysninger. Det kunne jo egentlig være interessant at høre sådanne
involverede parters kommentar.

L.Kristi

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i melding

Herren Velsigne deg Andreas!
Og må Herren Velsigne Berglunds også, - som faktisk blir regnet som GODE
REPRESENTANTER for SDA`s teologi blant sine egne SDA`ere i Norge! Så får du
mene hva du vil om det Andreas. (Jeg kan ikke annet en å tro at ledende
personer i SDA burde ha greie på det, - selv om du selvfølgelig, - personlig
har mye mer greie på dette en meg i detaljer. Så er Ikke disse gode
representanter, - så er det SDA i Norge som må ha en gal forståelse og
tolkning av "Berglunds Teologi", - og jeg kjenner faktisk flere SDA`ere men
ikke som har hatt fremtredende posisjoner og ansvar slik som dette
ekteparet!)
Og når det gjelder piken og foreldrene, - så er deres anonymitet beholdt, -
da jeg ikke har nevnt navn eller geografisk beliggenhet som kan lede til
verken Kirke eller hvilke personer dette gjelder. Kun de som kjenner til
saken og som er innvolvert har mulighet til å vite hvem dette dreier seg om.
Selv dine krasse og ditt forlangede om videre dokumenetasjoner som
beskyldninger, - vil ikke føre til at jeg opplyser dette. Da får heller du
bruke onde påstander og ordformuleringer mot meg og min person, - og kaste
ondt slik at du kan forsøke å svekke min troverdighet. Du har en fri
vilje, - og gjør hva du synes er rett for deg..
Dette kan minne litt om; øye for øye og tann for tann.... Men det er ikke
min nisje..
Og igjen dro du deg selv ut av selve saken, - som var linken fra Jørgen
Westergaard som dokumentasjon, - og fortsetter med sidekommentaren.... Men
du om det :-)

Og er det ditt kall fra Vår Herre, - å rydde opp i rekkene i Den Norske
Adventistkirken, - må Herren Velsigne deg Rikelig i den oppgaven.

Det er ikke mer å si i denne saken for min del..

Vennlig hilsen
L.Kristi
www.evigliv.com

Andreas Falck

I news:a8IMb.986$Ed.1...@news4.e.nsc.no skrev
L.Kristi følgende:

[ ... ]

> Du har en fri vilje, - og gjør hva du synes er rett for deg..

Ja, jeg har en fri vilje, og det har du ligeledes, og den har du
sandelig gjort brug af, og det endda på en for mig ret iøjnefalden
måde!!!

Du har udbasuneret for hele verden at en ledende person på meget højt
højt plan i Den Norske Adventistkirke, har udøvet seksuel misbrug af
en mindreårig pige, samt antydet meget tydeligt, at meget store dele
af den øverste ledelse i Den Norske Adventistkirke nok måtte have
brugt trusler af en art for at dysse sagen ned.

Hvad er dit formål med at kaste en sådan historie ud i et forum der
ligger åbent for hele verden, om ikke du har en slet dulgt dagsorden
med at fremdrage en sådan historie helt uden nogen form for
dokumentation, eller vilje til at ville dokumentere disse
beskyldninger om så grove og helt umenneskelige forbrydelser af værste
skuffe?

Et rigtig godt gammelt ord siger, at kan man ikke sige noget godt om
et andet menneske, så ti stille. Og dette må især gælde mår der bliver
fremført beskyldninger om så modbydelige krimminelle handler af værste
skuffe som i dette tilfælde.

Jeg har kontaktet ca. 150 norske adventister og *tidligere
adventister* om denne sag. Endnu har jeg ikke (blandt de ca 25
besvarelser jeg hidtil har modtaget, og hvor langt størsteparten er
fra tidligere adventister !!!) fået én eneste der så meget som bare en
lille smule kan bekræfte dine grove beskyldninger mod hele topledelsen
i Den Norske Adventistkirke.

Og så kan jeg da iøvrigt oplyse at fam. Berglund totalt afviser din
historie som fuldstændig utroværdig og usand og uden sammenhæng med
virkeligheden. De oplyser at de aldrig har trukket sig fra ledende
poster eller tillidshverv af den årsag du postulerer.

> Dette kan minne litt om; øye for øye og tann for tann.... Men det
> er ikke min nisje..

Nej du nøjes blot med at fremkaste stærke beskyldninger om modbydelige
krimminelle handler uden at ville være villig til at føre nogen som
helst dokumentation for disse stærke beskyldninger.

Jo det er sandelig en meget "kristelig" adfærd du her praktiserer, og
man må vel formode at en sådan adfærd er repræsentativ for den
menighed du tilhører: mest mulig smuds mod andre, og helst helt uden
nogen dokumentation.

Jo sandelig en fin kristendom du står som repræsentant for!!

> Og igjen dro du deg selv ut av selve saken, - som var linken fra
> Jørgen Westergaard som dokumentasjon, - og fortsetter med
> sidekommentaren.... Men du om det :-)

Men *DU* kan vel med din enorme "indsigt" og "insiderviden" i
adventistiske kredse, kunne forklare hvordan denne rædselsvækkende og
grufulde historie kan kaste lys og forståelse over eventuelle ligheder
og forskelle mellem fam. Berglunds og Adventistkirkens teologi på det
kristologiske område?

> Og er det ditt kall fra Vår Herre, - å rydde opp i rekkene i Den
> Norske Adventistkirken, - må Herren Velsigne deg Rikelig i den
> oppgaven.

Nej, men mit "kald" er bl.a. som troende kristen, ikke at tie stille
når sådanne stærke beskyldninger om så grove og grufulde kriminelle
handlinger bringes til torvs!

> Det er ikke mer å si i denne saken for min del..

*DET* forstår jeg godt at du synes, var jeg dig ville jeg også grave
mig ned i et mørkt ensom isoleret hul langt borte, - med mindre du er
i stand til at fremføre dokumentation for dine stærke beskyldninger om
sådanne modbydelige og grusomme forbrydelser mod en lille pige.

Konklussionen kan kun være:
Du har spredt en helt igennem utroværdig og usand historie uden
sammenhæng iøvrigt med det emner der var til debat i tråden! - Og med
hvilket formål? Tja, sandsynligvis ikke andet end at stille
adventister i et dårligt lys, også selv om der skal bruges usande
sladderhistorier uden bund i virkeligheden

Pæn kristendom du er representant for!

JoVe

> I news:a8IMb.986$Ed.1...@news4.e.nsc.no skrev
> L.Kristi følgende:
>
> [ ... ]

Andreas, denne debat har DU kørt helt ud på overdrevet!!!!

Jørgen Vestergaard

PS.
Jeg agter ikke at deltage i denne tråd, blot denne bemærkning.

Andreas Falck

I news:400584c1$0$29334$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

> Andreas, denne debat har DU kørt helt ud på overdrevet!!!!

Det er da ikke mig der har bragt en fantasifuld ubekræftet historie om
seksual misbrug af en midreårig pige ind i en debat om forskellig og
ligheder i den kristologiske teologi. Og det endda en historie der har
vist sig at blive tilbagevist pure af påståede involverede navne
personer.

Når der kommes med så kraftige beskyldninger om seksuel misbrug af
mindreårige, samt beskyldninger om anvendelse af trusler af en eller
anden art for at tie sagen ihjel, ja så kan jeg da ikke bare lade det
ligge uden at forsøge at få det verificeret eller falsificeret.

Nu blev det altså tilbagevist af de navngivne påståede insiderfolk, så
konklussionen kan ikke være andet end det var et forsøg på at bringe
ondskabsfuld modbydelig sladder på banen for at bortlede fokus fra det
egentlige.

JoVe

> [...]
> JoVe følgende:
>
> [ ... ]

> *NEJ* hverken tøvende eller underbetonet. Men stærkt og kraftigt

Det ved jeg vist mere om end du! Der er vist noget du fuldstændig
misforstår!

'>

> [...]
>
> Og dette punkt i kristologien tilslutter jeg mig fuldt ud og uden
> underbetoning og uden tøven! - Fik du *NU* denne med.

Kan du ikke læse indenad?

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4005b8d3$0$29352$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Det ved jeg vist mere om end du! Der er vist noget du fuldstændig
> misforstår!

Ja, denne fik jeg helt og totalt galt i halsen så den gik helt på
tværs. Naturligvis ved du mere om Smits Venners kristologi går ud på
end jeg ved om det, - helt klart.

Og dermed må vi jo så konkludere at der på et meget vigtigt punkt er
temmelig stor og væsentligt forskel på kristologien hos
adventisterne og Smiths Venner.

> Kan du ikke læse indenad?

Så du er altså nu kommet til enighed med mig i at der når alt kommer
til alt alligevel er en meget væsentlig forskel på kristologien hos
Adventisterne og Smiths Venner?

JoVe

> [...]
>
> Så du er altså nu kommet til enighed med mig i at der når alt kommer
> til alt alligevel er en meget væsentlig forskel på kristologien hos

Nej! Men at der nok er divergerende opfattelser hos adventisterne. Jeg kan
ikke få andet ud af det end at "gammel-adventister" har kristologi tilfælles
med SV, og at nyere strømninger i SDA har andre opfattelser. Til
"gammel-adventister" hører folk som Berglunds og Struksnes m. fl., disse er
nok mere på linie med E. G. White, og nok så markante i deres synspunkter.
(Jeg kender ingen af dem personligt, men er såmænd nok enig med Berglund et
godt stykke ad vejen - Struksnes finder jeg dog ekstrem).

Har du nogen sinde beskæftiget dig med SV's kristologi? Ellers er det
underligt at du finder det magtpåliggende at afvise sammenligneligheden.

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4005c153$0$29417$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ]

> Nej! Men at der nok er divergerende opfattelser hos adventisterne.
> Jeg kan ikke få andet ud af det end at "gammel-adventister"
> har kristologi tilfælles med SV,

Den forskel jeg snakker om mellem Smiths Venner og Adventisterne er
først og fremmest den forskel der er mellem det du kalder
"gammel-adventisterne" og Smits Venner.

> og at nyere strømninger
> i SDA har andre opfattelser.

At der er forskel på opfattelsen hos "gammel-adventisterne" og
"ny-adventisterne" i et vist omfang kan vi godt blive enige om.

> [...]
> dem personligt, men er såmænd nok enig med Berglund et godt stykke
> ad vejen - Struksnes finder jeg dog ekstrem).

Berglund og hans teologi, også hans kristologi, har jeg ret godt tjek
på, og har løbende en temmelig tæt kommunikation med dem! Og ja,
kristologisk er Berglund fint på linie med det "gammel-adventistiske"
syn på kristologien som bl.a. også kommer til udtryk i E.G. White's
skrifter. Og følgende som jeg skrev om kristologien gælder denne
> [...]

> fuldstændige og helt igennem komplette Guddommelige natur i hel og
> fuldt omfang medens han levede sit jordeliv. Dette er helt klar

<-- citat slut -->

og dette gælder i fuldt omfang den "gammel-adventistiske" kristologi.
Der bliver lagt stor, ja meget stor, vægt på Jesu guddommelighed, ja
at han fuldt ud Gud Søn ligesom hans far er Gud Fader. Der er ingen
forskel på Sønnens og Faderens guddommelighed, de er lige meget Gud.
Og denne Guddommelighed havde Jesus i fuldt omfang og i fuld behold da
han var menneske her på jorden. Dette er den konservative
fundamentalistiske gammel-adventistiske kristologiske opfattelse af
Jesu guddommelighed medens han var her på jorden.

> Har du nogen sinde beskæftiget dig med SV's kristologi? Ellers er
> det underligt at du finder det magtpåliggende at afvise
> sammenligneligheden.

Jeg finder det magtpåliggende idet du siger at adventisternes (nu
gradueret til "gammel-adventisternes) kristologi går ud på at Jesus
ikke havde guddommelig natur da han var her på jorden, lige som Smiths
Venner siger at Jesus ikke havde sin guddommelige natur medens han var
her på jorden.

Jeg har nu tydelig gjort dig opmærksom på at der altså på dette punkt,
som er meget, meget væsentlig i kristologien, bestemt *IKKE* er
sammenfald mellem Smiths Venner og hverken gammel- eller
ny-adventisme.

Din afvisning af den adventistiske kristologi med denne begrundelse er
derfor ikke holdbar, og jeg tilskriver den kun at du ikke var i
besiddelse af tilstrækkelig detailviden om netop adventistisk
kristologi. Og denne manglende viden er det så mit håb at der nu er
blevet rettet op på :-)

JoVe

"Andreas Falck" <andrea...@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

Tydeligt og tydeligt er åbenbart to ting :-) for du svarer jo slet ikke på
spørgsmålet. Du har intet sagt som har tilbagevist min "uvidenhed". Men du
har bekræftet min antagelse om at SDA i nogen grad har ændret teologi. Den
grundlæggende påstand fra min side er tilsyneladende gledet helt i
baggrunden, nemlig at vægtlægningen af Jesu menneskelighed fører til
legalisme. Jeg har erfaret det hos SV og set det hos SDA. At man overhovedet
beskæftiger sig med spiseregler, sabbatsoverholdelse osv anser jeg for
legalisme, og min påstand er, at det hænger sammen med kristologien. Jeg
tror at det er sådan at SV har stærkere accent på menneskeligheden, men at
det princippielt er det samme. SV har sit (øge-)navn efter en mand ved navn
J. O. Smith, og han havde netop den samme beskrivelse af Jesu menneskelighed
som Berglund. At Jesus også var guddommelig kan jeg ikke huske at J.O.S.
nægtede.

...og hermed slut.!

Jørgen Vestergaard

Andreas Falck

I news:4006ab62$0$29368$edfa...@dread15.news.tele.dk skrev
JoVe følgende:

[ ... ] Den grundlæggende påstand fra min side er

> tilsyneladende gledet helt i baggrunden, nemlig at vægtlægningen af
> Jesu menneskelighed fører til legalisme.

Og hvordan hænger det så sammen?

Per Stavnsbo

Hej Andreas,

Jeg har været inde og se din hjemmeside, og den ser jo meget flot ud. Du
henleder bl.a. opmærksomheden på bibellæsning og bøn, hvilket er en vigtig
ting i kristnes liv. Men jeg synes du skal arbejde med dit trosgrundlag.

Vi kan alle være enige om at det skal være bibelen og den alene som Guds ord
der skal danne grundlaget, men hvordan kan du da skrive: 'Jesus Kristus skal
ved dagens ende opvække alle døde. De, der i dette liv har troet på ham,
skal opstå til evigt liv. De, der i dette liv, har forkastet ham, skal opstå
til evig fortabelse.' Jesus nævner selv at der vil ske en opstandelse af
BÅDE retfærdige og uretfærdige, som også Paulus gentager i Ap.G. 24:15.
Flere steder understreges det endvidere at det er TRO (ikke begrænset til
tro på Jesus) der giver frelse.

Samtidig fremhæver du et menneske som Martin Luther, der på flere punkter
fremsatte sine egne tanker og ikke Bibelens. Sandt nok kæmpede han for at
Guds ord skulle udbredes, men på visse punkter satte han sin egen mening på
førstepladsen. Det er på samme måde mennesker og ikke bibelen der fremsætter
krav om teologisk uddannelse før man kan udtale sig om bibelske emner. Vort
forbillede Jesus gik ikke på datidens skoler, men som en nærlæsning af
bibelen viser undervistes alle jøder i Guds ord, ligesom enhver jødisk
forælder havde pligt til at undervise sit barn døgnet rundt. Jvf. 5. Mosebog
4:6. Timoteus var fx oplært af sin mor. Som bibelen også selv understreger
er den tilstrækkelig som grundlag for at se og tage stilling til ethvert
problem (2. Tim. 3:16).

Endvidere nævner du at at det kun er ved Jesus Kristus at mennesker kan stå
retfærdige overfor Gud. Men biblen omtaler mange gange at mennesker kan
erklæres retfærdige forud for Jesus. Bl.a. regnes Abraham for retfærdig og
kaldes Guds ven. OK, det kan betragtes som ordkløveri, men når det står i
trosgrundlaget synes jeg at man har krav på at tingene formuleres præcist -
og i fuld overensstemmelse med regel nr. 1; at bibelen er grundlaget.

Af samme grund synes jeg det er betænkeligt at du forfægter treenigheden,
idet den ikke eksplicit fremgår noget sted i bibelen, men tværtimod er en
modsigelse af jødernes og muslimernes (der begge bygger på direkte
formuleringer i GT) dogme om at der kun er én Gud.

Ligeledes savner jeg er tydeligere forklaring på HVORFOR Jesus med sin død
har udfriet menneskeheden. Lad mig foreslå dig en nærlæsning af Paulus 1.
brev til Korintherne kap. 14 - måske især fra vers 20 til 22.

Da også NT foreskriver at der kun er én Herre, én tro og én dåb (Efeserne
4:5) håber jeg at vi kan være enige om at man skal passe meget på at slå sig
op som lærer og være forsigtig med hvilke trossætninger man påberåber sig og
hvilket trossamfund man knytter sig til.

Som du sikkert ved som underviser i Guds ord, siger bibelen i evangelierne,
at selv om nogle KALDER sig for hans tjenere vil han nægtes at kendes ved
dem. Det bør få enhver seriøs troende til at være ydmyg og forsigtig og ikke
nære for høje tanker om sin egen fortræffelighed eller private forståelse af
teksten. Som undervisere er vort ansvar desto større. Vi risikerer jo at
trække andre med os, hvis vi følger forkerte opfattelser, og får dermed mere
blod på vore hænder end hvis vi blot førte os selv bag lyset...

Med venlig hilsen

Per